
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że wyodrębniany Departament ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej na moment podziału przez wyodrębnienie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, i w konsekwencji jego wyodrębnienie nie spowoduje u Państwa powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jest także czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie świadczenia szeroko rozumianych usług telekomunikacyjnych, obejmujących usługi transmisji danych, usługi głosowe, usługi telewizyjne, telefonii komórkowej, szerokopasmowego dostępu do internetu, kolokacji, centrum danych [w tym (…)], usługi zintegrowanej komunikacji, dzierżawy włókien światłowodowych, kanalizacji i masztów.
Usługi są dostarczane klientom przez dwie struktury sprzedażowe. Sprzedaż business - to - business (tzw. …) jest zaadresowana do dużych klientów korporacyjnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw oraz innych operatorów telekomunikacyjnych, a sprzedaż business - to - (…) (tzw. …) jest zaadresowana do klientów indywidualnych i małych klientów biznesowych.
W celu wydzielenia prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług hurtowych operatorom telekomunikacyjnym działającym na rynku detalicznym, w szczególności w zakresie usług dostępu telekomunikacyjnego w zakresie szerokopasmowego dostępu do lokalnej pętli abonenckiej (…), dostępu do kabli telekomunikacyjnych lub kanalizacji telekomunikacyjnej w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych, został wyodrębniony w ramach struktur wewnętrznych Departament (…) (dalej: „Departament” lub „A.”).
Podsumowując, istotą działalności A. jest świadczenie operatorom telekomunikacyjnym hurtowych usług dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej, od urządzeń dystrybucyjnych do zakończeń w lokalu abonenta.
Tym samym, operator korzystający, przy wykorzystaniu infrastruktury przypisanej do Departamentu (w celu jednoznacznej identyfikacji infrastruktury telekomunikacyjnej przypisanej do A., będzie ona dalej określana jako „Wydzielana Sieć”), będzie mógł świadczyć na rzecz swojego klienta końcowego usługi telekomunikacyjne. Dzięki temu rozwiązaniu, operator korzystający nie musi budować własnej infrastruktury telekomunikacyjnej w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych, lecz może wykorzystywać na potrzeby własnej działalności gospodarczej Wydzielaną Sieć.
Do Wydzielanej Sieci przypisano całość aktywów dotyczących sieci dostępowych w technologii (...) - technologia dostępowa światłowodowa, realizowana w 100% przy wykorzystaniu kabli światłowodowych), (...) (...) - technologia dostępowa światłowodowo - kablowa, gdzie ostatnie kilkadziesiąt metrów od urządzenia dostępowego (...) do lokalu klienta realizowane jest kablem (...) min. (...), (...) (...) - technologia sieci dostępowych o opartych o kable światłowodowe i koncentryczne) oraz aktywa obejmujące wewnątrzbudynkową sieć miedzianą.
1.1.Wyodrębnienie/utworzenie Departamentu
Z początkiem września 2023 r. w ramach Spółki Dzielonej został powołany zespół roboczy skupiający osoby zarządzające poszczególnymi działami Wnioskodawcy w celu podjęcia działań zmierzających do wewnętrznego wyodrębnienia Departamentu w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.
Działania zespołu roboczego skupiały się na rozwiązaniach technicznych oraz technologicznych i biznesowych, związanych z przygotowaniem niezbędnych narzędzi umożliwiających operatorom korzystającym dostęp do Wydzielanej Sieci a także na pracach związanych z przypisaniem do A. materialnych i niematerialnych składników majątkowych, w tym zobowiązań, za pośrednictwem których Departament będzie prowadził działalność operacyjną (dalej „Wydzielana Działalność”). Przykładowo, przeprowadzona inwentaryzacja aktywów trwałych przypisanych do A. wykazała, że przedmiotowe aktywa obejmują kilkadziesiąt tysięcy pozycji, natomiast inwentaryzacja zapasów do wniosków, iż do A. przypisane powinno zostać ponad 1,5 mln składników majątkowych.
W następstwie opracowania modelu funkcjonowania Departamentu, zarząd Wnioskodawcy, działając na podstawie treści Statutu Spółki Dzielonej, podjął uchwałę w przedmiocie powołania w ramach struktur Wnioskodawcy A. Jednocześnie uchwała zarządu Spółki Dzielonej wymagała akceptacji Rady Nadzorczej, która działając na podstawie regulacji ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.; dalej: „KSH”) oraz treści Statutu Spółki Dzielonej podjęła uchwałę wyrażającą zgodę na powołanie w ramach struktur Wnioskodawcy Departamentu.
Zgodnie z ww. uchwałami zadania A. w szerokim zakresie obejmują:
a)zapewnienie realizacji budżetu przychodów i sprzedaży poprzez tworzenie i wdrażanie strategii rozwoju dla A,
b)zapewnienie sprawnych procesów realizacji usług dla Operatorów Korzystających, na zdefiniowanych i oczekiwanych poziomach, poprzez terminowość i jakość przy uwzględnieniu optymalnych kosztów realizacji,
c)zapewnienie prawidłowego przebiegu procesów dotyczących: obsługi Operatorów Korzystających, procesów związanych z modernizacją i rozbudową Wydzielanej Sieci, procesów związanych z utrzymaniem i zarządzaniem Wydzieloną Siecią,
d)zapewnienie sprawnego zarządzania nieruchomościami technicznymi i relacjami z właścicielami lub zarządcami nieruchomości, na których znajduje się Wydzielona Sieć,
e)przygotowanie i wykonanie budżetu inwestycyjnego wraz z rozliczeniem inwestycji w celu realizacji usług dla Operatorów Korzystających,
f)zapewnienie rozwiązań teleinformatycznych dla obszaru biznesowego.
