Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.32.2025.1.RMA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.32.2025.1.RMA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) wyposażona jest w osobowość prawną, a także posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy:

1)ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

2)wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Gmina w szczególności jest zobowiązana do realizacji obowiązków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399; dalej: „ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach”).

Gmina jest wnioskodawcą i realizatorem projektu pn. „(...)” (dalej: „Przedsięwzięcie”) dofinansowanego w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: „NFOŚiGW”) w ramach programu priorytetowego NFOŚiGW - 2.1 Racjonalna Gospodarka Odpadami cz. 1 Selektywne zbieranie i zapobieganie powstawaniu.

Przedsięwzięcie realizowane jest częściowo z wykorzystaniem środków własnych Wnioskodawcy (pochodzących z dochodów z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub z systemu gospodarowania odpadami) oraz dotacją otrzymaną na ten cel z NFOŚiGW na podstawie umowy z dnia 11 października 2022 r. (dalej: „umowa o dofinansowanie”).

Należy wskazać, że na mocy Uchwały nr (...) Rady Miasta (...) z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina przyjęła, że właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, zobowiązani są do regularnego uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami. Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie stanowią natomiast zapłaty za usługi, a daninę publicznoprawną. Gmina uzyskuje opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi na zasadach określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, stanowi więc ona dochód Gminy, lecz jest traktowana przez Gminę jako dochód niepodlegający VAT. Uzyskane przez Gminę środki z opłat są przeznaczane wyłącznie na realizację zadań własnych nałożonych na Gminę ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym m.in. na realizację Przedsięwzięcia.

W ramach realizowanego Przedsięwzięcia Gmina zobowiązana jest do poniesienia określonych wydatków. Zakres tych wydatków został ustalony z NFOŚiGW w ramach harmonogramu rzeczowo-finansowego, stanowiącego załącznik do umowy o dofinansowanie.

Zgodnie z aktualnym harmonogram Wnioskodawca poniósł dotychczas wydatki na:

a)zakup pojemników do zbierania odpadów bio;

b)zakup pojemników kuchennych do zbierania frakcji bio;

c)zakup worków na odpady bio do pojemników kuchennych bio;

d)leasing pojazdu do zbierania bioodpadów wraz z zabudową bębnową;

e)dostawę i montaż koszy solarnych;

f)Miejskie Punkty Elektroodpadów (zakup stacji elektroodpadów);

g)działania informacyjno-edukacyjne (spotkania z mieszkańcami, zakup naklejek do pojemników, itp.);

h)przygotowanie projektu (analizy rynku, analizy systemu gospodarowania odpadami, itp.).

Ww. wydatki były przez Gminę ponoszone m.in. za pośrednictwem zakładu budżetowego, który stanowił jednostkę organizacyjną Gminy realizującą wyłącznie jej zadania ustawowe w postaci utrzymania czystości i porządku.

Z uwagi na przekształcenie ww. zakładu budżetowego w spółkę komunalną aktualne wydatki w ramach realizacji Przedsięwzięcia są ponoszone bezpośrednio przez Gminę, z wyłączeniem wydatków dot. leasingu pojazdu do zbierania bioodpadów (lit. d powyżej), które były uiszczane bezpośrednio przez spółkę komunalną Gminy, powstałą po przekształceniu ww. zakładu budżetowego (leasing zakończony w połowie 2024 r.). Na skutek przekształcenia zakładu budżetowego powstały podmiot stał się odrębnym od Gminy podatnikiem VAT, dlatego - z mocy prawa - Gmina nie była uprawniona do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabywane usługi leasingowe. Z uwagi, iż Gmina nie jest nabywcą usług leasingowych, wydatki wskazane w lit. d powyżej nie są przedmiotem zapytania zadanego w niniejszym wniosku.

