Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 9 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący braku opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działek i braku udokumentowania tej sprzedaży fakturą.

Uzupełniła go Pani pismem z 20 lutego 2025 r. (wpływ 20 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pani właścicielką nieruchomości gruntowych położonych w (…) przy ulicy (…) o powierzchni około (…) ha. Grunt ten został przez Panią nabyty w drodze darowizny – Akt notarialny – repertorium A nr (…) z dnia (…) kwietnia 1989 r. przed notariuszem (…). Pani mama (…) darowała Pani – (…) te grunty.

Grunty nie są zabudowane i zgodnie z wypisem z rejestru gruntów są gruntami rolnymi – numer Działki 1 – grunty orne RVI, (…) ha, numer księgi wieczystej (…) i działka 2 tereny przemysłowe Ba, (…) m. kw., numer KW (…). Grunty te są położone w obszarze administracyjnym miasta (…), jednak planu zagospodarowania przestrzennego dla tych terenów nie ma.

Na ww. grunt jest zawarta umowa przyrzeczenia warunkowa sprzedaży, a Nabywcą będzie Spółka Akcyjna (…). Warunkiem uiszczenia uzgodnionej ceny sprzedaży jest uzyskanie przez nabywcę decyzji ustalających warunki zabudowy, a następnie uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego. Nabywająca spółka wystąpiła o uzyskanie ww. decyzji na budowę (warunki zabudowy i pozwolenie na budowę) w imieniu własnym, na podstawie upoważnienia udzielonego przez właściciela w umowie przedwstępnej. Przeniesienie własności nastąpi w momencie posiadania na ww. grunty decyzji o pozwoleniu na budowę budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego.

Jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT, bowiem prowadzi Pani działalność gospodarczą, jednak gruntów nie nabyła Pani w związku z tą działalnością ani też nigdy na cele działalności gospodarczej ich nie wykorzystywała. W przedmiocie działalności nie ma Pani handlu nieruchomościami. W ostatnich latach nie dokonywała Pani innych podobnych transakcji.

W uzupełnieniu do wniosku wskazała Pani następujące informacje:

1.W jaki konkretnie sposób (i przez jaki okres) działki nr 1 oraz 2 były/są/będą przez Panią wykorzystywane od chwili wejścia w ich posiadanie do chwili sprzedaży, tj. do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług)?

Odp.:

a)Działka nr 1 od chwili wejścia w posiadanie (1989 r.) do chwili obecnej i chwili sprzedaży była wykorzystywana do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług;

b)działka nr 2 od chwili wejścia w posiadanie (1989 r.) do chwili obecnej i chwili sprzedaży była wykorzystywana do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

2.Czy działki nr 1 oraz 2 były/są/będą wykorzystywane przez Panią (przez cały okres ich posiadania, tj. od momentu ich nabycia do momentu planowanej dostawy) na cele prywatne (osobiste)? Jeżeli tak, to proszę wskazać, jakie konkretnie cele prywatne zaspokajały i w jakim okresie.

Odp.:

a)Działka nr 1 od chwili wejścia w posiadanie (1989 r.) do chwili obecnej i chwili sprzedaży nie była wykorzystywana na cele prywatne

b)działka nr 2 od chwili wejścia w posiadanie (1989 r.) do chwili obecnej i chwili sprzedaży nie była wykorzystywana na cele prywatne.

3.Czy działki nr 1 oraz 2 były/są/będą wykorzystywane przez Panią w działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm., zwanej dalej „ustawą”)?

Odp.:

a)Działka nr 1 nie była, nie jest i nie będzie wykorzystywana w działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT;

b)działka nr 2 nie była, nie jest i nie będzie wykorzystywana w działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT.

4.Czy z tytułu prowadzenia ww. działalności rolniczej była/jest/będzie Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odp.: Nie była Pani podatnikiem od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności rolniczej.

