Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.55.2025.1.RM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.55.2025.1.RM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2025 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dostaw towarów dokonywanych w składzie celnym stawką VAT w wysokości 0%. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Polska firma (…) Sp. z o.o. jest płatnikiem podatku VAT i podatnikiem podatku dochodowego. Zgłaszający kupuje różne komponenty i towary od firm na terenie Polski (Chiny, Hongkong, Kanada, USA) i na własny koszt dostarcza je do składu celnego w Polsce, w trybie tranzytu celnego. Przywożone towary przechowywane są w składzie celnym, stanowią własność Wnioskodawcy i uwzględniane są w ewidencji towarów, prowadzonej na odrębnych zasadach. Celem biznesowym jest tworzenie zapasów produktów, które będą wykorzystywane do sprzedaży klientom na terenie Polski. Ponadto, na terenie składu celnego towar sprzedawany jest firmom niebędącym rezydentami Polski na warunkach składu celnego FCA Polska. Do tego momentu towar pozostaje objęty procedurą składu celnego, fizycznie znajduje się w składzie celnym i nie jest dopuszczony do obrotu na terytorium Polski. W procesie przyjęcia towaru, skład celny zamyka Państwa tranzyt celny i otwiera kolejne dokumenty celne, zgodnie z instrukcjami Państwa odbiorców. W Państwa ocenie oznacza to, że umowy sprzedaży Państwa towarów zawarte na terenie składu celnego stanowią sprzedaż na terytorium kraju Polski.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 23%, z uwzględnieniem ust 2-12c, art. 83, art. 119, rozdział 7, art. 120 ust. 2 i 3 art. 122 i art. 129 Rozdział 1, art. 41 ust. 1 i 13, art. Artykuł 109 2 i art. 110. Jednocześnie, zgodnie z art. 146d, 146ej, 146i, minister właściwy do spraw finansów publicznych może obniżyć stawki podatku do 0%, 5%, 8% w przypadku dostawy niektórych towarów oraz świadczenia niektórych usług albo części tych dostaw albo świadczenia części usług, a także określić warunki stosowania stawek obniżonych. Zgodnie z powyższym, Delegacja Statutowa wydała aktualnie obowiązujące Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 roku w sprawie towarów i usług, dla których obniżona jest stawka podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług (Dziennik Ustaw 2013.1719, dalej: „Rozporządzenie”), który zawiera postanowienia dotyczące odpowiedniego zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 2, zapis o obniżeniu stawki podatku do 0% dotyczy także dostawy towarów podlegających procedurze składowania w składzie celnym.

Rozdział 9 ust. 2 Rozporządzenia określa następujące warunki stosowania ww. preferencji:

1)towar zostaje dostarczony podatnikowi określonemu w art. 15 Prawa;

2)towar znajduje się pod dozorem celnym i jest wpisany do rejestru towarów prowadzonego na podstawie odrębnych aktów prawnych.

Ponieważ zgodnie z przedstawionym opisem, dostawa towarów objętych procedurą składu celnego, możliwość zastosowania stawki 0% uzależniona jest wyłącznie od spełnienia dwóch powyższych warunków.

Pytanie

Czy operacje sprzedaży towarów w trybie tranzytu celnego w składzie celnym są opodatkowane stawką 0%?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w tej sytuacji spełnione są wszystkie przesłanki do zastosowania stawki 0%. Pragną Państwo również podkreślić, że w Państwa ocenie, nie istnieją żadne dodatkowe okoliczności, które mogłyby wykluczać zastosowanie stawki 0%.

1)Kupujący jako płatnik podatku VAT

Pojęcie podatnika zostało zdefiniowane przez ustawodawcę w ustawie o VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub skutek tej działalności. Oznacza to, że status podatnika zależy wyłącznie od charakteru ekonomicznego działalności prowadzonej przez ten podmiot, pozostając niezależnym w szczególności od zasięgu geograficznego jego działalności czy urzędowej rejestracji jako podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmioty wydobywania surowców naturalnych i rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności działalność związaną z ciągłym używaniem dóbr lub wartości niematerialnych i prawnych w celu osiągnięcia zysku.

Ponieważ odbiorcami Wnioskodawcy są zagraniczne osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą, Kupujących należy uważać za podatników w rozumieniu ustawy o podatku VAT. Jak wspomniano, o statusie podatnika VAT decyduje sam fakt wykonywania działalności gospodarczej, niezależnie od miejsca wykonywania tej działalności. Należy zaznaczyć, że zgodnie z podanym opisem, Kupujący prowadzą także działalność gospodarczą na terenie kraju, w szczególności w formie zakupu towarów będących przedmiotem niniejszego oświadczenia.

