Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku VAT od wydatków dotyczących eksploatacji pojazdu, w przypadku dokonania przeróbek i uzyskania wymaganych potwierdzeń oraz adnotacji ze stacji diagnostycznej,

-podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży lub wynajmu,

-podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 10 lutego 2025 r. (data wpływu 13 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, który prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych, wynajmu i dzierżawy pojazdów samochodowych. Wnioskodawca zamierza poszerzyć ofertę sprzedawanych oraz wynajmowanych przez siebie pojazdów o samochody posiadające w dowodzie rejestracyjnym adnotację VAT-1. Wnioskodawca zamierza w ramach prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa dokonywać przeróbek nabytych pojazdów samochodowych, w ten sposób, że z nabytego pojazdu jednokabinowego, z dwoma rzędami siedzeń, wymontuje tylny rząd. Tym samym w aucie pozostanie jeden rząd siedzeń oddzielony od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą. Tak zmodyfikowany pojazd, zdaniem wnioskodawcy, kwalifikowałby się pod podjazd o którym mowa w art. 86a ust. 4 pkt. 2 w zw. z art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zatem w przypadku potwierdzenia na stacji diagnostycznej warunków technicznych pojazdu i otrzymania w dowodzie rejestracyjnym pojazdu adnotacji VAT-1 wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia 100% VATu oraz 100% podatku dochodowego od kosztów eksploatacji pojazdu. W obecnej chwili auta te zgodnie z posiadanymi przez wnioskodawcę dokumentami są przeznaczone dla 4 osób, podczas gdy po przeróbkach, których zamierza dokonać wnioskodawca, będą przeznaczone tylko dla 2 osób.

Wnioskodawca nie zamierza prowadzić ewidencji w odniesieniu do aut wystawionych na sprzedaż, bądź oferowanych na wynajem. Jednakże w przypadku aut wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej taka ewidencja będzie prowadzona.

Ponadto w wyniku odpowiedzi na wezwanie wskazali Państwo następujące informacje:

a)Wnioskodawca … Sp. z o. o. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT,

b)pojazdy, o których mowa we wniosku będą - w zależności od potrzeb ich docelowego użytkownika wykorzystywane do czynności zarówno opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z tego opodatkowania, jak i niepodlegających opodatkowaniu; Wnioskodawca nie jest w stanie odpowiedzieć jaki będzie sposób wykorzystywania pojazdów przez ich nabywców; jeśli zaś chodzi o Wnioskodawcę, który także będzie użytkownikiem takiego pojazdu, to w jego przypadku będzie on wykorzystywany do zarówno opodatkowanych podatkiem VAT,

c)pojazdy, o których mowa we wniosku będą pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony,

d)w przypadku zakupu pojazdu przez Wnioskodawcę będzie on jego środkiem trwałym, zaś nie będzie nim w przypadku skorzystania przez Wnioskodawcę z leasingu,

e)pojazdy będą przez Wnioskodawcę sprzedawane, poza pojazdem przeznaczonym do potrzeb działalności Wnioskodawcy,

f)Wnioskodawca będzie wykorzystywał pojazd w celach serwisowych, napraw, holowania, ciągnięcia przyczepy z ładunkiem itp.

g)pojazdy, o których mowa we wniosku będą nabyte przez Wnioskodawcę, a następnie poddane przebudowie opisanej we wniosku,

h)pojazdy, poza pojazdem Wnioskodawcy, będą przeznaczone do sprzedaży lub odsprzedaży, choć dopuszcza on ich wynajem,

i)sprzedaż lub odsprzedaż, a także wynajem pojazdów samochodowych są przedmiotem działalności Wnioskodawcy,

j)w przypadku Wnioskodawcy pojazd będzie wykorzystywany (zgodnie z regulaminem) wyłącznie w celach związanych z działalnością gospodarczą; Wnioskodawca nie będzie w stanie kontrolować sposobu wykorzystywania pojazdów po ich zbyciu,

k)tak, w przypadku Wnioskodawcy pojazd będzie wykorzystywany wyłącznie w celach związanych z działalnością gospodarczą,

l)powyższe zostanie zapewnione zarządzeniem Zarządu Wnioskodawcy i regulaminem użytkowania pojazdów obowiązującym u Wnioskodawcy,

m)Wnioskodawca nie będzie w stanie kontrolować sposobu wykorzystywania pojazdów po ich zbyciu; w przypadku Wnioskodawcy każdorazowo w dokumentacji będzie odnotowywany cel użycia pojazdu, przebieg, osoba korzystająca, itp.

