Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.1015.2024.2.ALN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1015.2024.2.ALN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

2 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 2 grudnia 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

możliwości wystawienia przez Z. zbiorczych faktur korygujących dotyczących usług dystrybucji energii elektrycznej;

ujmowania zbiorczych faktur korygujących „in minus” i „in plus” przez Z. w momencie ich wystawienia;

obniżenia podstawy opodatkowania i podatku naliczonego przez W. w okresie, w którym otrzyma zbiorczą zagregowaną fakturę korygującą „in minus”;

podwyższenia kwoty podatku naliczonego przez W. w okresie, w którym otrzyma zbiorczą fakturę korygującą „in plus” lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych.

Uzupełnili go Państwo – pismem z 3 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1.  Zainteresowany będący stroną postępowania: (…)

2.  Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (…)

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowana będąca stroną postępowania – Z. , dalej zwana Z., posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT.

Z. jest (...) (Z.) energii elektrycznej (…)

Zainteresowany niebędący stroną postępowania – W. (zwana dalej również sprzedawcą energii elektrycznej lub nabywcą lub Spółką) posiada status zarejestrowanego czynnego podatnika VAT. Spółka w oparciu (...) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej i usług dystrybucji.

Z., działając jako operator systemu dystrybucyjnego, zawiera ze sprzedawcami energii elektrycznej (w tym z W.) generalne umowy dystrybucji usługi kompleksowej (dalej: umowa G.), przy których usługobiorcą usług dystrybucji energii elektrycznej świadczonych przez Z. jest sprzedawca energii elektrycznej.

Elementem umów G. każdorazowo jest wykaz punktów poboru energii elektrycznej / odbiorców końcowych punktów poboru energii elektrycznej, z którymi sprzedawca energii elektrycznej zawarł odpowiednio kompleksowe umowy sprzedaży energii elektrycznej – obejmujące dostawę energii elektrycznej wraz z usługami jej dystrybucji.

Niniejszy wniosek dotyczy faktur oraz faktur korygujących obejmujących usługi dystrybucji energii elektrycznej świadczone na rzecz sprzedawców w wykonaniu generalnych umów dystrybucji dla usługi kompleksowej (dalej: G.), czyli umowy zawieranej między sprzedawcą energii elektrycznej a (...), której zawarcie jest wymagane, aby Sprzedawca energii elektrycznej mógł oferować sprzedaż tej energii odbiorcom końcowym na podstawie kompleksowej umowy sprzedaży energii elektrycznej obejmującej dostawę energii elektrycznej wraz ze świadczeniem usług dystrybucyjnych.

Z tytułu usług dystrybucji energii elektrycznej świadczonych w ramach generalnej umowy dystrybucji dla usługi kompleksowej (umowy G.) Z. wystawia danemu Sprzedawcy energii elektrycznej, tzw. zagregowane faktury za usługi dystrybucji do punktów poboru energii odbiorców końcowych, z którymi sprzedawca zawarł umowy kompleksowe sprzedaży energii elektrycznej, objętych zawartą przez Z. z danym sprzedawcą umową G.. Punkty poboru energii to z kolei punkty w sieci elektroenergetycznej, w których energia jest mierzona przez urządzenia umożliwiające rejestrację danych pomiarowych.

(...). Dla potwierdzenia usług wykonanych na rzecz sprzedawcy w danym miesiącu kalendarzowym Z. wystawia z reguły trzy faktury zagregowane tytułem (nazwa usługi) ”Usługa (...) G.”. Każda z faktur opiewa na łączną kwotę należnego Z. wynagrodzenia, stanowiącego sumę opłat za usługi w poszczególnych punktach poboru, wyliczonych odpowiednio:

·dla punktów poboru, w których w okresie (w dekadzie) objętym daną fakturą zakończył się umówiony okres rozliczeniowy przeprowadzono odczyt urządzeń pomiarowych - jako rozliczenie ilości wykonanych usług, w okresie rozliczeniowym dokonywane na podstawie odczytów z urządzeń pomiarowych z uwzględnieniem obciążeń szacunkowych uwzględnionych w fakturach zagregowanych wystawionych w trakcie zakończonego okresu rozliczeniowego,

·dla pozostałych punktów poboru (w trakcie okresu rozliczeniowego) - obciążenie uwzględniające szacunkową ilość usług.

Wraz z fakturą zagregowaną Z. udostępnia Sprzedawcy w umówiony sposób informacje o wysokości opłat dla poszczególnych punktów poboru. Dane te mogą być przesyłane indywidualnie po dokonaniu odczytu urządzeń pomiarowych, dostarczane w postaci załącznika/zestawienia bądź udostępnianie sprzedawcy do pobrania na platformie elektronicznej.

Po wystawianiu zagregowanych faktur za usługi świadczone w danym miesiącu zdarzają się sytuacje, w których konieczna jest ich korekta z przyczyn innych niż upust lub obniżka ceny. Przyczyny korekty każdorazowo wskazane są w komunikatach danych rozliczeniowych zgodnie z właściwą G.. Mogą to być przykładowo reklamacje ilościowe, brak obciążenia w odniesieniu do „nowego” punktu poboru albo obciążenie punktu poboru wyłączonego z zakresu umowy G.. Stwierdzone podstawy do wystawienia korekty mogą skutkować zwiększeniem albo zmniejszeniem podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku VAT z tytułu wykonanych usług dystrybucji energii elektrycznej wykazanej na jednej, dwóch albo wszystkich zagregowanych fakturach obejmujących dany miesiąc kalendarzowy.

Mając na uwadze skalę działalności Z. oraz wielość zdarzeń powodujących korekty faktur, Z. planuje wystawiać zbiorcze miesięczne zagregowane faktury korygujące zarówno zwiększające, jak i zmniejszające podstawę opodatkowania VAT i/lub kwotę podatku VAT wykazaną na fakturach zagregowanych. Wątpliwości Z. i Sprzedawcy dotyczą sposobu wystawiania tych zbiorczych zagregowanych faktur korygujących oraz terminu ich rozliczenia.

Z. zamierza bowiem wystawiać Sprzedawcy energii elektrycznej zbiorcze zagregowane faktury korygujące odnoszące się każdorazowo do wszystkich zagregowanych faktur wystawionych dla danego sprzedawcy z tytułu świadczonych na jego rzecz usług dystrybucji energii elektrycznej w danym miesiącu kalendarzowym.

Zbiorcza zagregowana faktura korygująca będzie w szczególności zawierać następujące elementy:

1)numer kolejny oraz datę wystawienia zbiorczej zagregowanej faktury korygującej;

2)numery identyfikujące w Krajowym Systemie e-Faktur zagregowane faktury, których dotyczy zbiorcza zagregowana faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;

3)dane zawarte w zagregowanych fakturach, których dotyczy zbiorcza zagregowana faktura korygująca:

a)daty wystawienia zagregowanych faktur;

b)kolejne numery nadane w ramach jednej lub więcej serii, które w sposób jednoznaczny identyfikują zagregowane faktury, a także okres rozliczeniowy, którego dotyczą;

c)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

d)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,

e)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi,

f)nazwę usługi objętej korektą („Usługa (...) G.”);

4)kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego, przy czym Wnioskodawca wskaże w jednej pozycji łączną wynikową kwotę korekty zwiększającej albo zmniejszającej podstawę i/lub kwotę podatku wynikającą z korekty wszystkich zagregowanych faktur.

