
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest wyłącznym właścicielem działki ewidencyjnej 1/3 o powierzchni (…) ha, położonej przy ulicy (…) w (…), (obręb (…), jednostka ewidencyjna (…), województwie (…). Dla Nieruchomości stanowiącej działkę nr 1/3 Sąd Rejonowy (…) w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer Nr (…).
Własność Nieruchomości Wnioskodawczyni nabyła jako gospodarstwo rolne na podstawie dziedziczenia ustawowego po swoim ojcu A.A., który zmarł dnia (…) 1998 r. Nieruchomość ma zapewniony dostęp do drogi publicznej, to jest do ulicy (…) przez działki numer: 1/1 i 2, stanowiące drogę o nieustalonej kategorii, oznaczoną jako ulica (…), będące własnością Miasta (…). Dla nieruchomości stanowiącej wskazaną działkę nr 2 Sąd Rejonowy (…) w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer Nr (…).
W ewidencji gruntów działka nr 1/3 oznaczona jest symbolami „RII i RIVa” i opisana jest jako grunty orne. Dla obszaru, na którym znajduje się Nieruchomość obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego obszaru (…) i (…), uchwalony Uchwałą Nr (…) Rady Gminy (…) z dnia (…) 2002 r., opublikowaną w Dzienniku Urzędowym (…), a w planie tym działka nr 1/3 znajduje się na terenie zabudowy mieszkaniowej i usługowej niskiej intensywności, oznaczonym na rysunku planu symbolem MU3. Na nieruchomości nie jest prowadzone gospodarstwo rolne.
Nieruchomość została nabyta na podstawie prawomocnego postanowienia w sprawie stwierdzenia nabycia spadku po A.A., sygn. (…), wydanego dnia 18 czerwca 2001 r. przez Sąd Rejonowy (…). Przed uzyskaniem przez Wnioskodawczynię pełnoletniości mama Wnioskodawczyni na podstawie zezwolenia Sądu Rejonowego dla (…) w (…), Wydział Rodzinny i Nieletnich uzyskała zezwolenie na sprzedaż działki gruntu o powierzchni (…) mkw.
Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć ze spółką C. Spółka komandytowa z siedzibą w (…), z której wynika, że spółkę reprezentuje samodzielnie B.B., (adres: (…), ulica (…), REGON: (…), NIP: (…)), wpisaną do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS (…) umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości: mocą której strony zobowiązują się zawrzeć umowę sprzedaży (dalej: Przyrzeczona Umowa Sprzedaży), na podstawie której Wnioskodawczyni sprzeda Spółce C. Spółka komandytowa z siedzibą w (…) własność Nieruchomości stanowiącej niezabudowaną działkę gruntu oznaczoną numerem 1/3, o powierzchni (…) ha, położonej przy ulicy (…) w (…), opisanej w § 1 ust. 1, bez jakichkolwiek obciążeń i egzekucji, za cenę (…) zł (dalej: Cena), Spółka C. Spółka komandytowa z siedzibą w (…) za podaną Cenę kupi własność tej Nieruchomości stanowiącej niezabudowaną działkę gruntu oznaczoną numerem 1/3. Cena powiększona zostanie o podatek od towarów i usług w obowiązującej stawce, o ile w dacie zawarcia Przyrzeczonej Umowy Sprzedaży będzie należny z tytułu tej sprzedaży.
W umowie przedwstępnej Wnioskodawczyni ma udzielić pełnomocnictwa Kupującej oraz osobom wskazanym przez Kupującą na wejście na Nieruchomość celem wykonania, na koszt Kupującej, badań i odwiertów mających na celu uzyskanie:
a)warunków glebowo-środowiskowych Nieruchomości,
b)badań geotechnicznych pod kątem przydatności podłoża dla potrzeb planowanej inwestycji,
c)analizy środowiskowej Nieruchomości, w zakresie ornitologii i dendrologii,
- z tym, że po dokonaniu tych badań i odwiertów Kupująca na własny koszt niezwłocznie doprowadzi Nieruchomość do stanu sprzed dokonania tych prac.
