Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.814.2024.2.HW

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 4 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.814.2024.2.HW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 27 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, usług polegających na prowadzeniu korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole; przygotowania do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych; przygotowania do egzaminu ósmoklasisty; kursów doszkalających z języków obcych wykonywanych w ramach niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej oraz wliczania ww. usług i usług nauki języków obcych świadczonych przez Panią prywatnie (nie w ramach placówki oświatowo-wychowawczej) do limitu 200.000 zł, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Uzupełniła go Pani pismem z 18 lutego 2025 r. (wpływ 18 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest podmiotem o statusie niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej w rozumieniu ustawy na podstawie art. 168 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 z późn. zm. Dz. U. 2024, poz.737), dalej jako Prawo oświatowe o numerze REGON: (...).

Status Wnioskodawcy został potwierdzony zaświadczeniem z Urzędu Miejskiego (…) 2024 r., dotyczącym wpisu Placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych numer (…), jako podmiotu działającego na podstawie statutu z czerwca 2024 r., w którym przewidziano m.in. następujące cele i zadania Wnioskodawcy w zakresie prowadzonej działalności:

(...).

Ponadto w zaświadczeniu jako osoby fizyczne prowadzące placówkę niepubliczną wskazano (…), REGON: (…).

Zgodnie z art. 168 Prawa oświatowego, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Jednocześnie zgodnie z art. 335 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 z późn. zm.) z dniem 1 września 2017 r. ewidencja szkół i placówek niepublicznych prowadzona na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty z roku 1991 stała się ewidencją szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 ustawy – Prawo oświatowe. Tym samym Wnioskodawca wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Urząd Miejski (…) w dniu (…) 2024 r. pod numerem (…) od 1 sierpnia 2024 r. jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji prowadzonej na podstawie art. 168 ustawy – Prawo oświatowe, i jest placówką objętą system oświaty.

Wnioskodawca jako placówka oświatowo-wychowawcza zapewnia:

-kształcenie zgodne z podstawą programową określoną przez Ustawodawcę dla poszczególnych poziomów nauczania,

-kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia,

-odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne, umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki, praktycznych,

-nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia i doskonalenia umiejętności,

-warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu i doskonaleniu umiejętności osób niepełnosprawnych.

Działalnością Wnioskodawcy według klasyfikacji PKD są:

-pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD nr 85.59.B),

-działalność związana z tłumaczeniami (PKD nr 74.30.Z),

-nauka języków obcych (PKD nr 85.59.A),

-fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne (PKD nr 96.02.Z).

Wnioskodawca w zakresie podatku od towarów i usług realizowane szkolenia i kursy objęte podklasą PKD: 85.59.B (pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane) klasyfikuje – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. – jako zwolnione od podatku od towarów i usług usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego, w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca w zakresie podatku od towarów i usług realizowane usługi nauki języków obcych (PKD nr 85.59. A), klasyfikuje – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 u.p.t.u. – jako zwolnienie usług nauki języków obcych oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27, pkt 29.

Uzupełnienie oraz doprecyzowanie opisu sprawy

W odpowiedzi na poniższe pytania udzieliła Pani następujących odpowiedzi.

1.Czy Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?

„Nie”.

2.Czy wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę, o których mowa we wniosku są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy? Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, której dotyczą zadane we wniosku pytania.

„Nie. Wnioskodawca osobiście w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi nauki języków obcych oraz usługi fryzjerstwa oraz pozostałych zabiegów kosmetycznych.

Pozostałe usługi opisane we wniosku wykonywane są w ramach placówki oświatowo-wychowawczej”.

3.Które usługi wskazane w opisie sprawy Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe?

„Wszystkie z wyjątkiem usług fryzjerstwa i pozostałych zabiegów kosmetycznych, dodatkowo usługi nauki języków obcych są również świadczone osobiście przez Wnioskodawcę dla podmiotów nie zapisanych na zajęcia placówki oświatowo-wychowawczej.

