Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania sprzedaży używanych towarów przy zastosowaniu procedury VAT-marża.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan  działalność gospodarczą (…) w przeważającym zakresie PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Asortyment stanowią rzeczy używane, tzw. vintage, antyki, przedmioty kolekcjonerskie (w zdecydowanej większości przedmioty ze szkła, porcelany, mosiądzu i brązu) - przedmioty produkowane seryjnie, nie dzieła sztuki (przy czym niniejszy wniosek dotyczy wyłącznie towarów stanowiących towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług - dalej: Ustawa o VAT).

W ramach prowadzonej działalności dokonuje Pan m.in. zakupu towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez:

  • opcja 1 - bezpośrednio (zarówno w Polsce, jak i za granicą) na różnego rodzaju targowiskach, targach staroci, tzw. „pchlich targach”, giełdach, wyprzedażach garażowych, etc.
  • opcja 2 - portale internetowe (takich jak (…)) lub komunikatory internetowe (takie jak (…));
  • opcja 3 - zakupy z zagranicznych domów aukcyjnych.

Towary zakupione w przedstawiony powyżej sposób podlegają dalszej odsprzedaży jako towar handlowy.

Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo nie ma możliwości by wymagać takich dokumentów od osób fizycznych (co ze względów organizacyjnych jest skomplikowane i wręcz niemożliwe), w zdecydowanej większości przypadków niemożliwym jest uzyskanie takich dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby.

W konsekwencji, mając na uwadze, iż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej/ niebędące podatnikami podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej - nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a nie jest Pan w stanie uzyskać dokumentów na zakup towarów, a także nie uzyska danych sprzedawcy.

W celu rzetelnego prowadzenia księgi, zakupy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są dokumentowane samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym (ma Pan wieloletnie doświadczenie kolekcjonerskie i swoją prywatną kolekcję i dokumentuje to Pan w ten sam sposób).

Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne stanowią protokół zakupu i nie zawierają danych personalnych sprzedającego, a jedynie:

  • opis przedmiotu zakupu zawierający: stan zachowania przedmiotu w tym osobno wymienione wszystkie niedoskonałości, w większości przypadków nazwę producenta, kraj pochodzenia i dokładne wymiary, czasem, jeśli jest nazwę własną modelu,
  • kwotę zakupu w walucie zakupu,
  • datę zakupu,
  • miejsce zakupu.

Powyższe, w zależności od przypadku sporządzane będą na podstawie posiadanej przez Wnioskodawcę dokumentacji dodatkowej przechowywanej cyfrowo, tj. odpowiednio:

a)w przypadku opcji 1:

  • skanów korespondencji ze sprzedającym,
  • potwierdzenia dokonania płatności oraz
  • w przypadku zakupu poprzez portale internetowe - również skanu ogłoszenia sprzedaży zawierające: opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu (historię zakupu),

b) w przypadku opcji 2 gdzie płatność dokonywana jest zasadniczo w gotówce i wypłacana osobom indywidualnym niedziałającym w charakterze podatnika VAT ani osobom prowadzącym działalność gospodarczą a sprzedającym rzeczy prywatne, a tym samym nie ma potwierdzenia płatności, Wnioskodawca będzie w posiadaniu:

  • dokładnych zdjęć nabytego towaru ze wszystkich płaszczyzn wykonane niezwłocznie (do 7 dni) od nabycia; ze względu na dużą łatwość uszkodzenia towaru i często trudne warunki nabycia (kupowanie na świeżym powietrzu, w różnych warunkach pogodowych, a potem transport do miejsca magazynowania wykonanie zdjęcia w momencie zakupu jest bardzo problematyczne).

Pytania

1)Czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy zgodnie z opcją 1, jest Pan uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża?

2)Czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy zgodnie z opcją 2, jest Pan uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana interpretacji, w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, jest Pan uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża zarówno w przypadku zakupów dokonywanych zgodnie z opcją 1 , jak również z opcją 2).

W przypadku zakupu od domów aukcyjnych od 1 stycznia 2025 r., jeśli stosują obniżoną stawkę VAT naliczany będzie VAT na zasadach ogólnych.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2023. 1570 t. j. ze zm. zwanej dalej „ustawą o VAT”) „Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT: „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)”.

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy o VAT: „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii”.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy o VAT: „Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika”.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym: „Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112)”.

Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT: „Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7”.

Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy o VAT: „Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika”.

Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy o VAT: „Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach”.

Artykuł 120 ustawy o VAT przewiduje odstępstwa od zasad ogólnych opodatkowania podatkiem VAT. Dotyczy on opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami oraz towarami używanymi.