Jako Sprzedająca Wnioskodawczyni ma zobowiązać się niezwłocznie po zawarciu Przedwstępnej Umowy Sprzedaży do udzielenia Kupującej lub wskazanym przez Kupującą osobom, pełnomocnictw obowiązujących do dnia określonego w umowie przedwstępnej lub w umowie ostatecznej, z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw, upoważniających do:
a)dokonania wglądu w akta księgi wieczystej numer (…) prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…) w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych,
b)wystąpienia do Biura Spraw Dekretowych w Urzędzie (…) w celu ustalenia czy Nieruchomość była lub jest objęta postępowaniem w sprawie oddania gruntu w użytkowanie wieczyste w trybie art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze (…) oraz w trybie art. 214 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub postępowaniem o odszkodowanie wypłacane w trybie art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub postępowaniem o zwrot nieruchomości wywłaszczonej na innej podstawie prawnej,
c)wystąpienia do gestorów mediów o wydanie warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości do mediów bądź innych dokumentów dotyczących możliwości przyłączenia Nieruchomości do mediów,
d)wystąpienia do Zarządu Dróg Miejskich w (…) o wydanie zaświadczenia dotyczącego dostępu Nieruchomości do drogi publicznej.
Wnioskodawczyni nie podejmowała działań marketingowych na rzecz sprzedaży Nieruchomości, Wnioskodawczyni zawarła jedynie umowę o pośrednictwo w obrocie nieruchomości. Wnioskodawczyni nigdy nie prowadziła zarejestrowanej działalności gospodarczej, a także nie była i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Ponadto, Wnioskodawczyni wskazała, że od momentu nabycia do chwili obecnej w całym okresie posiadania nie wykorzystywała w żaden sposób działki nr 1/3.
Przed dniem zawarcia umowy sprzedaży działka nie była i nie będzie udostępniana innym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych. Działka zostanie wydana Developerowi dopiero w dniu zawarcia umowy przedwstępnej zawartej w formie aktu notarialnego lub w przypadku niezawierania umowy przedwstępnej w dniu zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego.
Działka nr 1/3 w całym okresie posiadania przez Wnioskodawczynię była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawczyni nie udzielała Developerowi i nie planuje udzielić kupującemu zgody na dysponowanie działką będącą przedmiotem planowanej dostawy na cele budowlane.
Przed sprzedażą działki 1/3 Wnioskodawczyni nie wykonywała i nie zamierza wykonywać, jak również w imieniu Wnioskodawczyni inne podmioty nie będą wykonywać jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości działki przeznaczonej do sprzedaży. Wnioskodawczyni nie występowała ani nikt w imieniu Wnioskodawczyni nie występował o pozwolenie na budowę, uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej.
Wcześniej mama Wnioskodawczyni D.D. aktem notarialnym z dnia (…) 2015 r. Repertorium A Nr (…) sprzedała w imieniu Wnioskodawczyni działkę nr 1/2 o pow. (…) mkw. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego (…), Wydział Rodzinny i Nieletnich z dnia (…) 2013 r. sygn. Akt. (…) zezwalającego D.D., jako przedstawicielowi ustawowemu małoletniej Wnioskodawczyni na sprzedaż działki gruntu o powierzchni (…) mkw., pochodzącej z podziału nieruchomości stanowiącej działkę nr 1, za kwotę nie mniejszą niż (…) zł.
Działkę nr 1 o obszarze (…) ha stanowiącej gospodarstwo rolne pierwotnie, Wnioskodawczyni nabyła na podstawie dziedziczenia ustawowego z dobrodziejstwem inwentarza po swoim ojcu B.B. na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego (…), Wydział Cywilny z dnia (…) 2001 r. sygn. akt (…).
Działkę nr 1 Wnioskodawczyni nabyła z chwilą urodzenia się. Ojciec Wnioskodawczyni zmarł (…) 1998 r.
Od momentu nabycia czyli od urodzenia Wnioskodawczyni (…) 1998 r. do chwili sprzedaży 27 maja 2015 r. Wnioskodawczyni była niepełnoletnia i nie użytkowała przedmiotowej nieruchomość, działka stanowiła nieużytek rolny.
Działka nr 1 o obszarze (…) ha, została podzielona na trzy działki, działkę 1/1 o obszarze (…) ha, działkę 1/2 o obszarze (…) ha, działkę 1/3 o obszarze (…) ha.
Przyczyną sprzedaży działki 1/2 było przeznaczenie środków pieniężnych na edukację Wnioskodawczyni na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego (…), Wydział Rodzinny i Nieletnich z dnia 5 grudnia 2013 r. sygn. akt. (…) zezwalającego D.D., jako przedstawicielowi ustawowemu małoletniej Wnioskodawczyni na sprzedaż działki gruntu o powierzchni (…) mkw., pochodzącej z podziału nieruchomości stanowiącej działkę nr 1, za kwotę nie mniejszą niż (…) zł.
