
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej 6 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia z podatku od towarów i usług za rok 2023 na podstawie art 113 ust. 1 ustawy.
Uzupełnili go Państwo, w odpowiedzi na wezwania, pismami z 31 stycznia 2025 r. (data wpływu 3 lutego 2025 r.) oraz z 19 lutego 2025 r. (data wpływu 24 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedmiotem działalności Spółdzielni jest:
1)Zarządzanie nieruchomościami stanowiącymi mienie Spółdzielni lub nabytym na podstawie ustawy mieniem jej członków,
2)Zarządzanie nieruchomościami niestanowiącymi jej mienia jej członków, na podstawie umowy zawartej z właścicielem (współwłaścicielem) tej nieruchomości,
3)Zbywanie, wynajmowanie, dzierżawienie, oddanie w leasing, użyczanie lub oddanie do używania na podstawie innego tytułu prawnego lokali stanowiących własność Spółdzielni,
4)Zbywanie, wydzierżawienie, oddanie w leasing, użyczanie lub oddanie do używania na podstawie innego tytułu prawnego nieruchomości gruntowych,
5)Zbywanie, wydzierżawienie, oddanie w leasing, użyczanie lub oddanie do używania na podstawie innego tytułu prawnego powierzchni budynków i lokali,
6)Prowadzenie działalności społecznej, oświatowej i kulturalnej,
7)Nabywanie nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych na cele określone w § A,
8)Prowadzenie działalności projektowej, usługowej, wytwórczej i budowlanej, jeżeli działalność związana jest bezpośrednio z realizacją celów Spółdzielni,
9)Inna działalność gospodarcza związana bezpośrednio z realizacją celów Spółdzielni,
10)Działalność finansowa związana z obsługą zarządzanym mieniem,
11)Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.
Na koniec roku 2023, Spółdzielnia posiadała w eksploatacji B lokali użytkowych.
Z czego :
-C lokale zajmowane są na podstawie własnościowego prawa do lokalu,
-D lokal na podstawie prawa odrębnej własności i X lokal wynajmowany jest na podstawie umowy najmu.
Spółdzielnia wydzierżawia na postawie umowy dzierżawy grunt celem ustanowienia na nim pojemników metalowych z przeznaczeniem na zbiórkę odzieży używanej, Spółdzielnia wynajmuje również ścianę budynku na reklamę. Na dzień 31.12.2023 r. Spółdzielnia posiadała w eksploatacji E budynków mieszkalnych, F lokali użytkowych, o łącznej powierzchni … m2. Wszystkie budynki na dzień 31 grudnia 2023 roku wyposażone są w centralne ogrzewanie ze źródeł obcych. Wszystkie budynki należące do zasobów Spółdzielni są z opomiarowanym zużyciem ciepła i z opomiarowanym zużyciem ciepłej i zimnej wody.
Przychód Spółdzielni w roku 2023 kształtował się następująco:
1.Gospodarka zasobami mieszkaniowymi (GZM)
a)centralne ogrzewanie: … zł
b)ciepła woda: … zł
c)eksploatacja i remonty - lokale mieszkalne: … zł
2.Działalność gospodarcza: przychody ze sprzedaży: … zł., a w tym:
a)Najem - lokale użytkowe: … zł
b)Najem miejsca postojowe … zł
c)Sprzedaż - reklamy … zł
d)Dzierżawa gruntu pod pojemniki … zł
e)Odsetki bankowe uzyskane …
f)Odsetki od zaległości czynszowych lokale użytkowe … zł
g)inne - w tym: Lokale użytkowe własnościowe ….
Na dzień 31.12.2023 roku, Spółdzielnia nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT, w rozumieniu ustawy o VAT.
Na zadane w wezwaniu do uzupełnienia wniosku z 20 stycznia 2025 r. pytania o treści:
1)Czy obecnie są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
2)Którego roku dotyczy zakres pytania (o możliwość korzystania ze zwolnienia)?
3)Czy w 2023 r. i 2024 r. korzystali Państwo ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (należy wskazać dokładną podstawę prawną zwolnienia od podatku)?
4)Jaka była wartość Państwa sprzedaży ze wszystkich segmentów działalności za:
·2023 r. oraz
·2024 r. ?
Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego roku.
5)Czy dokonują Państwo dostawy towarów i/lub świadczenie usług, które, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 lub art. 82 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług? Należy wskazać jaki to rodzaj działalności, czy dotyczy ona np. lokali mieszkalnych, lokali użytkowych lub inne?