Ponadto Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, że ustawa przewiduje i reguluje sytuację, gdy podatnikiem jest osoba zagraniczna niezarejestrowana jako podatnik VAT, która prowadzi działalność w Polsce lub nawet nie posiada na terenie kraju miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Przykładowo, § 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2014 r. w sprawie definicji podatników, którzy nie mają obowiązku składania wniosku rejestracyjnego potwierdza, że podmioty nieposiadające siedziby na terytorium kraju, a posiadające stałe miejsce prowadzenia działalności w innym państwie, z którego wykonują działalność gospodarczą, mogą być płatnikami podatku VAT, albo posiadającymi stałe miejsce zamieszkania albo ze zwykłego miejsca zamieszkania. Z przywołanego przepisu wynika także jasno, że urzędowa rejestracja czy nawet obecność bez stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju nie jest warunkiem koniecznym do uznania za podatnika VAT. Tym samym, uznać należy, że dokonana przez Wnioskodawcę czynność sprzedaży stanowi dostawę towaru na rzecz podatnika. Tym samym, pierwszy warunek, o którym mowa w § 9 ust. 2 Rozporządzenia, uznaje się za spełniony.

2)Dozór celny i inne wymogi formalne

Zgodnie z podanym opisem, przedmiot transakcji znajduje się pod kontrolą celną i jest wpisany do rejestru towarów prowadzonego na podstawie odrębnych aktów prawnych. Tym samym, nie budzi wątpliwości, że drugi warunek, o którym mowa w § 9 ust. 2 Regulaminu, uważa się za spełniony. Ponadto Wnioskodawca zwraca uwagę, że podobne sytuacje były już wcześniej rozpatrywane i uznawane za odpowiadające opodatkowaniu stawką 0%. Mianowicie:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 grudnia 2010 r., ex. IPPP3/443-892/104/LK dotyczący podobnej sytuacji faktycznej. Uprawniony organ podkreślił, że „dostawą towaru [...] do składu celnego jest dostawa towaru na terytorium kraju podlegająca opodatkowaniu stawką podatku VAT 0%, [...] Dostawa towaru podlegająca do reżimu składu celnego nie stwarza dla Wnioskodawcy obowiązków podatkowych w związku z importem towarów”, a także zauważył, że „w związku z tym, że towary objęte reżimem składu celnego zostały sprzedane przez Wnioskodawcę w składzie celnym, dostawa tych towarów nie prowadzi do powstanie długu celnego;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 30 października 2012 r., ex. ITPP2/443-920/12/RS w sprawie jednego z pytań wnioskodawcy dotyczących podobnej sytuacji faktycznej. Organ nie miał wątpliwości, że „sprzedaż filetów z mintaja w składzie celnym [...] stanowiła transakcję wewnętrzną” i w związku z tym „dostawa ta podlegała opodatkowaniu stawką 0%”;
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 15 września 2015 r., ex. IBPP4/4512-229/15/EK w sprawie jednego z pytań wnioskodawcy dotyczących podobnej sytuacji faktycznej. Organ potwierdził słuszność interpretacji „po udzieleniu wyjaśnienia przepisów podatkowych dotyczących opodatkowania towarów i usług w zakresie uznania dostawy ze składu celnego za operację wewnątrzpaństwową i opodatkowania stawką 0%”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego należy rozumieć terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 2 pkt 7 ustawy:

Przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Należy również zauważyć, że stosownie do art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r., nr 347, str. 1 z późn. zm.):

,,Podatnikiem'' jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.

,,Działalność gospodarcza'' obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Z wniosku wynika, że nabywcami towarów Spółki są zagraniczne osoby prawne prowadzące działalność gospodarczą (firmy). Skoro nabywca prowadzi działalność gospodarczą, to jest podatnikiem podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Ponadto, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Jednocześnie, w myśl art. 19a ust. 9 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 10a i 11.

Oznacza to, że w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych powstaje dług celny w związku z dopuszczeniem towarów do obrotu, wówczas także, co do zasady, powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT z tytułu importu tych towarów.

Na podstawie art. 19a ust. 10a ustawy:

W przypadku objęcia towarów procedurą uszlachetniania czynnego obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą zamknięcia procedury uszlachetniania czynnego zgodnie z art. 324 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 558, z późn. zm. 17), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/2447”.

W myśl art. 19a ust. 11 ustawy:

W przypadku objęcia towarów procedurą: składowania celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem z należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego, tranzytu, wolnego obszaru celnego, jeżeli od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze, obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

Według art. 22 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Zgodnie z art. 26a ust. 1 ustawy:

Miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Przy czym, w myśl art. 26a ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy towary zostaną objęte z momentem ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej jedną z następujących procedur:

1)uszlachetniania czynnego,

2)odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych,

3)składowania celnego,

4)tranzytu, w tym także składowaniem czasowym przed objęciem towarów jedną z procedur celnych,

5)wolnego obszaru celnego

- miejscem importu takich towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary te przestaną podlegać tym procedurom.

Ponadto, w myśl art. 5 pkt 15, 18 i 19 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE L 269 z 10 października 2013 r. str. 1 ze zm.) – zwanym dalej UKC:

  • „zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;
  • „dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;
  • „dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.

Stosownie do art. 77 UKC:

1)Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:

a)dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu;

b)odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.

2)Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.

3)Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. (...)

