
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 6 marca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) zaplanowała inwestycję pn. „(…)”. Projekt realizowany będzie w latach 2024-2026. Inwestycja współfinasowana będzie ze środków pochodzących z Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029 - edycja 5 oraz budżetu państwa.
Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu nowej instytucji opieki nad dziećmi do lat 3, w formie żłobka miejskiego w (…). W wyniku realizacji projektu powstanie (...) nowych miejsc opieki nad dziećmi do 3 roku życia. Według wstępnej koncepcji zaplanowano wybudowanie jednokondygnacyjnego parterowego budynku o zwartej bryle, wykonanego w technologii tradycyjnej, w formie modułowej, dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przewiduje się dla potrzeb oddziałów 3 odrębne sale uniwersalne do odpoczynku i zabawy wraz z zapleczem sanitarnym. Dodatkowo niezbędne do funkcjonowania będą pomieszczenia szatniowe, administracyjne, magazyn wyposażenia, kuchnia, pralnia, suszarnia, wózkownia, zaplecze sanitarno-socjalne dla personelu oraz sanitarne dla rodziców. Węzły instalacyjne zlokalizowane będą w pomieszczeniu technicznym oraz kotłowni. Budynek wyposażony będzie w instalacje: c.o., gazową, wentylacyjną, klimatyzacyjną, elektryczną, internetową (przewodową i bezprzewodową), monitoring wizyjny, nadzór i ewidencję systemu (kart/ klucza) wyjść i wejść (dostęp do pomieszczeń, przyprowadzanie i odbiór dzieci poprzez określona wejścia). Obiekt wykonany zostanie w technologii zapewniającej wysoką efektywność energetyczną. Przewiduje się m.in. zastosowanie odnawialnych źródeł energii (instalacji fotowoltaicznej) oraz odpowiednie docieplenie przegród. Zaplanowano także biały montaż, wyposażenie sal, pomieszczeń technicznych, sanitarnych i gospodarczych w meble i inne niezbędne urządzenia. Projekt obejmuje również zagospodarowanie terenu wokół obiektu - parking/miejsca postojowe, plac zabaw, oświetlenie, ogrodzenie, utwardzenie terenu, miejsce składowania odpadów komunalnych. Pomieszczenia żłobka nie będą udostępniane na działalność komercyjną, np. wynajem. Nie przewiduje się uzyskiwania dochodów ze sprzedaży pozyskanego nadmiaru energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej. Żywienie w żłobku będzie się odbywało na zasadzie dostawy gotowych dań w postaci cateringu. W jednym z pomieszczeń żłobka będzie odbywał się proces związany z ich wydawaniem i procesami towarzyszącymi. Opłaty za wyżywienie w żłobku są to opłaty publicznoprawne, niepodlegające podatkowi VAT.
Za pobyt dziecka w Żłobku oraz jego wyżywienie, zgodnie z art. 23 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2024 poz. 338 ze zm.), nowo powstała jednostka pobierać będzie opłaty. Z rodzicami lub opiekunami prawnymi dzieci do lat 3 będą zawierane umowy na pobyt dzieci w żłobku. Opłaty pobierane z tytułu opieki i wyżywienia dzieci w żłobku będą stanowić jedynie zwrot części kosztów poniesionych z tego tytułu. Wysokość opłat z tytułu opieki będzie regulowana uchwałą Rady Gminy. Realizacja inwestycji związana jest wyłącznie z zadaniami własnymi Gminy z zakresu polityki społecznej, w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej, wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. z poz. 361, z późn.zm.), wykonuje nałożone na nią odrębnymi przepisami zadania, dla realizacji, których została powołana, spoza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina z dniem 1 stycznia 2017 r. dokonała centralizacji rozliczeń podatku VAT z podległymi jednostkami. Jednostki organizacyjne wchodzą w skład struktury Gminy. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina i to ona świadczy usługi opodatkowane i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, a samorządowy zakład budżetowy, jak i jednostki budżetowe, nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, co oznacza, że wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Gminę, a czynności dokonywane w ramach Gminy zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi, jak i samorządowym zakładem budżetowym, mają charakter wewnętrzny.
Przedmiot inwestycji mieści się w zakresie zadań własnych gminy - art. 8 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. z 2024 r. poz. 338 ze zm.), który określa formę organizacyjno-prawną, gdzie gminy mogą tworzyć i prowadzić żłobki wskazując, że żłobek prowadzony przez gminę jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy. Żłobki gminne będące jednostkami budżetowymi gminy, wykonują zadania własne gminy, nie działają samodzielnie i nie spełniają kryterium przedsiębiorcy zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT w związku z czym nie podlegają VAT. Żłobek miejski będzie działał na mocy uchwały Rady Gminy powołującej nową jednostkę organizacyjną i będzie spełniał warunki bytowe oraz opiekuńczo-wychowawcze zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 i art. 23 ww. ustawy, który zobowiązuje rodziców do ponoszenia opłat za pobyt oraz wyżywienie dzieci w żłobku. Umowy zawierane z rodzicami będą wyłącznie na zasadzie pisemnej formy zagwarantowania rodzicom miejsca oraz opieki w żłobku dla ich dzieci zgodnie z regulaminem żłobka i nie stanowią skutecznego argumentu, by działalność żłobka opodatkować podatkiem od towarów i usług. Wysokość opłaty ustali Rada Gminy w drodze uchwały.
Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024, poz. 1465 ze zm.). Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej.
Mając na uwadze powyższe, Gmina aplikuje o dofinansowanie na utworzenie i prowadzenie żłobka w ramach programu „Aktywny Maluch” 2022-2029 finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy.
Wydatki inwestycyjne związane z powyższym projektem, tj. budową żłobka, będą każdorazowo dokumentowane wystawianymi przez wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona będzie jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.
Wybudowany żłobek będzie własnością Gminy, który w wyniku realizacji przedmiotowego zadania, zostanie przekazany w trwały zarząd nowo powstałej jednostce budżetowej na podstawie decyzji trwałego zarządu. Zgodnie z art. 11 ustawy z dn. 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530 ze zm.) Gmina przekazuje swoim jednostkom budżetowym środki na realizację wydatków, a wszelkie uzyskane dochody są przekazywane na konto Gminy.
Podmiotem realizującym projekt i ponoszącym wydatki będzie również Gmina. Zadania w ramach projektu realizowane będą przy wsparciu firm zewnętrznych, na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z wykonawcami wybranymi w drodze udzielenia zamówień publicznych (zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa). Budynek żłobka nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm., dalej: „ustawa o OZE”), mikroinstalacją jest instalacja odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączona do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV. Biorąc pod uwagę, że moc rozważanej instalacji wynosi 28 kWp, a także przy założeniu, iż zostanie ona przyłączona do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym poniżej 110 kV, spełnia ona przesłanki uznania jej za mikroinstalację w rozumieniu ustawy o OZE. Dodatkowo, obecność magazynu energii nie wpływa na kwalifikację instalacji jako mikroinstalacji, gdyż decydującym kryterium pozostaje moc zainstalowana źródła odnawialnego. W związku z powyższym instalacja fotowoltaiczna na budynku żłobka o mocy 28 kWp może zostać uznana za mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o OZE.
Gmina będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm., dalej: „ustawa o OZE”). Zgodnie z ustawową definicją, prosumentem energii odnawialnej jest odbiorca końcowy, który wytwarza energię elektryczną na własne potrzeby w mikroinstalacji, z możliwością magazynowania lub przekazywania nadwyżek do sieci elektroenergetycznej. Instalacja fotowoltaiczna, którą Gmina planuje uruchomić, spełnia te kryteria - energia elektryczna będzie wykorzystywana na potrzeby funkcjonowania żłobka, a ewentualne nadwyżki zostaną przekazywane do sieci lub magazynowane.
Całość energii elektrycznej wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną będzie wykorzystywana na własne potrzeby budynku żłobka. Zainstalowana mikroinstalacja ma na celu pokrycie zapotrzebowania na energię elektryczną wynikającego z bieżącego funkcjonowania obiektu. Wytworzona energia będzie wykorzystywana na potrzeby własne, a ewentualne nadwyżki będą magazynowane zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami technicznymi.
Gmina będzie dysponować magazynem energii, który posłuży do gromadzenia nadwyżek energii elektrycznej wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną o mocy 28 kWp. Zastosowanie magazynu energii pozwoli na efektywne wykorzystanie wyprodukowanej energii na potrzeby budynku żłobka, zwiększając jego samowystarczalność energetyczną oraz niezależność od sieci elektroenergetycznej.
Na chwilę obecną Gmina nie zawarła umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, ale planuje to zrobić. W związku z tym, Gmina nie jest w stanie określić szczegółów dotyczących zasad rozliczenia energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacji fotowoltaicznej, ani ewentualnego wynagrodzenia z tytułu wyprodukowanej energii. Wszystkie te kwestie zostaną doprecyzowane dopiero po zawarciu umowy z przedsiębiorstwem energetycznym.
Na chwilę obecną Gmina nie korzysta z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o OZE. Niemniej jednak, w przyszłości istnieje możliwość, że będzie z tego korzystać, jednak ostateczna decyzja będzie zależna od warunków zawartej umowy z przedsiębiorstwem energetycznym, której jeszcze nie ma.
Pytanie
Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn.: „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, Gminie nie przysługuje/nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją inwestycji pn.: „(…)”.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 powołanej ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, obejmujących m.in. sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
1.wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
2.wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
3.nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, nie jest, przy tym, możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT, bądź czynności zwolnionych z tego podatku. Gmina pragnie zaznaczyć, że w celu przyznania podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego, co do zasady konieczne jest istnienie bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku należnego, a transakcją lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia.
