Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.621.2024.4.JSU

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług, dotyczące uznania, że wyodrębniony Dział Wynajmu mający stanowić przedmiot wkładu do Nowej Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a w konsekwencji transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone nr 1), jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 18 grudnia 2024 roku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący uznania wyodrębnionego Działu Wynajmu, mającego stanowić przedmiot wkładu do Nowej Spółki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji niepodlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tej transakcji, wpłynął 18 grudnia 2024 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 24 lutego 2025 r. (wpływ 24 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1. Zainteresowany będący stroną postępowania:

- X. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

2. Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

- Y. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Opis zdarzenia przyszłego

Zainteresowane podmioty, a to:

1) X. sp. z o.o. z siedzibą w (...) oraz

2) Y. sp. z o.o. w organizacji z siedzibą w (...),

planują realizację transakcji, której przedmiotem będzie wniesienie jako wkładu niepieniężnego zespołu składników majątkowych stanowiących obecnie część przedsiębiorstwa X. sp. z o.o. na poczet kapitału zakładowego Y. sp. z o.o. w organizacji.

X. sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka została wpisana do rejestru przedsiębiorców KRS w dniu (...) r. w wyniku przekształcenia X. sp. z o.o. sp.k.

Spółka prowadzi działalność w dwóch wyodrębnionych w ramach struktury wewnętrznej obszarach – najem własnych nieruchomości usługowych (powierzchnie biurowe) oraz dział rozwoju inwestycji posiadający bank ziemi, który realizuje budowę powierzchni handlowych oraz działalność deweloperską.

Y. sp. z o.o. w organizacji (dalej: „Nowa Spółka”) również jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości swoich dochodów, a po formalnym zarejestrowaniu spółki w rejestrze przedsiębiorców zostanie także zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nowa spółka jest spółką celową powołaną przez X. sp. z o.o. oraz wspólników Spółki dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie najmu nieruchomości usługowych. X. sp. z o.o. posiada 50% udziałów w Nowej Spółce, pozostałymi wspólnikami Nowej Spółki są wspólnicy Spółki.

Przedmiotem aportu do Nowej Spółki będzie zespół składników materialnych i niematerialnych służący Spółce do prowadzenia działalności w zakresie najmu nieruchomości usługowych położonych w (...) (dalej „Dział Wynajmu”).

Na Dział Wynajmu składają się:

1)        nieruchomości gruntowe położone w (...), których właścicielem jest Spółka, tj.:

a)działka nr A, działka nr B oraz działka nr C objęte księgą wieczystą nr: (...);

b)działka nr D objęta księgą wieczystą nr: (...);

c)działka nr E objęta księgą wieczystą nr: (...);

d)działka nr A1, działka nr A2, działka nr A3, działka nr A4 oraz działka nr A5 objęte księgą wieczystą nr: (...).

2)        budynki posadowione na nieruchomościach wskazanych w pkt 1 powyżej:

a)budynek A1 o powierzchni użytkowej (...) m2;

b)budynek A2 o powierzchni użytkowej (...) m2;

c)budynek B1 o powierzchni użytkowej (...) m2;

d)budynek B2 o powierzchni użytkowej (...) m2;

e)budynek B3 o powierzchni użytkowej (...) m2;

3)        inne niż budynki środki trwałe, takie jak:

a)oświetlenie zewnętrzne;

b)kanalizacja deszczowa i wodociągowa;

c)chodniki, drogi wewnętrzne oraz utwardzone place, drogi i parkingi;

d)wiaty i ogrodzenie;

e)windy znajdujące się w budynkach;

f)instalacje fotowoltaiczne;

g)sprzęty IT (kserokopiarka);

h)umeblowanie (szafy, krzesła)

i)inne obiekty takie jak przyczepa, kontenery pełniące funkcję stróżówki, portiernia, platforma dla osób niepełnosprawnych czy też stojak na kółkach.

4)rachunki bankowe przypisane wyłącznie do operacji finansowych realizowanych w ramach działalności najmu nieruchomości;

5)        umowy zawarte przez Spółkę w związku z nieruchomościami i budynkami:

a)umowy najmu powierzchni biurowej - z tytułu których Spółka jest wierzycielem;

b)umowy obsługi nieruchomości i powierzchni biurowej, np. umowy na dostarczanie energii elektrycznej, wody, Internetu, ciepła, umowy dotyczące ochrony obiektu oraz utrzymania czystości czy też zarządzania nieruchomościami – z tytułu których Spółka jest dłużnikiem;

6)pozwolenia i decyzje administracyjno-prawne, których stroną jest Spółka – np. pozwolenie wodnoprawne czy też decyzje na wycinkę.

