Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.46.2025.1.AM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina (…) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.) oraz o uchwalony na jej podstawie Statut.

Uchwała nr (…)(…) z dnia (…) 2020 r. w sprawie programu  (… ) nakłada na samorząd jakim jest Gmina (…) szereg obowiązków i działań zarówno naprawczych jak i krótkoterminowych w celu poprawy jakości powietrza.

W ramach realizacji ww. działań Gmina (…) na podstawie Umowy Partnerskiej nr (…) w sprawie współpracy przy realizacji projektu pod nazwą „(…)” planowanego do realizacji w ramach Priorytetu II „(…)” dla Działania (…) „ Wspieranie (…)” Funduszy Europejskich dla (…) na lata 2021-2027 oraz umowy o partnerstwie nr (…), która stanowi uszczegółowienie zapisów umowy nr (…) zawartych pomiędzy Województwem (…) a Gminą (…), Gmina (…) została Partnerem projektu „(…)”. „(…)” to projekt unijny finansowany z programu Fundusze Europejskie dla (…), którego całkowita wartość wynosi (…) zł.

Liderem projektu jest Województwo (…) a partnerami (…) gmin. Zgodnie z podpisaną umową partnerską całkowita szacowana wartość Projektu brutto w części realizowanej przez Gminę (…) wynosi (…) zł, z czego:

1)maksymalnie 50% finansowania pochodzi ze środków Unii Europejskiej, czyli (…) zł;

2)minimalnie 50% finansowania pochodzi ze środków własnych Partnera, czyli (…) zł.

Głównym założeniem projektu jest zatrudnienie ekspertów, którzy będą doradzać mieszkańcom najlepsze rozwiązania energetyczne. Ekodoradcy będą wykonywali szereg działań służących: poprawie jakości powietrza, efektywności energetycznej, wymianie źródeł ciepła, poszukiwaniu źródeł dofinansowania, planowania i zarządzania zarówno budżetem gminnym jak i gospodarstwa domowego. Pracownicy ci zostaną wyposażeni w niezbędny sprzęt do wykonywania swoich obowiązków oraz profesjonalne narzędzia do kontroli. Projekt zakłada również szereg działań edukacyjnych organizowanych przez nich w Gminie (…), a także profesjonalny portal internetowy, na którym zgormadzone zostaną wszelkie informacje dotyczące ochrony powietrza. Na pracy wykonywanej przez Ekodoradców polega realizacja omawianego projektu. Natomiast aby ich praca była efektywna należy wyposażyć ich w odpowiednie narzędzia i sfinansować szereg działań. Koszty m.in. wyposażenia dotyczą: pracowników zatrudnionych w wymiarze pełnego etatu oraz w wymiarze ½ etatu. Zatrudnienie Ekodoradców wynika z obowiązku nałożonego na Miasto i Gminę (…) Uchwałą nr (…) Województwa (…) z dnia (…) 2023 r. zmieniającą uchwałę w sprawie programu (…). Wyżej wymieniona Uchwała zakłada „(…)”, w ramach którego każdy samorząd gminny ma obowiązek zatrudnienia co najmniej jednego Ekodoradcy. Praca Ekodoradcy ma polegać na docieraniu bezpośrednio do mieszkańców (szczególnie osób niesamodzielnych, o ograniczonej mobilności, ubogich energetycznie) i wspierać wdrażanie działań związanych z oszczędzaniem energii, poprawą efektywności energetycznej budynku, czy termomodernizacją.

W ramach omawianego projektu Gmina (…) może ponosić następujące wydatki:

I.Wyposażenie stanowisk pracy zatrudnionych Ekodoradców

 Wyposażenie stanowiska pracy Ekodoradcy będzie polegało na:

1.Zakupie sprzętu komputerowego,(…);

2.Zestawów (…) niezbędnych do kontaktowania się z mieszkańcami;

3.Zakupie biurek, foteli.

