Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.75.2025.2.MSU

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych na budowę:

-kanalizacji deszczowej,

-kanalizacji sanitarnej wraz z kosztami odtworzenia i wybudowania dróg.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 3 marca 2025 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą, Inwestorem, Beneficjentem projektu jest SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ (dalej: Sp. z o.o.), jako podmiot świadczący usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego. Jedynym udziałowcem spółki jest Gmina. Sp. z o.o. działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest spółką prawa handlowego, tym samym posiada osobowość prawną, a jej samodzielność podlega ochronie sądowej. Kapitał zakładowy Spółki wynosi PLN.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z uwagi na posiadaną osobowość prawną stanowi na gruncie VAT odrębnego od Gminy podatnika VAT.

W dniu 21 sierpnia 2024 r., pomiędzy Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej a Wnioskodawcą została zawarta Umowa o dofinansowanie Projektu „….” w ramach działania ….

Planowany do realizacji zakres rzeczowy projektu „…” przedstawia się w następujący sposób:

1.Budowa kanalizacji sanitarnej.

2.Budowa kanalizacji sanitarnej.

3.Budowa kanalizacji sanitarnej.

4.Budowa kanalizacji sanitarnej.

5.Budowa kanalizacji sanitarnej.

6.Budowa kanalizacji sanitarnej.

7.Budowa kanalizacji sanitarnej.

Łączna długość planowanej do budowy sieci kanalizacji sanitarnej to ok. 10 km. W ramach realizowanej inwestycji zostaną odtworzone i nowo wybudowane drogi o nawierzchni asfaltowej, które stanowią integralną część budowy kanalizacji sanitarnej. Budowa i odtworzenie dróg po robotach kanalizacyjnych jest niezbędna do prawidłowego ich funkcjonowania i wynika z warunków technicznych wydanych przez zarządców poszczególnych dróg (krajowych, powiatowych i gminnych). W projekcie realizowane będą również zadania z zakresu nadzoru inwestorskiego oraz planu promocji projektu.

W ramach realizowanej inwestycji zostanie wybudowana również kanalizacja deszczowa o długości ok. … km i wartości kosztorysowej ok. … netto.

Całkowita wartość projektu wynosi: …. zł (przed rozstrzygnięciem postępowania przetargowego, które jest obecnie przygotowywane, z planowaną datą ogłoszenia – styczeń 2025). Wysokość dofinansowania w ramach środków UE programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wkład własny na realizację projektu zostanie pokryty Sp. z o.o. z zaciągniętej pożyczki z NFOŚiGW.

Wydatki poniesione na budowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej w ramach prowadzonej inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i to Wnioskodawca będzie ponosić koszty budowy inwestycji.

Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacji sanitarnej i deszczowej pozostanie w majątku Wnioskodawcy. Z tytułu odprowadzenia ścieków będą pobierane opłaty od osób/podmiotów przyłączonych do nowobudowanej sieci kanalizacji. Wnioskodawca będzie ją udostępniał oraz osiągał z tego tytułu przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Kanalizacja deszczowa na podstawie stosownej umowy zostanie wydzierżawiona Gminie, której Wnioskodawca będzie wystawiać faktury opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku na poszczególne pytania wskazali Państwo odpowiednio:

1.Jaka będzie wysokość Państwa wkładu własnego w realizację Inwestycji w zakresie budowy kanalizacji deszczowej? Należy podać kwotę netto i brutto.

Planowany koszt netto wynikający z kosztorysów dla budowy kanalizacji deszczowej to ….. PLN netto (…. PLN brutto). Rzeczywiste wydatki związane z budową kanalizacji deszczowej znane będą po rozstrzygnięciu postępowań przetargowych. Wydatki związane z budową kanalizacji deszczowej nie są dofinansowane ze środków Unii Europejskiej i stanowią wydatki niekwalifikowane.

2.Jakimi przesłankami ekonomicznymi, celami biznesowymi kierowała się Państwa Spółka podejmując decyzję o wydzierżawieniu kanalizacji deszczowej?

