
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. Spółka prowadzi działalność gospodarczą polegającą na nauczaniu języka angielskiego w formie zdalnej. Kursy języka angielskiego prowadzone są odpłatnie poprzez platformę internetową. Zajęcia z uczestnikami prowadzone są online przez lektorów w czasie rzeczywistym (na żywo za pomocą zdalnego połączenia, w formule 1:1 - jeden lektor, jeden uczeń).
Oprócz zajęć indywidualnych, Wnioskodawca organizuje dla swoich klientów wydarzenia online w formie grupowej, gdzie uczestnicy mogą brać udział w zajęciach w języku angielskim, prowadzonych przez lektora zgodnie z zaproponowanym przez Wnioskodawcę harmonogramem. Tego rodzaju spotkania obejmują udział w debatach, dyskusjach i warsztatach tematycznych opartych o teorię, a także w zabawach edukacyjnych w języku angielskim.
Wnioskodawca nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania, czy też statusu uczelni, jednostki naukowej Państwowej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Usługi świadczone przez Spółkę nie są finansowane ze środków publicznych. Oferowane przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego, przekwalifikowania zawodowego prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, jak również nie stanowią usług prywatnego nauczania świadczonego przez nauczycieli. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Obecnie Wnioskodawca wprowadza do swojej oferty nowy produkt - możliwość korzystania przez klientów Spółki z platformy edukacyjnej w postaci aplikacji mobilnej oraz strony internetowej do samodzielnej nauki języków obcych, która wykorzystywać będzie treści / materiały edukacyjne przygotowane przez dostawcę platformy (również przy pomocy sztucznej inteligencji).
W związku z tym, Wnioskodawca zawarł umowę z kontrahentem mającym siedzibę we Francji (dalej: „Deweloper”). Deweloper jest wydawcą internetowej i mobilnej platformy cyfrowej służącej do nauki języków obcych (dalej: „Platforma”). W ramach podpisanej umowy Deweloper dostarczy Spółce Platformę wraz z jej wszystkim funkcjonalnościami i narzędziami do nauki.
Oferowanie przez Spółkę swoim klientom możliwości nauki języka z wykorzystaniem Platformy jest kolejną formą nauczania języków obcych w ofercie Spółki - Spółka będzie świadczyła usługę polegającą na możliwości korzystania z dedykowanej strony internetowej oraz w formie aplikacji mobilnej obsługującej systemy (...) i (...) (dalej: „Usługa”). Platforma zostanie dostosowana do potrzeb Wnioskodawcy, tj. będzie funkcjonowała pod marką i domeną określonymi przez Wnioskodawcę. Spółka skieruje ofertę Usługi do klientów na polskim rynku - w szczególności do potencjalnych nowych klientów (a zatem tych, którzy nie korzystają z innych usług edukacyjnych Spółki), ale również swoich obecnych klientów. W momencie nabycia Usługi, wszyscy jej nabywcy będą mieli siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Usługa kierowana jest zarówno do podmiotów zbiorowych, tj. jednostek sektora publicznego (szkół / jednostek samorządu terytorialnego) i podmiotów prywatnych (na przykład spółek - pracodawców, którzy nabywają Usługę w ramach benefitów pracowniczych w celu umożliwienia swoim pracownikom nauki i polepszania umiejętności związanych z korzystaniem z języka angielskiego), jak również do klientów indywidualnych.
W ramach Usługi użytkownicy mają dostęp do treści naukowych stworzonych uprzednio przez specjalistów językowych oraz native speakerów (takie jak np. nagrania i inne materiały). Dodatkowo Usługa umożliwia użytkownikom korzystanie z materiałów do nauki (w formie ustnej i pisemnej) przygotowywanych za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji (...). Nauka języka realizowana za pomocą Platformy jest w pełni zautomatyzowana. Oznacza to, że realizowana przez użytkowników nauka języka angielskiego jest realizowana samodzielnie na bazie udostępnionych materiałów (przygotowywanych uprzednio przez nauczycieli lub przez generatywną sztuczną inteligencję), bez udziału prowadzącego lektora. Również testy i ćwiczenia weryfikujące poziom zaawansowania językowego użytkownika są w całości sprawdzane przez system.
