
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia składników majątkowych do innej istniejącej Spółki. Uzupełnili go Państwo pismami z 5 marca 2025 r. (wpływ 5 marca 2025 r.) oraz z 10 marca 2025 r. (wpływ 10 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest podatnikiem podatku CIT, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Zakresem podstawowym działalności Spółki jest produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury PKD (…). Przedmiotem działalności jest również wynajem, dzierżawa i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi PKD (…). W celu zapewnienia strategii rozwoju Spółki podjęta została decyzja o wyodrębnieniu niezależnych od siebie Działów, tj. Działu Produkcyjnego i Działu Nieruchomościowego. Wyodrębnienie to miało charakter formalny poprzez podjęcie przez Zarząd Spółki stosownej uchwały w tym zakresie. Wyodrębnienie to funkcjonuje w Spółce od (…) września 2024 r.
Do zadań Działu Produkcyjnego należy produkcja i handel wyrobami z papieru i tektury. Do zadań Działu Nieruchomościowego należy dzierżawa, najem nieruchomości.
Do składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy należą w szczególności:
I.Stanowiące własność lub używane na podstawie umów leasingu środki trwałe, w tym m.in.:
(…).
II.Wartości niematerialne i prawne oraz prawa do innych niematerialnych składników majątkowych, niestanowiących wartości niematerialnych i prawnych dla potrzeb podatkowych, w tym głównie oprogramowanie komputerowe.
III.Aktywa obrotowe, w tym:
§środki pieniężne w kasie i na rachunkach,
§papiery wartościowe,
§należności, w tym krótkoterminowe z tytułu dostaw.
IV.Wyposażenie niestanowiące środków trwałych.
V.Zapasy.
VI.Prawa i obowiązki z umów:
§sprzedaży usług i towarów,
§najmu/dzierżawy poszczególnych obiektów,
§dostawy materiałów,
§dostawy mediów,
§innych.
VII.Prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych (umów zlecenia oraz umów o dzieło).
W celu umożliwienia wykonywania asygnowanych, powyżej wskazanych zadań Spółka przypisała:
-do Działu Produkcyjnego – składniki materialne i niematerialne, stanowiące w szczególności aktywa wykorzystywane w celu prowadzenia działalności Działu Produkcyjnego;
-do Działu Nieruchomościowego – składniki materialne i niematerialne, stanowiące prawa do ww. nieruchomości oraz prawa i obowiązki z umów w zakresie ich administrowania, dostawy mediów itp., dzierżawy na rzecz podmiotów trzecich.
W stanie obecnym, wydzielenie Działu Produkcyjnego oraz Działu Nieruchomościowego ma charakter funkcjonalny i jest odpowiednio odzwierciedlone w strukturze organizacyjnej Spółki.
Wyodrębnienie ma potwierdzenie w prowadzonej ewidencji rachunkowej, prowadzonej dla Działu Nieruchomościowego przy pomocy narzędzia (…), gdzie otwarta została księga pomocnicza i gdzie co miesiąc ewidencjonowane są przychody i koszty związane z Działem Nieruchomościowym. Na moment wyodrębnienia Działu Produkcyjnego i Działu Nieruchomościowego utworzono odrębne konta księgi głównej, które pozwalają na automatyczne wygenerowanie odrębnych bilansów i rachunków zysków i strat.
Podział funkcjonalny w przedsiębiorstwie Spółki ustanowiony jest poprzez realizację odrębnych zadań gospodarczych.
Każdy z Działów generuje obecnie przychody z przypadającymi na nie zadaniami: Dział Produkcyjny działalność produkcyjną i handlową, Dział Nieruchomościowy: działalność polegająca na dzierżawie (najmie) nieruchomości.
Do obu Działów przypisani zostali pracownicy Spółki odpowiedzialni wyłącznie za realizację ich zadań oraz zostały przypisane odrębne rachunki bankowe, za pośrednictwem których dokonywane są rozliczenia Działów.
W wyniku przyporządkowania poszczególnych składników majątkowych wszystkie aktywa nieruchomościowe Wnioskodawcy zostały w całości przypisane do Działu Nieruchomościowego. Jednocześnie wszystkie aktywa związane z prowadzeniem bieżącej działalności „operacyjnej” związanej z produkcją i handlem zostały zaliczone do Działu Produkcyjnego.
Zaznaczyć należy, iż w przyszłości opisana działalność zostanie dodatkowo rozszerzona o dzierżawę wszystkich posiadanych nieruchomości.
Wnioskodawca zaznacza, że Dział Nieruchomościowy wykazuje obecnie przychody, które nie są zależne od przyszłej dzierżawy nieruchomości.
Rozdzielny charakter działalności prowadzonych przez Dział Nieruchomościowy i Dział Produkcyjny znajduje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych, co umożliwia Wnioskodawcy przyporządkowanie poszczególnych składników majątku – zarówno materialnych jak i niematerialnych – osobno, do każdego z Działów.
Wnioskodawca podkreśla, iż decyzja o rozdzieleniu działalności jest przede wszystkim motywowana dążeniem do pozyskania inwestora, bądź też sprzedażą Działu Nieruchomościowego. Udziałowcy Spółki prowadzą rozmowy z potencjalnymi Inwestorami, którzy byliby zainteresowani nabyciem całości lub części udziałów w Spółce. Należy przy tym zaznaczyć, że rozmowy wskazują na fakt, iż potencjalni inwestorzy nie są zainteresowani nabyciem udziałów w Spółce, jeżeli w tej będą się znajdowały oba rodzaje działalności (inwestorzy nie są bowiem zainteresowani aktywami nieruchomościowymi i związaną z nimi działalnością). Z uwagi na ryzyka, które w ocenie inwestora generuje posiadanie nieruchomości, inwestor chciałby nabyć Spółkę bez nieruchomości. W przypadku podziału Spółki inwestorzy zainteresowani są najmem (dzierżawą) nieruchomości. Z tej perspektywy istotnym aspektem związanym z oddzieleniem Działu Nieruchomościowego od Działu Produkcyjnego jest dostosowanie struktury kapitałowej pod ewentualną przyszłą sprzedaż udziałów w Spółce, w której nie będzie już działalności związanej z grupą aktywów nieruchomościowych.
W tym celu w niedalekiej przyszłości planowane jest również prawne oddzielenie Działalności Działu Produkcyjnego polegające na dokonaniu podziału Spółki przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. (dalej: „Wydzielenie”). Wskutek tego podziału Działalność Działu Nieruchomościowego wraz z niezbędnymi aktywami i zobowiązaniami, zostanie wydzielona do Spółki Przejmującej.
Z kolei Działalność Działu Produkcyjnego będzie po dokonaniu podziału nadal wykonywana przez Spółkę. Wnioskodawca zwraca przy tym uwagę, że w przypadku Wydzielenia w planie podziału Spółki – zgodnie z przepisami k.s.h. – przyporządkowane zostaną składniki majątku wskazane powyżej.
Podsumowując, w związku z planowanym Wydzieleniem nastąpi wydzielenie na mocy przepisów art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. Działu Nieruchomościowego.