Podejmując decyzję o planach wydzierżawienia po wybudowaniu kanalizacji deszczowej, Spółka brała pod uwagę możliwe koszty związane z utrzymaniem i bieżącą eksploatacją kanalizacji deszczowej, jak i możliwość pozyskania dodatkowych środków finansowych.

3.Jeśli nie wystąpiły przesłanki ekonomiczne, cele biznesowe, to proszę wskazać, jakie?

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 2, podejmując decyzję o planach wydzierżawienia po wybudowaniu kanalizacji deszczowej, Spółka brała pod uwagę możliwe koszty związane z utrzymaniem i bieżącą eksploatacją kanalizacji deszczowej, jak i możliwość pozyskania dodatkowych środków finansowych.

4.Z jakiego powodu Państwa Spółka nie będzie wykorzystywała kanalizacji deszczowej w prowadzonej przez siebie działalności w zakresie gospodarki wodno-ściekowej?

Spółka będzie wykorzystywała kanalizację deszczową w prowadzonej działalności, poprzez wydzierżawienie jej. Z tego tytułu osiągane będą w przyszłości przychody.

5.Na jaki okres zostanie zawarta z Gminą umowa dzierżawy kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji?

Planuje się wydzierżawić kanalizację deszczową na czas nieokreślony.

6.Jaka będzie kwota czynszu dzierżawnego, proszę o wskazanie rocznej kwoty brutto i netto czynszu dzierżawnego.

Kwota czynszu dzierżawnego będzie ustalona na podstawie cen rynkowych po wybudowaniu kanalizacji deszczowej. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest bowiem skierowany w związku ze zdarzeniem przyszłym, a nie zaistniałym stanem faktycznym.

7.Czy ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała czy zmienna?

Planowana kwota czynszu dzierżawnego będzie podlegać waloryzacji.

8.Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu dzierżawnego będzie zmienna, to proszę wskazać, jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustaleniu tej kwoty?

Waloryzacja czynszu dzierżawnego uzależniona będzie od wskaźnika wzrostu cen towarów i usług (inflacji) lub panującej koniunktury.

9.Czy ww. czynsz dzierżawny umożliwi zwrot wydatków poniesionych na realizację Inwestycji w zakresie budowy kanalizacji deszczowej (finansowanych zarówno z wkładu własnego, jak i dofinansowania)? Jeśli tak, to należy wskazać, w jakim okresie?

Wydatki związane z budową kanalizacji deszczowej stanowią wydatek niekwalifikowany w projekcie i są pokrywane z budżetu Spółki. Na obecną chwilę nie są znane jeszcze ostateczne wydatki na budowę kanalizacji deszczowej, jak również nie została ustalona kwota czynszu dzierżawnego, co uniemożliwia udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest bowiem skierowany w związku ze zdarzeniem przyszłym, a nie zaistniałym stanem faktycznym.

10.Czy wysokość czynszu dzierżawnego zostanie skalkulowana z uwzględnieniem poniesionych nakładów na realizację Inwestycji w zakresie budowy kanalizacji deszczowej, tj. otrzymanego dofinansowania i Państwa wkładu własnego?

Przy ustaleniu czynszu dzierżawnego Spółka planuje uwzględnić poniesione nakłady na realizację inwestycji.

11.Czy wysokość czynszu zostanie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jeśli tak, to jakich konkretnie?

Tak, Spółka planuje przyjąć ceny rynkowe przy ustaleniu wysokości czynszu dzierżawnego. Na obecną chwilę brak jest skalkulowanej dokładnej wysokości czynszu oraz realiów rynkowych, które w momencie określenia kwoty dzierżawy prawdopodobnie ulegną zmianie. (zawarcie umowy planowane jest w 2028 lub 2029 roku po zakończeniu realizacji inwestycji).

12.Czy wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalana także w oparciu o:

-długość okresu użytkowania ww. majątku,

-stawkę amortyzacji,

-inne czynniki (proszę je wymienić)?

