Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.15.2025.2.RG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:

-prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr X na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług,

-nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr X na podstawie 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr X. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lutego 2025 r. (data wpływu 28 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina zamierza sprzedać działkę numer X o pow. … ha, położoną w obrębie …, gm. .

Gmina nabyła ww. działkę Decyzją Urzędu Wojewódzkiego w … … z dn. ….10.1996 r. - jako mienie komunalne na własność. Z uwagi na upływ czasu gmina nie ma dokumentu potwierdzającego wystawienie faktury VAT. W ww. decyzji nie ma zapisu dotyczącego podatku VAT.

Działka nr X figuruje jako użytek: … ha.

Działka nie jest objęta ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Do działki nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy oraz nie toczy się postępowanie w celu jej wydania.

Zgodnie z aktualnym operatem szacunkowym na terenie działki zlokalizowane są budynki: stodoła oraz budynek gospodarczy, pozostałości innych obiektów budowlanych nie odnalezionych w terenie - budynki w złym stanie technicznym. Z przedmiotowego operatu wynika, że budynek stodoły wybudowano w latach 60-tych, zaś „..budynek gospodarczy wybudowany w latach b.d. (rok z kartoteki budynku 1969), widoczne elementy budynku przedwojenne”.

W dokumentacji ewidencji gruntów i budynków Starostwa Powiatowego w … przedmiotowe budynki określone są jako rodzaj wg. KŚT: budynki produkcyjne usługowe i gospodarcze dla rolnictwa.

Obecnie budynki nieużytkowane. Budynek stodoły częściowo zawalony. Część północna budynku gospodarczego bez połaci dachowej i stropu.

Gmina nie jest w posiadaniu informacji, kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.). Jednakże znaczące zużycie budynków świadczy o tym, że były one kiedyś wykorzystywane.

Gmina nie ponosiła nakładów finansowych na ulepszenie nieruchomości, które w rozumieniu przepisu o podatku dochodowym stanowiły 30% wartości początkowej.

Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynku.

Na pytania Organu:

1.Czy Państwa Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

2.W jaki sposób, do jakich celów wykorzystywali/będą Państwo wykorzystywali działkę nr X objętą zakresem wniosku od dnia nabycia do dnia sprzedaży?

3.Czy działka nr X objęta zakresem wniosku była/jest/będzie do dnia sprzedaży udostępniana osobom trzecim, np. na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia?

4.Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 jest twierdząca, to należy wskazać:

a)kiedy ww. ww. działka została oddana w najem/dzierżawę/użyczenie?

b)czy udostępnianie to miało/ma charakter odpłatny, czy nieodpłatny?

5.Czy znajdujące się na działce nr X stodoła oraz budynek gospodarczy stanowią budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.)?

6.Czy pozostałości innych obiektów budowlanych nie odnalezionych w terenie znajdujące się na działce nr X stanowią budynki, budowle, urządzenia budowlane w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane?

7.Czy poszczególne budynki/budowle są trwale związane z gruntem?

8.Czy znajdujące się na działce nr X stodoła oraz budynek gospodarczy, przed nabyciem działki przez Państwa Gminę, były wykorzystywane przez poprzednich właścicieli?

9.Kiedy nastąpiło zajęcie do używania poszczególnych budynków? Należy wskazać dokładną datę.

10.Czy upłynęły 2 lata pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynków/budowli a ich nabyciem przez Państwa Gminę?

11.Czy poszczególne budynki/budowle były/są/będą do dnia sprzedaży wykorzystywane przez Państwa Gminę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były/są/będą do dnia sprzedaży wykorzystywane budynki/budowle, Państwa Gmina wykonywała/wykonuje/będzie wykonywała – należy podać podstawę prawną zwolnienia?

12.Czy poszczególne budynki/budowle będą się znajdowały na działce nr X w dacie jej sprzedaży?

13.Czy przed sprzedażą zamierzają Państwo wystąpić o pozwolenie na rozbiórkę budynków/budowli znajdujących się na działce nr X i dokonać ich rozbiórki?

odpowiedzieli Państwo:

Ad. 1. Gmina A jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Ad. 2. Gmina A nie wykorzystuje działki nr X i nie będzie jej wykorzystywała do dnia sprzedaży. Ze względu na upływ czasu ciężko stwierdzić czy Gmina kiedykolwiek wykorzystywała działkę nr X.

