Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.34.2025.2.AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.34.2025.2.AK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 lutego 2025 r. (wpływ 25 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…) (dalej: „Gmina”) jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2024. 609 t. j.) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną I posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych.

Gmina (…) jest jednym z partnerów projektu „…” (nr projektu …), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski (…). Liderem projektu jest Miasto (…). Celem głównym projektu jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej (…) w Mieście (…), Gminie (…), Gminie (…), Gminie (…), Gminie (…), Gminie (…).

Cele szczegółowe projektu to: (…). Projekt skierowany jest do mieszkańców (…) Miasta (…) oraz pasażerów transportu publicznego korzystających z autobusów miejskich. Projekt obejmuje (…).

Działania realizowane na terenie Gminy (…) obejmować będą:

-budowę centrów przesiadkowych (…),

-zakup i montaż wiat przystankowych (…),

-budowę drogi dla pieszych.

Całkowita szacowana wartość Projektu brutto wynosi (…) (w tym dofinansowanie z EU (…) zł, wkład własny (…) zł), przy czym na działania realizowane przez Gminę (…) przypada:

-wartość projektu: (…) zł,

-dofinansowanie (wkład Funduszy Europejskich): (…) zł,

-wkład własny: (…) zł.

Projekt realizowany będzie w latach 2025-2026. Działania, które będą realizowane w ramach Projektu wpisują się w zakres zadań własnych, nałożonych na gminy na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 do zadań własnych gminy należy prowadzenie spraw z zakresu:

1)na podst. pkt 2 – gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

2)na podst. pkt 4 – lokalnego transportu zbiorowego.

Gmina (…) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę - Gminę (…).

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że w ramach realizacji Projektu „…” (nr projektu …), współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, Gmina (…) zrealizuje następujące zadania (nabędzie następujące towary i usługi):

-budowa centrów przesiadkowych (…),

-zakup i montaż wiat przystankowych (…),

-urządzenie przystanków autobusowych,

-zakup i montaż wiat rowerowych oraz samoobsługowych stacji naprawy rowerów,

-budowa drogi dla pieszych w (…).

Powyższe towary i usługi wykorzystywane będą do:

-w przypadku centrów przesiadkowych (…):

przedmiotowe centra stanowić będą de facto publicznie dostępne, nieodpłatne, utwardzone parkingi samochodowe, wyposażone w miejsca do postoju rowerów, zlokalizowane w pobliżu przystanków kolejowych, przeznaczone do pozostawienia pojazdów przez osoby dojeżdżające do przystanków kolejowych i przesiadające się do pociągów; ani Gmina (…), ani żaden inny podmiot nie będzie wykorzystywał centrów przesiadkowych do prowadzenia jakiejkolwiek działalności, a ich urządzenie następuje w ramach realizacji zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (prowadzenie spraw z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego);

-w przypadku zakupu i montażu wiat przystankowych (…) oraz urządzenia przystanków autobusowych:

wiaty przystankowe oraz przystanki autobusowe (bez wiat) zakupione i zamontowane w ramach projektu przeznaczone będą dla podróżnych, korzystających z transportu autobusowego, realizowanego na obszarze gminy przez podmioty trzecie (MPK w (…) oraz innych przewoźników); Gmina (…) nie będzie realizowała usług transportu autobusowego, nie będzie świadczyła żadnych usług w tym zakresie; wykonanie wiat i przystanków bez wiat nastąpi w ramach realizacji zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym (prowadzenie spraw z zakresu lokalnego transportu zbiorowego);

-w przypadku zakupu i montażu wiat rowerowych oraz samoobsługowych stacji naprawy rowerów:

wiaty rowerowe oraz samoobsługowe stacje naprawy rowerów zakupione i zamontowane w ramach projektu służyć będą osobom poruszającym się po terenie gminy na rowerach, zarówno w celach rekreacyjno-turystycznych i sportowych, jak i komunikacyjnych; urządzenia będą ustawione w pobliżu dróg publicznych, stanowić będą miejsce odpoczynku i schronienia przed warunkami atmosferycznymi, stwarzać będą również możliwość wykonania prostych czynności serwisowych w rowerach; wiaty i stacje naprawy będą powszechnie dostępne, korzystanie z nich będzie nieodpłatne; urządzenie nie będą służyły prowadzeniu jakiejkolwiek działalności, a ich urządzenie następuje w ramach realizacji zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (prowadzenie spraw z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego);

-w przypadku budowy drogi dla pieszych (…):

w ramach projektu wykonana zostanie droga dla pieszych (chodnik) w (…), przeznaczona do bezpiecznego ruchu pieszych w obrębie ww. miejscowości; korzystanie z drogi będzie nieodpłatne i powszechnie dostępne; droga nie będzie służyła prowadzeniu jakiejkolwiek działalności, a jej urządzenie następuje w ramach realizacji zadania własnego gminy, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (prowadzenie spraw z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego).

Pytanie

Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji projektu „…”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem wnioskodawcy, Gminie (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji ww. projektu. Gmina, realizując działania w ramach Projektu, wykonuje zadania własne, zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanej. Towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu „…będą wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych. Skoro nabywane w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie ma możliwości dokonania odliczeń kwot podatku naliczonego od wydatków związanym z realizowanym projektem. W konsekwencji Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy:

odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który umożliwi podatnikowi odliczenie podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeśli związany jest z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:

inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz

mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy również wskazać na uregulowania wynikające z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 poz. 1465 ze zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

4) lokalnego transportu zbiorowego.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT i w ramach współpracy partnerskiej realizują Państwo projekt pn. „…”. Działania realizowane na terenie Gminy (…) obejmować będą budowę centrów przesiadkowych (…), zakup i montaż wiat przystankowych (…), urządzenie przystanków autobusowych, zakup i montaż wiat rowerowych, samoobsługowych stacji naprawy rowerów oraz budowę drogi dla pieszych.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu pn. „…”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, towary i usługi nabywane przez Państwa do realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z opisu sprawy wynika bowiem, że majątek powstały wyniku realizacji projektu będzie powszechnie dostępny, a korzystanie z niego będzie nieodpłatne. Ponadto wskazali Państwo, że realizacja projektu nastąpi w ramach wykonywania zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym. Skoro więc nabędą Państwo towary i usługi dla realizacji projektu w ramach wykonywania zadań własnych, to zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, w zakresie realizacji tego projektu nie będą działali Państwo jako podatnik podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że nie przysługuje/nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby projektu pn. „…”.

Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.