Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.5.2025.2.EB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.5.2025.2.EB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o podatku od towarów i usług. Uzupełnił go Pan pismem z 25 lutego 2025 r. (wpływ 25 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Świadczone usługi w ramach działalności polegają na sporządzaniu dokumentacji w formie audytu energetycznego oraz świadectwa charakterystyki energetycznej dla części budynków, budynków jednorodzinnych, usługowych, wielorodzinnych (w zakresie zgodnym z ustawą o charakterystyce energetycznej, a także sposobie sporządzania audytu efektywności energetycznej oraz metod obliczania oszczędności energii).

Wykonywane świadectwa charakterystyki energetycznej oraz audyty energetyczne są opracowaniami inżynierskimi, które polegają na analizie oraz określeniu m.in. konstrukcji (parametrów technicznych), źródła ciepła, systemów występujących w obiekcie w celu obliczenia i przedstawienia stanu faktycznego danego obiektu pod kątem energetycznym. Dodatkowo wskazuje się elementy które poprzez modernizację poprawią ww. parametry danego obiektu, jednocześnie doprowadzając opracowywany obiekt do stanu jak najbardziej przybliżonego do obecnie obowiązujących parametrów technicznych pod kątem energetycznym.

Świadczone usługi odnośnie audytów trafiają do klientów m.in. chcących zweryfikować stan obiektu pod kątem energetycznym oraz starających się o dofinansowania pod kątem termomodernizacyjnym z różnego rodzaju programów Państwowych. Świadectwa charakterystyki zostają sporządzane dla klientów kupujących, wynajmujących dany budynek/część budynku, bądź przygotowujących swój budynek jednorodzinny do odbioru.

Powyższe opracowania nie mają charakteru doradczego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy.

1.Prowadzi Pan działalność gospodarczą. Założenie działalności gospodarczej od dnia 1 marca 2024 r.

2.Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 marca 2024 r. Został Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na wskazane PKD (71.12.Z), które pozbawia Pana prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pomimo iż faktycznie nie wykonuje Pan usług doradczych. Przyjęcie danych pkt PKD (71.12.Z) wiąże się tylko i wyłącznie z tym, iż dla usług, które wykonuje nie ma typowo sprecyzowanych pkt PKD. Odniesienie do rodzaju wykonywanych przez Pana usług znajduje się w pkt. 5).

3.Oprócz usług opisywanych we wniosku nie świadczy Pan prowadzenia innego rodzaju działalności związanej z dostarczaniem towarów oraz usług.

4.W ramach prowadzonej działalności nie wykonuje Pan i nie będzie wykonywał Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.)

5.W Pana ocenie, sporządzenie dokumentacji związanej ze świadectwami charakterystyki energetycznej oraz z audytami energetycznymi nie polega na „poradzie, opinii i wyjaśnieniu” charakterystycznych dla usług doradztwa.

Sprecyzowanie formy wykonywania usług związanych z audytem energetycznego oraz świadectwem charakterystyki energetycznej.

Świadectwo charakterystyki energetycznej

Proces ten polega na wizji lokalnej, pozyskaniu dokumentacji oraz informacji technicznych (dane adresowe, dane budynku m.in. konstrukcja budynku, system grzewczy, system ciepłej wody użytkowej itp.) Na postawie tych informacji jest sporządzana dokumentacja techniczna (metodą obliczeniową) ukazująca charakterystykę pod kątem energetycznym obiektu/budynku/lokalu mieszkalnego itp.

Audyt energetyczny

Proces ten polega na wizji lokalnej, pozyskaniu dokumentacji oraz informacji technicznych (dane adresowe, dane budynku m.in. konstrukcja budynku, system grzewczy, system ciepłej wody użytkowej, weryfikacja przegród budynku mogących podlegać modernizacji w celu polepszenia charakterystyki energetycznej budynku oraz doprowadzenia danych przegród do parametrów zgodnych z wytycznymi technicznymi aktualnymi na dzień dzisiejszy). Na podstawie tych informacji jest sporządzana dokumentacja techniczna (metodyka obliczeniowa) ukazująca warianty modernizacyjne, szacunkowe koszty, ale co najważniejsze charakterystykę pod kątem energetycznym obiektu/budynku/lokalu mieszkalnego przed modernizacją oraz ukazanie efektów, parametrów budynku, sprawności systemów po danych ewentualnych przyjętych modernizacjach (zgodnie z ówczesnymi wymaganiami) itp.

