Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.77.2025.2.EW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.77.2025.2.EW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek – brak daty wniosku – o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia (...) autobusów wraz z infrastrukturą (stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, (...) ładowarki stacjonarne plug-in dwustanowiskowe, tester diagnostyczny, mobilna ładowarka plug-in, mobilny podnośnik kolumnowy oraz laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu).

Uzupełnili go Państwo pismem z 10 marca 2025 r. (wpływ 11 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (zwana dalej: „Gmina”, „Wnioskodawca”) jest jednostką samorządu terytorialnego, która na podstawie art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 t. j. ze zm., dalej: „USG”) posiada osobowość prawną oraz wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w ramach wykonywanej działalności dokonuje zarówno czynności opodatkowanych, zwolnionych, jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina, zgodnie z przepisami zawartymi w USG, jest organem wykonującym zadania publiczne własne i zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 4 USG, do zadań Gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności zadania te obejmują sprawy z zakresu lokalnego transportu zbiorowego oraz ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

W ramach realizacji zadań własnych z zakresu lokalnego transportu zbiorowego, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 USG, Gmina wykonuje usługi transportu zbiorowego w zakresie transportu autobusowego na podstawie umowy zawartej ze spółką działającą pod nazwą (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...) (dalej: „(...)” lub „Spółka”).

Gmina dokonała realizacji inwestycji pn.: „(...)” (zwanej dalej: „Projekt”; „Inwestycja”). Na pokrycie części kosztów związanych z realizacją inwestycji Gmina uzyskała częściowe dofinansowanie z programu pn.(…). Pozostałą część Gmina pokrywa ze środków własnych. Przedmiotowy projekt obejmuje (...) sztuk niskopodłogowych (...) autobusów zasilanych energią elektryczną wraz z infrastrukturą do ich ładowania.

Przedmiotowy projekt obejmuje:

1)zakup (...) autobusów fabrycznie nowych, niskopodłogowych, jednoczłonowych, zasilanych energią elektryczną,

2)zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem pozwoleń oraz wykonanie miejsc postojowych wraz z systemem wolnego ładowania zajezdniowego i szybkiego z pantografu (...) stanowisk do ładowania wolnego ((...) ładowarki stacjonarne dwustanowiskowe plug-in) oraz (...) stanowisko do ładowania szybkiego autobusów (stacja ładowania pantografowego),

3)wymianę stacji transformatorowej (...) szt., polegającej na modernizacji istniejącej stacji wraz z wymianą dwóch transformatorów,

4)budowę stacji ładowania pantografowego,

5)budowę (...) podwójnych stacjonarnych ładowarek plug-in dwustanowiskowych,

6)zakup mobilnej ładowarki zapewniającej ładowanie typu plug-in,

7)zakup mobilnego podnośnika kolumnowego,

8)zakup testera diagnostycznego,

9)zakup laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej, systemu zliczania pasażerów oraz monitoringu.

Całkowita wartość inwestycji wyniosła (…) zł netto.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji zostały wystawione na Gminę i przedstawione instytucji przyznającej dofinansowanie (…), jako załącznik do rozliczenia operacji. Zakupione w ramach projektu autobusy przez cały okres trwałości projektu będą stanowiły własność Gminy (...).

Gmina będzie wykorzystywała autobusy wyłącznie w celu udostępnienia pojazdów na podstawie umowy dzierżawy na rzecz Spółki. Przedmiotowe autobusy wraz z infrastrukturą ładującą Gmina zakupiła w grudniu 2024 r., odbiór końcowy Inwestycji nastąpił w styczniu 2025 r. Od lutego 2025 r. Gmina planuje udostępnienie Spółce przedmiotowej infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy. Umowa będzie obejmowała okres od dnia jej zawarcia do września 2029 r. Cena ustalona w umowie dzierżawy określona została na kwotę netto (…) zł (plus 23% VAT) miesięcznie (cena obejmuje (...) autobusów oraz infrastrukturę do ich ładowania). Autobusy zostały przekazane w dzierżawę jako fabrycznie nowe wraz z infrastrukturą ładującą. Pomiędzy datą zakupu, a datą zawarcia umowy dzierżawy, Gmina nie eksploatowała i nie będzie eksploatować autobusów, ani infrastruktury ładującej.

Przedmiotowa Infrastruktura udostępniona Spółce w ramach umowy dzierżawy będzie wykorzystywana przez Spółkę w celu świadczenia usług transportu zbiorowego. Gmina nie będzie wykorzystywać przedmiotowej Inwestycji w żaden sposób poza udostępnieniem jej Spółce w ramach dzierżawy.