5.Czy posiadała/posiada/będzie posiadała Pani status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy, czyli rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych? Jeżeli tak, to proszę wskazać, w jakim okresie.

Odp.: Nigdy nie posiadała, nie posiada i nie będzie posiadała Pani statusu rolnika ryczałtowego.

6.Czy z działek nr 1 oraz 2 były/są/będą sprzedawane płody rolne opodatkowane podatkiem od towarów i usług? Czy też produkty rolne były wykorzystywane przez Panią na własne potrzeby?

Odp.:

a)Z działki nr 1 nie były, nie są i nie będą żadne sprzedawane płody rolne, ani też wykorzystywane na własne potrzeby;

b)z działki nr 2 nie były, nie są i nie będą żadne sprzedawane płody rolne, ani też wykorzystywane na własne potrzeby.

7.Czy oddawała lub oddaje Pani działki nr 1 oraz 2 w najem, dzierżawę albo do używania na podstawie innych umów? Jeśli tak, to proszę wskazać:

W jakim okresie udostępniała Pani działki osobom trzecim?

Czy udostępniała Pani działki odpłatnie czy bezpłatnie?

Odp.:

a)Działka nr 1 nie była oddana nigdy w najem, dzierżawę oraz nigdy nie użyczyła Pani osobom trzecim ani odpłatnie czy bezpłatnie,

b)działka nr 2 nie była oddana nigdy w najem, dzierżawę oraz nigdy nie użyczyła Pani osobom trzecim ani odpłatnie czy bezpłatnie.

8.Czy prowadziła lub prowadzi Pani jakieś działania, żeby uatrakcyjnić działki nr 1 oraz 2 dla celów sprzedaży lub podnieść ich wartość? W szczególności, czy:

ogrodziła Pani działki nr 1 oraz 2,

wydzieliła Pani drogę wewnętrzną,

uzbroiła Pani działki nr 1 oraz 2,

podjęła Pani działania w celu ich uzbrojenia?

Kiedy prowadziła Pani te działania?

Odp.:

a)Działka nr 1 nie ma ogrodzenia, nie wydzieliła Pani drogi wewnętrznej, nie uzbroiła i nie podjęła Pani działania w celu uzbrojenia,

b)działka nr 2 nie ma ogrodzenia, nie wydzieliła Pani drogi wewnętrznej, nie uzbroiła i nie podjęła Pani działania w celu uzbrojenia.

9.Jakie warunki zawiera umowa przyrzeczenia warunkowa sprzedaży, zawarta z nabywcą, które należy spełnić, aby doszło do zawarcia ostatecznej umowy sprzedaży? Proszę o szczegółowe opisanie, jakie postanowienia – oprócz uzyskania przez nabywcę decyzji ustalających warunki zabudowy, a następnie uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę – dotyczące planowanej transakcji sprzedaży działek wynikają z zawartej umowy przedwstępnej (np. uzyskanie zgód, pozwoleń, opinii, decyzji itp.).

Odp.: Skuteczność zobowiązania każdej ze Stron do zawarcia Umowy Przyrzeczonej Sprzedaży jest uzależniona od ziszczenia się łącznie następujących warunków zawieszających („Warunki Zawieszające”), to jest:

-uzyskania przez Kupującego ostatecznej i prawomocnej kompleksowej decyzji o warunkach zabudowy o parametrach umożliwiających realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie budynków o funkcji mieszkaniowej o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań wynoszącej minimum (…) m2 (...) z garażami podziemnymi wraz z wewnętrznym układem komunikacyjnym dojść i dojazdów do budynków, miejscami postojowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną (Warunek WZ),

