
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących dla usług prawniczych świadczonych przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką partnerską działającą pod firmą (...) Kancelaria Radców Prawnych (...). Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej 29 stycznia 2021 r. Przeważający przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje kod PKD 69.10.Z Działalność prawnicza. Wnioskodawca prowadzi tę działalność obecnie, jak również zamierza wykonywać ją w przyszłości.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, prowadzi rachunkowość w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, korzystając w tym zakresie z usług biura rachunkowego. Prowadzona ewidencja umożliwia przypisanie poszczególnych świadczonych usług do otrzymywanych płatności.
Wnioskodawca świadczy usługi prawne na rzecz podmiotów będących przedsiębiorcami. Planuje także rozszerzyć zakres klientów o osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Na rzecz tych ostatnich, Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi w formie zdalnej za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość (internet, telefon komórkowy), jak również w ten sposób przekazuje rezultaty swojej pracy. W praktyce wszystkie przypadki współpracy z podmiotami gospodarczymi odbywają się w sposób zdalny. Każda sprzedaż usług jest dokumentowana fakturą VAT, a płatności za konkretne świadczenia są otrzymywane przelewem na rachunek bankowy, zgłoszony do Urzędu Skarbowego Kraków Podgórze oraz umieszczony w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT, prowadzonego przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Te same zasady współpracy Wnioskodawca planuje wprowadzić w stosunku do klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, tj. świadczenie usług będzie odbywać się wyłącznie w formie zdalnej, za pomocą środków porozumiewania się na odległość (internet, telefon komórkowy) i również rezultaty pracy będą w taki sposób przekazywane. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturą VAT, a płatności będą otrzymywane przelewem na ww. rachunek bankowy.
Wnioskodawca wskazuje jednak, że w praktyce będzie mogła zdarzyć się sytuacja bezpośredniego spotkania z klientem będącym osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, co jednak nie jest planowane jako reguła działalności Wnioskodawcy, który nadal zamierza działać w sposób zdalny, a raczej jako wyjątek podyktowany trudnymi do przewidzenia okolicznościami. Podczas takich ewentualnych spotkań Wnioskodawca nie zamierza udzielać porad prawnych, a bezpośrednie spotkanie podyktowane okolicznościami miałoby wyłącznie charakter formalny - dotyczyłoby kwestii organizacyjnych, omówienia zasad współpracy, podpisania umowy, otrzymania oryginałów dokumentów, jednakże bez faktycznego prowadzenia działalności prawniczej dotyczącej meritum sprawy stanowiącej podstawę obsługi takiego klienta. Działalność zdalna byłaby w takim przypadku zachowane jako reguła, wszystkie płatności za usługi również byłyby regulowane na ww. rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz dokumentowane fakturą VAT przekazywaną poprzez elektroniczne środki komunikacji.
W związku z tak kształtującymi się okolicznościami, Wnioskodawca powziął wątpliwość co do ewentualnego obowiązku posiadania oraz ewidencjonowania sprzedaży z użyciem kasy rejestrującej.
Pytanie
1)Czy planowane świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które będzie odbywało się wyłącznie zdalnie, bez odbywania bezpośrednich spotkań wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
2)Czy planowane świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które będzie odbywało się w sposób zdalny, z odbywaniem ewentualnych bezpośrednich spotkań wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1)Świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które będzie odbywało się wyłącznie zdalnie, bez odbywania bezpośrednich spotkań wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
2)Świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, które będzie odbywało się w sposób zdalny, z odbywaniem ewentualnych bezpośrednich spotkań wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z treścią art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Przepis art. 2 pkt 22 ustawy o VAT wskazuje, że przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: „Rozporządzenie"). Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak wskazuje § 3 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:
1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
2)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;
3)podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzenia ewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział sprzedaży z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku prowadzeniaewidencji, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitej sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym sprzedaży", w poprzednim roku podatkowym był wyższy niż 80%;
4)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika udział procentowy sprzedaży:
a)za okres pierwszych sześciu miesięcy wykonywania tych czynności,
b)za okres do końca roku, w przypadku gdy okres wykonywania tych czynności w roku podatkowym jest krótszy niż sześć miesięcy
- będzie wyższy niż 80 %;
5)jednostki samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 280):
a)które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo
b)jeżeli ich jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.
2. Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1:
1)pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku, prowadzenia ewidencji;
2)pkt 3, nie stosuje się do podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy sprzedaży równy 80 % albo niższy niż 80 %.
3. Na potrzeby korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1:
1.nie uwzględnia się dokonanej lub przewidywanej sprzedaży z tytułu czynności, o których mowa w poz. 40 i 50 załącznika do rozporządzenia;
2.przy obliczaniu wartości sprzedaży nie uwzględnia się należnego podatku od towarów i usług.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2) lit. g) Rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia (czynności notarialne bez względu na symbol PKWiU).
