
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane przy treningach.
Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 12 lutego 2025 r. (data wpływu 12 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan między innymi JDG, wybrana forma opodatkowania to ryczałt, jest Pan zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT, branża - IT. Świadczy Pan usługi informatyczne dla firm, dodatkowo część dochodów uzyskuje Pan jako biegły sądowy z zakresu IT. Pana klientami (zamawiającymi) są między innymi instytucje takie jak Policja, Prokuratury, Sądy, Straż Graniczna, itd. Zlecenia jako firma otrzymuje Pan na zasadach ogólnych, jako biegły otrzymuje Pan na podstawie powołania. Nowe powołania zdobywa Pan najczęściej z polecenia od zamawiających zadowolonych z wykonanych prac. Istnieje wprawdzie lista biegłych przy każdym sądzie okręgowym, jednak Zleceniodawcy rzadko korzystają z tej formy, wolą współpracować ze sprawdzonymi biegłymi. Chciałby Pan zwiększyć swoje dochody jako biegły, poprzez zwiększenie zasięgu działania poleceń przez zintensyfikowanie kontaktu z nimi. Pana klienci są dość specyficzni, ze względu na ich charakter (służby i wymiar sprawiedliwości) mają kontakt z bronią zdecydowanie częstszy niż średnia w społeczeństwie.
W celu podtrzymania dobrych relacji z klientami, a w przyszłości także nawiązania nowych relacji biznesowych, zdecydował się Pan uzyskać pozwolenie na broń do celów sportowych (w 2023 r.), ale jeszcze nie posiada Pan własnej broni i akcesoriów. Już w trakcie przygotowań do uzyskania patentu zauważył Pan, że obrane założenia są słuszne i że szeroko pojęci przedstawiciele służb faktycznie przejawiają zwiększone zainteresowanie bronią i aktywnościami z tym związanymi. Dla Pana każdy trening jest jak targi handlowe dla innych branż, duża liczba potencjalnych klientów na ograniczonej przestrzeni, dużo okazji do rozmów i poznania potrzeb klientów. Możliwość ustanowienia nowych relacji, możliwość skontaktowania nowych klientów z dotychczasowymi i uzyskania ewentualnych rekomendacji. Traktuje Pan to jako formę marketingu i reklamy i to w zasadzie w jedynej dostępnej Panu formie, niemożliwej do uzyskania innymi metodami. Nie wyobraża sobie Pan reklamy w formie ulotek czy kalendarzy, takie działania mogłyby odnieść skutek zdecydowanie odmienny od zamierzonego. Jedynym celem tego działania jest żywy kontakt z klientem. Aby móc uczestniczyć w treningach niezbędne jest stosowne wyposażenie. Do tej pory działał Pan na wypożyczonej broni, jednak biorąc pod uwagę długoterminowe relacje, lepszą i bardziej efektywną (tańszą) opcją byłby zakup własnej broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów oraz rezygnacja z wypożyczania tego typu sprzętu. W związku z tym chciałby Pan zakupić własną broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria w ramach prowadzonej JDG. Rozlicza się Pan na ryczałcie i nie odlicza Pan kosztów, celem tego działania byłoby jedynie odliczanie podatku VAT od zakupów mających na celu powiększanie dochodów z prowadzonej działalności. Zakupiona broń i akcesoria byłyby wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prowadzonej JDG, a cel tych zakupów to optymalizacja kosztów mających na celu zwiększenie dochodów w przyszłości, poprzez umożliwienie w udziale w większej liczbie wydarzeń poprzez niższe koszty posiadania broni niż jej wypożyczania. Więcej treningów oznacza lepszy kontakt z potencjalnymi klientami, lepszy kontakt oznacza więcej zleceń, więcej zlecań przyczynia, się do zwiększonych dochodów na JDG.
Na pytania Organu:
1)Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT?
