Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.23.2025.2.MR

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 14 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości w ramach licytacji komorniczej. Uzupełnił go Pan pismem z 16 stycznia 2025 r. (wpływ 16 stycznia 2025 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 lutego 2025 r. (wpływ 19 lutego 2025 r.), pismem z 20 lutego 2025 r. (wpływ 20 lutego 2025 r.) oraz pismem z 24 lutego 2025 r. (wpływ 24 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Przeciwko Dłużnikowi prowadzone jest postępowanie z użytkowania wieczystego nieruchomości. Nieruchomość stanowi jedną całość gospodarczą, składa się z dwóch graniczących ze sobą działek: działki nr 1/1 obszaru (...) m2 i działki nr 1/2 obszaru (...) m2, o łącznej powierzchni (...) m2, stanowiących przedmiot prawa użytkowania wieczystego do dnia xx listopada 2090 r.

Nieruchomość zabudowana jest kompleksem budynków niemieszkalnych (magazynowo -produkcyjnych wraz z zabudową towarzyszącą ) o łącznej pow. zabudowy (...) m2, stanowiących dawne zaplecze produkcyjne budowy (…).

Nieruchomość jako całość ma kształt nieregularnego wieloboku, teren stosunkowo płaski, poza istniejącą zabudową kubaturową, w części utwardzony, z placami składowymi i drogami dojazdowymi do budynków, (…). Teren częściowo ogrodzony płotem z siatki stalowej i z metalowymi bramami, z widocznymi śladami korozji. Nieruchomość posiada dostęp do: sieci elektroenergetycznej, sieci wodociągowej, sieci kanalizacji sanitarnej i sieci telekomunikacyjnej.

Działka nr 1/2 zabudowana jest ww. kompleksem budynków, działka nr 1/1 jest niezabudowana i stanowi wąski, wydłużony pas gruntu, zlokalizowany wzdłuż ul. P., oznaczona w ewidencji gruntów jako użytek Ba (tereny przemysłowe).

Budynek magazynowy (…) z zabudową – to budynek wolnostojący, parterowy, niepodpiwniczony, składa się z dwóch przylegających do siebie zróżnicowanych pod względem funkcjonalnym i konstrukcyjnym części. Część wyższa o rozpiętości w osiach xx m i wysokości w świetle xx m, to (…). Niższa część o rozpiętości xx m i wysokości minimalnej xx m wybudowana jako przybudówka socjalna z pomieszczeniami pomocniczymi, przylega do hali (…). (…). Budynek był wyposażony w instalację elektryczną i wodociągowo-kanalizacyjną – powierzchnia zabudowy – (…) m2, powierzchnia użytkowa – (…) m2, kubatura – (…) m3.

Budynek stołówki (…), budynek wolnostojący, parterowy, niepodpiwniczony, to dawny magazyn i warsztat naprawczy, zaplecza budowy, zaadaptowany na stołówkę z zapleczem kuchennym i magazynowym. (…). Budynek był wyposażony w instalację elektryczną i wodociągowo-kanalizacyjną. Powierzchnia zabudowy – (…) m2, powierzchnia użytkowa – (…) m2, kubatura – (…) m3.

Budynek socjalny i magazynowy (…) – budynek wolnostojący, parterowy, niepodpiwniczony, dawny warsztat naprawczy zaplecza budowy, zaadaptowany na biura z zapleczem socjalnym (umywalnie i WC) i magazynowym, połączony łącznikiem korytarzowym z budynkiem (…). (…). Budynek był wyposażony w instalację elektryczną i wodociągowo-kanalizacyjną. Powierzchnia zabudowy – (…) m2, powierzchnia użytkowa – (…) m2, kubatura – (…) m3.

Budynek magazynowy (…) – budynek wolnostojący, parterowy, niepodpiwniczony, dawny magazyn ogólny zaplecza budowy, zaadaptowany na magazyn artykułów schładzanych. (…). Przebudowa i rozbudowa obiektu została sporządzona na podstawie dokumentacji technicznej sporządzonej przez „A”. (…). Decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenie na budowę: przebudowę, rozbudowę i zmianę sposobu użytkowania obiektu (…) na działce nr 1/4 została wydana xx listopada 2004 r. przez X.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego (ostatecznie przedstawionego w piśmie z 24 lutego 2025 r.)