Jednakże zgodnie z § 4 ust. 3 pkt 2) lit. b) Rozporządzenia wynika, że przepisu § 4 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2) lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 42 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.
Pozycja 42 załącznika do Rozporządzenia określa warunek uzyskania zwolnienia, z czego wynika, że zwolnieniem objęte jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca planuje:
1)rozpocząć świadczenie usług prawniczych na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej,
2)świadczyć ww. usługi za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (internet, telefon komórkowy), a efekty pracy Wnioskodawcy będą przekazywane klientom wyłącznie zdalnie,
3)otrzymywać płatności wyłącznie bezpośrednio na rachunek bankowy, a otrzymywane płatności będą dotyczyły określonej usługi wyświadczonej przez Wnioskodawcę (prowadzona ewidencja umożliwia przypisanie otrzymywanych płatności do danej usługi, która była wyświadczona).
Wskazano okoliczność, iż możliwe jest odbywanie bezpośrednich spotkań z klientami, jednakże bez przekazywania jakichkolwiek efektów pracy Wnioskodawcy (to odbywałoby się wyłącznie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość). Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, podczas takich spotkań nie dojdzie do wyświadczenia konkretnej usługi, tj. klient nie otrzyma od Wnioskodawcy rezultatu jego pracy, a spotkanie może mieć wyłącznie charakter organizacyjny.
Stąd też, w ocenie Wnioskodawcy, takie spotkania powinny pozostać bez wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w odniesieniu do usług, które zostaną następnie wyświadczone na warunkach opisanych w § 4 ust. 3 pkt 2 lit. b) Rozporządzenia.
Podsumowując, Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie w przypadkach objętych pytaniami zadanymi w niniejszym wniosku znajdzie zastosowanie zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
Przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902), zwanego dalej „rozporządzeniem”.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:
1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;
Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:
1) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
2) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł;
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Poz. 42 rozporządzenia:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu poz. 42 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
·świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
·przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do rozporządzenia.
Jednakże, w tej sprawie należy zwrócić uwagę na treść przepisu § 4 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia, który wskazuje, że:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 42 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.
Jak wynika z opisu sprawy, prowadzą Państwo działalność pod firmą (...) Kancelaria Radców Prawnych (...). Przeważający przedmiot prowadzonej działalności gospodarczej obejmuje kod PKD 69.10.Z Działalność prawnicza. Planują Państwo rozszerzyć zakres klientów o osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Na ich rzecz zamierzają Państwo świadczyć usługi w formie zdalnej za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość (Internet, telefon komórkowy), jak również w ten sposób przekazywać rezultaty swojej pracy. Sprzedaż będzie dokumentowana fakturą VAT, a płatności będą otrzymywane przelewem na rachunek bankowy. Prowadzona ewidencja umożliwia przypisanie poszczególnych świadczonych usług do otrzymywanych płatności.
Wskazali Państwo, że w praktyce będzie mogła zdarzyć się sytuacja bezpośredniego spotkania z klientem będącym osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Podczas takich ewentualnych spotkań nie zamierzają Państwo udzielać porad prawnych, a bezpośrednie spotkanie podyktowane okolicznościami będzie miało wyłącznie charakter formalny - dotyczyłoby kwestii organizacyjnych, omówienia zasad współpracy, podpisania umowy, otrzymania oryginałów dokumentów, jednakże bez faktycznego prowadzenia działalności prawniczej dotyczącej meritum sprawy stanowiącej podstawę obsługi takiego klienta.
Do stwierdzenia, czy świadczone przez Państwa usługi prawnicze nie będą objęte wyłączeniem, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, z możliwości zastosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, konieczne jest przeanalizowanie, czy świadczenie tych usług będzie odbywać się zgodnie z warunkami określonymi w poz. 42 załącznika do rozporządzenia.
Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem m.in. banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.
W omawianej sprawie w kontekście cytowanych wyżej przepisów należy wskazać, że pomimo faktu, że przedmiotem planowanej przez Państwa sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie świadczenie usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. g) rozporządzenia (usługi prawnicze), wyłączenie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ww. sprzedaży nie będzie miało w tym przypadku zastosowania. Jak wynika bowiem z treści wniosku świadczenie tych usług odbywało się będzie zgodnie z warunkami określonymi w poz. 42 załącznika do rozporządzenia oraz wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat będzie przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.
Zatem, przy tak przedstawionym opisie sprawy, należy stwierdzić, że świadczenie usług prawnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych, za które zapłata będzie przekazywana na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 42 załącznika do niego oraz przy uwzględnieniu § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia. Ponadto, rezultat Państwa pracy będzie przekazywany wyłącznie za pośrednictwem środków komunikowania się na odległość.
Zatem, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.