Placówka oświatowo-wychowawcza świadczy szeroko pojęte usługi kształcenia, między innymi

-prowadzenie korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole

-przygotowanie do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych

-przygotowanie do egzaminu „8-klasisty”

-kursy doszkalające z języków obcych”.

4.Które ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w opisie sprawy, są objęte wpisem do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ustawy Prawo oświatowe?

„Wymienione w statucie placówki, między innymi:

-prowadzenie korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole;

-przygotowanie do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych;

-przygotowanie do egzaminu „8-klasisty”

-kursy doszkalające z języków obcych”.

5.Które ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w zadanych przez Panią pytaniach są usługą podstawową? Na czym dokładnie polega usługa podstawowa? Proszę opisać proces jej świadczenia. Informacji należy udzielić odrębnie dla każdej usługi świadczonej przez Wnioskodawcę, której dotyczą zadane we wniosku pytania.

„Ciężko doprecyzować. Wszystkie usługi są usługami podstawowymi”.

6.Czy głównym celem usług świadczonych przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w zadanych przez Panią pytaniach, jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia?

„Nie, jest to praktyka ogólnie stosowana na rynku”.

7.Czy usługi nauki języków obcych są świadczone przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty, w ramach i na podstawie uzyskanego wpisu, o którym mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe, tj. czy usługi nauki języków są objęte tym wpisem?

„Nauki języków obcych są świadczone zarówno przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach placówki oświatowo-wychowawczej dla zapisanych do niej uczniów. Jak i dla osób prywatnych oraz firm przeze mnie prywatnie, jako nauczyciela”.

8.Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności sklasyfikowanej w PKD 74.30.Z „działalność związana z tłumaczeniami” są opodatkowane podatkiem od towarów i usług?

„Nie, korzystam ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w ramach limitu 200 000 złotych”.

9.Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności sklasyfikowanej w PKD 96.02.Z „fryzjerstwo i pozostałe zabiegi kosmetyczne” są opodatkowane podatkiem od towarów i usług?

„Nie, korzystam ze zwolnienia z podatku od towarów i usług w ramach limitu 200 000 złotych”.

10.Czy świadczy jeszcze Pani inne usługi, których nie dotyczy ustalenie, czy korzystają one ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy? Jeśli tak, to:

-jakie to usługi?

-czy są one opodatkowane podatkiem VAT?

-czy korzystają ze zwolnienia od podatku VAT? Jeśli tak, to na podstawie jakiego przepisu ustawy.

„Nie”.

Pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 lutego 2025 r.)

1.Czy w świetnie przedstawionego stanu faktycznego usługi polegające na:

-prowadzeniu korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole;

-przygotowaniu do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych;

-przygotowaniu do egzaminu „8 klasisty”;

-kursy doszkalające z języków obcych;

wykonywane w ramach niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

2.Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że świadczenie usług:

-prowadzenia korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole,

-przygotowania do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych,

-przygotowania do egzaminu „8 klasisty”,

-kursy doszkalające z języków obcych,

wykonywanych w ramach placówki oświatowo-wychowawczej oraz świadczenie usług, polegających na nauce języków obcych, świadczonych osobiście, przez właściciela jednoosobowej działalności gospodarczej nie wchodzą do limitu sprzedaży 200.000 złotych zgodnie z art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 lutego 2025 r.)

1.Zwolnienie od opodatkowania na mocy art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. dla Wnioskodawcy jako placówki oświatowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego.

Artykuł 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej Dyrektywa VAT lub Dyrektywa 112) stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają od VAT „kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Wedle orzecznictwa TSUE (wyrok z 28 listopada 2013 r. w sprawie C-319/12), celem zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy VAT jest zapewnienie bardziej korzystnego traktowania świadczenia usług edukacyjnych w zakresie podatku VAT, co ma służyć ułatwieniu dostępu do tych usług i umożliwić uniknięcia wyższych kosztów, które wynikałyby z objęcia tych usług podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy VAT, usługi edukacyjne są jednak zwolnione tylko wtedy, gdy są świadczone przez podmioty prawa publicznego o celach edukacyjnych lub przez inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zasadniczo to do prawa krajowego każdego z państw członkowskich należy ustalenie zasad, według których możliwa będzie taka kwalifikacja owych podmiotów. Państwa członkowskie dysponują swobodą uznania w tym zakresie.