Przygotowania w ramach Spółki do wyodrębnienia Działu Wynajmu zaczęto w (…) r. – w pierwszej kolejności podjęte były prace geodezyjne, które polegały na wydzieleniu działek przynależnych do Działu Wynajmu (działki pod biurowcami) wraz z drogami dojazdowymi do poszczególnych biurowców. Prace te miały na celu przygotowanie terenu, tak aby stał się niezależny funkcjonalnie od pozostałych przylegających do niego gruntów będących przedmiotem działalności drugiego działu - Działu rozwoju inwestycji. Prace te zostały finalnie zakończone w (…) r. i doprowadziły do aktualnego układu działek.

Kolejnym krokiem było otwarcie w połowie (…) roku, odrębnych rachunków bankowych dla Działu Wynajmu oraz opracowanie własnego schematu organizacyjnego i schematu obiegu dokumentów. Dodatkowo, Spółka wyodrębniła w księgach rachunkowych wszelkie operacje finansowe związane z Działem Wynajmu na odrębnych kontach księgowych. W zakresie kont wynikowych (przychody i koszty) Dział Wynajmu posiada własne konta analityczne, które pozwalają na precyzyjne wskazanie, które przychody i koszty związane są z tą działalnością. W zakresie kont bilansowych (aktywa i pasywa) wpisy dotyczące Działu Wynajmu dokonywane są na osobnych kontach analitycznych. Dla celów zarządczych sporządzane są poglądowe rachunki zysków i strat i bilanse oraz prognozy finansowe.

Dział Wynajmu funkcjonuje od dłuższego czasu pod brandem „Y.” - jako samodzielny kompleks biurowców z powierzchniami biurowymi oraz coworkingowymi. To powoduje, że Dział Wynajmu ma swoją odrębność również w zakresie danych teleadresowych, stopek e-mail, itp.

W ramach Działu Wynajmu spółka nie zatrudnia pracowników i współpracowników. W zakresie zarządzania nieruchomościami (działania marketingowe, komercjalizacja nieruchomości, bieżące utrzymanie nieruchomości) oraz w zakresie usług księgowych spółka zawarła umowę z innym podmiotem gospodarczym niebędącym osobą fizyczną. Umowa ta zostanie przeniesiona w ramach Działu Wynajmu na Nową Spółkę.

Z uwagi na przyjęty model prowadzenia działalności gospodarczej, a to korzystanie z usług podwykonawców w ramach Działu Wynajmu, Spółka nie jest zobowiązana do uchwalania i wdrażania regulaminów wewnętrznych. Niemniej jednak, w dniu (...) roku, podjęta została uchwała Zarządu Spółki w zakresie wewnętrznej struktury Spółki. Na skutek tej uchwały w ramach struktury organizacyjnej formalnie wyróżniono i nazwano dwa działy - Dział Wynajmu oraz Dział rozwoju inwestycji - związany z działalnością deweloperską i budową powierzchni handlowych.

Zamiarem Spółki stojącym za planowanym wydzieleniem Działu Wynajmu do odrębnego podmiotu jest dywersyfikacja ryzyka i wykluczenie problemów zarządczych związanych z prowadzeniem tak rozbudowanych działów w ramach jednej Spółki. Działania zmierzające do wydzielenia ze struktury Spółki Działu Wynajmu do innego podmiotu nie mają natomiast na celu unikania lub uchylania się od opodatkowania.

Na dzień wydzielenia sporządzony zostanie bilans i rachunek wyników Działu Wynajmu. Całość składników Działu Wynajmu zostanie wyceniona przez rzeczoznawcę majątkowego. Po wniesieniu przez Spółkę wkładu niepieniężnego w postaci Działu Wynajmu, planowane jest podwyższenie kapitału udziałowego. Wartość wnoszonego przez Spółkę jako wkład niepieniężny Działu Wynajmu będzie kilkukrotnie wyższa niż nominalna wartość objętych w zamian udziałów. Spowoduje to powstanie tzw. agio, czyli nadwyżki, która w całości zasili kapitał zapasowy Nowej Spółki.

Składniki majątkowe zostaną dla celów podatkowych przyjęte przez Nową Spółkę w wartości wynikającej z ksiąg rachunkowych Spółki. Odpisy amortyzacyjne będą dokonywane przez Nowa Spółkę na zasadzie kontynuacji metody przyjętej przez Spółkę.

