Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług bez obowiązku zapłaty podatku VAT za przekazane nieodpłatnie towary i usługi.

Uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2025 r. (data wpływu 10 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 10 marca 2020 roku, na mocy zawartej Umowy Konsorcjum (dalej: Umowy), utworzono Konsorcjum (…) (dalej: Konsorcjum; Konsorcjum (…)). W skład Konsorcjum wchodzi (…) osób fizycznych prowadzących gospodarstwa rolne (zwanych dalej „Rolnikami”), podmiot doradczy (…) (dalej: …) w (…), a także podmiot doradczy lider konsorcjum (…) Sp. z o.o. (dalej: (…), Spółka). Część Rolników, będący członkami Konsorcjum, są rolnikami, których działalność korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (VAT).

Projekt, dla którego powołano Konsorcjum ma na celu wspólną realizację kompleksowego projektu o strategicznym znaczeniu dla polskiego rolnictwa obejmującej opracowanie i wdrożenie do praktyki innowacji w zakresie efektywnej produkcji (…), tj. m.in. poprzez wprowadzenie:

-nowych lub znacznie udoskonalonych produktów objętych załącznikiem (…) do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i/lub

-nowych lub znacznie udoskonalonych technologii dotyczących produkcji przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem (…) do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i/lub

-nowych lub znacznie udoskonalonych metod organizacji dotyczących produkcji przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem (…) do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i/lub

-nowych lub znacznie udoskonalonych metod marketingu dotyczącego produkcji przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem (…) do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i/lub

-tworzenia lub rozwoju krótkich łańcuchów dostaw i/lub rynków lokalnych, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem (…) do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

W dniu 12 marca 2020 roku konsorcjum złożyło wniosek o przyznanie wsparcia finansowego w ramach działania „Współpraca”, które jest częścią Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) na lata 2014-2020. Ten instrument finansowy ma na celu wspieranie innowacyjnych inicjatyw w sektorze rolnym, sprzyjając tworzeniu partnerstw między rolnikami, przedsiębiorstwami oraz jednostkami badawczymi. Dzięki uzyskaniu wsparcia, Konsorcjum (…) mogło rozpocząć realizację kluczowych zadań projektu.

W dniu 22 kwietnia 2022 roku pomiędzy członkami Konsorcjum a Agencją (…) została podpisana umowa o przyznanie pomocy nr (…)która umożliwiła formalne rozpoczęcie prac zgodnie z założonym harmonogramem. W ramach ww. umowy zawartą z Agencją (…), ustalono zakres ww. operacji oraz zasady jej finansowania (dalej: Operacja).

Konsorcjum kwalifikuje się jako grupa operacyjna (…) w rozumieniu art. 56 i art. 57 rozporządzenia (…) (Rozporządzenie (…) (UE) Nr (…) z dnia (…) 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez (…) (…) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr …) i nie jest spółką cywilną, osobą prawną, ani ułomną osobą prawną. Kluczowe decyzje w Konsorcjum podejmują wspólnie jego członkowie. Za wszelkie zobowiązania związane ze złożeniem wniosku o pomoc oraz realizacją Operacji członkowie Konsorcjum odpowiadają solidarnie wobec Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Każdy uczestnik Konsorcjum, zgodnie z Umową jest zobowiązany do:

1. Realizacji operacji, zgodnie z:

a)umową o dofinansowanie i jej załącznikami, w szczególności z opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie;

b)obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej, w szczególności zasadami polityk unijnych, w tym dotyczących konkurencji, pomocy publicznej, zamówień publicznych oraz zrównoważonego rozwoju i równych szans;

c)dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie.

2.Osiągnięcia założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań dany uczestnik Konsorcjum będzie odpowiedzialny;

3.Przedstawienia do dyspozycji Konsorcjum na żądanie Lidera, proporcjonalnie do zakresu otrzymanego przez nich finansowania niezbędnego potencjału ludzkiego i technicznego umożliwiającego realizację operacji;

4.Niezwłocznego poinformowania Lidera o wszelkich zmianach w sferze praw i obowiązków i statusie Konsorcjanta, mających lub mogących mieć wpływ na możliwość otrzymania środków na etapie złożenia wniosku lub później na możliwość prawidłowej realizacji operacji;

5.Umożliwienia przeprowadzenia kontroli oraz audytu realizacji operacji;

6.Przechowywania wymaganej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi wymogami;

7.Dostarczania Liderowi informacji i wyjaśnień niezbędnych do realizacji operacji oraz umowy o dofinansowanie;

8.Wydatkowania kwoty nie przekraczającej 30% kwoty pomocy przypadającej każdemu członkowi konsorcjum na cele związane z rozwojem projektu oraz innych nieprzewidzianych we wniosku o przyznanie pomocy kosztów zgodnie ze wskazaniami Lidera Konsorcjum;

9.Wydatkowania środków zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 20041. Prawo zamówień publicznych, o ile będzie ona znajdowała zastosowanie do wydatkowanych środków pieniężnych.

Strony umowy konsorcjum w § 10 Umowy określiły zasady podziału praw nabytych, z kolei w § 11 Umowy określiły zasady nabywania praw.

W ramach realizacji projektu rolnicy uczestniczący w konsorcjum podejmują konkretne działania rzeczowo-finansowe. Przede wszystkim realizują badania w skład których wchodzi zakup (…), preparatów (…) niezbędnych do utrzymania optymalnych warunków (…), a także na zakup nowoczesnego sprzętu, takiego jak (…). Ponadto, w ramach projektu zapewniono środki na pokrycie kosztów usług związanych z obsługą (…), co ma kluczowe znaczenie dla utrzymania zdrowotności stada i optymalizacji procesu produkcji.