Została sprzedana jedna działka 1/2 stanowiąca niezabudowany grunt.
Sprzedaż działki 1/2 nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawczyni nie posiada innych nieruchomości do sprzedaży.
Zainteresowany niebędący stroną postępowania, tj. C. Spółka komandytowa jest według wiedzy Wnioskodawczyni czynnym podatnikiem VAT.
Zainteresowany niebędący stroną postępowania, tj. C. Spółka komandytowa według wiedzy Wnioskodawczyni będzie wykorzystywał działkę 1/3 dla celów realizacji budowy budynków jedno lub wielorodzinnych, celem ich dalszej odsprzedaży.
Pytania
1.Czy z tytułu transakcji sprzedaży Nieruchomości na podstawie Umowy Przyrzeczonej Wnioskodawczyni będzie podatnikiem podatku od towarów i usług?
2.Czy - w przypadku udzielenia przez organ podatkowy pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 (i w rezultacie uznanie, że Wnioskodawczyni będzie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu transakcji sprzedaży Nieruchomości) - sprzedaż Nieruchomości, będzie stanowić dostawę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?
Pani stanowisko w sprawie
W zakresie pytania 1:
Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż z tytułu transakcji sprzedaży Nieruchomości w ramach Umowy Przyrzeczonej nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT definiuje zaś działalność gospodarczą jako wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W ocenie Wnioskodawczyni sposób w jaki zamierza zadysponować posiadaną Nieruchomością nie może zostać uznany za działalność ciągłą, prowadzoną w celu zarobkowym. Wnioskodawczyni nie wykorzystywała Nieruchomości w trakcie jej posiadania w sposób, który wpisywałby się w wykonywanie działalności gospodarczej. W szczególności, Nieruchomość nie była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej. Nieruchomość nie jest również przedmiotem najmu, dzierżawy czy też innego stosunku prawnego, z którego Wnioskodawczyni czerpałaby korzyści.
Należy odwołać się do poglądów prezentowanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych, w których organ wskazuje: „(...) istotne jest, czy zbywca w celu dokonania sprzedaży podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majtkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi bowiem wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, jako że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy” (interpretacja indywidualna z 8 lutego 2019 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4012.323.2018.2.PJ).
Powyższe rozważania prezentowane w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej znajdują również oparcie w orzecznictwie sądów administracyjnych, w tym Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA). NSA w wyroku z 1 czerwca 2017 r. (sygn. I FSK 451/17), który podkreślił, że: „To, czy dany podmiot działa jako podatnik podatku VAT wymaga bowiem oceny odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Każdorazowo należy zatem zbadać, jakie środki angażuje sprzedający w celu sprzedaży gruntu. Jeżeli środki te są podobne do tych, które wykorzystują handlowcy, wówczas strona sprzedając grunt, zachowuje się jak handlowiec (por. wyroki NSA z dnia: 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07; 22 października 2013 r., sygn. akt I FSK 1323/12; 14 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 319/13; 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I FSK 781/13; 27 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 774/13 i 8 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 729/14)”. NSA w swoim wyroku potwierdził również w jednoznaczny sposób konieczność dokonywania całościowej oceny okoliczności towarzyszących sprzedaży: „W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego po wspomnianym wyżej wyroku TSUE (wyrok TSUE z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10 - przyp. wł.) przyjmuje się, że przy ocenie działalności osoby sprzedającej nieruchomości należy uwzględniać działania na poszczególnych etapach aktywności sprzedającego w ich całokształcie, a nie wyłącznie osobno. Należy przede wszystkim mieć na uwadze te elementy, które łączą się z nakładami inwestycyjnymi wykraczającym poza standardowe działania zarządu majątkiem prywatnym (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia: 9 października 2014 r., sygn. akt I FSK 2145/13; 3 marca 2015 r., sygn. akt