-uzyskania przez Kupującego, na podstawie wyżej wskazanej Decyzji WZ, ostatecznej i prawomocnej kompleksowej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę dla przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie budynków o funkcji mieszkaniowej o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań wynoszącej minimum (…) m2 (…) z garażami podziemnymi wraz z wewnętrznym układem komunikacyjnym dojść i dojazdów do budynków, miejscami postojowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną, poprzedzonej wszelkimi decyzjami i pozwoleniami niezbędnymi do uzyskania tych decyzji oraz wszelkimi uzgodnieniami w zakresie doprowadzenia mediów oraz lokalizacji zjazdu na teren Nieruchomości i skomunikowania terenu inwestycji z drogą publiczną wraz z uzyskaniem niezbędnych, bezwarunkowych i nieodwołalnych zgód (w wymaganej formie) od właścicieli/użytkowników wieczystych nieruchomości, po których przebiegają te sieci i dojazd do Nieruchomości, w tym wyżej wymienionej Decyzji WZ („Decyzja PnB”).

Są to jedyne warunki w literalnej treści opisanej w umowie przyrzeczenia sprzedaży.

10.Czy po zawarciu ww. umowy przedwstępnej nabywca na działkach nr 1 oraz 2 dokonuje/będzie dokonywał inwestycji infrastrukturalnych, które zwiększą ich atrakcyjność, jak np. uzbrojenie terenu w media, ogrodzenie? Jeżeli tak, to proszę o szczegółowe opisanie.

Odp.: Nabywca zamierza dokonać przedsięwzięcia inwestycyjnego opisanego w warunkach opisanych w pkt 9, tj. przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie budynków o funkcji mieszkaniowej o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań wynoszącej minimum (…) m2 (...) z garażami podziemnymi wraz z wewnętrznym układem komunikacyjnym dojść i dojazdów do budynków, miejscami postojowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną.

11.Czy w ramach upoważnienia udzielonego nabywcy w umowie przedwstępnej upoważniła Pani nabywcę także do innych czynności niż wskazane we wniosku wystąpienie o decyzję o warunkach zabudowy i pozwolenie na budowę? Jeśli tak, proszę wskazać pełen zakres upoważnienia (np. występowanie przed organami administracji publicznej, podejmowanie działań faktycznych i prawnych, niezbędnych do uzyskania decyzji i pozwoleń, składanie wniosków, odbiór decyzji i postanowień itp.).

Odp.: Upoważnienie obejmuje również:

-uprawnienie Nabywcy do wystąpienia w imieniu własnym i uzyskania od właściwego gestora mediów wszelkich niezbędnych dla Inwestycji warunków technicznych przebudowy lub przyłączenia do sieci elektrycznej, wod-kan, gazowej, c.o., teletechnicznej oraz warunków/opinii/uzgodnień wydawanych przez właściwego zarządcę dróg publicznych oraz do zawierania umów przyłączeniowych,

-prawo wejścia na Nieruchomość celem dokonania oględzin oraz w celu dokonania przy zaangażowaniu profesjonalnych firm pomiarów i analiz, badań technicznych, środowiskowych i geologicznych, w tym nawiertów oraz do pobierania stosownych próbek, a także do przeprowadzania wszelkich innych prac koniecznych do przygotowania dokumentacji niezbędnych do realizacji Inwestycji, w tym do uzyskania koniecznych aktów administracyjnych,

-upoważnienie do reprezentowania Pani we wszelkich postępowaniach administracyjnych przed organami wszystkich instancji w niezbędnym do realizacji Umowy zakresie, obejmującym:

a)wycinki drzew,

b)uzyskanie warunków technicznych przyłączenia do sieci i drogi,

c)decyzji wodnoprawnych,

d)uzyskanie zgody na odstępstwa,

e)uzyskanie decyzji podziałowych dotyczących Nieruchomości lub jej części,

f)uzyskanie decyzji zatwierdzającej plan remediacji,

g)uzyskanie wszelkich innych niezbędnych decyzji, opinii, uzgodnień i oświadczeń, które okażą się konieczne do uzyskania Decyzji PnB dla Przedmiotowej Nieruchomości na warunkach według uznania Pełnomocnika oraz z prawem Pełnomocnika do udzielania dalszych pełnomocnictw.