Jako załączniki do uchwały zarządu Spółki Dzielonej dołączono opis Wydzielanej Sieci, wykaz środków trwałych, wykaz środków trwałych w budowie, wykaz zapasów wchodzących w skład Departamentu, wykaz zobowiązań oraz regulamin Departamentu wraz jego schematem organizacyjnym.
Z formalnego punktu widzenia, A. rozpoczął funkcjonowanie w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy z początkiem maja 2024 r.
W celu realizacji strategii rozwoju został opracowany wieloletni szczegółowy plan finansowy A., uwzględniający prognozy przychodów, kosztów i nakładów inwestycyjnych.
Wyniki finansowe, A. są przedmiotem odrębnego raportowania w oparciu ewidencję przychodów i kosztów A. prowadzoną z użyciem dedykowanych w tym celu kont księgowych i/lub obiektów kontrolingowych.
W zakresie komercjalizacji Wydzielanej Sieci A. świadczy usługi hurtowego dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, kabli telekomunikacyjnych lub kanalizacji telekomunikacyjnej budynków dla operatorów zewnętrznych, a także w zakresie wzajemnych relacji z Wnioskodawcą realizuje usługi hurtowego dostępu do sieci BSA na rzecz departamentu usług detalicznych Spółki Dzielonej (tzw. obszar B2C) w celu umożliwienia obszarowi B2C świadczenia usług detalicznych klientom końcowym.
Przeprowadzono badanie rynku telekomunikacyjnego z którego wynika, że są inni operatorzy telekomunikacyjni zainteresowani hurtowym dostępem do Wydzielonej Sieci w standardzie BSA.
Jednocześnie w ewidencji i prezentacji struktury wyników finansowych do kosztów A. zaliczane są zarówno koszty usług realizowanych przez dostawców zewnętrznych Wnioskodawcy przypisanych do A., jak i rozliczenia wynikające z realizacji przez inne Departamenty Spółki Dzielonej usług w zakresie korzystania ze składników majątkowych pozostających własnością Wnioskodawcy.
A i pozostałe departamenty Wnioskodawcy dokonują rozliczeń z tytułu realizacji wzajemnych usług na podstawie wewnętrznych not księgowych na potrzeby sprawozdawczości finansowej.
1.2. Podział przez wyodrębnienie
Jedyny wspólnik (dalej: „Wspólnik”) Wnioskodawcy planuje dokonać podziału Spółki Dzielonej poprzez wyodrębnienie Departamentu do odrębnej spółki kapitałowej (dalej: „Spółka Przejmująca”) w trybie art. 529 § 1 pkt 5 KSH. W następstwie podziału przez wyodrębnienie Wnioskodawca otrzyma udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki Przejmującej. Obecnie Spółka Dzielona jest już jedynym udziałowcem Spółki Przejmującej.
Podział Wnioskodawcy zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych - ani głównym, ani jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Zasadniczym celem podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu do Spółki Przejmującej jest zarówno umożliwienie prowadzenia działalności polegającej na udostępnianiu Wydzielanej Sieci innym operatorom telekomunikacyjnym oraz ich klientom (niebędącym klientami Spółki Dzielonej), jak również pozyskanie zewnętrznych inwestorów, którzy mogliby rozwijać infrastrukturę telekomunikacyjną (modernizować Wydzielaną Sieć lub budować nową infrastrukturę) w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych w kilkuset miastach na terenie Polski a jednocześnie czerpać zyski z udostępniania tej sieci innym operatorom telekomunikacyjnym. W ocenie Spółki Dzielonej, rozległy zakres Wydzielanej Sieci przypisanej do A. będzie stanowił dla potencjalnych inwestorów atrakcyjną formę współpracy. Jednocześnie rozwiązanie to wpisuje się w model działań, który został już przeprowadzony przez innych operatorów telekomunikacyjnych. Pozyskanie inwestora w ramach rozwoju A. wymaga, aby Departament został przeniesiony do odrębnego podmiotu.
W tym miejscu należy także wskazać, że analiza opcji strategicznych pokazuje, że podział przez wyodrębnienie pozwoli na zachowanie pełnej sukcesji prawnej w odniesieniu do obecnie obowiązujących umów przypisanych do Departamentu, a w szczególności w odniesieniu do kilkunastu tysięcy kluczowych umów zapewniających dostęp do nieruchomości, na terenie których znajduje się przypisana do A. Wydzielana Sieć, w tym: ze spółdzielniami czy też wspólnotami mieszkaniowymi.
Wnioskodawca wskazuje, iż rozważany podział Spółki Dzielonej przez wyodrębnienie stanowi jedną z opcji, które są rozważane. Drugą z opcji jest podział przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH. Każdy z tych wariantów umożliwia wystąpienie pełnej sukcesji prawnej w odniesieniu do obecnie obowiązujących umów przypisanych do Departamentu.
