
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 marca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, zadania własne gminy obejmują m.in. sprawy kultury fizycznej i turystyki w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Gmina w 2025 roku będzie realizowała zadanie pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...). Po wykonaniu dokumentacji i otrzymaniu pozwolenia na budowę Gmina złoży wniosek o dofinansowanie realizacji inwestycji wynikającej z przygotowanej dokumentacji, tj. rozbudowę bazy sportowej przy (…) w (...) na terenie działek będących własnością Gminy.
Gmina otrzymała dobrowolną propozycję współfinansowania ww. zadania przez Spółkę Jawną. W związku z powyższym zostanie podpisana umowa darowizny pomiędzy Gminą a Spółką, na podstawie której Gmina otrzyma określoną kwotę pieniężną.
Gmina nie będzie mogła przeznaczyć darowizny na inny cel niż na realizację zadania pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...). Po realizacji ww. zadania - dokumentacja będzie stanowiła wyłączną własność Gminy. Nie zostanie przekazana spółce, nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze.
Zadanie będzie realizowane w ramach zadania własnego Gminy, jakim są sprawy związane z kulturą fizyczną (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Gmina nie będzie zobowiązana do świadczenia na rzecz darczyńcy jakichkolwiek czynności w związku z zawarciem umowy.
Z umowy darowizny zawartej ze spółką, poza wskazanym we wniosku zobowiązaniem tj. przeznaczeniem przedmiotu darowizny na realizację zadania pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...), nie będą wynikały dla Gminy inne obowiązki.
Pomiędzy Gminą a Spółką nie został ustalony żaden termin, w którym Gmina ma przystąpić do realizacji ww. zadania oraz termin jej ukończenia.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W przypadku niezrealizowania/rezygnacji ze zrealizowania zadania „Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...)”, Gmina będzie zobowiązana do zwrotu otrzymanej dotacji.
Darowizna będzie stanowić 100% udział w planowanych kosztach zadania „Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...)”.
Realizacja zadania „Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...)” jest uzależniona od otrzymania darowizny. W przypadku nie otrzymania darowizny, Gmina nie zrealizowałaby tego zadania.
Rozbudowana baza sportowa będzie ogólnodostępna i darmowa dla korzystających.
Pytanie
Czy otrzymana przez Gminę darowizna w postaci środków pieniężnych będzie podlegała opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Otrzymana przez Gminę darowizna nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi ona ani odpłatnej dostawy towarów, ani odpłatnego świadczenia usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Taka konstrukcja definicji świadczenia usług jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.
Należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Pojęcie „dostawa towarów” w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.
Z kolei każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
- w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem przez pojęcie świadczenia usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to - co do zasady - niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (m.in. w postaci świadczenia wzajemnego).
Ponadto należy podkreślić, że przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w dyrektywie są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
TSUE, w wyroku z 27 października 2011 r. w sprawie C-93/10 Finanzamt Essen-NordOst przeciwko GFKL Financial Services AG wskazał, że:
„(...) w ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT (zob. wyrok z dnia 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 Komisja przeciwko Finlandii, Zb. Orz. s. I 10605, pkt 43). W tym świetle świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy VAT, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy (ww. wyrok w sprawie MKG-Kraftfahrzeuge-Factoring, pkt 47). Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „świadczenie usług dokonywane odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem (wyrok z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie C-40/09 Astra Zeneca UK, Zb. Orz. s. 1 7505 pkt 27 i przytoczone orzecznictwo)” (pkt 17-19).
W wyroku z 27 marca 2014 r. w sprawie C-151/13 Le Rayon d’Or SARL przeciwko Ministre de l’Économie et des Finances TSUE wskazał, że:
„(...) aby świadczenie usług mogło być uznane za „odpłatne” w rozumieniu tej dyrektywy, nie wymaga ona, aby świadczenie wzajemne za taką usługę było uzyskane bezpośrednio od jej odbiorcy. Świadczenie wzajemne może pochodzić także od osoby trzeciej (zob. podobnie wyrok Loyalty Management UK i Baxi Group, C-53/09 i C-55/09, EU:C:2010:590, pkt 56)” (pkt 34).
Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.
Zatem, aby dana czynność (usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Należy również wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Z powyższego wynika zatem, że darowizna jest świadczeniem jednostronnym gdyż darczyńca nie żąda od obdarowanego żadnego świadczenia wzajemnego.
Istotą darowizny jest zatem bezpłatne świadczenie, które darczyńca wykonuje ze swojego majątku na rzecz innej osoby. Świadczeniem w darowiźnie nie muszą być tylko pieniądze, mogą to być również inne rzeczy ruchome, bądź nieruchomości, jak również zbywalne prawa majątkowe.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W 2025 roku będą Państwo realizowali zadanie pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...). Po wykonaniu dokumentacji i otrzymaniu pozwolenia na budowę złożą Państwo wniosek o dofinansowanie realizacji inwestycji wynikającej z przygotowanej dokumentacji, tj. rozbudowę bazy sportowej przy (…) w (...) na terenie działek będących Państwa własnością. Rozbudowana baza sportowa będzie ogólnodostępna i darmowa dla korzystających.
