
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Uzupełnili go Państwo pismem z 10 marca 2025 r. (wpływ 10 marca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (dalej: „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), do zadań własnych Miasta należą m.in. sprawy dotyczące pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.
Jak wskazuje art. 7 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1283 z późn. zm.), pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom m.in. z powodu niepełnosprawności oraz długotrwałej lub ciężkiej choroby.
W ramach realizacji zadań własnych, Miasto planuje zrealizować projekt pn.: „(…)” (dalej: „Inwestycja” lub „Projekt”).
Celem Projektu jest poprawa jakości życia i dostępności na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (w tym osób z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych i osób starszych), poprzez dostosowanie infrastruktury do ich indywidualnych potrzeb.
Projekt dotyczy indywidualnych miejsc zamieszkania – inwestycji mających na celu zapewnienie wsparcia dostosowanego do indywidualnych potrzeb poszczególnych osób i zapewnienie wolnych od barier przestrzeni komunikacyjnych i architektonicznych w codziennym funkcjonowaniu tych osób. Wsparcie będzie udzielane w postaci grantów na rzecz mieszkańców Miasta (dalej: „Mieszkańcy” lub „Grantobiorcy”).
Wnioskodawca w celu realizacji Projektu wystąpił z wnioskiem o dofinansowanie Inwestycji z programu Fundusze Europejskie 2021-2027 (dalej: „Dotacja”). W konsekwencji, Miasto zrealizuje Projekt poprzez MOPS, który otrzymane w ramach realizacji zadania, przelane środki pieniężne przedmiotowej dotacji środki przekaże Grantobiorcom.
Miasto/MOPS dodatkowo zaznacza, iż nie będzie pobierało żadnych opłat od Grantobiorców w związku z ich udziałem w przedmiotowej inwestycji.
W ramach projektu kluczowe role zostaną podzielone między Miastem a Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej (dalej: „MOPS”). Miasto będzie odpowiadało za ogólną koordynację Projektu, zarządzanie finansami oraz za jego rozliczenie przed instytucją finansującą. Z kolei MOPS przejmie bezpośrednią rolę w realizacji Projektu na rzecz Grantobiorców.
Do zadań MOPS należeć będzie przeprowadzenie naboru wniosków o grant, ich dokładna weryfikacja oraz wybór Grantobiorców, na podstawie kryteriów ustalonych przez Miasto. MOPS będzie również odpowiedzialny za nadzór nad realizacją inwestycji dokonywanych przez Grantobiorców, co obejmować będzie monitorowanie postępów prac i zapewnienie, że są one zgodne z celami Projektu. Po zakończeniu prac, MOPS zajmie się zbieraniem wniosków o wypłatę grantów, ich rozpatrywaniem oraz końcowym procesem wypłaty środków bezpośrednio na konta Mieszkańców.
W ramach Projektu, przewidziano udzielenie (…) grantów na remont lokali mieszkalnych w celu ich adaptacji do potrzeb osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i likwidacji barier architektonicznych. Wybór poszczególnych działań inwestycyjnych będzie ściśle zależał od indywidualnych potrzeb zgłaszanych przez danego Grantobiorcę. Dokładne lokalizacje realizacji Projektu będą określone dopiero po finalnym wyborze Grantobiorców. Zakres geograficzny przedsięwzięcia obejmuje całe Miasto, a konkretne miejsca realizacji działań zostaną ustalone na podstawie indywidualnych potrzeb i zgłoszeń Mieszkańców kwalifikujących się do wsparcia.
W ramach realizacji Projektu mogą zostać podjęte m.in. wydatki na:
·Prace remontowo-instalacyjne;
·Opracowanie dokumentacji technicznej;
·Budowy podjazdu do budynku dla wózków inwalidzkich;
·Dostosowanie wejścia do budynku umożliwiającego swobodę poruszania się osobom z niepełnosprawnościami;
·Windy zewnętrzne/wewnętrzne;
·Pochylnie umożliwiające dostęp do budynku z poziomu terenu;
·Domofony umożliwiające kontakt osobie z niepełnosprawnością i przystosowane technicznie dla osób z niepełnosprawnościami;
·Dostosowanie pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych np. uchwyty czy poręcze;
·Zakup wyposażenia takiego jak np. łóżko rehabilitacyjne.
Mieszkańcy, którzy będą chcieli wziąć udział w Projekcie, zgłaszać będą swoją chęć uczestnictwa do Miasta. Ponadto, Grantobiorcy odpowiedzialni będą za wyłonienie wykonawców rzeczonej inwestycji, a faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane na Grantobiorców.
Mieszkaniec podpisując z MOPS umowę grantową jednocześnie zobowiąże się do sfinansowania remontu budynku/lokalu, czego dowodem będą przedstawione przez niego faktury VAT i dowody zapłaty, przedstawione Wnioskodawcy podczas składania wniosku o wypłatę grantu (refundacja poniesionych wydatków).
Niezależnie od powyższego, Miasto zobowiązane jest do pokrycia (…)% kosztów pośrednich związanych z Projektem. Są to w szczególności wydatki na obsługę biura, dodatki dla pracowników oraz materiały. Przedmiotowe wydatki będą dokumentowane wystawianymi na Miasto fakturami VAT (dalej: „Wydatki”).
