Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia zawartego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT dla świadczonych w placówce w ... usług w zakresie nauki programowania dla dzieci i młodzieży, pomimo niewpisania placówki do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 lutego 2025 r. (wpływ 17 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą prawną (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju, prowadzi działalności gospodarczą na podstawie rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca nie ma na chwilę obecną statusu podatnika VAT czynnego.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w jednym przedmiocie działalności tj. PKD 85.59.B Pozaszkolne Formy Edukacji, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane, polegające in concreto na prowadzeniu szkoły programowania dla dzieci i młodzieży.

Dalej wskazuje, iż Wnioskodawca wpisany jest do prowadzonej przez Prezydenta Miasta Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych pod numerem … (wpis z dnia ...), jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza - bez szkół, a adres placówki - Miejsce prowadzenia placówki to ul. …, …. Pod wskazanym adresem Wnioskodawca faktycznie prowadzi działalność, której dotyczy wniosek.

Dalej wskazuje, iż Wnioskodawca zamierza (w przyszłym roku kalendarzowym tj. w roku 2025) świadczyć tożsame (identyczne) usługi jak w placówce w …również w … (pod adresem ul. …). To znaczy usługi z zakresu nauki programowania dla dzieci i młodzieży według tego samego programu, który realizuje w ...

Wnioskodawca nie zamierza występować o wydanie odrębnego zaświadczenia przez Prezydenta Miasta odnośnie placówki położonej w … przy ul. …

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Na pytanie Organu „Czy są Państwo jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), w zakresie kształcenia i wychowania?”, odpowiedzieli Państwo – „tak jednostka jest objęta systemem oświaty jako niepubliczna jednostka oświatowa (jednostka posiada stosowny wpis, na który powołano się przy wniosku)”.

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy wskazane we wniosku usługi w zakresie nauki programowania dla dzieci i młodzieży można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)?”, odpowiedzieli Państwo – „tak, co potwierdzone zostało stosowną weryfikacją przez właściwy wydział oświaty”.

Na pytanie Organu „Na podstawie jakich konkretnie przepisów będą Państwo świadczyć usługi nauki programowania dla dzieci i młodzieży?”, odpowiedzieli Państwo – „na podstawie ustawy Prawo Oświatowe i aktów wykonawczych. Tutaj należy dodać, iż spółka podlega kontroli merytorycznej i organizacyjnej przez kuratorium oświaty.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy wszystkie usługi będące przedmiotem wniosku o interpretację, zarówno świadczone w placówce w … jak i w …, stanowią/będą stanowiły usługi w zakresie kształcenia i wychowania, jeśli nie, to które ich nie stanowią/nie będą stanowiły? Proszę je wymienić.”, odpowiedzieli Państwo – „tak, spółka świadczy wyłącznie usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Spółka nie planuje rozszerzania zakresu usług poza ściśle związane z edukacją. Spółka w umowie i informacji w krajowym rejestrze sądowym nawet nie deklaruje potencjalnej możliwości wykonywania innych usług.”

Na pytanie Organu „Czy usługi nauki programowania dla dzieci i młodzieży, są/będą wymienione we wpisie do ewidencji, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe?”, odpowiedzieli Państwo – „tak, powyższe potwierdza zaświadczenie właściwego wydziału oświaty.”

Na pytanie zadane w wezwaniu „Czy świadczone przez Państwa usługi nauki programowania w placówce w … będą świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowa?”, odpowiedzieli Państwo – „tak, w tym aspekcie powtórnie powołuje się na zaświadczenie i wpis do odpowiedniego rejestru.”

Na pytanie Organu „Czy świadczone przez Państwa usługi nauki programowania dla dzieci i młodzieży w placówce w … będą objęte wpisem do ewidencji niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych?, odpowiedzieli Państwo – „spółka w przedstawionym stanie faktycznym nie planuje właśnie wystąpienia o odrębny wpis w zakresie lokalizacji w ….”