n)Wnioskodawca nie będzie w stanie kontrolować sposobu wykorzystywania pojazdów po ich zbyciu; w przypadku Wnioskodawcy pojazd będzie wyposażony w GPS,

o)z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika, że pojazdy są przeznaczone dla 4 osób, zaś intencją Wnioskodawcy jest, aby po przebudowie były one przeznaczone tylko dla 2 osób

p)pojazdy będą tymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług,

q)spełnienie wymogu, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie potwierdzone w zaświadczeniu OSKP wydanym po dodatkowym badaniu technicznym, a odpowiednia adnotacja o spełnieniu tego wymogu znajdzie się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu,

r)Wnioskodawca prowadzi sprzedaż pojazdów i większość pojazdów typu pick-up (których dotyczy wniosek) jest nabywana przez osoby prowadzące działalność gospodarczą; co prawda nie jest możliwe wprowadzenie zakazu nabycia takiego pojazdu przez osobę fizyczną, która takiej działalności nie prowadzi, to w przypadku pojazdów objętych wnioskiem zastrzeżenie, że są one przeznaczone dla osób prowadzących działalność gospodarczą zostanie wprowadzone,

s)nadzór będzie polegał na użyciu GPS, raportowaniu i przestrzeganiu regulaminu użytkowania pojazdów,

t)pojazdy będą parkowane wyłącznie na ogrodzonym parkingu na terenie Wnioskodawcy

u)nie będzie możliwości parkowania aut poza w/wym. parkingiem, chyba że pojazd będzie używany przez pracownika w delegacji poza siedzibą Wnioskodawcy,

v)Wnioskodawca dla pojazdów, które będą w ofercie na sprzedaż lub na wynajem, nie zamierza prowadzić ewidencji, jednakże dla aut, które będą wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy taka ewidencja będzie prowadzona,

w)Wnioskodawca złoży informację VAT-26 w odniesieniu do własnego pojazdu; pojazdy samochodowe, których dotyczy wniosek (poza pojazdem Wnioskodawcy) są przeznaczone wyłącznie do dalszej odprzedaży i nie są wykorzystywane do innych celów, zaś przedmiotem działalności jest m. in. sprzedaż detaliczna samochodów, Wnioskodawca nie wie czy takie informacje złożą nabywcy aut,

x)W odpowiedzi na pytanie: „W jaki sposób samochody będą wykorzystywane w okresie pomiędzy zakupem a dokonaniem sprzedaży?”, wskazali Państwo, że pomiędzy zakupem a sprzedażą pojazdy będą znajdować się w salonie sprzedaży lub na ogrodzonym parkingu na terenie Wnioskodawcy.

Pytania (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy Wnioskodawca, po dokonaniu przeróbek wskazanych w niniejszym piśmie i uzyskaniu wymaganych potwierdzeń oraz adnotacji ze stacji diagnostycznej, uzyska prawo do odliczenia 100% VATu oraz 100% podatku dochodowego od kosztów eksploatacji pojazdu?

2.Czy Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów o których mowa we wniosku, a przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży lub wynajmu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze przekazane do tej pory informacje, stanowisko w stosunku do pytania pierwszego jest następujące. W pierwszej kolejności wskazać należy, że Wnioskodawca zamierza dostosować nabyte pojazdy w ten sposób by odpowiadały warunkom wskazanym w art. 86a ust. 4 pkt. 2 w zw. z art. 86a ust. 9 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Po dokonaniu niezbędnych przeróbek i otrzymaniu potwierdzenia stanu technicznego na stancji diagnostycznej oraz adnotacji VAT-1 w dowodzie rejestracyjnym Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia 100% VATu oraz 100% podatku dochodowego od kosztów eksploatacji pojazdu.

W kontekście pytania drugiego, w przytoczonym stanie faktycznym, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w przypadku pojazdów, które będą w ofercie na sprzedaż, bądź na wynajem. Zgodnie z art. 86a ust. 5 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ewidencji przebiegu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do: odsprzedaży, sprzedaży w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika, oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze (jeżeli stanowi to działalność podatnika). W niniejszym przypadku oczywiste jest, że Wnioskodawca zamierza w głównej mierze odsprzedawać pojazdy, w których dokona stosownych przeróbek, lub je odpłatnie wynająć. Tym samym zastosowanie znajduje zwolnienie, o którym mowa w przytoczonym powyżej przepisie. Przy czym Wnioskodawca wskazuje, że w stosunku do pojazdów, które będą wykorzystywane w ramach działalności Wnioskodawcy, taką ewidencja będzie funkcjonowała. Ponadto, Wnioskodawca zamierza zabezpieczyć takie pojazdy przed ich wykorzystaniem w użytku prywatnym za pomocą zarządzeń, regulaminu oraz urządzeń GPS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu wynika, że:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przywołany przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestie dotyczące odliczenia podatku od towarów i usług związanego z pojazdami samochodowymi zostały uregulowane przepisami art. 86a ustawy.