6)Jak była wartość Państwa sprzedaży towarów i usług (niekorzystających ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub art. 82 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.) za:
·2023 r. oraz
·2024 r.?
Należy wskazać jaki to rodzaj działalności, czy dotyczy ona np. lokali mieszkalnych, lokali użytkowych lub inne?
7)Czy Państwa Spółdzielnia wykonuje czynności:
·na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni,
·na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych,
za które pobiera opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 558)? Należy wymienić, na czyją rzecz Państwa Spółdzielnia wykonuje czynności za które pobiera ww. opłaty.
8)W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 8, należy wskazać kwotę pobieranych opłat, wymienionych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, od wskazanych podmiotów przez Państwa Spółdzielnię związanych z lokalami mieszkalnymi za:
·2023 r. oraz
·2024 r.
Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego roku.
9)Jaka jest łączna kwota pobieranych przez Państwa Spółdzielnię opłat, innych niż ww. związane z lokalami mieszkalnymi, wymienionych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych za:
·2023 r. oraz
·2024 r.?
Odpowiedzi należy udzielić odrębnie dla każdego roku i wskazać jakie to opłaty.
10)Czy wskazany we wniosku przychód Spółdzielni z roku 2023 r. dotyczący gospodarki zasobami mieszkaniowymi (GZM) tj.:
a) centralne ogrzewanie: … zł
b) ciepła woda: … zł
c) eksploatacja i remonty - lokale mieszkalne: … zł
stanowi kwotę opłat wymienionych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych za 2023 r.?
11)Czy wskazany we wniosku przychód Spółdzielni w roku 2023 r. dotyczący działalności gospodarczej (kwota … zł), a w tym:
a)Najem - lokale użytkowe :… zł
b)Najem miejsca postojowe … zł
c)Sprzedaż - reklamy … zł
d)Dzierżawa gruntu pod pojemniki … zł
e)Odsetki bankowe uzyskane …
f)Odsetki od zaległości czynszowych lokale użytkowe … zł
g)inne - w tym: Lokale użytkowe własnościowe … zł
stanowi kwotę opłat wymienionych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych za 2023 r.?
12)Czy w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej wykonują/będą Państwo wykonywali czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, należy wskazać jakie to czynności?
w uzupełnieniu wniosku z 31 stycznia 2025 r. wskazali Państwo:
1) na dzień przygotowania pisma nasz status podatnika: zwolniony;
2) interpretacja dotyczy roku 2023;
3) tak, na podstawie art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 43 ust. 1;
4) a) w roku 2023 wartość sprzedaży ze wszystkich segmentów wyniosła: … zł
b) w roku 2024 wartość sprzedaży ze wszystkich segmentów wyniosła: … zł
5) dokonujemy dostawy towarów/świadczenia usług, które podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 i 12, oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku § 3 ust. 1 pkt 3, oprócz usług najmu i dzierżawy, których łączna wartość nie przekracza 200 tys.;
6) a) w roku 2023 wartość sprzedaży usług najmu i dzierżawy wynosi: … zł
b) w roku 2024 wartość sprzedaży usług najmu i dzierżawy wynosi: … zł
7) a) tak,
b) nie,
8) Przychód Spółdzielni kształtował się następująco:
a)2023 Gospodarka zasobami Mieszkaniowymi: … zł
b)2024 Gospodarka Zasobami Mieszkaniowymi: … zł
9) a) przychód Spółdzielni inny niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi w roku 2023 wynosi … zł,
- Najem - lokale użytkowe … zł
- Najem miejsca postojowe … zł
- Sprzedaż - reklamy … zł
- Dzierżawa gruntu pod pojemniki PCK … zł
- Odsetki od zaległości czynszowych lokale użytkowe … zł
- Lokale użytkowe własnościowe …
b) przychód Spółdzielni inny niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi w roku 2024 wynosi … zł
10) tak;
11) nie;
12) nie.
Ponadto na zadane w wezwaniu do uzupełnienia wniosku z 5 lutego 2025 r. pytania o treści:
1)W związku z doprecyzowaniem przez Państwa w uzupełnieniu wniosku pytania o wskazanie podstawy prawnej zwolnienia, które jest objęte zakresem Państwa pytania i podaniem przepisu art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, proszę o wskazanie:
a)Czy Państwa Spółdzielnia świadczy usługi, o których mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy?
b)Jeśli odpowiedź na ww. pytanie jest twierdząca to proszę wskazać, jakie usługi, o których mowa w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy świadczy Państwa Spółdzielnia?