W ramach planowanego podziału przydzielony zostanie Spółce Dzielonej odpowiedni poziom kapitałów, zapewnione zostaną dodatkowo odpowiednie środki pieniężne pozwalające na prowadzenie działalności.
W wyniku Wydzielenia Działu Nieruchomościowego z mocy prawa stanie się częścią Spółki Przejmującej, na którą zostaną przeniesione wszelkie składniki majątkowe i zobowiązania przypisane do tego Działu, a także wszelkie prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów związanych z jego funkcjonowaniem, co zgodnie z art. 534 § 1 k.s.h. szczegółowo opisane będzie w planie podziału. Spółka, po dokonaniu podziału, będzie funkcjonować nadal w obszarze Działalności Działu Produkcyjnego, dysponując składnikami majątkowymi, zobowiązaniami oraz składnikami niematerialnymi, które służą tej działalności zarówno w sposób bezpośredni, jak i pośredni.
W konsekwencji, na bazie nabytego majątku Spółka Przejmującą Dział Nieruchomościowy w dalszym ciągu rozwijać będzie dotychczasową działalność gospodarczą Spółki realizowaną przez ten Dział. Wraz z podziałem Spółka Przejmująca będzie zatrudniać właściwych pracowników realizujących zadania w Dziale Nieruchomościowym, bowiem przeniesienie ww. Działu będzie wiązało się z „przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w myśl art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy.
W momencie podziału zostanie zawarta umowa najmu, na podstawie której Spółka wynajmie od Spółki Przejmującej Dział Nieruchomościowy nieruchomości niezbędne do prowadzenia działalności produkcyjnej i handlowej, w której dotychczas prowadzona była działalność Działu Produkcyjnego i Handlowego.
Przenoszony na Spółkę Przejmującą zespół składników zawierać będzie zespół składników majątku (zaplecze) umożliwiający kontynuację działalności nieruchomościowej prowadzonej przez Spółkę i wystarczający do prowadzenia tej działalności. Spółka Przejmująca (powstała w związku z procedurą prawną podziału), w ramach swojej działalności, będzie kontynuować działalność prowadzoną w dotychczasowym zakresie przez Spółkę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji, przy pomocy pracowników przejętych od Spółki, ewentualnie przy pozyskaniu dodatkowych usług od podmiotów trzecich (innych jak Spółka) w zakresie funkcji pomocniczych (np. księgowość).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
Na poniższe pytania udzielili Państwo następujących odpowiedzi:
1.Jakie nieruchomości zostaną w Spółce po planowanym podziale przez wydzielenie Działu Produkcyjnego i Działu Nieruchomościowego?
Wszystkie nieruchomości wymienione we wniosku zostaną przeniesione do Działu Nieruchomościowego, Dział Produkcyjny nie będzie posiadał żadnych nieruchomości.
2.Jakie są uzasadnione przyczyny ekonomiczne planowanego przeniesienia Działu Nieruchomościowego do innej Spółki a następnie wynajmowanie go przez Państwa od Spółki Przejmującej?
Decyzja o rozdzieleniu działalności jest motywowana dążeniem do pozyskania inwestora, bądź też sprzedażą Działu Nieruchomościowego. Wnioskodawca podkreśla, iż decyzja rozdzielenia działalności jest przede wszystkim motywowana dążeniem do pozyskania inwestora, bądź też sprzedażą Działu Nieruchomościowego. Udziałowcy Spółki prowadzą rozmowy z potencjalnymi Inwestorami, którzy byliby zainteresowani nabyciem całości lub części udziałów w Spółce. Należy przy tym zaznaczyć, że rozmowy wskazują na fakt, iż potencjalni inwestorzy nie są zainteresowani nabyciem udziałów w Spółce, jeżeli w tej będą się znajdowały oba rodzaje działalności (inwestorzy nie są bowiem zainteresowani aktywami nieruchomościowymi i związaną z nimi działalnością). Z uwagi na ryzyka, które w ocenie inwestora generuje posiadanie nieruchomości, inwestor chciałby nabyć Spółkę bez nieruchomości. W przypadku podziału Spółki inwestorzy zainteresowani są najmem (dzierżawy) nieruchomości. Z tej perspektywy istotnym aspektem związanym z oddzieleniem Działu Nieruchomościowego od Działu Produkcyjnego jest dostosowanie struktury kapitałowej pod ewentualną przyszłą sprzedaż udziałów w Spółce, w której nie będzie już działalności związanej z grupą aktywów nieruchomościowych.
3.Co konkretnie wchodzi w skład Działu Nieruchomościowego, który zostanie przejęty przez Spółkę Przejmującą? Jakie dokładnie składniki materialne i niematerialne będą się składać na Dział Nieruchomościowy na dzień transakcji przeniesienia?
W skład Działu Nieruchomościowego wchodzą grunty, budynki i budowle:
(…).
4.Czy na dzień przeniesienia wyodrębnione Działy, tj. Dział Produkcyjny i Dział Nieruchomościowy będą wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie:
a)organizacyjnej, tj. czy będą stanowiły wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania (jakie?). Proszę opisać;
b)funkcjonalnej, tj. czy będą stanowiły niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze? W jaki sposób to wyodrębnienie będzie się przejawiało. Proszę opisać;
c)finansowej, tj. czy przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe będzie przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań (aktywów i pasywów) do mającej być przedmiotem sprzedaży części przedsiębiorstwa i oddzielenie finansów zbywanej części przedsiębiorstwa od finansów pozostałej części przedsiębiorstwa. Proszę opisać;
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności w ramach Działu Nieruchomościowego stanowić będzie na dzień jego wydzielenia do Spółki Przejmującej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa, Dział Nieruchomościowy będzie wyodrębniony:
·organizacyjnie – wydzielenie Działu Nieruchomościowego w strukturze Spółki nastąpiło na podstawie uchwały podjętej przez Zarząd Spółki, Dział nieruchomościowy posiada wewnętrzną strukturę organizacyjną wskazującą na zakres obowiązków oraz czynności podejmowanych przez konkretne osoby ponosząc przy tym odpowiedzialność za przydzieloną im sferę działalności Spółki, całokształt posiadanych przez Dział Nieruchomościowy składników majątkowych oraz przypisana do Działu Nieruchomościowego kadra pracownicza świadczą o samodzielności organizacyjnej Działu Nieruchomościowego i tym samym umożliwiają mu samodzielną realizację zadań oraz funkcji gospodarczych;
·funkcjonalnie – ogół składników materialnych i niematerialnych przyporządkowanych do Działu Nieruchomościowego służy realizacji zadań tej jednostki, które są związane z szeroko pojętym zarządzaniem nieruchomościami Spółki, przypisany do Działu Nieruchomościowego zespół składników majątkowych oraz wyodrębniona struktura organizacyjna, pozwalają Działowi Nieruchomościowemu na samodzielną i niezależną realizację zadań w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, Dział Nieruchomościowy stanowi zespół składników, który sam w sobie, bez konieczności uzupełniania go o dodatkowe elementy, jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania, bez konieczności angażowania dodatkowych elementów Dział Nieruchomościowy może być samodzielną i niezależną jednostką w obrocie prawnym, podział funkcjonalny w przedsiębiorstwie Spółki ustanowiony jest poprzez realizację odrębnych zadań gospodarczych – działalności Działu Nieruchomościowego oraz działalności Działu Produkcyjnego;
·finansowo – w ramach Spółki prowadzona jest ewidencja księgowa, która umożliwia przyporządkowanie do Działu Nieruchomościowego zarówno aktywów i pasywów, w tym należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, ewidencja księgowa prowadzona przez Spółkę umożliwia ewidencjonowanie poszczególnych zdarzeń gospodarczych związanych z funkcjonowaniem Działu Nieruchomościowego, Dział Nieruchomościowy posiada wyodrębniony w Spółce rachunek bankowy, Spółka jest w stanie określić również na koniec każdego miesiąca poziom zobowiązań i należności Działu Nieruchomościowego, rozdzielny charakter działalności prowadzonych przez Dział Nieruchomościowy i Dział Produkcyjny znajduje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych, co umożliwia Spółce przyporządkowanie poszczególnych składników majątku – zarówno materialnych, jak i niematerialnych – osobno, do każdego z Działów.