2)Czy świadczone przez Pana usługi informatyczne dla firm oraz usługi świadczone przez Pana jako biegły sądowy z zakresu IT są czynnościami:
a)opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług,
b)zwolnionymi od podatku od towarów i usług,
c)niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
3)Na kogo jak nabywcę będą wystawione faktury związane z nabyciem broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów wykorzystywanych przy treningach?
odpowiedział Pan:
1.Jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
2.Świadczone przez Pana usługi informatyczne dla firm oraz usługi świadczone przez Pana jako biegły sądowy z zakresu IT są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
3.Faktury związane z nabyciem broni i amunicji wykorzystywanych przy treningach, zgodnie z ustawą o amunicji na fakturze jako nabywca będzie wpisany Pan jako osoba fizyczna posiadająca stosowne zezwolenie, jako że pozwolenie na broń jest wystawione na osobę fizyczną, zaś jako płatnik będzie wskazana Pana działalność czyli firma. Nabywca rozporządza zakupioną bronią i amunicją na poczet działalności, nabywa broń na swoje nazwisko, jedynie z uwagi na niemożliwość zakupu bezpośrednio na Firmę. Zezwolenie na zakup broni i amunicji jest wystawiane tylko na osoby fizyczne, a nie podmioty gospodarcze.
W przypadku sprzętu taktycznego i akcesoriów nie ma takich ograniczeń, stąd fv na nie będzie wystawiona na prowadzoną przez Pana działalność.
Pytanie
Czy przy zakupie broni w ramach prowadzonej przez Pana JDG, ma Pan prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy wydatkach poniesionych na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane przy treningach, których wyłącznym celem jest utrzymanie bądź zwiększenie Pana dochodów w przyszłości?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Zakup broni i amunicji ma na celu promowanie usług świadczonych w ramach JDG, poprzez bezpośredni kontakt z klientami i potencjalne zdobywanie nowych tym samym przesłanka o osiągnięciu przychodu lub jego zabezpieczenie jest spełnione. Nie są też ujęte w wyjątkach wymienionych w art. 23, tym samym wydają się być zasadne. w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów. Z uwagi na to, że pozwolenie na posiadanie broni wystawiane jest na osobę fizyczną – faktura na zakup broni wystawiona jest również na osobę fizyczną.
Pana zdaniem, w takiej sytuacji ma Pan prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy zakupie broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
Ustawa ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Podkreślić należy, iż ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, stosownie do którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast według przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, branża - IT. Świadczy Pan usługi informatyczne dla firm, dodatkowo część dochodów uzyskuje Pan jako biegły sądowy z zakresu IT. Pana klientami (zamawiającymi) są między innymi instytucje takie jak Policja, Prokuratury, Sądy, Straż Graniczna, itd. Zlecenia jako firma otrzymuje Pan na zasadach ogólnych, jako biegły otrzymuje Pan na podstawie powołania. Nowe powołania zdobywa Pan najczęściej z polecenia od zamawiających zadowolonych z wykonanych prac. W celu podtrzymania dobrych relacji z klientami, a w przyszłości także nawiązania nowych relacji biznesowych, zdecydował się Pan uzyskać pozwolenie na broń do celów sportowych (w 2023 r.), ale jeszcze nie posiada Pan własnej broni i akcesoriów. Dla Pana każdy trening jest jak targi handlowe dla innych branż, duża liczba potencjalnych klientów na ograniczonej przestrzeni, dużo okazji do rozmów i poznania potrzeb klientów. Możliwość ustanowienia nowych relacji, możliwość skontaktowania nowych klientów z dotychczasowymi i uzyskania ewentualnych rekomendacji. Traktuje Pan to jako formę marketingu i reklamy i to w zasadzie w jedynej dostępnej Panu formie, niemożliwej do uzyskania innymi metodami. Nie wyobraża sobie Pan reklamy w formie ulotek czy kalendarzy, takie działania mogłyby odnieść skutek zdecydowanie odmienny od zamierzonego. Jedynym celem tego działania jest żywy kontakt z klientem. Aby móc uczestniczyć w treningach niezbędne jest stosowne wyposażenie. Do tej pory działał Pan na wypożyczonej broni, jednak biorąc pod uwagę długoterminowe relacje, lepszą i bardziej efektywną (tańszą) opcją byłby zakup własnej broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów oraz rezygnacja z wypożyczania tego typu sprzętu. W związku z tym chciałby Pan zakupić własną broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria w ramach prowadzonej JDG.