(...) jest spółką posiadającą status jednoosobowej spółki Gminy, której Gmina jest założycielem i 100% udziałowcem. Głównym zadaniem Spółki jest świadczenie usług przewozowych, zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy na terenie Miasta (...) oraz na terenie gmin, z którymi Gmina podpisała porozumienia międzygminne są to obecnie: Gmina (...) i Gmina (...). Spółka jest operatorem publicznego transportu zbiorowego rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (t. j. Dz. U. 2023 poz. 2778). Spółka jest odrębnym, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawą wyliczania stawki czynszu była wartość netto inwestycji. Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego na rzecz (...) była brana pod uwagę wartość rocznej amortyzacji podatkowej według stawki wynoszącej rocznie:

·30% dla laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej i monitoringu,

·20% dla autobusu elektrycznego i testera diagnostycznego,

·18% dla mobilnego podnośnika kolumnowego,

·10% dla stacji transformatorowej, stacji ładowania pantografowego, stacjonarnej ładowarki plug-in oraz mobilnej ładowarki plug-in.

W związku z tym kwota czynszu wyniesie (…) zł netto rocznie, co miesięcznie daje wartość (…) zł netto ((…) zł/12 = (…) zł). Kwota ta będzie odpowiadała równowartości miesięcznej amortyzacji środków trwałych.

Dodatkowo, Wnioskodawca wskazuje, że koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym oraz koszty eksploatacji oddanych w dzierżawę sześciu autobusów oraz infrastruktury do ich ładowania zobowiązany jest ponosić Dzierżawca czyli (...).

W uzupełnieniu do wniosku, w odpowiedzi na pytania wskazali Państwo, że:

1. Czy cała infrastruktura, która obejmuje projekt, tj. (...) autobusów niskopodłogowych, jednoczłonowych, zasilanych energią elektryczną, miejsca postojowe wraz z systemem wolnego ładowania zajezdniowego i szybkiego z pantografu, (...) stanowisk do ładowania wolnego ((...) ładowarki stacjonarne dwustanowiskowe plug-in), (...) stanowisko do ładowania szybkiego autobusów (stacja ładowania pantografowego), stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, stacjonarne ładowarki plug-in dwustanowiskowe, mobilna ładowarka zapewniająca ładowanie typu plug-in, mobilny podnośnik kolumnowy, tester diagnostyczny, laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej, systemu zliczania pasażerów oraz monitoringu są/będą przez Państwa wydzierżawiane? Jeżeli nie, to wskazać należy, do jakich czynności są/będą wykorzystywane poszczególne składniki:

a)do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b)do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c)do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Proszę wskazać odrębnie do każdego składnika.

Ad. 1. Wszystkie składniki wchodzące w skład infrastruktury objętej przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są/będą przez Wnioskodawcę wydzierżawiane. Oznacza to, że cała infrastruktura objęta przedmiotem wniosku będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

2. Czy dzierżawa składników jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT?

Ad. 2. Zdaniem Wnioskodawcy, ocena czy dzierżawa składników jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT nie jest elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Tego rodzaju ocena stanowi element wykładni i interpretacji przepisów prawa podatkowego, która powinna być dokonana w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe. Wykładnia przepisów polega na ich odpowiednim odczytaniu (zrozumienie normy prawnej wskazanej w przepisie) oraz przyporządkowaniu do podanych we wniosku sytuacji/zdarzeń. Jest to tzw. subsumpcja. Nie jest to jednak element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które mogłoby wpływać na wydanie interpretacji. Niemniej jednak Wnioskodawca może zaprezentować własne stanowisko w tej sprawie. Natomiast nie należy tego traktować jako elementu zdarzenia przyszłego. Zdaniem Wnioskodawcy, dzierżawa jest czynnością opodatkowaną podatkiem VAT.

3. Czy „inna infrastruktura dot. publicznego transportu zbiorowego”, o której mowa w zadanym przez Państwa we wniosku pytaniu, to wyłącznie „infrastruktura do ładowania”? Jeżeli nie, to proszę wskazać jaka konkretnie.

Ad. 3. „Inna infrastruktura dot. Publicznego transportu zbiorowego”, o której mowa w zadanym we wniosku pytaniu, to zarówno „infrastruktura do ładowania” (w skład której wchodzą następujące elementy: stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, (...) ładowarki stacjonarne dwustanowiskowe plug-in, tester diagnostyczny, mobilna ładowarka plug-in, mobilny podnośnik kolumnowy) oraz laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu.