W przypadku gdy z ww. korekty będzie wynikała kwota do zapłaty (korekta in plus) Sprzedawca będący odbiorcą korekty, a także nabywcą usług będzie zobowiązany do jej uregulowania w terminie określonym w korekcie/w umowie. Przy tym rozwiązaniu Z. nie będzie wystawiała pojedynczych faktur korygujących do poszczególnych „dekadowych” faktur zagregowanych. W przypadku stwierdzenia tytułu bądź tytułów do korekty jednej, dwóch lub wszystkich trzech zagregowanych faktur za usługi dystrybucyjne wykonane w danym okresie miesięcznym, Z. każdorazowo wystawi jedną zbiorczą zagregowaną fakturę korygującą, w której wskaże jako faktury korygowane wszystkie zagregowane faktury obejmujące dany miesiąc i ujmie kwotę korekty w łącznej kwocie (wynikowo). Na kwotę korekty złożą się poszczególne zwiększenia i/lub zmniejszenia podstawy opodatkowania i/lub kwoty VAT w punktach poboru energii, stosownie do przyczyny lub przyczyn wystawienia danej zbiorczej zagregowanej faktury korygującej. W odniesieniu do danej zbiorczej zagregowanej faktury korygującej Z. udostępni Sprzedawcy oddzielnie szczegółowe informacje dotyczące każdej przyczyny i kwoty związanej z nią korekty wraz z identyfikacją punktu poboru energii.

Podsumowując:

1)Spółka w oparciu o zawartą ze Sprzedawcą energii elektrycznej umowę G. potwierdza wykonane na jego rzecz usługi dystrybucji energii elektrycznej fakturami zagregowanymi.

2)Zagregowana faktura jest wystawiana tytułem „Usługa (...) G.” i obejmuje łączną kwotę należnego Spółce wynagrodzenia za usługi wykonane w tzw. okresie dekadowym i obejmuje wszystkie punkty poboru energii elektrycznej wchodzące w zakres danej umowy G.. Szczegółowe dane dotyczące wyliczenia kwoty wynagrodzenia uwzględnionego w danej fakturze zagregowanej są udostępnianie sprzedawcy oddzielnie od tej faktury.

3)Dla potwierdzenia usług wykonanych w danym miesiącu kalendarzowym na rzecz Sprzedawcy Z. wystawia z zasady trzy zagregowane faktury.

4)W przypadku zaistnienia tytułu lub tytułów do korekty podstawy opodatkowania i/lub kwoty VAT wykazanych na fakturze lub fakturach zagregowanych wystawionych za usługi wykonane w danym miesiącu kalendarzowym, Z. planuje wystawiać sprzedawcom zbiorcze zagregowane faktury korygujące, tj. takie, które będą obejmowały wszystkie faktury zagregowane wystawione dla potwierdzenia usług wykonanych w danym miesiącu kalendarzowym.

5)Elementem zbiorczej zagregowanej faktury korygującej będzie m.in. wskazanie faktur zagregowanych wystawionych dla potwierdzenia usług wykonanych w miesiącu którego dotyczy korekta oraz wskazanie nazwy korygowanej usługi, tj. „Usługa (...) G.”.

6)W przypadku korekty obejmującej kilka tytułów, na kwotę korekty, tj. zwiększenie albo odpowiednio zmniejszenie podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku wykazaną w danej zbiorczej zagregowanej fakturze korygującej, złożą się kwoty cząstkowe wynikające z poszczególnych uwzględnionych w niej tytułów. Kwota prezentowana w treści zbiorczej zagregowanej faktury korygującej będzie stanowiła sumę związanych z tymi tytułami odpowiednio korekt kwot in plus oraz in minus.

7)Spółka nie będzie wystawiała zbiorczych zagregowanych faktur korygujących w odniesieniu do usług wykonywanych w okresach przekraczających miesiąc kalendarzowy.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

W odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w pierwszej kolejności Z. i W. pragną zmienić (sprostować) treść zawartego w nim podsumowania, w którym w punktach 1, 2 i 7 niewłaściwie posłużono się pojęciem „Spółka” w stosunku do Z., podczas gdy zostało ono przypisane W. Treść opisu w zakresie podsumowania, poczynając od „Podsumowując:” brzmi:

Podsumowując:

1)Z. w oparciu o zawartą ze Sprzedawcą energii elektrycznej umowę G. potwierdza wykonane na jego rzecz usługi dystrybucji energii elektrycznej fakturami zagregowanymi.

2)Zagregowana faktura jest wystawiana tytułem „Usługa (...) G.” i obejmuje łączną kwotę należnego Z. wynagrodzenia za usługi wykonane w tzw. okresie dekadowym i obejmuje wszystkie punkty poboru energii elektrycznej wchodzące w zakres danej umowy G.. Szczegółowe dane dotyczące wyliczenia kwoty wynagrodzenia uwzględnionego w danej fakturze zagregowanej są udostępnianie sprzedawcy oddzielnie od tej faktury.

3)Dla potwierdzenia usług wykonanych w danym miesiącu kalendarzowym na rzecz Sprzedawcy, Z. wystawia z zasady trzy zagregowane faktury.

4)W przypadku zaistnienia tytułu lub tytułów do korekty podstawy opodatkowania i/lub kwoty VAT wykazanych na fakturze lub fakturach zagregowanych wystawionych za usługi wykonane w danym miesiącu kalendarzowym, Z. planuje wystawiać sprzedawcom zbiorcze zagregowane faktury korygujące, tj. takie, które będą obejmowały wszystkie faktury zagregowane wystawione dla potwierdzenia usług wykonanych w danym miesiącu kalendarzowym.

5)Elementem zbiorczej zagregowanej faktury korygującej będzie m.in. wskazanie faktur zagregowanych wystawionych dla potwierdzenia usług wykonanych w miesiącu którego dotyczy korekta oraz wskazanie nazwy korygowanej usługi, tj. „Usługa (...) G.”.

6)W przypadku korekty obejmującej kilka tytułów, na kwotę korekty, tj. zwiększenie albo odpowiednio zmniejszenie podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku wykazaną w danej zbiorczej zagregowanej fakturze korygującej, złożą się kwoty cząstkowe wynikające z poszczególnych uwzględnionych w niej tytułów. Kwota prezentowana w treści zbiorczej zagregowanej faktury korygującej będzie stanowiła sumę związanych z tymi tytułami odpowiednio korekt kwot in plus oraz in minus.