2)Czy w 2022 r. byli Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
3)Czy w 2022 r. korzystali Państwo ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług (należy wskazać dokładną podstawę prawną zwolnienia od podatku)?
4)Jaka była wartość Państwa sprzedaży ze wszystkich segmentów działalności za 2022 r.?
5)Czy dokonywali Państwo dostawy towarów i/lub świadczenie usług, które w 2022 r., podlegały zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 lub art. 82 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług?
6)W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 5, należy wskazać jaki to rodzaj działalności, czy dotyczyła ona np. lokali mieszkalnych, lokali użytkowych lub inne?
7)Jak była wartość Państwa sprzedaży towarów i usług (niekorzystających ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub art. 82 ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.) za 2022 r.?
Należy wskazać jaki to rodzaj działalności, czy dotyczyła ona np. lokali mieszkalnych, lokali użytkowych lub inne?
8)Czy Państwa Spółdzielnia w 2022 r. wykonywała czynności:
·na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni,
·na rzecz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych,
za które pobierała opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 558)?
Należy wymienić, na czyją rzecz Państwa Spółdzielnia wykonywała czynności za które pobierała ww. opłaty.
9)W przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 8, należy wskazać kwotę pobieranych opłat, wymienionych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, od wskazanych podmiotów przez Państwa Spółdzielnię związanych z lokalami mieszkalnymi za 2022 r.
10)Jaka była łączna kwota pobieranych przez Państwa Spółdzielnię opłat, innych niż ww. związane z lokalami mieszkalnymi, wymienionych w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych za 2022 r.?
Proszę wskazać jakie to opłaty.
11)Czy celem Państwa Spółdzielni jest zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych członków i nie członków spółdzielni, którzy posiadają spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub odrębną własność lokalu?
12)Czy w prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej wykonywali Państwo czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług? Jeśli tak, należy wskazać jakie to czynności?,
w uzupełnieniu wniosku z 19 lutego 2025 r. wskazali Państwo:
1) Pomyłkowo podano podstawę prawną art. 43 ust. pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług
a) NIE
2) 2022 r. była czynnym - zwolnionym podatnikiem podatku od towarów i usług
3) TAK spółdzielnia korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1, 2 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z art. 43 ust. 1 pkt. 11
4) W roku 2022 wartość sprzedaży ze wszystkich segmentów wyniosła : … zł
5) TAK
6) Dotyczy lokali mieszkalnych i GZM wynosiła: … zł
7) Wartość sprzedaży za 2022 r. niekorzystających ze zwolnienia wyniosła: … zł
8) Spółdzielnia wykonywała czynności na rzecz członków spółdzielni.
9) Przychód Spółdzielni z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w roku 2022 wyniósł: … zł.
10) Przychód Spółdzielni inny niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi w roku 2022 wynosił: … zł w tym:
- najem lokali … zł
- sprzedaż reklam … zł
- dzierżawa gruntu pod pojemniki PCK … zł
- lokale użytkowe własnościowe … zł
11) Tylko członków
12) NIE
Pytanie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 19 lutego 2025 r.)
W związku z przeprowadzoną kontrolą dokonaną przez …, zaistniała wątpliwość, czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółdzielnia może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług od całości swoich przychodów?
Podstawa prawna zwolnienia to: art. 113 ust. 1, 2 i 9 w związku z art. 43 ust. 1 pkt 11.
Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 19 lutego 2025 r.)
Zdaniem Spółdzielni może ona korzystać z dobrodziejstwa art. 113 ust. 1 i 2 i być podatnikiem VAT zwolnionym, z uwagi na to, że nie przekroczyła limitu 200 tys. zł z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 113 ust. 1: zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
2. Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 zwolnienia podatkowe ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 zwolnienia od podatku organizacji międzynarodowych ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 zwolnienia podatkowe ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W danym stanie faktycznym nie mają zastosowania do ustalenia przekroczenia limitu 200 tys. przychody z eksploatacji, remontów, zużycia ciepłej wody, centralnego ogrzewanie, energii, które dotyczą lokali mieszkalnych będących w zasobach Spółdzielni.
Zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług jak i w wydanych do niej przepisach wykonawczych brak jest definicji pojęcia - transakcje związane z nieruchomościami.
Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (sjp.pwn.pl) transakcja jest to:
- operacja handlowa dotycząca kupna lub sprzedaży towarów lub usług;
- umowa handlowa na kupno lub sprzedaż towarów lub usług; też: zawarcie takiej umowy.
Kierując się powyższą definicją należy uznać, iż pod pojęciem transakcji związanych z nieruchomościami należy rozumieć wszelkie transakcje mające z nimi bezpośredni związek.
Będzie to między innymi sprzedaż, darowizna, zamiana, wynajem, pośrednictwo w sprzedaży nieruchomości.
Według ustawy o gospodarce nieruchomościami zarządzanie nieruchomościami jest działalnością zawodową wykonywaną przez zarządców na zasadach określonych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Spółdzielnia nie jest takim zarządcą i nie dokonuje transakcji związanych z nieruchomościami. Jeżeli chodzi o pojęcie: transakcje sporadyczne to były niejednokrotnie przedmiotem sporu pomiędzy podatnikami a organami skarbowymi i w sprawie tej nie została ukształtowana jednolita linia orzecznicza. Wydając orzeczenia sądy często powoływały się na rozstrzygnięcia ETS w podobnych sprawach, a wyrażenia transakcje sporadyczne, transakcje pomocnicze, uznawały za synonimy. Na przykład w wyroku WSA w Warszawie z dnia 23.05.2012 r., sygn. akt III SA/Wa 2465/11 sąd posłużył się wykładnią zawartą w wyroku NSA z 22 czerwca 2011 r., (I FSK 912/10) „z powyżej cytowanych orzeczeń wynika, iż każdorazowo Trybunał orzekał na tle konkretnego stanu faktycznego, indywidualnego dla danej sprawy. W gruncie rzeczy ETS orzekając każdorazowo w innej sprawie, odnosił się do indywidualnych przypadków, formułując zasady, które trudno oceniać jednoznacznie (rzadkość, nieregularność, brak nadmiernego zaangażowania środków, etc.), nie są to bowiem zanadto precyzyjne kryteria - stanowią raczej generalne wskazówki interpretacyjne (T. Michalik VAT 2009, wydanie 6., wydawnictwo C.H. Beck Warszawa 2009, teza nr 13 do art. 90 u.p.t.u.)”.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 marca 2011 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 447/10 zauważył również, że zwolnienie obejmuje również czynności, za które spółdzielnia pobiera opłaty, a które dotyczą lokali mieszkalnych (spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego).
Wyżej opisane zwolnienie nie obejmuje czynności związanych z lokalami użytkowymi. Spółdzielnia wykonuje usługi opodatkowane (np. najem , dzierżawa) jednakże nie przekracza z tego tytułu limitu 200 tys. zł. Spółdzielnia nie dokonywała w roku 2023 zbycia nieruchomości oraz nie pośredniczyła w takich transakcjach.
Mając na uwadze powyższe Spółdzielnia stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym może korzystać ze zwolnienia i być podatnikiem VAT zwolnionym.
Spółdzielnia stoi na stanowisku, że może korzystać ze zwolnienia na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług za rok 2022 i w latach następnych z uwagi, na całość osiąganych przychodów ze sprzedaży towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1, 2 i 9, w związku z art. 43 ust. 1 pkt 11.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, iż w związku z faktem, że oczekują Państwo wydania interpretacji w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w 2023 r., niniejsza interpretacja została wydana na podstawie stanu prawnego obowiązującego w 2023 r.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z cytowanego wyżej przepisu ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przepis ten jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.
Z treści przywołanego wyżej art. 2 pkt 6 ustawy, wynika, że towarami są między innymi wszelkie postacie energii w tym energii elektrycznej, gazu i energii cieplnej oraz chłodniczej. Oznacza to, że w przypadku wykonywania świadczeń dotyczących tych mediów na gruncie podatku od towarów i usług będziemy mieć do czynienia z dostawą towarów. Jeśli chodzi o inne media (objęte zakresem opodatkowania), będzie to świadczenie usług.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Analizując bowiem powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji.
Jedną z generalnych zasad na gruncie podatku od towarów i usług jest bowiem to, że czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdy wykonane są przez podatnika.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wątpliwości Państwa Spółdzielni dotyczą kwestii możliwości korzystania ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w 2023 roku.
Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, opodatkowaniu podatkiem VAT, co do zasady, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku VAT.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku, a także zwolnienie od podatku dla określonej grupy podatników.
I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy:
Zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 438).
Powołany powyżej przepis art. 4 ust. 1, ust. 2, ust. 4 i ust. 5 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowi, że:
1. Członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
2. Członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.
4. Właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych. Są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni, z zastrzeżeniem art. 5.
5. Członkowie spółdzielni uczestniczą w kosztach związanych z działalnością społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię, jeżeli uchwała walnego zgromadzenia tak stanowi. Właściciele lokali niebędący członkami oraz osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, mogą odpłatnie korzystać z takiej działalności na podstawie umów zawieranych ze spółdzielnią.
Należy zauważyć, że spółdzielnia mieszkaniowa, może – na podstawie art. 113 ustawy – korzystać także ze zwolnienia określonego w tym przepisie.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1) dokonujących dostaw:
a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
- wyrobów tytoniowych,
- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d) terenów budowlanych,
e) nowych środków transportu,
f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
- motocykli (PKWiU ex 45.4);
2) świadczących usługi:
a) prawnicze,
b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c) jubilerskie,
d) ściągania długów, w tym factoringu;
3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Z cytowanego wyżej przepisu art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy wynika, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 nie wlicza się m.in. obrotu z tytułu odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku (na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy), jednakże z wyjątkiem transakcji związanych z nieruchomościami, jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.
Natomiast za czynności związane z nieruchomościami, należy uznać nie tylko usługi stricte dotyczące nieruchomości, ale wszelkie czynności, których wykonanie oparte jest na wykorzystaniu, używaniu i użytkowaniu nieruchomości.
Powyższe pośrednio można wywieść z Dyrektywy 2006/112/WE gdzie w art. 47 przewidziano, że:
Miejscem świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług rzeczoznawców i agentów nieruchomości, usług zakwaterowania w sektorze hotelarskim lub sektorach o podobnej funkcji, takich jak ośrodki wczasowe lub w miejsca przeznaczone do użytku jako kempingi, przyznawanie prawa użytkowania nieruchomości oraz usług związanych z przygotowywaniem i koordynacją prac budowlanych, takich jak usługi architektów i biur nadzoru budowlanego, jest miejsce, w którym znajduje się dana nieruchomość.
W Memorandum Wyjaśniającym do artykułu 9 (2) (a) Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (będącego odpowiednikiem art. 47 Dyrektywy 2006/112/WE) wskazano, że:
Opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami, jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Należy zatem uznać, że wprowadzenie takiego rozwiązania miało przede wszystkim zapewnić realizację podstawowej zasady wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Efekt czynności związanych z nieruchomościami jest bowiem w większości przypadków wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.
Niewątpliwie, świadczenia Spółdzielni – za które jak Państwo wskazali – pobiera opłaty wymienione w art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, związane są ściśle z wykorzystywaniem, używaniem i użytkowaniem nieruchomości. Dostawa świadczeń, za które Państwa Spółdzielnia pobiera ww. opłaty – bez nieruchomości – nie może być bowiem realizowana.
Analizując treść art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy, wskazać ponadto należy, że „Słownik języka polskiego PWN” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza, Warszawa 2008, definiuje słowo „transakcja” jako operację handlową dotyczącą kupna lub sprzedaży towarów lub usług albo umowę handlową na kupno lub sprzedaż towarów lub usług i samo zawarcie takiej umowy.
Podkreślić również należy, że ustawodawca zarówno w ustawie, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy nie zdefiniował pojęcia „charakter pomocniczy”. W takim przypadku w pierwszej kolejności stosuje się wykładnię językową, w taki bowiem sposób ustawodawca komunikuje się z podatnikiem jako adresatem normy. Dopiero gdy wykładnia językowa nie prowadzi do jednoznacznych rezultatów dopuszczalne jest skorzystanie z pozajęzykowych dyrektyw interpretacyjnych. Według internetowego słownika synonimów (strona internetowa – http://synonim.net/synonim/pomocniczy), synonimami do słowa „pomocniczy” są pojęcia: „pomocny, wspierający, poboczny, akcesoryjny, dodatkowy, dopływowy, posiłkowy, subsydialny, subsydiarny, uzupełniający, wspomagający”.
