
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 27 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży produktów rolnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 lutego 2025 r. (wpływ 24 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan pszczelarzem. Powiatowy Lekarz Weterynarii zarejestrował Pana gospodarstwo pasieczne i nadał Panu numer weterynaryjny. Posiada Pan 80 rodzin pszczelich i sprzedaż prowadzonych przez Pana produktów pszczelich realizuje Pan w ramach RHD (Rolniczego Handlu Detalicznego) wg którego Pana całkowita roczna wartość produkcji nie może i nie przekracza 2400 kg.
Decyzją Powiatowego Lekarza Weterynarii może Pan prowadzić sprzedaż produktów pszczelich nieprzetworzonych (miód, pyłek, pierzga i mleczko pszczele) oraz własnych miodów z dodatkami owoców liofilizowanych i orzechów w miodzie tak aby sumaryczna wartość Pana produkcji nie przekroczyła możliwych dla mnie produkcyjnie 2400 kg.
Pana pasieka posiada też zarejestrowany w ARIMR numer/wpis do ewidencji producentów rolnych.
Wychodząc naprzeciw Pana klientom pozyskał Pan pół roku temu terminal płatniczy na siebie jako rolnika dzięki któremu Pana klienci mogą dokonywać płatności w formie bezgotówkowej. Terminal taki mógł Pan uzyskać jako rolnik zakładając konto (...) przeznaczone dla rolników indywidualnych wyodrębniając pod Pana NIP numer REGON jako (…) działalność rolnicza zgodnie z decyzją GUS i zaświadczeniem o jej wydaniu z dnia (…).
Z informacji, które uzyskał Pan w miejscowym Urzędzie Skarbowym, wynika, że sprzedaż ewidencjonowana w ten sposób na podstawie limitów RHD jest zwolniona z konieczności posiadania kasy fiskalnej zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym.
Sprzedaż ponad 100 tysięcy złotych rocznie winna być za to zgłoszona do US celem adekwatnego opodatkowania jednak wysokości takiej sprzedaży nie osiąga Pan a sprzedaż ewidencjonuje Pan zgodnie z wymogami RHD i szczególnymi wytycznymi Powiatowego Lekarza Weterynarii.
Informuje Pan ponadto, iż od 2.04.2024 r. prowadzi równolegle działalność gospodarczą rejestrowaną, w ramach której prowadzi Pan usługi obsługi pasiek na terenach przemysłowych dla firm, usługi edukacyjne w zakresie bioróżnorodności oraz sprzedaż miodu dla firm.
W ramach działalności gospodarczej nie jest prowadzona jakakolwiek sprzedaż indywidualna produktów pszczelich. Chce Pan prowadzić działalność rolniczą zgodnie z literą obowiązującego prawa.
Zwraca się Pan zatem z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej Pana przekonanie, iż jako pszczelarz zwolniony jest Pan z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej podczas sprzedaży produktów rolnych (miodu, pyłku pszczelego oraz miodów z dodatkami) pochodzących z Pana działalności rolniczej prowadzonej w ramach RHD w przypadku przyjmowania płatności od moich klientów indywidualnych zarówno w formie gotówkowej jak i za pomocą wspomnianego posiadanego terminala płatniczego dla rolnika.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
Na pytanie organu „Czy z tytułu prowadzenia gospodarstwa rolnego, jest Pan rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 ust. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. od podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) (…)”
Udzielił Pan następującej odpowiedzi: „Z tytułu prowadzenia Rolniczego Handlu Detalicznego jestem rolnikiem ryczałtowym. Prowadzę zapisy sprzedaży zgodnie z Rozporządzeniem Ministerstwa Rozwoju Wsi (…)”
Na pytanie organu „Czy produkty będące przedmiotem wniosku, które Pan sprzedaje tj. miód, pyłek pszczeli oraz miód z dodatkami, stanowią produkty rolne w rozumieniu art. 2 pkt 20 ustawy o VAT (…)”
Udzielił Pan następującej odpowiedzi „Produkty będące przedmiotem wniosku pochodzą z własnej działalności rolniczej rolnika zgodnie z limitami określonymi w RHD”.
Na pytanie organu „Czy będąca przedmiotem wniosku sprzedaż ww. produktów tj. miodu, pyłku pszczelego oraz miodu z dodatkami, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT (..)”
Udzielił Pan następującej odpowiedzi: „Będąca przedmiotem wniosku sprzedaż ww. produktów rolnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług”.
Na pytanie organu „Czy będąca przedmiotem wniosku sprzedaż ww. produktów tj. miodu, pyłku pszczelego oraz miodu z dodatkami jest/będzie prowadzona na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych?”
Udzielił Pan następującej odpowiedzi: „Sprzedaż ww. produktów jest i będzie prowadzona na rzecz osób fizycznych”.