Po planowanym wydzieleniu Działu Wynajmu do Nowej Spółki będzie mogła ona prowadzić dalszą działalność w zakresie najmu powierzchni bez dodatkowych działań, w tym w szczególności nabywania nowych środków trwałych, zatrudniania pracowników i współpracowników czy też zawierania dodatkowych umów.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

Wymienione we wniosku budynki, które mają wchodzić w skład majątku przenoszonego do Nowej Spółki stanowią wszystkie budynki, które obecnie Spółka posiada z przeznaczeniem na wynajem.

Po przejęciu składników majątkowych przez Nową Spółkę będzie ona kontynuowała dotychczasową działalność prowadzoną przez Spółkę w ramach najmu nieruchomości tylko i wyłącznie przy pomocy otrzymanych składników majątku, bez konieczności angażowania dodatkowych własnych środków.

Na Nową Spółkę nie zostaną przeniesione prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finansowania i jest stroną takich umów – brak takiego finansowania przez Spółkę. Na Nową Spółkę zostaną natomiast przeniesione umowy o zarządzenia nieruchomościami oraz umowy o zarządzenie aktywami.

Zgodnie z ustaleniami, wszystkie środki na rachunkach bankowych oraz należności z tytułu czynszu najmu które pozostaną nierozliczone do dnia dokonania transakcji pozostaną na rachunkach Spółki oraz będą wpływać na rachunki bankowe Spółki, nie zaś Nowej Spółki.

W Spółce pozostaną grunty inwestycyjne położone w:

1)gminie (...) - część gruntów zostanie podzielona i sprzedana jako działki przeznaczone na działalność usługową a część będzie wykorzystana w ramach działalności deweloperskiej;

2)gminie (...) – część gruntów zostanie podzielona i sprzedana pod zabudowę mieszkaniową a część zostanie zabudowana lokalami usługowymi które będą następnie wynajmowane;

3)gminie (...) – grunty zostaną podzielona i sprzedane pod zabudowę mieszkaniową.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie z 24 lutego 2025 r. i oznaczone nr 1)

Czy wyodrębniony Dział Wynajmu mający stanowić przedmiot wkładu do Nowej Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2024 poz. 361 z późn. zm. – dalej: „ustawy o VAT”), a zatem transakcja polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego do Nowej Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie z 24 lutego 2025 r.)

Zdaniem Zainteresowanych Dział Wynajmu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a zatem transakcja mająca za przedmiot wniesienie do Nowej Spółki aportu w postaci Działu Wynajmu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie:

Na wstępie Zainteresowani przedstawią własne stanowisko stanowiące część wspólną dla pytania nr 1, pytania nr (…) oraz pytania nr (…), tj. dotyczące wyodrębnienia finansowego, organizacyjnego oraz funkcjonalnego Działu Wynajmu.

W przepisach podatkowych przyjmuje się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa charakteryzuje się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym w istniejącej strukturze przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe

W przypadku wyodrębnienia finansowego składników majątkowych, mających tworzyć zorganizowaną część przedsiębiorstwa, spełnienie tej przesłanki należy rozpatrywać, zasadniczo, na dwóch płaszczyznach, tj. samodzielność finansowa w zakresie realizacji zadań gospodarczych oraz samodzielność w ramach dokumentacji księgowej podatnika (tu – Spółki).

W ocenie Zainteresowanych, przesłanka wyodrębnienia finansowego będzie w niniejszym przypadku spełniona, gdyż w każdej z ww. płaszczyzn Dział Wynajmu jest wyodrębniony wewnątrz struktury Spółki. Jak wskazano w stanie faktycznym, Spółka wyodrębnia w księgach rachunkowych wszelkie operacje finansowe związane z Działem Wynajmu na odrębnych kontach. Oznacza to, że Spółka jest w stanie przypisać wszystkie przychody i koszty związane bezpośrednio z Działem Wynajmu, a w przypadku przychodów i kosztów ogólnych, takich jak np. koszty zarządu, jest w stanie przypisać je z uwagi na proporcję dla całości prowadzonej działalności.

W kontekście samodzielności finansowej natomiast, Spółka w ramach Działu Wynajmu zawarła liczne umowy generujące dla niej przychodu podatkowe związane z wynajmem lokali, co pozwala jej na bieżące regulowanie zobowiązań wynikających z umów w których to umowach Spółka jest usługobiorcą, np. usługi zarządzania nieruchomościami. Spółka jest przy tym w stanie regulować całość zobowiązań w ramach Działu Wynajmu z przychodów generowanych przez ten dział, co oznacza, że Dział Wynajmu jest samodzielny również w zakresie finansowania realizacji zadań gospodarczych.

