Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.6.2025.1.DS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego względem nabywanych towarów i usług w związku z Projektem.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) jest publiczną uczelnią akademicką działającą, w szczególności, na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742 ze zm., zwanej dalej Prawo o szkolnictwie wyższym), aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W zakresie prowadzonej działalności Wnioskodawca wykonuje czynności związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej także podatkiem VAT), tj. czynności będące poza zakresem ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT (tzw. nieodpłatna działalność statutowa), działalnością zwolnioną od podatku VAT, jak też działalnością opodatkowaną tym podatkiem.

Zakres podstawowych czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę określa m.in. art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, którymi są:

1)prowadzenie kształcenia na studiach;

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4)prowadzenie kształcenia doktorantów;

5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;

6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b)kształceniu,

c)prowadzeniu działalności naukowej;

7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz innych różnego typu dofinansowań. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, odpłatnej sprzedaży wydawnictw, czy też innej sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem. Działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług to także tzw. komercjalizacja wyników badań (czyli sprzedaż wyników badań, odpłatne udzielanie licencji do wyników prac badawczych, rozwojowych, wdrożeniowych etc. lub też inne formy odpłatnego ich udostępniania).

W ramach realizowanej działalności Wnioskodawca realizuje różnego rodzaju przedsięwzięcia związane z prowadzeniem badań naukowych i pomnażaniem osiągnięć naukowych. Przedsięwzięcia te wiążą się z koniecznością ponoszenia często znacznych wydatków finansowych. Wydatki te finansowane są z otrzymywanej subwencji oraz różnego typu dotacji, finansować czy grantów. Wiele instytucji publicznych ogłasza konkursy na finansowanie działalności m.in. realizowanej przez uczelnie wyższe. Instytucje te ogłaszają konkurs, zainteresowane jednostki aplikują w konkursie i po spełnieniu warunków konkursowych otrzymują grant/dofinansowanie etc.

Jednym z takich konkursów jest (…) organizowany przez A (dalej A lub Instytucja Wdrażająca). Konkurs ten jest dedykowany takim jednostkom jak: (…).

W ramach tego konkursu B w imieniu którego działa C (dalej: C lub Partner Wiodący) wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „(…)” (…) (dalej Projekt).

Projekt ma zasięg ogólnopolski i będzie realizowany przez (…). W ramach struktury B w projekcie weźmie udział (…), które będą pełniły role podmiotów upoważnionych do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych. Projekt będzie realizowany we współpracy z partnerami: dwoma jednostkami naukowo-badawczymi – Wnioskodawcą, D oraz ze stowarzyszeniem – C. C będzie pełnić rolę beneficjenta wiodącego/lidera, ponosić także odpowiedzialność za wszelkie działania podjęte przez partnerów Projektu.

Głównym celem projektu jest (…). Planowane działania będą ukierunkowane na (…).

Planowane działania Projektu obejmują: (…).

Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za realizację zadania (…) oraz będzie uczestniczył w realizacji zadania (...).

W celu realizacji Projektu C zawrze z A umowę o dofinansowanie. Zgodnie z projektowanymi postanowieniami umowy o dofinansowanie, zobowiąże się do zrealizowania Projektu w pełnym zakresie, zgodnie z umową o dofinansowanie i jej załącznikami, z należytą starannością, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego oraz procedurami o których mowa w art. 184 ustawy o finansach publicznych, w tym do osiągnięcia i zachowania przez okres wskazany w określonych w umowie o dofinansowanie wskaźników Projektu ((...) umowy o dofinansowanie). W zakresie realizacji obowiązków wynikających z Umowy, C będzie ponosić odpowiedzialność za działania i zaniechania podmiotu upoważnionego do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych jak za działania lub zaniechania własne ((...)umowy o dofinansowanie).