Pana wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane przy treningach.
Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy stwierdzić, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym tak jak już wskazano związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym należy dokonać oceny, czy zachodzi bezsporny i oczywisty związek pomiędzy Pana uczestnictwem w treningach, zakupem broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów z prowadzoną przez Pana działalnością polegającą na świadczeniu usług informatycznych dla firm oraz jako biegły sądowy z zakresu IT.
Z opisu sprawy wynika, że zakupiona broń i akcesoria byłyby wykorzystywane wyłącznie na potrzeby prowadzonej JDG, a cel tych zakupów to optymalizacja kosztów mających na celu zwiększenie dochodów w przyszłości, poprzez umożliwienie w udziale w większej liczbie wydarzeń poprzez niższe koszty posiadania broni niż jej wypożyczania. Więcej treningów oznacza lepszy kontakt z potencjalnymi klientami, lepszy kontakt oznacza więcej zleceń, więcej zlecań przyczynia się do zwiększonych dochodów na JDG. Świadczone przez Pana usługi informatyczne dla firm oraz usługi świadczone przez Pana jako biegły sądowy z zakresu IT są czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Posiadanie broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów oraz uczestniczenie w treningach nie jest okolicznością niezbędną do wykonywania przez Pana działalności gospodarczej w zakresie świadczenia usług informatycznych oraz biegłego sądowego z zakresu IT. Nie można uznać, że bez uczestnictwa w treningach oraz posiadania broni i akcesoriów świadczone przez Pana usługi nie byłyby możliwe do wykonania. Planowanych wydatków nie można bezpośrednio powiązać z przychodami uzyskiwanymi z prowadzoną przez Pana działalnością opodatkowaną.
Nie zachodzi tu również związek pośredni, występujący w przypadku wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, jeśli stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika. Treningi oraz broń i akcesoria nie będą stanowić elementu cenotwórczego świadczonych przez Pana usług informatycznych oraz biegłego sądowego z zakresu IT, które wykonuje Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zauważyć należy, że istnieje grupa zakupów, które nie mogą być uznane za związane z działalnością gospodarczą, niezależnie od tego, czy ponoszący te wydatki prowadzą działalność gospodarczą, czy też takiej działalności nie prowadzą. Prywatnego charakteru zakupu broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów wykorzystywanych przy treningach nie zmienia wskazana przez Pana argumentacja, że dla Pana każdy trening jest jak targi handlowe dla innych branż, duża liczba potencjalnych klientów na ograniczonej przestrzeni, dużo okazji do rozmów i poznania potrzeb klientów.
Wskazanie przez Pana, że dla Pana każdy trening jest jak targi handlowe dla innych branż, duża liczba potencjalnych klientów na ograniczonej przestrzeni, dużo okazji do rozmów i poznania potrzeb klientów, traktuje Pan to jako formę marketingu i reklamy i to w zasadzie w jedynej dostępnej Panu formie, niemożliwej do uzyskania innymi metodami oraz że nie wyobraża sobie Pan reklamy w formie ulotek czy kalendarzy, jest przesłanką niewystarczającą, aby powiązać z prowadzoną działalnością gospodarczą wydatki ponoszone na nabycie broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów wykorzystywanych przy treningach, które same w sobie nie będą bezpośrednim źródłem przychodów. Okoliczność, że cel tych zakupów to optymalizacja kosztów mających na celu zwiększenie dochodów w przyszłości, poprzez umożliwienie w udziale w większej liczbie wydarzeń poprzez niższe koszty posiadania broni niż jej wypożyczania nie może przesądzić o tym, że wydatki te będą związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. W niniejszym przypadku związek bezpośredni nie występuje w ogóle, natomiast pośredni związek nabycia opisanych zakupów z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą jest zbyt daleko idący, aby można było przyjąć, że w jakikolwiek sposób wpłynie on na czynności opodatkowane podatkiem VAT.
