Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT usług związanych ze sportem i wychowaniem fizycznym świadczonych na rzecz osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą prawną, fundacją, działającą na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166 ze zm.; dalej: „U.f.”), posiadającą osobowość prawną, dla której organami sprawującymi nadzór są (…) oraz (…). Statut Wnioskodawcy przewiduje, że jego działalność statutowa może być nieodpłatną, jak i odpłatną działalnością pożytku publicznego. Wnioskodawca jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym jedynie w Rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla (…) pod numerem KRS (…). Wnioskodawca nie jest wpisany do Rejestru przedsiębiorców KRS.

Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z § 2 ust. 2 Statutu Fundacji z dnia 10 października 2023 r. (dalej: „Statut”), Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie.

Celem działania Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności publicznie użytecznej obejmującej, zgodnie z § 6 Statutu:

1.Wspieranie, rozwój oraz promocję sportu oraz kultury fizycznej.

2.Rozwój szeroko pojętej profilaktyki prozdrowotnej i edukacja w jej zakresie.

3.Zwiększenie dostępności do aktywności fizycznej i profilaktyki zdrowotnej mieszkańców mniejszych miejscowości oraz o niskich dochodach.

4.Tworzenie oraz wdrażanie programów zajęć korekcyjnych i fizjoterapeutycznych.

5.Tworzenie oraz wdrażanie programów zajęć sportowych i rekreacyjnych.

6.Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej poprzez upowszechnianie sportu w tym kultury fizycznej.

7.Tworzenie poprzez rywalizację sportową na zasadach fair play dzięki wspólnemu uczestnictwu w zajęciach sportowych i rekreacyjnych sprzyjających warunków do większej tolerancji oraz integracji w duchu wspólnotowym osób o różnych poglądach politycznych i społecznych.

8.Upowszechnianie oraz propagowanie sportu jako przeciwdziałanie patologiom społecznym i wykluczeniu społecznemu.

9.Działalność wspomagającą rozwój wspólnot i różnych grup społecznych w zakresie sportu oraz rekreacji.

10.Propagowanie, działanie na rzecz warunków zdrowego oraz aktywnego trybu życia poprzez wychowanie fizyczne, sport i rekreację ruchową.

11.Propagowanie i tworzenie warunków idei aktywnego wypoczynku dzieci i młodzieży jako istotnego elementu rozwoju oraz wychowania.

12.Popularyzowanie postawy aktywnego wypoczynku osób dorosłych, starszych oraz rodzin.

13.Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

14.Popularyzowanie wzorców oraz autorytetów sportowych, obywatelskich i patriotycznych dla kształtowania właściwych wzorców społecznych.

15.Wsparcie wyróżniającej się młodzieży i dzieci w kształtowaniu rozwoju sportowego.

16.Aktywizacja obywateli w sprawach publicznych.

17.Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych oraz promocja i organizacja wolontariatu.

18.Wyrównywanie szans rozwoju dzieci i młodzieży poprzez wychowanie fizyczne, sport i rekreację ruchową.

19.Krzewienie zasad sportowej rywalizacji oraz zasad fair play wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.

20.Przeciwdziałanie uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży poprzez wychowanie fizyczne, sport i rekreację ruchową.

21.Rozwój i budowa infrastruktury sportowej oraz bazy rekreacyjno-sportowej.

Cele Wnioskodawcy, zgodnie z § 7 Statutu, są realizowane poprzez:

1.Działalność sportową.

2.Organizację szkółek, obozów turniejów, rozgrywek i treningów.

3.Organizację innych przedsięwzięć aktywizujących ruchowo oraz integrujących różne grupy społeczne (w różnym wieku, różnej płci, o różnym stopniu sprawności/niepełnosprawności, różnym statusie majątkowym), takich jak w szczególności gry i zabawy ruchowe oraz ćwiczenia.

4.Prowadzenie klubu sportowego i udział we współzawodnictwie sportowym.

5.Budowę i zarządzenie infrastrukturą sportową.