Konsorcjum jako beneficjent nie otrzymuje zaliczek. Otrzymuje jedynie refundację części kosztów po sprawdzeniu ich realizacji. Za niezrealizowane zadania Konsorcjum nie otrzymuje refundacji/dotacji.

(…) jako lider Konsorcjum zakupuje towary m.in. (…) na siebie (na podstawie faktury VAT), towary przekazywane są gospodarstwom rolników (członkom konsorcjum) uczestniczących w projekcie w celu realizacji prac badawczo-rozwojowych.

Uzupełnili Państwo opis stanu faktycznego – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lutego 2025 r. (data wpływu 10 lutego 2025 r.).

1.(…) Sp. z o.o. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Załączono wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, który potwierdza ten status.

2.Przedmiotem przeważającej działalności (…) jest:

-69.20.Z – działalność rachunkowo-księgowa, doradztwo podatkowe;

-01.62.Z – działalność usługowa wspomagająca (…);

-82.11.Z – działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;

-82.30.Z – działalność związana z organizacją targów wystaw i kongresów;

-82.99.Z – pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana;

-70.21.Z – stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;

-70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarzadzania;

-71.20.A – badania i analizy związane z badaniem jakości żywności;

-73.20.Z – badanie rynku i opinii publicznej;

-66.22.Z – działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych.

3.Obowiązki Lidera Konsorcjum

Lider Konsorcjum pełni funkcję koordynacyjną i reprezentacyjną w ramach Konsorcjum. Do jego obowiązków należy w szczególności:

-   Reprezentacja Konsorcjum – Lider Konsorcjum działa w imieniu wszystkich Konsorcjantów w kontaktach z (…) oraz innymi podmiotami trzecimi, w tym w zakresie wszelkich spraw formalnych, administracyjnych i organizacyjnych.

-   Zarządzanie Umową Konsorcjum – Koordynuje realizację projektu, zapewnia zgodność działań Konsorcjum z umową oraz nadzoruje harmonogram prac.

-   Komunikacja z (…) – Utrzymuje stały kontakt z Zamawiającym, odpowiada za przekazywanie wszelkich niezbędnych informacji, wniosków oraz sprawozdań związanych z realizacją przedmiotu umowy.

-   Rozliczenia finansowe – Odpowiada za zarządzanie środkami finansowymi w tym za ich podział pomiędzy Konsorcjantów zgodnie z zapisami umowy oraz uzgodnionymi zasadami rozliczeń.

-   Zarządzanie dokumentacją Konsorcjum – Prowadzi ewidencję wszystkich dokumentów związanych z realizacją projektu, w tym raportów, protokołów, umów i innych istotnych materiałów.

-   Monitorowanie realizacji projektu – Nadzoruje postępy w wykonywaniu poszczególnych zadań przez Konsorcjantów. weryfikuje jakość wykonanych prac oraz podejmuje działania mające na celu eliminację ewentualnych opóźnień lub niezgodności.

-   Zwoływanie spotkań Konsorcjum – Organizuje i prowadzi narady oraz spotkania w celu omówienia postępów prac, rozwiązywania problemów oraz koordynowania dalszych działań.

-   Raportowanie i sprawozdawczość – Odpowiada za przygotowanie zbiorczych raportów i sprawozdań dotyczących realizacji projektu.

-   Odpowiedzialność za zgodność z przepisami – Dba o to, aby działalność Konsorcjum była zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami dotyczącymi projektu oraz zapisami umowy konsorcjum.

Obowiązki pozostałych Konsorcjantów

Pozostali Konsorcjanci są zobowiązani do współpracy z Liderem Konsorcjum oraz do realizacji przypisanych im zadań w ramach Konsorcjum. Do ich obowiązków należy w szczególności:

-    Realizacja powierzonych zadań – Konsorcjanci zobowiązują się do wykonania swojej części przedmiotu umowy zgodnie z harmonogramem, specyfikacją oraz wymaganiami określonymi w dokumentacji projektowej.

-    Przestrzeganie ustaleń umownych – Działają zgodnie z warunkami określonymi w umowie Konsorcjum oraz w porozumieniach zawartych między Konsorcjantami i Liderem Konsorcjum.

-    Współpraca z Liderem Konsorcjum – Na bieżąco przekazują Liderowi Konsorcjum wszelkie niezbędne informacje dotyczące realizacji powierzonych im zadań, w tym raporty z postępów prac oraz napotkanych trudności.

-    Udział w spotkaniach Konsorcjum – Aktywnie uczestniczą w naradach organizowanych przez Lidera Konsorcjum, zgłaszają ewentualne uwagi oraz wspólnie podejmują decyzje dotyczące dalszego przebiegu prac.

-    Zapewnienie jakości realizowanych prac – Konsorcjanci odpowiadają za jakość wykonywanych przez siebie zadań i zobowiązują się do ich realizacji zgodnie z przyjętymi standardami oraz wymaganiami technicznymi.

-    Przekazywanie dokumentacji i raportowanie – w ustalonych terminach dostarczają Liderowi Konsorcjum raporty, dokumentację oraz wszelkie inne materiały niezbędne do prawidłowej realizacji umowy oraz rozliczeń z Zamawiającym.

-    Współdziałanie w rozwiązywaniu problemów – Wspólnie z Liderem Konsorcjum podejmują działania mające na celu eliminację ewentualnych trudności i zagrożeń mogących wpłynąć na realizację projektu.

Lider Konsorcjum oraz pozostali Konsorcjanci działają wspólnie w celu prawidłowej realizacji projektu, jednak to Lider Konsorcjum ponosi główną odpowiedzialność za koordynację działań, kontakt z Zamawiającym oraz zapewnienie zgodności z warunkami umowy.