5.Od kiedy dokładnie Spółka prowadzi działalność polegającą na wynajmowaniu, dzierżawieniu nieruchomości i zarządzaniu nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi? Jakie i w jakim konkretnie okresie nieruchomości są wynajmowane/wydzierżawione?
Wynajmowane nieruchomości to powierzchnie magazynowe i powierzchnie biurowe. Pierwsza umowa na wynajem została podpisana (…) września 2024 r.
Kontrahenci, którym wynajmowane są powierzchnie magazynowe i biurowe:
(…).
6.Czy planowana transakcja polegająca na wniesieniu Zakładu Nieruchomościowego do innej Spółki będzie obejmowała przeniesienie na tą Spółkę należności o charakterze pieniężnym, które związane są z ww. Nieruchomościami? Jeśli tak, to prosimy o wskazanie jakie będą to należności i z którymi nieruchomościami będą związane.
Planowana transakcja polegająca na wniesieniu zakładu nieruchomościowego do innej spółki będzie obejmowała należności o charakterze pieniężnym wynikające z zawartych umów. Będą to głównie należności wynikające z najmu i dzierżawy.
7.Czy na Spółkę Przejmującą zostaną przeniesione inne nieruchomości (wchodzące w skład Działu Nieruchomościowego) niż te, które Państwo będą wynajmować od Spółki Przejmującej do prowadzenia działalności produkcyjnej i handlowej? Jeśli tak to jakie, w jaki sposób są one wykorzystywane w Państwa Spółce oraz jak będzie je wykorzystywała Spółka przejmująca?
Na Spółkę Przejmującą zostaną przeniesione wszystkie nieruchomości wchodzące w skład Działu Nieruchomościowego.
8.Czy w wyniku przejęcia Działu Nieruchomościowego Spółka Przejmująca wejdzie w prawa i obowiązki Państwa Spółki wynikające z zawartych przez Państwa umów dzierżawy/najmu ww. Nieruchomości, tj. stanie się wynajmującym Nieruchomości? Jeśli nie, to dlaczego.
W wyniku przejęcia Działu Nieruchomościowego Spółka Przejmująca wejdzie we wszystkie prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów dzierżawy i najmu, tj. stanie się wynajmującym nieruchomości.
9.W jaki sposób Państwa Spółka wykorzystuje zespół składników majątkowych (materialne i niematerialne) będące przedmiotem przekazania przez Spółkę w tym poszczególne nieruchomości?
Spółka wykorzystuje zespół składników majątkowych, tj. nieruchomości, wartości niematerialne i prawne, ruchomości, urządzenia, maszyny, sprzęt IT, samochody do prowadzenia działalności produkcyjnej i w części do działalności polegającej na najmie powierzchni biurowej i magazynowej dla innych podmiotów.
10.Jaką dokładnie działalność i na czym polegającą będzie prowadziła Spółka Przejmująca po otrzymaniu składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa prowadzonego przez Państwa Spółkę?
Spółka Przejmująca Dział Nieruchomościowy w dalszym ciągu będzie rozwijać dotychczasową działalność gospodarcza polegającą na dzierżawie/najmie posiadanych w wyniku podziału nieruchomości.
11.Czy Spółka Przejmująca, jako podmiot otrzymujący zespół składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę, będzie kontynuować działalność prowadzoną przez Spółkę wyłącznie przy pomocy składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem przejęcia; jeśli nie – prosimy wskazać, jakie inne składniki majątkowe będą potrzebne do kontynuowania tej działalności?
Spółka Przejmująca będzie kontynuować działalność – przy pomocy składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem przejęcia – polegającą na najmie, dzierżawie składników będących przedmiotem przejęcia.
Do przedmiotu działalności polegającym na najmie/dzierżawie nieruchomości niezbędne będą przeniesione nieruchomości oraz odpowiedni poziom przydzielony Spółce w ramach podziału środków pieniężnych pozwalających na prowadzenie działalności, a także odpowiedni poziom zatrudnienia właściwych pracowników, którzy będą w trybie art. 23 ust. 1 ustawy Kodeks Pracy przeniesieni do Działu Nieruchomościowego.
12.Czy przejęte przez Spółkę Przejmującą składniki materialne i niematerialne przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę w dniu przejęcia będą pozostawały ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, że by można było o nich mówić jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów?
Do działalności Działu Nieruchomościowego przyporządkowane zostały następujące składniki majątku Spółki:
1)Nieruchomości, w których prowadzona jest działalność operacyjna Działu, lub które są przedmiotem dzierżawy/najmu na rzecz podmiotów trzecich;
2)środki pieniężne na wyodrębnionym rachunku bankowym Działu Nieruchomościowego;
3)umowy związane z przedmiotem działalności wyodrębnionej jednostki, w szczególności umowy na dostawę mediów, umowy dot. ochrony, umowy dot. ubezpieczenia, umowy na podstawie których następuje refakturowanie mediów, oddanie do używania gruntów/miejsc parkingowych;
4)zobowiązania (w tym publicznoprawne wynikające z podatku od nieruchomości). W wyniku przyporządkowania poszczególnych składników majątkowych wszystkie aktywa nieruchomościowe Wnioskodawcy zostały w całości zaszeregowane do Działu Nieruchomościowego.
Wszystkie wyżej wymienione elementy pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach i stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
13.Czy Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej przez Spółkę wyłącznie na podstawie składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem przejęcia; czy też Spółka Przejmująca będzie musiał podjąć/wykonać jakieś działania faktyczne lub prawne w celu prowadzenia/kontynuowania działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki materialne i niematerialne? Jeśli tak, to jakie będą to działania.