6.Organizację warsztatów, szkoleń, konferencji, wsparcia psychologicznego i pedagogicznego dla dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych w różnym wieku.

7.Organizację innych przedsięwzięć dla realizacji celów Fundacji.

8.Organizację innych różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.

9.Organizację wydarzeń promujących zdrowy tryb życia.

10.Organizację wydarzeń ukazujących edukacyjną rolę sportu w życiu dzieci i młodzieży.

11.Przeciwdziałanie wykluczeniu, uzależnieniom oraz patologiom społecznym poprzez sport i aktywność fizyczną.

12.Współpracę z innymi klubami sportowymi.

13.Współpracę z organami władzy, administracji państwowej i samorządowej oraz organizacjami społecznymi i gospodarczymi o podobnym charakterze.

14.Współpracę z instytucjami i organizacjami naukowymi, społecznymi i sportowymi oraz osobami prywatnymi.

15.Organizowanie wspierania wolontariatu.

16.Wspomaganie działalności edukacyjnej w tym poprzez fundowanie stypendiów oraz pomoc rzeczową.

17.Wspieranie inicjatyw społecznych w zakresie popularyzowania działalności naukowej oraz edukacyjno-oświatowej.

18.Wspieranie inicjatyw społecznych.

19.Działania na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.

20.Prowadzenie akcji dobroczynnych zmierzających do niesienia pomocy społecznej.

21.Działalność wspierająca rozwój fizyczny i duchowy.

22.Inicjowanie i wspieranie lokalnych, ponadlokalnych i międzynarodowych wydarzeń, w szczególności edukacyjnych i sportowych.

23.Działania badawcze, analityczne i edukacyjne służące realizacji celów statutowych fundacji.

24.Przygotowywanie i wydawanie opracowań, analiz oraz ewaluacji.

25.Prowadzenie działalności informacyjnej, popularyzacyjnej i wydawniczej.

26.Prowadzenie innych działań sprzyjających rozwojowi statutowych celów fundacji.

27.Ponoszenie kosztów realizacji celów fundacji, w tym podejmowania ww. działań.

28.Organizację konferencji poświęconej tematyce krzewienia kultury sportu, zdrowego i aktywnego spędzania czasu.

Treningi sportowe mają charakter stacjonarny i odbywają się w mieście będącym siedzibą Wnioskodawcy. Polegają one m.in. na:

1.treningach przygotowania motorycznego (młodych sportowców), w tym reprezentantów młodzieżowych kadr narodowych w różnych dyscyplinach;

2.funkcjonalnych treningach medycznych (jest to kontynuacja pracy fizjoterapeutycznej mająca na celu powrót do pełnej sprawności fizycznej);

3.treningach motorycznych dzieci z brakami fizycznymi, prowadzącymi do rozwoju koordynacji, sprawności i siły ogólnej;

4.treningach fizycznych dzieci wykluczonych ze sportu zespołowego poprzez występujące zaburzenia m.in. autyzm, zespół Aspergera.

Treningi odbywają się pod nadzorem profesjonalnego trenera lub są prowadzone przez taką osobę. Treningi służą przygotowaniu motorycznemu osób uprawiających aktywność fizyczną. Większość trenerów prowadzących lub nadzorujących treningi posiada stosowne uprawnienia, potwierdzone krajowymi i międzynarodowymi certyfikatami, certyfikaty trenera medycznego, uprawnienia trenera określonych dyscyplin, instruktorów sportu itp.

Wnioskodawca planuje w przyszłości także organizację obozów sportowych o charakterze obozów letnich oraz zimowych, które w zamierzeniu mają odbywać się w miejscach, które zapewniają warunki niezbędne do realizacji celów treningowych obozu, wraz z właściwym zapleczem technicznym w postaci infrastruktury. W zamierzeniu obozy mają mieć charakter ogólnorozwojowy. Każdy obóz, ze swej istoty, będzie musiał zawierać zarówno elementy szkolenia sportowego związanego stricte z aktywnością fizyczną (realizując cele statutowe w zakresie prowadzenia szkolenia sportowego oraz nabywania, rozwoju i doskonalenia umiejętności sportowych czy też organizowania współzawodnictwa sportowego), jak również związanego z kształtowaniem właściwych postaw (popularyzacja zasad sportowej rywalizacji) oraz nawyków (rozwój psychofizyczny).