I FSK 1859/13; 11 czerwca 2015 r., sygn. akt I FSK 716/14 i 29 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 636/15)”. Zbieżne stanowisko Naczelny Sąd Administracyjny zajął także w wyroku z 3 lipca 2020 r. (sygn. I FSK 1888/17). NSA wskazał w uzasadnieniu swego wyroku m.in.: „To, czy dany podmiot działa jako podatnik VAT wymaga bowiem oceny odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy. Każdorazowo należy zatem zbadać, jakie środki angażuje sprzedający w celu sprzedaży gruntu. Jeżeli środki te są podobne do tych, które wykorzystują handlowcy, wówczas strona sprzedając grunt, zachowuje się jak handlowiec (por. wyroki NSA z dnia: 29 października 2007 r., sygn. akt I FPS 3/07; 22 października 2013 r., sygn. akt I FSK 1323/12; 14 marca 2014 r., sygn. akt I FSK 319/13; 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I FSK 781/13; 27 maja 2014 r., sygn. akt I FSK 774/13 i 8 lipca 2015 r., sygn. akt I FSK 729/14). W orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego po wspomnianym wyżej wyroku TSUE przyjmuje się, że przy ocenie działalności osoby sprzedającej nieruchomości należy uwzględniać działania na poszczególnych etapach aktywności sprzedającego w ich całokształcie, a nie wyłącznie osobno. Należy przede wszystkim mieć na uwadze te elementy, które łączą się z nakładami inwestycyjnymi wykraczającymi poza standardowe działania zarządu majątkiem prywatnym (por. wyroki NSA z dnia: 9 października 2014 r., sygn. akt I FSK 2145/13; 3 marca 2015 r., sygn. akt I FSK 1859/13; 11 czerwca 2015 r., sygn. akt I FSK 716/14 i 29 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 636/15). (...) Należy także zauważyć, że w świetle przytoczonego orzeczenia TSUE osoba działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, jeżeli w celu dokonania sprzedaży podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Wbrew stanowisku Sądu pierwszej instancji za aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami nie można uznać zamiaru umieszczenia ogłoszenia na portalu internetowym lub skorzystania z usług biura nieruchomości. Tego rodzaju czynności są standardowymi czynności podejmowanymi przez osoby zamierzające dokonać sprzedaży nieruchomości. Samo umieszczenie ogłoszenia na wyspecjalizowanym portalu internetowym nie jest przejawem wykonywania działalności w zakresie obrotu nieruchomościami. Tym bardziej za element prowadzenia działalności gospodarczej nie może być uznana chęć skorzystania z pomocy profesjonalnego podmiotu zajmującego się sprzedażą nieruchomości”.
Odnosząc ogół powyższych rozważań do analizowanego opisu zdarzenia przyszłego, należy wskazać, że uzasadnia on, prawidłowość stanowiska Wnioskodawczyni. Kluczowy w kontekście określenia skutków planowanej transakcji - w zakresie ewentualnej kwalifikacji Wnioskodawczyni jako podatnika VAT - jest postulat całościowej i kompleksowej oceny przyszłej transakcji, który potwierdza zarówno orzecznictwo TSUE, jak i NSA oraz stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, wyrażane w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Na podstawie przytoczonych w niniejszym wniosku okoliczności przyszłej sprzedaży Nieruchomości, należy według Wnioskodawczyni wyraźnie podkreślić w ślad za opisem zdarzenia przyszłego, że Wnioskodawczyni nie prowadzi i nie zamierza prowadzić, do momentu zawarcia Umowy Przyrzeczonej, działalności gospodarczej w zakresie działalności deweloperskiej bądź zbliżonej; Wnioskodawczyni nie będzie także prowadziła działalności rolniczej. Wnioskodawczyni nie czyniła oraz nie będzie czynić żadnych działań mających na celu wydzielenie dróg wewnętrznych czy też uzbrojenie Nieruchomości. Wnioskodawczyni nie prowadziła i nie będzie prowadziła, do dnia zawarcia Umowy Przyrzeczonej, żadnych działań w celu dokonania podziału geodezyjnego Nieruchomości. Podkreślić należy, że Wnioskodawczyni nie wykonywała żadnych, a więc tym bardziej szeroko zakrojonych działań marketingowych. W zasadzie, w związku ze sprzedażą Nieruchomości, nie podejmowała i nie będzie podejmowała żadnych działań, a aktywność Wnioskodawczyni ograniczy się do zawarcia dotychczasowej Umowy Przedwstępnej oraz przyszłej Umowy Przyrzeczonej. Pewne czynności przygotowawcze pod własną przyszłą inwestycję będzie podejmował wyłącznie Deweloper, ale w jego własnym imieniu, na jego koszt, ryzyko i odpowiedzialność.
