
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- braku opodatkowania otrzymanego dofinansowania na realizację projektu pn. „…”,
- braku prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat ... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i rozlicza podatek VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi zgodnie z zasadami centralizacji rozliczeń podatku VAT.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2024, poz. 107 ze zm.) Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Powiat realizuje określone ustawami swoje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024, poz. 361 z późn. zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Obecnie Wnioskodawca planuje realizować projekt pn. „...” zgodnie z Umową nr ... o finansowanie Projektu grantowego, nr projektu ... w ramach Programu Fundusze Europejskie dla ... 2021-2027 Priorytetu IV. Przestrzeń społeczna wysokiej jakości Działania 4.3 Inwestycje społeczne. Realizacja powyższego programu grantowego odbywać się będzie na terenach Powiatu ..., w tym na terenie gmin wiejskich ..., ..., ... i ... . Środki finansowe pochodzić będą w 85% z Unii Europejskiej oraz 15% wkładu własnego Powiatu.
Projekt planowany do realizacji ma na celu udzielenie wsparcia mieszkańcom z zakresu lepszej dostępności dla osób potrzebujących codziennego wsparcia poprzez szereg różnorodnych działań, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb zgłaszających się osób. Realizacja tego projektu jest spójna z zadaniami powiatu określonymi w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U z 2024, poz. 107 ze zm.) art. 4 ust. 1 pkt 3 i 5, czyli pomocy społecznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych.
Główny cel zostanie osiągnięty poprzez udzielenie grantów na remont ... . Grant będzie można przeznaczyć na prace remontowo-instalacyjne, montaż windy zewnętrznej lub wewnętrznej, budowę podjazdu do budynku dla wózków inwalidzkich, dostosowanie wejścia do budynku umożliwiające swobodę poruszania się, montaż pochylni umożliwiającej dostęp do budynku z poziomu terenu, dostosowanie pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych, itp.
Wnioskodawcą jest Powiat ..., natomiast realizatorem tego projektu będzie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w ... (zwane dalej PCPR w ...). PCPR w ... jako jednostka organizacyjna Powiatu ... będzie odpowiedzialne za przygotowanie, realizowanie oraz promocję projektu. W związku z powyższym PCPR w ... przeprowadzi nabór Grantobiorców oraz zweryfikuje ich na podstawie kryteriów określonych we wniosku. Będzie również nadzorować realizację inwestycji przez Grantobiorców, monitorując postępy prac i zapewniając zgodność z celami projektu. Po zakończeniu prac PCPR w ... będzie odpowiedzialny za zbieranie wniosków o wypłatę grantów, ich ocenę oraz realizację wypłat na konta Grantobiorców.
Uprawnionymi do składania deklaracji udziału w projekcie będą mieszkańcy powiatu ..., nieprowadzący działalności gospodarczej, posiadający prawo do dysponowania nieruchomościami na cele realizacji projektu. Na podstawie złożonych wniosków oraz po dokonaniu oceny formalno-merytorycznej zostanie utworzona lista Grantobiorców, którym udzielone będą dotacje celowe na realizację inwestycji. Do obowiązków Grantobiorców będzie należało zrealizowanie przedsięwzięcia w pełnym zakresie. Wiązać się to będzie z przygotowaniem i przeprowadzeniem wyboru wykonawców. Grantobiorca zobowiązany będzie przeprowadzić badanie rynku poprzez wysłanie/przekazanie zapytania ofertowego w celu pozyskania porównania i wyboru najkorzystniejszej oferty rynkowej. Wymagane będzie udokumentowanie przeprowadzonej procedury poprzez zgromadzenie i archiwizację stosownej dokumentacji (potwierdzenie wysłania minimum 3 zapytań, pisemne oferty, sporządzone pisemne oświadczenia dotyczące przeprowadzenia rozeznania rynku). W konsekwencji to Grantobiorcy będą stronami umów z wykonawcami poszczególnych inwestycji i sami będą nabywali w tym zakresie towary i usługi, które w ostateczności pozostaną ich własnością. PCPR w ... przekazywać będzie grant w formie refundacji wydatków poniesionych przez mieszkańców kosztów już po zrealizowaniu zgłoszonej we wniosku o wypłatę grantu inwestycji.