Wskazać należy w tym zakresie na stanowisko organów podatkowych wyrażone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 15 listopada 2024 r., nr: 0113-KDIPT1-2.4012.770.2024.1.KW, w której tut. Organ wskazał, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Zainteresowanych wskazane okoliczności faktyczne w niniejszej sprawie wypełniają przesłankę wyodrębnienia finansowego, gdyż Spółka prowadzi odrębną ewidencję dla Działu Wynajmu. Ponadto, aktualnie Spółka posiada odrębne rachunki bankowe związane z Działem Wynajmu, na które otrzymuje należności i z których reguluje zobowiązania związane bezpośrednio z Działem Wynajmu. Fakt posiadania wyodrębnionych rachunków bankowych nie jest co prawda niezbędny dla wyodrębnienia ZCP, gdy podatnik posiada odpowiednią ewidencję, niemniej jednak, stanowi istotny argument potwierdzający fakt wyodrębnienia finansowego Działu Wynajmu po stronie Spółki. Zainteresowani wskazują, że rachunku bankowe związane z Działem Wynajmu nie będą przeniesione w ramach wydzielenia i wniesienia aportu, niemniej jednak, nie świadczy to o braku wyodrębnienia finansowego na moment wydzielenia.

Podsumowując, w ocenie Zainteresowanych, Dział Wynajmu jest wyodrębniony finansowo w sposób umożliwiający Spółce przypisanie do niego przychodów i kosztów bezpośrednich, przypisanie przychodów i kosztów pośrednich przy zastosowaniu odpowiedniej proporcji. Ponadto, wyodrębnienie to pozwala na określenie wyniku finansowego Działu Wynajmu. Spółka otrzymuje i reguluje zobowiązania oraz należności za pośrednictwem wyodrębnionego dla Działu Wynajmu rachunku bankowego, co w praktyce pozwala stwierdzić jego samodzielność finansową, tj. możliwość generowania nadwyżek przychodów nad kosztami.

Wyodrębnienie organizacyjne

Drugim kryterium analizowanym dla potrzeb uznania składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest wyodrębnienie organizacyjne. W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 19 listopada 2024 r., nr: 0113-KDIPT1-3.4012.781.2024.1.MJ tut. Organ wskazał, że wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. […] Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Jak wskazano w stanie faktycznym, składniki majątku które mają być wydzielone i wniesione w formie aportu do Nowej Spółki stanowią obecnie w Spółce wyodrębniony dział, tj. Dział Wynajmu. Dział ten obejmuje całość czynności związanych z komercyjnym wynajmem nieruchomości, co oznacza, że poza Działem Wynajmu Spółka nie świadczy innych podobnych usług na rzecz kontrahentów.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 12 listopada 2024 r., nr: 0114-KDIP1-1.4012.725. 2024.2.MM organ wskazał, w kontekście wyodrębnienia organizacyjnego, że pod kątem oceny należy mieć m.in. na uwadze, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze podatnika w sposób, w który pozwoli samodzielnie realizować określone zadania gospodarcze.

Jak podkreślono w stanie faktycznym, Dział Wynajmu stanowi w pełni samodzielną część działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę. W ramach Działu Wynajmu Spółka posiada niezbędne aktywa i możliwości do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, takie jak środki trwałe, należności i zobowiązania czy też podwykonawców w zakresie zarządzania nieruchomościami.

Jak wskazano w stanie faktycznym, z uwagi na przyjęty model biznesowy Spółka nie zatrudnia osób fizycznych – w zakresie czynności związanych z bieżącym funkcjonowaniem Działu Wynajmu Spółka korzysta z usług podwykonawców będących odrębnymi przedsiębiorcami. Skutkiem przyjętego modelu prowadzenia działalności gospodarczej jest brak konieczności uchwalania i wdrażania wewnętrznych regulaminów, statutów czy też innych dokumentów regulujących funkcjonowanie Spółki. Niemniej jednak, w dniu (...) r. Zarządu Spółki podjął uchwałę, w której w ramach funkcjonującego przedsiębiorstwa Spółki wyodrębniono Dział Wynajmu oraz dział związany z działalnością deweloperską.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 30 października 2024 r., nr: 0113-KDIPT1-2.4012. 795.2024.1.AM przyjęto, że wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

W ocenie Zainteresowanych, biorąc pod uwagę brak wymogu uchwalania wewnętrznych regulaminów czy też statutów, uchwała Zarządu wyodrębniająca w sposób formalny Dział Wynajmu stanowi wystarczające potwierdzenie wyodrębnienia organizacyjnego tego działu w strukturze Spółki. Podkreślić bowiem należy, w ślad za ww. interpretacją tut. Organu, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. W ocenie Zainteresowanych uchwała Zarządu może stanowić inny podobny akt do statutu czy też regulaminu, które również uchwalane są, co do zasady, przez zarząd spółek kapitałowych.