4.Stronom umowy przysługuje wynagrodzenie za realizację przypisanych im zadań w ramach konsorcjum. Podział wynagrodzenia – Środki finansowe otrzymane z (…) są dzielone pomiędzy Konsorcjantów zgodnie z ustaleniami określonymi w umowie. Lider Konsorcjum może być odpowiedzialny za rozliczenia i przekazywanie wynagrodzenia pozostałym Konsorcjantom.

-Warunki wypłaty – Wynagrodzenie może być uzależnione od wykonania określonych etapów projektu oraz zgodności z harmonogramem i wymaganiami umowy.

-Zasady rozliczeń – Każdy Konsorcjant może być zobowiązany do przedstawienia raportów oraz dokumentacji potwierdzającej realizację swojej części prac, co stanowi podstawę do wypłaty należnego wynagrodzenia.

-Źródło finansowania – Wynagrodzenie pochodzi z dofinansowania przekazanego przez ARiMR i jest wypłacane zgodnie z ustalonymi w umowie zasadami podziału środków.

5.Prawa stron umowy konsorcjum:

-Prawo do wynagrodzenia – Strony umowy mają prawo do wynagrodzenia za wykonanie powierzonych im zadań, zgodnie z ustalonymi zasadami rozliczeń.

-Prawo do współdecydowania – Konsorcjanci mogą brać udział w podejmowaniu decyzji dotyczących realizacji projektu, w zakresie określonym w umowie.

-Prawo do informacji – Każdy Konsorcjant ma prawo do bieżącego dostępu do informacji o stanie realizacji projektu, finansach oraz wszelkich istotnych decyzjach.

-Prawo do korzystania z wyników projektu – Jeśli umowa to przewiduje, Konsorcjanci mogą korzystać z efektów wspólnej pracy, np. technologii, dokumentacji, know-how.

-Prawo do ochrony interesów – Każdy Konsorcjant ma prawo do ochrony swoich interesów oraz do podejmowania działań w przypadku naruszenia postanowień umowy przez inne strony.

-Prawo do zgłaszania zmian w umowie – Strony mogą wnioskować o modyfikację postanowień umowy w przypadku zmieniających się okoliczności.

-Prawo do udziału w spotkaniach – Konsorcjanci mają prawo uczestniczyć w zebraniach i konsultacjach dotyczących realizacji projektu.

-Prawo do rozwiązania umowy – W określonych przypadkach strony mogą rozwiązać umowę konsorcjum, jeśli spełnione zostaną warunki określone w jej zapisach.

Obowiązki stron umowy konsorcjum:

-Obowiązek realizacji powierzonych zadań – Każdy Konsorcjant musi wykonać swoją część projektu zgodnie z harmonogramem, specyfikacją techniczną i wymaganiami jakościowymi.

-Obowiązek współpracy – Strony muszą działać wspólnie i w dobrej wierze, aby zapewnić sprawną realizację projektu.

-Obowiązek przekazywania informacji – Konsorcjanci muszą regularnie informować Lidera Konsorcjum o stanie realizacji swoich zadań oraz przekazywać wymagane raporty.

-Obowiązek przestrzegania harmonogramu i budżetu – Strony są zobowiązane do wykonywania swoich prac w ustalonych terminach i w ramach przewidzianych środków finansowych.

-Obowiązek uczestnictwa w spotkaniach i raportowaniu – Konsorcjanci muszą brać udział w zebraniach organizowanych przez Lidera Konsorcjum oraz dostarczać wymagane raporty.

-Obowiązek ponoszenia odpowiedzialności – Konsorcjanci odpowiadają za swoje działania i zobowiązania wynikające z realizacji projektu oraz ponoszą konsekwencje ich niewykonania.

- Obowiązek przestrzegania prawa – Strony zobowiązane są do działania zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz regulacjami projektu.

-Obowiązek informowania o problemach – W przypadku trudności w realizacji zadań. Konsorcjanci muszą niezwłocznie zgłosić problem Liderowi Konsorcjum i wspólnie podjąć działania naprawcze.

6.W przypadku realizacji celu konsorcjum, lider konsorcjum (…) pełni kluczową rolę bierze na siebie większą część odpowiedzialności za całość projektu. Zadania lidera konsorcjum (…):

-    Koordynacja działań – Lider konsorcjum jest odpowiedzialny za zapewnienie, że wszystkie działania są zgodne z założeniami i harmonogramem projektu. Koordynuje prace wszystkich członków konsorcjum i dba o ich współpracę.

-    Zarządzanie projektem – Lider może pełnić funkcje zarządzające, takie jak monitorowanie postępów, organizowanie spotkań i raportowanie wyników.

-    Odpowiedzialność finansowa i prawna – Lider konsorcjum odpowiada za formalności związane z finansowaniem projektu, rozliczeniami oraz zapewnieniem zgodności z przepisami prawnymi.

-    Decyzje strategiczne – W ramach realizacji celu, lider podejmuje kluczowe decyzje strategiczne, takie jak wybór technologii, dostawców czy partnerów zewnętrznych.

-    Komunikacja z zewnętrznymi interesariuszami – Lider pełni rolę głównego punktu kontaktowego dla (…).

7.Dla konsorcjantów głównym zadaniem w projekcie jest prowadzenie prac rozwojowych, które obejmują zakup (…), zakup preparatów (…), zapewnienie obsługi (…), a następnie sprzedaż (…). Zakup (…) wiąże się z wyborem odpowiednich (…), które będą miały (…) oraz dobrą zdolność do (…). Zakup (…) wymaga starannego doboru (…), które zapewnią zdrowie i wydajność zwierząt. W ramach zapewnienia obsługi (…), konsorcjanci dbają o regularne kontrole (…), (…), (…) oraz ogólne utrzymanie (…), co jest niezbędne dla osiągnięcia wysokich wyników (…).