Podstawą wypłaty grantu będzie przedłożenie wystawionych na Grantobiorcę faktur i innych dokumentów potwierdzających zakończenie i zrealizowanie przedsięwzięcia. Powiat ... za pośrednictwem PCPR w ... przekaże środki pieniężne Grantobiorcom z otrzymanych środków UE (85 %) oraz środków własnych Powiatu (15%). Podatek VAT został wskazany we wniosku o dofinansowanie jako koszt kwalifikowalny.
Mieszkaniec nie otrzyma od Powiatu żadnej zaliczki na poczet realizacji inwestycji.
Powiat nie będzie stroną umowy z wykonawcą realizowanej w ramach projektu inwestycji oraz nie będzie odpowiedzialny za jej wykonanie. Faktury za zakup, dostawę i montaż infrastruktury będą wystawiane na Grantobiorców. Powiat wobec mieszkańców będzie występował wyłącznie jako Grantodawca, tj. podmiot, który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz mieszkańców Powiatu w związku z udziałem w Projekcie. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z Projektem będą wystawiane na Grantobiorców.
W ramach projektu Powiat ... nie będzie dokonywał dostaw jakichkolwiek towarów, ani nie będzie świadczył jakichkolwiek usług, które podlegałyby opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT. Co więcej, w związku z realizacją projektu po stronie Powiatu ... nie dojdzie do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Powiat nie będzie pobierał żadnych odpłatności od Grantobiorców w związku z realizacją projektu, w tym z naborem wniosków i przekazywanymi im dotacjami.
To mieszkaniec będzie ponosił pełny koszt realizacji Grantu i później składał wniosek o jego refundację jako zwrot kosztów. Przedmiotowy projekt jest projektem grantowym, w którym mieszkaniec nie wpłaca żadnych środków na rzecz strony przyznającej grant, zatem nie dochodzi do świadczenia usług ze strony Powiatu na rzecz mieszkańca.
Tym samym, ponoszone przez Powiat ... w ramach projektu wydatki nie będą związane z wykonywaniem działalności opodatkowanej VAT. Podatek VAT nie może więc zostać odzyskany w oparciu o przepisy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie stanowił wydatek kwalifikowalny w projekcie.
Dodatkowe koszty, jakie poniesie Powiat są to koszty pośrednie niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu. Są to w szczególności koszty związane z administracją, zarządzaniem projektem, obsługą biurową oraz wsparciem technicznym. Te wydatki konieczne są do monitorowania postępu projektu, zapewnienia sprawnego funkcjonowania jednostki prowadzącej projekt, a także utrzymania odpowiednich standardów w zakresie kontroli finansowej i dokumentacji. Koszty te są istotne dla zapewnienia, że projekt będzie prowadzony w sposób skuteczny i zgodny z określonymi celami i wytycznymi. Zadania te będą wykonywane przez pracowników PCPR w ... .
Efekt projektu nie jest ukierunkowany na prowadzenie działalności gospodarczej, ani na osiągnięcie zysku przez Powiat.
Pytania
1.Czy w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę środków w ramach realizacji opisanego w zdarzeniu przyszłym projektu, otrzymane dofinansowanie będzie stanowiło podstawę opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.)?
2.Czy Powiat będzie mieć możliwość odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, nie wystąpi konieczność odprowadzania podatku VAT należnego z tytułu otrzymanej dotacji z UE w ramach omawianego projektu przez Powiat, bowiem otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Powyższe Powiat argumentuje tym, że nie wystąpi świadczenie usług/dostaw towarów na rzecz mieszkańca ze strony Powiatu, które podlegałoby opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, jedynie w sytuacji, gdyby to Powiat dokonywał usług na rzecz mieszkańca, który to płaciłby Wnioskodawcy za dostosowanie infrastruktury budynków i mieszkań do indywidualnych potrzeb wystąpiłaby konieczność opodatkowania nie tylko ceny, którą musiałby Powiatowi zapłacić mieszkaniec, lecz także dofinansowania otrzymanego ze środków unijnych, dzięki któremu dostosowanie infrastruktury budynków i mieszkań objętych programem stałyby się tańsze dla mieszkańca.