Podsumowując, zdaniem Zainteresowanych wydzielany zespół składników majątkowych będzie spełniał przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego.

Wyodrębnienie funkcjonalne

W kontekście wyodrębnienia funkcjonalnego przyjmuje się, że oznacza ono przeznaczenie i faktyczną możliwość wykorzystywania składników majątkowych do realizacji konkretnych zadań gospodarczych. W przypadku Spółki zadaniem tym jest komercyjny wynajem powierzchni biurowej na rzecz innych podmiotów.

W ocenie Zainteresowanych wskazane w opisie stanu faktycznego składniki majątkowe są w pełni wystarczające do dalszego prowadzenia działalności w zakresie wynajmu powierzchni biurowej. Nowa Spółka otrzyma prawo własności nieruchomości gruntowych oraz posadowionych na nich budynków wraz ze wszelkimi umowami, w szczególności umowami najmu z podmiotami korzystającymi z powierzchni biurowej. Ponadto, Nowa Spółka przejmie także umowy z dotychczasowymi podwykonawcami Spółki w zakresie działalności związanej z zarządzeniem nieruchomościami.

W ocenie Zainteresowanych, po wydzieleniu i wniesieniu aportu w postaci Działu Wynajmu Nowa Spółka nie będzie musiała nabywać nowego wyposażenia czy też zawierać nowych umów (innych niż cesje dotychczasowych umów realizowanych przez Spółkę). Oznacza to, że wraz z otrzymaniem aportu w postaci Działu Wynajmu Nowa Spółka będzie mogła bez żadnych przeszkód kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 29 października 2024 r., nr: 0111-KDIB3-3.4012. 394.2024.2.JSU tut. Organ wskazał, że wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Jak już podkreślono, opisane w stanie faktycznym składniki majątkowe wchodzące w skład Działu Wynajmu umożliwią Nowej Spółce kontynuowanie dotychczasowej działalności w zakresie najmu nieruchomości, w związku z czym, zdaniem Zainteresowanych, spełniona będzie również przesłanka wyodrębnienia funkcjonalnego.

Podsumowując, w ocenie Zainteresowanych Dział Wynajmu spełnia przesłanki wyodrębnienia finansowego, organizacyjnego jak i funkcjonalnego, co powoduje, że stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa dla potrzeb przepisów podatkowych, tj. podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych.

Poniżej Zainteresowani przedstawią uzupełniające uzasadnienie odnośnie do pytań nr 1, (…) oraz (…), jak również uzasadnienie odnośnie do pytania nr (…).

Ad. 1

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zorganizowana część przedsiębiorstwa to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W ocenie Zainteresowanych, jak wskazano we wstępie niniejszego uzasadnienia, Dział Wynajmu charakteryzuje się wyodrębnieniem finansowym, organizacyjnym oraz funkcjonalnym. Łączne więc spełnienie wszystkich ww. przesłanek powoduje, że składniki majątku wchodzące w skład Działu Wynajmu będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 25 listopada 2024 r., nr: 0113-KDIPT1-3.4012.647.2024.2.OS, w której tut. Organ wskazał, że opisany we wniosku zespół składników będących przedmiotem nieodpłatnego wniesienia na rzecz Fundacji rodzinnej będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ponieważ przedstawione przez Pana okoliczności sprawy wskazują, że ww. zespół składników będzie odznaczać się odrębnością organizacyjną, funkcjonalną i finansową z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym a nabywca będzie kontynuował prowadzoną przez Pana dotychczas działalność w zakresie wynajmu lub wydzierżawienia.