W dalszym etapie projektu, po odpowiednim (…), następuje jego sprzedaż do (…) po osiągnięciu założonej (…). Ważnym elementem jest także przygotowanie odpowiednich warunków do (…), zapewniając im (…) podczas całego procesu. W tym zakresie konsorcjanci są zobowiązani do przestrzegania obowiązujących norm prawnych dotyczących (…).

W ramach realizacji prac rozwojowych, konsorcjanci byli zobowiązani do przygotowania technicznego budynków, tak aby spełniały one wymagania do prawidłowego (…). Obejmuje to zarówno odpowiednie (…), jak i zapewnienie (…), (…), (…) oraz (…). Budynki muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby zapewnić (…), co ma kluczowe znaczenie dla ich zdrowia i wydajności. Dodatkowo, ich zadaniem był również zakup odpowiednich (…), które umożliwią dokładne monitorowanie (…), w tym przed (…).

Ponadto, przez cały okres (…), konsorcjanci są zobowiązani do systematycznego raportowania postępów projektu. Obejmuje to regularne zapisywanie wyników związanych z (…), ilościami (…) oraz szczegółowe informacje dotyczące przeprowadzonych działań (…) i (…). Każdy etap opisu, w tym wszelkie zmiany w (…), (…) czy (…), musiał być dokumentowany w celu monitorowania efektywności prowadzonych prac. Dzięki temu możliwe było ścisłe kontrolowanie postępów, identyfikowanie ewentualnych problemów oraz optymalizowanie działań w zależności od potrzeb. Raporty te są również podstawą do oceny realizacji celów projektu, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych, oraz weryfikacji, czy wszystkie wymagania zostały spełnione zgodnie z założeniami. Ostateczna sprzedaż (…) odbywa się po szczegółowej analizie wyników raportów, potwierdzającej, że (…) osiągnęły (…).

Do zadań lidera konsorcjum należy szereg kluczowych obowiązków, które zapewniają prawidłową realizację projektu i funkcjonowanie konsorcjum. Wśród tych zadań znajdują się:

-Nadzór nad projektem i funkcjonowaniem konsorcjum – Lider konsorcjum odpowiada za koordynację wszystkich działań związanych z projektem, zapewniając, że wszystkie zadania są realizowane zgodnie z założeniami, harmonogramem i budżetem. Jego rola obejmuje także monitorowanie postępów prac oraz zarządzanie komunikacją między członkami konsorcjum.

-Prowadzenie biura projektu – Lider konsorcjum jest odpowiedzialny za organizację i utrzymanie biura projektu, które wspiera codzienne operacje, gromadzi dokumentację i organizuje spotkania robocze. Biuro projektu pełni funkcję administracyjną i logistyczną, umożliwiając efektywne zarządzanie projektem.

-Zatrudnianie osób administrujących projektem – Lider konsorcjum jest odpowiedzialny za rekrutację i zatrudnianie pracowników odpowiedzialnych za zarządzanie administracyjne projektem. Zatrudnione osoby pełnią rolę wsparcia w kwestiach organizacyjnych, rozliczeniowych, raportowych oraz kontaktowych.

-Ponosi koszty bieżące związane z projektem – Lider konsorcjum odpowiada za zarządzanie finansami projektu, w tym za ponoszenie kosztów bieżących, takich jak wynagrodzenia, zakupy niezbędnych materiałów czy opłaty związane z realizacją działań rozwojowych. Lider dba również o zgodność z budżetem i przepływami finansowymi.

-Analiza danych dotyczących prac rozwojowych – Lider przeprowadza analizę zgromadzonych danych dotyczących postępów prac rozwojowych, takich jak efektywność stosowanych metod (…), (…), czy też efektywność (…). Na podstawie tych danych podejmowane są decyzje o dalszym kierunku działań.

-Zakup (…) – Lider dokonuje zakupu części niezbędnych (…), które wspierają prawidłowy (…), zapewniając (…).

-Zakup środków do (…) – Dbając o (…), lider konsorcjum zakupuje środki dezynfekcyjne, które mają na celu utrzymanie (…), zapobieganie (…) oraz zapewnienie (…).

-Zakup aplikacji – W ramach realizacji projektu, lider konsorcjum zakupuje aplikację, która wspomogą zarządzanie projektem, monitorowanie postępów, analizę danych, raportowanie oraz inne aspekty operacyjne.

-Zakup audytów – Lider pokrywa koszty związane z przeprowadzeniem audytów w gospodarstwach członków konsorcjum, audyty te mają na celu przeprowadzenie niezależnych kontroli jakości oraz zgodności działań z regulacjami prawnymi i wymaganiami projektu. Audyty te są niezbędne, aby zapewnić transparentność, zgodność z procedurami.

8.Środki z dofinansowania otrzymuje lider konsorcjum – (…). Pozyskane w ramach operacji środki finansowe będą następnie przekazywane uczestnikom konsorcjum przez lidera. Stanowić będą one dofinansowanie wydatków ponoszonych przez konsorcjantów w związku z realizacją zadań określonych w załączniku, szczegółowym opisie operacji oraz umowie o dofinansowanie. Lider konsorcjum będzie odpowiedzialny za rozdział i alokację środków, zapewniając, że środki te zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów związanych z realizacją zaplanowanych działań, zgodnie z ustaleniami umowy.