C będzie pełnić rolę Beneficjenta wiodącego, ponosi także odpowiedzialność za wszelkie działania podjęte przez Partnerów projektu lub zaniechania podjęcia przez nich działań, których rezultatem jest naruszenie zobowiązań wynikających z umowy o dofinansowanie. C koordynuje i pośredniczy w komunikacji pomiędzy Partnerami projektu i Instytucją Wdrażającą. C, w szczególności:

1)zapewnia prawidłowość realizacji działań objętych projektem. Niezwłocznie informuje Partnerów projektu i Instytucję Wdrażającą o wszelkich okolicznościach, które mogą negatywnie wpłynąć na terminy i zakres działań przewidzianych w harmonogramie;

2)regularnie monitoruje postęp rzeczowy realizacji Projektu i niezwłocznie informuje Instytucję Wdrażającą o wszelkich okolicznościach opóźniających lub uniemożliwiających jego pełną realizację zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie, lub o zamiarze zaprzestania realizacji projektu;

3)przygotowuje i przedkłada Instytucji Wdrażającej wnioski o płatność;

4)działa na rzecz terminowego otrzymywania dofinansowania i niezwłocznie przekazuje odpowiednie części dofinansowania na rachunki bankowe Partnerów Projektu;

5)koordynuje działania realizowane przez C;

6)monitoruje prawidłowość zadań realizowanych przez Partnerów;

7)odpowiada za utrzymanie trwałości Projektu.

Celem realizacji i przystąpienia do Projektu Wnioskodawca zawarł z C, porozumienie o partnerstwie (dalej Porozumienie o partnerstwie) na rzecz wspólnej realizacji projektu „(…)”.

Na mocy (...) Porozumienia o partnerstwie, C pełni funkcję Partnera Wiodącego odpowiedzialnego m.in. za:

a)reprezentowanie Partnera przed Instytucją Wdrażającą w procesie ubiegania się o dofinansowanie Projektu, a po zawarciu umowy o dofinansowanie Projektu do reprezentowania Partnera w trakcie realizacji projektu;

b)nadzór (w tym monitorowanie i koordynowanie prawidłowości działań Partnera przy realizacji zadań zawartych w Projekcie) oraz wspieranie Partnera w realizacji powierzonych zadań zgodnie z Umową o dofinansowanie Projektu.

W (...) Porozumienia o partnerstwie określono zadania przypisane Wnioskodawcy w ramach Projektu, które obejmują (…).

W (...) tego paragrafu wskazano, że Wnioskodawca uczestniczy w realizacji zadań edukacyjnych, w zakresie uzgodnionym z Partnerem Wiodącym, poprzez: (…).

Zgodnie z (...) Porozumienia o partnerstwie, Partner Wiodący i Partner wykonują samodzielnie, w ramach własnych środków kwalifikowanych i niekwalifikowalnych, przyjęte na siebie zadania, wobec czego:

a)nie jest dopuszczalne zlecanie usług merytorycznych pomiędzy Partnerami projektu, w tym kierowanie zapytań ofertowych do pozostałych Partnerów podczas udzielania zamówień publicznych w ramach Projektu, a także wzajemne zatrudnianie lub zlecanie przez Partnerów realizacji zadań pracownikom lub innym współpracownikom Partnera Wiodącego lub Partnera;

b)nie jest dopuszczalne wzajemne zlecanie przez Partnera Wiodącego zakupu towarów lub usług Partnerowi i odwrotnie.

Wnioskodawca nie będzie zatem wykonywał usług na rzecz innych Partnerów, ani też zlecał Partnerom wykonania usług.

Wszystkie działania podjęte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu będą wykonywane nieodpłatnie i bez żadnego zysku dla Wnioskodawcy. Projekt służy interesowi publicznemu poprzez przyczynianie się do efektywnej realizacji celów programu (…). Nabyte w ramach dofinansowania towary i usługi będą służyły przede wszystkim prowadzeniu badań własnych, których wyniki nie będą podlegały komercjalizacji. Ponadto jak wskazano we wniosku o dofinansowanie projektu: „Realizacja zaplanowanych w ramach projektu zadań nie jest związana z działalnością gospodarczą w myśl przepisów o pomocy publicznej. Proponowany do realizacji projekt polega na (…), które nie są działaniami o charakterze gospodarczym/komercyjnym. Wszystkie zaplanowane w ramach projektu działania przypisane C nie będą miały charakteru komercyjnego, jak również nie będą wchodziły w zakres prowadzonej działalności usługowej C”. Badania realizowane przez Wnioskodawcę mają przede wszystkim zrealizować cel strategiczny jakim jest (…).