W ramach współzawodnictwa sportowego Wnioskodawca ułatwia uczestnictwo w zawodach, podczas których dochodzi do weryfikacji dyspozycji oraz umiejętności sportowych uczestników takich zawodów.

Z powyższego wynika, że całokształt działań Wnioskodawcy jest związany z organizowaniem i uprawianiem sportu, a usługi świadczone w tym zakresie mają bezpośrednie przełożenie na uprawianie sportu.

Wnioskodawca nie wykonuje usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, którego celem jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, wykonując usługi związane ze sportem i wychowaniem fizycznym, które realizują cele statutowe Fundacji i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym, może stosować stawkę „zw.” zgodnie z art. 43 pkt 1 ust. 32 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, uwzględniając okoliczność, iż faktycznie realizowanym celem statutowym jest działalność na rzecz upowszechniania, rozwoju i uprawiania sportu, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT i stosować stawkę „zw.”.

Uzasadnienie stanowiska własnego Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak stanowi przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Co istotne, jak wynika z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast z art. 43 ust. 18 ustawy o VAT wynika, iż ww. zwolnienie stosuje się pod warunkiem, że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Zestawiając ze sobą wskazane przez Wnioskodawcę okoliczności zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy stwierdzić należy, że Wnioskodawca spełnia przesłanki do stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Należy bowiem zauważyć, że świadczone usługi wykonywane będą przez Wnioskodawcę, który jest klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie (art. 4 ust. 7 ustawy o sporcie), którego cele statutowe mają w swym zamierzeniu m.in. doskonalenie uzdolnień sportowych i sprawności fizycznej, prowadzenie szkolenia sportowego, organizowanie różnych form aktywności fizycznej, zachęcanie do uprawiania różnych form aktywności fizycznej, dbałość o prawidłowy rozwój psychofizyczny osób uprawiających sport czy też popularyzacja zasad sportowej rywalizacji.

Cel Wnioskodawcy można więc ująć jako propagowanie sportu, jak również rzeczywiste uprawianie sportu oraz popularyzację zdrowego i aktywnego trybu życia. Podkreślić należy, że świadczone usługi będą nieodzowne do uprawiania i organizacji sportu, gdyż taka jest ich faktyczna istota. Efekt usług będzie miał bowiem bezpośrednie przełożenie na uprawianie sportu, zwiększenie umiejętności lub nabycie nowych, a także poprawę już uzyskiwanych wyników sportowych przez osoby uprawiające sport. Wnioskodawca będzie bowiem świadczył usługi na rzecz osób uprawiających sport bez rozróżnienia czy uprawianie sportu ma charakter wyczynowy, czy też rekreacyjny. Ponadto, jak wynika ze Statutu, Wnioskodawca jest organizacją nienastawioną na zysk, a uzyskiwane środki finansowe mają być przeznaczane właśnie na realizację celów statutowych.

Co istotne, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, usługi Wnioskodawcy nie stanowią usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT, które podlegałyby wyłączeniu ze zwolnienia.

W tym miejscu podkreślić także należy, że usługi nie będą usługami „ściśle związanymi z usługami podstawowymi”, a mają charakter usług podstawowych, które są oferowane przez Wnioskodawcę. Jednakże, jeżeli nawet uznać, że którakolwiek z usług byłaby usługą ściśle związaną z usługami podstawowymi, stwierdzić należy, że byłaby to usługa niezbędna do wykonania usługi podstawowej, a celem świadczenia takich usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż omawiane zwolnienie przysługuje w zakresie całokształtu usług Wnioskodawcy.

