Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest podatnikiem podatku VAT i figuruje w ewidencji podatników VAT. Działa w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z zapisami art. 7 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty, obejmujących sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury.

Gmina wraz z Gminą (…), Gminą (…) oraz Gminą (…), 9 lipca 2015 r. Uchwałą nr (…) Rady Gminy (…) powołała Stowarzyszenie (…), którego celem jest zapewnienie zrównoważonego i długofalowego rozwoju zrzeszonych miast i gmin oraz zacieśnianie partnerskiej współpracy samorządowej. W grudniu 2024 r. do Stowarzyszenia została przyjęta Gmina (…).

W maju 2025 r. Gmina (…) w partnerstwie 4 gmin (Gmina (…) - lider projektu, Gmina (…), Gmina (…), Gmina (…)) złoży wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia pn.: „(…)” w ramach Programu (…) na lata 2021-2027, Priorytet 6 - Rozwój zrównoważony terytorialnie.

Celem projektu pn.: „(…)” jest zrównoważony rozwój Gmin działających na terenie (…) w oparciu o potencjał instytucji kultury. Przedmiotem projektu jest wsparcie infrastruktury instytucji kultury tj. stworzenie optymalnych warunków dla prowadzenia działalności kulturalnej.

Planowany termin realizacji zadania inwestycyjnego styczeń 2026 r. - marzec 2028 r.

Każdy z parterów będzie dysponował własnym budżetem i ponosił wydatki według właściwości miejscowej gminy.

Gmina (…) w ramach projektu partnerskiego będzie realizować inwestycję pn.: „(…)” wraz z:

  • montażem instalacji fotowoltaicznej z magazynem energii,
  • wyposażeniem zaplecza kuchennego oraz sal warsztatowych,
  • budową ogrodzenia,
  • budową oświetlenia zewnętrznego,
  • zagospodarowaniem terenu.

Planowana wartość inwestycji Gminy (…): (…) zł; dofinansowanie (…) zł (80,00 % kosztów kwalifikowalnych).

W ramach zobowiązań, które zostaną zapisane w umowie o dofinansowanie, Gmina będzie ponosić koszty zakupów towarów i usług niezbędne do prawidłowej realizacji zadania. Wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę (…).

Budynek i teren będący przedmiotem przebudowy i zagospodarowania zlokalizowany jest na działce o nr. ewid. gr. (…), obręb ewid. nr (…), jednostka ewidencyjna: Gmina (…) i jest własnością Gminy.

Podmiotem zarządzającym Centrum Kultury w (…) po zakończeniu realizacji inwestycji będzie Urząd Gminy (…). Będzie to kontynuacja obecnie przyjętego sposobu zarządzania ww. mieniem.

W budynku będzie prowadzona działalność kulturalna. W Centrum Kultury będą organizowane m.in. przeglądy zespołów ludowych, wydarzenia patriotyczne, wieczornice, jubileusze, konkursy recytatorskie, spotkania lokalnych stowarzyszeń (kół gospodyń wiejskich, strażaków ochotniczej straży pożarnej), warsztaty rękodzieła, warsztaty edukacyjne, warsztaty kulinarne.

Za uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i prowadzanych w Centrum Kultury nie będą pobierane opłaty. Nie przewiduje się odpłatnego wynajmu pomieszczeń. Z udostępnienia budynku Gmina nie będzie uzyskiwać żadnego wynagrodzenia. Gmina (…) nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług wynikającej z realizowanego projektu i nie osiągnie żadnych dochodów.

Materiały i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Pytanie

Czy Gminie (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa, Gminie (…) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.

Wskazali Państwo także, że Gmina załączy do wniosku o dofinansowanie Oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i 9 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  • ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (pkt 1);
  • kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami; (pkt 9).

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją przez Państwa projektu pn.: „(…)” w ramach realizacji projektu partnerskiego o nazwie „(…)”.

Projekt dotyczy budynku i terenu Centrum Kultury w (…) i polega na montażu instalacji fotowoltaicznej z magazynem energii, wyposażeniu zaplecza kuchennego oraz sal warsztatowych, budowie ogrodzenia, budowie oświetlenia zewnętrznego, jak również na zagospodarowaniu terenu. W budynku tym będzie prowadzona działalność kulturalna. Za uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych i prowadzanych w Centrum Kultury nie będą pobierane opłaty. Nie przewiduje się odpłatnego wynajmu pomieszczeń. Nie będą Państwo uzyskiwać żadnego wynagrodzenia z udostępnienia budynku. Nie będą Państwo prowadzili także sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT od towarów i usług, wynikającej z realizowanego projektu.

Odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest więc związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak bowiem wynika z okoliczności sprawy, zarówno materiały i usługi, nabyte w związku z realizacją tego projektu, jak też efekty jego realizacji, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, realizując ww. projekt, nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania zadań własnych nałożonych odrębnymi przepisami prawa (art. 15 ust. 6 ustawy), w ramach czynności publicznoprawnych.

Tym samym, nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.

Państwa stanowisko uznaję zatem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek od towarów i usług w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.