
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 grudnia 2024 r. r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
·nieuznania czynności, w ramach których będziecie Państwo wykorzystywali efekty rzeczowe Projektu pn. „...” za czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT,
·braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją ww. Projektu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 lutego 2025 r. (wpływ).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (dalej: „Miasto”, „JST” lub „Wnioskodawca"” jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Realizując zadania własne Miasta, określone w art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznych oraz obiektów administracyjnych, JST zamierza zrealizować inwestycję pn. „...” (dalej: „Projekt” lub „Zadanie”).
Miasto zamierza zrealizować przedmiotowe Zadanie przy współudziale środków pochodzących ze źródeł zewnętrznych – na realizację przedmiotowego zadania Miasto ubiega się o przyznanie dofinansowania pochodzącego ze środków Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla … 2021-2027 w ramach działania 2.4 Energia odnawialna.
Przedmiotem Projektu jest ..., tj. basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego (dalej łącznie jako: „Budynki”).
W tym miejscu Miasto wskazało, iż Budynki zostały nieodpłatnie użyczone na rzecz A (dalej: „A”) na podstawie pisemnej umowy. A jest samorządową instytucją kultury, dla której prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania kultury, sportu i rekreacji jest podstawowym celem statutowym. A jest wpisany do rejestru kultury prowadzonego przez Miasto i stanowi odrębnego od Miasta podatnika VAT.
Głównym celem projektu jest zwiększenie poziomu samowystarczalności energetycznej Miasta poprzez budowę dwóch instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 49,75 kW wraz z magazynami energii oraz niezbędną infrastrukturą na ww. budynkach. Realizacja Projektu przyczyni się do redukcji kosztów energii oraz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, co przełoży się na ochronę środowiska naturalnego.
W ramach realizacji Zadania, JST poniesie wydatki, w szczególności na:
·zakup i montaż instalacji fotowoltaicznych w postaci innowacyjnych modułów w technologii bifacial do konstrukcji gruntowej;
·zakup i montaż dwóch magazynów energii;
·podłączenie dwóch budynków do systemu zarządzania energią oraz
·modernizację istniejącej instalacji fotowoltaicznej na budynku basenu (tj. wymianę istniejących falowników na hybrydowe).
Miasto wskazało, iż nie poniosło dotychczas jakichkolwiek wydatków na realizację przedmiotowego Projektu. Niemniej, przyszłe wydatki inwestycyjne związane z realizacją Projektu będą dokumentowane wystawionymi na Miasto przez dostawców/wykonawców fakturami VAT (z uwzględnieniem NIP Miasta).
Zamiarem Miasta jest wyłącznie zapewnienie ekologicznego źródła energii dla Budynków i obniżenia bieżących kosztów ich użytkowania związanych z zakupem energii. Ponadto, Miasto podkreśliło, iż instalacje umieszczone na Budynkach nie będą przedmiotem np. najmu czy dzierżawy.
Dodatkowo Miasto wskazało, iż nie zamierza wykorzystywać energii wytworzonej przez instalacje fotowoltaiczne w celach zarobkowych. Instalacje fotowoltaiczne nie będą również służyły innym obiektom gminnym, lecz wyłącznie Budynkom – zgodnie z założeniem Miasta, energia wyprodukowana za pomocą paneli fotowoltaicznych będzie zużywana wyłącznie na potrzeby funkcjonowania tych Budynków (w ramach tzw. autokonsumpcji).
Uzupełnienie wniosku
1.Czy w związku z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznych na potrzeby basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego w ramach realizowanego projektu, o których mowa we wniosku, są/będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361)?
Na wstępie Miasto wskazało, iż po zakończeniu realizacji Projektu, to A zamierza zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem energetycznym na dostawę energii elektrycznej wyprodukowanej z omawianych instalacji.
Odpowiadając zatem na pytanie Organu, w związku z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznych na potrzeby basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego w ramach realizowanego Projektu, to A będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1361, dalej: „ustawa o OZE”).