14.Czy przedmiot przekazania do Spółki Przejmującej w momencie dokonania tej czynności będzie posiadał potencjalną zdolność do działania jako niezależne przedsiębiorstwo realizujące określone zadania gospodarcze? Jeśli tak, to jakie dokładnie będą to zadania gospodarcze oraz czy Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość wykonywania tych zadań gospodarczych wyłącznie na podstawie składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem przejęcia; czy też Spółka Przejmująca podejmowała lub będzie musiała podjąć/wykonać jakieś działania faktyczne lub prawne w celu prowadzenia działalności gospodarczej (realizacji określonych ww. zadań gospodarczych) w oparciu o nabyte składniki materialne i niematerialne? Jeśli tak, to jakie były/będą to działania.
Państwa odpowiedź na pytanie nr 13 i nr 14:
Wydzielony do Spółki przejmującej zespół składników składający się na Dział Nieruchomościowy zawierać będzie „zaplecze” umożliwiające kontynuację działalności nieruchomościowej prowadzonej przez Spółkę i wystarczający do prowadzenia tej działalności. W wyniku bowiem przyporządkowania poszczególnych składników majątkowych wszystkie aktywa nieruchomościowe Spółki takie jak składniki materialne i niematerialne, stanowiące prawa do ww. nieruchomości oraz prawa i obowiązki z umów w zakresie ich administrowania, dostawy mediów itp., dzierżawy na rzecz podmiotu trzeciego i refakturowania mediów zostały w całości zaszeregowane do Działu Nieruchomościowego. Spółka Przejmująca zatem (powstała w związku z procedurą prawną podziału), w ramach swojej działalności, będzie kontynuować działalność prowadzoną w dotychczasowym zakresie przez Spółkę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji, ewentualnie przy pozyskaniu dodatkowych usług od podmiotów trzecich (innych jak Spółka) w zakresie funkcji pomocniczych (np. księgowość) bez konieczności angażowania dodatkowych składników niebędących przedmiotem wydzielenia. Ponadto, przeniesienie ww. Działu Nieruchomościowego będzie wiązało się z „przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w myśl art. 231 ust. 1 ustawy – Kodeks Pracy.
Na bazie nabytego majątku Spółka nabywająca Dział Nieruchomościowy w dalszym ciągu rozwijać będzie dotychczasową działalność gospodarczą Spółki realizowaną przez ten Dział.
Wydzielony ze Spółki jako Dział Nieruchomościowy zespół składników materialnych i niematerialnych przenoszony do Spółki nabywającej będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy, a Spółka nabywająca nie będzie musiała podejmować żadnych działań w celu kontynuacji tej działalności.
15.Jakie ponosicie Państwo
koszty związane z Działem Nieruchomościowym?
16.Jakie konkretnie koszty
ponoszone są przez Dział Nieruchomości, a jakie przez Dział Produkcyjny na nieruchomości,
na której prowadzona jest przez Państwa działalność produkcyjna i handlowa?
Państwa odpowiedź na pytanie nr 15 i nr 16:
Wydzielenie Działu Produkcyjnego oraz Działu Nieruchomościowego ma charakter funkcjonalny i jest odpowiednio odzwierciedlone w strukturze organizacyjnej Spółki. Do obu Działów przypisani zostali pracownicy Spółki odpowiedzialni wyłącznie za realizację ich zadań, oraz zostały przypisane odrębne rachunki bankowe, za pośrednictwem których dokonywane są rozliczenia Działów.
Zaznaczyć należy, iż w przyszłości opisana działalność zostanie dodatkowo rozszerzona o dzierżawę wszystkich posiadanych nieruchomości
Wnioskodawca zaznacza, że Dział Nieruchomościowy wykazuje obecnie przychody, które nie są zależne od przyszłej dzierżawy nieruchomości.
Rozdzielny charakter działalności prowadzonych przez Dział Nieruchomościowy i Dział Produkcyjny znajduje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych, co umożliwia Wnioskodawcy przyporządkowanie poszczególnych składników majątku – zarówno materialnych, jak i niematerialnych – osobno, do każdego z Działów.
W załączeniu obroty i salda Działu Nieruchomościowego:
(…)
17.Jakie dokładnie aktywa
związane z prowadzeniem bieżącej działalności „operacyjnej” związanej z produkcją
i handlem zostały zaliczone do Działu Produkcyjnego?
Aktywa związane z prowadzeniem działalności:
(…).
18.Jakie konkretnie przychody, które obecnie wykazują Dział Nieruchomościowy, nie są zależne od przyszłej dzierżawy nieruchomości?
Dział Nieruchomościowy nie wykazuje przychodów, które byłyby niezależne od dzierżawy nieruchomości.
19.Czy po przeniesieniu Działu Nieruchomościowego Spółka Przejmująca zamierza go sprzedać?
Na dzień dzisiejszy rozmowy z inwestorami wskazują, iż przedmiotem zainteresowana byłaby spółka prowadząca działalność operacyjną czyli Dział Produkcyjny. Inwestorzy nie wykazują zainteresowania Spółką, w której jednocześnie funkcjonują Dział Produkcyjny i Dział Nieruchomościowy.
20.Jakie konkretnie prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów związanych z funkcjonowaniem Działu Nieruchomościowego zostaną przeniesione na Spółkę Przejmującą?
Prawa i obowiązki związane z umowami najmu takimi jak:
-ze strony Wynajmującego oddanie Najemcy do używania wydzieloną część powierzchni magazynowej z tytułu najmu;
-Najemca będzie płacił Wynajmującemu miesięcznie czynsz najmu, na podstawie wystawionej faktury VAT.
Faktury będą wystawiane do 15-tego dnia kolejnego miesiąca.
21.Jaką dokładnie działalność i na czym polegającą Spółka Przejmująca będzie prowadziła po otrzymaniu składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę w postacie Działu Nieruchomościowego?
Po przejęciu Działu Nieruchomościowe Spółka Przejmująca będzie prowadziła wyłącznie działalność polegającą na dzierżawie, najmie powierzchni magazynowej i biurowej, której będzie właścicielem.
22.Czy Spółka Przejmująca ma zamiar kontynuowania w oparciu o nabyte składniki majątkowe w postaci Działu Nieruchomościowego działalność gospodarczą w takim samym zakresie, w jakim była prowadzona w obecnym przedsiębiorstwie Państwa Spółki?
Spółka Przejmująca ma zamiar kontynuowanie działalności gospodarczej w takim samym zakresie w jakim prowadzona jest obecnie działalność, tj. działalność polegająca na dzierżawie i najmie powierzchni magazynowych i biurowych.
23.W związku ze stwierdzenie w opisie sprawy, że (…) września 2024 r. miało miejsce wyodrębnienie Działu Produkcyjnego oraz Działu Nieruchomości, proszę o wskazanie w jaki sposób doszło do wyodrębniania tych Działów, co było i jest jego skutkiem, do którego z Działów została przypisana nieruchomość wykorzystywana obecnie do produkcji i handlu i dlaczego?
W celu zapewnienia strategii rozwoju Spółki podjęta została decyzja o wyodrębnieniu niezależnych od siebie działów Działu Produkcyjnego i Działu Nieruchomościowego. Wyodrębnienie to funkcjonuje w Spółce od (…) września 2024 r. i miało charakter formalny poprzez podjęcie przez Zarząd Spółki stosownej uchwały w tym zakresie.