9.Beneficjentem wypracowanego celu konsorcjum, czyli czerpania korzyści z tytułu opracowanej i wdrożonej do praktyki innowacji w zakresie efektywnej produkcji (…), będą wszyscy uczestnicy konsorcjum, w tym lider oraz poszczególni konsorcjanci. Zyskają oni korzyści wynikające z zastosowania innowacyjnych metod produkcji, które pozwolą im na uzyskanie (…), zgodnej z rosnącymi wymaganiami rynkowymi dotyczącymi zdrowia i ekologiczności produktów.

Dzięki opracowanej technologii produkcji, która eliminuje stosowanie (…), beneficjenci będą mogli zaoferować konsumentom (…), co może stanowić istotną przewagę konkurencyjną na rynku. Uczestnicy konsorcjum, dzięki wdrożeniu tej innowacji, będą mogli zwiększyć swoją wydajność, poprawić rentowność produkcji oraz zyskać dostęp do nowych rynków zbytu, szczególnie w obszarach, które (…).

10.Realizowany cel umowy konsorcjum będzie przedmiotem nieodpłatnego udostępniania podmiotom. Wyniki projektu, w tym opracowane innowacje w zakresie efektywnej produkcji (…), będą udostępniane zainteresowanym podmiotom w sposób nieodpłatny. Udostępnianie to może dotyczyć m.in. wyników badań, opracowanych technologii czy metod produkcji, które będą dostępne dla podmiotów współpracujących lub innych zainteresowanych stron, w celu ich dalszego wykorzystania w praktyce, rozwoju branży lub zastosowań naukowych.

11.Faktury związane z zakupem towarów, w tym (…), są wystawiane między innymi na lidera konsorcjum, tj. (…). Następnie, na podstawie protokołów przekazania, zakupiony towar jest przekazywany członkom konsorcjum nieodpłatnie. Procedura ta dotyczy również rolników ryczałtowych, którzy uczestniczą w projekcie i ponoszą koszty związane z realizacją działań badawczych. Każdy przekazany towar jest szczegółowo dokumentowany w protokołach przekazania, które stanowią podstawę do rozliczeń i zapewniają przejrzystość procesu. Dzięki temu, rolnicy, w tym ci działający na zasadzie ryczałtu, otrzymują niezbędne (…) do realizacji celów badawczych, bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów w tym zakresie.

12.Tak. towary będą przekazywane wyłącznie rolnikom będącym członkami konsorcjum. Przekazanie towarów, w tym (…), odbywać się na podstawie odpowiednich protokołów przekazania. Protokoły te będą stanowiły dokumentację potwierdzającą otrzymanie towarów przez poszczególnych rolników. Dzięki temu proces przekazywania towarów będzie przejrzysty i zgodny z założeniami projektu.

13.Przedmiotem nieodpłatnego przekazania członkom konsorcjum — rolnikom – są jedynie (…), które służą do (…) i są niezbędne do realizacji działań związanych z operacją. Preparaty te będą przekazywane wyłącznie w celu wspierania działań związanych z (…) w ramach projektu, który ma na celu poprawę efektywności (…). Rolnicy, będący członkami konsorcjum, otrzymają (…), które umożliwią im prowadzenie badań oraz realizację zaplanowanych działań badawczo-rozwojowych w zakresie (…). Przekazanie tych preparatów odbywać się będzie na podstawie szczegółowych protokołów przekazania, co zapewni transparentność procesu.

14.Zakupione (…) są kupowane przez lidera konsorcjum. (…), a następnie przekazywane nieodpłatnie członkom konsorcjum w ramach czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Preparaty te są przekazywane zarówno rolnikom, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT (czyli są opodatkowani podatkiem od towarów i usług), jak i rolnikom ryczałtowym, którzy są zwolnieni z tego podatku. Z tego powodu pojawia się pytanie, czy jeśli lider konsorcjum (…), zakupuje (…) na swoją rzecz na podstawie faktury VAT, które następnie przekazuje członkom konsorcjum, w tym rolnikom ryczałtowym, może w projekcie kwalifikować wartość tego VAT-u jako koszt kwalifikowany.

15.W ramach projektu przygotowane innowacje i technologie, w tym (…), będą przekazywane rolnikom uczestniczącym w projekcie w celu prowadzenia badań i prac rozwojowych oraz osiągnięcia określonych wyników. W chwili obecnej dążymy do tego, aby czynności te mogły zostać skomercjalizowane i w dalszej kolejności były objęte opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. W chwili obecnej nie możemy jednoznacznie stwierdzić, czy wyniki badań i prac naukowych (rezultaty) będzie można skomercjalizować, a w efekcie żeby były one objęte podatkiem VAT.

16.W ramach realizacji operacji dokonuje się nabycia towarów (…), usług (usługi (…)) które są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wskazane wyżej towary i usługi są nabywane w ramach badań i odprowadzamy od nich podatek od towarów i usług. Na ten moment efekty i rezultaty nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W chwili obecnej dążymy do tego, aby skomercjalizować wyniki prac, jednak nie możemy jednoznacznie stwierdzić czy będzie to możliwe.

17.Nieodpłatne świadczenie usług związanych z przekazaniem (…) nie będzie związane z prowadzoną przez (…) działalnością gospodarczą. Przekazywanie tych preparatów odbywać się będzie wyłącznie w ramach realizacji operacji badawczej, zgodnie z założeniami projektu, i nie będzie miało na celu osiągania zysku ani prowadzenia działalności gospodarczej. Działania te będą miały charakter nieodpłatny i dotyczyć będą realizacji operacji (…) przez konsorcjantów.