4. W jakiej dokładnie wysokości została/zostanie ustalona kwota czynszu dzierżawnego zakupionych (...) szt. autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem dzierżawy? Proszę o wskazanie kwoty brutto.

Ad. 4. Kwota czynszu dzierżawnego zakupionych (...) szt. autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem dzierżawy wynosi (...)zł netto zł miesięcznie, co daje (...) zł brutto.

5. Jaki % w wartości zakupu ww. autobusów wraz z infrastrukturą będącą przedmiotem dzierżawy stanowiło/będzie stanowiło roczne wynagrodzenie należne Gminie wynikające z umowy dzierżawy zakupionych autobusów wraz z infrastrukturą będącą przedmiotem dzierżawy?

Ad. 5. Wartość przedsięwzięcia wynosiła (...) zł netto, a roczny czynsz dzierżawny wynosi (...) zł netto ((...)zł x 12 miesięcy), co oznacza, że będzie on stanowił 18,35% wartości całego przedsięwzięcia netto ((...)/(...)x 100% = 18,35%).

6. Czy kwota czynszu za dzierżawę zakupionych autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania jest/będzie znacząca dla budżetu Gminy?

Ad. 6. W ocenie Wnioskodawcy, kwota czynszu dzierżawnego nie będzie znacząca dla budżetu Gminy.

7. Na jakim poziomie kształtują/będą kształtować się dochody z tytułu dzierżawy zakupionych autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy?

Ad. 7. Dochody roczne z tytułu czynszu dzierżawnego zakupionych autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem wniosku będą stanowić mniej niż 1% dochodów ogółem i mniej niż 1% dochodów własnych Gminy.

8. Przy uwzględnieniu jakich czynników została dokonana kalkulacja czynszu dzierżawnego zakupionych autobusów i niezbędnej infrastruktury będącej przedmiotem zapytania? Należy szczegółowo wymienić.

Ad. 8. Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego na rzecz Spółki była brana pod uwagę wartość rocznej amortyzacji podatkowej według stawki wynoszącej rocznie:

·30% – dla laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej i monitoringu,

·20% – dla autobusu elektrycznego i testera diagnostycznego,

·18% – dla mobilnego podnośnika kolumnowego,

·10% – dla stacji transformatorowej, stacji ładowania pantografowego, ładowarek stacjonarnych dwustanowiskowych plug-in oraz mobilnej ładowarki plug-in.

Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego brano również pod uwagę:

·długość okresu użytkowania zakupionych autobusów;

·wysokość ostatecznie poniesionych kosztów inwestycji;

·okres zwrotu inwestycji.

W związku z tym kwota czynszu została skalkulowana w następujący sposób:

(…)

9. Czy wysokość czynszu została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jeśli tak, to jakich konkretnie.

Ad. 9. Zdaniem Wnioskodawcy, wysokość czynszu dzierżawnego ustalona na poziomie amortyzacji podatkowej uwzględnia realia rynkowe. Czynsz dzierżawny został ustalony w sposób opisany w pkt 8. Istotnym czynnikiem wpływającym na wysokość czynszu jest fakt, że Spółka przejęła realizację zadań własnych Gminy w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

10. Czy wynagrodzenie należne Państwu z tytułu dzierżawy będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy wyższe od tej wartości?

Ad. 10. W ocenie Wnioskodawcy, kwota czynszu dzierżawnego będzie równa wartości rynkowej.

11. Czy wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów za zakup autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania? Jeśli tak, należy wskazać w jakim horyzoncie czasowym.

Ad. 11. Wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów na zakup autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania w okresie około 5,5 roku ((...)zł netto/(...) zł netto = 5,44 roku).

12. Czy ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała, czy zmienna? Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu dzierżawnego będzie zmienna, to proszę wskazać, jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty.

Ad. 12. Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała.

13. Od czego jest/będzie uzależniona wysokość czynszu z tytułu dzierżawy zakupionych autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania?

Ad. 13. Wysokość czynszu z tytułu dzierżawy zakupionych autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania będzie uzależniona o wysokości stawek amortyzacyjnej ustalonych według przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.).

14. Czy wysokość czynszu dzierżawnego została/zostanie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych na zakup autobusów oraz niezbędnej infrastruktury będącej przedmiotem zapytania?