Wszystkie nieruchomości i grunty istniejące w obecnym przedsiębiorstwie zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą Dział Nieruchomości. Do Działu Produkcyjnego nie została przypisana żadna nieruchomość będącą w posiadaniu Działu Nieruchomościowego. W momencie podziału zostanie zawarta umowa najmu, na podstawie której Spółka wynajmie od Spółki Przejmującej nieruchomości niezbędne do działalności produkcyjnej i handlowej.
24.Do którego z działów są obecnie przypisane koszty ponoszone na nieruchomość wykorzystywaną do produkcji i handlu i dlaczego?
Koszty ponoszone na nieruchomość wykorzystywaną do produkcji i handlu przypisywane są do Działu Nieruchomościowego. Obroty i salda dotyczące kosztów Działu Nieruchomościowego takie jak amortyzacja, materiały usługi obce, wynagrodzenia, podatki i opłaty oraz inne wykazane w tabeli w punktach 15. i 16.
Po dokonaniu podziału część wymienionych kosztów takich jak podatek od nieruchomości, usługi obce dotyczące wynajmowanych nieruchomości będzie przenoszona na podstawie zawartych umów z dzierżawcami i najemcami.
Pytanie
Czy na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, ogół wskazanych składników przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej wydzielony do Spółki Przejmującej (Dział Nieruchomościowy) należy uznać za Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji czynność podziału przez wydzielenie Działu Nieruchomościowego nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, ogół wskazanych składników przedsiębiorstwa, które stanowią Dział Nieruchomościowy należy uznać za Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, a w konsekwencji jego zbycie skutkuje, zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, brakiem opodatkowania VAT.
Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa (dalej również ZCP) została zdefiniowana w przepisach Ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, przez Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym Przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych ,w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określanych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne Przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy przedmiotem Wydzielenia będzie zespół składników materialnych i niematerialnych stanowiący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze Zorganizowaną Częścią Przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Ponadto, przy ocenie, czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, uwzględnić należy następujące okoliczności:
1)zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2)faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji.
Do zadań Działu Nieruchomościowego należy w szczególności:
a)bieżące administrowanie i zarządzanie ww. nieruchomościami Spółki,
b)utrzymywanie nieruchomości w sposób zgodny z ich przeznaczeniem,
c)zawieranie i rozwiązywanie umów z najemcami/dzierżawcami, monitoring i kontrola ich realizacji,
d)pobieranie czynszów/opłat eksploatacyjnych,
e)regulowanie zobowiązań z tytułu umów zawartych z dostawcami mediów oraz odbiorcami nieczystości oraz odpadów,
f)wybór optymalnych dostawców mediów, energii i materiałów,
g)prowadzenie niezbędnych remontów i konserwacji nieruchomości,
h)zapewnienie przeprowadzania okresowych przeglądów nieruchomości zgodnie z obowiązującymi przepisami,
i)zapewnianie i/lub monitoring przestrzegania porządku i czystości, a także bezpieczeństwa użytkowania i właściwej eksploatacji nieruchomości,
j)prowadzenie i archiwizacja dokumentacji związanej z nieruchomościami.
W celu umożliwienia wykonywania asygnowanych, powyżej wskazanych zadań Spółka przypisała do Działu Nieruchomościowego składniki materialne i niematerialne, stanowiące prawa do ww. nieruchomości, oraz prawa i obowiązki z umów w zakresie ich administrowania, dostawy mediów itp.
Do działalności Działu Nieruchomościowego przyporządkowane zostały następujące składniki majątku Spółki:
1)nieruchomości, w których prowadzona jest działalność operacyjna Działu, lub które są przedmiotem dzierżawy/najmu na rzecz podmiotów trzecich;
2)środki pieniężne na wyodrębnionym rachunku bankowym Działu Nieruchomościowego;
3)umowy związane z przedmiotem działalności wyodrębnionej jednostki, w szczególności umowy na dostawę mediów, umowy dot. ochrony, umowy dot. ubezpieczenia, umowy na podstawie których następuje refakturowanie mediów, oddanie do używania gruntów/miejsc parkingowych;
4)zobowiązania (w tym publicznoprawne wynikające z podatku od nieruchomości).
W wyniku przyporządkowania poszczególnych składników majątkowych wszystkie aktywa nieruchomościowe Wnioskodawcy zostały w całości zaszeregowane do Działu Nieruchomościowego. Jednocześnie wszystkie aktywa związane z prowadzeniem bieżącej działalności „operacyjnej” związanej z produkcją i świadczeniem usług dla przemysłu zostały zaliczone do Działu Produkcyjnego.
W odniesieniu do przypisania do Działu Nieruchomościowego umów najmu lub dzierżawy nieruchomości należy wskazać, iż w przyszłości opisana działalność zostanie dodatkowo rozszerzona o najem/dzierżawę nieruchomości, które Spółka przejmująca Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa będzie odpłatnie udostępniać Spółce.
Dla uznania, że przejmowana część przedsiębiorstwa stanowi Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta przejmowana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już w Spółce Dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po dokonaniu podziału przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą, w oparciu o przejęte składniki.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności w ramach Działu Nieruchomościowego stanowić będzie na dzień jego wydzielenia do Spółki Przejmującej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa, Dział Nieruchomościowy będzie wyodrębniony:
·organizacyjnie – wydzielenie Działu Nieruchomościowego w strukturze Spółki nastąpiło na podstawie uchwały podjętej przez Zarząd Spółki, Dział nieruchomościowy posiada wewnętrzną strukturę organizacyjną wskazującą na zakres obowiązków oraz czynności podejmowanych przez konkretne osoby ponosząc przy tym odpowiedzialność za przydzieloną im sferę działalności Spółki całokształt posiadanych przez Dział Nieruchomościowy składników majątkowych oraz przypisana do Działu Nieruchomościowego kadra pracownicza świadczą o samodzielności organizacyjnej Działu Nieruchomościowego i tym samym umożliwiają mu samodzielną realizację zadań oraz funkcji gospodarczych;
·funkcjonalnie – ogół składników materialnych i niematerialnych przyporządkowanych do Działu Nieruchomościowego służy realizacji zadań tej jednostki, które są związane z szeroko pojętym zarządzaniem nieruchomościami Spółki, przypisany do Działu Nieruchomościowego zespół składników majątkowych oraz wyodrębniona struktura organizacyjna, pozwalają Działowi Nieruchomościowemu na samodzielną i niezależną realizację zadań w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, Dział Nieruchomościowy stanowi zespół składników, który sam w sobie bez konieczności uzupełniania go o dodatkowe elementy, jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania, bez konieczności angażowania dodatkowych elementów Dział Nieruchomościowy może być samodzielną i niezależną jednostką w obrocie prawnym, podział funkcjonalny w przedsiębiorstwie Spółki ustanowiony jest poprzez realizację odrębnych zadań gospodarczych – działalności Działu Nieruchomościowego oraz działalności Działu Produkcyjnego;
·finansowo – w ramach Spółki prowadzona jest ewidencja księgowa, która umożliwia przyporządkowanie do Działu Nieruchomościowego zarówno aktywów i pasywów, w tym należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, ewidencja księgowa prowadzona przez Spółkę umożliwia ewidencjonowanie poszczególnych zdarzeń gospodarczych związanych z funkcjonowaniem Działu Nieruchomościowego, Dział Nieruchomościowy posiada wyodrębniony w Spółce rachunek bankowy, Spółka jest w stanie określić również na koniec każdego miesiąca poziom zobowiązań i należności Działu Nieruchomościowego, rozdzielny charakter działalności prowadzonych przez Dział Nieruchomościowy i Dział Produkcyjny znajduje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych, co umożliwia Spółce przyporządkowanie poszczególnych składników majątku – zarówno materialnych, jak i niematerialnych – osobno do każdego z Działów.
