
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
(…) r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat (…) jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną, działa na podstawie Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn.zm.). Powiat (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT – nr (…), składa miesięczne deklaracje VAT-7 z zakresu podatku od towarów i usług. Powiat (…) jest (…) w złożonym wniosku o pozyskanie dofinansowania ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Funduszy Europejskich dla (…), Fundusze Europejskie na rzecz spójności i dostępności komunikacji województwa (…), Działanie – 04.02 – Mobilność mieszkańców, tytuł projektu: „(...)”. Projekt ten będzie realizowany w partnerstwie z Gminami (...), (…), (…), (…), (…) oraz „(…)”. Całkowita wartość zadania to (…) zł. Projekt przewiduje rozbudowę i modernizację sieci dróg rowerowych oraz ciągów pieszo-rowerowych na terenie powiatu (…). Celem projektu jest promowanie zrównoważonego transportu, zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej w regionie. Projekt ma również na celu zmniejszenie emisji CO2 poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania z rowerów i pieszych form transportu zamiast samochodów. Projekt obejmuje również elementy infrastruktury towarzyszącej, takie jak miejsca obsługi rowerzystów (MOR) oraz modernizację oświetlenia, przejścia dla pieszych co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Projektowane do budowy odcinki dróg rowerowych będą naturalną kontynuacją istniejących odcinków dróg rowerowych/pieszo-rowerowych i mają zapewnić w jak największym stopniu kompleksowość połączeń rowerowych na obszarze powiatu (…).
Realizacja zadań Powiatu (…) dotyczy:
Zadanie nr 2 – Budowa drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr (…) na odcinku (…) – (…) w formule zaprojektuj i wybuduj. Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 poz. 725 ze zm.) Składa się z dwóch części:
•opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej (wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych i wymaganych uzgodnień),
•budowę drogi rowerowej w oparciu o wykonaną dokumentację.
Zadanie nr 3 Budowa drogi rowerowej (…) – (…) Odcinek od km (…) do (…)w formule zaprojektuj i wybuduj. Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 poz. 725 ze zm.) Składa się z dwóch części:
•opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej (wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych i wymaganych uzgodnień),
•budowę drogi rowerowej w oparciu o wykonaną dokumentację.
Zadanie nr 4 – Budowa drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż drogi wojewódzkiej nr (...) w m. (...) w formule zaprojektuj i wybuduj. Na drodze przewiduje się ruch rowerowy dwukierunkowy, należy dopuścić ruch pieszych (natężenie ruchu rowerowego i pieszego poniżej (…) / (…) /h). Zadanie obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2024 poz. 725 ze zm.) Składa się z dwóch części:
•opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej (wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych i wymaganych uzgodnień),
•budowę drogi rowerowej w oparciu o wykonaną dokumentację.
Zadanie (…): Wydarzenie informacyjno-promocyjne „(…)” oraz zakup tablic informacyjnych i promocyjnych
Zapewniony zostanie nadzór inwestorski.
Ścieżki rowerowe, która powstanie w wyniku realizacji ww. Projektu, będą drogami użyteczności publicznej. Realizator zadania jako zarządca nie będzie czerpał żadnych zysków i nie będzie pobierał opłat za użytkowanie ścieżki rowerowej. W ramach tej inwestycji Powiat (…) będzie nabywał usługi, a faktury będą wystawiane na Powiat. Usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Grunty, na których będzie odbywała się inwestycja, należą do Powiatu lub powiat posiada prawo do ich dysponowania i nie będzie zbywane prawo ich własności. W wyniku realizacji tego przedsięwzięcia zostanie przeprowadzona inwestycja związana z budową i przebudowa infrastruktury zrównoważonego transportu mieszkańców oraz inwestycje w infrastrukturę drogową transportu publicznego.
Inwestycje użyteczności publicznej nie należą do inwestycji komercyjnych, czyli nie staną się źródłem dochodu dla właściciela. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem w związku z brakiem możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Efekty operacji nie będą służyły Powiatowi do żadnych czynności odpłatnych w szczególności Powiat nie będzie pobierał opłat za udostępnienie nowo wybudowanej ścieżki rowerowej. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jej fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Powiatu, które podlegałyby opodatkowaniu VAT.