Wydatki, które Gmina będzie ponosić w związku z realizacją Inwestycji nie sposób bezpośrednio przypisać do działalności gospodarczej prowadzonej przez Gminę. Tym samym, wydatki te będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niedających prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w przypadku wydatków ponoszonych na Inwestycję brak będzie bezpośredniego i ścisłego ich związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, wykonywanymi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wydatki te, nie mają żadnego związku z działalnością gospodarczą, nie został więc spełniony warunek istnienia prawa do odliczenia podatku VAT.
W przypadku usług, które będą realizowane w ramach pobytu w żłobku dzieci do lat 3, wystąpi skonkretyzowane świadczenie (zapewnienie opieki i wyżywienia w Żłobku), które jest wykonywane pomiędzy dwoma określonymi stronami transakcji, dla którego istnieje bezpośredni beneficjent czynności. Dlatego czynności opieki i wyżywienia dzieci do lat 3 spełniać będą definicję świadczenia usług określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnieniu podlegają usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat. Uwzględniając zatem fakt, iż realizując Inwestycję Gmina nie działa i nie będzie działała jako podatnik VAT - wykonując zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą) - przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na Inwestycję wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami opodatkowanymi VAT, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT. Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a wydatki te pozostają bez związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zatem Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na realizację Inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyłącza jednocześnie możliwość odliczania podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli gdy są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem, że:
- spełnione zostały przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy oraz
- nie zaistniały przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
W art. 88 ustawy przedstawiona jest lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych na potrzeby wykonania określonej czynności, podmiot musi wykonywać tę czynność jako podatnik podatku od towarów i usług, który działa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status. Są uznawane za podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, oraz
- mieszczące się w ramach ich zadań, ale wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jeśli zaś organ władzy publicznej podejmuje realizację zadań jako podmiot prawa publicznego, wówczas nie jest podatnikiem VAT, nawet jeśli pobiera należności, opłaty lub składki.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności - czy są to czynności publicznoprawne czy cywilnoprawne.
Rolę gminy szczegółowo określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.).
Art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją Inwestycji.
Podstawowym warunkiem odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.
Zaplanowali Państwo inwestycję pn. „(…)”. Przedsięwzięcie będzie polegało na utworzeniu nowej instytucji opieki nad dziećmi do lat 3, w formie żłobka miejskiego w (…), w którym powstanie (...) nowych miejsc.
Pomieszczenia żłobka nie będą udostępniane na działalność komercyjną, np. wynajem. Żywienie w żłobku będzie się odbywało w formie cateringu. Opłaty za wyżywienie w żłobku to opłaty publicznoprawne, niepodlegające podatkowi VAT.
Za pobyt dziecka w Żłobku oraz jego wyżywienie, będą Państwo - za pośrednictwem nowo powstałej jednostki budżetowej - pobierać opłaty. Z rodzicami lub opiekunami prawnymi dzieci do lat 3 będą zawierane umowy na pobyt dzieci w żłobku. Opłaty pobierane z tytułu opieki i wyżywienia dzieci w żłobku będą stanowić jedynie zwrot części kosztów poniesionych z tego tytułu. Wysokość opłat z tytułu opieki będzie regulowana uchwałą Rady Gminy. Realizacja inwestycji związana jest wyłącznie z zadaniami własnymi Gminy z zakresu polityki społecznej, w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej, wynikającymi z ustawy o samorządzie gminnym.
Podkreślili Państwo, że budynek żłobka nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Całość energii elektrycznej wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną będzie wykorzystywana na własne potrzeby budynku żłobka. Zainstalowana mikroinstalacja ma na celu pokrycie zapotrzebowania na energię elektryczną wynikającego z bieżącego funkcjonowania obiektu. Wytworzona energia będzie wykorzystywana na potrzeby własne, a ewentualne nadwyżki będą magazynowane zgodnie z przyjętymi rozwiązaniami technicznymi - będą Państwo dysponować magazynem energii, który posłuży do gromadzenia nadwyżek energii elektrycznej wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną. Zastosowanie magazynu energii pozwoli na efektywne wykorzystanie wyprodukowanej energii na potrzeby budynku żłobka, zwiększając jego samowystarczalność energetyczną oraz niezależność od sieci elektroenergetycznej. Nie mają Państwo obecnie umowy z przedsiębiorstwem energetycznym i nie korzystają z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej, wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci.
W konsekwencji nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „(…)”.
Wprawdzie w swoim stanowisku wskazują Państwo na zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy, ale prawidłowo wiążą Państwo prawo do odliczenia z wykonywaniem czynności opodatkowanych i wywodzą, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia od wydatków ponoszonych w związku realizacją inwestycji.
Zatem, oceniając całościowo Państwa stanowisko, należało je uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydając interpretację, jako element opisu sprawy przyjąłem, że będą Państwo dysponowali magazynem energii, który posłuży do gromadzenia nadwyżek energii elektrycznej wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną, oraz że nie zawarli Państwo umowy z przedsiębiorstwem energetycznym.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie pokrywał się z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność. Jeśli w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.