W myśl art. 2 pkt 34 ustawy:

Przez pojazdy samochodowe rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony.

Zgodnie z treścią art. 86a ust. 1 ustawy:

W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1) wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2) należnego z tytułu:

a) świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b) dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3) należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4) wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 oraz art. 34.

W ust. 2 powołanego ww. artykułu postanowiono, że:

Do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2) używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Stosownie natomiast do art. 86a ust. 3 ustawy:

Przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1) w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2) do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z art. 86a ust. 4 ustawy:

Pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

W myśl art. 86a ust. 5 ustawy:

Warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1) przeznaczonych wyłącznie do:

a) odprzedaży,

b) sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c) oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze

- jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2) w odniesieniu do których:

a) kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b) podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Użycie wyrazu „wyłącznie” w art. 86a ust. 5 ustawy, wskazuje, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji nie obejmuje sytuacji, gdy pojazdy są wykorzystywane choćby przejściowo – do innych celów (np. użytek prywatny, jazda próbna, użytek służbowy podatnika).

Zatem w odniesieniu do pojazdu, który jest przeznaczony np. do odprzedaży, ale jest wykorzystywany przez podatnika także do innych celów nie może być zastosowane zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji.

W świetle ust. 9 powołanego ww. artykułu:

Do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a) klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b) z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2) pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3) pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a) agregat elektryczny/spawalniczy,

b) do prac wiertniczych,

c) koparka, koparko-spycharka,

d) ładowarka,

e) podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f) żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Zgodnie z ust. 10 powołanego artykułu:

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:

1) pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;

2) pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Stosownie do ust. 12 tego artykułu:

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

Na podstawie ust. 13 cyt. artykułu:

W przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od pierwszego dnia miesiąca, w którym podatnik złoży tę informację.

Z treści art. 86a ust. 4 pkt 1 wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z pojazdem w sytuacji, gdy pojazd ten jest wykorzystywany wyłącznie do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów pełnego odliczania podatku VAT fakt jego wykorzystywania wyłącznie do działalności musi być rozpatrywany w kategoriach obiektywnych. W celu dokonania pełnego odliczenia podatku muszą zostać spełnione łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tego pojazdu przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach jego używania wyklucza użycie go do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tego pojazdu ewidencją przebiegu pojazdu. Niezbędnym elementem warunkującym uznanie, że mamy do czynienia z pojazdem samochodowym wykorzystywanym wyłącznie w działalności gospodarczej jest również – określony w art. 86 ust. 12 ustawy – wymóg zgłoszenia (w ściśle określonym terminie) faktu takiego sposobu wykorzystywania pojazdu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Z treści art. 86a ust. 4 pkt 2 w związku z art. 86a ust. 9 ustawy wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją pojazdów samochodowych, innych niż samochody osobowe, mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą klasyfikowanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van oraz z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków i pojazdów samochodowych, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.

W tej grupie pojazdów, uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika mieszczą się pojazdy ustawowo uznane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej, przy wykorzystywaniu których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Są to pojazdy o konstrukcji wskazującej na ich podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, prowadzą Państwo działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych, wynajmu i dzierżawy pojazdów samochodowych. Zamierzają Państwo poszerzyć ofertę sprzedawanych oraz wynajmowanych przez siebie pojazdów o samochody posiadające w dowodzie rejestracyjnym adnotację VAT-1. Pojazdy, o których mowa we wniosku będą pojazdami samochodowymi w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Pojazdy będą nabyte przez Państwa, a następnie poddane przebudowie opisanej we wniosku, w związku z czym pojazdy będą tymi pojazdami, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a spełnienie wymogu, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie potwierdzone w zaświadczeniu OSKP wydanym po dodatkowym badaniu technicznym, a odpowiednia adnotacja o spełnieniu tego wymogu znajdzie się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Pojazdy, poza pojazdem przeznaczonym do potrzeb Państwa działalności, będą przez Państwa sprzedawane, choć dopuszczają Państwo on ich wynajem. W Państwa przypadku pojazd będzie wykorzystywany (zgodnie z regulaminem) wyłącznie w celach związanych z działalnością gospodarczą; nie będą Państwo w stanie kontrolować sposobu wykorzystywania pojazdów po ich zbyciu. W Państwa przypadku każdorazowo w dokumentacji będzie odnotowywany cel użycia pojazdu, przebieg, osoba korzystająca, itp., pojazd będzie wyposażony w GPS. Nadzór będzie polegał na użyciu GPS, raportowaniu i przestrzeganiu regulaminu użytkowania pojazdów. Pojazdy będą parkowane wyłącznie na ogrodzonym parkingu na terenie Państwa siedziby i nie będzie możliwości parkowania aut poza w/wym. parkingiem, chyba że pojazd będzie używany przez pracownika w delegacji poza Państwa siedzibą. Pomiędzy zakupem a sprzedażą pojazdy będą znajdować się w salonie sprzedaży lub na ogrodzonym parkingu na terenie Państwa siedziby. Dla pojazdów, które będą w ofercie na sprzedaż lub na wynajem, nie zamierzają Państwo prowadzić ewidencji, jednakże dla aut, które będą wykorzystywane w ramach Państwa działalności gospodarczej taka ewidencja będzie prowadzona. Pojazdy samochodowe, których dotyczy wniosek (poza Państwa pojazdem) są przeznaczone wyłącznie do dalszej odprzedaży i nie są wykorzystywane do innych celów.