Przed rozpoczęciem możliwości nauki w ramach Usługi Spółki (korzystania z Platformy) użytkownik określa poziom swoich umiejętności językowych. Podczas nauki za pomocą Platformy użytkownik poznaje treści w języku obcym i może monitorować takie parametry jak: rezultaty każdej ukończonej aktywności, typ i liczbę ukończonych ćwiczeń, liczbę nauczonych wyrażeń, wyniki i znaczniki czasu poświęconego na poszczególne sesje nauki itd. Na tej podstawie użytkownik otrzymywać będzie kolejne spersonalizowane treści do nauki w aplikacji, odpowiadające zaawansowaniu oraz adresujące obszary merytoryczne, które wymagają poświęcenia dodatkowego czasu po jego stronie. Pozwoli to na interaktywną i całkowicie samodzielną naukę języka obcego, która może być zwieńczona uzyskaniem certyfikatów oficjalnie potwierdzających umiejętności językowe.
Za Usługę Wnioskodawca otrzymywał będzie wynagrodzenie. W przypadku świadczenia Usługi na rzecz osób prawnych będzie ono liczone od liczby pracowników korzystających z Platformy (tj. od liczby dostępów indywidualnych do Usługi wykorzystywanych do zalogowania się do Usługi przez osoby uczące się). Indywidualne dostępy licencyjne będą natomiast nabywane przez użytkowników poprzez internetowe sklepy z aplikacjami (...) lub przez sklep Wnioskodawcy. W ramach Platformy możliwe będzie również skorzystanie z tymczasowego bezpłatnego dostępu (w którym to użytkownik może korzystać z funkcji i usług Platformy bez żadnych zobowiązań finansowych). Bezpłatny dostęp próbny użytkownika automatycznie wygaśnie, chyba że zostanie zainicjowana płatność w celu uzyskania dalszego dostępu do Platformy.
Pytanie
Czy Usługa świadczona przez Wnioskodawcę podlega zwolnieniu od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki, świadczona przez Wnioskodawcę Usługa podlega zwolnieniu od opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
i) Usługa objęta VAT
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Jednocześnie w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, świadczenie usług definiowane jest jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W świetle powyższego należy zauważyć, iż pojęcie „świadczenia usług” ma charakter uzupełniający wobec dostawy towarów i zostało zdefiniowane dla celów VAT bardzo szeroko, aby czynić zadość podstawowej zasadzie statuującej unijny system VAT, tj. zasadzie powszechności opodatkowania VAT. Efektywnie więc, przez „usługę” należy rozumieć każde świadczenie, które może przyjąć formę działania (uczynienia, wykonania czegoś na rzecz drugiej osoby), jak również zaniechania (nieczynienia lub też tolerowania określonych stanów rzeczy).
Przełożenie tych regulacji na przedstawiony stan faktyczny nie pozostawia wątpliwości, że świadczona przez Spółkę Usługa będzie stanowić odpłatne świadczenie usług z perspektywy VAT.
ii) Usługa świadczona drogą elektroniczną
Z uwagi na fakt, że świadczenie Usługi będącej przedmiotem niniejszego wniosku odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem Platformy, zasadne jest przywołanie regulacji dotyczących usług elektronicznych.
Stosownie do art. 2 pkt 26 ustawy o VAT przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 Rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. z 2011 r. Nr 77, str. 1 ze zm., dalej: „Rozporządzenie wykonawcze”).