Przedmiotem egzekucji będą działki nr 1/1 oraz działka nr 1/2.

1.W jaki sposób doszło do nabycia przez Dłużnika działek będących przedmiotem egzekucji i czy czynność sprzedaży na rzecz Dłużnika podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, a jeśli tak, to czy była opodatkowana, czy korzystano ze zwolnienia od podatku?

Dłużnik, nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu obejmującego działki nr 1/1 i 1/2 oraz wzniesione na tym gruncie, stanowiące odrębne nieruchomości budynki Aktem Notarialnym z dnia xx września 2000 r. Zgodnie z aktem notarialnym podatku od towarów i usług VAT nie pobrano na podstawie zał. nr 6 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109 poz. 1245).

2.Kiedy doszło do nabycia przez Dłużnika ww. działek?

Nabycie przez dłużnika ww. działek nastąpiło Aktem Notarialnym z dnia xx września 2000 r.

3.Czy Dłużnikowi z tytułu nabycia przedmiotowych działek przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zgodnie z Aktem Notarialnym z dnia xx września 2000 r. podatku od towarów i usług VAT nie pobrano na podstawie zał. nr 6 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109 poz. 1245).

4.Czy Dłużnik jest lub był czynnym podatnikiem VAT oraz w jakich okresach?

Zgodnie z oświadczeniem Dłużnika z dnia xx października 2024 r., Dłużnik nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Zgodnie z wykazem podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT udostępnionym prowadzonym przez Szefa Krajowej Informacji Skarbowej, dostępnym pod adresem www.podatki.gov.pl, Dłużnik nie figuruje w rejestrze VAT. Komornik nie posiada informacji czy Dłużnik był czynnym podatnikiem VAT i w jakich okresach, brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

5.Czy wymienione w opisie sprawy naniesienia znajdujące się na działce nr 1/2, tj. place składowe, drogi dojazdowe do budynków, pozostałości po placach, rampach i bliżej nieokreślonych fundamentach oraz płot z siatki stalowej z metalowymi bramami, stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)? Jeśli nie, to jak są klasyfikowane zgodnie z tą ustawą? Proszę wskazać odrębnie dla każdego z ww. obiektu.

Naniesienia znajdujące się na działce nr 1/2, tj. place składowe, drogi dojazdowe do budynków, pozostałości po placach, rampach i bliżej nieokreślonych fundamentach oraz płot z siatki stalowej z metalowymi bramami, nie stanowią budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.). Place składowe – stanowią urządzenia budowlane zgodnie z art. 3 pkt 9 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), drogi dojazdowe do budynków – stanowią urządzenia budowlane zgodnie z art. 3 pkt 9 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), pozostałości po placach – stanowią urządzenia budowlane zgodnie z art. 3 pkt 9 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), pozostałości po rampach i bliżej nieokreślonych fundamentach – stanowią urządzenia budowlane zgodnie z art. 3 pkt 9 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.), płot z siatki stalowej z metalowymi bramami – stanowi urządzenia budowlane zgodnie z art. 3 pkt 9 Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

6.Proszę wskazać odrębnie dla każdej budowli i budynku (tj. budynku magazynowego z zabudową, budynku stołówki, budynku socjalnego i magazynowego z oraz budynku magazynowego) znajdującego się na działce nr 1/2:

a)czy ww. budynki i budowle położone na działce nr 1/2 zostały nabyte czy wybudowane przez Dłużnika? Proszę wskazać datę nabycia lub wybudowania.

b)czy z tytułu nabycia lub wybudowania wskazanych budynków i budowli Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

c)czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. budynków i budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?

d)czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków i budowli a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?

e)czy Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie lub przebudowę budynków i budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu? Jeżeli tak, to proszę wskazać:

(i)kiedy takie wydatki były ponoszone?