Omawiany przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347/1; dalej: „Dyrektywa”), który wskazuje, że państwa członkowskie zwalniają świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Zauważyć należy, że przepisy regulujące przedmiotowe zwolnienie nie wprowadzają definicji pojęcia usług „ściśle” związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym. Dla rozumienia tego pojęcia przydatne jest orzecznictwo TSUE, który nawiązał do tego pojęcia m.in. w wyroku z 16 października 2008 r. sygn. C-253/07, Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym wskazał, że świadczenie usług ściśle związanych z edukacją sportową i kulturą fizyczną „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego. Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym”.

Z kolei, w wyroku z 21 lutego 2013 r. sygn. C-18/12, Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové, obecnie Odvolací finanční ředitelství, Trybunał stwierdził, że:

„W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).

Podobnie art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki. Jeśli chodzi o cel art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT, należy zauważyć, że przepis ten służy wspieraniu niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem. W świetle powyższego na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, że art. 132 ust. 1 lit. m) dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, iż niezorganizowana, niesystematyczna i niemająca na celu udziału w zawodach aktywność sportowa może być uznana za uprawianie sportu w rozumieniu tego przepisu”.

Zauważyć więc należy, że Trybunał wskazuje, iż aktywność sportowa powinna być rozumiana w sposób możliwie szeroki, wyłączając jedynie aktywność uprawianą w charakterze wypoczynku czy rozrywki.

Omawiany przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT zawęża zakres podmiotowy zwolnienia do podatników mających określony status, w tym przypadku do klubów sportowych, związków sportowych oraz związków stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu.

Przepisy ustawy o VAT nie zawierają własnej definicji sportu. W tym zakresie należy zatem odwołać się do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie, zgodnie z którym sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Zgodnie z ust. 2 tego przepisu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną. Natomiast art. 3 ust. 1 i 2 ustawy o sporcie wskazuje, że działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.

Z treści przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT wynika, że aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego, powinien spełnić zarówno przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Przesłanka o charakterze podmiotowym została spełniona, gdyż Wnioskodawca jest klubem sportowym, który świadczy usługi w zakresie rozwoju oraz upowszechniania sportu.

Wnioskodawca spełnia również przesłankę o charakterze przedmiotowym, gdyż świadczone usługi obejmują treningi, które są ściśle związane z uprawnianiem sportu, a więc z wychowaniem i kulturą fizyczną, która obejmuje uprawnianie sportu.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, usługi Wnioskodawcy są związane zarówno ze szkoleniem sportowym, udoskonalaniem umiejętności sportowych, jak również poprawą kondycji fizycznej, z wykorzystaniem wiedzy profesjonalnych trenerów i instruktorów, którzy posiadają stosowne kwalifikacje. W tym przejawia się główny cel działalności Wnioskodawcy, tj. propagowanie sportu, a także samo uprawianie sportu per se.

Co więcej, stwierdzić należy, że we wszystkich formach aktywności propagowanych przez Wnioskodawcę, uczestniczą osoby, które sport uprawiają, w sposób zorganizowany czy też rekreacyjnie, ale w żadnym wypadku w charakterze wypoczynku czy rozrywki. Jak wynika z przytoczonego wyżej stanowiska Trybunału, aktywność sportowa nie wymaga podejmowania jej na określonym poziomie sportowym czy w określonym reżimie organizacyjnym, tj. nie musi być to aktywność regularna. Może to być zarówno sport wyczynowy, jak też mający formę rekreacyjną.

Podsumowując, wobec spełnienia przez Wnioskodawcę zarówno przesłanek podmiotowych, jak i przesłanek przedmiotowych, do usług Wnioskodawcy znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT odpowiadającym art. 132 ust. 1 lit. m Dyrektywy, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym organizowanym, a Wnioskodawca posiada status klubu sportowego w rozumieniu ustawy o sporcie.