Ad. 14. Wysokość czynszu dzierżawnego została/zostanie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych na zakup autobusów oraz niezbędnej infrastruktury będącej przedmiotem zapytania.

15.Czy wysokość czynszu dzierżawnego jest/będzie ustalana także w oparciu o:

-stawkę amortyzacji rocznej zakupionych autobusów,

-długość okresu użytkowania zakupionych autobusów,

-stawkę amortyzacji rocznej zakupionej infrastruktury do ładowania,

-długość okresu użytkowania zakupionej infrastruktury do ładowania,

-okres zwrotu inwestycji,

-inne czynniki (proszę je wymienić)?

Ad. 15. Wysokość czynszu dzierżawnego jest/będzie ustalana także w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej zakupionych autobusów i ich długości okresu użytkowania, stawkę amortyzacji rocznej zakupionej infrastruktury do ładowania i długości ich okresu użytkowania, stawkę amortyzacji rocznej laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu oraz długości okresu jego użytkowania oraz okresu zwrotu inwestycji i wysokości ostatecznie poniesionych kosztów inwestycji.

16. Czy po oddaniu w dzierżawę zakupionych autobusów wraz z infrastrukturą będącą przedmiotem zapytania, korzystają/będą Państwo korzystali w jakikolwiek sposób z tych autobusów i infrastruktury będącej przedmiotem zapytania? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach korzystają/będą Państwo korzystali z autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Ad. 16. Jak już wskazano w opisie stanu faktycznego, Gmina będzie wykorzystywała zakupione autobusy wraz z infrastrukturą będącą przedmiotem zapytania wyłącznie do celów odpłatnej dzierżawy na rzecz Spółki pełniącej w Gminie funkcję operatora transportu publicznego. Gmina nie będzie wykorzystywać zakupionych autobusów wraz z infrastrukturą ładującą w żaden inny sposób, ani do żadnych innych celów.

17. Czy po oddaniu w dzierżawę zakupionych autobusów wraz z infrastrukturą będącą przedmiotem zapytania korzystają/będą z nich korzystały Państwa jednostki organizacyjne? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach Państwa jednostki organizacyjne korzystają/będą korzystały z ww. autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie.

Ad. 17. Jak już zostało wspomniane w odpowiedzi na pytanie nr 16, gminne jednostki organizacyjne nie będą korzystały z autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania ani odpłatnie, ani nieodpłatnie. Gmina będzie wykorzystywała zakupione autobusy wraz z infrastrukturą wyłącznie do czynności do celów odpłatnej dzierżawy.

18. Czy w przypadku, gdyby nie oddali Państwo zakupionych autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania w odpłatną dzierżawę Spółce, pojazdy te wykorzystywane byłyby przez Państwa wyłącznie do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), czy też byliby Państwo zobowiązani do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na ich zakup stosować sposób określenie proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-2h ww. ustawy?

Ad. 18. Przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku, gdy Gmina będzie wykorzystywała wyłącznie do celów odpłatnej dzierżawy na rzecz podmiotu świadczącego usługi publicznego transportu zbiorowego. Gmina nie jest w stanie udzielić odpowiedzi na to pytanie, ponieważ dotyczy ono sytuacji hipotetycznej. Gmina nie brała pod uwagę innych rozwiązań. Niemniej jednak, gdyby Gmina nie zdecydowała się na oddanie przedmiotowych autobusów w dzierżawę wraz z infrastrukturą ładującą, Gmina mogłaby rozważyć również aport.

Przedmiotowe pytanie Organu nie dotyczy elementu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, które mogłoby wpływać na wydanie interpretacji indywidualnej. Organ wydający interpretację indywidualną może się poruszać jedynie w ramach tego pytania i stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, które zakreślają przedmiot postępowania interpretacyjnego. W orzecznictwie wskazuje się, że: „W trybie żądania uzupełnienia braków formalnych pisma, jakim jest wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, organ podatkowy może żądać jedynie uzupełnienia wniosku o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena, czy stanowisko przedstawione we wniosku i ocena prawna są prawidłowe czy też błędne. Elementy te organ podatkowy powinien precyzyjnie wskazać w wezwaniu, wyjaśniając dlaczego ich brak uniemożliwia wydanie interpretacji indywidualnej” (przykładowo orzeczenie NSA z dnia 23 listopada 2021 r. o sygn. akt II FSK 1049/21).