Powołana regulacja dyrektywy została przeniesiona do prawa krajowego poprzez wprowadzenie zwolnienia od VAT w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. Na podstawie tego przepisu zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania. Ze zwolnienia korzystają zatem:

-jednostki objęte systemem oświaty, tj.: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, artystyczne, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, placówki artystyczne, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, placówki doskonalenia nauczycieli, biblioteki pedagogiczne, kolegia pracowników służb społecznych;

-świadczące usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego złożonego wniosku Wnioskodawca wpisany jest do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe. Zdaniem Wnioskodawcy, jako placówka oświatowa prowadzi też działalność w zakresie kształcenia i wychowania. Statut placówki jako placówki oświatowo-wychowawczej nie przewiduje innego typu działalności.

Z tych też względów szkolenia i kursy Wnioskodawcy jako placówki oświatowej świadczącej usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów prawa oświatowego korzystają ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. Tym samym placówka prawidłowo korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u.

2.Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 113. ust. 1 i ust. 2 do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się między innymi odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1.

W związku z tym do limitu 200.000 złotych nie powinny być wliczane usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a oraz usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia określonego w tym przepisie, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie tego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady:

Zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis Dyrektywy umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wielokrotnie podkreślał, że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Pani wątpliwości dotyczą m.in. ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego usługi polegające na: prowadzeniu korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole; przygotowaniu do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych; przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty; kursy doszkalające z języków obcych wykonywane w ramach niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Odnosząc się do Pani wątpliwości wskazać należy, że określając krąg usług objętych zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo oświatowe”.

I tak, w świetle art. 1 pkt 10 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

W myśl art. 2 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje:

1)przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;

2)szkoły:

a)podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b)ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,

c)artystyczne;

3)placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

4)placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;

5)placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

6)poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

7)młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8)placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

9)placówki doskonalenia nauczycieli;

10)biblioteki pedagogiczne;

11)kolegia pracowników służb społecznych.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:

Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1)jednostkę samorządu terytorialnego;

2)inną osobę prawną;

3)osobę fizyczną.

Ponadto, zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Na podstawie art. 168 ust. 9 ustawy Prawo oświatowe:

Organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Z przepisu tego wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:

  • Wnioskodawca jest podmiotem o statusie niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej w rozumieniu ustawy na podstawie art. 168 ustawy Prawo oświatowe.
  • Status Wnioskodawcy został potwierdzony zaświadczeniem z Urzędu Miejskiego (…), dotyczącym wpisu Placówki do ewidencji szkół i placówek niepublicznych numer (…), jako podmiotu działającego na podstawie statutu z czerwca 2024 r., w którym przewidziano m.in. następujące cele i zadania Wnioskodawcy w zakresie prowadzonej działalności:

(...).

  • Placówka realizuje swoje zadania poprzez organizację i prowadzenie zajęć edukacyjnych i rozwijających w formie: regularnych, cyklicznych, w tym semestralnych i rocznych zajęć pozalekcyjnych w siedzibie Placówki, jak i w szkołach oraz innych placówkach oświatowych, imprez edukacyjnych (pikniki rodzinne itp.), przedmiotowych warsztatów tematycznych w szkołach oraz placówkach kulturalnych, organizowanie wypoczynku letniego dzieci i młodzieży poprzez różne formy wyjazdowe oraz stacjonarne, realizowanie programów edukacyjnych, wychowawczych i profilaktyki, współpracę z nauczycielami, edukatorami, animatorami, psychologami i osobami działającymi w szkołach, pokrewnych placówkach i instytucjach oraz wzajemną pomoc w realizacji celów dydaktycznych, podejmowanie współpracy z rodzicami, mającej na celu wspieranie działań i realizacji celów Placówki, prowadzenie wielopłaszczyznowej współpracy ze szkołami, uczelniami, placówkami oświatowymi, kulturalnymi, naukowymi, sportowymi, stowarzyszeniami i organizacjami pozarządowymi, m.in. poprzez organizowanie wspólnych przedsięwzięć, wymianę doświadczeń dzieci i młodzieży oraz kadry.
  • Wnioskodawca wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Urząd Miejski (…) w dniu (…) 2024 r. pod numerem (…) od 1 sierpnia 2024 r. jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji prowadzonej na podstawie art. 168 ustawy – Prawo oświatowe, i jest placówką objętą systemem oświaty.
  • Wnioskodawca jako placówka oświatowo-wychowawcza zapewnia:

-kształcenie zgodne z podstawą programową określoną przez Ustawodawcę dla poszczególnych poziomów nauczania,

-kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia,

-odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne, umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki, praktycznych,

-nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia i doskonalenia umiejętności,

-warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu i doskonaleniu umiejętności osób niepełnosprawnych.

  • Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
  • Nie wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę, o których mowa we wniosku są usługami w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wnioskodawca osobiście w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi nauki języków obcych oraz usługi fryzjerstwa oraz pozostałych zabiegów kosmetycznych.

Pozostałe usługi opisane we wniosku wykonywane są w ramach placówki oświatowo-wychowawczej.

  • Usługi wskazane w opisie sprawy – z wyjątkiem usług fryzjerstwa i pozostałych zabiegów kosmetycznych oraz usług nauki języków obcych świadczonych osobiście przez Panią dla podmiotów nie zapisanych na zajęcia placówki oświatowo-wychowawczej – Wnioskodawca świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe.
  • Placówka oświatowo-wychowawcza świadczy szeroko pojęte usługi kształcenia, między innymi: prowadzenie korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole, przygotowanie do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych, przygotowanie do egzaminu „8-klasisty”, kursy doszkalające z języków obcych.
  • Objęte wpisem do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek, zgodnie z art. 168 ustawy Prawo oświatowe, są m.in. następujące usługi świadczone przez Wnioskodawcę: prowadzenie korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole; przygotowanie do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych; przygotowanie do egzaminu „8-klasisty”; kursy doszkalające z języków obcych.
  • Nauki języków obcych są świadczone zarówno przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach placówki oświatowo-wychowawczej dla zapisanych do niej uczniów, jak i dla osób prywatnych oraz firm przez Wnioskodawcę prywatnie, jako nauczyciela.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca został w dniu (…) 2024 r. wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Urząd Miejski (…), i od 1 sierpnia 2024 r. jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji prowadzonej na podstawie art. 168 ustawy – Prawo oświatowe o statusie niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej oraz przedmiotem wniosku są usługi kształcenia objęte wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zatem w analizowanym przypadku, Wnioskodawca spełnia przesłankę podmiotową niezbędną do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Jednocześnie – jak wskazał Wnioskodawca we wniosku – Placówka oświatowo-wychowawcza świadczy szeroko pojęte usługi kształcenia, między innymi: prowadzenie korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole; przygotowanie do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych; przygotowanie do egzaminu „8-klasisty”; kursy doszkalające z języków obcych. Wnioskodawca, jako placówka oświatowo-wychowawcza, zapewnia: kształcenie zgodne z podstawą programową określoną przez Ustawodawcę dla poszczególnych poziomów nauczania; kadrę dydaktyczną posiadającą kwalifikacje zawodowe odpowiednie do prowadzonego kształcenia; odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne, umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, zapewniające bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki; nadzór wewnętrzny służący podnoszeniu jakości prowadzonego kształcenia i doskonalenia umiejętności; warunki organizacyjne i techniczne umożliwiające udział w kształceniu i doskonaleniu umiejętności osób niepełnosprawnych. Ponadto – jak Pani wskazała w opisie sprawy – Placówka oświatowo-wychowawcza świadczy szeroko pojęte usługi kształcenia, między innymi: prowadzenie korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole, przygotowanie do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych, przygotowanie do egzaminu „8-klasisty”, kursy doszkalające z języków obcych.