6.Sprzedaż nie przekroczyła kwoty 200 000 zł za rok podatkowy 2024, pomimo, że rozpoczął Pan działalność w marcu 2024. Analizując rok podatkowy 2024 nie przewiduje Pan, aby kwota sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością przekraczała 200 000 zł na rok.

Pytanie

Czy w związku z wykonywaną działalnością, opisaną w pkt 61 podatnik może korzystać z zwolnienia podmiotowego z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, według podatnika wykonywane usługi mogą korzystać z zwolnienia podmiotowego z VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, osoba wykonująca audyt energetyczny, czy sporządzająca świadectwa energetyczne nie wykonuje usług doradczych, o których mowa w art. 113 ustawy o VAT. W efekcie firma o takim profilu działalności może korzystać ze zwolnienia od VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W oparciu o art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Według art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zatem, rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dniu poprzedzającym dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej.

Rejestracja następuje więc w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 96 ust. 10 ustawy:

Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Na podstawie art. 96 ust. 12 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Według art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

W świetle art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1)dokonujących dostaw:

a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa.

Wskazania wymaga, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do niej, nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Ponieważ brak w ustawie definicji doradztwa, to należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od dnia 1 marca 2024 r. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Został Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na wskazane PKD (71.12.Z), które pozbawia Pana prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pomimo iż faktycznie nie wykonuje Pan usług doradczych. Przyjęcie danych pkt PKD (71.12.Z) wiąże się tylko i wyłącznie z tym, iż dla usług, które wykonuje nie ma typowo sprecyzowanych pkt PKD odniesienie do rodzaju wykonywanych przez Pana usług. Oprócz usług opisywanych we wniosku nie świadczy Pan innego rodzaju działalności gospodarczej związanej z dostarczaniem towarów oraz usług. W ramach prowadzonej działalności nie wykonuje Pan i nie będzie wykonywał Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.). W Pana ocenie, sporządzenie dokumentacji związanej z świadectwami charakterystyki energetycznej oraz z audytami energetycznymi nie polega na „poradzie, opinii i wyjaśnieniu” charakterystycznych dla usług doradztwa. Sprzedaż nie przekroczyła kwoty 200 000 zł za rok podatkowy 2024, pomimo, że rozpoczął Pan działalność w marcu 2024. Analizując rok podatkowy 2024 nie przewiduje Pan, aby kwota sprzedaży w związku z prowadzoną działalnością przekraczała 200 000 zł na rok.

Pana wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w związku z wykonywaną działalnością, może Pan korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, co do zasady podatnik, który nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, a wartość sprzedaży w danym roku nie przekroczyła kwoty 200.000 zł, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Natomiast podatnik, który utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że:

·minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował;

·w poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży nie przekroczyła u niego kwoty 200 000 zł;

·nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.

Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy i obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że mimo, iż – jak Pan wskazał – nie będzie Pan dokonywał dostawy towarów bądź świadczył usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, świadczone przez Pana usługi nie są w żadnym wypadku doradztwem, a przewidywana przez Pana wartość sprzedaży nie przekroczyła, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024, kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy, tj. 200.000 zł, to zarejestrował się Pan od 1 marca 2024 r. jako czynny podatnik podatku VAT.

Zatem nie minął rok od końca roku, w którym zrezygnował Pan ze zwolnienia podmiotowego (poprzez zarejestrowanie się jako czynny podatnik VAT). W konsekwencji, nie spełnia Pan wszystkich wskazanych wyżej warunków, aby ponownie skorzystać ze zwolnienia.

Podsumowanie

W związku z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego nie będzie Pan mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Prawo do skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, przysługiwać będzie Panu począwszy od 1 stycznia 2026 r., o ile wartość sprzedaży w roku podatkowym 2025 nie przekroczy kwoty 200.000 zł oraz nie będzie Pan wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.

Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.