12.Czy Kupujący jest/będzie na moment sprzedaży działek nr 1 oraz 2 zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT?

Odp.: Tak

Pytania

1.Czy transakcja sprzedaży przez Panią gruntów już po uzyskaniu warunków zabudowy i pozwolenia na budowę na cele mieszkaniowe będzie opodatkowana podatkiem VAT?

2.Czy ma Pani obowiązek wystawienia faktury VAT z tytułu sprzedaży działek? (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przedmiotowa sprzedaż nie będzie podlegać podatkowi VAT, albowiem grunty posiada Pani od wielu lat, a ich sprzedaż nie może być traktowana jako wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Będzie tak niezależnie od ewentualnego uzyskania warunków zabudowy na cele mieszkaniowe.

Nie ma Pani obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu sprzedaży działek. Ich sprzedaż nie jest traktowana jako wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i to niezależnie od realizacji jakichkolwiek uprawnień kupującego wynikających z umowy przyrzeczenia sprzedaży. (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy, zbycie nieruchomości gruntowych (działek), traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów, status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Problem odnoszący się do rozstrzygnięcia, czy sprzedaż nieruchomości jest sprzedażą majątku osobistego, czy też stanowi sprzedaż realizowaną przez podatnika prowadzącego w tym zakresie działalność gospodarczą, była przedmiotem orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10).

Z ww. orzeczenia wynika m.in., że liczba i zakres transakcji sprzedaży nie ma charakteru decydującego i nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Trybunał stwierdził, że dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie, nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Trybunał wyjaśnił, że inaczej jest w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy. Przykładowo podane zostały działania polegające na uzbrojeniu terenu albo na działaniach marketingowych. Działania takie nie należą do zakresu zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Przyjęcie, że dany podmiot sprzedając grunt działa w charakterze podatnika prowadzącego handlową działalność gospodarczą (jako handlowiec) wymaga ustalenia, czy jego działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną). Przejawem zaś takiej aktywności określonej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną może być np.: nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działki, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Pani wątpliwości w analizowanej sprawie w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, transakcja sprzedaży gruntów po uzyskaniu warunków zabudowy i pozwolenia na budowę będzie opodatkowania podatkiem VAT.

W kwestii opodatkowania sprzedaży działek nr 1 oraz 2, istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego opisu sprawy, w celu dokonania sprzedaży działek, podjęła lub podejmie Pani aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkowałoby koniecznością uznania Pani za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Z opisu sprawy wynika, że jest Pani właścicielką nieruchomości gruntowych o powierzchni około (…) ha. Grunt ten został przez Panią nabyty w drodze darowizny. Grunty nie są zabudowane i zgodnie z wypisem z rejestru gruntów są gruntami rolnymi – numer działki 1 – grunty orne RVI i działka 2 tereny przemysłowe Ba. Na ww. grunt jest zawarta umowa przyrzeczenia warunkowa sprzedaży, a Nabywcą będzie Spółka. Warunkiem uiszczenia uzgodnionej ceny sprzedaży jest uzyskanie przez nabywcę decyzji ustalających warunki zabudowy, a następnie uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego. Nabywająca Spółka wystąpiła o uzyskanie ww. decyzji na budowę (warunki zabudowy i pozwolenie na budowę) w imieniu własnym, na podstawie upoważnienia udzielonego przez właściciela w umowie przedwstępnej. Przeniesienie własności nastąpi w momencie posiadania na ww. grunty decyzji o pozwoleniu na budowę budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego. Jest Pani zarejestrowanym podatnikiem VAT, bowiem prowadzi Pani działalność gospodarczą, jednak gruntów nie nabyła Pani w związku z tą działalnością ani też nigdy na cele działalności gospodarczej ich nie wykorzystywała. W przedmiocie działalności nie ma Pani handlu nieruchomościami. W ostatnich latach nie dokonywała Pani innych podobnych transakcji. Działki nr 1 oraz 2 od chwili wejścia w posiadanie (1989 r.) do chwili obecnej i chwili sprzedaży były wykorzystywane do czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Działki nr 1 oraz 2 nie były, nie są i nie będą wykorzystywane w działalności rolniczej, o której mowa w art. 2 pkt 15 ustawy o VAT. Nie była Pani podatnikiem od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności rolniczej. Nigdy nie posiadała, nie posiada i nie będzie posiadała Pani statusu rolnika ryczałtowego. Z działek nr 1 oraz 2 nie były, nie są i nie będą żadne sprzedawane płody rolne, ani też wykorzystywane na własne potrzeby. Działki nr 1 oraz 2 nie były oddane nigdy w najem, dzierżawę oraz nigdy nie użyczyła Pani osobom trzecim ani odpłatnie czy bezpłatnie. Działki nr 1 oraz 2 nie mają ogrodzenia, nie wydzieliła Pani drogi wewnętrznej, nie uzbroiła i nie podjęła Pani działania w celu uzbrojenia.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy planowana transakcja sprzedaży działek nr 1 oraz 2 będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, należy przeanalizować całokształt działań, jakie podjęła Pani w odniesieniu do działek będących przedmiotem planowanej sprzedaży i ustalić, czy w odniesieniu do opisanej czynności, będzie Pani spełniała przesłanki do uznania za podatnika podatku od towarów i usług.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