Powyższa analiza wynika z brzmienia art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podstawą opodatkowania (…) jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika (Powiat).
Wnioskodawca wskazuje, że sama okoliczność otrzymania grantu przez mieszkańca od Powiatu nie generuje skutków podatkowych w VAT ani dla Powiatu, ani dla osoby fizycznej. Mieszkaniec ten otrzyma refundację poniesionych wydatków związanych z dostosowaniem infrastruktury budynków i mieszkań do indywidualnych potrzeb dla mieszkańców z niepełnosprawnością, osób starszych oraz przewlekle chorych. Nabycie przez osobę fizyczną towarów i usług związanych z realizacją zadania potwierdzone będzie imienną fakturą wystawioną na tę osobę przez firmę realizującą całą usługę. Wysokość dotacji udzielonej przez Zarząd Województwa … jako Instytucji Zarządzającej na rzecz Powiatu pozostaje tym samym bez związku przyczynowo-skutkowego dla zastosowanej przez podmiot trzeci ceny, którą płacił będzie mieszkaniec.
Podsumowując, Wnioskodawca uważa, że w związku z otrzymaniem grantu w ramach realizacji projektu nie wystąpi konieczność zapłaty podatku VAT należnego przez Powiat, ponieważ dofinansowanie to nie będzie stanowiło dopłaty do ceny dla mieszkańca w ramach usługi nabytej od Powiatu, bowiem mieszkaniec nabywać będzie usługę od podmiotu trzeciego, zaś Powiat będzie refundować poniesione wydatki w ramach dotacji celowej.
Otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, zarówno w przypadku środków otrzymanych celem refundacji mieszkańcom powiatu poniesionych wydatków, jak i środków przeznaczonych na administrację, zarządzanie projektem, obsługę biurową oraz wsparciem technicznym przez Powiat.
Ad. 2
Projekt będzie realizowany w formule grantowej. Grantobiorcami będą wyłącznie osoby fizyczne zamieszkujące teren Powiatu … .
W przypadku działań takich jak zarządzanie projektem, obsługa biurowa oraz wsparcie techniczne projektu Powiat nie będzie miał prawnej możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż usługi związane z tymi działaniami nie będą wykorzystywane przez Powiat do wykonywania czynności opodatkowanych.
W szczególności Powiat nie będzie pobierał żadnych opłat od Grantobiorców w związku z udziałem w projekcie, podatek VAT nie może więc zostać odzyskany w oparciu o przepisy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i będzie stanowił wydatek kwalifikowalny w projekcie. Ponadto Powiat … jest organem władzy publicznej co potwierdza wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie sygnatura I SA/Kr 198/18 z dnia 27 marca 2018 r. W związku z tym w zakresie wykonywanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, a nabywane towary i usługi służyć będą wyłącznie działalności statutowej Powiatu nie będzie uznawany za podatnika w zakresie realizacji projektu „…”, co potwierdza art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zadaniem projektu jest poprawa warunków codziennego funkcjonowania mieszkańców Powiatu …, którzy wymagają specjalnej pomocy, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, osób starszych i przewlekle chorych czyli przypisanych do zakresu działania i zadań powiatu.
Powiat … nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu realizowanego Projektu, a także nie będzie go wykorzystywał do wykonywania czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowanie prawne, należy stwierdzić, iż w ramach realizowanego Projektu Powiat … nie świadczy żadnych usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a co za tym idzie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma praw obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast na mocy do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Zatem opodatkowane podatkiem VAT są odpłatne dostawy towarów lub odpłatne świadczenie usług. Sam fakt otrzymania dotacji nie stanowi czynności opodatkowanej i nie kreuje obowiązku zapłaty podatku.
Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dofinansowania za stanowiące podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dofinansowanie dokonywane jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dofinansowanie niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.
Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.
W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).
Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (wyrok w sprawie C-184/00, pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (pkt 29 wyroku C‑144/02).