18.[§ 10. Zasady podziału praw nabytych]

1. Strony ustalają, że wszelkie prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowym, z wyłączeniem ust. 2 i 3 niniejszego paragrafu, które powstaną w wyniku realizacji operacji (w szczególności zaś: majątkowe prawa autorskie do utworów oraz prawa do uzyskania (…) lub innych praw wyłącznych opisanych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej) i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji, będą przysługiwały Konsorcjantom wspólnie, według równego udziału dla każdego z nich.

2. Prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowym, które powstaną w wyniku realizacji operacji w zakresie efektywnej (…). Przysługują Konsorcjum (…) w całości.

3. Prawa własności intelektualnej o charakterze majątkowym w zakresie opracowania i wykorzystywania w praktyce efektywnej produkcji (…) przysługują Konsorcjum (…).

4. Udział w prawach osobistych do praw własności intelektualnej, które powstaną w ramach realizacji operacji, regulują właściwe przepisy prawa, w szczególności ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawa z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej.

5. W przypadku nabycia w ramach realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji praw innych niż prawa własności intelektualnej (np. prawa własności rzeczy), prawa te będą przysługiwały temu Konsorcjantowi, do którego zostały przypisane zgodnie z treścią załącznika nr 1 do umowy.

6. Każdy z Konsorcjantów zobowiązuje się do zachowania w poufności takiej części informacji dotyczących rezultatów wszelkich prac (szczególnie badań naukowych lub prac rozwojowych) prowadzonych w ramach operacji oraz know-how związanego z tymi rezultatami, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony wyłącznej (w szczególności patentowej) co do tych rezultatów – zobowiązanie to jednak jest wiążące i musi być realizowane bez uszczerbku dla obowiązku ujawniania do publicznej wiadomości rezultatów i informacji dotyczących operacji, zgodnie z wymogami przewidzianymi dla realizacji operacji w ramach działania „Współpraca” PROW 2014-2020

[§ 10. Zasady nabywania praw]

1. Strony ustalają, że wszelkie prawa autorskie i własności intelektualnej, zarówno te o charakterze majątkowym jak i niemajątkowym, które powstaną w wyniku realizacji operacji przez Konsorcjum (w tym majątkowe prawa autorskie do utworów oraz prawa do uzyskania patentu lub innych praw wyłącznych opisanych w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej), będą przysługiwały Liderowi.

2. W okresie realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji Lider udziela wszystkim Konsorcjantom nieodpłatnej licencji na korzystanie z praw, o których mowa w ust. 1 dla celów związanych z realizacją operacji, bez prawa do udzielania dalszych licencji osobom trzecim.

3. W przypadku nabycia w ramach realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji własności rzeczy ruchomych, prawa te będą przysługiwały temu Konsorcjantowi, do którego zostały przypisane zgodnie z treścią załącznika nr 1 do umowy.

4. W przypadku powstania w ramach realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej wypłacanej w związku z realizacją operacji praw innych niż określone w ust. 1 i 3, uznaje się że przysługują one w całości i niepodzielnie Liderowi.

5. Każdy z Konsorcjantów zobowiązuje się do zachowania w poufności takiej części informacji dotyczących rezultatów wszelkich prac (szczególnie (…)) prowadzonych w ramach operacji oraz know-how związanego z tymi rezultatami, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony wyłącznej (w szczególności patentowej) co do tych rezultatów – zobowiązanie to jednak jest wiążące i musi być realizowane bez uszczerbku dla obowiązku ujawniania do publicznej wiadomości rezultatów i informacji dotyczących operacji, zgodnie z wymogami przewidzianymi dla realizacji operacji w ramach działania „Współpraca” PROW 2014-2020.

Pytanie

Czy (…) Sp. z o.o. w związku z realizacją Operacji i przekazywaniem nieodpłatnie rolnikom towarów i usług w związku z realizowanymi przez tychże rolników (…) zgodnie z celami Operacji i wskazaniami oraz instrukcjami Spółki będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupionych towarów i usług bez obowiązku zapłaty podatku VAT za przekazane nieodpłatnie ww. towary i usługi?

Państwa stanowisko w sprawie

Niniejszy wniosek jest podyktowany potrzebą ustalenia przez Organ podatkowy sytuacji prawno-podatkowej opisanej we wniosku. (…) żąda jednoznacznego przedstawienia możliwości odzyskania przez Wnioskodawcę (Spółkę) podatku VAT z tytułu zakupionych towarów i usług będących następnie nieodpłatnie przekazywane członkom konsorcjum – rolnikom na prowadzone badania związane z realizowaną operacją. W celu potwierdzenia prawdziwości ww. faktu, żąda od Wnioskodawcy przedstawienia stosownej interpretacji indywidualnej w zakresie interpretacji prawa podatkowego wystawione przez upoważniony organ – zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540,1598, 2076, 2105, 2262, 2328) w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT.

Wydana Beneficjentowi (Wnioskodawcy) interpretacja indywidualna powinna dotyczyć przedmiotowej operacji i powinna jednoznacznie wskazywać, czy Spółka może odzyskać uiszczony w związku z realizacją Operacji podatek od towarów i usług (VAT).

W ocenie Spółki z tytułu zakupu towarów i usług, które następnie przekazywane są nieodpłatnie członkom konsorcjum – rolnikom. Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego bez obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu przekazanych towarów.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji Operacji, należy wskazać, że podstawowa zasada dotycząca możliwości odliczenia podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (zwanej dalej ustawą), który mówi, że: w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Jedno z takich ograniczeń zostało zawarte w art. 88 ust. 4 ustawy: obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Spółka (…) jest czynnym podatnikiem VAT. Celem istnienia Konsorcjum jest realizacja Operacji, a także pozyskanie finansowania na Operację oraz należyte wykonanie umowy o przyznaniu pomocy na jej realizację. Konsorcjum nie jest spółką cywilną, osobą prawną, ani ułomną osobą prawną. Zakupione przez Spółkę towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i są bezpośrednio związane z realizowanymi celami Operacji.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w czynności opodatkowanych, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługuje Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Operacji.