19. Czy zakupiona infrastruktura będąca przedmiotem zapytania będzie stanowić odrębny od autobusów środek trwały, który będzie kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania?

Ad. 19. Poszczególne elementy zakupionej infrastruktury (tj. stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, (...) ładowarki stacjonarne dwustanowiskowe plug-in, tester diagnostyczny, laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu, mobilna ładowarka plug-in, mobilny podnośnik kolumnowy) będą stanowić odrębne od autobusów środki trwałe, które będą kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania.

20. Czy Spółka, której są/zostaną wydzierżawione autobusy oraz infrastruktura będąca przedmiotem zapytania, jest/będzie podmiotem powiązanym z Państwem (Gminą)? Jeżeli tak, proszę wskazać w czym te powiązania się przejawiają, ile procent udziałów mają Państwo w kapitale Spółki.

Ad. 20. Spółka, której zostaną wydzierżawione autobusy oraz infrastruktura będąca przedmiotem zapytania jest spółką posiadającą status jednoosobowej spółki Gminy, której gmina jest założycielem oraz 100% udziałowcem.

21. Czy wartość czynszu jest/będzie równa stawce amortyzacji dla poszczególnych składników? Jeżeli nie, to czy dla poszczególnych składników jest/będzie ona niższa, czy wyższa?

Ad. 21. Tak, wartość czynszu dzierżawnego jest/będzie równa stawce amortyzacji dla wszystkich składników majątku. Sposób wyliczenia czynszu dzierżawnego został szczegółowo opisany w odpowiedzi na pytanie nr 8.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia (...) autobusów wraz infrastrukturą (w skład której wchodzą: stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, (...) ładowarki stacjonarne plug-in dwustanowiskowe, tester diagnostyczny, mobilna ładowarka plug-in, mobilny podnośnik kolumnowy oraz laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu), która zostanie przekazana w ramach umowy dzierżawy (...)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

W Państwa ocenie, Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych poniesionych na zakup (...) autobusów niskopodłogowych, jednoczłonowych oraz infrastruktury (w skład której wchodzą: stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, (...) ładowarki stacjonarne plug-in dwustanowiskowe, tester diagnostyczny, mobilna ładowarka plug -in, mobilny podnośnik kolumnowy oraz laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu), które zostaną oddane w dzierżawę na podstawie umowy na rzecz (...).

Uzasadnienie Państwa stanowiska

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 UPTU: „w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 UPTU oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 UPTU. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 87 ust. 1 UPTU: „w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy”.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Natomiast w świetle art. 88 ust. 4 UPTU: „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7”.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 UPTU: „podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”.

Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 UPTU: „obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 UPTU: „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Jak wynika z przytoczonego przepisu, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 UPTU.

Na podstawie art. 2 ust. 1 USG, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jak stanowi art. 6 ust. 1 USG, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Należy wskazać, że do zadań własnych gminy należy m.in. zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a w szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej oraz lokalnego transportu zbiorowego.

Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Gmina podjęła się realizacji inwestycji polegającej na zakupie (...) sztuk elektrobusów miejskich (...) wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Przedmiotowe autobusy oraz infrastrukturę Gmina udostępni na podstawie umowy dzierżawy Spółce. Cena ustalona w umowie dzierżawy określona została na kwotę netto (...) zł (plus 23% VAT), będzie równa kwocie miesięcznej amortyzacji.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 UPTU uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanej sprawie, Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a warunki wskazane w art. 86 ust. 1 UPTU, uprawniające do odliczenia są spełnione. W rezultacie powyższego, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nabywając towary i usługi jako podatnik podatku od towarów i usług, celem wykonywania czynności opodatkowanych (odpłatna dzierżawa), będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości.

W konsekwencji Gmina na podstawie art. 86 ust. 1 UPTU będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowej operacji.

Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 25 stycznia 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.560.2023.2.AKS, w której wskazano, że: „z wniosku wynika, że autobus wraz z ładowarką zostanie wydzierżawiony na podstawie umowy cywilnoprawnej podmiotowi zewnętrznemu w zamian za czynsz dzierżawny. (...) Gmina będzie miała możliwość odliczenia w całości podatku VAT naliczonego przy zakupie autobusu wraz z ładowarką dla przewozu mieszkańców Gminy. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy”.