Wydatki będą bezpośrednio związane z realizacją Projektu.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań własnych Miasta oraz zakres planowanego Projektu (remont budynków i mieszkań w celu ich adaptacji do potrzeb osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i likwidacji barier architektonicznych poprzez refundację poniesionych przez Mieszkańców kosztów), należy wskazać, iż realizacja Projektu (w tym ponoszone przez Miasto Wydatki) stanowić będzie realizację zadań własnych Miasta w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach pomocy społecznej.
W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo, iż Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową Miasta oraz że efekty projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Pytanie
Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od Wydatków w związku z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od Wydatków w związku z realizacją Projektu.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Miasto jako podmiot władzy publicznej, posiada specyficzny status na gruncie ustawy o VAT.
W pierwszej kolejności należy stwierdzić, że art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, odnoszący się do prawnopodatkowej podmiotowości organów władzy publicznej, stanowi lex specialis w odniesieniu do art. 15 ust. 1 w zw. z ust. 2 ustawy o VAT, w świetle którego dana czynność podlega opodatkowaniu VAT, jeśli jest dokonywana przez przedsiębiorcę i następuje w wykonaniu jego działalności gospodarczej. Jest to zasada ogólna, odnosząca się również do organów władzy publicznej (w tym gmin).
Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT ustanawia natomiast wyjątek od tej reguły, gdyż na jego mocy nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jeżeli zatem dana czynność ma miejsce w ramach wykonywania zadań nałożonych na gminę odrębnymi przepisami prawa i nie ma formy umowy cywilnoprawnej – nie podlega VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi VAT.
Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, zdaniem Miasta, brak jest bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy Wydatkami, które ponoszone będą na realizację Projektu, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W związku z powyższym, zdaniem Miasta, realizacja Projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji, warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT nie zostanie spełniony i tym samym Miasto nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od Wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowej inwestycji.
Stanowisko Gminy znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL3.4012.3.2024.1.MBN, w której DKIS stwierdził, iż: „W omawianej sprawie, warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – jak Państwo wskazali – realizacja Projektu przyczyni się do poprawy dostępności Urzędu Gminy dla osób z niepełnosprawnościami, a nabywane w tym celu towary i usługi będą służyły tym osobom. Efekty Projektu nie będą służyć do czynności opodatkowanych. Za korzystanie z efektów Projektu Gmina nie będzie pobierać jakichkolwiek opłat. W konsekwencji, efekty Projektu nie będą generowały przychodu. Zatem, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki, które Gmina będzie ponosić w związku z realizację Projektu pn.: «(…)»”.
W konsekwencji, mając powyższe na względzie, Państwa zdaniem, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od Wydatków w związku z realizacją Projektu z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 5 i pkt 6 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
5) ochrony zdrowia;
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizacji zadań własnych, Miasto planuje zrealizować projekt pn.: „(…)”. Celem Projektu jest poprawa jakości życia i dostępności na rzecz osób potrzebujących wsparcia w codziennym funkcjonowaniu (w tym osób z niepełnosprawnościami, przewlekle chorych i osób starszych), poprzez dostosowanie infrastruktury do ich indywidualnych potrzeb. Projekt dotyczy indywidualnych miejsc zamieszkania – inwestycji mających na celu zapewnienie wsparcia dostosowanego do indywidualnych potrzeb poszczególnych osób i zapewnienie wolnych od barier przestrzeni komunikacyjnych i architektonicznych w codziennym funkcjonowaniu tych osób. Wsparcie będzie udzielane w postaci grantów na rzecz mieszkańców Miasta. Miasto zrealizuje Projekt poprzez MOPS (jednostkę budżetową miasta) , który otrzymane w ramach realizacji zadania, przelane środki pieniężne przedmiotowej dotacji przekaże Grantobiorcom. W ramach Projektu, przewidziano udzielenie (…) grantów na remont lokali mieszkalnych w celu ich adaptacji do potrzeb osób wymagających wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i likwidacji barier architektonicznych. Wybór poszczególnych działań inwestycyjnych będzie ściśle zależał od indywidualnych potrzeb zgłaszanych przez danego Grantobiorcę. Mieszkańcy, którzy będą chcieli wziąć udział w Projekcie, zgłaszać będą swoją chęć uczestnictwa do Miasta. Ponadto, Grantobiorcy odpowiedzialni będą za wyłonienie wykonawców rzeczonej inwestycji, a faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane na Grantobiorców. Mieszkaniec podpisując z MOPS umowę grantową jednocześnie zobowiąże się do sfinansowania remontu budynku/lokalu, czego dowodem będą przedstawione przez niego faktury VAT i dowody zapłaty, przedstawione Wnioskodawcy podczas składania wniosku o wypłatę grantu (refundacja poniesionych wydatków). Efekty projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Miasto/MOPS nie będzie pobierało żadnych opłat od Grantobiorców w związku z ich udziałem w przedmiotowej inwestycji. Realizacja Projektu (w tym ponoszone przez Miasto Wydatki) stanowić będzie realizację zadań własnych Miasta w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sprawach pomocy społecznej. Ponadto, jak wskazano we wniosku, efekty przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.
Tym samym, w odniesieniu do przedmiotowego Projektu – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będą mieli Państwo możliwości odliczenia podatku naliczonego.
Podsumowując stwierdzam, że Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od Wydatków w związku z realizacją Projektu pn.: „(…)”.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.