(ii)czy ulepszenie budynków i budowli prowadziło do ich przebudowy, tj. dokonania istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków ich zasiedlenia?

(iii)czy od wydatków na ulepszenie Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

(iv)czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki i budowle były oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej oraz czy w momencie ich dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń?

W odpowiedzi na ww. pytania Wnioskodawca wskazał:

a)budynki położone na działce nr 1/2 zostały nabyte wraz z gruntem Aktem Notarialnym z dnia 8 września 2000 r.;

b)Zgodnie z Aktem Notarialnym z dnia xx września 2000 r., podatku od towarów i usług VAT nie pobrano z tytułu nabycia ww. budynków na podstawie zał. nr 6 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109 poz. 1245);

c)zgodnie z oświadczeniem Dłużnika z dnia 4 października 2024 r., nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 ust. 14 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361). Jednocześnie Dłużnik oświadczył, że nabył nieruchomość w 2000 r. w celu kontynuowania działalności gospodarczej i że od 1 sierpnia 2011 r. nieruchomość jest przedmiotem najmu. Dłużnik nie podał informacji od kiedy prowadzi działalność gospodarczą, dlatego niemożliwe jest określenie daty pierwszego zasiedlenia;

d)brak informacji; brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdza potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika;

e)Dłużnik oświadczył, iż poniósł nakłady pieniężne podając jedynie kwotę poniesionych nakładów, tj. (…) złotych, ale innych informacji nie udzielił; brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

Zatem w zakresie odpowiedzi na pytania:

-kiedy takie wydatki były ponoszone – brak informacji; brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika;

-czy ulepszenie budynków i budowli prowadziło do ich przebudowy, tj. dokonania istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany ich wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia – brak informacji; brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika;

-czy od wydatków na ulepszenie Dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego – brak informacji, brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika;

-czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki i budowle były oddane do użytkowania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej oraz czy w momencie ich dostawy minie okres dłuższy niż dwa lata licząc od momentu oddania tych obiektów do użytkowania po dokonaniu ulepszeń – brak informacji; brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika;

7.Czy budynki, budowle, które mają być przedmiotem sprzedaży były/są/będą wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT?

Brak informacji, brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

8.Czy na moment sprzedaży w drodze licytacji, działka nr 1/1 będzie znajdowała się na terenie objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeśli tak, to jakie będzie jej przeznaczenie wynikające z tego planu?

Brak informacji, brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika. Obecnie działka nr 1/1 znajduje się na obszarze , dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzony Uchwałą z dnia xx sierpnia 2002 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z zapisami planu miejscowego przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie w planie oznaczonym symbolem (…) – produkcja, usługi i składowanie oraz częściowo na terenie oznaczonym symbolem (…) – drogi lokalne.

9.W przypadku gdy dla ww. działki nie będzie miejscowego planu zagospodarowania, to czy na moment sprzedaży, dla ww. działki została/zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Jeśli tak, to czy zgodnie z tą decyzją na moment sprzedaży będzie to działka przeznaczona pod zabudowę?

Brak informacji, brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

10.Czy działka nr 1/1 była/jest/będzie do momentu sprzedaży wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywana była/jest/będzie ww. działka, Dłużnik wykonywał/wykonuje/będzie wykonywał? (proszę podać podstawę prawną zwolnienia).

Brak informacji, brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

11.Czy Nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży w drodze licytacji zostały przez Dłużnika wprowadzone do ewidencji środków trwałych?

Brak informacji, brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

12.Jeśli nie posiada Pan ww. informacji, które są niezbędne dla oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku, to proszę jednoznacznie wskazać, czy brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika (przy czym nie należy opisywać podejmowanych przez Pana czynności lub przesyłać zgromadzonych dokumentów, ponieważ w ramach wydawania interpretacji prawa podatkowego nie prowadzę jako organ postępowania dowodowego)?