Analogiczny pogląd został zaprezentowany również m.in. w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 6 czerwca 2022 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.210.2022.2.APR, wyjaśniono, że: „Gmina planuje kupić dwa nowe autobusy elektryczne. Przedmiotowe autobusy zostaną przekazane do eksploatacji na podstawie umowy dzierżawy spółce gminnej («...» Sp. z o.o.). Wobec powyższego Gmina będzie prowadziła opodatkowaną podatkiem od towarów i usług działalność polegającą na dzierżawie przedmiotowych dwóch autobusów elektrycznych. W tej sytuacji, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a zakup 2 nowych autobusów elektrycznych, będzie miał związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z odpłatnym udostępnieniem przez Gminę przedmiotowych samochodów w oparciu o umowę dzierżawy, czyli będzie związany z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione. W konsekwencji Gmina (...) będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem dwóch nowych autobusów elektrycznych”.

Podobne stanowisko zajął również DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 2 lutego 2024 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.604.2023.1.RMA, wskazując, że: „w odniesieniu do ww. czynności odpłatnej dzierżawy zakupionych w ramach projektu autobusów elektrycznych na rzecz operatora spółki komunalnej «(...)» Spółka z o.o. w (...), nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie korzystają z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku występują Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo korzystać ze zwolnienia od tego podatku. W związku z tym, że ani w ustawie, ani też w wydanych na jej podstawie aktach wykonawczych ustawodawca nie przewidział zwolnienia od podatku dla odpłatnej dzierżawy autobusów elektrycznych, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki podatku. Tym samym w myśl uregulowań art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na występujący związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów, przysługuje Państwu prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu pięciu autobusów elektrycznych w ramach projektu pn.: «(...)»”.

Tożsamy pogląd zaprezentowano w interpretacjach indywidualnych:

·z dnia 10 czerwca 2024 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.113.2024.2.KK;

·z dnia 5 maja 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.104.2023.2.AR;

·z dnia 5 maja 2023 r. o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.104.2023.2.AR;

·z dnia 12 października 2022 r. o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.395.2022.2.JKU;

·z dnia 14 września 2022 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.354.2022.2.DP;

·z dnia 10 czerwca 2022 r. o sygn. 0112-KDIL1-3.4012.155.2022.1.TK;

·z dnia 6 czerwca 2022 r. o sygn. 0114-KDIP4-1.4012.210.2022.2.APR;

·z dnia 9 maja 2022 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.137.2022.2.AW.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. lokalnego transportu zbiorowego.

Natomiast art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizacji zadań własnych z zakresu lokalnego transportu zbiorowego, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 USG, Gmina wykonuje usługi transportu zbiorowego w zakresie transportu autobusowego na podstawie umowy zawartej ze spółką działającą pod nazwą (…) Sp. z o.o.

Gmina dokonała realizacji inwestycji pn.: „(...)”. Na pokrycie części kosztów związanych z realizacją inwestycji Gmina uzyskała częściowe dofinansowanie z programu pn.: (…). Pozostałą część Gmina pokrywa ze środków własnych. Przedmiotowy projekt obejmuje (...) sztuk niskopodłogowych (...) autobusów zasilanych energią elektryczną wraz z infrastrukturą do ich ładowania.

Przedmiotowy projekt obejmuje:

·zakup (...) autobusów fabrycznie nowych, niskopodłogowych, jednoczłonowych, zasilanych energią elektryczną,

·zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem pozwoleń oraz wykonanie miejsc postojowych wraz z systemem wolnego ładowania zajezdniowego i szybkiego z pantografu (...) stanowisk do ładowania wolnego ((...) ładowarki stacjonarne dwustanowiskowe plug-in) oraz (...) stanowisko do ładowania szybkiego autobusów (stacja ładowania pantografowego),

·wymianę stacji transformatorowej (...) szt., polegającej na modernizacji istniejącej stacji wraz z wymianą dwóch transformatorów,

·budowę stacji ładowania pantografowego,

·budowę (...) podwójnych stacjonarnych ładowarek plug-in dwustanowiskowych,

·zakup mobilnej ładowarki zapewniającej ładowanie typu plug-in,

·zakup mobilnego podnośnika kolumnowego,

·zakup testera diagnostycznego,

·zakup laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej, systemu zliczania pasażerów oraz monitoringu.

Całkowita wartość inwestycji wyniosła (...) zł netto.