7)Z. nie będzie wystawiała zbiorczych zagregowanych faktur korygujących w odniesieniu do usług wykonywanych w okresach przekraczających miesiąc kalendarzowy.

Ad. a) Czy korekty zbiorcze faktur, o których mowa we wniosku są/ będą spowodowane:

·przyczynami powstałymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej,

·przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży,

·późniejszym wykryciem błędu w fakturze pierwotnej.

Korekty zbiorcze faktur, o których mowa we wniosku mogą być spowodowane przyczynami powstałymi w momencie wystawienia faktury pierwotnej i późniejszym wykryciem błędu.

Ad. b) Do jakich czynności Zainteresowany niebędący stroną postępowania wykorzystuje nabywane od Państwa świadczenie, na które otrzyma zbiorczą fakturę korygującą, o którym mowa we wniosku, tj. czy do czynności:

·opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

·zwolnionych od podatku od towarów i usług,

·niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wprost wskazano we wniosku, Zainteresowany niebędący stroną postępowania wykorzystuje świadczenia nabywane od Z., na które otrzyma zbiorczą fakturę korygującą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ad. c) (…) Proszę wskazać czy wniosek dotyczy wyłącznie korekt faktur z przyczyn innych niż upust lub obniżka ceny. Proszę wskazać przyczyny korekt faktur z przyczyn innych niż upust lub obniżka ceny, które mogą u Państwa wystąpić, a które nie są wyłącznie wskazaniem przykładowym.

Jeżeli wniosek dotyczy również korekt z tytułu upustu lub obniżki ceny, to proszę przedstawić opis sprawy w tym zakresie oraz stanowisko.

Wniosek nie dotyczy korekt faktur wystawianych tytułem upustu lub obniżki ceny. Niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie innych przyczyn, które zostały zidentyfikowane u Z. i opisane dla celów wystawiania faktur korygujących jako:

(…)

Przyczyny korekt objęte powyższym zestawieniem mogą skutkować zarówno zwiększeniem, jak i zmniejszeniem wysokości podstawy opodatkowania wykazanej na fakturze/fakturach pierwotnych.

Ad d) We wniosku posługują się Państwo pojęciem „zbiorczych zagregowanych faktur korygujących” czy „zagregowanych faktur”. Proszę o wyjaśnienie używania przez Państwa w tym zwrocie pojęcia „zagregowania” (zebrania, złączenia w całość).

Pojęcie „zagregowane” zostało użyte dla oznaczenia faktur i korekt faktur, które będą wystawiane przez Z. dla sprzedawców energii elektrycznej w ramach zawartych z nimi generalnych umów dystrybucji usługi kompleksowej (dalej: umowa G.) obejmujących wszystkie punkty poboru energii elektrycznej wskazane w danej umowie u odbiorców, z którymi sprzedawcy zawarli odpowiednie umowy kompleksowe. Faktury zagregowane oraz zbiorcze zagregowane faktury korygujące potwierdzają wykonane na rzecz danego sprzedawcy usług dystrybucji energii elektrycznej, którą to energię elektryczną ten sprzedawca sprzedaje w ramach świadczenia kompleksowego (wraz z usługami dystrybucji) na rzecz odbiorców i dokonuje z tymi odbiorcami indywidualnych rozliczeń z tego tytułu.

Oznaczenie „zagregowana” wyróżnia zatem faktury oraz korekty faktur wystawiane na podstawie umów G. przez Z. dla usługobiorców będących sprzedawcami dystrybuowanej energii elektrycznej na rzecz odbiorców tej energii w ramach świadczenia kompleksowego.

Pytania

1)Czy w przedstawionych okolicznościach wystawienie przez Z. zbiorczych zagregowanych faktur korygujących dotyczących usług dystrybucji energii elektrycznej jest prawidłowe?

2)Czy okresem właściwym po stronie Z. do ujęcia zbiorczej zagregowanej faktury korygującej jest okres, w którym zostanie wystawiony ten dokument?

3)Czy W. postąpi prawidłowo dokonując obniżenia podstawy opodatkowania i podatku naliczonego w okresie, w którym otrzyma zbiorczą zagregowaną fakturę korygującą „in minus”?

4)Czy W. postąpi prawidłowo dokonując podwyższenia kwoty podatku naliczonego w okresie, w którym otrzyma zbiorczą zagregowaną fakturę korygującą „in plus” lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych ?

Państwa stanowisko w sprawie (z uwzględnieniem uzupełnienia wniosku)

Ad. 1

W ocenie Z., mając na uwadze brzmienie przepisów art. 106j ust. 1-2a i ust. 4 ustawy o VAT w przedstawionych okolicznościach wystawienie zagregowanych faktur korygujących dotyczących usług dystrybucji energii elektrycznej jest prawidłowe.

Ad. 2

Zdaniem Z. okresem właściwym do ujęcia zbiorczej zagregowanej faktury korygującej zgodnie z art. 19a ust. 4 pkt 4 oraz art. 29a ust. 13, ust. 14, ust. 15 i ust. 17 i art. 06i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT jest okres, w którym zostanie wystawiony ten dokument.

Ad.3

Według opinii W. zgodnie z treścią art. 86 ust. 19 ustawy o VAT obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego po stronie Spółki powstanie w rozliczeniu za okres, w którym Spółka mogła zapoznać się z wysokością obniżki, tj. w momencie otrzymania faktury korygującej.

Ad. 4.

W ocenie Spółki, mając na uwadze brzmienie art. 86 ust. 10, 10b i 11 ustawy o VAT oraz brak szczególnych zasad rozliczania przez nabywcę faktur korygujących zwiększających kwotę VAT naliczonego (tj. korekt in plus) zastosowanie znajdą ogólne zasady dotyczące odliczania podatku VAT, tj. odliczenie podatku VAT powinno nastąpić w okresie otrzymania faktury korygującej in plus lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych.

Uzasadnienie grupy zainteresowanych przyporządkowane do poszczególnych pytań

Z uwagi na to, że Z. i W. uczestniczą w tym samym opisie zdarzenia przyszłego, zgodnie z art. 14b § 1 w związku z art. 14r § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, występują o wydanie interpretacji we wniosku wspólnym.

Ad 1. – Ad 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do brzmienia art. 7 ust. 2 ustawy o VAT pod pojęciem dostawy towarów (rozumianych zgodnie z art. 2 pkt 6 jako rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii), o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Z kolei art. 8 ust. 1 ustawy definiuje świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jako każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

W stanie faktycznym objętym wnioskiem Z. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje za odpłatnością na rzecz sprzedawców energii elektrycznej czynności niestanowiące dostaw towarów, zatem należy je kwalifikować jako opodatkowane świadczenie usług. Przepisy ustawy o VAT wymagają aby każda czynność podlegająca opodatkowaniu została właściwie udokumentowana i zaraportowana w okresie wyznaczonym momentem powstania obowiązku podatkowego odpowiednio w zakresie prawidłowo ustalonej podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku.