Powyższe wydatki zostaną zrealizowane w celu umożliwienia wykonywania zadań pracowników (Ekodoradców).

Koszt wyposażenia stanowiska pracy na każdego Ekodoradcę po (…) zł, co daje razem koszt (…) zł.

II.Wyposażenie Ekodoradców w narzędzia i usługi do prowadzenia kontroli

Planowane do zakupu narzędzia i usługi do przeprowadzania kontroli przestrzegania przez mieszkańców przepisów dotyczących ochrony powietrza są jednym z narzędzi wyposażenia zatrudnionych Ekodoradców.

Do zadań gmin w zakresie ochrony powietrza należy przede wszystkim kontrola przestrzegania obowiązujących przepisów przez mieszkańców oraz realizacja zapisów  (Programu (…)). Podstawę prawną do prowadzenia kontroli palenisk indywidualnych przez wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz upoważnionych przez nich urzędników i funkcjonariuszy straży gminnych stanowi art. 379 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54) oraz Program (…) dla Województwa (…) wprowadzony Uchwałą nr (…) Województwa (…) z dnia (…) 2020 r. w sprawie programu (…).

Kontrola jest działaniem niezbędnym, polegającym na weryfikacji stopnia wdrażania uchwały (…) (zestawienia stanu faktycznego ze stanem wymaganym), a także przestrzegania zakazów wprowadzonych tą uchwałą, zakazu spalania (…) (załącznik nr (…) do Uchwały nr (…) (…) Województwa (…) z dnia 21 listopada 2023 r. Zmieniającą uchwałę w sprawie programu (…),pkt (…) ppkt. (…) tab. nr (…), działanie nr (…) Kontrola (…). Kontrola powinna dotyczyć w szczególności wykorzystywanego źródła ciepła, (…). Przeprowadzone kontrole mogą wpłynąć na dostosowanie użytkowanych systemów grzewczych do obowiązujących wymagań, a także na zmianę stosowanych paliw, co pośrednio przyczyni się do poprawy jakości powietrza w strefach województwa (…).

W przypadku, kiedy odpady bądź pozostałości (…) spalane będą w źródłach ciepła, kontrolą powinny zostać objęte również te działania. Zmiana z dnia (…) 2023 r. ww. uchwały (Uchwała nr (…) (…) Województwa (…) z dnia (…) 2023 r. Zmieniającą uchwałę w sprawie programu (…) przewiduje zwiększenie o 30% liczby kontroli przestrzegania uchwały antysmogowej oraz zakazu spalania odpadów i pozostałości (…), wymaganych do przeprowadzenia w każdej gminie. W ramach projektu pn. „(…)” Gmina (…) zobowiązana jest do pobrania i zlecenia badania próbek (…) z 10% wszystkich kontrolowanych źródeł ciepła. Mając na uwadze powyższe wydatki na zakup urządzeń i usług wskazanych poniżej są zasadne.

Wydatki te polegają na:

1.Zakupie wilgotnościomierzy – (…) . Przeprowadzenie kontroli przy użyciu wilgotnościomierza pozwoli na wyeliminowanie stosowania paliw stałych najgorszej jakości, które znacznie przyczyniają się do powstawania smogu i zanieczyszczania powietrza.

2.Zakupie kamer termowizyjnych – (…). Zakup kamer pozwoli na prawidłowe działania doradcze mieszkańcom w zakresie termomodernizacji budynków.

3.Zakupie usługi polegającej na badaniu próbek popiołu – (…). Zakłada się zlecenie badań próbek popiołów z palenisk domowych na terenie Miasta i Gminy (…).

Koszt narzędzi do prowadzenia kontroli przez Ekodoradców to (…) zł.