Faktury VAT, dokumentujące wydatki związane z realizacją przedmiotowej inwestycji zostały wystawione na Gminę. Zakupione w ramach projektu autobusy przez cały okres trwałości projektu będą stanowiły własność Gminy (...). Gmina będzie wykorzystywała autobusy wyłącznie w celu udostępnienia pojazdów na podstawie umowy dzierżawy na rzecz Spółki. Przedmiotowe autobusy wraz z infrastrukturą ładującą Gmina zakupiła w grudniu 2024 r., odbiór końcowy Inwestycji nastąpił w styczniu 2025 r. Od lutego 2025 r. Gmina planuje udostępnienie Spółce przedmiotowej infrastruktury na podstawie umowy dzierżawy. Umowa będzie obejmowała okres od dnia jej zawarcia do września 2029 r. Cena ustalona w umowie dzierżawy określona została na kwotę netto (...) zł (plus 23% VAT) miesięcznie (cena obejmuje (...) autobusów oraz infrastrukturę do ich ładowania). Autobusy zostały przekazane w dzierżawę jako fabrycznie nowe wraz z infrastrukturą ładującą. Pomiędzy datą zakupu, a datą zawarcia umowy dzierżawy, Gmina nie eksploatowała i nie będzie eksploatować autobusów ani infrastruktury ładującej.

Przedmiotowa Infrastruktura udostępniona Spółce w ramach umowy dzierżawy będzie wykorzystywana przez Spółkę w celu świadczenia usług transportu zbiorowego. Nie będą Państwo wykorzystywać przedmiotowej Inwestycji w żaden sposób poza udostępnieniem jej Spółce w ramach dzierżawy.

(...) jest spółką posiadającą status jednoosobowej spółki Gminy, której Gmina jest założycielem i 100% udziałowcem. Głównym zadaniem Spółki jest świadczenie usług przewozowych zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy na terenie Miasta (...) oraz na terenie gmin, z którymi Gmina podpisała porozumienia międzygminne. Spółka jest operatorem publicznego transportu zbiorowego w rozumieniu ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Spółka jest odrębnym, zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.

Podstawą wyliczania stawki czynszu była wartość netto inwestycji. Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego na rzecz (...) była brana pod uwagę wartość rocznej amortyzacji podatkowej według stawki wynoszącej rocznie:

• 30% dla laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej i monitoringu,

• 20% dla autobusu elektrycznego i testera diagnostycznego,

• 18% dla mobilnego podnośnika kolumnowego,

• 10% dla stacji transformatorowej, stacji ładowania pantografowego, stacjonarnej ładowarki plug-in oraz mobilnej ładowarki plug-in.

Kwota czynszu wyniesie (...) zł netto rocznie, co miesięcznie daje wartość (...)zł netto ((...) zł/12 = (...) zł). Kwota ta będzie odpowiadała równowartości miesięcznej amortyzacji środków trwałych.

Wszystkie składniki wchodzące w skład infrastruktury objętej przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej są/będą przez Państwa wydzierżawiane. Oznacza to, że cała infrastruktura objęta przedmiotem wniosku będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Kwota czynszu dzierżawnego zakupionych (...) autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem dzierżawy wynosi (...) zł netto zł miesięcznie, co daje (…) zł brutto.

Wartość przedsięwzięcia wynosiła (...) zł netto, a roczny czynsz dzierżawny wynosi (...) zł netto ((...)zł x 12 miesięcy), co oznacza, że będzie on stanowił 18,35% wartości całego przedsięwzięcia netto ((...)/(...)x 100% = 18,35%).

Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego brano również pod uwagę:

·długość okresu użytkowania zakupionych autobusów;

·wysokość ostatecznie poniesionych kosztów inwestycji;

·okres zwrotu inwestycji.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia (...) autobusów wraz infrastrukturą (w skład której wchodzą: stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, (...) ładowarki stacjonarne plug-in dwustanowiskowe, tester diagnostyczny, mobilna ładowarka plug-in, mobilny podnośnik kolumnowy oraz laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu), która zostanie przekazana w ramach umowy dzierżawy (...).

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania  i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analiza okoliczności sprawy i ww. przepisów prowadzi do stwierdzenia, że odpłatne udostępnianie przez Gminę autobusów i infrastruktury objętej zakresem wniosku na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy, za które Gmina pobiera/będzie pobierała wynagrodzenie, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (będzie czynnością cywilnoprawną).