Ten sposób opodatkowania został wprowadzony z uwagi na to, że w przypadku nabywania towarów od osób fizycznych, bądź w inny sposób, bez wyodrębnionego podatku przy nabyciu nie wystąpi podatek do odliczenia.

Z kolei przy sprzedaży tych przedmiotów, podstawą opodatkowania byłaby cała cena sprzedaży.

Przepisy ustawy o VAT (w tym szeroko przytoczone powyżej) przewidują zatem stosowania szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży.

Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony.

Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy o VAT, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Wskazać należy, że dyspozycja przepisu art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT nie uzależnia zastosowania procedury VAT-marża od podania danych personalnych osób fizycznych (nie podatników podatku VAT). Gdyby ustawodawca warunkował możliwość stosowania procedury VAT marża od udokumentowania zakupów od osób fizycznych, wskazałby to wyraźnie w treści art. 120 ustawy o VAT.

Jednocześnie zauważyć należy, że wymagane jest od podatnika prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach. Wystarczające powinno być zatem prowadzenie ewidencji zakupu nabywanych towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej na podstawie której możliwe będzie określenie kwoty marży.

Udowodnienie zakupu towarów używanych od osób fizycznych nie ma odzwierciedlania w wykładni literalnej i brzmieniu art. 120 ust. 10 ustawy o VAT. Ustawa ta wymienia bowiem 5 stanów faktycznych (źródeł zakupu) towarów od podmiotów, od których zakup uprawnia do zastosowania procedury szczególnej opodatkowania. W tym kontekście zauważyć należy, że jedynie wobec zakupu towarów od podmiotu będącego podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy o VAT), stosującego do danej sprzedaży również opodatkowanie VAT marżą, ustawodawca nakazuje zgromadzenie dokumentów potwierdzających jednoznacznie nabycie towarów na tych zasadach (art. 120 ust. 10 pkt 5 ustawy o VAT). W konsekwencji, jedynie pozostałe cztery przypadki nie wymagają żadnego „jednoznacznego udokumentowania” zakupu.

W związku z powyższym, w celu rzetelnego prowadzenia księgi, wystarczające powinno być dokumentowanie zakupów od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Tak sporządzone dokumenty wewnętrzne mogą nie zawierać danych personalnych sprzedającego, a wystarczające powinno być zapewnienie opisu przedmiotu zakupu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru.

Podsumowując, w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, jak również nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług:

  • brak możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych, nie stoi na przeszkodzie możliwości skorzystania z procedury szczególnej i opodatkowania sprzedaży takich towarów na zasadach opodatkowania marży.
  • dokumentowanie zakupów przez Wnioskodawcę dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy (zarówno w opcji 1 jak i opcji 2), będzie uprawniało Wnioskodawcę do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża.

Potwierdzenie powyższego stanowiska znajduje odzwierciedlenie w interpretacjach podatkowych, w tym:

  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 września 2024 r.  (sygn. 0112-KDIL3.4012.558.2024.1.EW);
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lipca 2023 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.362.2023.AMA);
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 12 października 2023 r. (sygn.0114-KDIP1-3.4012.466.2023.2.PRM);
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2024 r. (sygn. 0112-KDIL1-3.4012.67.2024.1.KL).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Jak stanowi art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Definicję towarów, w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury VAT-marża zawiera art. 120 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).

W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do treści art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7;

Natomiast na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika;

Ponadto, zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 113 lub art. 113a;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Zgodnie z art. 120 ust. 15 ustawy:

Jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 i 5, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Zaznaczyć należy, że dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży ważny jest nie tylko rodzaj towaru, który może zostać objęty tą procedurą, ale również to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w powołanym wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych w ww. przepisie przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jego nabyciu. Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar został jednak nabyty w celu odsprzedaży.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w przeważającym zakresie PKD 47.91.Z (sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet). Asortyment stanowią m.in. rzeczy używane stanowiące towary używane w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności dokonuje Pan m.in. zakupu towarów używanych od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej poprzez:

  • opcja 1 - bezpośrednio (zarówno w Polsce, jak i za granicą) na różnego rodzaju targowiskach, targach staroci, tzw. „pchlich targach”, giełdach, wyprzedażach garażowych, etc.
  • opcja 2 - portale internetowe (takich jak (…)) lub komunikatory internetowe (takie jak (…));

w celu ich dalszej odsprzedaży.