W zakresie skutków podatkowych na gruncie ustawy o VAT podziału Spółki Dzielonej przez wydzielenie A. do Spółki Przejmującej, Wnioskodawca otrzymał od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretację indywidualną z 3 października 2024 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.535.2024.2.MKA. Niemniej z uwagi na rozważaną korektę stanu faktycznego opisanego w przedmiotowej interpretacji obejmującą zmianę modelu planowanego przeniesienia A. do Spółki Przejmującej, Spółka Dzielona powzięła wątpliwość w zakresie skutków podatkowych planowanego podziału na gruncie ustawy o VAT.
Na moment podziału przez wyodrębnienie, Spółka Przejmująca będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
1.3. A. na moment przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie
Na moment przeprowadzenia podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie A do Spółki Dzielonej, Departament będzie posiadać następujące cechy na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej:
A.W zakresie wyodrębnienia organizacyjnego:
1)Departament będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej, zatwierdzonej przez radę nadzorczą Wnioskodawcy;
2)Departament będzie posiadał własną strukturę organizacyjną oraz zasoby osobowe, w tym pracowników niezbędne do realizacji zadań wykonywanych przez A. oraz będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny regulamin i schemat organizacyjny;
3)na czele A. będzie stał dyrektor Departamentu;
4)Departament będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, a więc w szczególności: środki trwałe (których obecnie zidentyfikowana ilość wynosi kilkadziesiąt tysięcy pozycji), zapasy (których obecnie zidentyfikowana ilość wynosi ponad 1,5 mln składników majątkowych), środku trwałe w budowie (Spółka Dzielona nadal rozwija infrastrukturę telekomunikacyjną związaną z A., wobec czego część Wydzielanej Sieci jest w trakcie budowy), części zapasowe (na potrzeby inwestycyjne, modernizację i utrzymanie Wydzielanej Sieci), umowy z operatorami telekomunikacyjnymi w zakresie w jakim dotyczą korzystania przez tych operatorów z Wydzielanej Sieci, umowy dostępu do nieruchomości na których znajduje się Wydzielana Sieć oraz Wydzielana Sieć w budowie, umowy uprawniające do korzystania z nieruchomości (w tym nieruchomości komunalnych) lub części budynków, infrastruktury technicznej, infrastruktury telekomunikacyjnej, słupów energetycznych oraz innych elementów związanych z Wydzielaną Siecią, umowy sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej związane z Wydzielaną Siecią, umowy dotyczące dostaw urządzeń i materiałów wchodzących w skład Wydzielanej Sieci, know-how oraz dokumentacja w procesie nabycia systemów IT niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania A;
5)w związku z podziałem przez wyodrębnienie Departamentu, do Spółki Przejmującej w trybie art. 23¹ Kodeksu pracy przejdą pracownicy przypisani do A. i wykonujący zadania związane wyłącznie z działalnością realizowaną w ramach A;
B.W zakresie wyodrębnienia finansowego:
1)w systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów (w tym należności i zobowiązań) A;
2)Departament będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności;
3)do Departamentu będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wyodrębnienie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą.
C. W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego:
1)składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną ze świadczeniem usług hurtowych operatorom telekomunikacyjnym, w szczególności usług dostępu telekomunikacyjnego w zakresie szerokopasmowego dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, dostępu do kabli telekomunikacyjnych lub kanalizacji telekomunikacyjnej w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład A. będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Po przeprowadzeniu podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie A. do Spółki Przejmującej, Spółka Dzielona zawrze ze Spółką Przejmującą umowę o świadczenie usług hurtowego dostępu telekomunikacyjnego BSA, albowiem do A. przypisana została Wydzielana Sieć, którą obecnie Spółka Dzielona wykorzystuje na potrzeby świadczenia usług telekomunikacyjnych na rzecz obecnych klientów Wnioskodawcy. Należy podkreślić, iż Wydzielana Sieć będzie mogła być wykorzystywana nie tylko przez Spółkę Dzieloną, ale również przez innych operatorów telekomunikacyjnych. Możliwa będzie jednocześnie sytuacja, w której obecny klient Wnioskodawcy postanowi rozwiązać umowę ze Spółką Dzieloną, aby następnie nabywać usługi telekomunikacyjne od konkurencyjnego, niepowiązanego operatora. Wówczas ten operator będzie mógł korzystać na postawie umowy ze Spółką Przejmującą z Wydzielanej Sieci w celu świadczenia usług na rzecz klienta przejętego od Wnioskodawcy.
Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność wyodrębnianego Departamentu w oparciu o nabyte składniki w takim samym zakresie, w jakim prowadzona była działalność Departamentu w ramach Spółki Dzielonej. W oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem podziału przez wyodrębnienie, Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności realizowanej w ramach A. Jednocześnie Spółka Przejmująca zamierza rozszerzać działalność poprzez zwiększenie zasięgu Wydzielanej Sieci dzięki nowym inwestycjom i pozyskiwanie kolejnych operatorów zainteresowanych korzystaniem z dostępu do Wydzielanej Sieci. Taki biznesowy model działania jest zgodny z obecnie stosowanymi rozwiązaniami przez konkurencyjnych operatorów na rynku telekomunikacyjnym.