Spółka planuje ustalić wysokość czynszu dzierżawnego w oparciu m.in. o długość okresu użytkowania ww. majątku, jak i stawkę amortyzacji. Nie jest również wykluczone, iż w związku ze zmienną sytuacją na rynku w momencie zawierania umowy uwzględnione zostaną inne - na obecną chwile nieznane - czynniki mające wpływ na cenę dzierżawy.

13.Czy czynsz z tytułu dzierżawy sieci kanalizacji deszczowej będzie niższy od wartości rynkowej, równy wartości rynkowej czy wyższy od tej wartości?

Spółka planuje przyjąć rynkową (średnią) cenę czynszu z tytułu dzierżawy sieci kanalizacji deszczowej.

14.W jakiej relacji będzie pozostawał czynsz dzierżawny za rok z całością poniesionych nakładów (dofinansowanie + Państwa wkład własny) w ramach realizacji ww. Inwestycji w zakresie budowy kanalizacji deszczowej? Należy wskazać udział procentowy.

Na obecną chwilę Spółka nie jest w stanie udzielić takiej odpowiedzi, ponieważ dopiero po rozstrzygnięciu postępowań przetargowych będzie znana kwota poniesionych nakładów, a wysokość czynszu zostanie ustalona w roku 2028 lub 2029 r. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest bowiem skierowany w związku ze zdarzeniem przyszłym, a nie zaistniałym stanem faktycznym.

15.Na jakim poziomie będą kształtowały się dochody z tytułu dzierżawy sieci kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji w skali roku w stosunku do dochodów ogółem/dochodów własnych Państwa Spółki?

Na obecną chwilę Spółka nie jest w stanie udzielić takiej odpowiedzi, ponieważ wysokość czynszu zostanie ustalona w roku 2028 lub 2029 r. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest bowiem skierowany w związku ze zdarzeniem przyszłym, a nie zaistniałym stanem faktycznym.

16.Czy kwota czynszu za dzierżawę sieci kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji będzie znacząca dla budżetu Państwa Spółki?

Każda kwota czynszu jest znacząca dla budżetu Spółki. Obecnie nie jest jednak znana dokładna kwota czynszu, tym samym Spółka nie może określić, jak znacząca będzie to kwota dla jej budżetu. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej jest bowiem skierowany w związku ze zdarzeniem przyszłym, a nie zaistniałym stanem faktycznym.

17.Kto będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od sieci kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji?

Odpisów amortyzacyjnych będzie dokonywać Spółka.

18.Jaką stawkę amortyzacji będą Państwo stosowali dla sieci kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji?

Stawka amortyzacji będzie ustalona na podstawie Aneksu z dnia 06 lipca 2018 roku do Zarządzenia z dnia 18 grudnia 2002 r. Prezesa Zarządu „PGKiM” Sp. z o.o., gdzie dla takich budowli wskazana jest grupa 2 KŚT. Obiekt ten, po ujęciu w ewidencji księgowej Spółki amortyzowany będzie stawką 4,0% rocznie.

19.Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym wybudowanej sieci kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę na rzecz Gminy?

Koszty utrzymania w należytym stanie technicznym kanalizacji deszczowej po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę będzie ponosić dzierżawca (Gmina).

20.Czy, niezależnie od działalności Gminy, będą wykonywali Państwo jakiekolwiek czynności za pomocą kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji? W przypadku odpowiedzi twierdzącej proszę wskazać, jakie będą to czynności, z uwzględnieniem informacji, czy będą to czynności opodatkowane podatkiem VAT, zwolnione od podatku VAT, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT?

Spółka nie będzie wykonywała żadnych innych czynności za pomocą kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji. Planowana jest dzierżawa kanalizacji deszczowej Gminie.

21.W przypadku niezawarcia ww. umowy dzierżawy, w jaki sposób kanalizacja deszczowa będzie/byłaby wykorzystywana przez Państwa Spółkę?

Spółka na obecną chwilę nie planowała innego wykorzystania kanalizacji deszczowej.