Podobny pogląd tut. Organu wynika także z interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 19 listopada 2024 r., nr: 0112-KDIL1-3.4012.551.2024.2.AKR, w której tut. Organ uznał, że stwierdzić należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych, z uwzględnieniem opisanych, ewentualnych wyłączeń, spełnia przesłanki do uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Działalność produkcyjna polegająca na (...) jest wyodrębniona zarówno organizacyjnie, finansowo, jak i funkcjonalnie. Jednocześnie - jak Pan wskazał - przedmiotem aportu będzie działalność zakładu produkcyjnego, zawierająca wszystkie elementy niezbędne do jej prowadzenia. Po dokonaniu transakcji nowy właściciel będzie miał faktyczną i prawną możliwość kontynuowania działalności zakładu produkcyjnego w oparciu o zespół składników majątkowych i niemajątkowych stanowiących jej przedmiot. Nabywca nie będzie musiał angażować dodatkowych składników majątku. Wszystkie składniki majątku są ruchome i jako zespół tworzą bazę gotowego przedsiębiorstwa produkcyjnego. W konsekwencji należy stwierdzić, że zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z ww. działalnością produkcyjną za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na wstępie wskazać należy, że przez pojęcie zbycie należy przyjąć każdą formę przeniesienia własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa, niezależnie od tego, czy ma ona charakter odpłatny czy nieodpłatny. W przypadku aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa dochodzi do przeniesienia własności, gdyż w zamian za udziały wydane wspólnikowi, spółka otrzymuje prawo własności zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Fakt iż aport zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowi jej zbycie w myśl art. 6 pkt 1 ustawy o VAT potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 30 października 2024 r., nr: 0112-KDIL1-2.4012.492.2024.3.PM, w której tut. Organ wskazał, że termin "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Przy założeniu, zgodnie ze stanowiskiem Zainteresowanych, że Dział Wynajmu stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, jego wniesienie w formie wkładu niepieniężnego nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług po stronie Spółki.

Fakt, iż w przypadku transakcji przedmiotem której jest zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług potwierdza m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 6 listopada 2024 r., nr: 0114-KDIP1-1.4012.580.2024.4.EW w której przyjęto, że zatem zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na wydzielony w Państwa Spółce Dział W2 realizujący przedsięwzięcie deweloperskie będzie stanowił na moment sprzedaży zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, a transakcja ta będzie stanowiła czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.

Podsumowując, w ocenie Zainteresowanych Dział Wynajmu stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a więc jego aport do Nowej Spółki nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w podatku od towarów i usług, dotyczące uznania, że wyodrębniony Dział Wynajmu mający stanowić przedmiot wkładu do Nowej Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (pytanie oznaczone nr 1), jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361; ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 18 ze zm.).

W art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Zgodnie z ww. przepisem:

Podział może być dokonany przez:

1.przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);

2.zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek);

3.przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);

4.przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Zatem należy stwierdzić, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy - przeniesienie własności.

W świetle powyższych regulacji dokonany, na podstawie Kodeksu spółek handlowych, podział przez wydzielenie i przeniesienie na nową spółkę części majątku spółki dzielonej jest, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, operacją obejmującą zdarzenia podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić jednak tutaj należy, że w sytuacji gdy w wyniku podziału spółki przez wydzielenie przedmiotem przeniesienia własności jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa to mamy do czynienia z transakcją zbycia w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, który to przepis wyłącza taką czynność z zakresu regulacji ustawy.

Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy o podatku od towarów i usług pojęcie to należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu, podziału przez wydzielenie. Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub przeniesienia w trybie podziału przez wydzielenie.

Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy:

Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa – rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem wynikającym z powyższego przepisu jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić Nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.

Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:

- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz

- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy natomiast zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita-Modes stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.

Ponadto TSUE zauważył, że przejmującego należy traktować jako następcę zbywającego, przy czym, aby przejmujący mógł zostać uznany za następcę zbywającego, musi on kontynuować działalność prowadzoną przez zbywcę.

Jak wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „Trybunał” lub „TSUE”) w wyroku z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Schriever „przekazanie całości lub części aktywów” należy interpretować w taki sposób, że obejmuje ono przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części, w tym składników materialnych i ewentualnie niematerialnych, łącznie składających się na przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa zdolną prowadzić samodzielną działalność gospodarczą. Podobne stanowisko prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych (wyroki NSA: z dnia 25 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 955/12 oraz z dnia 21 listopada 2016 r. sygn. akt I FSK 1316). Zgodnie natomiast z orzecznictwem TSUE (wyrok TSUE z dnia 10 listopada 2011 r. w sprawie C-444/10 Christel Schriever, pkt 26) ocena, jakie dobra – ruchome lub nieruchome – są niezbędne do utworzenia przedsiębiorstwa lub ZCP, musi być dokonywana „(…) z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej”.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planują Państwo realizację transakcji, której przedmiotem będzie wniesienie jako wkładu niepieniężnego zespołu składników majątkowych stanowiących obecnie część przedsiębiorstwa Spółki na poczet kapitału zakładowego Nowej Spółki.