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą m.in. sprzedaż dokonywaną przez niego na rzecz innego podatnika podatku. Faktura jest dokumentem sformalizowanym, zawierającym dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie (art. 2 pkt 31). Jest wystawiana dla udokumentowania sprzedaży, powinna zatem odzwierciedlać faktyczny przebieg transakcji, do której się odnosi oraz obejmować co najmniej dane wymagane przepisami prawa. Zgodnie z brzmieniem art. 106e ust. 1 ustawy faktura powinna zawierać m.in.:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;

6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;

7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;

13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15)kwotę należności ogółem.

Jak podkreśla się w stanowiskach organów podatkowych faktura, w swojej zasadniczej części nie powinna zawierać sposobu skalkulowania wynagrodzenia, w tym sensie że nie wykazuje się na fakturze w odrębnych pozycjach składowych wynagrodzenia, gdyż nie stanowią one samodzielnego przedmiotu sprzedaży. Informacje w tym zakresie mogą być przedstawione w uwagach do faktury lub oddzielnie.

W przypadku, gdy faktura nie odpowiada okolicznościom udokumentowanego nią zdarzenia z uwagi na zmianę tych okoliczności albo błąd, konieczne jest wystawienie do niej faktury korygującej. Zgodnie z dyspozycją art. 106j ust. 1 ustawy w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

·podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

·dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

·dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

·stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury,

·podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca (ust. 2 powołanego wyżej artykułu) powinna zawierać:

1) (pkt 2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2) (pkt 2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;

3) (pkt 3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5, tj.:

- datę wystawienia;

- kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

- imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

- numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

- numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b; b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4) (pkt 5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

5) (pkt 6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Ponadto – ust. 2a – faktura może zawierać wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" albo "KOREKTA" i przyczynę korekty.

Z zakresu danych wymaganych dla faktury korygującej wynika, że faktura korygująca musi odnosić się do konkretnej faktury i objętej nią czynności, ze wskazaniem danych, które uległy zmianie albo pierwotnie zostały wykazane błędnie.

Nie wyklucza to możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących, w szczególności, że taką możliwość wprost przewiduje art. 106j ust. 3 ustawy. Przywołany przepis reguluje tzw. uproszczone zbiorcze faktury korygujące okresowe, dotyczące upustów i obniżek cen. Zgodnie z jego brzmieniem w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

1)zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;

2)może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.

Brak szczególnych uregulowań dla korekt zbiorczych powodowanych innymi przyczynami niż okresowy upust lub obniżka ceny oznacza jedynie, że w tych innych przypadkach korekta faktury każdorazowo musi spełniać wymogi określone w ust. 2 analizowanego artykułu.

Podkreślenia wymaga, że faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur, które modyfikują treść faktur pierwotnych, w zakresie wyznaczonym ich przyczyną. Mogą one powodować zmniejszenie albo zwiększenie podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT i/lub kwoty podatku albo dotyczyć innych danych zawartych w fakturze pierwotnej.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT dotyczących faktur korygujących wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura nie jest adekwatna do przebiegu danej czynności – podatnik wystawia fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się w szczególności w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, również gdy dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań, udzielono rabatu, bądź upustów i obniżek cen. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. A zatem istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych, z uwzględnieniem zmian zaistniałych lub stwierdzonych po wystawieniu faktury.

Przenosząc powyższe uwagi na grunt opisanego zdarzenia w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na specyfikę świadczonych przez Z. usług dystrybucji energii elektrycznej i ich masowy charakter, wymuszające szczególne zasady rozliczeń oparte na odczytach urządzeń pomiarowych w poszczególnych punktach poboru energii elektrycznej. Odczyty te dostarczają wiarygodnych danych o ilości wykonanych usług i stanowią podstawę wyliczenia wynagrodzenia należnego Z. w odniesieniu do okresu rozliczeniowego wyznaczanego odczytami oraz wystawiania faktur. Z. żąda od danego sprzedawcy energii elektrycznej, z którym zawarł umowę G. zapłaty w wysokości ustalonej na podstawie/z uwzględnieniem danych z urządzeń pomiarowych. Ewentualna zmiana kwoty należnego wynagrodzenia (in plus albo in minus) wynika z okoliczności ujawnionych, stwierdzonych lub zgłoszonych w stosunku do poszczególnych punktów poboru energii elektrycznej po wystawieniu faktur zagregowanych dla danego sprzedawcy energii elektrycznej.

Specyfika działalności w zakresie tzw. mediów, w tym usług dystrybucji energii elektrycznej, została uwzględniona w uregulowaniach ustawy o VAT. Ustawa ta wprowadza dla usług dystrybucji energii elektrycznej szczególny moment powstania obowiązku podatkowego, wiążąc go z wystawieniem faktury bądź upływem terminu płatności oraz szczególny termin do wystawienia faktury, odpowiednio powiązany z upływem terminu płatności (por. art. 19a ust. 5 pkt 4 lit b w zw. z ust. 7 i art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT). Ponadto wprowadza również szczególne zasady w zakresie korekt podstawy opodatkowania in minus.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl ust. 13 powołanego artykułu, zmniejszenia podstawy opodatkowania przy sprzedaży udokumentowanej fakturą z wykazaną kwotą podatku z tytułu upustów/obniżek cen i zwrotów towarów, opakowań oraz wcześniejszych zapłat, uwzględnia się z zasady w okresie, w którym wystawiono fakturę korygującą, pod warunkiem spełnienia określonych wymogów, w tym posiadania dokumentacji potwierdzającej poczynione przez strony uzgodnienia w tym zakresie. Zaś na podstawie ust. 14, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna. Kolejny ust. 15 w pkt. 3 stanowi natomiast, że wymóg posiadania dokumentacji nie dotyczy m.in. świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej.

W konsekwencji korekty sprzedaży udokumentowanej fakturą z wykazaną kwotą podatku skutkujące zmniejszeniem kwoty podatku wykazanej na fakturze, bez względu na ich przyczynę, ujmuje się na zasadach określonych w art. 29a ust. 13 ustawy, z reguły w okresie, w którym wystawiono fakturę korygującą, przy czym dla korekt dotyczących m.in. świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej nie jest wymagane posiadania dodatkowej dokumentacji.

Dla zwiększenia podstawy opodatkowania, przepis z art. 29a ust. 17 ustawy wskazuje jako właściwy okres rozliczeniowy, w którym zaistniała jej przyczyna. Przy czym przepis ten w konkretnych przypadkach należy odczytywać z uwzględnieniem zasad powstania obowiązku podatkowego z tytułu danej czynności. W odniesieniu do usług dystrybucji energii elektrycznej obowiązek ten powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż z upływem terminu płatności - art. 19a ust. 5 pkt 4 w zw. z ust. 7 ustawy, zaś art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy stanowi, że fakturę potwierdzającą przedmiotowe usługi wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności.