W przypadku osób fizycznych, które dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej, należy szczególnie wnikliwie przeanalizować okoliczności, w jakich będzie realizowana transakcja. Co do zasady bowiem osoby fizyczne, które dokonują transakcji w ramach zarządu majątkiem prywatnym, wykluczone są z grona podatników VAT.

Wskazać należy, że kwestie dotyczące stosunków cywilnoprawnych między podmiotami, w tym kwestie dotyczące przeniesienia własności nieruchomości, reguluje art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego, w myśl którego:

Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny, przekazania nieruchomości lub inna umowa zobowiązująca do przeniesienia własności rzeczy co do tożsamości oznaczonej przenosi własność na nabywcę, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej albo że strony inaczej postanowiły.

Z kolei umowa przedwstępna została uregulowana w art. 389-396 Kodeksu cywilnego.

Art. 389 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego wskazuje, że:

§ 1 Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy (umowa przedwstępna), powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.

§ 2 Jeżeli termin, w ciągu którego ma być zawarta umowa przyrzeczona, nie został oznaczony, powinna ona być zawarta w odpowiednim terminie wyznaczonym przez stronę uprawnioną do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej. Jeżeli obie strony są uprawnione do żądania zawarcia umowy przyrzeczonej i każda z nich wyznaczyła inny termin, strony wiąże termin wyznaczony przez stronę, która wcześniej złożyła stosowne oświadczenie. Jeżeli w ciągu roku od dnia zawarcia umowy przedwstępnej nie został wyznaczony termin do zawarcia umowy przyrzeczonej, nie można żądać jej zawarcia.

Umowa przedwstępna jest więc jedynie zobowiązaniem do przeniesienia własności, lecz własności nie przenosi. Kupujący nie otrzymuje na mocy tej umowy żadnych uprawnień właścicielskich. Właścicielem zostaje dopiero dzięki zawarciu umowy przyrzeczonej.

Tym samym, zgodnie z powyższymi normami prawa cywilnego – umowa przedwstępna, będąca przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy sprzedaży, nawet jeśli sporządzona została w formie aktu notarialnego, nie powoduje przeniesienia prawa własności nieruchomości.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem złożonego wniosku, istotne znaczenie ma również kwestia udzielenia pełnomocnictw, która uregulowana jest w Tytule IV Działu VI Przedstawicielstwo, Rozdział I Przepisy ogólne, Rozdział II Pełnomocnictwo Kodeksu cywilnego.

Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

§ 1Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela.

§ 2Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego.

W myśl art. 96 Kodeksu cywilnego:

Umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo).

Stosownie do art. 98 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnictwo ogólne obejmuje umocowanie do czynności zwykłego zarządu. Do czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu potrzebne jest pełnomocnictwo określające ich rodzaj, chyba że ustawa wymaga pełnomocnictwa do poszczególnej czynności.

Zgodnie z art. 99 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:

§ 1Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie.

§ 2Pełnomocnictwo ogólne powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie.

W myśl art. 108 Kodeksu cywilnego:

Pełnomocnik nie może być drugą stroną czynności prawnej, której dokonywa w imieniu mocodawcy, chyba że co innego wynika z treści pełnomocnictwa albo że ze względu na treść czynności prawnej wyłączona jest możliwość naruszenia interesów mocodawcy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy pełnomocnik reprezentuje obie strony.

Z regulacji art. 109 Kodeksu cywilnego wynika, że:

Przepisy działu niniejszego stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy oświadczenie woli ma być złożone przedstawicielowi.

Jak wynika z przepisów art. 95 do art. 109 Kodeksu cywilnego, pełnomocnictwo – to jednostronne oświadczenie osoby (mocodawcy), na mocy którego inna osoba (pełnomocnik) staje się upoważniona do działania w imieniu mocodawcy. Zatem, każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywoła skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

W niniejszej sprawie udzieliła Pani w umowie przedwstępnej upoważnienia do:

·uzyskania przez Kupującego ostatecznej i prawomocnej kompleksowej decyzji o warunkach zabudowy o parametrach umożliwiających realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie budynków o funkcji mieszkaniowej o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań wynoszącej minimum (…) m2 (…) z garażami podziemnymi wraz z wewnętrznym układem komunikacyjnym dojść i dojazdów do budynków, miejscami postojowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną (Warunek WZ),

·uzyskania przez Kupującego, na podstawie wyżej wskazanej Decyzji WZ, ostatecznej i prawomocnej kompleksowej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę dla przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie budynków o funkcji mieszkaniowej o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań wynoszącej minimum (…) m2 (…) z garażami podziemnymi wraz z wewnętrznym układem komunikacyjnym dojść i dojazdów do budynków, miejscami postojowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną, poprzedzonej wszelkimi decyzjami i pozwoleniami niezbędnymi do uzyskania tych decyzji oraz wszelkimi uzgodnieniami w zakresie doprowadzenia mediów oraz lokalizacji zjazdu na teren Nieruchomości i skomunikowania terenu inwestycji z drogą publiczną wraz z uzyskaniem niezbędnych, bezwarunkowych i nieodwołalnych zgód (w wymaganej formie) od właścicieli/użytkowników wieczystych nieruchomości, po których przebiegają te sieci i dojazd do Nieruchomości, w tym wyżej wymienionej Decyzji WZ („Decyzja PnB”).

Upoważnienie obejmuje również:

·   uprawnienie Nabywcy do wystąpienia w imieniu własnym i uzyskania od właściwego gestora mediów wszelkich niezbędnych dla Inwestycji warunków technicznych przebudowy lub przyłączenia do sieci elektrycznej, wod-kan, gazowej, c.o., teletechnicznej oraz warunków/opinii/uzgodnień wydawanych przez właściwego zarządcę dróg publicznych oraz do zawierania umów przyłączeniowych,

·   prawo wejścia na Nieruchomość celem dokonania oględzin oraz w celu dokonania przy zaangażowaniu profesjonalnych firm pomiarów i analiz, badań technicznych, środowiskowych i geologicznych, w tym nawiertów oraz do pobierania stosownych próbek, a także do przeprowadzania wszelkich innych prac koniecznych do przygotowania dokumentacji niezbędnych do realizacji Inwestycji, w tym do uzyskania koniecznych aktów administracyjnych,