1.4. Składniki majątkowe pozostające własnością Wnioskodawcy
W związku z przeprowadzonym podziałem przez wyodrębnienie u Wnioskodawcy pozostanie majątek obejmujący pozostałą działalność Wnioskodawcy, skupiającą się głównie na szeroko rozumianych usługach telekomunikacyjnych, obejmujących usługi transmisji danych, usługi głosowe, usługi telewizyjne, telefonii komórkowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu, kolokacji, centrum danych, (w tym ...), usługi zintegrowanej komunikacji, dzierżawy włókien światłowodowych, kanalizacji i masztów.
Tym samym w skład majątku pozostającego u Wnioskodawcy wejdą składniki majątkowe do świadczenia usług telekomunikacyjnych na rzecz klientów (...) oraz (...), z wyłączeniem składników majątkowych przypisanych do A.
Pozostający u Wnioskodawcy majątek będzie niewątpliwie stanowił przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1061 ze zm.; dalej: „KC”). Jednocześnie w ocenie Spółki Dzielonej uznanie, że majątek Wnioskodawcy pozostający na dzień podziału przez wyodrębnienie stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa byłoby płytkim spojrzeniem na jej strukturę organizacyjną oraz pełnione zadania przez Spółkę Dzieloną.
Pytania
1)Czy wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Departament na moment podziału przez wyodrębnienie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT?
2)Czy w związku z planowanym podziałem Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu, po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad 1
Wyodrębniany z Wnioskodawcy do Spółki Przejmującej A na moment podziału przez wydzielenie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1
Ustawodawca zawarł definicję legalną zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej także: „ZCP”) w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Z przepisu tego wynika, że ZCP to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Jednocześnie, z ugruntowanego stanowiska wskazanego w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wynika, że aby mówić o istnieniu ZCP niezbędne jest wykazanie:
1)istnienia zespołu składników niematerialnych i materialnych, w tym zobowiązań;
2)wyodrębnienia organizacyjnego;
3)wyodrębnienia finansowego;
4)wyodrębnienia funkcjonalnego.
Na zasadność powyższego twierdzenia wskazuje stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji wyrażone w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z 8 marca 2024 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.457.2023.4.MW. W interpretacji tej wskazano, że:
„(…) status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:
- stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
- jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
- jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
- mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.”
Poniżej przedstawiono zatem analizę spełnienia poszczególnych warunków wyodrębnionego zespołu składników materialnych i niematerialnych.
Istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych.
Uznanie masy majątkowej za ZCP wymaga istnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań. Jak zauważył Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 czerwca 2023 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.173.2023.4.MS:
„Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.”
Warunek wyodrębnienia organizacyjnego
Wskazać należy, że zgodnie z praktyką organów podatkowych wyodrębnienie organizacyjne oznacza odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych zachowujący miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu (dział, oddział, pion lub wydział). W tym przypadku istotne jest również formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, dokonane na bazie statutu, regulaminu lub uchwały zarządu.
W szczególności w ocenie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonej w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2024 r. o sygn. 0112-KDIL1-1.4012.61.2024.4.EK wskazano, iż:
„samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”.
Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.”
Ponadto, należy zwrócić uwagę na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 11 kwietnia 2019 r. o sygn. akt II FSK 79/17, w którym - w stosunku do warunku wyodrębnienia organizacyjnego - wskazano, że:
„Rozważając kwestię wyodrębnienia organizacyjnego należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze”.
Warunek wyodrębnienia finansowego
W odniesieniu do wyodrębnienia finansowego w interpretacjach indywidualnych wskazuje się, że warunek ten jest spełniony, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Podkreśla się jednak, że pojęcia tego nie należy utożsamiać z pełną samodzielnością finansową (zob. np. interpretację indywidualną z 22 kwietnia 2024 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.77.2024.3.PJ).
Warunek wyodrębnienia funkcjonalnego
Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w interpretacjach indywidualnych wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Wskazuje się ponadto, że aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (zob. np. interpretację indywidualną z 22 kwietnia 2024 r. o sygn. 0111-KDIB3-3.4012.78.2024.3.MS).
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, nie jest definicją samoistną, lecz należy ją rozpatrywać m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”). W wyroku z 27 listopada 2003 r. sygn. akt C-497/01 Zita-Modes, TSUE stwierdził, że:
„(...) celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.”
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie o sygn. akt C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że:
„(...) regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.”