Dla rozstrzygnięcia niniejszej sprawy kluczowe znaczenie ma przepis art. 86a ust. 4 pkt 2 w związku z art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a) i b) ustawy.

Z treści ww. przepisów wynika, że podatnik ma możliwość odliczenia 100% kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją pojazdów samochodowych, innych niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a)klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b)z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków.

Pojazdy te uznawane są za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Z uwagi na ich konstrukcję, która wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie co celów nie związanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne. Przy wykorzystywaniu tego typu pojazdów nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, wprowadzania regulaminów, zasad używania tego pojazdu. Posiadanie ww. dokumentacji nie determinuje pełnego prawa do odliczenia, a elementem decydującym jest rodzaj pojazdu określony w art. 86a ust. 4 pkt 2 w zw. z art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy. Są to pojazdy o konstrukcji wskazującej na jego podstawowe przeznaczenie do celów gospodarczych, wykluczającej ich użycie do celów prywatnych lub powodującej, że ewentualny użytek do celów prywatnych będzie nieistotny.

Należy podkreślić, że w art. 86a ust. 10 ustawy wyraźnie uregulowano, że spełnienie wymagań określonych w art. 86a ust. 9 pkt 1 lit. a) i b) ustawy w związku z art. 86a ust. 4 pkt 2 ustawy, stwierdza się na podstawie badania technicznego potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez stację kontroli pojazdów oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań, co stanowi dowód potwierdzający prawidłowość dokonywanych przez podatnika odliczeń podatku od wydatków związanych z nabyciem i eksploatacją samochodu.

W przedmiotowej sprawie wskazano, że pojazdy o których mowa we wniosku będą tymi, o których mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a spełnienie wymogu, o którym mowa w art. 86a ust. 9 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie potwierdzone w zaświadczeniu OSKP wydanym po dodatkowym badaniu technicznym, a odpowiednia adnotacja o spełnieniu tego wymogu znajdzie się w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Z opisu sprawy wynika, że pojazd, który będzie przez Państwa użytkowany, będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych, z opisu nie wynika aby był wykorzystywany do czynności zwolnionych. Wskazać należy również, że czynność sprzedaży, najmu pojazdu stanowi czynność opodatkowaną niekorzystającą ze zwolnienia.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości objętych zakresem postawionego we wniosku pytania nr 1, stwierdzam, że będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku VAT od wydatków dotyczących eksploatacji pojazdu, w przypadku dokonania przeróbek i uzyskaniu wymaganych potwierdzeń oraz adnotacji ze stacji diagnostycznej, na podstawie art. 86a ust. 4 pkt 2 w zw. z art. 86a ust. 9 pkt 1 oraz ust. 10 pkt 1 ustawy. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii braku obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów przeznaczonych wyłącznie do sprzedaży lub wynajmu.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej samochodów osobowych, wynajmu i dzierżawy pojazdów samochodowych. Pojazdy, poza Państwa pojazdem, będą przeznaczone do sprzedaży lub odsprzedaży, choć dopuszczają Państwo ich wynajem - pojazdy są przeznaczone wyłącznie do dalszej odprzedaży i nie są wykorzystywane do innych celów.

Wskazać należy, że w art. 86a ust. 5 ustawy zostały wymienione ściśle określone sytuacje, w których wyłączony zostaje obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Z przepisu tego wynika, że wymóg prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów nie odnosi się do pojazdów przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży, sprzedaży (w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika), oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości objętych zakresem postawionego we wniosku pytania nr 2, stwierdzam, że nie będą Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji przebiegu dla pojazdów przeznaczanych wyłącznie do sprzedaży lub wynajmu, stosownie do art. 86a ust. 5 pkt 1 ustawy.

Wobec powyższego Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku od towarów i usług, natomiast postępowanie z wniosku w zakresie podatku dochodowego zostało umorzone.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.