Zastosowanie zwolnienia dla usług o charakterze sportowym, jak objęte niniejszym wnioskiem, znalazło potwierdzenie m.in. w:

1)interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 kwietnia 2011 r. sygn. IPPP3/443-76/11-4/JK,

2)interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 21 września 2015 r., sygn. IPTPP1/4512-421/15-4/AC,

3)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 kwietnia 2024 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.87.2024.2.AKA,

4)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 lipca 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.287.2024.2.AB,

5)interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 października 2024 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012.534.2024.3.SKJ.

Na okoliczność, że zwolnienie od podatku od towarów i usług wynika nie tylko z ustawy o VAT, ale również bezpośrednio z przepisów Dyrektywy, wskazuje TSUE w sprawach C-174/00 (Kennemer Golf Country Club), C-253/07 (Cantenbury Hockey Club) oraz C-18/12(Mesto Zamberk). Analogicznie, krajowe sądy administracyjne, także potwierdzają zaprezentowane wyżej rozumienie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, np.:

1)wyrok NSA z 22 października 2013 r. sygn. akt I FSK 1650/12,

2)wyrok NSA z 13 marca 2014 r. sygn. akt I FSK 585/13,

3)wyrok WSA w Gliwicach z 20 listopada 2020 r. sygn. akt I SA/Gl 388/20,

4)wyrok NSA z 9 września 2021 r. sygn. akt I FSK 2164/18,

5)wyrok WSA w Gliwicach z 11 stycznia 2024 r. sygn. akt I SA/Gl 708/23.

W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o uznanie zaprezentowanego stanowiska za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 18 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, że ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy wymienionych przepisów mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przy czym, z niniejszego zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, zwolnienie powyższe ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga – są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Co istotne, zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy stanowi wynik implementacji do polskiego porządku prawnego art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, w świetle którego:

państwa członkowskie zwalniają od podatku świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Przepisy ustawy nie zawierają jednak definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym „może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22). Ponadto TSUE podkreślił, że „Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12 Město Žamberk przeciwko Finanční ředitelství v Hradci Králové, obecnie Odvolací finanční ředitelství, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu”. Z wyroku tego wynika również, że art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany.

Ponadto, wskazać należy, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.), zwanej dalej ustawą o sporcie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:

sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Stosownie do art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy o sporcie:

działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1491 ze zm.):

Działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że

  • są Państwo klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie;
  • Państwa działalność statutowa jest działalnością pożytku publicznego;
  • Państwa celem działania jest prowadzenie działalności publicznie użytecznej obejmującej m.in.:
  • wspieranie, rozwój oraz promocję sportu oraz kultury fizycznej;
  • rozwój szeroko pojętej profilaktyki prozdrowotnej i edukacja w jej zakresie;
  • tworzenie oraz wdrażanie programów zajęć korekcyjnych i fizjoterapeutycznych;
  • tworzenie oraz wdrażanie programów zajęć sportowych i rekreacyjnych;
  • Państwa cele są realizowane poprzez m.in. działalność sportową, prowadzenie klubu sportowego i udział we współzawodnictwie sportowym oraz ponoszenie kosztów realizacji celów fundacji.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wykonując usługi związane ze sportem i wychowaniem fizycznym, korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości, dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami korzystającymi ze zwolnienia od podatku są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku. Przy czym, świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Jednocześnie usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak wynika z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, które świadczone są przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ustawy, jednakże obwarowane jest to spełnieniem warunków przewidzianych ustawowo. W konsekwencji, zgodnie z przepisami – zarówno przesłanki od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej muszą zostać wypełnione, aby dane usługi korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Polskie ustawodawstwo w powyższym zakresie należy jednakże rozpatrywać szczególnie w świetle rozwiązań unijnych i tym samym konieczne jest odniesienie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy do art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy, z czego wynika, że zwolnieniem oprócz podmiotów wskazanych w polskiej ustawie objęte mogą być również tego typu usługi świadczone przez inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Jak wynika z wniosku, są Państwo fundacją. Zgodnie z Państwa statutem, są Państwo klubem sportowym w rozumieniu przepisów ustawy o sporcie. Państwa cele są realizowane poprzez m.in. działalność sportową, prowadzenie klubu sportowego i udział we współzawodnictwie sportowym. Zatem są Państwo jednym z podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Jednocześnie wskazali Państwo, że celem Państwa działania jest prowadzenie działalności publicznie użytecznej. Państwa działalność statutowa może być nieodpłatną, jak i odpłatną działalnością pożytku publicznego. Zatem, jak wynika z cytowanych powyżej przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, nie są Państwo podmiotem działającym w celu osiągnięcia zysku.