Pytanie

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w placówce zlokalizowanej w ...przy ul. ... według tożsamego programu i tożsamych zasad jak w placówce w ..., jednakże bez wpisu placówki do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta tj. Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych będą korzystały ze zwolnienia w podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ustęp 1, pkt 26) lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Świadczone przez spółkę usługi w placówce w … będą korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26) lit. a), pomimo niewpisania placówki do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

Zdaniem Wnioskodawcy należy dokonać ustalenia (wykładni) czy wpis do ewidencji ma charakter odnoszący się wyłącznie do lokalizacji (konkretnego adresu) czy ma charakter co do zasady podmiotowy odnoszący się dla danego podatnika. Zdaniem podatnika, jeśli podmiot wpisany do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych świadczy tożsame usługi poza wpisaną placówką to brak jest argumentów aby tożsame usługi wykonywane przez podatnika raz były objęte zwolnieniem w podatku od towarów i usług, a raz nie były jeśli mają tożsamy charakter. Jednocześnie organ właściwy, w przedmiotowym przypadku Prezydenta Miasta …, dokonując wpisu przesądził, iż usługa świadczona przez Wnioskodawcę jest usługą kwalifikującą do objęcia Wnioskodawcy systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zauważyć przy tym należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast wychodzenie poza wykładnię literalną jest niedopuszczalne. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej usługi.

W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.

W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.):

System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje - placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Art. 8 ust. 2 ww. ustawy Prawo oświatowe stanowi, że:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1) jednostkę samorządu terytorialnego;

2) inną osobę prawną;

3) osobę fizyczną.

Stosownie do art. 168 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy świadczonych przez Państwa usług w zakresie nauki programowania dla dzieci i młodzieży w placówce w … niewpisanej do ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w jednym przedmiocie działalności tj. PKD 85.59.B Pozaszkolne Formy Edukacji, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane, polegające in concreto na prowadzeniu szkoły programowania dla dzieci i młodzieży. Wpisani są Państwo do prowadzonej przez Prezydenta Miasta Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych pod numerem … (wpis z dnia ...), jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza - bez szkół, a adres placówki - miejsce prowadzenia placówki to ul. …, …. Pod wskazanym adresem faktycznie prowadzą Państwo działalność, której dotyczy wniosek. Są Państwo jednostką objętą systemem oświaty jako niepubliczna jednostka oświatowa. Usługi w zakresie nauki programowania dla dzieci i młodzieży można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Świadczą Państwo wyłącznie usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Zamierzają Państwo w 2025 roku świadczyć tożsame (identyczne) usługi jak w placówce w … również w … (pod adresem …), to znaczy usługi z zakresu nauki programowania dla dzieci młodzieży według tego samego programu, którą realizują Państwo w …. Nie zamierzają Państwo występować o wydanie odrębnego zaświadczenia przez Prezydenta Miasta odnośnie placówki położonej w … przy ul. ...

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że założona przez Państwa niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza jest jednostką objętą systemem oświaty, zostaje zatem spełnione kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Dalszej analizy wymaga przesłanka przedmiotowa uzasadniająca zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Usługi w zakresie programowania dla dzieci i młodzieży, które świadczy założona przez Państwa niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Placówka bowiem prowadzi działalność w zakresie edukacji pozaszkolnej w formie zajęć edukacyjnych, których uczestnikami są dzieci i młodzież. Ponadto – jak Państwo wskazali –świadczą Państwo wyłącznie usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Tym samym, świadczone przez Państwa usługi w zakresie programowania dla dzieci i młodzieży, będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, bowiem jak Państwo wskazali, są usługami w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto świadczone są w ramach utworzonej placówki oświatowo-wychowawczej stanowiącej jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo oświatowe.

Bez wpływu na to zwolnienie będzie pozostawał fakt, iż usługi te będą realizowane nie tylko w mieście, w którym uzyskali Państwo wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych tj. w …, ale także w innym miejscu tj. w placówce w ... Nie nastąpi bowiem zmiana Państwa statusu jako jednostki oświatowej, a tym samym nie wpłynie to na zmianę kwalifikowania usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT.

W konsekwencji usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez Państwa w placówce zlokalizowanej w … będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, pomimo niewpisania placówki w … do ewidencji niepublicznych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonej przez Prezydenta Miasta.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Biorąc pod uwagę powyższe, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.