Zestawienie powołanych wyżej przepisów dotyczących postawy opodatkowania, korekt podstawy opodatkowania i/lub kwoty VAT w odniesieniu do świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej prowadzi do wniosku, że z zastrzeżeniem przypadków, gdy termin płatności należności z faktury (faktura korygująca jest fakturą) za takie usługi przypada przed wystawieniem tego dokumentu, okres właściwy do zaraportowania rozliczeń z ich tytułu wyznacza moment wystawienia faktury odpowiednio w odniesieniu do wynikającej z danej faktury kwoty do zapłaty obejmującej podstawę opodatkowania i związanej z nią kwoty należnego podatku VAT, jak i w przypadku zmniejszenia podstawy opodatkowania lub/i kwoty podatku.

W opisanym zdarzeniu przyszłym Z. planuje wystawiać zbiorcze zagregowane faktury korygujące do faktur zagregowanych obejmujących całość usług dystrybucji energii elektrycznej wykonanych w danym miesiącu dla punktów poboru u klientów (odbiorców końcowych) danego sprzedawcy energii elektrycznej w oparciu o umowę G.. Te faktury korygujące będą zawierały dane określone w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, a dodatkowo ich przyczyna będzie identyfikowalna dla odbiorcy faktury w komunikatach danych rozliczeniowych.

Mając zatem na uwadze, że z analizy powołanych przepisów ustawy o VAT nie wynika, by podatnik był pozbawiony możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących, jak również tę okoliczność, że zbiorcza faktura zagregowana będzie zawierała dane określone w art. 106j ust. 2 ustawy o VAT, uznać należy, że Wnioskodawca jest uprawniony, aby dokonując korekty zagregowanych faktur rozliczeniowych potwierdzających świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej w danym miesiącu na rzecz danego sprzedawcy energii elektrycznej, wystawić zbiorczą zagregowaną fakturę korygującą przedstawioną w opisie zdarzenia przyszłego.

Równocześnie, w kontekście brzmienia przepisów art. 19a ust. 5 pkt 4 i ust. 7, 29a ust. 13, ust. 14, ust. 15 i ust. 17 do oraz art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT, okresem właściwym dla ujęcia kwoty korekty wynikającej ze zbiorczej zagregowanej faktury korygującej będzie okres, w którym korekta ta zostanie wystawiona w związku ze stwierdzeniem istnienia jej podstaw.

Mając na uwadze powyższe stanowisko Z., zgodnie z którym:

·ad. 1 - w okolicznościach stanu faktycznego wystawienie zagregowanych faktur korygujących dotyczących usług dystrybucji energii elektrycznej jest prawidłowe,

·ad. 2 - okresem właściwym do ujęcia zbiorczej zagregowanej faktury korygującej jest okres, w którym zostanie wystawiony ten dokument,

należy uznać za w pełni uzasadnione.

Ad.3 – Ad.4

Ustawodawca nie przewidział szczególnych regulacji określających moment ujęcia faktur korygujących in plus, tym samym zasadne jest stosowanie w tym względzie zasad ogólnych dotyczących odliczenia podatku VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak stanowi ust. 10 przytoczonego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy. Co ważne, prawo do odliczenia VAT przysługuje nie wcześniej niż w okresie otrzymania faktury. Podsumowując, aby podatnik miał możliwość odliczyć podatek VAT od dokonanego zakupu muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

1.otrzymał fakturę,

2.powstał obowiązek podatkowy u sprzedawcy,

3.nabyte towary lub usługi będą przez podatnika wykorzystywane w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powyższym, nabywca co do zasady może odliczyć VAT w rozliczeniu za okres, w którym u sprzedawcy (usługodawcy) powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę (dokument celny).

A zatem, jeżeli faktura korygująca „in plus” została wystawiona w związku z nową okolicznością, niemożliwą do przewidzenia w momencie wystawiania faktury pierwotnej, to przyjmuje się, że sprzedawca (usługodawca) powinien tę korektę rozliczyć (wykazać obowiązek podatkowy) na bieżąco (czyli generalnie w miesiącu wystawienia korekty faktury). Natomiast gdy faktura korygująca jest wystawiona z powodu popełnionego błędu, należy ją rozliczyć w miesiącu, w którym wykazano VAT należny z faktury pierwotnej.

W praktyce więc przyczyna wystawienia korekty od strony nabywcy nie ma znaczenia. Ważne jest tylko to, że u sprzedawcy (usługodawcy) powstał już obowiązek podatkowy. Powstał on bowiem albo w miesiącu dokonania sprzedaży, albo w miesiącu, w którym powstały okoliczności uprawniające do wystawienia faktury korygującej „in plus”.

Skoro zatem u sprzedawcy (usługodawcy) powstał już obowiązek podatkowy, to u nabywcy termin odliczenia VAT zależy już tylko od daty otrzymania faktury (tu: faktury korygującej). Jeżeli korektę tę podatnik otrzyma w lipcu, to w tym też miesiącu może odliczyć VAT naliczony wynikający z tej korekty. Zgodnie z przepisami odliczenia może dokonać także w deklaracji za jeden z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy o VAT).

W świetle natomiast art. 86 ust. 19a ustawy o VAT w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego te warunki zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług lub kwoty podatku wykazanego na fakturze zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym te warunki zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym te warunki zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Zatem nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystąpienia przesłanek do zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego przez kontrahenta jest obowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Obniżenie to następuje w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione, jeżeli dodatkowo przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania.

W przypadku, gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione - nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego dopiero w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione. Dla obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem oznaczają, że dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest nie sam moment otrzymania faktury korygującej, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

MF w objaśnieniach podatkowych z dnia 23 kwietnia 2021 r. w zakresie pakietu rozwiązań Slim VAT oraz wybranych rozwiązań doprecyzowujących niektóre konstrukcje VAT wprowadzonych ustawą z dnia 27 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2419) wyjaśnił, że w przypadku korekty faktury dotyczącej transakcji określonych w art. 29a ust. 15 pkt 3 ustawy o VAT (m.in. usług dystrybucji energii elektrycznej) obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym nabywca może zapoznać się z wysokością obniżki, rozumianą w art. 86 ust. 19a ustawy o VAT jako uzgodnienie warunków korekty i ich spełnienie. Co istotne wskazano, że zazwyczaj będzie to dopiero w momencie otrzymania faktury korygującej.

W. nabywa od Z. usługi dystrybucyjne, które następnie odsprzedaje podmiotom z którymi ma zawarte umowy kompleksowe na sprzedaż energii elektrycznej i usług dystrybucji. Powyższe bezspornie świadczy o tym, że nabywane usługi służą wykonywanym przez W. czynnościom opodatkowanym.