Pytanie
Czy Powiatowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót budowlanych w związku z realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Realizacja projektu będzie miała miejsce w ramach wykonywania zadań własnych Powiatu, o których mowa w art. 4 ust. 1 punkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym (Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych). Powiat zrealizuje cztery zadania:
-Zadanie (…) – Budowa drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż (…);
-Zadanie (…) Budowa drogi rowerowej (…);
-Zadanie (…) – Budowa drogi dla pieszych i rowerów (…);
-Zadanie (…): Wydarzenie informacyjno-promocyjne „(…)” oraz zakup tablic informacyjnych i promocyjnych.
Ścieżki rowerowe, które powstaną w wyniku realizacji ww. Projektu, będą drogami użyteczności publicznej. Realizator zadania jako zarządca nie będzie czerpał żadnych zysków i nie będzie pobierał opłat za użytkowanie ścieżek rowerowych. W ramach tej inwestycji (…) będzie nabywał usługi, a faktury będą wystawiane na (…). Usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Grunty, na których będzie odbywała się inwestycja, należą do (…) lub (…) posiada prawo do ich dysponowania i nie będzie zbywane prawo ich własności. W wyniku realizacji tego przedsięwzięcia zostanie przeprowadzona inwestycja związana z budową i przebudowa infrastruktury zrównoważonego transportu mieszkańców oraz inwestycje w infrastrukturę drogową transportu publicznego. Wszystkie zadania określone w projekcie mają na celu ograniczenie liczby pojazdów samochodowych na drogach, a co za tym idzie poprawę jakości powietrza. Głównym celem jest promowanie zrównoważonego transportu, zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej w regionie. Projekt ma również na celu zmniejszenie emisji CO2 poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania z rowerów i pieszych form transportu zamiast samochodów. Projekt nie generuje żadnych przychodów, jak również nie generuje dochodu. Inwestycje użyteczności publicznej nie należą do inwestycji komercyjnych, czyli nie staną się źródłem dochodu dla właściciela. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem w związku z brakiem możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających podatkowi od towarów i usług.
(…) nie obniży kwoty podatku należnego w związku z realizacją operacji podatku od towarów i usług (VAT). Wnioskodawca nie widzi konieczności obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A zatem (…) będzie dysponował fakturami VAT dokumentującymi zakupy związane z realizacją projektu. Zakupione przedmioty jak również usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty operacji nie będą służyły (…) do żadnych czynności odpłatnych w szczególności (…) nie będzie pobierał opłat za udostępnienie nowo wybudowanych ścieżek rowerowych. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jej fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie (…), które podlegałyby opodatkowaniu VAT.
W ramach zrealizowanej operacji wydatki są ponoszone przez (…) jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT, o czym świadczy brak związku tych wydatków z jakąkolwiek działalnością opodatkowaną (…). W konsekwencji nie zostały spełnione warunki niezbędne do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym (…) nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wykonanie Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
•podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
•podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie: (…)
6) transportu zbiorowego i dróg publicznych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na powiat na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.
Natomiast zadania realizowane przez powiat, wskazane w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, tj. zadania własne nałożone na powiat na podstawie odrębnych przepisów, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Są Państwo Liderem w złożonym wniosku o pozyskanie dofinansowania ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Funduszy Europejskich dla (…)2021 -2027, Priorytet - Europejskie na rzecz spójności i dostępności komunikacji województwa (…), Działanie - Mobilność mieszkańców, tytuł projektu: „(...)”.
Projekt przewiduje rozbudowę i modernizację sieci dróg rowerowych oraz ciągów pieszo- rowerowych na terenie powiatu (…). Celem projektu jest promowanie zrównoważonego transportu, zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej w regionie. Projekt ma również na celu zmniejszenie emisji CO2 poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania z rowerów i pieszych form transportu zamiast samochodów. Projekt obejmuje również elementy infrastruktury towarzyszącej, takie jak miejsca obsługi rowerzystów (MOR) oraz modernizację oświetlenia, przejścia dla pieszych, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Projektowane do budowy odcinki dróg rowerowych będą naturalną kontynuacją istniejących odcinków dróg rowerowych/pieszo-rowerowych i mają zapewnić w jak największym stopniu kompleksowość połączeń rowerowych na obszarze powiatu (…).
Usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty operacji nie będą służyły Państwu do żadnych czynności odpłatnych, w szczególności Powiat nie będzie pobierał opłaty za udostępnienie nowo wybudowanej ścieżki rowerowej.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących wykonanie robót budowlanych w związku z realizacją projektu.
Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione, gdyż usługi w ramach realizacji projektu pn. „(...)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty operacji nie będą służyły Państwu do żadnych czynności odpłatnych.
W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, gdyż nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.