W opisanej sprawie nie sposób dostrzec wykazywanego przez Pana związku planowanych zakupów z prowadzoną działalnością gospodarczą, gdyż nie występuje wystarczający związek pomiędzy uczestnictwem w treningach, zakupem broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów, a wskazanym przez Pana celem tych zakupów. Pana zdaniem, więcej treningów oznacza lepszy kontakt z potencjalnymi klientami, lepszy kontakt oznacza więcej zleceń, więcej zlecań przyczynia, się do zwiększonych dochodów na JDG.
Jednak nie można uznać, że poniesienie wydatków na uczestnictwo w treningach, zakup broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów wpłynie na ilość świadczonych przez Pana usług informatycznych dla firm oraz jako biegły sądowy z zakresu IT, a tym samym, że zwiększy wartość sprzedaży świadczonych przez Pana usług.
Oczywiście, nie można wykluczyć, że uczestnictwo w treningach może pozytywnie wpływać na Pana rozpoznawalność i zainteresowanie świadczonymi przez Pana usługami, niemniej z wniosku nie wynika, aby istniał racjonalny związek (bezpośredni lub pośredni) pomiędzy wykorzystaniem opisanych zakupów, a uzyskiwanym przychodem z prowadzonej przez Pana działalności. Trudno powiązać wydatki na nabycie broni, amunicji, sprzętu taktycznego i akcesoriów wykorzystywanych przy treningach z branżą informatyczną i IT i tym samym uznać je za racjonalne z punktu widzenia prowadzonej działalności. Tym samym nie sposób przyjąć, że opisane towary i usługi, zostaną wykorzystane bezpośrednio w działalności gospodarczej. W konsekwencji, wskazane we wniosku wydatki stanowią realizację Pana potrzeb osobistych.
Na tej podstawie należy uznać, że wydatki ponoszone na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria związane z treningami nie wiążą się z całokształtem funkcjonowania Pana działalności gospodarczej, lecz służą realizacji potrzeb osobistych, a ich ewentualne przyczynienie się do powstania przychodu jest czysto teoretyczne.
W opisanej przez Pana sytuacji, wskazane wydatki ponoszone na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane przy treningach nie będą miały związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wykazywany przez Pana związek jest zbyt daleko idący. W złożonym wniosku nie wykazał Pan racjonalnego związku planowanych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą. Nie przedstawił Pan informacji, z których wynikałoby, że opisane zakupy przyniosą Panu realne i wymierne korzyści, skutkujące np. zwiększeniem sprzedaży Pana usług. Opisany przez Pana wpływ jest jedynie hipotetyczny, niepewny i oparty na Pana domniemaniach. Przy tym, nie wykazał Pan cenotwórczego charakteru przedmiotowych wydatków. Wskazany przez Pana związek poniesionych wydatków z prowadzoną działalnością gospodarczą ma charakter ogólny, niesprecyzowany i wysoce hipotetyczny. Nie sposób zatem uznać, że w sprawie występuje niewątpliwy związek przyczynowo-skutkowy poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi.
W konsekwencji opisane przez Pana wydatki poniesione na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane przy treningach nie będą spełniać podstawowego warunku wynikającego z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem nie będzie miał Pan prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków na broń, amunicję, sprzęt taktyczny i akcesoria wykorzystywane przy treningach.
Tym samym, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.