Oprócz ww. wydatków w ramach realizacji Przedsięwzięcia planowane jest także nabycie urządzeń kompostujących do placówek gminnych. Ponadto zgodnie z aktualnym harmonogram finansowo-rzeczowym planowanym przedmiotem zakupu jest także pojazd do odbierania bioodpadów CNG (leasing) oraz dostawa i montaż podziemnych lub półdziennych zbiorników na odpady komunalne -Wnioskodawca zwraca jednak uwagę, że obecnie prowadzone są ustalenia z NFOŚiGW dotyczące zmiany harmonogramu finansowo-rzeczowego w tym zakresie na wydatki związane z cyfryzacją istniejących miejsc do gromadzenia odpadów oraz dostawę i montaż pojemników do zbierania odpadów z odzieży. Wnioskodawca nie może więc wykluczyć, że aktualny harmonogram ulegnie jeszcze w przyszłości zmianom, niemiej wydatki te będą w dalszym ciągu zgodne z katalogiem kosztów kwalifikowanych w Programie oraz będą służyły zapewnieniu czystości i porządku na terenie Gminy i tworzeniu warunków niezbędnych do ich utrzymania, a w szczególności w sposób umożliwiający łatwy dostęp wszystkim mieszkańcom Gminy do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Celem realizacji Przedsięwzięcia jest bowiem zwiększenie masy zbieranych selektywnie odpadów na terenie objętym realizacją Przedsięwzięcia przynajmniej o 15% w stosunku do odpadów zbieranych selektywnie w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku o dofinansowanie (2019 r.), jak również wzrost poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych, z wyłączeniem innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne, na terenie Gminy, w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, przynajmniej o 5 punktów procentowych w stosunku do poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych, z wyłączeniem innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku (2019 r.).

Gmina w związku z realizacją Przedsięwzięcia nie będzie wykonywała jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz swoich mieszkańców lub innych podmiotów. Gmina nie będzie obciążać mieszkańców żadnymi dodatkowymi opłatami związanymi z realizacją Przedsięwzięcia.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy przysługuje - w całości lub w części - prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Przedsięwzięcia, które jest częściowo finansowane ze środków NFOŚiGW w ramach zawartej umowy o dofinansowanie?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia - w całości lub w części - VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Przedsięwzięcia, które jest częściowo finansowane ze środków NFOŚiGW w ramach zawartej umowy o dofinansowanie.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”).

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. (i) odliczenia tego dokonuje podatnik VAT oraz (ii) gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem, oprócz spełnienia przez niego ww. przesłanek pozytywnych, niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa więc m.in. pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika VAT wykonującego czynności opodatkowane. Oznacza to, że tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów tej ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami VAT w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywania przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników VAT.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie natomiast do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W ocenie Wnioskodawcy w niniejszej sprawie nie zostaje spełniony pierwszy (i zarazem podstawowy) warunek uprawniający do dokonania odliczenia podatku naliczonego - Gmina ponosząc wydatki związane z realizacją Przedsięwzięcia (w tym podatek naliczony związany z zakupem towarów i usług dotyczących Przedsięwzięcia) nie działa jako podatnik VAT. W ocenie Wnioskodawcy realizacja Przedsięwzięcia odbywa się bowiem w ramach władztwa publicznego i Gmina wykonując te czynności działa jako organ administracji publicznej. Działania związane z gospodarowaniem odpadami to realizacja zadań publicznych (zadań własnych Gminy) szczegółowo unormowanych w ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Dodatkowo, co należy również podkreślić, Gmina nie realizuje Przedsięwzięcia w celu uzyskania (względnie zwiększenia) obrotów z działalności komercyjnej. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie posiadać prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług dotyczących realizacji Przedsięwzięcia.

W powyższym kontekście Wnioskodawca zwraca także uwagę, że nawet gdyby przyjąć założenie (choć Wnioskodawca podkreśla, że stanowczo się z nim nie zgadza), że Gmina w ramach realizacji Przedsięwzięcia działała jako podatnik VAT, to nadal nie nabyłaby ona prawa do dokonania w tym zakresie odliczenia podatku naliczonego. Jak bowiem wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest więc tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Warunek uprawniający nie będzie w tym wypadku spełniony, ponieważ towary i usługi nabyte w związku z realizacją Przedsięwzięcia nie są i nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Tym samym nie można stwierdzić, aby Gmina, wykorzystując efekty rzeczowe realizacji Przedsięwzięcia, wykonywała jakąkolwiek czynność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Wobec powyższego w ocenie Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia - w całości lub w części - VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Przedsięwzięcia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;

3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wykonują Państwo zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

W szczególności są Państwo zobowiązani do realizacji obowiązków, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Są Państwo wnioskodawcą i realizatorem projektu pn. „(...)” dofinansowanego w formie dotacji ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przedsięwzięcie realizowane jest częściowo z wykorzystaniem Państwa środków własnych.