Pana wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy w przypadku nabycia towarów używanych od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług bądź osób nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z brakiem możliwości zaewidencjonowania danych personalnych tych osób fizycznych i udokumentowaniem przez Pana zakupów dowodami wewnętrznymi niezawierającymi danych sprzedawcy, zarówno w opcji 1 jak i 2, będzie Pan uprawniony do opodatkowania sprzedaży na zasadach VAT-marża.

Odnosząc się do Pana wątpliwości należy wskazać, że szczególna procedura dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów i w celu ich odsprzedaży.

Jak wynika z opisu sprawy, nabywa Pan towary używane spełniające definicję towarów używanych według art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Towary zakupione od osób fizycznych będą podlegały dalszej odsprzedaży jako towar handlowy. Wskazać należy, że skoro zamierza Pan nabywać używane towary od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to oznacza, że będzie Pan nabywać ww. towary od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy m.in. towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego, co stanowi zapłatę. Jednocześnie zauważyć należy, że wymagane jest od podatnika prowadzenie rzetelnej ewidencji zawierającej w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w powołanych wyżej przepisach.

Jak Pan wskazał, w celu rzetelnego prowadzenia księgi, zamierza Pan dokumentować zakupy od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym. Ponieważ osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, a dodatkowo nie ma Pan możliwości wymagać takich dokumentów od osób fizycznych, w zdecydowanej większości przypadków nie będzie Pan posiadać dokumentów sporządzonych i podpisanych przez takie osoby. Sporządzone dokumenty wewnętrzne nie będą zawierać danych personalnych sprzedającego, a jedynie opis przedmiotu zakupu zawierający: stan zachowania przedmiotu w tym osobno wymienione wszystkie niedoskonałości, w większości przypadków nazwę producenta, kraj pochodzenia i dokładne wymiary, czasem, jeśli jest nazwę własną modelu, kwotę zakupu, datę zakupu, miejsce zakupu, opis stanu fizycznego towaru. Powyższe, w zależności od przypadku sporządzane będą na podstawie posiadanej przez Pana dokumentacji dodatkowej, tj. odpowiednio:

a)w przypadku opcji 1:

  • skanów korespondencji ze sprzedającym,
  • potwierdzenia dokonania płatności oraz
  • w przypadku zakupu poprzez portale internetowe - również skanu ogłoszenia sprzedaży zawierające: opis, cenę oraz zdjęcie przedmiotu (historię zakupu

b)w przypadku opcji 2 gdzie płatność dokonywana jest zasadniczo w gotówce i wypłacana osobom indywidualnym niedziałającym w charakterze podatnika VAT ani osobom prowadzącym działalność gospodarczą a sprzedającym rzeczy prywatne, a tym samym nie ma potwierdzenia płatności, Wnioskodawca będzie w posiadaniu:

  • dokładnych zdjęć nabytego towaru ze wszystkich płaszczyzn wykonane niezwłocznie (do 7 dni) od nabycia; ze względu na dużą łatwość uszkodzenia towaru i często trudne warunki nabycia (kupowanie na świeżym powietrzu, w różnych warunkach pogodowych, a potem transport do miejsca magazynowania wykonanie zdjęcia w momencie zakupu jest bardzo problematyczne)

Wobec powyższego, skoro będzie Pan prowadził ewidencję zakupu nabywanych towarów od osób fizycznych, to będzie Pan mógł określić kwotę nabycia. Tym samym należy stwierdzić, że dokonując sprzedaży towarów używanych, nabytych od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy w celu ich dalszej odsprzedaży oraz znając cenę nabycia używanych towarów, będzie Pan miał prawo do zastosowania szczególnej procedury o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy.

Zatem w przypadku, kiedy jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nabywa Pan towary używane, o których mowa w z art. 120 ust. 1 pkt 4 od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy, w celu ich dalszej odsprzedaży - to zarówno w opcji 1 jak i opcji 2 - będzie Pan uprawniony do opodatkowania sprzedaży towarów używanych na zasadach szczególnych VAT-marża, określonych w art. 120 ust. 4 ustawy. Będzie Pan bowiem ww. zakupy dokumentował dowodami wewnętrznymi, z których jednoznacznie będzie wynikała m.in. kwota zakupu, na podstawie której będzie Pan mógł określić kwotę marży w przypadku sprzedaży tych towarów.

Tym samym, Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczam, że zakres przedmiotowy wniosku wyznacza przedstawione przez Pana pytanie. Wskazuję tym samym, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem tj. kwestia możliwości zastosowania VAT marża w przypadku zakupów od domów aukcyjnych opcja 3 nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.