Otrzymanie dofinansowania (dotacji, dopłaty) nie stanowi samo w sobie żadnej czynności, ani też zdarzenia opodatkowanego. Dotacje (dopłaty) podlegają bowiem opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Dotacje, które stanowią dopłatę do ceny sprzedawanych towarów, czy świadczonych usług, są ściśle związane z daną usługą, czy towarem i podlegają opodatkowaniu.
Aby dana czynność (dostawa lub usługa) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy dokonywaną dostawą towarów lub świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za dokonaną dostawę towarów lub wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Z opisu sprawy wynika, że zamierzają Państwo realizować projekt pn. „…”. Środki finansowe pochodzić będą w 85% z Unii Europejskiej oraz 15% wkładu własnego Powiatu. Projekt planowany do realizacji ma na celu udzielenie wsparcia mieszkańcom z zakresu lepszej dostępności dla osób potrzebujących codziennego wsparcia poprzez szereg różnorodnych działań, które są dostosowane do indywidualnych potrzeb zgłaszających się osób. Realizacja tego projektu jest spójna z zadaniami powiatu określonymi w ustawie o samorządzie powiatowym - art. 4 ust. 1 pkt 3 i 5 czyli pomocy społecznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych. Główny cel zostanie osiągnięty poprzez udzielenie grantów na remont … . Grant będzie można przeznaczyć na prace remontowo- instalacyjne, montaż windy zewnętrznej lub wewnętrznej, budowę podjazdu do budynku dla wózków inwalidzkich, dostosowanie wejścia do budynku umożliwiające swobodę poruszania się, montaż pochylni umożliwiającej dostęp do budynku z poziomu terenu, dostosowanie pomieszczeń i urządzeń higieniczno-sanitarnych, itp. Wnioskodawcą jest Powiat, natomiast realizatorem tego projektu będzie Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w … . PCPR jako jednostka organizacyjna Powiatu będzie odpowiedzialne za przygotowanie, realizowanie oraz promocję projektu. Będzie również nadzorować realizację inwestycji przez Grantobiorców, monitorując postępy prac i zapewniając zgodność z celami projektu. Po zakończeniu prac PCPR będzie odpowiedzialny za zbieranie wniosków o wypłatę grantów, ich ocenę oraz realizację wypłat na konta Grantobiorców. Uprawnionymi do składania deklaracji udziału w projekcie będą mieszkańcy powiatu, nieprowadzący działalności gospodarczej, posiadający prawo do dysponowania nieruchomościami na cele realizacji projektu.
Analiza przedstawionego opisu sprawy, treści cytowanych przepisów prawa podatkowego oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że przekazywane przez Państwa środki Grantobiorcom w postaci refundacji (zwrotu) kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu, którego celem jest poprawa dostępności na rzecz mieszkańców w powiecie …, nie będą stanowić dopłaty do ceny usług. Nie wejdą Państwo w rolę inwestora (dostawcy), a co za tym idzie – nie będą Państwo świadczyli usług ani nie będą Państwo dokonywali dostawy towaru na rzecz mieszkańców biorących udział w projekcie.
Do obowiązków Grantobiorców będzie należało zrealizowanie przedsięwzięcia w pełnym zakresie. To Grantobiorcy będą stronami umów z wykonawcami poszczególnych inwestycji i sami będą nabywali w tym zakresie towary i usługi, które w ostateczności pozostaną ich własnością. PCPR przekazywać będzie grant w formie refundacji wydatków poniesionych przez mieszkańców kosztów już po zrealizowaniu zgłoszonej we wniosku o wypłatę grantu inwestycji. Podstawą wypłaty grantu będzie przedłożenie wystawionych na Grantobiorcę faktur i innych dokumentów potwierdzających zakończenie i zrealizowanie przedsięwzięcia. Powiat nie będzie stroną umowy z wykonawcą realizowanej w ramach projektu inwestycji oraz nie będzie odpowiedzialny za jej wykonanie. Faktury za zakup, dostawę i montaż infrastruktury będą wystawiane na Grantobiorców. W związku z realizacją projektu po stronie Powiatu nie dojdzie do jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego. Powiat nie będzie pobierał żadnych odpłatności od Grantobiorców w związku z realizacją projektu, w tym z naborem wniosków i przekazywanymi im dotacjami.