22.Czy po zrealizowaniu prac odtworzeniowych i wybudowaniu dróg nastąpi przekazanie przez Państwa na rzecz Gminy poczynionych nakładów?

Koszty związane z pracami odtworzeniowymi i budową dróg stanowią wydatki niezbędne do budowy kanalizacji sanitarnej, a poczynione nakłady nie zostaną przekazane na rzecz Gminy.

23.Czy w zamian za przekazanie ww. nakładów Państwa Spółka otrzyma od Gminy zwrot poniesionych kosztów?

Spółka nie przekaże poniesionych nakładów Gminie.

24.Czy Gmina będzie zobowiązana do jakiegoś świadczenia wzajemnego na rzecz Państwa Spółki, jeżeli tak, to jakiego?

Nie, taka sytuacja nie będzie miała miejsca.

25.      Do jakich czynności Państwa Spółka będzie wykorzystywała zakupione towary i usługi na odtworzenie i wybudowanie dróg oraz budowę kanalizacji sanitarnej, tj. czy do czynności:

-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

-zwolnionych od podatku od towarów i usług,

-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Spółka będzie wykorzystywała zakupione towary i usługi na odtworzenie i wybudowanie dróg, będących integralną i nierozłączną częścią budowy kanalizacji sanitarnej - do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytania

1. Czy ... Sp. z o.o. ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od wydatków poniesionych na budowę kanalizacji deszczowej?

2. Czy ... Sp. z o.o. ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od wydatków poniesionych na budowę kanalizacji sanitarnej wraz z kosztami odtworzenia i wybudowania dróg?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, ... Sp. z o.o. ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od wydatków poniesionych na budowę kanalizacji deszczowej.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, ... Sp. z o.o. ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od wydatków poniesionych na budowę kanalizacji sanitarnej wraz z kosztami odtworzenia i wybudowania dróg.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: VATU), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a VATU, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 VATU, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 VATU.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 VATU oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 VATU. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 VATU, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 VATU, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 VATU, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 VATU, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Jest podmiotem świadczącym usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jednostek samorządu terytorialnego. Jedynym udziałowcem spółki jest Gmina. Niemniej na gruncie VAT stanowi odrębnego od Gminy podatnika VAT.

W ramach planowanej inwestycji Wnioskodawca zamierza wybudować kanalizację deszczową oraz kanalizację sanitarną wraz z odtworzeniem i budową nowych dróg o nawierzchni asfaltowej, które stanowią integralną część budowy kanalizacji sanitarnej. W projekcie realizowane będą również zadania z zakresu nadzoru inwestorskiego oraz planu promocji projektu. Projekt jest finansowany w części ze środków Unii Europejskiej, w części z wkładu własnego Wnioskodawcy, który zostanie pokryty z zaciągniętej pożyczki z NFOŚiGW.

Wydatki poniesione na budowę sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji deszczowej w ramach prowadzonej inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i to Wnioskodawca będzie ponosić koszty budowy inwestycji.