Podsumowując, mając na uwadze powyższe argumenty - w szczególności konieczność brania pod uwagę całokształtu transakcji (a ten wskazuje jednoznacznie, że Wnioskodawczyni działa w ramach zarządu majątkiem własnym), Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że nie będzie działała jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 Ustawy o VAT, w odniesieniu do przyszłej sprzedaży Nieruchomości, w oparciu o Umowę Przyrzeczoną.
Stanowisko w zakresie pytania 2:
W przypadku zajęcia przez Dyrektora KIS stanowiska sprzecznego z zaprezentowanym powyżej stanowiskiem odnośnie pytania nr 1 i w rezultacie uznanie, że Wnioskodawczyni będzie podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu transakcji sprzedaży Nieruchomości, sprzedaż Nieruchomości na podstawie Umowy Przyrzeczonej będzie stanowić dostawę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Dostawa ta nie będzie korzystać z żadnego ze zwolnień przedmiotowych określonych w art. 43 ust. 1 Ustawy o VAT; w szczególności nie będzie korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 2 Ustawy VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Nieruchomość nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku oraz nie będzie wykorzystywana w taki sposób do momentu zawarcia Umowy Przyrzeczonej. Dostawa Nieruchomości nie będzie korzystać także ze zwolnienia przedmiotowego opisanego w art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.
Pojęcie terenów budowlanych definiuje art. 2 pkt 33 Ustawy o VAT, który stwierdza, że rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Biorąc pod uwagę, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Nieruchomość znajduje się na obszarze objętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, przeznaczonym zgodnie z tym planem na zabudowę usługową i mieszkaniową jednorodzinną, dostawa Nieruchomości nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na gruncie art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT.
Dostawa Nieruchomości nie będzie wiązać się także z dostawą jakichkolwiek budynków, budowli lub ich części. Nieruchomość nie jest bowiem zabudowana budynkami.
Tym samym, dostawa Nieruchomości nie będzie podlegać również zwolnieniom z art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a) Ustawy o VAT.
W konsekwencji, skoro żadne z wyżej przywołanych zwolnień przedmiotowych nie znajdzie zastosowania, przedmiotowa dostawa Nieruchomości będzie zdarzeniem opodatkowanym podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 2 pkt 6 i 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
6) towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
22) sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowej, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza” zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.
Art. 15 ust. 1 i 2 ustawy:
1.Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
2.Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotne dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą 2006/112/WE Rady”:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Z przytoczonych regulacji prawa wspólnotowego wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która okazjonalnie dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te winny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w (…) (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.
Inaczej jest natomiast - wyjaśnił Trybunał - w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.
Pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani wyłącznym właścicielem działki ewidencyjnej 1/3. Własność Nieruchomości nabyła Pani jako gospodarstwo rolne na podstawie dziedziczenia ustawowego po swoim ojcu. Od momentu nabycia do chwili obecnej w całym okresie posiadania nie wykorzystywała Pani w żaden sposób działki nr 1/3. Zamierza Pani zawrzeć ze spółką C. Spółka komandytowa umowę przedwstępną sprzedaży działki nr 1/3.
W umowie przedwstępnej ma Pani udzielić pełnomocnictwa Kupującej oraz osobom wskazanym przez Kupującą na wejście na Nieruchomość celem wykonania, na koszt Kupującej, badań i odwiertów mających na celu uzyskanie:
a)warunków glebowo-środowiskowych Nieruchomości,
b)badań geotechnicznych pod kątem przydatności podłoża dla potrzeb planowanej inwestycji,
c)analizy środowiskowej Nieruchomości, w zakresie ornitologii i dendrologii,
- z tym, że po dokonaniu tych badań i odwiertów Kupująca na własny koszt niezwłocznie doprowadzi Nieruchomość do stanu sprzed dokonania tych prac.
Jako Sprzedająca ma Pani zobowiązać się niezwłocznie po zawarciu Przedwstępnej Umowy Sprzedaży do udzielenia Kupującej lub wskazanym przez Kupującą osobom, pełnomocnictw obowiązujących do dnia określonego w umowie przedwstępnej lub w umowie ostatecznej, z prawem do udzielania dalszych pełnomocnictw, upoważniających do:
a)dokonania wglądu w akta księgi wieczystej prowadzonej przez Sąd Rejonowy (…) w (…) Wydział Ksiąg Wieczystych,
b)wystąpienia do Biura Spraw Dekretowych w Urzędzie (…) w celu ustalenia czy Nieruchomość była lub jest objęta postępowaniem w sprawie oddania gruntu w użytkowanie wieczyste w trybie art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 r. o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze (…) oraz w trybie art. 214 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub postępowaniem o odszkodowanie wypłacane w trybie art. 215 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami lub postępowaniem o zwrot nieruchomości wywłaszczonej na innej podstawie prawnej,
c)wystąpienia do gestorów mediów o wydanie warunków technicznych przyłączenia Nieruchomości do mediów bądź innych dokumentów dotyczących możliwości przyłączenia Nieruchomości do mediów,
d)wystąpienia do Zarządu Dróg Miejskich w (…) o wydanie zaświadczenia dotyczącego dostępu Nieruchomości do drogi publicznej.