Komornik nie posiada informacji, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku, brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Komornika udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

Pytanie

Czy sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, sprzedaż nieruchomości w drodze licytacji będzie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT według stawki 23%, na podstawie art. 43 ust. 21 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W aktach egzekucyjnych znajdują się potwierdzenia doręczenia Dłużnikowi wezwania do złożenia wyjaśnień i udzielenia informacji niezbędnych do potwierdzenia ewentualnego zwolnienia sprzedaży nieruchomości z opodatkowania podatkiem VAT. Wobec niezłożenia przez Dłużnika informacji, Komornik wystąpił z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie posiadanych informacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r. poz. 479) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), zgodnie z którym:

Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, zarówno grunty, jak i budynki oraz budowle spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Nie każda jednak czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność jest opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika natomiast z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że przeciwko Dłużnikowi (Spółce) prowadzone jest postępowanie z użytkowania wieczystego nieruchomości . Nieruchomość stanowi jedną całość gospodarczą, składa się z dwóch graniczących ze sobą działek: działki nr 1/1 i działki nr 1/2, stanowiących przedmiot prawa użytkowania wieczystego do dnia xx listopada 2090 r. Dłużnik nabył prawo użytkowania wieczystego gruntu obejmującego działki nr 1/1 i 1/2 oraz wzniesione na tym gruncie, stanowiące odrębne nieruchomości budynki w 2000 r. Nieruchomość zabudowana jest kompleksem budynków niemieszkalnych (magazynowo-produkcyjnych wraz z zabudową towarzyszącą ). Nieruchomość jako całość ma kształt nieregularnego wieloboku, teren stosunkowo płaski, poza istniejącą zabudową kubaturową, w części utwardzony, z placami składowymi i drogami dojazdowymi do budynków, nawierzchnia z płyt drogowych żelbetowych oraz z betonu wylewanego, w części teren porośnięty trawą i drzewami samosiejkami, z pozostałościami po placach, rampach i bliżej nieokreślonych fundamentach pod nieistniejące konstrukcje i urządzenia dawnego zaplecza budowy. Teren częściowo ogrodzony płotem z siatki stalowej i z metalowymi bramami, z widocznymi śladami korozji. Nieruchomość posiada dostęp do: sieci elektroenergetycznej, sieci wodociągowej, sieci kanalizacji sanitarnej i sieci telekomunikacyjnej. Działka nr 1/1 jest niezabudowana i stanowi wąski, wydłużony pas gruntu, zlokalizowany wzdłuż ul. Przemysłowej, oznaczona w ewidencji gruntów jako użytek Ba (tereny przemysłowe). Obecnie działka nr 1/1 znajduje się na obszarze , dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z zapisami planu miejscowego przedmiotowa nieruchomość położona jest na terenie w planie oznaczonym symbolem (…) – produkcja, usługi i składowanie oraz częściowo na terenie oznaczonym symbolem (…) – drogi lokalne. Działka nr 1/2 zabudowana jest kompleksem budynków (budynkiem magazynowego z zabudową, budyniem stołówki, budyniem socjalnym i magazynowym oraz budynkiem magazynowym). Pozostałe naniesienia znajdujące się na działce nr 1/2, tj. place składowe, drogi dojazdowe do budynków, pozostałości po placach, rampach i bliżej nieokreślonych fundamentach oraz płot z siatki stalowej z metalowymi bramami, nie stanowią budowli w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy prawo budowlane. Wskazał Pan, że ww. naniesienia stanowią urządzenia budowlane.

Pana wątpliwości dotyczą wskazania, czy sprzedaż prawa wieczystego użytkowania obejmującego niezabudowaną działkę nr 1/1 oraz działkę nr 1/2 wraz z prawem własności znajdujących się na niej zabudowań, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że z uwagi fakt, że Dłużnikiem jest spółka, w analizowanej sprawie dojdzie do sprzedaży majątku należącego do przedsiębiorstwa Dłużnika. Zatem w odniesieniu do dostawy prawa użytkowania wieczystego obejmującego niezabudowaną działkę nr 1/1 oraz działkę nr 1/2 wraz ze znajdującymi się na niej zabudowaniami, Dłużnik będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, bowiem sprzedaż będzie dotyczyła składników majątku przedsiębiorstwa Dłużnika.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu ww. art. 2 pkt 33 ustawy, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane – są zwolnione od podatku.

Należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 ww. ustawy:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W myśl art. 4 ust. 2 cyt. ustawy:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego: miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W konsekwencji, w przypadku nieruchomości gruntowych niezabudowanych opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług w kontekście zwolnienia od podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy.

Tym samym również w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy art. 2 pkt 33 ustawy, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza ww. plan miejscowy, wskazując czy teren jest budowlany, czy też szerzej – przeznaczony pod zabudowę.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających określone w tych przepisach warunki.

Wskazania wymaga, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli” i „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku, należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane:

Przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie,

b)w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle bądź ich części, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków, budowli lub ich części w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, opodatkowana jest również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9, pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

NSA w wyroku z dnia 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy:

Jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonana w trybie egzekucji dostawa towarów, jest opodatkowana, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

Z wniosku wynika, że w 2000 r. Dłużnik nabył prawo użytkowania wieczystego niezabudowanej działki nr 1/1 oraz działki nr 1/2 wraz z prawem własności posadowionych na niej budynków oraz naniesień.

Wskazał Pan, że obecnie niezabudowana działka nr 1/1 znajduje się na obszarze, dla którego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym działka nr 1/1 położona jest na terenie oznaczonym symbolem (…) – produkcja, usługi i składowanie oraz częściowo na terenie oznaczonym symbolem (…) – drogi lokalne. Wskazać zatem należy, że zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ww. działka stanowi grunt z możliwością jego zabudowania, tym samym dostawa ww. działki nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie zaistniały przesłanki umożliwiające zastosowanie do dostawy działki nr 1/1 zwolnienia od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, należy rozpatrzyć warunki do zastosowania dla dostawy tej działki zwolnienia wynikającego z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W odniesieniu do nabycia ww. działki, wskazał Pan jedynie, że zgodnie z Aktem Notarialnym z dnia xx września 2000 r., podatku od towarów i usług VAT nie pobrano na podstawie zał. nr 6 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109 poz. 1245). Należy jednak wyjaśnić, że Załącznik nr 6 do obowiązującego wówczas ww. rozporządzania określa „Listę usług prawniczych, do których stosuje się zwolnienie od podatku” – w pkt I zawiera wykaz usług notarialnych, do których stosuje się zwolnienie, natomiast w pkt II wykaz usług adwokackich, do których stosuje się zwolnienie. Wskazane przez Pana rozporządzenie oraz załącznik nr 6 do ww. rozporządzenia, nie odnoszą się do zwolnień czynności dostawy nieruchomości. Zatem, nie posiada Pan informacji, czy wystąpił podatek VAT naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu.

Ponadto – jak wynika z treści wniosku – nie posiada Pan informacji, czy działka nr 1/1 była/jest/będzie wykorzystywana przez Dłużnika wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Tym samym, w przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy licytacyjna sprzedaż prawa wieczystego użytkowania niezabudowanej działki nr 1/1 będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wskazał Pan, że brak powyższych informacji niezbędnych do ustalenia, czy w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie zwolnienie od podatku, jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań, potwierdzających brak możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika.

W związku z powyższym, w odniesieniu do dostawy prawa wieczystego użytkowania niezabudowanej działki nr 1/1, znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie będą spełnione, skoro podjęte przez Pana udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy działki 1/1 ww. zwolnienia od podatku.

W konsekwencji, licytacyjna sprzedaż prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki nr 1/1 – na podstawie art. 43 ust. 21 ustawy – będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku od towarów i usług,.

Z opisu sprawy wynika również, że działka nr 1/2 zabudowana jest budynkiem magazynowym, budynkiem stołówki, budynkiem socjalnym i magazynowym oraz budynkiem magazynowym. Na działce nr 1/2 znajdują się również: place składowe, drogi dojazdowe do budynków, pozostałości po placach, rampach i bliżej nieokreślonych fundamentach oraz płot z siatki stalowej z metalowymi bramami. Wskazał Pan, że ww. naniesienia stanowią urządzenia budowlane, zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy prawo budowlane.