Wydzielony do Spółki przejmującej zespół składników składający się na Dział Nieruchomościowy zawierać będzie „zaplecze” umożliwiające kontynuację działalności nieruchomościowej prowadzonej przez Spółkę i wystarczający do prowadzenia tej działalności. W wyniku bowiem przyporządkowania poszczególnych składników majątkowych wszystkie aktywa nieruchomościowe Spółki takie jak składniki materialne i niematerialne, stanowiące prawa do ww. nieruchomości oraz prawa i obowiązki z umów w zakresie ich administrowania, dostawy mediów itp., dzierżawy na rzecz podmiotu trzeciego i refakturowania mediów zostały w całości zaszeregowane do Działu Nieruchomościowego. Spółka Przejmująca zatem (powstała w związku z procedurą prawną podziału), w ramach swojej działalności, będzie kontynuować działalność prowadzoną w dotychczasowym zakresie przez Spółkę przy pomocy szeregu składników majątkowych będących przedmiotem transakcji, ewentualnie przy pozyskaniu dodatkowych usług od podmiotów trzecich (innych jak Spółka) w zakresie funkcji pomocniczych (np. księgowość) bez konieczności angażowania dodatkowych składników niebędących przedmiotem wydzielenia. Ponadto, przeniesienie ww. Działu Nieruchomościowego będzie wiązało się z „przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę” w myśl art. 231 ust. 1 ustawy – Kodeks Pracy.
Na bazie nabytego majątku Spółka nabywająca Dział Nieruchomościowy w dalszym ciągu rozwijać będzie dotychczasową działalność gospodarczą Spółki realizowaną przez ten Dział.
Wydzielony ze Spółki jako Dział Nieruchomościowy zespół składników materialnych i niematerialnych przenoszony do Spółki nabywającej będzie zdolny do niezależnego działania jako samodzielny podmiot gospodarczy, a Spółka nabywająca nie będzie musiała podejmować żadnych działań w celu kontynuacji tej działalności.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, przedmiot Wydzielenia powinien zostać zakwalifikowany jako Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT.
W związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym oraz powyższym uzasadnieniem, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie, że zaprezentowane przez niego stanowisko jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej: ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Zatem, w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji „przedsiębiorstwa”, zatem dla potrzeb przepisów podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwanej dalej „Kodeks cywilny”, zgodnie z którym:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego:
Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.
Przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla badanej kwestii jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. Przedsiębiorstwo, w rozumieniu powyższego przepisu, powinno więc łączyć mienie w funkcjonalnie zorganizowane przedsięwzięcie gospodarcze, a nie tylko stanowić zgromadzone niematerialne i materialne składniki stanowiące sobą przedsiębiorstwo w przedstawionym znaczeniu przedmiotowym. Organizacyjna i funkcjonalna istota przedsiębiorstwa kreuje powstanie samodzielnego podmiotu gospodarczego, zdolnego do funkcjonowania w obrocie na niezmienionych zasadach, pomimo jego zbycia.
Ponadto, przepis art. 551 Kodeksu cywilnego wskazuje, że przedsiębiorstwo jest „zespołem składników”. Pojęcie zespół (a nie zbiór) zakłada istnienie pewnego poziomu powiązań organizacyjnych pomiędzy składnikami przedsiębiorstwa.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).
Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp.
Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
W wyroku z 11 kwietnia 2019 r. sygn. akt II FSK 79/17, który choć dotyczył ustaleń w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, NSA przedstawił wskazówki, co należy rozumieć jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Należy zaznaczyć, że definicja tego pojęcia jest identyczna w dwóch podatkach (podatku VAT i podatku dochodowym od osób prawnych).
I tak:
1)w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze;
2)wyodrębnienie finansowe oznacza możliwość prawidłowego przyporządkowania do tej zorganizowanej części przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań. Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie;
3)wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. (…) Składniki majątkowe materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, powinny zatem umożliwić podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego samodzielnego przedsiębiorstwa. Przy ocenie wyodrębnienia określonych składników majątkowych pod uwagę należy brać sytuację istniejącą w podmiocie wnoszącym wkład, w którym winny one stanowić pewną całość.
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1)istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2)zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3)składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4)zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.
W wyroku z 10 listopada 2011 r., w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, TSUE wywiódł, że regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje natomiast samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. W wyroku tym Trybunał wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.
Mając na uwadze powyższe orzeczenia TSUE należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych. Tym samym, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii, czy ogół wskazanych składników przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej wydzielony do Spółki Przejmującej (Dział Nieruchomościowy) należy uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a w konsekwencji czynność podziału przez wydzielenie Działu Nieruchomościowego nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.
W pierwszej kolejności należy więc ustalić, czy przenoszone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.).
Zgodnie z art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Podział może być dokonany:
1)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
2)przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez zawiązanie nowych spółek);
3)przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących i nowo zawiązanych, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
4)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie);
5)przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).
Przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, podział dokonany przez przeniesienie części majątku Spółki do innej istniejącej spółki (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonych części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.
W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, podział przez wydzielenie poszczególnych części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wyjaśnić jednak należy, że w sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Spółki dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po podziale przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę przejmującą, w oparciu o przejęte składniki.
Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji – zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe – ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.