Przepisy unijnej dyrektywy w zakresie VAT posługują się określeniem „incidental transactions” w ramach odpowiedniego przepisu, co na język polski może być tłumaczone jako „transakcje incydentalne/uboczne”. Termin „incydentalny” wg Słownika języka polskiego (Słownika Wydawnictwa Naukowego PWN) oznacza przy tym „mający małe znaczenie lub zdarzający się bardzo rzadko”.
Także w wersji francuskiej VI Dyrektywy użyto określenia „accessoire”, a w wersji niemieckiej „Hilfsumsaetze”, co wskazuje, że w analizowanym kontekście istotne jest, aby były to czynności poboczne, czy też pomocnicze do zasadniczej działalności podatnika (wspomniane powyżej trzy wersje językowe VI Dyrektywy są kompatybilne i wskazują na pomocniczy, poboczny charakter omawianych czynności). Podobnie, polska wersja językowa Dyrektywy 2006/112/WE, która zastąpiła VI Dyrektywę, odstępuje od sformułowania „transakcje sporadyczne” i określa omawiane czynności jako „transakcje pomocnicze”.
Transakcje pomocnicze zatem to takie, które nie są związane z zasadniczą działalnością podatnika, a przychody z ich tytułu nie są bezpośrednim, stałym i koniecznym uzupełnieniem tej działalności. Tak więc, aby ocenić, czy dana czynność może być uznana za pomocniczą, należy wziąć pod uwagę przede wszystkim to, czy stanowi ona uzupełnienie zasadniczej działalności gospodarczej podatnika. Jeżeli dana działalność stanowi stały i niezbędny element wbudowany w funkcjonowanie przedsiębiorstwa podatnika, to transakcje takie nie mogą być uznane za pomocnicze. Aby więc ocenić, czy określona transakcja ma charakter „pomocniczy”, należy wziąć pod uwagę to, czy stanowi ona uzupełnienie zasadniczej działalności gospodarczej podatnika.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że celem Państwa Spółdzielni jest zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych lub członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych. Wobec powyższego należy zauważyć, że czynności Spółdzielni, za które pobiera opłaty wynikające z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (np. eksploatacyjne, naliczane z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych), są podstawowymi czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej Państwa Spółdzielni (zaspakajanie potrzeb mieszkaniowych wskazanych wyżej osób), nie mają zatem charakteru transakcji pomocniczych.
Należy wskazać, że wykonywane przez Państwa Spółdzielnię czynności, wypełniają dyspozycję art. 5 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem wpisują się w działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.
Tym samym, wartość sprzedaży uzyskanej przez Państwa Spółdzielnię z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w 2022 r., w oparciu o przepis art. 113 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy, Państwa Spółdzielnia powinna wliczać do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Jest to bowiem obrót dotyczący transakcji związanych z nieruchomościami, które nie są transakcjami pomocniczymi, lecz związane są z zasadniczą działalnością Państwa Spółdzielni. Bez znaczenia jest przy tym to, że jest to obrót ze sprzedaży zwolnionej od VAT.
Reasumując, w świetle przepisu art. 113 ust. 1 i 2 ustawy, przy wyliczeniu limitu sprzedaży uprawniającego do korzystania ze zwolnienia powinni Państwo uwzględnić wartość sprzedaży z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych, za które pobierali Państwo opłaty wymienione w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz z tytułu czynności, za które pobierali Państwo inne opłaty niż ww. Z opisu sprawy wynika, że uzyskana przez Państwa Spółdzielnię w roku 2022 wartość sprzedaży z tytułu czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych, za które pobierali Państwo opłaty wymienione w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, wynosiła … zł. Z kolei, wartość sprzedaży z tytułu czynności, za które pobierali Państwo inne opłaty niż ww., wynosiła … zł. Zatem łączna wartość sprzedaży z tytułu wykonywanych czynności w ramach Państwa działalności w 2022 roku wynosiła … zł. W związku z tym, Państwa Spółdzielnia w 2023 r. nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, ponieważ wartość Państwa sprzedaży w roku 2022 przekroczyła wskazany w ustawie limit 200 000 zł.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwa Spółdzielnia przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwa ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa wyroków sądów administracyjnych, wyjaśniam, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądów nie mają wpływu na podjęte w tej interpretacji rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Spółdzielni będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.