Zatem, w myśl orzecznictwa TSUE, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. TSUE uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, aby uznać część przedsiębiorstwa za ZCP w rozumieniu przepisów ustawy o VAT powinny być spełnione następujące przesłanki:
- istnienie w ramach ZCP składników materialnych i niematerialnych;
- organizacyjne wyodrębnienie ZCP w strukturze istniejącego przedsiębiorstwa; przyporządkowanie pracowników oraz majątku do ZCP;
- finansowe wyodrębnienie w istniejącym przedsiębiorstwie polegające na takiej ewidencji zdarzeń gospodarczych, aby możliwe było przyporządkowanie do ZCP przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań;
- funkcjonalne wyodrębnienie ZCP polegające na realizowaniu w przedsiębiorstwie określonej (i odrębnej od pozostałych) działalności i zadań gospodarczych oraz możliwości kontynuacji dotychczasowych zadań ZCP, w przypadku jego przeniesienia na nowy podmiot.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że na moment podziału wyodrębniany A. będzie spełniać wszelkie warunki do uznania za ZCP w rozumieniu analizowanych przepisów ustawy o VAT. Należy bowiem uznać, iż:
A.W stosunku do A. będzie istniał zespół przypisanych składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, a w szczególności: środki trwałe (których obecnie zidentyfikowana ilość wynosi kilkadziesiąt tysięcy pozycji), zapasy (których obecnie zidentyfikowana ilość wynosi ponad 1,5 mln składników majątkowych), środku trwałe w budowie (Spółka Dzielona nadal rozwija infrastrukturę telekomunikacyjną związaną z A, wobec czego część Wydzielanej Sieci jest w trakcie budowy), części zapasowe (na potrzeby inwestycyjne, modernizację i utrzymanie Wydzielanej Sieci), umowy z operatorami telekomunikacyjnymi w zakresie w jakim dotyczą korzystania przez tych operatorów z Wydzielanej Sieci, umowy dostępu do nieruchomości na których znajduje się Wydzielana Sieć oraz Wydzielana Sieć w budowie, umowy uprawniające do korzystania z nieruchomości (w tym nieruchomości komunalnych) lub części budynków, infrastruktury technicznej, infrastruktury telekomunikacyjnej, słupów energetycznych oraz innych elementów związanych z Wydzielaną Siecią, umowy sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej związane z Wydzielaną Siecią, umowy dotyczące dostaw urządzeń i materiałów wchodzących w skład Wydzielanej Sieci, know-how oraz dokumentacja w procesie nabycia systemów IT niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania A;
B.Istniejący w ramach Departamentu zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wyodrębnienia będzie organizacyjnie wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie:
1)Departament będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Wnioskodawcy w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej, zatwierdzonej przez radę nadzorczą Wnioskodawcy;
2)Departament będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny regulamin i schemat organizacyjny;
3)na czele A będzie stał dyrektor Departamentu,
4)do A będą przypisani pracownicy realizujący obowiązki pracownicze związane z jego działalnością gospodarczą; w związku z podziałem przez wyodrębnienie Wnioskodawcy, do Spółki Przejmującej przejdą pracownicy przypisani do A i wykonujący zadania związane wyłącznie z działalnością realizowaną w ramach A;
C.składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną ze świadczeniem usług hurtowych operatorom telekomunikacyjnym, w szczególności usług dostępu telekomunikacyjnego w zakresie szerokopasmowego dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, dostępu do kabli telekomunikacyjnych lub kanalizacji telekomunikacyjnej w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych. Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład A. będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Dodatkowo Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność wyodrębnianego Departamentu w oparciu o nabyte składniki w takim samym zakresie, w jakim prowadzona jest działalność Departamentu w ramach Spółki Dzielonej. W oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem podziału przez wyodrębnienie, Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności realizowanej w ramach A.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Departament na moment podziału przez wyodrębnienie będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania nr 2
W związku z planowanym podziałem Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu do Spółki Przejmującej, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek podatkowy na gruncie ustawy o VAT
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2
W myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów tej ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Przy tym wskazać należy, że użyte w tym przepisie sformułowanie „transakcje zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, oznacza to, że zakres pojęcia „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.
W tym miejscu wskazać należy, że również w sytuacji, gdy w wyniku podziału spółki przez wyodrębnienie przedmiotem przeniesienia jest zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy o VAT.
Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, powinien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) zorganizowanej części przedsiębiorstwa, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e o VAT. (por. interpretacja indywidualna z 4 grudnia 2023 r., nr 0112-KDIL1-1.4012.525.2023.1.JKU).
W odniesieniu do dotychczas funkcjonujących form podziału spółki, uregulowanych przepisami kodeksu spółek handlowych, podział przez wyodrębnienie (art. 529 § 1 pkt 5 KSH) wyróżnia się tym, że w nowej spółce lub spółce istniejącej, do której następuje przeniesienie części majątku spółki dzielonej, udziały lub akcje obejmuje spółka dzielona. Z kolei, we wszystkich innych formach podziału przewidzianych w art. art. 529 § 1 pkt 1-4 KSH, omawiane akcje lub udziały są zawsze obejmowane przez wspólników lub akcjonariuszy spółki podlegającej podziałowi.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że podział Wnioskodawcy przez wyodrębnienie A przeniesienie go do Spółki Przejmującej, jako transakcja dotycząca zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Powyższe stanowisko jest szeroko prezentowane przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, np.:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 grudnia 2023 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.186.2023.3.MS wskazał, że:
„Podsumowując, Podział będzie wyłączony z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż Działalność wyodrębniana będzie zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.”
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 października 2024 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.562.2024.3.MŻ wskazał, że:
„Zatem, z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy uznać należy, że opisany zespół składników materialnych i niematerialnych wyodrębnionego Działu X. i Działu Y. będzie cechował się wyodrębnieniem organizacyjnym i finansowym oraz będzie posiadał zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo. Jak wynika z wniosku, Spółki Przejmujące (C. i nowo utworzona Spółka) będą miały faktyczną możliwość kontynuowania działalności związanej z Działem Serwisu i Działem Y. w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Reasumując, wyodrębniony ze Spółki Dzielonej do C. Dział X., a także wyodrębniony ze Spółki Dzielonej do nowo utworzonej Spółki Dział Y. stanowić będzie - na dzień dokonania Podziału Państwa Spółki przez wyodrębnienie - zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym czynność ich wyodrębnienia z Państwa Spółki do Spółek Przejmujących (tj. do C. i nowo utworzonej Spółki) będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
A zatem w związku z planowanym Podziałem przez wyodrębnienie Spółki Dzielonej i przeniesieniem do Spółek Przejmujących Działu X. i Działu Y. po stronie Spółki Dzielonej nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku VAT.”