Jak wskazali Państwo we wniosku przedmiotem wydzielenia będzie zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności w ramach Działu Nieruchomościowego, który stanowić będzie na dzień jego wydzielenia do Spółki Przejmującej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Jednakże z okoliczności sprawy wynika, że:
·do składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy należą w szczególności:
a)stanowiące własność lub używane na podstawie umów leasingu środki trwałe, w tym m.in.:
-(…);
-(…);
-wartości niematerialne i prawne oraz prawa do innych niematerialnych składników majątkowych, niestanowiących wartości niematerialnych i prawnych dla potrzeb podatkowych, w tym głównie oprogramowanie komputerowe;
-aktywa obrotowe, w tym: środki pieniężne w kasie i na rachunkach, papiery wartościowe, należności, w tym krótkoterminowe z tytułu dostaw;
-wyposażenie niestanowiące środków trwałych;
-zapasy;
-prawa i obowiązki z umów: sprzedaży usług i towarów, najmu/dzierżawy poszczególnych obiektów, dostawy materiałów, dostawy mediów, innych;
-prawa i obowiązki wynikające z umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych (umów zlecenia oraz umów o dzieło);
·w momencie podziału zostanie zawarta umowa najmu, na podstawie której Spółka wynajmie od Spółki Przejmującej Dział Nieruchomościowy nieruchomości niezbędne do prowadzenia działalności produkcyjnej i handlowej w której dotychczas prowadzona była działalność Działu Produkcyjnego i Handlowego;
·wszystkie nieruchomości wymienione we wniosku zostaną przeniesione do Działu Nieruchomościowego, Dział Produkcyjny nie będzie posiadał żadnych nieruchomości;
·w skład Działu Nieruchomościowego wchodzą grunty, budynki i budowle:
(…);
·zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności w ramach Działu Nieruchomościowego stanowić będzie na dzień jego wydzielenia do Spółki Przejmującej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa, Dział Nieruchomościowy będzie wyodrębniony:
-organizacyjnie – wydzielenie Działu Nieruchomościowego w strukturze Spółki nastąpiło na podstawie uchwały podjętej przez Zarząd Spółki, Dział nieruchomościowy posiada wewnętrzną strukturę organizacyjną wskazującą na zakres obowiązków oraz czynności podejmowanych przez konkretne osoby ponosząc przy tym odpowiedzialność za przydzieloną im sferę działalności Spółki, całokształt posiadanych przez Dział Nieruchomościowy składników majątkowych oraz przypisana do Działu Nieruchomościowego kadra pracownicza świadczą o samodzielności organizacyjnej Działu Nieruchomościowego i tym samym umożliwiają mu samodzielną realizację zadań oraz funkcji gospodarczych;
-funkcjonalnie – ogół składników materialnych i niematerialnych przyporządkowanych do Działu Nieruchomościowego służy realizacji zadań tej jednostki, które są związane z szeroko pojętym zarządzaniem nieruchomościami Spółki, przypisany do Działu Nieruchomościowego zespół składników majątkowych oraz wyodrębniona struktura organizacyjna, pozwalają Działowi Nieruchomościowemu na samodzielną i niezależną realizację zadań w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, Dział Nieruchomościowy stanowi zespół składników, który sam w sobie, bez konieczności uzupełniania go o dodatkowe elementy, jest zdolny do samodzielnego funkcjonowania, bez konieczności angażowania dodatkowych elementów Dział Nieruchomościowy może być samodzielną i niezależną jednostką w obrocie prawnym, podział funkcjonalny w przedsiębiorstwie Spółki ustanowiony jest poprzez realizację odrębnych zadań gospodarczych – działalności Działu Nieruchomościowego oraz działalności Działu Produkcyjnego;
-finansowo – w ramach Spółki prowadzona jest ewidencja księgowa, która umożliwia przyporządkowanie do Działu Nieruchomościowy zarówno aktywów i pasywów, w tym należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, ewidencja księgowa prowadzona przez Spółkę umożliwia ewidencjonowanie poszczególnych zdarzeń gospodarczych związanych z funkcjonowaniem Działu Nieruchomościowego, Dział Nieruchomościowy posiada wyodrębniony w Spółce rachunek bankowy, Spółka jest w stanie określić również na koniec każdego miesiąca poziom zobowiązań i należności Działu Nieruchomościowego, rozdzielny charakter działalności prowadzonych przez Dział Nieruchomościowy i Dział Produkcyjny znajduje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych, co umożliwia Spółce przyporządkowanie poszczególnych składników majątku – zarówno materialnych, jak i niematerialnych – osobno, do każdego z Działów;
·wynajmowane nieruchomości to powierzchnie magazynowe i powierzchnie biurowe. Pierwsza umowa na wynajem została podpisana (…) września 2024 r.;
·kontrahenci, którym wynajmowane są powierzchnie magazynowe i biurowe:
(…).
·Spółka Przejmująca będzie kontynuować działalność – przy pomocy składników materialnych i niematerialnych będących przedmiotem przejęcia – polegającą na najmie, dzierżawie składników będących przedmiotem przejęcia;
·decyzja rozdzielenia działalności jest przede wszystkim motywowana dążeniem do pozyskania inwestora, bądź też sprzedażą Działu Nieruchomościowego;
·Do działalności Działu Nieruchomościowego przyporządkowane zostały następujące składniki majątku Spółki:
1)nieruchomości w których prowadzona jest działalność operacyjna Działu, lub które są przedmiotem dzierżawy/najmu na rzecz podmiotów trzecich;
2)środki pieniężne na wyodrębnionym rachunku bankowym Działu Nieruchomościowego;
3)umowy związane z przedmiotem działalności wyodrębnionej jednostki, w szczególności umowy na dostawę mediów, umowy dot. ochrony, umowy dot. ubezpieczenia, umowy na podstawie których następuje refakturowanie mediów, oddanie do używania gruntów/miejsc parkingowych;
4)zobowiązania (w tym publicznoprawne wynikające z podatku od nieruchomości). W wyniku przyporządkowania poszczególnych składników majątkowych wszystkie aktywa nieruchomościowe Wnioskodawcy zostały w całości zaszeregowane do Działu Nieruchomościowego.
Wszystkie wyżej wymienione elementy pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach i stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa;
·po przejęciu Działu Nieruchomościowego, Spółka Przejmująca będzie prowadziła wyłącznie działalność polegającą na dzierżawie, najmie powierzchni magazynowej i biurowej, której będzie właścicielem;
·Spółka Przejmująca ma zamiar kontynuowanie działalności gospodarczej w takim samym zakresie w jakim prowadzona jest obecnie działalność, tj. działalność polegająca na dzierżawie i najmie powierzchni magazynowych i biurowych.
Przechodząc do kwestii objętych zakresem zadanego pytania w pierwszej kolejności wskazać należy, że dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala – z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp. – na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny.
Aby mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa powinno zachodzić łącznie na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej, funkcjonalnej. Ponadto wyodrębnienie to powinno istnieć na moment dokonania danej transakcji, nie zaś po jej dokonaniu. Brak spełnienia jednej z przesłanek wyklucza możliwość uznania, iż mamy do czynienia z dostawą zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Z treści wniosku wynika, że wyodrębnienie organizacyjne nastąpiło poprzez wydzielenie Działu Nieruchomościowego w strukturze Spółki na podstawie uchwały podjętej przez Zarząd Spółki, Dział Nieruchomościowy posiada wewnętrzną strukturę organizacyjną wskazującą na zakres obowiązków oraz czynności podejmowanych przez konkretne osoby ponosząc przy tym odpowiedzialność za przydzieloną im sferę działalności Spółki, całokształt posiadanych przez Dział Nieruchomościowy składników majątkowych oraz przypisana do Działu Nieruchomościowego kadra pracownicza świadczą o samodzielności organizacyjnej Działu Nieruchomościowego i tym samym umożliwiają mu samodzielną realizację zadań oraz funkcji gospodarczych.
Jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że działalność przedsiębiorstwa to przede wszystkim produkcja wyrobów z papieru i tektury, którą Spółka prowadzi na nieruchomości objętej księgą wieczystą, natomiast inna część działalności (Dział Nieruchomościowy) związana jest z wynajmem/dzierżawą nieruchomości, w której wykorzystywana jest również nieruchomości objętej księgą wieczysta. Ponadto, z opisu sprawy wynika, że wszystkie nieruchomości wymienione we wniosku zostaną przeniesione do Działu Nieruchomościowego, Dział Produkcyjny nie będzie posiadał żadnych nieruchomości. W momencie podziału zostanie zawarta umowa najmu, na podstawie której Spółka wynajmie od Spółki Przejmującej Dział Nieruchomościowy nieruchomości niezbędne do prowadzenia działalności produkcyjnej i handlowej, w której dotychczas prowadzona była działalność Działu Produkcyjnego i Handlowego.
W związku z wyodrębnieniem Działu Nieruchomościowego i Działu Produkcyjnego na podstawie uchwały podjętej przez Zarząd Spółki, przenoszącej własność składników, objętych wydzielonej zorganizowanej części przedsiębiorstwa na Spółkę, nie można wskazać, że na dzień przejęcia przez Spółkę Działu Nieruchomościowego nieruchomości będą służyły działalności polegającej na najmie, czy dzierżawie.
Zaznaczenia wymaga, że nieruchomość związana jest przede wszystkim z działalnością produkcyjną i służy w pierwszej kolejności produkcji, a jak wynika z powyższego – na dzień transakcji przeniesienia składników majątkowych do Spółki Przejmującej będzie istotnym składnikiem tej części działalności, w związku z powyższym, trudno mówić o jej organizacyjnym i funkcjonalnym związaniu z Działem Nieruchomościowym.
Należy mieć bowiem na uwadze, że o wyodrębnieniu funkcjonalnym można mówić wtedy, gdy w każdym momencie możemy wskazać do jakich czynności gospodarczych służą określone składniki majątkowe.
W tym przypadku trudno uznać, że nieruchomość, o której mowa w opisie sprawy, służy do prowadzenia wyodrębnionej działalności, innej niż pozostała część działalności przedsiębiorstwa związana z produkcją wyrobów z papieru i tektury. W rozpatrywanej sprawie nie można stwierdzić, że wyodrębnienie nastąpi ze względu na jej określoną funkcję w ramach przedsiębiorstwa.
Ponadto zaznaczenia wymaga, że wynajmowane nieruchomości to powierzchnie magazynowe i powierzchnie biurowe. Pierwsza umowa na wynajem została podpisana (…) września 2024 r. Natomiast, wyodrębnienie Działu Produkcyjnego i Działu Nieruchomościowego funkcjonuje w Spółce od (…) września 2024 r. Wszystkie nieruchomości i grunty istniejące w obecnym przedsiębiorstwie zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą Dział Nieruchomości. Do Działu Produkcyjnego nie została przypisana żadna nieruchomość będącą w posiadaniu Działu Nieruchomościowego. W momencie podziału zostanie zawarta umowa najmu, na podstawie której Spółka wynajmie od Spółki Przejmującej nieruchomości niezbędne do działalności produkcyjnej i handlowej.
W przedmiotowej sprawie w odniesieniu do wyodrębnienia finansowego Działu Nieruchomościowego wskazują Państwo, że w ramach Spółki prowadzona jest ewidencja księgowa, która umożliwia przyporządkowanie do Działu Nieruchomościowy zarówno aktywów i pasywów, w tym należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, ewidencja księgowa prowadzona przez Spółkę umożliwia ewidencjonowanie poszczególnych zdarzeń gospodarczych związanych z funkcjonowaniem Działu Nieruchomościowego, Dział Nieruchomościowy posiada wyodrębniony w Spółce rachunek bankowy, Spółka jest w stanie określić również na koniec każdego miesiąca poziom zobowiązań i należności Działu Nieruchomościowego, rozdzielny charakter działalności prowadzonych przez Dział Nieruchomościowy i Dział Produkcyjny znajduje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych, co umożliwia Spółce przyporządkowanie poszczególnych składników majątku – zarówno materialnych, jak i niematerialnych – osobno, do każdego z Działów.
Jednocześnie wskazali Państwo, że Spółka wykorzystuje zespół składników majątkowych, tj. nieruchomości, wartości niematerialne i prawne, ruchomości, urządzenia, maszyny, sprzęt IT, samochody do prowadzenia działalności produkcyjnej i w części do działalności polegającej na najmie powierzchni biurowej i magazynowej dla innych podmiotów.
W tym miejscu należy zaznaczyć, że na pytanie zawarte w wezwaniu o treści: „Jakie konkretnie koszty ponoszone są przez Dział Nieruchomości, a jakie przez Dział Produkcyjny na nieruchomości, na której prowadzona jest przez Państwa działalność produkcyjna i handlowa?”, odpowiedzieli Państwo m.in. że: „(…) Rozdzielny charakter działalności prowadzonych przez Dział Nieruchomościowy i Dział Produkcyjny znajduje odzwierciedlenie w sposobie prowadzenia ksiąg rachunkowych, co umożliwia Wnioskodawcy przyporządkowanie poszczególnych składników majątku – zarówno materialnych jak i niematerialnych – osobno, do każdego z Działów”.
Odnosząc się do powyższego zaznaczenia wymaga, że do czasu przekazania składników majątkowych do Spółki Przejmującej niewątpliwie ponoszą Państwo koszty związane z utrzymaniem nieruchomości wykorzystywanej do działalności produkcyjnej (np. podatek od nieruchomości), jednakże nie wskazują Państwo, czy i do której z prowadzonych działalności zaliczają Państwo takie koszty. Natomiast wskazują Państwo, że dopiero po dokonaniu podziału część wymienionych kosztów takich jak podatek od nieruchomości, usługi obce dotyczące wynajmowanych nieruchomości będzie przenoszona na podstawie zawartych umów z dzierżawcami i najemcami.
Biorąc więc pod uwagę powyższe trudno również mówić o wyodrębnianiu finansowym Działu Nieruchomościowego, który objąć ma część nieruchomości wykorzystywaną obecnie do działalności produkcyjnej i ponoszeniem w związku z jej prowadzeniem kosztów na ww. część nieruchomości, jak i generowaniem przychodów przez tą część nieruchomości.
Podsumowując, należy wskazać, że powyższe okoliczności nie pozwalają uznać, że wskazany w opisie sprawy Dział Nieruchomościowy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ nie zostały spełnione łącznie wszystkie poniższe warunki:
·istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
·zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
·składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
·zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że zespół składników majątkowych składający się na Dział Nieruchomościowy nie będzie stanowić zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Tym samym, przeniesienie go w ramach podziału przez wydzielenie do innej istniejącej Spółki Przejmującej nie będzie stanowiło czynności wyłączonej z opodatkowania podatkiem VAT stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy.
Podsumowanie
Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, ogółu wskazanych składników przedsiębiorstwa Spółki Dzielonej wydzielony do Spółki Przejmującej (Dział Nieruchomościowy) nie można uznać za Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a w konsekwencji czynność podziału przez wydzielenie Działu Nieruchomościowego nie będzie wyłączona spod opodatkowania podatkiem VAT zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.
Państwa stanowisko należy więc uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja ta została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.