Tym samym w okolicznościach opisanych we wniosku spełniona zostanie również przesłanka przedmiotowa niezbędna do zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy dla świadczonych ww. usług.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na: prowadzeniu korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole; przygotowanie do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych; przygotowanie do egzaminu „8-klasisty”; kursy doszkalające z języków obcych wykonywane w ramach niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej spełniają kryteria podmiotowo-przedmiotowe zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Podsumowanie

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na: prowadzeniu korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole; przygotowaniu do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych; przygotowaniu do egzaminu „8 klasisty”; kursy doszkalające z języków obcych wykonywane w ramach niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust .1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Kolejne Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że świadczenie usług: prowadzenia korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole; przygotowaniu do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych; przygotowanie do egzaminu „8 klasisty”; kursy doszkalające z języków obcych wykonywanych w ramach placówki oświatowo-wychowawczej oraz świadczenie usług, polegających na nauce języków obcych, świadczonych osobiście, przez właściciela jednoosobowej działalności gospodarczej nie wchodzą do limitu sprzedaży 200.000 złotych, zgodnie z art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.

W myśl art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

-jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Obliczając limit sprzedaży uprawniający podatnika do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie bierze się pod uwagę m.in. odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, z wyjątkami wskazanymi w art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy.

Zatem przy obliczaniu limitu sprzedaży określonego w art. 113 ust. 1 nie uwzględnia się m.in. odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 28 ustawy.

Jak rozstrzygnąłem wyżej, świadczone przez Wnioskodawcę usługi prowadzenia korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole; przygotowania do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych; przygotowania do egzaminu „8 klasisty”; kursy doszkalające z języków obcych wykonywane w ramach placówki oświatowo-wychowawczej korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy.

Ponadto wskazała Pani, że oprócz nauki języków obcych świadczonych przez Wnioskodawcę jako jednostkę objętą systemem oświaty w ramach placówki oświatowo-wychowawczej dla zapisanych do niej uczniów świadczy Pani usługi nauki języków obcych prywatnie (nie w ramach placówki oświatowo-wychowawczej) dla osób prywatnych oraz firm jako nauczyciel. Równocześnie wskazała Pani, że świadczone przez Panią – jako nauczyciela – usługi nauki języków obcych klasyfikuje Pani – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy – jako zwolnione od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

W konsekwencji wartości sprzedaży z tytułu świadczenia ww. usług nie należy wliczać do limitu sprzedaży, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowanie

Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że świadczenie usług:

-prowadzenia korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole,

-przygotowania do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych,

-przygotowania do egzaminu „8 klasisty”,

-kursów doszkalających z języków obcych

wykonywanych w ramach placówki oświatowo-wychowawczej oraz świadczenie usług polegających na nauce języków obcych, świadczonych osobiście, przez właściciela jednoosobowej działalności gospodarczej nie wchodzą do limitu sprzedaży 200 000 złotych zgodnie z art. 113 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Tym samym Pani stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Panią w złożonym wniosku. W szczególności wydaną interpretację oparto na informacjach, że: „Placówka oświatowo-wychowawcza świadczy szeroko pojęte usługi kształcenia, między innymi: prowadzenie korepetycji z przedmiotów szkolnych, z bieżącego materiału przerabianego na zajęciach w szkole, przygotowanie do egzaminu maturalnego z przedmiotów maturalnych, przygotowanie do egzaminu „8-klasisty”, kursy doszkalające z języków obcych”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności zwolnienia od podatku świadczonych przez Panią – jako nauczyciela – usług nauki języków obcych, które klasyfikuje Pani – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy – jako zwolnione od podatku usługi nauczania języków obcych oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związane, inne niż wymienione w pkt 26, pkt 27 i pkt 29 ustawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.