Ad. 3. Działka nr X objęta zakresem wniosku nie jest i nie będzie do dnia sprzedaży udostępniana osobom trzecim.

Ad. 5. Budynki tj. stodoła oraz budynek gospodarczy położone na działce nr X w obrębie … znajdują się na mapach ewidencyjnych oraz w kartotece budynków prowadzonej przez Starostwo Powiatowe w …. Z uwagi na niniejszy fakt zdaniem Gminy stanowią one budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 725 ze zm.).

Budynek gospodarczy posiada fundamenty betonowe i kamienne, ściany nadziemia murowane z bloczków betonowych i cegły wapienno-piaskowej, szczyty poddasza w części drewniane deskowe i  murowane, strop drewniany deskowy, istniejący dach drewniany dwuspadowy, kryty dachówką ceramiczną. Część budynku bez dachu, istniejąca część dachu osłabiona, w części zbutwienia elementów drewnianych dachu i stropu, pęknięcia murów.

Budynek stodoły posiada fundamenty betonowe, ściany nadziemia murowane z cegły wapienno-piaskowej, szczyty poddasza drewniane deskowe, w części strop drewniany belkowy, istniejący dach dwuspadowy nieodeskowany. Posadzki w części betonowe, pozostałe podłoże gruntowe, wierzeje drewniane deskowe. Jedna ze ścian i część dachu zawalone, pęknięcia murów w części zbutwienia elementów drewnianych.

Ad. 6.

W ocenie Gminy pozostałości innych obiektów budowlanych nieodnalezionych w terenie nie stanowią budynku, budowli ani urządzenia w rozumieniu ustawy Prawo budowlane.

Ad. 7.

Budynek gospodarczy, budynek stodoły są trwale związane z gruntem.

Ad. 8. W ocenie Gminy budynki były wykorzystywane przed ich nabyciem przez Gminę przez poprzednich właścicieli o czym świadczy ich stan zużycia i czas powstania.

Zgodnie z decyzją Urzędu Wojewódzkiego w … … z dn. ….10.1996 r. została przekazana Gminie m.in. działka nr X. W uzasadnieniu ww. decyzji jest mowa o zabudowaniach. Budynki są naniesione na mapach zgodnie z ewidencją Starostwa Powiatowego w ….

W 1980 roku grunt obecnej działki nr X wchodził w grunt działki nr 1, obręb …. Z decyzji Naczelnika Gminy A z dn. ….08.1980 r., nr … wynika, iż przejęto „ ... z wniosku rolnika na własność Skarbu Państwa gospodarstwo rolne z częścią budynków /chlew, stodoła/ położone we wsi … gmina A zapisane w rejestrze gruntów wsi … pod pozycją rej. nr 2 skradające się z działek nr, nr 3, 1, 4, 5, 6 o pow. … ha ..”. W uzasadnieniu przedmiotowej decyzji znajduje się m.in. zapis „ Ze względu na II grupę inwalidztwa i brak następcy przekazuje gospodarstwo rolne z częścią budynków /chlew, stodoła/ na skarb Państwa w zamian za rentę”.

Ad. 9. Z uwagi na upływ czasu Gmina nie może jednoznacznie stwierdzić, kiedy nastąpiło zajęcie przedmiotowych budynków tj. gospodarczego i stodoły. W ocenie Gminy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków: stodoły, gospodarczego upłynie dłuższy okres niż 2 lata na co wskazuje fakt zapisów w decyzji Naczelnika Gminy A z dn. ….08.1980 r. nr ….

Ad. 10. W ocenie Gminy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków: stodoły, gospodarczego upłynie dłuższy okres niż 2 lata na co wskazuje fakt zużycia budynków, okres ich powstania oraz zapisy w decyzji Naczelnika Gminy A z dn. ….08.1980 r., nr ….

Ad. 11. Budynki tj. stodoła, gospodarczy do dnia sprzedaży nie będą w ogóle wykorzystywane przez Gminę. Będą stanowiły budynki nieużytkowane.

Ad. 12. Budynki stodoła i gospodarczy jak również pozostałości innych obiektów budowlanych nieodnalezionych w terenie do dnia sprzedaży będą znajdowały się na działce nr X.

Ad 13. Gmina nie zamierza wystąpić o pozwolenie na rozbiórkę budynków tj. stodoły i gospodarczego znajdujących się na działce nr X nie zamierza dokonać ich rozbiórki przed sprzedażą.