Po zakończeniu inwestycji sieć kanalizacji sanitarnej i deszczowej pozostanie w majątku Wnioskodawcy, który będzie ją udostępniał oraz osiągał z tego tytułu przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 VATU uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie oba warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 VATU będą spełnione. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedmiotowa infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, Wnioskodawca na podstawie art. 86 ust. 1 VATU ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z budową ww. kanalizacji sanitarnej i deszczowej.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że w świetle złożonych wyjaśnień własne stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej sprawy odnośnie sformułowanych we wniosku pytań pozostaje bez zmian.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361, ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku  należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które  nie są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli  w  przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz  niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub  w  części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w  art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do  obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z  którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w  sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od  towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Uwzględniając definicję działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT tylko w sytuacji, gdy została dokonana przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do  tej  konkretnej czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług, konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów tej ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Państwa Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka planuje realizację projektu „…” w ramach działania …. Planowany koszt netto wynikający z kosztorysów dla budowy kanalizacji deszczowej to …. PLN netto (…. PLN brutto). Rzeczywiste wydatki związane z budową kanalizacji deszczowej znane będą po rozstrzygnięciu postępowań przetargowych. Wydatki związane z budową kanalizacji deszczowej nie są dofinansowane ze środków Unii Europejskiej i stanowią wydatki niekwalifikowane. Podejmując decyzję o planach wydzierżawienia po wybudowaniu kanalizacji deszczowej, Spółka brała pod uwagę możliwe koszty związane z utrzymaniem i bieżącą eksploatacją kanalizacji deszczowej, jak i możliwość pozyskania dodatkowych środków finansowych. Spółka będzie wykorzystywała kanalizację deszczową w prowadzonej działalności, poprzez wydzierżawienie jej. Z tego tytułu osiągane będą w przyszłości przychody. Planuje się wydzierżawić kanalizację deszczową na czas nieokreślony. Kwota czynszu dzierżawnego będzie ustalona na podstawie cen rynkowych po wybudowaniu kanalizacji deszczowej. Planowana kwota czynszu dzierżawnego będzie podlegać waloryzacji. Waloryzacja czynszu dzierżawnego uzależniona będzie od wskaźnika wzrostu cen towarów i usług (inflacji) lub panującej koniunktury. Wydatki związane z budową kanalizacji deszczowej stanowią wydatek niekwalifikowany w projekcie i są pokrywane z budżetu Spółki. Na obecną chwilę nie są znane jeszcze ostateczne wydatki na budowę kanalizacji deszczowej, jak również nie została ustalona kwota czynszu dzierżawnego. Przy ustaleniu czynszu dzierżawnego Spółka planuje uwzględnić poniesione nakłady na realizację inwestycji. Spółka planuje przyjąć ceny rynkowe przy ustaleniu wysokości czynszu dzierżawnego. Na obecną chwilę brak jest skalkulowanej dokładnej wysokości czynszu oraz realiów rynkowych, które w momencie określenia kwoty dzierżawy prawdopodobnie ulegną zmianie. (zawarcie umowy planowane jest w 2028 lub 2029 roku po zakończeniu realizacji inwestycji). Spółka planuje ustalić wysokość czynszu dzierżawnego w oparciu m.in. o długość okresu użytkowania ww. majątku, jak i stawkę amortyzacji. Nie jest również wykluczone, iż w związku ze zmienną sytuacją na rynku w momencie zawierania umowy uwzględnione zostaną inne - na obecną chwile nieznane - czynniki mające wpływ na cenę dzierżawy. Spółka planuje przyjąć rynkową (średnią) cenę czynszu z tytułu dzierżawy sieci kanalizacji deszczowej. Odpisów amortyzacyjnych będzie dokonywać Spółka. Stawka amortyzacji będzie ustalona na podstawie Aneksu z dnia 06 lipca 2018 roku do Zarządzenia z dnia 18 grudnia 2002 r. Prezesa Zarządu Sp. z o.o., gdzie dla takich budowli wskazana jest grupa 2 KŚT. Obiekt ten, po ujęciu w ewidencji księgowej Spółki amortyzowany będzie stawką 4,0% rocznie. Koszty utrzymania w należytym stanie technicznym kanalizacji deszczowej po oddaniu jej w odpłatną dzierżawę będzie ponosić dzierżawca (Gmina). Spółka nie będzie wykonywała żadnych innych czynności za pomocą kanalizacji deszczowej powstałej w wyniku realizacji Inwestycji. Planowana jest dzierżawa kanalizacji deszczowej Gminie. Koszty związane z pracami odtworzeniowymi i budową dróg stanowią wydatki niezbędne do budowy kanalizacji sanitarnej, a poczynione nakłady nie zostaną przekazane na rzecz Gminy. Spółka będzie wykorzystywała zakupione towary i usługi na odtworzenie i wybudowanie dróg, będących integralną i nierozłączną częścią budowy kanalizacji sanitarnej - do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wskazania wymaga, że standardowa stawka amortyzacji (zgodnie z Załącznikiem Nr 1 „Wykaz Rocznych Stawek Amortyzacyjnych” do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2023 r., poz. 2805 ze zm.)) dla budowli wskazanych w grupie 2 KŚT wynosi od 2,5 % do 20%.