·   upoważnienie do reprezentowania Pani we wszelkich postępowaniach administracyjnych przed organami wszystkich instancji w niezbędnym do realizacji Umowy zakresie, obejmującym:

a)wycinki drzew,

b) uzyskanie warunków technicznych przyłączenia do sieci i drogi,

c) decyzji wodnoprawnych,

d) uzyskanie zgody na odstępstwa,

e) uzyskanie decyzji podziałowych dotyczących Nieruchomości lub jej części,

f)  uzyskanie decyzji zatwierdzającej plan remediacji,

g) uzyskanie wszelkich innych niezbędnych decyzji, opinii, uzgodnień i oświadczeń, które okażą się konieczne do uzyskania Decyzji PnB dla Przedmiotowej Nieruchomości na warunkach według uznania Pełnomocnika oraz z prawem Pełnomocnika do udzielania dalszych pełnomocnictw.

Zatem fakt, że ww. działania nie będą podejmowane bezpośrednio przez Panią, ale przez osoby trzecie (Kupującą Spółkę), nie oznacza, że pozostały bez wpływu na Pani sytuację prawną. Po udzieleniu pełnomocnictwa czynności wykonane przez Kupującą Spółkę wywołują skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy. Kupująca Spółka, dokonując ww. działań, uatrakcyjni przedmiotowe działki będące nadal w Pani własności. Działania te, dokonywane za pełną Pani zgodą wpłyną generalnie na podniesienie atrakcyjności działek jako towaru i wzrost ich wartości. Do czasu zawarcia umowy przyrzeczonej, działki są Pani własnością i będą podlegały wielu czynnościom. Wszystkie te czynności z punktu widzenia podatku VAT zostaną „wykonane” w Pani sferze podatkowoprawnej. W tym kontekście bez znaczenia pozostanie okoliczność wykonywania ww. czynności przez potencjalnego nabywcę. W efekcie dokonywanych czynności dostawie podlegać będą działki o zupełnie innym charakterze niż w chwili zawarcia umowy przedwstępnej, gdyż wystąpi szereg czynności powodujących zwiększenie atrakcyjności działek i ostatecznie ich sprzedaż.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że udzielenie przez Panią stosownego pełnomocnictwa (upoważnienia) Kupującej Spółce skutkować będzie tym, że wszystkie ww. czynności podejmowane przez nabywcę będą podejmowane w Pani imieniu i na Pani korzyść, ponieważ to Pani, jako właścicielka działek nr 1 oraz 2 będzie stroną w postępowaniu o uzyskanie stosownych decyzji, pozwoleń oraz dokonania wszelkich czynności z nimi związanych.

Dokonując opisanych we wniosku czynności, będzie Pani podejmowała działania podobne do tych, jakie wykonują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, o których mowa w orzeczeniu w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, tj. będzie Pani wykazywała aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, że planowana przez Panią sprzedaż działek nr 1 oraz 2, będzie zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, dostawą dokonywaną przez podatnika w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Tym samym, skoro w przedmiotowej sprawie wystąpią przesłanki stanowiące podstawę uznania Pani za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, to czynność dostawy działek nr 1 oraz 2, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może korzystać ze zwolnienia od tego podatku albo może być opodatkowana tym podatkiem.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem, ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Stosownie do treści art. 2 pkt 33 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie gminnych aktów planowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych ustalonych przez organ inny niż minister właściwy do spraw transportu, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy:

Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza „każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę”.