Pytanie

Czy sprzedaż powyższej działki zabudowanej nr X, położonej w obrębie …, gmina A należy potraktować dla celów podatku VAT jako dostawę terenu zwolnionego z podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy sprzedaż działki nr X, położonej w obrębie … będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie 43 ust. 1 pkt 10) i 10a) ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Gminy do zajęcia budynku doszło co najmniej w latach 60, o czym świadczy zużycie budynku jak również czasookres ich istnienia.

Według art. 2 pkt 14) ustawy o podatku od towarów i usług przez pierwsze zasiedlenie, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)        wybudowaniu lub

b)        ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do użytkowania.

Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich część oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej. W zaistniałej sytuacji zadaniem Gminy, przedmiotowa nieruchomość zabudowana, dawno temu była oddana do użytkowania w tym budynki - długo przed ich nabyciem przez Gminę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:

1.prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr X na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług,

2.nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr X na podstawie 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, budynki, budowle i grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza opisu sprawy oraz powołanych regulacji prowadzi do wniosku, że sprzedaż przez Państwa Gminę działki nr X wraz z posadowionymi na niej budynkami stodołą oraz budynkiem gospodarczym będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną), nie będzie wykonywana w ramach zadań publicznych. W odniesieniu do dostawy działki nr X wraz z posadowionymi na niej budynkami nie będą działali Państwo jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Dokonując odpłatnego zbycia ww. działki zabudowanej objętej wnioskiem będą działali Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem transakcja sprzedaży działki nr X wraz z posadowionymi na niej budynkami będzie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)wybudowaniu lub

b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku/budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli lub ich części oddano je do użytkowania pierwszemu nabywcy, oddano je w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku/budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w tych przypadkach doszło do korzystania z budynku/budowli.

W przypadku budynków/budowli niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do budynków, budowli lub ich części będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy stanie się bezzasadne.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 2a ust. 8 ustawy, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo i lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza sprzedać działkę numer X. Na terenie działki zlokalizowane są budynki: stodoła oraz budynek gospodarczy, pozostałości innych obiektów budowlanych nie odnalezionych w terenie - budynki w złym stanie technicznym. Gmina A nie wykorzystuje działki nr X i nie będzie jej wykorzystywała do dnia sprzedaży. Budynki tj. stodoła oraz budynek gospodarczy położone na działce nr X stanowią budynki w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ww. ustawy Prawo budowlane. W ocenie Gminy pozostałości innych obiektów budowlanych nieodnalezionych w terenie nie stanowią budynku, budowli ani urządzenia w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Budynek gospodarczy, budynek stodoły są trwale związane z gruntem. W ocenie Gminy pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków: stodoły, gospodarczego upłynie dłuższy okres niż 2 lata i pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynków: stodoły, gospodarczego upłynie dłuższy okres niż 2 lata. Gmina nie zamierza wystąpić o pozwolenie na rozbiórkę budynków tj. stodoły i gospodarczego znajdujących się na działce nr X oraz nie zamierza dokonać ich rozbiórki przed sprzedażą. Gmina nie ponosiła wydatków na ulepszenie budynków, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej budynku.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana sprzedaż budynków (stodoły oraz budynku gospodarczego) znajdujących się na działce nr X nie zostanie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a ich dostawą upłyną co najmniej 2 lata.

Zatem, z uwagi na fakt, że w stosunku do budynków (stodoły oraz budynku gospodarczego) znajdujących się na działce nr X doszło już do pierwszego zasiedlenia i od pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata, a ponadto nie ponosili Państwo wydatków na ulepszenie tych budynków, to dostawa ww. budynków znajdujących się na działce nr X korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jak wskazałem wyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki, budowle lub ich części na tym gruncie posadowione. Tym samym dostawa działki nr X, na której posadowione są ww. budynki - stosownie do art. 2a ust. 8 ustawy - również korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Podsumowując, sprzedaż działki nr X wraz z posadowionymi na niej budynkami - stodołą oraz budynkiem gospodarczym korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 2a ust. 8 ustawy.

Wobec faktu, że dostawa działki nr X wraz z posadowionymi na niej budynkami - stodołą oraz budynkiem gospodarczym korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, nie można stwierdzić, że dostawa ww. działki korzysta również ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr X na podstawie 43 ust. 1 pkt 10 ustawy uznałem za prawidłowe. Natomiast Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki zabudowanej nr X na podstawie 43 ust. 1 pkt 10a ustawy uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 2 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.