Na podstawie art. 7 ust. 1 Rozporządzenia Wykonawczego, do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w Dyrektywie VAT, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie - ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Jak wynika z art. 7 ust. 2 pkt f) Rozporządzenia Wykonawczego, powyższa definicja obejmuje w szczególności usługi wyszczególnione w załączniku I. W pkt 5 Załącznika I Rozporządzenia Wykonawczego wymieniono następujące czynności:
a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagającego żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b)ćwiczenia wypełniane przez ucznia online i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W świetle powyższych przepisów należy zauważyć, że świadczenie przez Spółkę Usługi będzie spełniać wszelkie kryteria wskazane w punkcie 5 lit. a załącznika I do Rozporządzenia Wykonawczego i tym samym stanowić będzie usługę elektroniczną. Usługa nie będzie bowiem wymagała udziału człowieka, a sama nauka będzie odbywała się automatycznie i samodzielnie.
iii) Usługa zwolniona od VAT
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, od podatku zwalnia się usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Od podatku zwalnia się również usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli (art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT) oraz inne niż wymienione w pkt 26 powyżej usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT).
Art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT stanowi natomiast, że od podatku zwalnia się również usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 powyżej.
Wnioskodawca nie prowadzi szkoły / placówki objętej systemem oświaty. Usługa oferowana przez Wnioskodawcę nie jest zatem świadczona przez podmiot, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. W konsekwencji, przesłanka podmiotowa, którą ustanawia wskazany przepis nie jest spełniona.
Ponadto, Usługa nie jest uznawana za prywatne nauczanie na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym czy wyższym, która miałaby być świadczona przez nauczycieli. Wynika to z faktu, że świadczona Usługa będzie zautomatyzowana tzn. będzie odbywać się bez udziału nauczyciela.
Usługa nie ma również charakteru kształcenia zawodowego ani przekwalifikowania zawodowego. Nie zachodzą więc przesłanki do objęcia świadczonej przez Wnioskodawcę Usługi zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
Jeśli chodzi natomiast o zwolnienie od VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT - istotne jest podkreślenie, że przepis ten nie wprowadza żadnych ograniczeń dotyczących podmiotów, które mogą korzystać ze zwolnienia (tj. nie określa on, jakie podmioty powinny oferować usługi związane z nauczaniem języków obcych, by móc korzystać z tego zwolnienia).
Regulacja ta ustanawia natomiast dwie przesłanki przedmiotowe - świadczona usługa musi mieć charakter nauczania, a jego przedmiotem musi być język obcy. Jednocześnie jednak przepis ten nie narzuca skonkretyzowanych przesłanek, warunków lub też ograniczeń dotyczących formy i metody świadczenia tego rodzaju usług. Ustawodawca nie uzależnił możliwości stosowania powyższego zwolnienia od żadnej przesłanki podmiotowej, co oznacza, że nie jest istotny status podmiotu świadczącego usługę czy status podmiotu będącego nabywcą usługi. Przepis ten nie precyzuje również w jakiej formie powinno odbywać się przekazywanie wiedzy z zakresu nauki języków obcych, aby taka usługa mogła korzystać ze zwolnienia od VAT. W szczególności ustawodawca nie wprowadził warunku, aby takie nauczanie musiało odbywać przy obecności nauczyciela.
Mając to na uwadze nie ulega wątpliwości, że istotą i celem Usługi jest właśnie nauczanie, a jej przedmiotem są języki obce. Niezależnie bowiem od formy realizacji nauki przez korzystającego z Usługi „ucznia”, wszystkie dostępne w ramach Usługi formy nauczania oraz materiały edukacyjne mają na celu wyłącznie zdobywanie lub utrwalanie umiejętności językowych. Należy mieć bowiem na uwadze, iż:
- indywidualnie dopasowywany poziom trudności materiałów przypisywanych danemu użytkownikowi pozwala na szybkie rozwijanie słownictwa, poprawę umiejętności związanych z codziennym używaniem języka i ostatecznie poprawę umiejętności komunikacji w języku obcym w świecie rzeczywistym,
- najefektywniejsza nauka języka obcego wymaga systematycznego powtarzania materiału i nieustannego szkolenia zdobytych jak dotąd umiejętności. Usługa, dzięki zautomatyzowaniu i ogólnej dostępności na powszechnie używanych urządzeniach, pozwala na kontakt z językiem obcym w dowolnym miejscu o dowolnej porze i tym samym zapewnia efektywny oraz usystematyzowany proces nauki.