III.Diagnoza ubóstwa energetycznego

Diagnoza ubóstwa energetycznego jest podyktowana koniecznością wykonania nałożonego obowiązku wynikającego z Uchwały nr (…) (…) Województwa (…) z dnia (…) 2023 r. Zmieniającą uchwałę w sprawie programu  (…) Załącznik nr (…) pkt (…) ppkt. (…) tab. nr (…) działanie nr (…) – Analiza (…). Celem działania jest oszacowanie skali zjawiska ubóstwa energetycznego w Gminie (…). Analiza ta pozwala na identyfikację osób narażonych na ubóstwo energetyczne oraz skierowanie do nich odpowiedniego wsparcia. Projekt pozwala na przeprowadzenie tej diagnozy przez firmę zewnętrzną. Wykonanie diagnozy ubóstwa energetycznego jest niezbędne do realizacji działania polegającego na jej analizie i doradztwu osobom ubogim energetycznie.

Koszt diagnozy ubóstwa energetycznego to (…) zł.

IV.Wykonanie audytów energetycznych i przeglądów kominiarskich w gospodarstwach domowych u ubogich energetycznie

Realizacja tego zadania jest obowiązkiem wnikającym z Uchwały nr (…) (…) Województwa (…) z dnia (…) 2023 r. Zmieniającą uchwałę w sprawie programu (…) (Załącznik nr (…) pkt (…) ppkt. (…) tab. nr (…) działanie nr (…) – (…)). Działanie to będzie polegało na wsparciu mieszkańców Miasta i Gminy (…) dotkniętych ubóstwem energetycznym za pośrednictwem wizyt Ekodoradców i doradztwa energetycznego. Audyty energetyczne i przeglądy kominiarskie będą narzędziem nie tylko w zakresie pozyskania środków na dofinansowanie dla gospodarstw ubogich energetycznie ale również analizy zużycia energii w gospodarstwie domowym oraz możliwości jej zmniejszenia.

Koszt wykonywania audytów energetycznych i przeglądów kominiarskich w latach obowiązywania projektu to łącznie (…) zł

V.Prowadzenie działań edukacyjnych

Uchwała nr (…)  (…) Województwa (…) z dnia (…) 2020 r. w sprawie programu ochrony powietrza dla stref w województwie (…), w których zostały przekroczone poziomy dopuszczalne i docelowe substancji w powietrzu nakłada na Gminę (…) podjęcie działań edukacyjnych w zakresie ochrony powietrza (załącznik nr (…) pkt (…) ppkt. (…) tab. nr (…) nr działania (…) –  (…) do Uchwały nr (…) (…) Województwa (…) z dnia (…) 2023 r. Zmieniającą uchwałę w sprawie (…). W ramach edukacji ekologicznej projekt pozwala na wydatkowanie środków na: wydruk materiałów edukacyjnych, zakup materiałów i wyposażenia niezbędnych do przeprowadzania edukacji ekologicznej przez Ekodoradców, zakup usług polegających na przeprowadzaniu szkoleń informacyjnych dla mieszkańców Miasta i Gminy (…) w zakresie przestrzegania Programu (…).

Koszt prowadzenia działań edukacyjnych w latach obowiązywania projektu to łącznie (…) zł

VI.Zakup samochodu służbowego

Samochód stanowi jedno z narzędzi pracy Ekodoradców. Wykorzystywany będzie w ramach przeprowadzania kontroli i działań edukacyjnych, które na podstawie Uchwały nr (…) (…) Województwa (…) z dnia (…) 2020 r. w sprawie programu (…) nakłada na Gminę (…) podjęcie działań  (…) (załącznik nr (…) pkt (…) ppkt. (…) tab. nr (…) nr działania (…) – edukacja ekologiczna i nr działania (…) – (… ) do Uchwały nr (…) (…) Województwa (…) z dnia 21 listopada 2023 r. Zmieniającą uchwałę w sprawie programu (…) są obowiązkiem Gminy (…). Samochód ten musi posiadać parametry określone przez Lidera projektu „(…)” – Województwo (…).