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 24 grudnia 2024 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.459.2024.1.JSU podkreślił, że:
„wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, będących przedmiotem Podziału (Wyodrębnienia), jak wynika z wniosku, stanowi/będzie stanowił zespół składników, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie oraz przeznaczony jest/będzie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Ponadto nabywca nabyte składniki majątkowe będzie wykorzystywał do prowadzenia działalności gospodarczej w tym samym zakresie co zbywca.
Wobec powyższego, skoro w niniejszej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych, będących przedmiotem Podziału (Wyodrębnienia), charakteryzuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz Nabywca będzie kontynuował prowadzoną dotychczas przez Państwa działalność gospodarczą, to przedmiotowa transakcja stanowi/będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji, przedmiotowa transakcja Podziału (Wyodrębnienia) jako Dział w związku z art. 6 pkt 1 ustawy nie podlega/nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe, jak i stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego numerem 1, w ocenie Spółki Dzielonej podział Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Departamentu nie spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstania obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jednocześnie art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.
Zagadnienie podziału spółek jest uregulowane w tytule IV dziale II ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18).
Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Spółkę kapitałową i spółkę komandytowo-akcyjną można podzielić na dwie albo więcej spółek kapitałowych lub spółek komandytowo-akcyjnych. Nie jest dopuszczalny podział spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej, jeżeli kapitał zakładowy nie został pokryty w całości.
Ustawą z 16 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1705, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały zmiany w prawie polskim dotyczące m.in. nowego rodzaju podziału spółek, tj. podziału przez wyodrębnienie. Definicja nowego typu podziału została uwzględniona w art. 529 § 1 w dodanym pkt 5 Kodeksu spółek handlowych.
W myśl art. 529 § 1 k.s.h.:
Podział spółki może być dokonany:
1) przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
2) przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez zawiązanie nowych spółek);
3) przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących i nowo zawiązanych, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
4) przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie);
5) przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).
Stosownie do art. 529 § 2 Kodeksu spółek handlowych:
Do podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W przypadku podziału przez wyodrębnienie nie stosuje się przepisów art. 534 § 1 pkt 2, 3-5 i 8, art. 536 § 1, art. 537, art. 538 i art. 541 § 5.
Na mocy art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych:
§ 1. Spółka dzielona zostaje rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego w dniu wykreślenia jej z rejestru (dzień podziału).
§ 2. Przepis § 1 nie dotyczy podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie. Wydzielenie albo wyodrębnienie nowej spółki następuje w dniu jej wpisu do rejestru. W przypadku przeniesienia części majątku spółki dzielonej na spółkę istniejącą wydzielenie albo wyodrębnienie następuje w dniu wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki przejmującej lub emisji przez spółkę przejmującą nowych akcji bez wartości nominalnej (dzień wydzielenia albo dzień wyodrębnienia).
Stosownie do art. 531 § 1 Ksh:
Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.
Zgodnie z art. 531 § 2 Ksh:
Na spółkę przejmującą lub spółkę nowo zawiązaną powstałą w związku z podziałem przechodzą z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.
W odniesieniu do dotychczas funkcjonujących form podziału spółki, uregulowanych przepisami kodeksu spółek handlowych, podział przez wyodrębnienie wyróżnia się tym, że w nowej spółce lub spółce istniejącej, do której następuje przeniesienie części majątku spółki dzielonej, udziały lub akcje obejmuje spółka dzielona. Z kolei, we wszystkich innych formach podziału przewidzianych przepisami prawa, omawiane akcje lub udziały są zawsze obejmowane przez wspólników lub akcjonariuszy spółki podlegającej podziałowi.
Wprowadzenie nowej formy podziału przez wyodrębnienie przez polskiego ustawodawcę jest konsekwencją implementacji dyrektywy Parlamentu Europejskiego oraz Rady z 27 listopada 2019 roku, nr (UE) 2019/2121.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Wskazany wyżej przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01 Zita-Modes, TSUE stwierdził, że:
„(…) celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie - nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu - do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.”
Ponadto TSUE zauważył, że przejmującego należy traktować jako następcę zbywającego, przy czym, aby przejmujący mógł zostać uznany za następcę zbywającego, musi on kontynuować działalność prowadzoną przez zbywcę.
Podobnie Trybunał wypowiedział się w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Finanzamt Ludenscheid przeciwko Christel Schriever, wskazując, że:
„(…) regulacja art. 5 (8) VI Dyrektywy Rady (obecnie art. 19 Dyrektywy 112) obejmuje przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą, nie obejmuje zaś samego zbycia towarów, jak sprzedaż zapasu produktów. Jak wskazuje Trybunał, stwierdzenie, że nastąpiło przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu art. 19 Dyrektywy 112, wymaga by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.”
O tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:
- są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT,
- prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie świadczenia szeroko rozumianych usług telekomunikacyjnych, obejmujących usługi transmisji danych, usługi głosowe, usługi telewizyjne, telefonii komórkowej, szerokopasmowego dostępu do Internetu, kolokacji, centrum danych (w tym ...), usługi zintegrowanej komunikacji, dzierżawy włókien światłowodowych, kanalizacji i masztów,
- usługi dostarczane są przez dwie struktury sprzedażowe, tj. sprzedaż business - to - (...) (tzw. ...) jest zaadresowana do dużych klientów korporacyjnych oraz małych i średnich przedsiębiorstw oraz innych operatorów telekomunikacyjnych, a sprzedaż business - to - (...) (tzw. ...) jest zaadresowana do klientów indywidualnych i małych klientów biznesowych.
W celu wydzielenia prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług hurtowych operatorom telekomunikacyjnym działającym na rynku detalicznym, w szczególności w zakresie usług dostępu telekomunikacyjnego w zakresie szerokopasmowego dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, dostępu do kabli telekomunikacyjnych lub kanalizacji telekomunikacyjnej w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych, został wyodrębniony w ramach struktur wewnętrznych Departament (…) („Departament” lub „A”).
Następie Państwa Wspólnik planuje dokonać podziału Spółki Dzielonej poprzez wyodrębnienie Departamentu do odrębnej spółki kapitałowej - Spółki Przejmującej. Celem podziału jest umożliwienie prowadzenia działalności polegającej na udostępnianiu Wydzielanej Sieci innym operatorom telekomunikacyjnym oraz ich klientom (niebędącym klientami Spółki Dzielonej), jak również pozyskanie zewnętrznych inwestorów, którzy mogliby rozwijać infrastrukturę telekomunikacyjną (modernizować Wydzielaną Sieć lub budować nową infrastrukturę) w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych w kilkuset miastach na terenie Polski a jednocześnie czerpać zyski z udostępniania tej sieci innym operatorom telekomunikacyjnym.
Na moment podziału przez wyodrębnienie A. będzie wyodrębniony organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie.
1.Departament będzie wyodrębniony organizacyjnie w Państwa przedsiębiorstwie w wyniku uchwały Spółki Dzielonej zatwierdzonej przez radę nadzorczą.
- Departament będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny regulamin i schemat organizacyjny,
- na czele Departamentu będzie stał Dyrektor.
2.Departament będzie funkcjonował w oparciu o wyodrębnione składniki materialne i niematerialne, w szczególności:
- środki trwałe,
- zapasy,
- środki trwałe w budowie (Spółka Dzielona nadal rozwija infrastrukturę telekomunikacyjną związaną z A),
- umowy z operatorami telekomunikacyjnymi w zakresie w jakim dotyczą korzystania przez tych operatorów z Wydzielanej Sieci,
- umowy dostępu do nieruchomości, na których znajduje się Wydzielana Sieć oraz Wydzielana Sieć w budowie,
- umowy uprawniające do korzystania z nieruchomości (w tym nieruchomości komunalnych) lub części budynków, infrastruktury technicznej, infrastruktury telekomunikacyjnej, słupów energetycznych oraz innych elementów związanych z Wydzielaną Siecią,
- umowy sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej związane z Wydzielaną Siecią,
- umowy dotyczące dostaw urządzeń i materiałów wchodzących w skład Wydzielanej Sieci,
- know-how oraz dokumentacja w procesie nabycia systemów IT niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania A.
3.Do Spółki Przejmującej w trybie art. 23¹ Kodeksu pracy przejdą pracownicy przypisani do A. i wykonujący zadania związane wyłącznie z działalnością realizowaną w ramach A.
4.W systemie księgowym Spółki Dzielonej będzie funkcjonować odrębna struktura centrów kosztowych, która będzie umożliwiała prowadzenie odrębnej gospodarki finansowej i ewidencji księgowej Departamentu. Tym samym będzie możliwe zidentyfikowanie przychodów, kosztów, aktywów i pasywów, (w tym należności i zobowiązań) A.
4)Departament będzie posiadał przypisane do siebie własne rachunki bankowe, na które będą wpływały należności i z których będą płacone zobowiązania przypisane wyłącznie do jego działalności.
5)Do Departamentu będą przyporządkowane zobowiązania związane wyłącznie z jego działalnością - w wyniku podziału przez wyodrębnienie zobowiązania przyporządkowane wyłącznie do Departamentu zostaną przejęte przez Spółkę Przejmującą.
6)Składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną ze świadczeniem usług hurtowych operatorom telekomunikacyjnym, w szczególności usług dostępu telekomunikacyjnego w zakresie szerokopasmowego dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, dostępu do kabli telekomunikacyjnych lub kanalizacji telekomunikacyjnej w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych.