Jeżeli powyższe stanowisko prezentowane przez Wnioskodawcę jest nieprawidłowe, prosimy o potwierdzenie, że Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty podatku VAT z tytułu nabytych towarów i usług, które są nieodpłatnie przekazywane członkom konsorcjum rolnikom prowadzącym badania w ramach Operacji i Wnioskodawca nie ma możliwości zwrotu podatku VAT z tytułu ww. nabytych towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W przepisie tym wskazano, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Powyższe regulacje oznaczają, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in. wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excise), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Participations SA v. Directeur régional des impôts du Nord-Pas-de-Calais). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa do odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Podobny pogląd wyraził Trybunał Sprawiedliwości w wyroku z 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank. Trybunał nie miał w tej sprawie wątpliwości, że art. 2 Pierwszej Dyrektywy i art. 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych, należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika podatku VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa, było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży, uprawniającymi do dokonania odliczenia. W uzasadnieniu tego wyroku Trybunał wyjaśnił, że w przypadku gdy podatnik dokonuje transakcji, w odniesieniu do których podatek VAT podlega odliczeniu oraz transakcji niedających podstaw do odliczenia podatku naliczonego, podatnik może dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług przez niego nabytych w przypadku, gdy towary te pozostają w bezpośrednim związku z transakcjami sprzedaży podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że w wyroku TSUE z 8 lutego 2007 r. C-435/05 w sprawie Investrand BV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, (pkt 23) TSUE w pierwszej kolejności wskazał, że zgodnie z ustalonym orzecznictwem, aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT i określić zakres tego prawa, zasadniczo konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku, a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 24; w sprawie Abbey National, pkt 26; oraz wyrok z 3 marca 2005 r. w sprawie C-32/03 Fini H, Zb. Orz. str. I 1599, pkt 26). Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów lub usług zakłada, iż wydatki poczynione celem ich nabycia stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzących prawo do jego odliczenia (zob. ww. wyroki: w sprawie Midland Bank, pkt 30, w sprawie Abbey National, pkt 28, jak i wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 Cibo Participations, Rec. str. I 6663, pkt 31).

Następnie w pkt 24 wyroku TSUE wskazał, że prawo do odliczenia zostaje zatem również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika (zob. w szczególności ww. wyroki w sprawach Midland Bank, pkt 23 i 31 oraz Kretztechnik, pkt 36).

Ostatecznie jednak TSUE doszedł w tej sprawie do konkluzji, że artykuł 17 ust. 2 szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku należy interpretować w ten sposób, że koszty usług doradczych, z których podatnik skorzystał w celu ustalenia kwoty wierzytelności stanowiącej część majątku jego przedsiębiorstwa i związanej ze sprzedażą akcji dokonaną w okresie, w którym nie był on jeszcze podatnikiem podatku VAT, z braku dowodów na to, że wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika, nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

W konsekwencji, z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że konsorcjum jest organizacją zrzeszającą kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, w konkretnym celu. Jakkolwiek ani w prawie cywilnym ani w prawie podatkowym nie występuje legalna definicja konsorcjum, przyjmuje się, że zawarcie umowy konsorcjum możliwe jest na podstawie art. 353¹ ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.), w ramach tzw. swobody umów.

W konsekwencji strony zawierające umowę konsorcjum mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum są, co do zasady, niezależne w swoich dotychczasowych działaniach (czyli w działaniach niezwiązanych z konsorcjum), a w działaniach związanych z konsorcjum realizują wspólne przedsięwzięcie objęte porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz (może to być także osoba trzecia). Co do zasady, konsorcja nie mają też wspólnego majątku (chociaż mogą mieć wspólne konto rozliczeniowe), a wszelkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Przechodząc zatem na grunt prawa podatkowego, należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem na gruncie przepisów podatku od towarów i usług, każdy z członków Konsorcjum jest odrębnym podatnikiem.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że na mocy zawartej Umowy, utworzone zostało Konsorcjum (…). W skład Konsorcjum wchodzi (…) osób fizycznych prowadzących gospodarstwa rolne, podmiot doradczy (…), a także Państwo jako podmiot doradczy – lider konsorcjum. Jako lider Konsorcjum pełnią Państwo funkcję koordynacyjną i reprezentacyjną.

Projekt, dla którego powołano Konsorcjum ma na celu wspólną realizację kompleksowego projektu polegającego na opracowaniu i wdrożenie do praktyki innowacji w zakresie (…).

Konsorcjum złożyło wniosek o przyznanie wsparcia finansowego w ramach działania „Współpraca”, które jest częścią Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, które ma na celu wspieranie innowacyjnych inicjatyw w sektorze rolnym, sprzyjając tworzeniu partnerstw między rolnikami, przedsiębiorstwami oraz jednostkami badawczymi.

W dniu (…) 2022 roku pomiędzy członkami Konsorcjum a (…) została podpisana umowa o przyznanie pomocy, która umożliwiła formalne rozpoczęcie prac zgodnie z założonym harmonogramem i w której ustalono zakres ww. operacji oraz zasady jej finansowania.

Konsorcjum jako beneficjent nie otrzymuje zaliczek. Otrzymuje jedynie refundację części kosztów po sprawdzeniu ich realizacji. Za niezrealizowane zadania Konsorcjum nie otrzymuje refundacji/dotacji.