2.Czy panele fotowoltaiczne wraz z magazynami energii objęte zakresem wniosku będą stanowić mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
Miasto wskazało, że panele fotowoltaiczne wraz z magazynami energii objęte zakresem Wniosku będą stanowić mikroinstalacje w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o OZE.
3.Czy została zawarta/będzie zawarta przez Państwa umowa z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to należy wskazać:
a.jakie zostały/zostaną określone zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?
b.czy ww. umowa przewiduje/będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
Zgodnie z odpowiedzią przedstawioną przez Miasto na pytanie 1 (powyżej), to A zamierza zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem energetycznym na dostawę energii elektrycznej wyprodukowanej z omawianej instalacji, zgodnie z ustawą o OZE, w zakresie rozliczania w modelu net-billing.
W związku z powyższym, Miasto nie posiada informacji w zakresie zasad rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej, które zostaną określone w przedmiotowej umowie oraz czy umowa będzie przewidywała wynagrodzenie dla A w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej.
4.Czy w przypadku instalacji, o których mowa we wniosku, korzystają/będą Państwo korzystali z rozliczenia:
a. ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
b. wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
c. inne przepisy – jeżeli tak, to należy wskazać podstawę prawną, tzn. konkretne przepisy prawa (tj. artykuły, ustępy, punkty) wraz z nazwą aktu prawnego, bez przytaczania ich treści.
Miasto wskazało, że stroną umowy zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym w zakresie dostawy energii elektrycznej wyprodukowanej z omawianej instalacji będzie A. W konsekwencji Miastu nie jest znany model rozliczania, z którego będzie korzystał A.
5.Czy ww. instalacje, objęte zakresem wniosku, mieszczą się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
Tak, Miasto wskazało, że instalacje objęte zakresem Wniosku mieszczą się w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 pkt 1 ustawy o OZE.
6.Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a. mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać w jakim terminie?
b. niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
Zgodnie z przedstawioną przez Miasto odpowiedzią na pytania 3 i 4, Miastu nie są/nie będą znane warunki oraz zasady w zakresie rozliczania energii elektrycznej, która zostanie wyprodukowana z omawianych instalacji, ponieważ stroną umowy z przedsiębiorstwem energetycznym będzie A.
7.Prosimy opisać w jaki sposób, do jakich czynności będą wykorzystywane przez Państwa efekty rzeczowe realizowanego projektu: panele fotowoltaiczne, magazyny energii oraz systemy zarządzania energią objęte zakresem wniosku; czy efekty rzeczowe będą wykorzystywane do odpłatnych/nieodpłatnych świadczeń – prosimy wskazać jakich?
Miasto wskazało, iż efekty rzeczowe Projektu zostaną nieodpłatnie użyczone na rzecz A.
W konsekwencji, w ocenie Miasta, efekty rzeczowe realizowanego Projektu objęte zakresem Wniosku nie będą wykorzystywane do odpłatnych świadczeń, tj. nie będą przedmiotem odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług.
8.Czy użyczenie ww. budynków na rzecz A stanowi dla Państwa czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Miasto wskazało, iż dnia 31 grudnia 2012 r. zawarło umowę użyczenia nieruchomości i środków trwałych z A (dalej: „Umowa użyczenia”). Umowa użyczenia została zawarta od 1 stycznia 2013 r. na czas nieokreślony i obejmuje m.in. użyczenie budynku basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego, na których to obecnie realizowany jest Projekt polegający na montażu instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii oraz systemem zarządzania energią.
Miasto w związku z ww. użyczeniem basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego nie pobiera odpłatności od A.
Zgodnie bowiem z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny, przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Mając na uwadze powyższe, Miasto podkreśliło, iż istotą ww. czynności prawnej jest jej nieodpłatny charakter.