W konsekwencji, generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane, czyli tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, dla których nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego oraz nie wydano decyzji o warunkach zabudowy – są zwolnione od podatku VAT. Ustawa o podatku od towarów i usług, w kontekście zastosowania właściwej stawki podatku VAT przy sprzedaży gruntu nakazuje oceniać przeznaczenie tego gruntu wyłącznie na podstawie istniejącego planu zagospodarowania przestrzennego oraz wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jak wynika z opisu sprawy, grunty nie są zabudowane i zgodnie z wypisem z rejestru gruntów są gruntami rolnymi. Nie ma planu zagospodarowania przestrzennego dla tych terenów. Warunkiem uiszczenia uzgodnionej ceny sprzedaży jest uzyskanie przez nabywcę decyzji ustalających warunki zabudowy, a następnie uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę budownictwa mieszkaniowego wielorodzinnego. Nabywająca spółka wystąpiła o uzyskanie ww. decyzji na budowę (warunki zabudowy i pozwolenie na budowę) w imieniu własnym, na podstawie upoważnienia udzielonego przez właściciela w umowie przedwstępnej. Warunkiem zawarcia umowy jest uzyskanie przez Kupującego ostatecznej i prawomocnej kompleksowej decyzji o warunkach zabudowy o parametrach umożliwiających realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie budynków o funkcji mieszkaniowej o łącznej powierzchni użytkowej mieszkań wynoszącej minimum (…) m2 (…) z garażami podziemnymi wraz z wewnętrznym układem komunikacyjnym dojść i dojazdów do budynków, miejscami postojowymi oraz niezbędną infrastrukturą techniczną (Warunek WZ).

Tym samym, na moment dostawy działek nr 1 oraz 2, grunty te będą stanowiły teren budowlany zdefiniowany w art. 2 pkt 33 ustawy i w rezultacie ich sprzedaż nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W tym miejscu należy wskazać, że jeżeli przy zbyciu nieruchomości wystąpią przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, to należy przeanalizować możliwość zwolnienia dostawy w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów (w tym nieruchomości), spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

·towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zaznaczenia wymaga przy tym, że NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że „zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia podatku VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży, w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z wniosku, działki nr 1 oraz 2 nabyła Pani w drodze darowizny (…) kwietnia 1989 r. Zatem, przy nabyciu nie był naliczony podatek VAT, który mógłby podlegać odliczeniu. Tym samym, z uwagi na fakt, iż nabycie przez Panią działek nr 1 oraz 2 nie było obciążone podatkiem VAT, to nie można uznać, że nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT lub, że takie prawo Pani przysługiwało. Zatem, w analizowanej sprawie nie jest spełniony drugi z warunków określony w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy niezbędny do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie.

Tym samym, do sprzedaży działek nr 1 oraz 2 nie będzie miało zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie są spełnione warunki wynikające z tego przepisu.

W konsekwencji należy stwierdzić, że sprzedaż przez Panią niezabudowanych działek nr 1 oraz 2, będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z art. 7 ust. 1 ustawy, która nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 2 ustawy. Tym samym, odpowiadając na Pani pytanie stwierdzić należy, że sprzedaż działek, po uzyskaniu warunków zabudowy i pozwolenia na budowę, będzie opodatkowana podatkiem VAT.

W odniesieniu natomiast do kwestii udokumentowania sprzedaży przez Panią działek nr 1 oraz 2, wskazać należy, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów – co do zasady – podatnik VAT jest zobowiązany wystawiać fakturę dokumentującą sprzedaż towarów i usług na rzecz innego podatnika.

Z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy wynika, że przyszłym nabywcą działek nr 1 oraz 2 jest Spółka będąca zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Skoro z tytułu sprzedaży działek nr 1 oraz 2 będzie Pani podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, a transakcja sprzedaży – jak wyżej wskazano – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT i nie będzie korzystała ze zwolnienia od tego podatku, to będzie Pani zobowiązana do wystawienia faktury dokumentującej obrót uzyskany ze sprzedaży.

W konsekwencji, będzie Pani miała obowiązek wystawić fakturę z tytułu sprzedaży działek nr 1 oraz 2.

Zatem, Pani stanowisko uznałem w całości za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W myśl art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.