7)Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład A. będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Dodatkowo, wskazali Państwo, że:
- po przeprowadzeniu podziału Wnioskodawcy przez wyodrębnienie A. do Spółki Przejmującej, Spółka Dzielona zawrze ze Spółką Przejmującą umowę o świadczenie usług hurtowego dostępu telekomunikacyjnego (...), albowiem do A. przypisana została Wydzielana Sieć, którą obecnie Spółka Dzielona wykorzystuje na potrzeby świadczenia usług telekomunikacyjnych na rzecz Państwa obecnych klientów,
- Wydzielana Sieć będzie mogła być wykorzystywana nie tylko przez Spółkę Dzieloną, ale również przez innych operatorów telekomunikacyjnych,
- możliwa będzie jednocześnie sytuacja, w której Państwa obecny klient postanowi rozwiązać umowę ze Spółką Dzieloną, aby następnie nabywać usługi telekomunikacyjne od konkurencyjnego, niepowiązanego operatora. Wówczas ten operator będzie mógł korzystać na postawie umowy ze Spółką Przejmującą z Wydzielanej Sieci w celu świadczenia usług na rzecz klienta przejętego od Państwa,
- Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność wyodrębnianego Departamentu w oparciu o nabyte składniki w takim samym zakresie, w jakim prowadzona była działalność Departamentu w ramach Spółki Dzielonej,
- w oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem podziału przez wyodrębnienie, Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności realizowanej w ramach A,
- jednocześnie Spółka Przejmująca zamierza rozszerzać działalność poprzez zwiększenie zasięgu Wydzielanej Sieci dzięki nowym inwestycjom i pozyskiwanie kolejnych operatorów zainteresowanych korzystaniem z dostępu do Wydzielanej Sieci. Taki biznesowy model działania jest zgodny z obecnie stosowanymi rozwiązaniami przez konkurencyjnych operatorów na rynku telekomunikacyjnym.
W przedmiotowej sprawie Państwa wątpliwość budzi kwestia, czy wyodrębniany Departament ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej na moment podziału przez wyodrębnienie stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji jego wyodrębnienie nie spowoduje u Państwa powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już w Spółce Dzielonej zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po dokonaniu podziału przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez Spółkę Przejmującą, w oparciu o nabyte składniki.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że wyodrębniany ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Departament (A) stanowić będzie na dzień podziału przez wyodrębnienie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ istniejący w ramach Departamentu zespół składników materialnych i niematerialnych na dzień wyodrębnienia będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, finansową i funkcjonalną z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Jak wynika bowiem z wniosku, w stosunku do A. będzie istniał zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, a w szczególności: środki trwałe, zapasy, środki trwałe w budowie (Spółka Dzielona nadal rozwija infrastrukturę telekomunikacyjną związaną z A), umowy z operatorami telekomunikacyjnymi w zakresie w jakim dotyczą korzystania przez tych operatorów z Wydzielanej Sieci, umowy dostępu do nieruchomości, na których znajduje się Wydzielana Sieć oraz Wydzielana Sieć w budowie, umowy uprawniające do korzystania z nieruchomości (w tym nieruchomości komunalnych) lub części budynków, infrastruktury technicznej, infrastruktury telekomunikacyjnej, słupów energetycznych oraz innych elementów związanych z Wydzielaną Siecią, umowy sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej związane z Wydzielaną Siecią, umowy dotyczące dostaw urządzeń i materiałów wchodzących w skład Wydzielanej Sieci, know-how oraz dokumentacja w procesie nabycia systemów IT niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania A.
Departament będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym Państwa przedsiębiorstwie w wyniku uchwały zarządu Spółki Dzielonej, zatwierdzonej przez Państwa radę nadzorczą. Departament będzie funkcjonował w oparciu o wewnętrzny regulamin i schemat organizacyjny, a na czele A. będzie stał dyrektor Departamentu. Ponadto do A będą przypisani pracownicy realizujący obowiązki pracownicze związane z jego działalnością gospodarczą. Do Spółki Przejmującej przejdą pracownicy zajmujący się wyłącznie działalnością realizowaną w ramach A.
Składniki majątkowe przyporządkowane do Departamentu będą służyły realizacji określonych zadań gospodarczych, obejmujących działalność związaną ze świadczeniem usług hurtowych operatorom telekomunikacyjnym, w szczególności usług dostępu telekomunikacyjnego w zakresie szerokopasmowego dostępu do lokalnej pętli abonenckiej, dostępu do kabli telekomunikacyjnych lub kanalizacji telekomunikacyjnej w budynkach wielorodzinnych i jednorodzinnych.
Zespół składników majątkowych i niemajątkowych wchodzących w skład A. będzie mógł być uznany za niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.
Dodatkowo, - jak Państwo wskazali - Spółka Przejmująca będzie kontynuowała działalność Wydzielanego Departamentu (A) w oparciu o nabyte składniki w takim samym zakresie, w jakim Wydzielany Departament prowadzi działalność w ramach Spółki Dzielonej.
W oparciu o przejęte składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość kontynuowania działalności realizowanej w ramach A. Po przeprowadzeniu podziału przez wyodrębnienie, Spółka Przejmująca będzie nadal korzystać z przejętych w ramach sukcesji umów dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej innych operatorów. Dla zapewnienia kontynuacji działania zawrze ze Spółką Dzieloną i innymi operatorami umowy zapewniające korzystanie z dostępu do ich infrastruktury telekomunikacyjnej.
Tym samym, wyodrębniony ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej Departament - stanowić będzie - na dzień dokonania podziału Państwa Spółki przez wyodrębnienie - zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a tym samym czynność jego wyodrębnienia ze Spółki Dzielonej do Spółki Przejmującej będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
A zatem w związku z planowanym podziałem przez wyodrębnienie Spółki Dzielonej i przeniesieniem do Spółki Przejmującej Departamentu po stronie Spółki Dzielonej nie wystąpi obowiązek podatkowy w podatku VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytań nr 1 i 2 uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwa do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.