Odpowiadając zatem na pytanie Organu, Miasto wskazało, iż użyczenie ww. budynków na rzecz A stanowi po stronie Miasta czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
9.Na jakich zasadach/warunkach A będzie korzystał z efektów rzeczowych projektu oraz z prądu wyprodukowanego przez instalacje fotowoltaiczne powstałe w ramach projektu pn. „...”? Prosimy szczegółowo opisać na podstawie jakich umów – jakie będą strony tych umów oraz postanowienia dotyczące rozliczeń; czy korzystanie będzie odpłatne, nieodpłatne?
Miasto wskazało, iż A działa jako samorządowa instytucja kultury Miasta, dla której podstawowym celem statutowym jest prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania kultury, sportu i rekreacji. W związku z powyższym, to A odpowiedzialny jest za zarządzanie obiektami sportowymi zlokalizowanymi na terenie Miasta.
Jak zostało wskazane przez Miasto w odpowiedzi na pytanie 8 powyżej, zarówno budynek basenu miejskiego, jak i stadion miejski stanowią przedmiot Umowy użyczenia na rzecz A. Miasto podkreśliło, iż w związku z realizacją Projektu pn. „...” sposób udostępnienia ww. majątku nie ulegnie zmianie.
W związku z powyższym, efekty rzeczowe Projektu w sposób naturalny staną się przedmiotem zawartej pomiędzy Miastem a A Umowy użyczenia. Zatem korzystanie z efektów rzeczowych Projektu przez A będzie nieodpłatne.
Instalacje fotowoltaiczne wraz z urządzeniami towarzyszącymi, o których mowa we Wniosku pozwolą na zmniejszenie kosztów funkcjonowania obiektów i nie będą przynosiły żadnych dodatkowych dochodów. Założeniem Miasta jest, aby prąd wyprodukowany przez instalacje będące przedmiotem Projektu był wykorzystywany w całości na potrzeby obiektów użyteczności publicznej, na których realizowany jest ich montaż, na zasadzie tzw. „autokonsumpcji”.
Jak zostało wskazane w odpowiedzi na pytanie 3, po zakończeniu realizacji Projektu A zamierza zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem energetycznym na dostawę ww. energii elektrycznej wyprodukowanej z omawianych instalacji, zgodnie z ustawą o OZE, w zakresie rozliczania w modelu net-billing. Stroną umowy będzie A.
10.Czy będziecie Państwo refakturować na A koszty zużytego prądu? Jeśli nie to w jaki sposób będziecie się Państwo rozliczać z A za zużyty prąd?
Mając na uwadze odpowiedź przedstawioną przez Miasto na pytanie 9, Miasto nie będzie refakturować kosztów zużytego prądu na A. Ponadto, Miasto nie będzie rozliczać się z A za zużyty prąd.
Pytania
1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Miasto będzie wykorzystywać efekty rzeczowe Projektu stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT?
2.Czy Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W opisanym zdarzeniu przyszłym, czynności, w ramach których Miasto będzie wykorzystywać efekty rzeczowe Projektu, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, 7 lub 8 ustawy o VAT.
2.Miastu nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad 1 i 2.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Projekt realizowany jest przez Miasto w ramach wykonywania zadań własnych związanych z utrzymaniem gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym). Efekty rzeczowe Projektu będą wykorzystywane przez Miasto wyłącznie na rzecz Budynków, które stanowią własność Miasta w celu zwiększenia poziomu samowystarczalności energetycznej tych Budynków.