Dłużnik oświadczył, iż w odniesieniu do budynków znajdujących się na działce nr 1/2 nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy. Jednocześnie oświadczył, że od 2011 r. nieruchomość jest przedmiotem najmu. Nie posiada Pan informacji, czy Dłużnik ponosił wydatki na ulepszenie lub przebudowę ww. budynków w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu oraz, czy w stosunku do poniesionych nakładów przysługiwało Dłużnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Nie posiada Pan także informacji czy po dokonaniu tych ulepszeń budynki były oddane do użytkowania. Dłużnik oświadczył jedynie, że poniósł nakłady pieniężne, podając kwotę poniesionych nakładów, ale innych informacji nie udzielił.

Zatem przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy licytacyjna sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działki nr 1/2 wraz z prawem własności znajdujących się na niej zabudowań, korzysta ze zwolnień od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, gdyż brak jest wszystkich niezbędnych informacji do jednoznacznego dokonania takiej oceny na podstawie ww. przepisów.

Ponadto z opisu sprawy wynika, że brak informacji, które są niezbędne dla oceny, czy dla dostawy budynków znajdujących się na działce nr 1/2 ma zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 bądź art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

Jak wskazano wyżej, jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Wskazał Pan, że zabudowania znajdujące się na działce nr 1/2 zostały nabyte wraz z gruntem na podstawie aktu notarialnego w 2000 r. oraz, że podatku od towarów i usług nie pobrano na podstawie zał. nr 6 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. nr 109 poz. 1245). Jak już wyżej wskazano, ww. rozporządzenie oraz załącznik nr 6 do rozporządzenia, nie odnoszą się do zwolnień czynności dostawy nieruchomości (w tym budynków, budowli lub ich części). Zatem, nie posiada Pan informacji, czy wystąpił podatek VAT naliczony, który mógłby podlegać odliczeniu.

Z okoliczności sprawy wynika, że nie posiada Pan informacji, czy budynki znajdujące się na działce nr 1/2 były wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Brak tych informacji jest wynikiem podjętych przez Pana udokumentowanych działań potwierdzających brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od Dłużnika.

W związku z powyższym, w odniesieniu do dostawy budynków położonych na działce nr 1/2, zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 lub pkt 10a nie będą spełnione, skoro podjęte przez Komornika udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od Dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Skoro dostawa ww. budynków znajdujących się na działce nr 1/2 nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, pkt 10 lub pkt 10a ustawy, to – stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy – również dostawa gruntu, na którym znajdują się budynki, nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku.

Wskazać również należy, że urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z budynkiem/budowlą, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak jest podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków/budowli, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Tym samym urządzenie budowlane posadowione na działce nr 1/2 powinny być opodatkowane według tych samych zasad, co budynki, z którymi są one powiązane. Skoro zatem dostawa ww. budynków znajdujących się na działce nr 1/2 nie będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10 i 10a ustawy i będzie podlegała opodatkowaniu przy zastosowaniu właściwej stawki podatku, to również dostawa ww. urządzeń budowlanych związanych z ww. budynkami będzie podlegała opodatkowaniu przy zastosowaniu właściwej stawki podatku.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że licytacyjna sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działki nr 1/2 wraz z prawem własności posadowionych na niej budynków, nie będzie korzystała ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a oraz w pkt 2 ustawy. Oznacza to, że sprzedaż ta będzie opodatkowana z zastosowaniem właściwej stawki podatku VAT.

Podsumowując, do planowanej sprzedaży w drodze licytacji prawa użytkowania wieczystego niezabudowanej działki nr 1/1 oraz działki nr 1/2 wraz z prawem własności posadowionych na niej budynków, zastosowanie znajdzie norma wynikająca z dyspozycji art. 43 ust. 21 ustawy. W konsekwencji, transakcja sprzedaży ww. działek nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku, tylko będzie opodatkowana podatkiem VAT według właściwej stawki podatku.

Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ wskazuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii dotyczących wysokości stawki podatku VAT w odniesieniu do dostawy opisanych we wniosku działek.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.