Czynność przekazania środków w formie pieniężnej Grantobiorcom, jako zwrot kosztów nabytych towarów i usług w ramach projektu, nie stanowi świadczenia usług ani dostawy towarów. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że nie będą Państwo świadczyli na rzecz Mieszkańców biorących udział w projekcie jakichkolwiek czynności. Wszystkie czynności związane z realizacją przedsięwzięcia będą po stronie Grantobiorcy, który będzie ubiegał się o zrefundowanie poniesionych wydatków. Przedstawione okoliczności sprawy wskazują zatem, że będą Państwo Grantodawcą i nie będą Państwo się angażowali w realizację czynności będących przedmiotem Projektu.
Operacji tej nie będą towarzyszyły żadne inne świadczenia pomiędzy Powiatem a mieszkańcem, na co wskazuje przedstawiony opis sprawy, więc zwrot kosztów zrealizowanego przedsięwzięcia na rzecz Grantobiorcy (mieszkańca) nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT (nie rodzi obowiązku podatkowego). Przekazywanych środków pieniężnych mieszkańcowi (inwestorowi) nie można uznać za wynagrodzenie za świadczoną usługę lub dopłatę do ceny (brak świadczenia usługi i dostawy towaru) w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Natomiast odnosząc się do części dotacji przeznaczonej na pokrycie kosztów związanych z administracją, zarządzaniem projektem, obsługą biurową oraz wsparciem technicznym, które to wydatki konieczne są do monitorowania postępu projektu, zapewnienia sprawnego funkcjonowania jednostki prowadzącej projekt, a także utrzymania odpowiednich standardów w zakresie kontroli finansowej i dokumentacji, wskazali Państwo, że ponoszone przez Powiat w ramach projektu wydatki nie będą związane z wykonywaniem działalności opodatkowanej VAT. Efekt projektu nie jest ukierunkowany na prowadzenie działalności gospodarczej, ani na osiągnięcie zysku przez Powiat. Z okoliczności sprawy wynika, że celem Państwa działania jest udzielenie wsparcia mieszkańcom z zakresu lepszej dostępności dla osób potrzebujących codziennego wsparcia, który jest spójny z zadaniami powiatu określonymi w art. 4 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o samorządzie powiatowym czyli pomocy społecznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych, pozostającymi poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Państwa działania w zakresie administracji, zarządzania projektem, obsługi biurowej oraz wsparcia technicznego, nie będą stanowiły czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem nie wystąpi związek pomiędzy dofinansowaniem otrzymanym ze środków europejskich a czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Wobec powyższego, Państwa działania w ramach ww. projektu nie będą stanowiły dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji otrzymane przez Państwa dofinansowanie w związku z realizacją projektu pn.: „…”:
- nie będzie dotacją bezpośrednio wpływającą na wartość świadczonych usług lub dostaw towarów,
- nie będzie stanowić wynagrodzenia za świadczone usługi lub dokonane dostawy towarów,
- nie będzie zwiększać podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy.
Podsumowując, potwierdzam, że otrzymane dofinansowanie nie będzie stanowiło podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 1 ustawy. Zatem czynności polegające na przekazaniu mieszkańcom grantów nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Przechodząc z kolei do kwestii braku prawa do odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu zauważenia wymaga, że podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107 ze zm.):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 i pkt 5 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. pomocy społecznej oraz wspierania osób niepełnosprawnych.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Jak wyżej wskazałem, Państwa działania w ramach ww. projektu nie będą stanowiły dostawy towarów i świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto wskazali Państwo, że ponoszone przez Powiat w ramach projektu wydatki nie będą związane z wykonywaniem działalności opodatkowanej VAT. Efekt projektu nie jest ukierunkowany na prowadzenie działalności gospodarczej, ani na osiągnięcie zysku przez Powiat. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie wskazanych wydatków nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1328 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwo nie spełniają tego warunku, nie będą mieli Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa odzyskania podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „...”, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko jest w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.