Z. zamierza wystawiać na W. zbiorcze zagregowane faktury korygujące, które będą obejmować wszystkie faktury zagregowane wystawione w danym miesiącu kalendarzowym. W przypadku korekty obejmującej kilka tytułów korekt, na kwotę korekty, tj. zwiększenie albo odpowiednio zmniejszenie podstawy opodatkowania i/lub kwoty podatku wykazaną w danej zbiorczej zagregowanej fakturze korygującej, złożą się kwoty cząstkowe wynikające z poszczególnych uwzględnionych w niej tytułów. Kwota prezentowana w treści zbiorczej zagregowanej faktury korygującej będzie stanowiła sumę związanych z tymi tytułami odpowiednio korekt kwot in plus oraz in minus.

W opinii Spółki odnosząc zaprezentowane zmiany w zakresie dokumentowania korekt do przepisów dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego, zdaniem Spółki na termin ujęcia zbiorczych zagregowanych faktur korygujących powinien mieć wpływ ich ostateczny wynik, a nie poszczególne przyczyny korekt ani ich kierunek. W konsekwencji jeżeli ostateczny wynik zbiorczej zagregowanej faktury korygującej będzie na plus, to wówczas Spółka powinna zastosować ogólne zasady odliczania podatku, według których zwiększenia podatku VAT naliczonego powinna dokonać w miesiącu otrzymania faktury korygującej albo w trzech następnych okresach rozliczeniowych.

Z kolei jeżeli wynik zbiorczej zagregowanej faktury korygującej byłby na minus, to zgodnie z treścią powołanych wyżej przepisów i zaprezentowanym stanowiskiem Ministerstwa Finansów, zmniejszenia kwoty podatku naliczonego Spółka powinna dokonać w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała zbiorczą zagregowaną fakturę korygującą, czyli w okresie w którym mogła się realnie zapoznać z ostateczną kwotą korekty jak i jej powodami.

Doprecyzowanie stanowiska w sprawie w uzupełnieniu wniosku

Zainteresowane podtrzymują stanowisko wyrażone w złożonym wniosku, zgodnie z którym w odniesieniu do pytań w nim sformułowanych:

Ad. 1

W ocenie Z., mając na uwadze brzmienie przepisów art. 106j ust. 1-2a i ust 4 ustawy o VAT w przedstawionych okolicznościach wystawienie zagregowanych faktur korygujących dotyczących usług dystrybucji energii elektrycznej jest prawidłowe.

Ad. 2

Zdaniem Z. okresem właściwym do ujęcia zbiorczej zagregowanej faktury korygującej zgodnie z art. 19a ust. 4 pkt 4 oraz art. 29a ust. 13, ust. 14, ust. 15 i ust. 17 i art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT jest okres, w którym zostanie wystawiony ten dokument.

Ad. 3

Według opinii W. . zgodnie z treścią art. 86 ust. 19 ustawy o VAT obowiązek zmniejszenia kwoty podatku naliczonego po stronie Spółki powstanie w rozliczeniu za okres, w którym Spółka mogła zapoznać się z wysokością obniżki, tj. w momencie otrzymania faktury korygującej.

Ad. 4

W ocenie W., mając na uwadze brzmienie art. 86 ust. 10, 10b i 11 ustawy o VAT oraz brak szczególnych zasad rozliczania przez nabywcę faktur korygujących zwiększających kwotę VAT naliczonego (tj. korekt in plus) zastosowanie znajdą ogólne zasady dotyczące odliczania podatku VAT, tj. odliczenie podatku VAT powinno nastąpić w okresie otrzymania faktury korygującej in plus lub w trzech kolejnych okresach rozliczeniowych.

Równocześnie w zakresie uzasadnienia stanowiska dotyczącego okresu właściwego do ujęcia otrzymanych przez W. zagregowanych faktur korygujących, Zainteresowane zmieniają to uzasadnienie w ten sposób, że:

·w przypadku otrzymania zbiorczej zagregowanej faktury korygującej in minus, W. powinna dokonać zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymała taką zbiorczą zagregowaną fakturę korygującą. Jest to najwcześniejszy okres, w którym W. . realnie ma możliwość zapoznać się z ostateczną kwotą należną Z. z tytułu wykonanych usług jak i jej powodem/przyczynami zmniejszenia należności Z.. W. będzie bowiem zobowiązana do zapłaty na rzecz Z. kwot określonych w otrzymanych zagregowanych fakturach wystawionych przez Z. na podstawie danych systemowych w dniu wystawienia danego dokumentu, odpowiednio w terminie wynikającym z faktury zagregowanej (albo zbiorczej zagregowanej faktury korygującej).

·z kolei w przypadku otrzymania zbiorczej zagregowanej faktury korygującej in plus W. . powinna zastosować ogólne zasady odliczania podatku, według których zwiększenia podatku VAT naliczonego powinna dokonać w miesiącu otrzymania faktury korygującej albo w trzech następnych okresach rozliczeniowych. Po stronie sprzedawcy (usługodawcy) obowiązek podatkowy w analizowanych okolicznościach, tj. w odniesieniu do usług dystrybucji energii elektrycznej na podstawie art. 19a ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT powstanie każdorazowo z chwilą wystawienia faktury, zatem otrzymanie tej faktury przez W. . niewątpliwie będzie okolicznością powodującą spełnienie przesłanek umożliwiających skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT w związku z brzmieniem art. 86 ust. 10, 10b i 11 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 1b, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20, art. 21 ust. 1 i art. 138f.

Stosownie do art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu:

a) dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego,

b) świadczenia usług:

- telekomunikacyjnych,

- wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,

- najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

- ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

- stałej obsługi prawnej i biurowej,

- dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

- z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Według art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 10 ustawy:

Podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

W myśl art. 29a ust. 14 ustawy:

Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Przy czym zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy:

Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:

1)eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;

2)dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3)sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;

4)(uchylony)

5)wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.

Na gruncie przepisów ustawy VAT w zakresie korekty podstawy opodatkowania, w odniesieniu do transakcji, o których mowa w art. 29a ust. 15 ustawy ustawodawca zdecydował się na stosowanie odrębnych zasad korygowania (zrezygnował on z warunku posiadania przez sprzedawcę dokumentacji).

Natomiast w myśl z art. 29a ust. 17 ustawy:

W przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.

Jak wynika z art. 106b ust. 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;

2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;

3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:

a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,

b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,

c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.

Na podstawie art. 106j ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury:

1)podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2)(uchylony)

3)dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4)dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5)stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

W świetle art. 106j ust. 2 ustawy:

Faktura korygująca powinna zawierać:

1)(uchylony)

2)numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;

3)dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a)określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4)(uchylony)

5)jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6)w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

W oparciu o art. 106j ust. 3 ustawy:

W przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny, może wystawić fakturę korygującą dotyczącą dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, która:

1)zawiera dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnoszą się udzielany opust lub udzielana obniżka;

2)może nie zawierać nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą - w przypadku gdy korekta dotyczy wszystkich dostaw towarów i świadczonych usług.