Na pytanie organu „Czy ww. produkty tj. miód, pyłek pszczeli oraz miód z dodatkami, których sprzedaż jest przedmiotem wniosku, pochodzą z własnej (tj. Pana) działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy o VAT (…)”
Udzielił Pan następującej odpowiedzi: „Produkty o których mowa pochodzą z mojej działalności pasiecznej”.
Pytanie
Zwraca się Pan z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej Pana przekonanie, iż jako pszczelarz zwolniony jest Pan z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej podczas sprzedaży produktów rolnych (miodu, pyłku pszczelego oraz miodów z dodatkami) pochodzących z Pana działalności rolniczej prowadzonej w ramach RHD w przypadku przyjmowania płatności od Pana klientów indywidualnych zarówno w formie gotówkowej jak i za pomocą wspomnianego posiadanego terminala płatniczego dla rolnika.
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 24 lutego 2025 r.)
Skoro sprzedaż za gotówkę w ramach RHD nie podlega obowiązkowi rejestracji na kasie fiskalnej, sprzedaż z użyciem terminala płatniczego również nie podlega temu wymogowi oczywiście przy zachowaniu formy ewidencji sprzedaży produktów określonej w Rozporządzeniu Ministerstwa Rozwoju i Wsi i decyzji administracyjnej otrzymanej od Powiatowego Inspektora Nadzoru Weterynaryjnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w kwestii braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży produktów rolnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednakże nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Ustawodawca daje podatnikom szereg możliwości zastosowania zwolnień podatkowych.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn zm.).
Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3 ustawy:
Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Z przytoczonych regulacji wynika, że podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy.
Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan pszczelarzem. Posiada Pan 80 rodzin pszczelich. Dokonuje Pan sprzedaży produktów pochodzących z Pana działalności pasiecznej m.in. takich jak miód, pyłek pszczeli oraz własnych miodów z dodatkami. Sprzedaż prowadzona jest w ramach Rolniczego Handlu Detalicznego z tytułu której jest Pan rolnikiem ryczałtowym. Sprzedaż ww. produktów rolnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz jest i będzie prowadzona na rzecz osób fizycznych. Wychodząc naprzeciw Pana klientom pozyskał Pan pół roku temu terminal płatniczy na siebie jako rolnika, dzięki któremu Pana klienci mogą dokonywać płatności w formie bezgotówkowej.
Pana wątpliwości w sprawie dotyczą obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży produktów rolnych (miodu, pyłku pszczelego oraz miodów z dodatkami) pochodzących z Pana działalności rolniczej prowadzonej w ramach Rolniczego Hadlu Detalicznego w przypadku przyjmowania płatności od Pana klientów indywidualnych zarówno w formie gotówkowej jak i za pomocą posiadanego terminala płatniczego dla rolnika.
Z treści art. 109 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnicy, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.
Z kolei w myśl art. 109 ust. 3 ustawy:
Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3) kontrahentów;
4) dowodów sprzedaży i zakupów.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy:
W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi czy towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Stosownie do art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.
Natomiast w myśl art. 117 ustawy:
Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
1) wystawiania faktur;
2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605). Natomiast od 1 stycznia 2025 r. ww. kwestie reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902).
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzeń.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe) i zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe).
Stosownie do § 2 rozporządzenia z 24 listopada 2023 r.:
1. Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
2. W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W myśl § 2 rozporządzenia z 17 grudnia 2024 r.:
1. Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
2. W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W tym miejscu należy wskazać, że w załączniku do ww. rozporządzeń, w części II (zwalniającej z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej niektórą sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności) w poz. 46 (w obecnie obowiązującym rozporządzeniu - poz. 49) zostały wymienione dostawa produktów rolnych i świadczenie usług rolniczych przez rolników ryczałtowych korzystających ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że sprzedaż produktów rolnych będących przedmiotem wniosku (miodu, pyłku pszczelego oraz miodów z dodatkami) jest prowadzona na rzecz osób fizycznych oraz korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (posiada Pan status rolnika ryczałtowego zwolnionego od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy). .
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro realizowana przez Pana jako rolnika ryczałtowego sprzedaż produktów rolnych (miodu, pyłku pszczelego i miodów z dodatkami) pochodzących z Pana działalności rolniczej korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, to w tym zakresie na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 46 (w obecnie obowiązującym rozporządzeniu - poz. 49) załącznika do ww. rozporządzeń Ministra Finansów nie ma Pan obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W przedmiotowej sprawie nie ma znaczenia fakt czy płatność za ww. produkty jest dokonywana gotówką czy też za pośrednictwem terminala płatniczego.
Tym samym Pana stanowisko w kwestii braku obowiązku ewidencjonowania sprzedaży produktów rolnych przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Pana w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.