Koszt zakupu samochodu służbowego to ok. (…) zł

VII.Koszty wynagrodzenia zatrudnionych w celu realizacji programu ekodoradców

Planowana liczba ekodoradców

Wymiar pracy pojedynczego ekodoradcy:

1. Ekodoradca 1 – pełny etat

2. Ekodoradca 2 – 0,5 etatu

Łączna kwota wynagrodzenia ekodoradcy w trakcie realizacji projektu

Wynagrodzenie Łączna kwota wynagrodzenia:

Ekodoradca 1  - (…) zł

Ekodoradca 2  - (…) zł

Suma kosztów (…)

Łączny koszt realizacji projektu

Łączny koszt realizacji projektu ((…)).

Kwota brutto (z VAT) [zł] Udział w łącznym koszcie realizacji projektu [%]

Przewidywana kwota dotacji – (…) zł  - 50,

Przewidywany wkład własny – (…) zł  - 50,

Łączna wartość projektu – (…) zł  - 100.

Gmina (…) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu gminy, uchwalanego na rok kalendarzowy i jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę - Gminę (…). Dofinansowanie ze środków UE otrzymane przez Gminę (…) na realizację projektu nie stanowi zapłaty za dostawę towarów lub świadczenie usług.

W ramach realizacji projektu Gmina (…) ponosić będzie wydatki jedynie w związku z działaniami w projekcie i nie będzie zawierać żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez Gminę odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Gmina nie będzie wykorzystywać towarów lub usług nabytych w ramach projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Gmina (…), jako Partner w projekcie zobowiązana jest dołączyć indywidualną interpretację potwierdzającą brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT.

Pytanie

Czy w odniesieniu do realizowanego przez Gminę (…) projektu, będzie ona miała możliwość odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Gmina (…) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 r. poz. 361 i 1473), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 r. poz. 361 i 1473), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina, realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne, zapisane w ustawie o samorządzie gminnym.

Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Skoro nabywane w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, nie ma możliwości dokonania odliczeń kwot podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli będzie wykorzystywał do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są podatnikami VAT w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności:

  • czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników,
  • czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zostali Państwo Partnerem w zakresie realizacji projektu pod nazwą „(…)”. To projekt unijny finansowany z programu Fundusze Europejskie dla (…). Liderem projektu jest Województwo (…) a partnerami (…) gmin.

Głównym założeniem Projektu jest zatrudnienie ekspertów, którzy będą doradzać mieszkańcom najlepsze rozwiązania energetyczne. Ekodoradcy będą wykonywali szereg działań służących: poprawie jakości powietrza, efektywności energetycznej, wymianie źródeł ciepła, poszukiwaniu źródeł dofinansowania, planowania i zarządzania zarówno budżetem gminnym jak i gospodarstwa domowego. Pracownicy ci zostaną wyposażeni w niezbędny sprzęt do wykonywania swoich obowiązków oraz profesjonalne narzędzia do kontroli. Projekt zakłada również szereg działań edukacyjnych organizowanych przez nich w Gminie, a także profesjonalny portal internetowy, na którym zgormadzone zostaną wszelkie informacje dotyczące ochrony powietrza. Na pracy wykonywanej przez Ekodoradców polega realizacja omawianego projektu. Natomiast aby ich praca była efektywna należy wyposażyć ich w odpowiednie narzędzia i sfinansować szereg działań. Koszty m.in. wyposażenia dotyczą: pracowników zatrudnionych w wymiarze pełnego etatu oraz w wymiarze ½ etatu.

W ramach realizacji Projektu będą Państwo ponosić wydatki wyłącznie w związku z działaniami w Projekcie i nie będą Państwo zawierać żadnych umów cywilnoprawnych dotyczących świadczenia przez Państwa odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.

Nie będą Państwo wykorzystywać towarów lub usług nabytych w ramach Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją Projektu.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, że nie będą Państwo wykorzystywać towarów lub usług nabytych w ramach Projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z realizacją Projektu nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka, która pozwala na odliczenie podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.