Nie podejmowała Pani działań marketingowych na rzecz sprzedaży Nieruchomości, zawarła Pani jedynie umowę o pośrednictwo w obrocie nieruchomości. Nigdy nie prowadziła Pani zarejestrowanej działalności gospodarczej, a także nie była i nie jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. Przed dniem zawarcia umowy sprzedaży działka nie była i nie będzie udostępniana innym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych. Działka zostanie wydana Developerowi dopiero w dniu zawarcia umowy przedwstępnej zawartej w formie aktu notarialnego lub w przypadku niezawierania umowy przedwstępnej w dniu zawarcia umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego. Nie udzielała Pani Developerowi i nie planuje Pani udzielić kupującemu zgody na dysponowanie działką będącą przedmiotem planowanej dostawy na cele budowlane.
Przed sprzedażą działki 1/3 nie wykonywała i nie zamierza Pani wykonywać, jak również w Pani imieniu inne podmioty nie będą wykonywać jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości działki przeznaczonej do sprzedaży. Nie występowała Pani ani nikt w Pani imieniu nie występował o pozwolenie na budowę, uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii uznania Pani za podatnika podatku VAT z tytułu sprzedaży Nieruchomości.
Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga zatem oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.
Jak wyjaśniono wyżej - w przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.
Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika taka Pani aktywność związana ze sprzedażą działki nr 1/3, która wykraczałaby poza ramy czynności związanych ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Nie podjęła Pani w związku ze sprzedażą działki ciągu działań, które wskazywałyby na aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.
Wskazała Pani, że otrzymała działkę nr 1/3 na podstawie dziedziczenia. Od momentu nabycia do chwili obecnej w całym okresie posiadania nie wykorzystywała Pani w żaden sposób działki nr 1/3. Wskazała Pani, że nie prowadziła zarejestrowanej działalności gospodarczej, a także nie była i nie jest Pani czynnym podatnikiem podatku VAT. Przed sprzedażą działki 1/3 nie wykonywała i nie zamierza Pani wykonywać, jak również w Pani imieniu inne podmioty nie będą wykonywać jakichkolwiek działań dotyczących zwiększenia wartości działki przeznaczonej do sprzedaży. Nie występowała Pani, ani nikt w Pani imieniu nie występował o pozwolenie na budowę, uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej. Przed dniem zawarcia umowy sprzedaży działka nie była i nie będzie udostępniana innym podmiotom na podstawie umów cywilnoprawnych. Nie udzielała Pani Developerowi i nie planuje Pani udzielić kupującemu zgody na dysponowanie działką będącą przedmiotem planowanej dostawy na cele budowlane.
Co prawda w przedwstępnej umowie sprzedaży udzieli Pani pełnomocnictwa do podejmowania pewnych działań, jednak zostanie ono wykorzystane jedynie do czynności mieszczących się w zakresie badania i sprawdzenia Nieruchomości, a nie będą podejmowane działania w zakresie np. uzyskania decyzji i pozwoleń. Kupujący działając w Pani imieniu nie uatrakcyjni Nieruchomości, zwiększając w taki sposób jej wartość. Zatem podejmowane działania nie mogą świadczyć o zamiarze wykonywania działalności gospodarczej w zakresie profesjonalnego obrotu nieruchomościami.
Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie sprzedaż działki nr 1/3 będzie można uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. Dokonując dostawy działki nr 1/3 będzie Pani korzystać z przysługującego Pani prawa do rozporządzania własnym majątkiem, co oznacza, że nie wypełni Pani przesłanek zdefiniowanych w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, i nie wystąpi w roli podatnika podatku od towarów i usług.
Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W związku z uznaniem Pani stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe, odstąpiłem od oceny stanowiska w zakresie pytania nr 2, ponieważ oczekiwała Pani odpowiedzi na to pytanie w przypadku uznania Pani stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.