Ponadto, Usługa wyróżnia również Wnioskodawcę na tle innych podmiotów świadczących naukę języków - oferuje bowiem unikalne funkcje i rozwiązania, które wychodzą poza standardowe metody nauczania. Kluczową zaletą takiej Usługi jest personalizacja nauki - dzięki zaawansowanym algorytmom sztucznej inteligencji możliwe jest dostosowanie treści do poziomu zaawansowania, preferencji oraz celów użytkownika. Indywidualne ścieżki nauki pozwalają na dynamiczne dostosowywanie materiałów i strategii edukacyjnych w czasie rzeczywistym, co sprawia, że proces nauki staje się bardziej efektywny i angażujący.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy świadczenie Usługi spełnia przesłanki uprawniające do korzystania ze zwolnienia od VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT. Nie ulega bowiem wątpliwości, że przedmiotem Usługi Spółki jest umożliwienie klientom Wnioskodawcy nauki języka obcego, o której umowa w ww. przepisie ustawy o VAT.
Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że fakt, iż Usługa jest świadczona drogą elektroniczną w rozumieniu Dyrektywy VAT, w jego ocenie nie wyklucza możliwości korzystania z powyższego zwolnienia.
Jak wskazuje art. 98 ust. 3 Dyrektywy VAT, stawek obniżonych (i zwolnień z prawem do obniżenia VAT) nie stosuje się do usług świadczonych drogą elektroniczną. Należy natomiast pamiętać, że na gruncie polskich regulacji przez stawkę obniżoną należy rozumieć jedynie stawkę VAT w wysokości 5% i 8%. Oznacza to więc, że regulacje Dyrektywy VAT nie wyłączają możliwości stosowania zwolnień od VAT w odniesieniu do kategorii usług świadczonych drogą elektroniczną (wyłączenie dotyczy bowiem jedynie stawek obniżonych i zwolnień z prawem do odliczenia).
Co więcej, pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. W ocenie Wnioskodawcy należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną) nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy (tj. przepisów dotyczących usług zwolnionych). Zatem usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy Usługa stanowi usługę nauczania języka obcego, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy o VAT i w rezultacie korzysta ze zwolnienia od VAT.
Stanowiska organów podatkowych w analogicznych okolicznościach
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydanych w tożsamych stanach faktycznych (tj. gdy wnioskodawca świadczy usługi nauczania języków obcych za pomocą sieci Internet, a świadczona usługa nie wymaga udziału człowieka).
Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 27 czerwca 2023 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.254.2023.1.MC):
- „Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym zakresem jest nauczanie języków obcych (...). Tworzycie Państwo narzędzia wspierające naukę języków obcych i dostarczacie platformę językową online do samodzielnej nauki (dalej: «Platforma»). Kurs językowy realizowany w tym wariancie stanowić będzie produkt w formie cyfrowej a jego świadczenie będzie zautomatyzowane tzn. będzie odbywać się bez udziału nauczyciela.
- (...) usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT.
- Należy stwierdzić, że kursy językowe udostępniane przez Państwa za pomocą specjalnej Platformy internetowej, bez względu na to, czy będą stanowiły usługi elektroniczne, stanowią usługi nauczania języków obcych, a zatem mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy”.
Podobne stanowisko zostało wyrażone przykładowo również w:
- interpretacji indywidualnej z 12 kwietnia 2024 r. (sygn. 0112-KDIL1-1.4012.72.2024.2.AR),
- interpretacji indywidualnej z 16 marca 2021 r. (sygn. DOP7.8101.61.2021.FMLM.1).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.
Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:
przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:
do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:
ust. 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
ust. 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m)usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q) (uchylona)
r) (uchylona)
s) (uchylona)
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a)automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:
stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.
Dyrektywa stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.
Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.
Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy :
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29.