Otrzymali Państwo dobrowolną propozycję współfinansowania ww. zadania przez Spółkę Jawną. W związku z powyższym zostanie podpisana umowa darowizny pomiędzy Państwem a Spółką, na podstawie której otrzymają Państwo określoną kwotę pieniężną. Nie będą mogli Państwo przeznaczyć darowizny na inny cel niż na realizację zadania pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...). Po realizacji ww. zadania - dokumentacja będzie stanowiła wyłączną Państwa własność. Nie zostanie przekazana spółce, nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze. Nie będą Państwo zobowiązani do świadczenia na rzecz darczyńcy jakichkolwiek czynności w związku z zawarciem umowy. Z umowy darowizny zawartej ze spółką, poza wskazanym zobowiązaniem, tj. przeznaczeniem przedmiotu darowizny na realizację zadania pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...), nie będą wynikały dla Państwa inne obowiązki. Pomiędzy Państwem a Spółką nie został ustalony żaden termin, w którym mają Państwo przystąpić do realizacji ww. zadania oraz termin jej ukończenia.
W przypadku niezrealizowania/rezygnacji ze zrealizowania zadania „Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...)”, nie będą Państwo zobowiązani do zwrotu otrzymanej darowizny. Darowizna będzie stanowić 100% udział w planowanych kosztach zadania „Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...)”. Realizacja zadania „Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...)” jest uzależniona od otrzymania darowizny. W przypadku nie otrzymania darowizny, nie zrealizowaliby Państwo tego zadania.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy otrzymana przez Państwa od Spółki Jawnej darowizna w postaci środków pieniężnych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak wskazano wyżej, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku nie można przyjąć, że wykonają Państwo jakiekolwiek świadczenie (dostawę towarów lub świadczenie usług) za wynagrodzeniem na rzecz Spółki Jawnej. W rozpatrywanej sprawie nie można uznać, że przekazana przez Spółkę Jawną darowizna w postaci środków pieniężnych będzie wynagrodzeniem za dostawę towarów bądź świadczenie usług zrealizowane przez Państwa na rzez Spółki Jawnej. Jak wynika z opisu sprawy, otrzymali Państwo dobrowolną propozycję współfinansowania przez Spółkę Jawną zadania pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...). W związku z powyższym zostanie podpisana umowa darowizny pomiędzy Państwem a Spółką, na podstawie której otrzymają Państwo określoną kwotę pieniężną. Nie będą mogli Państwo przeznaczyć darowizny na inny cel niż na realizację tego zadania. Po realizacji ww. zadania - dokumentacja będzie stanowiła wyłączną Państwa własność. Nie zostanie przekazana spółce, nie będzie przedmiotem najmu, dzierżawy ani innej umowy o podobnym charakterze. Ponadto, co istotne, wskazali Państwo, że nie będą Państwo zobowiązani do świadczenia na rzecz darczyńcy jakichkolwiek czynności w związku z zawarciem umowy. Z umowy darowizny zawartej ze Spółką, poza wskazanym zobowiązaniem, tj. przeznaczeniem przedmiotu darowizny na realizację zadania pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...), nie będą wynikały dla Państwa inne obowiązki. Pomiędzy Państwem a Spółką nie został ustalony żaden termin, w którym mają Państwo przystąpić do realizacji ww. zadania oraz termin jej ukończenia.
W rozpatrywanej sprawie nie zostanie więc spełniony podstawowy warunek do uznania, że w Państwa przypadku wystąpi czynność opodatkowana - odpłatna dostawa towarów bądź odpłatne świadczenie usług, gdyż w analizowanym przypadku nie można wskazać na wzajemną ekwiwalentność świadczeń. Spółka Jawna przekazała dobrowolnie środki pieniężne na wykonanie zadania pn. Wykonanie dokumentacji projektowo - kosztorysowej rozbudowy bazy sportowej przy (…) w (...). Efekt projektu, tj. rozbudowana baza sportowa będzie ogólnodostępna i darmowa dla korzystających. Ponadto, nie będą Państwo zobowiązani do świadczenia na rzecz darczyńcy jakichkolwiek czynności w związku z zawarciem umowy darowizny.
Zatem mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w tej sprawie nie wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym przypadku nie dojdzie do odpłatnej dostawy towarów bądź odpłatnego świadczenia usług dokonanych przez Państwa na rzecz Spółki Jawnej. Otrzymana przez Państwa darowizna w postaci środków pieniężnych nie będzie stanowiła wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług, wobec czego nie wystąpi czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Powyższe oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.