W myśl art. 106j ust. 4 ustawy:

Fakturę korygującą fakturę ustrukturyzowaną wystawia się w postaci faktury ustrukturyzowanej.

Należy zauważyć, że faktura jest dokumentem sformalizowanym (potwierdzającym zaistnienie określonej zaszłości gospodarczej), który powinien spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdza fakt nabycia określonych towarów lub usług. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu, który potwierdza rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika.

Z ww. przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Powyższe uregulowania wskazują, że istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Zaznaczyć należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”). W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału faktur „in plus” ze względu na powód ich wystawienia:

·jeżeli korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna;

·w sytuacji gdy korekta jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży (przykładowo zaistniały nowe okoliczności transakcji skutkujące zwiększeniem podstawy opodatkowania), korekta powinna być dokonana w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą. Taki przypadek będzie miał miejsce, gdy w fakturze pierwotnej podatek należny został wykazany w prawidłowej wysokości, natomiast przyczyna korekty powstała później i nie była możliwa do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej.

Zatem, w zależności od przyczyny korekty, tj. momentu, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania, podatnik jest zobowiązany do korekty podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym ta przyczyna zaistniała. Generalnie, zaistnienie przesłanek do dokonania korekty zwiększającej podstawę opodatkowania powoduje obowiązek wykazania zwiększenia podstawy opodatkowania w rozliczeniu bieżącym (tj. tym, w którym zaistniały wspomniane przesłanki). Takie okoliczności wystąpią w przypadku, gdy przyczyna korekty zwiększającej podstawę opodatkowania jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży.

Z opisu sprawy wynika, (…).

Zainteresowany niebędący stroną postępowania – W. (zwana dalej również sprzedawcą energii elektrycznej lub nabywcą lub Spółką) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży energii elektrycznej i usług dystrybucji.

Z., działając jako operator systemu dystrybucyjnego, zawiera ze sprzedawcami energii elektrycznej (w tym z W.) generalne umowy dystrybucji energii elektrycznej (dalej: umowa G.).

(...). Dla potwierdzenia usług wykonanych na rzecz sprzedawcy w danym miesiącu kalendarzowym Z. wystawia z reguły trzy faktury zagregowane tytułem (nazwa usługi) „Usługa (...) G.”.

Każda z faktur opiewa na łączną kwotę należnego Z. wynagrodzenia, stanowiącego sumę opłat za usługi w poszczególnych punktach poboru. Wraz z fakturą zagregowaną Z. udostępnia Sprzedawcy w umówiony sposób informacje o wysokości opłat dla poszczególnych punktów poboru. Dane te mogą być przesyłane indywidualnie po dokonaniu odczytu urządzeń pomiarowych, dostarczane w postaci załącznika/zestawienia bądź udostępnianie sprzedawcy do pobrania na platformie elektronicznej.

Po wystawianiu zagregowanych faktur za usługi świadczone w danym miesiącu zdarzają się sytuacje, w których konieczna jest ich korekta z przyczyn innych niż upust lub obniżka ceny. Przyczyny korekty każdorazowo wskazane są w komunikatach danych rozliczeniowych zgodnie z właściwą G.. Mogą to być przykładowo reklamacje ilościowe, brak obciążenia w odniesieniu do „nowego” punktu poboru albo obciążenie punktu poboru wyłączonego z zakresu umowy G..

Ww. przyczyny korekt mogą skutkować zarówno zwiększeniem, jak i zmniejszeniem wysokości podstawy opodatkowania wykazanej na fakturze/fakturach pierwotnych.

Planują Państwo wystawiać zbiorcze miesięczne zagregowane faktury korygujące zarówno zwiększające, jak i zmniejszające podstawę opodatkowania VAT i/lub kwotę podatku VAT wykazaną na fakturach zagregowanych. Zamierzają Państwo (Z.) wystawiać Sprzedawcy energii elektrycznej zbiorcze zagregowane faktury korygujące odnoszące się każdorazowo do wszystkich zagregowanych faktur wystawionych dla danego sprzedawcy z tytułu świadczonych na jego rzecz usług dystrybucji energii elektrycznej w danym miesiącu kalendarzowym.

Zbiorcza zagregowana faktura korygująca będzie w szczególności zawierać następujące elementy:

1) numer kolejny oraz datę wystawienia zbiorczej zagregowanej faktury korygującej;

2) numery identyfikujące w Krajowym Systemie e-Faktur zagregowane faktury, których dotyczy zbiorcza zagregowana faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;

3) dane zawarte w zagregowanych fakturach, których dotyczy zbiorcza zagregowana faktura korygująca:

a) daty wystawienia zagregowanych faktur;

b) kolejne numery nadane w ramach jednej lub więcej serii, które w sposób jednoznaczny identyfikują zagregowane faktury, a także okres rozliczeniowy, którego dotyczą;

c) imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

d) numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku,

e) numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi,

f) nazwę usługi objętej korektą („Usługa (...) G.”);

4) kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego, przy czym wykażą Państwo w jednej pozycji łączną wynikową kwotę korekty zwiększającej albo zmniejszającej podstawę i/lub kwotę podatku wynikającą z korekty wszystkich zagregowanych faktur.

W przypadku gdy z ww. korekty będzie wynikała kwota do zapłaty (korekta in plus) Sprzedawca będący odbiorcą korekty, a także nabywcą usług będzie zobowiązany do jej uregulowania w terminie określonym w korekcie/w umowie.

Wskazali Państwo, że korekty zbiorcze faktur, o których mowa we wniosku mogą być spowodowane przyczynami powstałymi w momencie wystawienia faktury pierwotnej i późniejszym wykryciem błędu, jak również przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży.

Wątpliwości Państwa dotyczą możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących oraz terminu ich rozliczenia.

Zgodnie z dyspozycją art. 106j ust. 1 ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Zamierzają Państwo wystawiać Sprzedawcy energii elektrycznej zbiorcze faktury korygujące odnoszące się każdorazowo do wszystkich faktur wystawionych dla danego sprzedawcy z tytułu świadczonych na jego rzecz usług dystrybucji energii elektrycznej w danym miesiącu kalendarzowym.

Przepis art. 106j ustawy, nie ogranicza możliwości wystawiania zbiorczych faktur korygujących jedynie do przypadków, kiedy zmiana podstawy opodatkowania/podatku należnego jest spowodowana upustem lub obniżką ceny w danym okresie, ale tylko w takiej sytuacji zbiorcza faktura korygująca nie musi zawierać wszystkich informacji o fakturze pierwotnej (zgodnie z powołanym wyżej art. 106j ust. 3 ustawy).

Zatem, skoro wystąpią przesłanki wpływające na podstawę opodatkowania/podatek należny, to tym samym będą Państwo zobowiązani do udokumentowania zmiany podstawy opodatkowania/podatku należnego poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w art. 106j ustawy.

Wskazaliście Państwo, że faktury korygujące nie będą spowodowane udzieleniem upustu lub obniżką ceny. Zbiorcza faktura korygująca będzie zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j. ust. 2 ustawy.