Zatem – w odniesieniu do tej czynności – nie działają/nie będą Państwo działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie korzystają/nie będą Państwo mogli skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

W analizowanym przypadku występują/będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność (dzierżawa autobusów i przedmiotowej infrastruktury) – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na odpłatnym udostępnianiu (dzierżawie) autobusów i przedmiotowej infrastruktury na rzecz zewnętrznego podmiotu, za które Gmina pobiera/będzie pobierała wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie korzysta/nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, lecz jest/będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są/będą spełnione, gdyż – jak Państwo wskazali – są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a autobusy wraz z przedmiotową infrastrukturą są/będą odpłatnie udostępniane na rzecz Spółki, tj. są/będą wykorzystane wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Ponadto, z wniosku wynika, że autobusy wraz z przedmiotową infrastrukturą zostaną wydzierżawione na podstawie umowy dzierżawy podmiotowi zewnętrznemu w zamian za czynsz dzierżawny. Wydzierżawiający będzie wykorzystywał przedmiot umowy do wykonywania czynności związanych z przewozem mieszkańców (Spółka pełni w Gminie funkcję operatora transportu publicznego). Kwota czynszu dzierżawnego będzie równa wartości rynkowej. Ponadto, wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych nakładów na zakup autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania w okresie około 5,5 lat. Ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała. Wysokość czynszu z tytułu dzierżawy zakupionych autobusów oraz infrastruktury będącej przedmiotem zapytania będzie uzależniona o wysokości stawek amortyzacyjnej ustalonych według przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jak wynika z opisu sprawy, wysokość czynszu dzierżawnego jest/będzie ustalana w oparciu o stawkę amortyzacji rocznej zakupionych autobusów i ich długości okresu użytkowania, stawkę amortyzacji rocznej zakupionej infrastruktury do ładowania i długości ich okresu użytkowania, stawkę amortyzacji rocznej laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu oraz długości okresu jego użytkowania oraz okresu zwrotu inwestycji i wysokości ostatecznie poniesionych kosztów inwestycji. Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego na rzecz (...) była brana pod uwagę wartość rocznej amortyzacji podatkowej według stawki wynoszącej rocznie:

·30% dla laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej i monitoringu,

·20% dla autobusu elektrycznego i testera diagnostycznego,

·18% dla mobilnego podnośnika kolumnowego,

·10% dla stacji transformatorowej, stacji ładowania pantografowego, stacjonarnej ładowarki plug-in oraz mobilnej ładowarki plug-in.

Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na zakup autobusów przysługuje/będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Wobec powyższego, przysługuje/będzie Państwu przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych poniesionych na zakup (...) autobusów niskopodłogowych, jednoczłonowych oraz infrastruktury (w skład której wchodzą: stacja transformatorowa, stacja ładowania pantografowego, (...) ładowarki stacjonarne plug-in dwustanowiskowe, tester diagnostyczny, mobilna ładowarka plug-in, mobilny podnośnik kolumnowy oraz laptop do obsługi systemu informacji pasażerskiej oraz monitoringu), które zostaną oddane w dzierżawę na podstawie umowy na rzecz (...), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, z którego wynika, że wartość czynszu dzierżawnego, za udostępnienie autobusów i przedmiotowej infrastruktury zostanie skalkulowana w wysokości odpowiadającej wartości amortyzacji rocznej zakupionych autobusów i ich długości okresu użytkowania, stawkę amortyzacji rocznej zakupionej infrastruktury do ładowania i długości ich okresu użytkowania, stawkę amortyzacji rocznej laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej, monitoringu, długości okresu jego użytkowania a także okresu zwrotu inwestycji i wysokości ostatecznie poniesionych kosztów inwestycji. Przy kalkulacji czynszu dzierżawnego na rzecz (...) była brana pod uwagę wartość rocznej amortyzacji podatkowej według stawki wynoszącej rocznie:

·30% dla laptopa do obsługi systemu informacji pasażerskiej i monitoringu,

·20% dla autobusu elektrycznego i testera diagnostycznego,

·18% dla mobilnego podnośnika kolumnowego,

·10% dla stacji transformatorowej, stacji ładowania pantografowego, stacjonarnej ładowarki plug-in oraz mobilnej ładowarki plug-in,

co pozwoli na zwrot poniesionych przez Gminę nakładów w okresie amortyzacji autobusów i przedmiotowej infrastruktury w okresie 5,5 lat oraz autobusy i przedmiotowa infrastruktura wykorzystywane będą wyłącznie i w całości na potrzeby odpłatnego udostępnienia na rzecz Spółki na podstawie umowy dzierżawy. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, powodujące określenie wartości czynszu z pominięciem realiów rynkowych czy też uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych lub będzie skalkulowane na zbyt niskim poziomie bądź autobusy i przedmiotowa infrastruktura nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.