Zgodnie z powołanym art. 2 pkt 7 ustawy, za import towarów uważa się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej. Natomiast to, w którym państwie członkowskim podlega on opodatkowaniu (ma miejsce import towarów) określa art. 26a ustawy, który stanowi, że miejscem importu jest terytorium tego państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, w przypadku objęcia towarów z momentem ich wprowadzenia np. procedurą składowania celnego - miejscem importu tych towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary przestaną podlegać tej procedurze. Zatem tylko import na terytorium kraju stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Jednocześnie, stosownie do art. 19a ust. 9 ustawy, powstanie obowiązku podatkowego z tytułu importu towarów powiązane jest z powstaniem długu celnego lub z faktem zaistnienia określonych procedur celnych, o których mowa w art. 19a ust. 10a i 11 ustawy. W przypadku, gdy importowany towar nie będzie objęty procedurą dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów celnych i przywóz towaru nie spowoduje powstania długu celnego, ani też nie wystąpią żadne inne należności przywozowe, obowiązek podatkowy dla importu towarów nie powstanie.

Z treści wniosku wynika, że Spółka jest podatnikiem podatku VAT. Zgłaszający kupuje komponenty i towary od firm na terenie Polski (Chiny, Hongkong, Kanada, USA) i na własny koszt dostarcza je w trybie tranzytu celnego do składu celnego w Polsce, gdzie towary są przechowywane. Celem biznesowym takiego postępowania jest tworzenie zapasów towarów, które będą sprzedawane klientom na terenie Polski. Towary przechowywane w składzie celnym stanowią własność Wnioskodawcy. Towar sprzedawany jest na terenie składu celnego na warunkach składu celnego FCA Polska. Do tego momentu towar objęty jest procedurą składu celnego, fizycznie znajduje się w składzie celnym i nie jest dopuszczony do obrotu na terytorium Polski. W procesie przyjęcia towaru skład celny zamyka Państwa tranzyt celny i otwiera kolejne dokumenty celne, zgodnie z instrukcjami Państwa kontrahentów.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy dostawa towarów objętych procedurą składu celnego dokonana w składzie celnym, podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%.

W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie przewidują wyłączenia składu celnego z terytorium kraju. Oznacza to, że skład celny znajdujący się na terytorium Polski traktowany jest na gruncie przepisów o podatku VAT, jako terytorium kraju, a sprzedaż towaru w składzie celnym, podlega regulacjom przepisów o podatku VAT na terytorium kraju. Dla opodatkowania takiej sprzedaży podatkiem VAT nie ma znaczenia fakt, że przedmiotem sprzedaży są towary niewspólnotowe, w stosunku do których nie powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów (towary objęte procedurą składu celnego). Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają bowiem powyższej sprzedaży jako niepodlegającej opodatkowaniu. W konsekwencji, w przypadku gdy skład celny znajduje się na terytorium Polski, to sprzedaż towarów dokonana z tego składu stanowi czynność dokonaną na terytorium kraju i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.

Odnosząc powyższe do Państwa sytuacji należy wskazać, że skoro skład celny jest uznany za terytorium kraju, to sprzedaż towarów ze znajdującego się w Polsce składu celnego dokonywaną przez Spółkę na rzecz nabywcy należy uznać za dokonaną na terytorium kraju i opodatkować podatkiem VAT jako dostawę towarów opodatkowaną na terytorium Polski, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy.

Natomiast odnosząc się do wątpliwości dotyczących możliwości opodatkowania opisanej dostawy towarów stawką VAT w wysokości 0% należy wskazać, że zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług z dnia 9 grudnia 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2670 ze zm.):

Obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy:

1)towarów w składzie celnym, wprowadzonych do składu celnego z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju;

2)towarów objętych procedurą składowania celnego.

Na podstawie § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia:

Przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że:

1)dostawy towarów dokonuje się dla podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy;

2)towary znajdują się pod dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarowej prowadzonej zgodnie z odrębnymi przepisami;

3)towary, inne niż objęte procedurą składowania celnego, nie są w wyniku tej dostawy lub po dokonaniu tej dostawy wyprowadzane ze składu celnego.

Spółka dokonuje w składzie celnym dostawy towarów objętych procedurą składowania celnego. Z wniosku wynika również, że towary są objęte dozorem celnym i są ujęte w ewidencji towarów prowadzonej na odrębnych zasadach. Jednocześnie nabywcami towarów Spółki są podatnicy podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że dostawa towarów dokonywana przez Spółkę na rzecz nabywców w składzie celnym, tj. na terytorium kraju, stanowi odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, która podlega opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 0%, na podstawie § 7 ust. 1 w zw. z § 7 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko z którego wynika, że do opisanej transakcji znajdzie zastosowanie stawka VAT 0% jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dodatkowo wyjaśniam, że powołane przez Państwa Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719) zostało uchylone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 25 marca 2020 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2020 r. poz. 527). Obecnie kwestię obniżonych stawek podatku od towarów i usług reguluje powołane w tej interpretacji Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług z dnia 9 grudnia 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 2670).

Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.