Zatem, należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa warunkująca zastosowanie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że spełniają Państwo także przesłankę o charakterze przedmiotowym.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że:

  • treningi sportowe polegają m.in. na:
  • treningach przygotowania motorycznego (młodych sportowców) w tym reprezentantów młodzieżowych kadr narodowych w różnych dyscyplinach;
  • funkcjonalnych treningach medycznych (jest to kontynuacja pracy fizjoterapeutycznej mająca na celu powrót do pełnej sprawności fizycznej);
  • treningach motorycznych dzieci z brakami fizycznymi, prowadzącymi do rozwoju koordynacji, sprawności i siły ogólnej;
  • treningach fizycznych dzieci wykluczonych ze sportu zespołowego poprzez występujące zaburzenia m. in. autyzm, zespół Aspergera;
  • treningi odbywają się pod nadzorem profesjonalnego trenera lub są prowadzone przez taką osobę;
  • treningi służą przygotowaniu motorycznemu osób uprawiających aktywność fizyczną;
  • w przyszłości planują Państwo także organizację obozów sportowych o charakterze obozów letnich oraz zimowych, które w zamierzeniu mają odbywać się w miejscach, które zapewniają warunki niezbędne do realizacji celów treningowych obozu, wraz z właściwym zapleczem technicznym w postaci infrastruktury;
  • obozy mają mieć charakter ogólnorozwojowy, każdy obóz, ze swej istoty, będzie musiał zawierać zarówno elementy szkolenia sportowego związanego stricte z aktywnością fizyczną (realizując cele statutowe w zakresie prowadzenia szkolenia sportowego oraz nabywania, rozwoju i doskonalenia umiejętności sportowych czy też organizowania współzawodnictwa sportowego), jak również związanego z kształtowaniem właściwych postaw (popularyzacja zasad sportowej rywalizacji) oraz nawyków (rozwój psychofizyczny);
  • w ramach współzawodnictwa sportowego ułatwiają Państwo uczestnictwo w zawodach, podczas których dochodzi do weryfikacji dyspozycji oraz umiejętności sportowych uczestników takich zawodów;
  • całokształt Państwa działań jest związany z organizowaniem i uprawianiem sportu, a usługi świadczone w tym zakresie mają bezpośrednie przełożenie na uprawianie sportu.

Jak wynika z okoliczności sprawy, opisane usługi, tj. treningi sportowe oraz obozy sportowe są związane z organizowaniem sportu oraz mają bezpośrednie przełożenie na uprawianie sportu, realizują Państwa cele statutowe i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport i uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jednocześnie, co istotne, nie świadczą Państwo usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

W konsekwencji należy uznać, że wobec spełnienia przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przesłanki o charakterze przedmiotowym, warunkujących zastosowanie zwolnienia od podatku, do świadczonych przez Państwa usług w zakresie treningów sportowych oraz organizacji obozów sportowych znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zwolnienia od podatku VAT usług związanych ze sportem w zakresie treningów sportowych oraz organizacji obozów sportowych, które opisali Państwo we wniosku. Tym samym, wydane rozstrzygnięcie nie dotyczy zastosowania zwolnienia dla ogółu Państwa działalności.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.