W niniejszej sprawie w pierwszej kolejności należy dokonać analizy czy świadczona przez Państwa Spółkę na rzecz Gminy usługa odpłatnego udostępniania kanalizacji deszczowej na podstawie umowy dzierżawy, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za  usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

Usługa jest czynnością opodatkowaną, co do zasady, w sytuacji, kiedy jest odpłatna. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za  to świadczenie. Odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają zatem wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze  zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak  i  dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

W konsekwencji z uwagi na fakt, że dzierżawa jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), dla zamierzonej czynności Państwa Spółka będzie występowała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem, dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i  podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W związku z tym, w odniesieniu do tej czynności Państwa Spółka będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art.  15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. dzierżawa kanalizacji deszczowej – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i  usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W odniesieniu do budowy kanalizacji sanitarnej wraz z odtworzeniem i wybudowaniem dróg również będą występowali Państwo w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art.  15 ust. 1 ustawy. Jak Państwo wskazali, z tytułu odprowadzenia ścieków będą pobierane opłaty od osób/podmiotów przyłączonych do nowobudowanej sieci kanalizacji. Będą ją Państwo udostępniali oraz osiągali z tego tytułu przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Zatem ww. czynności – jako usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na dzierżawie kanalizacji deszczowej, za którą będziecie Państwo pobierać wynagrodzenie. Również odpłatne świadczenie usług odbioru i ścieków nie zostało przez ustawodawcę wymienione wśród usług zwolnionych od podatku. W związku z czym, usługi te nie będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT i w konsekwencji będą opodatkowane podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz  gdy  towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są  wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, zostaną spełnione. W analizowanym przypadku Państwa Spółka występuje w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dzierżawa kanalizacji deszczowej oraz usługi odprowadzania ścieków - jako usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy - podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Zatem wydatki poniesione w związku z budową kanalizacji deszczowej oraz budową kanalizacji sanitarnej wraz z kosztami odtworzenia i wybudowania dróg będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na budowę kanalizacji deszczowej oraz budowę kanalizacji sanitarnej wraz z kosztami odtworzenia i wybudowania dróg. Prawo to będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy. 

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydając przedmiotową interpretację przyjąłem jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego  wskazane przez Państwa okoliczności, że:

-kanalizacja deszczowa po ujęciu w ewidencji księgowej Spółki amortyzowana będzie stawką 4,0% rocznie,

-Państwa Spółka planuje się wydzierżawić kanalizację deszczową na czas nieokreślony a kwota czynszu dzierżawnego będzie ustalona na podstawie cen rynkowych,

-przy ustaleniu czynszu dzierżawnego Spółka planuje uwzględnić poniesione nakłady na realizację inwestycji oraz planuje przyjąć ceny rynkowe,

-Spółka planuje ustalić wysokość czynszu dzierżawnego w oparciu m.in. o długość okresu użytkowania ww. majątku, jak i stawkę amortyzacji,

-Spółka będzie wykorzystywała zakupione towary i usługi na odtworzenie i wybudowanie dróg, będących integralną i nierozłączną częścią budowy kanalizacji sanitarnej - do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w szczególności:

-ustalenia czynszu dzierżawnego kanalizacji deszczowej poniżej wskazanej stawki amortyzacyjnej na poziomie 4%

-uzyskania zwrotu poniesionych nakładów na kanalizację deszczową w perspektywie dłuższej niż przypisane odpisy amortyzacyjne,

wydana interpretacja traci swą aktualność.

Ponadto w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny (zdarzenie przyszłe), powodujące określenie wartości czynszu z pominięciem realiów rynkowych i ww. stawki amortyzacyjnej czy też uniemożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w okresie amortyzacji lub będzie skalkulowane na zbyt niskim poziomie bądź kanalizacja deszczowa oraz kanalizacja sanitarna wraz z odtworzeniem i wybudowaniem dróg nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.