Z punktu widzenia Wnioskodawcy celem badań będzie (…). Wyniki powstałe w toku Projektu mogą się natomiast przyczynić do (…) przez Wnioskodawcę i realizacji kolejnych projektów naukowych. Stworzona w ramach projektu infrastruktura badawcza ma szanse stać się bazą do zdobywania przez pracowników Wnioskodawcy projektów badawczych o krajowym i międzynarodowym zasięgu, a także stać się elementem sieci pomiarowych. Na ten moment Wnioskodawca nie zna jednak konkretnych projektów, w których pozyskana w toku badań wiedza, mogła być wykorzystana. Założenia w tym zakresie są na razie przyszłościowe i bliżej nieskonkretyzowane.

Poza wykonywaniem działalności badawczej Wnioskodawca będzie uczestniczył w realizacji zadań edukacyjnych, w związku z którymi nie będzie osiągał żadnych przychodów. Wszystkie szkolenia lub warsztaty prowadzone przez Wnioskodawcę będą wykonywane nieodpłatnie.

W ramach poszczególnych zadań Projektu realizowanych przez Wnioskodawcę opracowywane będą m.in. (…). Wnioskodawca będzie uczestniczyć w realizacji zadań, w których powstaną dobra intelektualne wyżej wskazane (w szczególności metodologie/wytyczne), które mogą spełniać wymogi utworów w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.), i do których Wnioskodawcy mogą w związku z okolicznościami powstania (wkład twórczy pracowników Wnioskodawcy) przysługiwać autorskie prawa majątkowe w całości lub w części.

W Projekcie planowane jest (…). W ramach prowadzonych działań promocyjnych planuje się także opracowanie i wydanie krótkiego folderu informacyjnego o Projekcie. Wszystkie wydane publikacje, opracowania i foldery powstałe w toku Projektu będą udostępniane nieodpłatnie osobom trzecim.

W ramach projektu będzie organizowana konferencja promująca Projekt oraz poświęcona (…). Udział w konferencji będzie nieodpłatny dla wszystkich uczestników, a koszty organizacji konferencji będą w całości pokrywane ze środków projektowych.

Stworzona infrastruktura, a także realizowane prace badawcze będą stanowić podstawę do działań dydaktycznych polegających na: (…). Dotyczy to studentów takich kierunków, jak: (…). Tym samym, wyniki Projektu będą wykorzystywane do działalności dydaktycznej: niepodlegającej opodatkowaniu (nieodpłatne kształcenie na studiach stacjonarnych) oraz działalności zwolnionej od podatku (odpłatne kształcenie na studiach niestacjonarnych).

W ramach Projektu objętego dofinansowaniem Wnioskodawca poniesie takie koszty jak m.in.: wynagrodzenia, koszty usługi leasingowej, koszty delegacji oraz koszt udziału w konferencji. Wnioskodawca z otrzymanych z tytułu dofinansowania środków nie nabędzie środków trwałych, maszyn lub urządzeń.

Wszelkie nabyte towary i usługi będą przeznaczone do nieodpłatnej działalności dydaktycznej (działalność poza zakresem podatku VAT), odpłatnej działalności dydaktycznej (działalność zwolniona od podatku VAT) oraz do badań, których wyniki nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży (działalność poza zakresem podatku VAT).

Otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie będzie stanowić tzw. dotację kosztową. Dzięki niej Wnioskodawca sfinansuje koszty powstałe w Projekcie (uprzednio wykazane w kosztorysie wniosku o dofinansowanie). Wnioskodawca ponosi wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz (uprzednio opisane we wniosku o dofinansowanie i w kosztorysach stanowiących załączniki wniosku) oraz odpowiada za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych. W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca otrzyma faktury, gdzie jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca.

Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towary i usługi nie będą zatem wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy względem nabywanych, w opisanym w stanie faktycznym Projekcie, towarów oraz usług dokumentowanych fakturami, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych – w opisanym w stanie faktycznym Projekcie – towarów oraz usług dokumentowanych fakturami, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy, czy nieodpłatną działalność podmiotu prawa publicznego, do której realizacji został powołany). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia i badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Według art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy o VAT, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy o VAT).

Jednocześnie, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 art. 86 ustawy o VAT sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).

Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).

Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Aby jednak podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Głównym celem Projektu jest (…).

W ramach Projektu Wnioskodawca będzie odpowiedzialny za (…). Wszystkie działania podjęte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu będą wykonywane nieodpłatnie i bez żadnego zysku dla Wnioskodawcy. Projekt służy bowiem (…). Nabyte w ramach dofinansowania towary i usługi będą służyły przede wszystkim prowadzeniu badań własnych, których wyniki nie będą podlegały komercjalizacji. Celem prowadzonych przez Wnioskodawcę badań – oprócz realizacji założeń przewidzianych w Projekcie – będzie także (…). Wyniki powstałe w toku Projektu mogą się przyczynić do (…) przez Wnioskodawcę i realizacji kolejnych projektów naukowych. Na tę chwilę są to jednak założenia przyszłościowe i bliżej niesprecyzowane.

Wnioskodawca będzie uczestniczył w realizacji zadań edukacyjnych, w związku z którymi nie będzie osiągał żadnych przychodów. Wszystkie szkolenia lub warsztaty prowadzone przez Wnioskodawcę będą wykonywane nieodpłatnie. Wnioskodawca zamierza także (…). Wszystkie wydane publikacje, opracowania i foldery powstałe w toku Projektu będą udostępniane nieodpłatnie osobom trzecim.

W ramach projektu będzie organizowana konferencja promująca Projekt oraz poświęcona tematyce (…). Udział w konferencji będzie nieodpłatny dla wszystkich uczestników, a koszty organizacji konferencji będą w całości pokrywane ze środków projektowych.

Stworzona infrastruktura, a także realizowane prace badawcze będą stanowić podstawę do działań dydaktycznych polegających na: (…). Wyniki Projektu będą zatem wykorzystywane do działalności dydaktycznej: niepodlegającej opodatkowaniu (nieodpłatne kształcenie na studiach stacjonarnych) oraz działalności zwolnionej od podatku (odpłatne kształcenie na studiach niestacjonarnych).

W ramach Projektu objętego dofinansowaniem Wnioskodawca poniesie takie koszty jak m.in.: wynagrodzenia, koszty usługi leasingowej, koszty delegacji oraz koszt udziału w konferencji. Wnioskodawca z otrzymanych z tytułu dofinansowania środków nie nabędzie środków trwałych, maszyn lub urządzeń.

Wszelkie nabyte towary i usługi będą przeznaczone do nieodpłatnej działalności dydaktycznej (działalność poza zakresem podatku VAT), odpłatnej działalności dydaktycznej (działalność zwolniona od podatku VAT) oraz do badań, których wyniki nie będą przeznaczone do dalszej odsprzedaży (działalność poza zakresem podatku VAT).

Z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z towarami i usługami nabytymi przy realizacji Projektu, Wnioskodawcy nie będzie zatem przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady, które dotyczą odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Na mocy art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):

Podstawowymi zadaniami uczelni są:

1)    prowadzenie kształcenia na studiach;

2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;

3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;

4)prowadzenie kształcenia doktorantów;

5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;

6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:

a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,

b)kształceniu,

c)prowadzeniu działalności naukowej;

7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;

10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo publiczną uczelnią akademicką działającą, w szczególności, na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. B wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „(…)” (Projekt). Projekt będzie realizowany we współpracy z partnerami – m.in. Państwem. Planowane działania Projektu obejmują m.in. (…). Będą Państwo odpowiedzialni za realizację zadania (...) oraz będą Państwo uczestniczyli w realizacji zadania (...). Otrzymają Państwo faktury, gdzie jako nabywca wskazani będą Państwo. Wyniki Projektu będą wykorzystywane do działalności niepodlegającej opodatkowaniu oraz działalności zwolnionej od podatku. Nabyte przez Państwa w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego względem nabywanych towarów i usług w związku z Projektem.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – nabyte przez Państwa w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ww. wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji Projektu.

Podsumowując, stwierdzam, że względem nabywanych – w opisanym Projekcie – towarów oraz usług dokumentowanych fakturami, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym, uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, zauważyć należy, że w myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, w szczególności na stwierdzeniu, że nabyte przez Państwa w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zająłem stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.