Spółka prowadzi działalność w dwóch wyodrębnionych w ramach struktury wewnętrznej obszarach – najem własnych nieruchomości usługowych (powierzchnie biurowe) oraz dział rozwoju inwestycji posiadający bank ziemi, który realizuje budowę powierzchni handlowych oraz działalność deweloperską.

Przedmiotem aportu do Nowej Spółki będzie zespół składników materialnych i niematerialnych - Dział Wynajmu - służący Spółce do prowadzenia działalności w zakresie najmu nieruchomości usługowych. Wskazali Państwo, że budynki, które mają wchodzić w skład majątku przenoszonego do Nowej Spółki stanowią wszystkie budynki, które obecnie Spółka posiada z przeznaczeniem na wynajem.

Na Dział Wynajmu składają się:

1)nieruchomości gruntowe, będące własnością Spółki, tj.: działki nr A, B C, D, E, A1, A2, A3, A4 oraz działka nr A5.

2)budynki posadowione na nieruchomościach: budynek A1; budynek A2; budynek B1; budynek B2; budynek B3;

3) inne niż budynki środki trwałe, takie jak:

a)oświetlenie zewnętrzne;

b)kanalizacja deszczowa i wodociągowa;

c)chodniki, drogi wewnętrzne oraz utwardzone place, drogi i parkingi;

d)wiaty i ogrodzenie;

e)windy znajdujące się w budynkach;

f)instalacje fotowoltaiczne;

g)sprzęty IT (kserokopiarka);

h)umeblowanie ( szafy, krzesła)

i)inne obiekty takie jak przyczepa, kontenery pełniące funkcję stróżówki, portiernia, platforma dla osób niepełnosprawnych czy też stojak na kółkach.

4)rachunki bankowe przypisane wyłącznie do operacji finansowych realizowanych w ramach działalności najmu nieruchomości;

5) umowy zawarte przez Spółkę w związku z nieruchomościami i budynkami:

a)umowy najmu powierzchni biurowej - z tytułu których Spółka jest wierzycielem;

b)umowy obsługi nieruchomości i powierzchni biurowej, np. umowy na dostarczanie energii elektrycznej, wody, Internetu, ciepła, umowy dotyczące ochrony obiektu oraz utrzymania czystości czy też zarządzania nieruchomościami – z tytułu których Spółka jest dłużnikiem;

6)pozwolenia i decyzje administracyjno-prawne, których stroną jest Spółka – np. pozwolenie wodnoprawne czy też decyzje na wycinkę.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy wyodrębniony Dział Wynajmu mający stanowić przedmiot wkładu do Nowej Spółki stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a w konsekwencji czy transakcja polegająca na wniesieniu wkładu niepieniężnego do Nowej Spółki nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Jak wynika z opisu sprawy, składniki majątkowe stanowiące wyodrębniony Dział Wynajmu - mający stanowić przedmiot wkładu do Nowej Spółki - na moment wniesienia będą wydzielone w ramach Spółki na poziomie organizacyjnym, finansowym oraz funkcjonalnym.

Według podanych przez Państwa informacji, wyodrębnienie organizacyjne Działu Wynajmu w Spółce będzie przede wszystkim przejawiało się odpowiednio przyporządkowanymi aktywami pozwalającymi na prowadzenie opisanej działalności gospodarczej i odpowiednio przyporządkowanymi umowami.

Działania związane z wyodrębnieniem Działu Wynajmu obejmowały przygotowania w ramach Spółki, które zaczęto w (…) r. – w pierwszej kolejności podjęte były prace geodezyjne, które polegały na wydzieleniu działek przynależnych do Działu Wynajmu (działki pod biurowcami) wraz z drogami dojazdowymi do poszczególnych biurowców. Prace te miały na celu przygotowanie terenu, tak aby stał się niezależny funkcjonalnie od pozostałych przylegających do niego gruntów będących przedmiotem działalności drugiego działu - Działu rozwoju inwestycji. Prace te zostały finalnie zakończone w (…) r. i doprowadziły do aktualnego układu działek.

W opisie zdarzenia przyszłego podali Państwo także, że podjęta została uchwała Zarządu Spółki w zakresie wewnętrznej struktury Spółki. Na skutek tej uchwały w ramach struktury organizacyjnej formalnie wyróżniono i nazwano dwa działy - Dział Wynajmu oraz Dział rozwoju inwestycji - związany z działalnością deweloperską i budową powierzchni handlowych.