Realizowany cel umowy konsorcjum będzie przedmiotem nieodpłatnego udostępniania podmiotom. Wyniki projektu, w tym opracowane innowacje w zakresie (…), będą udostępniane zainteresowanym podmiotom w sposób nieodpłatny. Udostępnianie to może dotyczyć m.in. wyników badań, opracowanych technologii czy metod (…), które będą dostępne dla podmiotów współpracujących lub innych zainteresowanych stron, w celu ich dalszego wykorzystania w praktyce, rozwoju branży lub zastosowań naukowych.

Wskazali Państwo, że efekty i rezultaty nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Faktury związane z zakupem towarów, w tym (…), są wystawiane między innymi na Państwa jako lidera konsorcjum. Następnie, na podstawie protokołów przekazania, zakupiony towar jest przekazywany członkom konsorcjum nieodpłatnie. Procedura ta dotyczy również rolników ryczałtowych, którzy uczestniczą w projekcie i ponoszą koszty związane z realizacją działań badawczych. Towary będą przekazywane wyłącznie rolnikom będącym członkami konsorcjum.

Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego bez obowiązku zapłaty podatku VAT z tytułu zakupionych towarów i usług.

Jak już wcześniej wyjaśniono, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak bowiem Państwo wskazali w opisie sprawy, realizowany cel umowy konsorcjum będzie przedmiotem nieodpłatnego udostępniania podmiotom – rolnikom. Wyniki projektu, w tym opracowane innowacje w zakresie (…), będą udostępniane zainteresowanym podmiotom w sposób nieodpłatny. Udostępnianie to może dotyczyć m.in. wyników badań, opracowanych technologii czy metod produkcji, które będą dostępne dla podmiotów współpracujących lub innych zainteresowanych stron, w celu ich dalszego wykorzystania w praktyce, rozwoju branży lub zastosowań naukowych. Przekazywanie zakupionych (…) oraz świadczenie usług z tym związanych – tak jak Państwo wskazali, nie będzie związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Przekazywanie tych preparatów odbywać się będzie wyłącznie w ramach realizacji operacji badawczej, zgodnie z założeniami projektu, i nie będzie miało na celu osiągania zysku ani prowadzenia działalności gospodarczej. Działania te będą miały charakter nieodpłatny i dotyczyć będą realizacji operacji (czynności badawczych) przez konsorcjantów. Opis sprawy nie wskazuje, aby nabywane towary i usługi miały być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, w chwili obecnej nie mogą Państwo jednoznacznie stwierdzić, czy wyniki badań i prac naukowych (rezultaty) będzie można skomercjalizować, a w efekcie żeby były one objęte podatkiem.

Zatem nie można uznać wydatków poniesionych na zakup opisanych we wniosku towarów i usług za nawet pośrednio związane z Państwa działalnością opodatkowaną. W kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług, należy jeszcze raz wskazać, że – jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa – rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostały spełnione, ponieważ jak Państwo wskazali, realizowany cel umowy konsorcjum będzie przedmiotem nieodpłatnego udostępniania podmiotom, a zatem poniesione wydatki na zakup towarów i usług w żaden sposób nie są związane z Państwa czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji, przy nabyciu towarów i usług zakupionych w ramach realizowanego projektu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie będzie spełniony jeden z podstawowych warunków wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, tj. zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą także kwestii opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego przekazania członkom Konsorcjum (rolnikom) towarów. Jak Państwo jednoznacznie wskazali, przedmiotem nieodpłatnego przekazania będą wyłącznie (…).

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 2 pkt 6 ustawy towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy przez sprzedaż – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy rzez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;

2.wszelkie inne darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z powyższych uregulowań opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątkiem jest przekazanie towarów stanowiących prezenty o małej wartości lub próbki.

Jak ustalono wcześniej, z tytułu nabycia towarów, którymi, jak Państwo wskazali, będą jedynie (…), które nieodpłatnie będą przekazywane członkom Konsorcjum (rolnikom), nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Należy zauważyć, że z treści przytoczonych wyżej przepisów wynika, że za dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Spośród czynności „przeniesienia prawa rozporządzenia towarami jak właściciel” można wymienić takie czynności jak: sprzedaż, zamianę oraz każdą inną transakcję, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu, tj. nie tylko uprawnienia do korzystania z nabytych towarów, ale i obciążenia oraz wyzbycia się własności.

Warunkiem uznania powyższych czynności za odpłatną dostawę towaru jest przysługujące podatnikowi w części lub w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów, które będą przekazane. Jeżeli zatem podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).

W konsekwencji nieodpłatne przekazanie rolnikom zakupionych przez Państwa jako Lidera Konsorcjum towarów (…), przy nabyciu których – jak wyżej wskazano – nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie będzie podlegało opodatkowaniu jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy.

Tym samym nie macie Państwo obowiązku naliczenia należnego podatku VAT od nieodpłatnego przekazania towarów, w tym przypadku (…).

Zatem oceniając Państwa stanowisko całościowo uznałem je za nieprawidłowe. Jakkolwiek wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny w zakresie braku obowiązku zapłaty podatku VAT, z tytułu przekazania nieodpłatnie towarów (…), jednak dokonali Państwo tego w oparciu o odmienną argumentację niż wskazana przez Organ.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy wyjaśnić, że przedmiotem rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie jest wyłącznie nieodpłatne przekazanie towarów, gdyż jak Państwo wskazali w uzupełnieniu wniosku (pismo z 5 lutego 2025 r., data wpływu 10 lutego 2025 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu), przedmiotem nieodpłatnego przekazania członkom konsorcjum – rolnikom, są jedynie towary w postaci (…).

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisu stanu, wydana interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.), dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.