Jednocześnie, Miasto wskazało, iż nie jest zainteresowane ani nie jest jego celem produkcja prądu w celach komercyjnych. Wyprodukowany przez instalacje fotowoltaiczne prąd będzie miał związek wyłącznie z działaniem Miasta w sferze publicznoprawnej, tj. zapewnienie prądu dla realizacji zadań własnych Miasta z zakresu utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Celem montażu Instalacji jest w tym wypadku wyłącznie chęć zwiększenia poziomu samowystarczalności energetycznej Miasta, co bezpośrednio przełoży się na redukcję kosztów energii oraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, a w konsekwencji na ochronę środowiska naturalnego. Ponadto, zgodnie z zamiarem Miasta instalacje, które zostaną zamontowane na Budynkach będą służyły wyłącznie na potrzeby funkcjonowania ww. Budynków, w ramach tzw. autokonsumpcji.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi m. in. suma kwot podatku określonych na fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy podmiot posiada status podatnika VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, w szczególności pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
Odnosząc się do wskazanej powyżej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Miasta, brak jest bezsprzecznego i bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami, które ponoszone będą na realizację Projektu, a wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż na gruncie przepisów ustawy o VAT opodatkowaniu podlega dostawa towarów lub świadczenie usług wyłącznie wówczas, gdy mają one charakter odpłatny (z pewnymi wyjątkami dotyczącymi nieodpłatnych świadczeń zrównanych z czynnościami świadczonymi odpłatnie, które nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie).
W związku z powyższym, zdaniem Miasta, realizacja Projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W konsekwencji warunek związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi nie zostanie spełniony i tym samym Miasto nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowego Zadania.
Reasumując, Miastu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że odpowiedzi na pytania Organu przedstawione powyżej nie spowodowały zmian stanowiska Miasta w sprawie oceny prawnej opisu prawy odnośnie do sformułowanych we Wniosku pytań, a w konsekwencji przedstawione we Wniosku stanowisko Miasta jest kompletne i spełnia przesłanki, o których mowa w art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej. Tym samym należy wskazać, iż przedstawiony przez Miasto opis sprawy, zadane pytania oraz stanowisko w sprawie oceny prawnej opisu sprawy pozostają spójne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak wynika z treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy rozumieć przede wszystkim określone zachowanie się podatnika na rzecz innego podmiotu, które wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę. Przy czym, o ile dane zachowanie podatnika mieści się w ustawowej definicji świadczenia usług, to – co do zasady – niezbędnym elementem do uznania tego zachowania za czynność podlegającą opodatkowaniu jest spełnienie przesłanki odpłatności (wynagrodzenie za usługę). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Zatem opodatkowaniu podlegać powinno, jako odpłatne świadczenie usług, użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Tylko łączne zaistnienie ww. przesłanek umożliwia zastosowanie fikcji prawnej i objęcie zakresem opodatkowania VAT usług świadczonych nieodpłatnie. Jeśli jeden z tych warunków nie jest spełniony, podatnik nie powinien opodatkowywać takiego nieodpłatnego świadczenia usług.
Dla ustalenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej przepisu, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności, jakie w danej sprawie występują.
Ponadto, nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast, jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Z opisu wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Realizują Państwo inwestycję pn. „...”. Przedmiotem Projektu jest ..., tj. basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego. Budynki zostały nieodpłatnie użyczone na rzecz A na podstawie pisemnej umowy. A jest samorządową instytucją kultury, dla której prowadzenie działalności w zakresie upowszechniania kultury, sportu i rekreacji jest podstawowym celem statutowym. A jest wpisany do rejestru kultury prowadzonego przez Państwa i stanowi odrębnego od Państwa podatnika VAT. Głównym celem projektu jest zwiększenie poziomu samowystarczalności energetycznej Miasta poprzez budowę dwóch instalacji fotowoltaicznych o łącznej mocy 49,75 kW wraz z magazynami energii oraz niezbędną infrastrukturą na ww. budynkach. Realizacja Projektu przyczyni się do redukcji kosztów energii oraz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla, co przełoży się na ochronę środowiska naturalnego. Przyszłe wydatki inwestycyjne związane z realizacją Projektu będą dokumentowane wystawionymi na Państwa przez dostawców/wykonawców fakturami VAT (z uwzględnieniem NIP Miasta). Państwa zamiarem jest wyłącznie zapewnienie ekologicznego źródła energii dla Budynków i obniżenia bieżących kosztów ich użytkowania związanych z zakupem energii. Wskazali Państwo, że instalacje umieszczone na Budynkach nie będą przedmiotem np. najmu czy dzierżawy. Efekty rzeczowe Projektu zostaną nieodpłatnie użyczone na rzecz A. Nie zamierzają Państwo wykorzystywać energii wytworzonej przez instalacje fotowoltaiczne w celach zarobkowych. Instalacje fotowoltaiczne nie będą również służyły innym obiektom gminnym, lecz wyłącznie Budynkom – zgodnie z założeniem Państwa, energia wyprodukowana za pomocą paneli fotowoltaicznych będzie zużywana wyłącznie na potrzeby funkcjonowania tych Budynków (w ramach tzw. autokonsumpcji). Po zakończeniu realizacji Projektu, to A zamierza zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem energetycznym na dostawę energii elektrycznej wyprodukowanej z omawianych instalacji. W związku z zakupem i montażem instalacji fotowoltaicznych na potrzeby basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego w ramach realizowanego Projektu, to A będzie prosumentem energii odnawialnej w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą nieuznania czynności, w ramach, których Miasto będzie wykorzystywać efekty rzeczowe Projektu za czynności podlegające opodatkowaniu.
Zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, w świetle powołanych wyżej przepisów należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja infrastruktury objętej wnioskiem ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Zatem, każde działanie podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu tych jednostek, a dotyczące mienia gminy, należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Zatem czynności wynikające z zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, realizowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których miasto nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez miasto poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a miasto realizując te czynności, nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
W analizowanej sprawie świadczenie polegające na nieodpłatnym użyczeniu przez Państwa na rzecz A infrastruktury powstałej w związku z realizacją Projektu nie będzie realizowane w celu osiągnięcia zysku - korzystanie z efektów rzeczowych Projektu przez A będzie nieodpłatne. Ponadto jak Państwo wskazali zarówno budynek basenu miejskiego, jak i stadion miejski na których to obiektach instalacje będą umiejscowione, stanowią przedmiot Umowy użyczenia na rzecz A. Umowa użyczenia została zawarta od 1 stycznia 2013 r. na czas nieokreślony i obejmuje m.in. użyczenie budynku basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego, na których to obecnie realizowany jest Projekt polegający na montażu instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii oraz systemem zarządzania energią. Miasto w związku z ww. użyczeniem basenu miejskiego oraz stadionu miejskiego nie pobiera odpłatności od A. Wskazali Państwo, iż w związku z realizacją Projektu pn. „...” sposób udostępnienia ww. majątku nie ulegnie zmianie. Instalacje fotowoltaiczne wraz z urządzeniami towarzyszącymi, o których mowa we wniosku pozwolą na zmniejszenie kosztów funkcjonowania obiektów i nie będą przynosiły żadnych dodatkowych dochodów. Założeniem Państwa jest, aby prąd wyprodukowany przez instalacje będące przedmiotem Projektu był wykorzystywany w całości na potrzeby obiektów użyteczności publicznej, na których realizowany jest ich montaż, na zasadzie tzw. „autokonsumpcji”. Wskazali Państwo, iż użyczenie ww. budynków na rzecz A stanowi po stronie Miasta czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzam, że ww. czynność, tj. nieodpłatne udostępnienie efektów rzeczowych Projektu w ramach użyczenia, realizowana będzie poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym wykonując te czynności nie będą występowali Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W konsekwencji nieodpłatne udostępnienie przez Państwa efektów rzeczowych Projektu nie będzie stanowiło czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Podsumowując, stwierdzam, że czynności, w ramach których będą Państwo wykorzystywali majątek powstały w ramach Projektu, nie będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. Projektu.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści ww. przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak stanowi art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż w związku z realizacją Projektu nie będą działali Państwo jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a dokonane nabycia towarów i usług w związku z realizacją ww. Projektu nie będą miały związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Wobec powyższego, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pn. „...”.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w tym w sytuacji, kiedy czynności, w ramach których Państwo będą wykorzystywali majątek powstały w ramach Projektu, będą czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT w rozumieniu art. 5, art. 7 lub art. 8 ustawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.