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy :
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Stosowanie zwolnień od podatku od towarów i usług ma charakter wyjątkowy i nie podlega wykładni rozszerzającej. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji jedynie, gdy charakter czynności świadczonych przez niego w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Wątpliwości dotyczą ustalenia, czy świadczona przez Państwa Usługa, tj. usługa polegająca na możliwości korzystania z platformy edukacyjnej w postaci dedykowanej strony internetowej oraz aplikacji mobilnej przeznaczonych do samodzielnej nauki języków obcych będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności należy ustalić, czy oferowana przez Państwa Usługa świadczona za pośrednictwem Platformy stanowi usługę elektroniczną w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz definicję usług elektronicznych zawartą w rozporządzeniu 282/2011 stwierdzić należy, że świadczona Państwa Usługa będzie stanowiła usługę elektroniczną w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. W analizowanym przypadku można uznać, że świadczenie Usługi będzie zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w świadczeniu tej usługi będzie minimalny.
Jak wskazano we wniosku, wprowadzają Państwo do swojej oferty nowy produkt - możliwość korzystania przez klientów z platformy edukacyjnej w postaci aplikacji mobilnej oraz strony internetowej do samodzielnej nauki języków obcych, która wykorzystywać będzie treści / materiały edukacyjne przygotowane przez dostawcę platformy (również przy pomocy sztucznej inteligencji). W związku z tym, zawarli Państwo umowę Deweloperem. Deweloper jest wydawcą internetowej i mobilnej platformy cyfrowej służącej do nauki języków obcych (Platformy). W ramach podpisanej umowy Deweloper dostarczy Państwu Platformę wraz z jej wszystkim funkcjonalnościami i narzędziami do nauki. Oferowanie przez Państwa klientom możliwości nauki języka z wykorzystaniem Platformy jest kolejną formą nauczania języków obcych w Państwa ofercie. Będą Państwo świadczyć usługę polegającą na możliwości korzystania z dedykowanej strony internetowej oraz w formie aplikacji mobilnej obsługującej systemy (...) i (...) (Usługę). Platforma zostanie dostosowana do Państwa potrzeb, tj. będzie funkcjonowała pod marką i domeną określonymi przez Państwa. W ramach Usługi użytkownicy będą mieli dostęp do treści naukowych stworzonych uprzednio przez specjalistów językowych oraz native speakerów (takie jak np. nagrania i inne materiały). Dodatkowo Usługa umożliwi użytkownikom korzystanie z materiałów do nauki (w formie ustnej i pisemnej) przygotowywanych za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji (...).
Ponadto, co istotne, wskazali Państwo, że nauka języka realizowana za pomocą Platformy będzie w pełni zautomatyzowana. Realizowana przez użytkowników nauka języka angielskiego będzie realizowana samodzielnie na bazie udostępnionych materiałów (przygotowywanych uprzednio przez nauczycieli lub przez generatywną sztuczną inteligencję), bez udziału prowadzącego lektora. Również testy i ćwiczenia weryfikujące poziom zaawansowania językowego użytkownika będą w całości sprawdzane przez system.
Tym samym należy stwierdzić, że świadczona przez Państwa Usługa, tj. usługa polegająca na możliwości korzystania z platformy edukacyjnej w postaci dedykowanej strony internetowej oraz aplikacji mobilnej przeznaczonych do samodzielnej nauki języków obcych będzie spełniać przesłanki wskazane w art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. Zatem należy stwierdzić, że świadczona Państwa Usługa będzie stanowiła usługę elektroniczną w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
Przy czym, jak wskazano wyżej, usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. Jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy jest świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług.
Zatem należy przeanalizować, czy świadczona przez Państwa Usługa, tj. usługa polegająca na możliwości korzystania z platformy edukacyjnej w postaci dedykowanej strony internetowej oraz aplikacji mobilnej przeznaczonych do samodzielnej nauki języków obcych będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Z analizy powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, wynika że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, mogą również korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze.