Na mocy uchwały Rady Miasta z dnia 25 sierpnia 2022 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty i ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przyjęli Państwo, że właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, zobowiązani są do regularnego uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami. Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie stanowią zapłaty za usługi, a daninę publicznoprawną. Uzyskują Państwo opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi na zasadach określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, stanowi więc ona Państwa dochód traktowany jako niepodlegający VAT. Uzyskane przez Państwa środki z opłat są przeznaczane wyłącznie na realizację zadań własnych nałożonych ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, w tym m.in. na realizację Przedsięwzięcia.

Zgodnie z aktualnym harmonogram ponieśli Państwo dotychczas wydatki na:

a)zakup pojemników do zbierania odpadów bio;

b)zakup pojemników kuchennych do zbierania frakcji bio;

c)zakup worków na odpady bio do pojemników kuchennych bio;

d)leasing pojazdu do zbierania bioodpadów wraz z zabudową bębnową;

e)dostawę i montaż koszy solarnych;

f)Miejskie Punkty Elektroodpadów (zakup stacji elektroodpadów);

g)działania informacyjno-edukacyjne (spotkania z mieszkańcami, zakup naklejek do pojemników, itp.);

h)przygotowanie projektu (analizy rynku, analizy systemu gospodarowania odpadami, itp.).

Ww. wydatki były przez Państwa ponoszone m.in. za pośrednictwem zakładu budżetowego, który stanowił Państwa jednostkę organizacyjną realizującą wyłącznie jej zadania ustawowe w postaci utrzymania czystości i porządku. Z uwagi na przekształcenie ww. zakładu budżetowego w spółkę komunalną aktualne wydatki w ramach realizacji Przedsięwzięcia są ponoszone bezpośrednio przez Państwa, z wyłączeniem wydatków dot. leasingu pojazdu do zbierania bioodpadów (lit. d), które były uiszczane bezpośrednio przez spółkę komunalną gminy, powstałą po przekształceniu ww. zakładu budżetowego (leasing zakończony w połowie 2024 r.). Na skutek przekształcenia zakładu budżetowego powstały podmiot stał się odrębnym od Państwa podatnikiem VAT, dlatego - z mocy prawa – nie byli Państwo uprawnieni do odliczenia VAT z faktur dokumentujących nabywane usługi leasingowe. Wydatki wskazane w lit. d nie są zatem przedmiotem zapytania.

Oprócz ww. wydatków w ramach realizacji Przedsięwzięcia planowane jest także nabycie urządzeń kompostujących do placówek gminnych. Ponadto zgodnie z aktualnym harmonogram finansowo-rzeczowym planowanym przedmiotem zakupu jest także pojazd do odbierania bioodpadów CNG (leasing) oraz dostawa i montaż podziemnych lub półdziennych zbiorników na odpady komunalne. Nie można wykluczyć, że aktualny harmonogram ulegnie jeszcze w przyszłości zmianom, niemiej wydatki te będą w dalszym ciągu zgodne z katalogiem kosztów kwalifikowanych w Programie oraz będą służyły zapewnieniu czystości i porządku na terenie gminy i tworzeniu warunków niezbędnych do ich utrzymania, a w szczególności w sposób umożliwiający łatwy dostęp wszystkim mieszkańcom gminy do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

W związku z realizacją Przedsięwzięcia nie będą Państwo wykonywali jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz swoich mieszkańców lub innych podmiotów. Nie będą Państwo obciążać mieszkańców żadnymi dodatkowymi opłatami związanymi z realizacją Przedsięwzięcia.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia VAT naliczonego (w całości lub w części) z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Przedsięwzięcia.

Do obowiązków podatnika należy w pierwszej kolejności przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik jest zatem zobowiązany do odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Każdorazowo zatem, gdy takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, przy jednoczesnym braku takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT lub zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić „sposób określenia proporcji” (prewspółczynnik), o którym mowa w art. 86 ust. 2a i nast. ustawy.

Jak wynika z wniosku, w związku z realizacją Przedsięwzięcia nie będą Państwo wykonywali jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz swoich mieszkańców lub innych podmiotów. Nie będą Państwo obciążać mieszkańców żadnymi dodatkowymi opłatami związanymi z realizacją Przedsięwzięcia.

Zatem nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym nie przysługuje Państwu – ani w całości, ani w części – prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(...)”, które jest częściowo finansowane ze środków NFOŚiGW w ramach zawartej umowy o dofinansowanie.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.