Z przedstawionego opisu wynika, że również kryterium wyodrębnienia finansowego zostanie spełnione. Spółka wyodrębniła w księgach rachunkowych wszelkie operacje finansowe związane z Działem Wynajmu na odrębnych kontach księgowych. W zakresie kont wynikowych (przychody i koszty) Dział Wynajmu posiada własne konta analityczne, które pozwalają na precyzyjne wskazanie, które przychody i koszty związane są z tą działalnością. W zakresie kont bilansowych (aktywa i pasywa) wpisy dotyczące Działu Wynajmu dokonywane są na osobnych kontach analitycznych. Dla celów zarządczych sporządzane są poglądowe rachunki zysków i strat i bilanse oraz prognozy finansowe.

Z kolei wyodrębnienie funkcjonalne na moment wniesienia działu Wynajmu do Nowej Spółki będzie przejawiać się tym, że – jak sami Państwo wskazali – Dział Wynajmu funkcjonuje od dłuższego czasu pod brandem „Y.’’ - jako samodzielny kompleks biurowców z powierzchniami biurowymi oraz coworkingowymi.

Istotne jest również to, że – co wynika z opisu zdarzenia przyszłego – zespół składników materialnych i niematerialnych będzie umożliwiał po planowanym wydzieleniu Działu Wynajmu do Nowej Spółki prowadzenie dalszej działalności w zakresie najmu powierzchni bez dodatkowych działań, w tym w szczególności nabywania nowych środków trwałych, zatrudniania pracowników i współpracowników czy też zawierania dodatkowych umów.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy, na Nową Spółkę nie zostaną przeniesione prawa i obowiązki z umów, na podstawie których udzielono zbywcy finansowania dłużnego na realizację, nabycie, modernizację, adaptację lub przebudowę przenoszonej nieruchomości, o ile zbywca korzystał z takiego finansowania i jest stroną takich umów – z uwagi na brak takiego finansowania przez Spółkę. Natomiast na Nową Spółkę zostaną przeniesione umowy o zarządzenia nieruchomościami oraz umowy o zarządzenie aktywami.

Zgodnie z ustaleniami, wszystkie środki na rachunkach bankowych oraz należności z tytułu czynszu najmu które pozostaną nierozliczone do dnia dokonania transakcji pozostaną na rachunkach Spółki oraz będą wpływać na rachunki bankowe Spółki, nie zaś Nowej Spółki.

Po przejęciu składników majątkowych przez Nową Spółkę będzie ona kontynuowała dotychczasową działalność prowadzoną przez Spółkę w ramach najmu nieruchomości tylko i wyłącznie przy pomocy otrzymanych składników majątku, bez konieczności angażowania dodatkowych własnych środków.

Zatem, jak wynika z powyższego, w oparciu o przedmiot wniesienia do Nowej Spółki, Spółka Przejmująca będzie miała faktyczną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w oparciu o nabyte składniki majątku (wchodzące w skład Działu Wynajmu). Kontynuacja ta będzie możliwa dzięki kompleksowemu charakterowi Działu Wynajmu, w skład którego będą wchodzić w szczególności umowy zawarte przez Spółkę w związku z nieruchomościami i budynkami (umowy najmu powierzchni biurowej - z tytułu których Spółka jest wierzycielem, a także umowy obsługi nieruchomości i powierzchni biurowej, np. umowy na dostarczanie energii elektrycznej, wody, Internetu, ciepła, umowy dotyczące ochrony obiektu oraz utrzymania czystości czy też zarządzania nieruchomościami – z tytułu których Spółka jest dłużnikiem), a także umowy zarządzenia nieruchomościami oraz umowy o zarządzenie aktywami.

Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych, mającego być przedmiotem wkładu do Nowej Spółki, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Opisany we wniosku zespół składników stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące konkretnie przypisane mu zadania gospodarcze, związane z wynajmem powierzchni.

Nową Spółkę będzie ona kontynuowała dotychczasową działalność prowadzoną przez Spółkę w ramach najmu nieruchomości tylko i wyłącznie przy pomocy otrzymanych składników majątku, bez konieczności angażowania dodatkowych własnych środków.

Mając na uwadze powyższe, uznać należy, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na dział Wynajmu, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W konsekwencji uznania ww. zespołu składników materialnych i niematerialnych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, planowane jego wniesienie do Nowej Spółki, która będzie kontynuowała dotychczasową działalność Spółki Dzielonej realizowaną z wykorzystywaniem tego zespołu składników, będzie - zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.

Państwa stanowisko, w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczące uznania, że Dział Wynajmu stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, a zatem transakcja mająca za przedmiot wniesienie do Nowej Spółki aportu w postaci Działu Wynajmu nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

X. sp. z o.o. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r Ordynacji podatkowej.