Zatem, w okolicznościach niniejszej sprawy, będą mogli Państwo (Z.) wystawiać zbiorcze faktury korygujące „in minus” i „in plus” w przypadku zmiany podstawy opodatkowania/podatku należnego wykazanych w pierwotnie wystawionych fakturach, zgodnie z art. 106j ust. 1 w zw. z art. 106j ust. 2 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznałem za prawidłowe.

Przechodząc do momentu ujmowania zbiorczych korekt przez Z. należy wskazać, że w zakresie faktur korygujących „in minus” zastosowanie znajdzie art. 29a ust. 13 ustawy.

Zgodnie z ww. przepisem obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Przy czym dla korekt dotyczących świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej nie jest wymagane posiadania dodatkowej dokumentacji - art. 29a ust. 15 ustawy.

Wskazaliście Państwo, że w momencie wystawienia zbiorczej faktury korygującej dla W., Spółka ta zapozna się z warunkami obniżki.

Zatem Z. będzie upoważniona do obniżenia podstawy opodatkowania w miesiącu wystawienia zbiorczej faktury korygującej.

Natomiast w przypadku, zwiększenia podstawy opodatkowania (korekta „in plus”) należy zwrócić uwagę na art. 29a ust. 17 ustawy, który stanowi, że w zależności od przyczyny korekty, tj. momentu, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania - podatnik jest zobowiązany do korekty podstawy opodatkowania w rozliczeniu za okres, w którym ta przyczyna zaistniała.

W myśl art. 29a ust. 17 ustawy:

·jeżeli korekta spowodowana jest przyczynami powstałymi już w momencie wystawienia faktury pierwotnej, to powinna ona zostać rozliczona w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna;

·w sytuacji gdy korekta jest spowodowana przyczynami zaistniałymi po dokonaniu sprzedaży (przykładowo zaistniały nowe okoliczności transakcji skutkujące zwiększeniem podstawy opodatkowania), korekta powinna być dokonana w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym wystawiono fakturę korygującą. Taki przypadek będzie miał miejsce, gdy w fakturze pierwotnej podatek należny został wykazany w prawidłowej wysokości, natomiast przyczyna korekty powstała później i nie była możliwa do przewidzenia w momencie wystawienia faktury pierwotnej;

·późniejsze wykrycie błędu w fakturze pierwotnej stanowi przyczynę zwiększenia podstawy opodatkowania rozliczanej w deklaracji podatkowej za okres, w którym została wykazana faktura pierwotna.

Jednak z uwagi na szczególny moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy energii elektrycznej i świadczenia usług dystrybucji energii elektrycznej - w dacie wystawienia faktury - na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a i b ustawy, sposób ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego należy brać pod uwagę zarówno w przypadku wystawiania faktur pierwotnych, jak również w przypadku wystawiania faktur korygujących.

Zatem w stosunku do transakcji krajowych, dla których określono szczególny moment powstania obowiązku podatkowego (art. 19a ust. 5 ustawy o VAT) ww. korekty „in plus” powinny być ujmowane zgodnie ze szczególnymi zasadami powstania obowiązku podatkowego.

Zatem, w analizowanej sprawie, w przypadku zwiększenia podstawy opodatkowania zbiorcza faktura korygująca „in plus” powinna zostać rozliczona w okresie, w którym została wystawiona

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 uznałem za prawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości sformułowane w pytaniach nr 3 i 4 dotyczą okresu odliczenia przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania podatku naliczonego z tytułu otrzymanych zbiorczych faktur korygujących („in plus” i „in minus”).

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy, można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie następujące przesłanki:

·powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

·doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

·podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Stosownie do treści art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Na mocy art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy:

W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, o którym mowa w art. 29a ust. 13, lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze, o którym mowa w art. 29a ust. 14, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione z dostawcą towarów lub usługodawcą, jeżeli przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione. W przypadku gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione, nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Zatem nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystąpienia przesłanek do zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego przez kontrahenta jest obowiązany do obniżenia kwoty podatku naliczonego. Obniżenie to następuje w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione, jeżeli dodatkowo przed upływem tego okresu rozliczeniowego warunki te zostały spełnione, tj. doszło do zrealizowania przesłanek warunkujących pomniejszenie podstawy opodatkowania.

W przypadku, gdy warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały spełnione po upływie okresu rozliczeniowego, w którym warunki te zostały uzgodnione – nabywca towaru lub usługi jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego dopiero w rozliczeniu za okres, w którym warunki te zostały spełnione.

Dla obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem oznaczają, że dla powstania obowiązku pomniejszenia VAT naliczonego ważny jest nie sam moment otrzymania faktury korygującej, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania oraz moment spełnienia tych uzgodnionych warunków – analogicznie jak ma to miejsce w odniesieniu do ustalenia momentu, w którym po stronie sprzedawcy wystąpi prawo do dokonania korekty podstawy opodatkowania lub podatku należnego.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W analizowanym przypadku przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego będą spełnione, gdyż Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a nabywane usługi będą służyły – zgodnie ze wskazaniem – do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – Zainteresowany niebędący stroną postępowania dokonuje ich dalszej odsprzedaży. Tym samym, Zainteresowany niebędący stroną postępowania, będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego ze zbiorczych faktur korygujących wystawionych przez Z. .

Jednocześnie jak wyżej wskazałem, zbiorcze faktury korygujące będą miały wpływ na zmianę podstawy opodatkowania dla Z. Tym samym Z. będzie zobowiązana do udokumentowania zmiany fakturami korygującymi/zbiorczymi fakturami korygującymi na rzecz Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania – art. 106j ustawy.

Zatem, Zainteresowany niebędący stroną postępowania, w rozliczeniach z tytułu podatku VAT, będzie miał prawo ująć otrzymane faktury korygujące dotyczące korekty, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy (w przypadku otrzymania zbiorczych faktur korygujących zwiększających - korekty „in plus”) oraz art. 86 ust. 19a ustawy (w przypadku otrzymania zbiorczych faktury zmniejszającej - korekty „in minus”).

Zatem, Zainteresowany niebędący stroną postępowania w przypadku korekty „in minus” będzie miał prawo do zmniejszenia kwoty podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym będzie mógł zapoznać się z wysokością obniżki, tj. w momencie otrzymania faktury korygującej, zgodnie z art. 86 ust. 19a ustawy.

Natomiast w sytuacji korekty „in plus” Zainteresowany niebędący stroną postępowania będzie uprawniony do zwiększenia kwoty podatku VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do świadczonych usług dystrybucji energii elektrycznej powstanie obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Zainteresowany niebędący stroną postępowania otrzyma zbiorczą fakturę korygującą (zgodnie z zasadami ogólnymi dotyczącymi odliczenia podatku naliczonego).

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 3 i nr 4 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku.

Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Z. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.