Jak wskazano we wniosku, nie posiadają Państwo statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto nie posiadają Państwo statusu uczelni, jednostki naukowej Państwowej Akademii Nauk lub instytutu badawczego. Zatem do oferowanej przez Państwa Usługi nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Ponadto, wskazali Państwo, że oferowana Usługa nie stanowi usługi prywatnego nauczania świadczonego przez nauczycieli ani usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Co więcej, nie posiadają Państwo akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczona przez Państwa usługa nie będzie finansowana ze środków publicznych. Tym samym do oferowanej przez Państwa Usługi nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27, jak również zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie świadczona przez Państwa Usługa, tj. usługa polegająca na możliwości korzystania z platformy edukacyjnej w postaci dedykowanej strony internetowej oraz aplikacji mobilnej przeznaczonych do samodzielnej nauki języków obcych będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
We wniosku wskazano, że wprowadzają Państwo do swojej oferty nowy produkt - możliwość korzystania przez klientów z platformy edukacyjnej w postaci aplikacji mobilnej oraz strony internetowej do samodzielnej nauki języków obcych, która wykorzystywać będzie treści / materiały edukacyjne przygotowane przez dostawcę platformy (również przy pomocy sztucznej inteligencji). W związku z tym, zawarli Państwo umowę Deweloperem. Deweloper jest wydawcą internetowej i mobilnej platformy cyfrowej służącej do nauki języków obcych (Platformy). W ramach podpisanej umowy Deweloper dostarczy Państwu Platformę wraz z jej wszystkim funkcjonalnościami i narzędziami do nauki. Będą Państwo świadczyć usługę polegającą na możliwości korzystania z dedykowanej strony internetowej oraz w formie aplikacji mobilnej obsługującej systemy (...) i (...). Platforma zostanie dostosowana do Państwa potrzeb, tj. będzie funkcjonowała pod marką i domeną określonymi przez Państwa. W ramach Usługi użytkownicy będą mieli dostęp do treści naukowych stworzonych uprzednio przez specjalistów językowych oraz native speakerów (takie jak np. nagrania i inne materiały). Dodatkowo Usługa umożliwi użytkownikom korzystanie z materiałów do nauki (w formie ustnej i pisemnej) przygotowywanych za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji (...).
Nauka języka angielskiego będzie realizowana samodzielnie na bazie udostępnionych materiałów (przygotowywanych uprzednio przez nauczycieli lub przez generatywną sztuczną inteligencję), bez udziału prowadzącego lektora. Przed rozpoczęciem możliwości nauki w ramach Państwa Usługi (korzystania z Platformy) użytkownik określi poziom swoich umiejętności językowych. Podczas nauki za pomocą Platformy użytkownik pozna treści w języku obcym i będzie mógł monitorować takie parametry jak: rezultaty każdej ukończonej aktywności, typ i liczbę ukończonych ćwiczeń, liczbę nauczonych wyrażeń, wyniki i znaczniki czasu poświęconego na poszczególne sesje nauki itd. Na tej podstawie użytkownik otrzymywać będzie kolejne spersonalizowane treści do nauki w aplikacji, odpowiadające zaawansowaniu oraz adresujące obszary merytoryczne, które wymagają poświęcenia dodatkowego czasu po jego stronie. Pozwoli to na interaktywną i całkowicie samodzielną naukę języka obcego, która może być zwieńczona uzyskaniem certyfikatów oficjalnie potwierdzających umiejętności językowe.
Zatem należy uznać, że świadczona przez Państwa Usługa będzie stanowić usługę nauczania języka obcego.
Jednocześnie, jak ustalono powyżej, do świadczonej przez Państwa Usług nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26, 27 ani 29 ustawy. W konsekwencji, dla oferowanej przez Państwa Usługi, tj. usługi polegającej na możliwości korzystania z platformy edukacyjnej w postaci dedykowanej strony internetowej oraz aplikacji mobilnej przeznaczonych do samodzielnej nauki języków obcych znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.