Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP1-2.4012.674.2024.2.RM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania dostaw Produktów dokonywanych na rzecz właściciela, operatora, zarządcy lub armatora statku stawką VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy oraz
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania dostaw Produktów dokonywanych na rzecz pośrednika statku stawką VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania dostaw Produktów do jednostek pływających. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 lutego 2025 r. (wpływ za pośrednictwem ePUAP 5 lutego 2025 r. oraz 6 lutego 2025 r. za pośrednictwem e-Doręczeń). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X jest spółką z siedzibą w Królestwie Niderlandów. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca produkuje, a następnie sprzedaje różnego rodzaju farby przemysłowe. Wnioskodawca zamierza dokonywać na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dostaw farb przemysłowych spełniających restrykcyjne wymogi technologiczne przeznaczonych dla jednostek pływających (dalej: „Produkty”).

W szczególności Produkty będą produkowane w Belgii lub w Polsce i przechowywane w magazynie Wnioskodawcy (odpowiednio na terytorium Belgii lub na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej). W ramach dostaw w Polsce Produkty będą, co do zasady, transportowane z polskiego magazynu Wnioskodawcy bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie lub w trakcie żeglugi na morzu). Mogą pojawić się sytuacje, w których dostawa Produktów będzie dokonana z polskiego magazynu Wnioskodawcy do magazynu w centrum logistycznym w Polsce, skąd Produkty będą następnie transportowane na statek do dalszego wykorzystania.

Wnioskodawca sprzedaje Produkty:

  • bezpośrednio klientowi będącemu właścicielem statku lub
  • armatorowi morskiemu, lub
  • pośrednikowi, mającemu siedzibę w Unii Europejskiej lub poza terytorium Unii Europejskiej - który następnie będzie sprzedawał je odbiorcy końcowemu - armatorowi/właścicielowi statku.

Nabywcami Produktów mogą być właściciele statków, operatorzy statków lub firmy zarządzające statkami; mogą być to podmioty unijne, jak również nieunijne.

W związku z planowaną działalnością, Wnioskodawca planuje dokonać rejestracji dla celów VAT jako podatnik VAT czynny w Polsce.

Produkty przeznaczone są dla statków używanych do żeglugi na pełnym morzu. Statki muszą być chronione przed wpływami kluczowych elementów środowiska morskiego, takich jak słona woda i wahania temperatury. Produkty mają szeroki zakres funkcji, takie jak odporność na korozję, łatwość konserwacji, wygląd, a także zapobieganie zanieczyszczeniom kadłuba. W związku z tym jest to niezbędna część dla prawidłowego funkcjonowania statków.

Produkty są objęte gwarancją producenta, która obejmuje wyłącznie prawidłowe stosowanie Produktu. W tym celu Wnioskodawca oferuje swoim klientom dodatkowe wsparcie i instruktaż całego procesu jak stosować Produkt (jak należy go zaaplikować, aby prawidłowo spełniał swoją funkcję). Produkty posiadają specjalne właściwości chemiczne, które umożliwiają ich przeznaczenie do malowania statków pełnomorskich.

Co do zasady, Produkty mogą zostać wykorzystane w ramach naprawy, konserwacji lub też budowy nowego statku, jak również do konserwacji aktywnego statku podczas żeglugi po morzu.

Należy zaznaczyć, że nie można wykluczyć innego zastosowania Produktów, niż to jakie jest dla niego dedykowane. Niemniej, w kontekście ceny Produktów oraz jego specjalnych właściwości, alternatywne zastosowanie (np. dla celów ogólnobudowlanych) wydaje się nieuzasadnione ekonomicznie.

Produkty mogą być wykorzystane na różnym etapie cyklu eksploatacji statku (to jest mogą być to statki w fazie budowy, nowe jednostki (bez dotychczasowej historii rejsów) czy też statki z określoną historią operacji morskich). Każdorazowo będą to statki klasyfikowane do jednej z poniższych kategorii:

·jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

  • pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),
  • pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),
  • pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),
  • pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),
  • pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10),
  • pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),
  • pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),
  • używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),
  • jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90).

Na potrzeby mniejszego wniosku zdarzenie przyszłe można podsumować następująco:

Wariant 1:

  • Statek przeznaczony do żeglugi na pełnym morzu jest budowany od początku lub przybywa do suchego doku w porcie w Polsce (który jest obszarem portu przeznaczonym do budowy, konserwacji i naprawy statków). Wnioskodawca dostarcza Produkty z przeznaczeniem do prac remontowych/konserwacyjnych/naprawczych/renowacji statku.
  • Produkt zostaje naniesiony na statek (statek zostaje pomalowany farbą) w czasie, gdy statek pozostaje w suchym doku (porcie). Samo dokowanie statku może być długotrwałym procesem, który może trwać tygodnie/miesiące.
  • Wykorzystanie Produktu (nakładanie farby) nie jest wykonywane ani zlecane przez Wnioskodawcę.
  • Wnioskodawca może dodatkowo świadczyć tak zwane usługi techniczne w terenie, w ramach których pracownik Wnioskodawcy lub niezależny inspektor wizytuje stocznię/port, aby monitorować przygotowanie powierzchni i nakładanie powłok na statek i doradza stoczni, wykonawcy i klientowi, jeśli zauważy jakiekolwiek procedury wykraczające poza zalecenia. Wnioskodawca nie prowadzi prac naprawczych ani konserwacyjnych statku (nie przygotowuje powierzchni ani nie nakłada farby).
  • W ramach ww. usług, pracownicy Wnioskodawcy mogą również sporządzić sprawozdanie z przeprowadzonego procesu, przesyłane do klienta. Wnioskodawca zazwyczaj oferuje tego typu konsultacje w wymiarze określonej liczby dni w ramach ceny należnej za Produkt (bez odrębnego wynagrodzenia). Zakres oferowanych konsultacji jest uzależniony od wartości zamówienia na Produkt.
  • Może się zdarzyć, że w wyniku przedmiotowej dostawy, Produkty będą składowane w komercyjnej formule magazynu konsygnacyjnego na statku/w porcie. W takim przypadku Wnioskodawca pozostaje właścicielem Produktów do momentu, w którym klient (osoby działające w jego imieniu) pobierze Produkty z magazynu w celu wykonania prac na Produkcie (użycia farb do naprawy/konserwacji statku). Tego typu składowanie nie ma charakteru magazynu konsygnacyjnego w rozumieniu przepisów podatkowych.

Wnioskodawca zamierza zgromadzić następujące dokumenty potwierdzające dokonanie transakcji:

  • kopię faktury sprzedaży,
  • potwierdzenie (w formie pisemnej) dostarczenia Produktów na statek/do portu,
  • oświadczenie otrzymane od klienta w formie pisemnej na etapie procesu zamówienia zawierające stwierdzenie, że zamówiony Produkt (farby) będzie wykorzystany do malowania statku pełnomorskiego. Oświadczenie będzie zawierać również informacje o klasyfikacji statku (kod CN), jego nazwę, numer oraz dane klienta.

Może się zdarzyć, że klienci nie zwrócą (wypełnionego i podpisanego) oświadczenia. W takim przypadku Wnioskodawca nadal uważa, że może zastosować stawkę VAT 0%.

Wariant 2:

  • Statek przeznaczony do żeglugi na pełnym morzu znajduje się w polskim porcie. Wnioskodawca dostarcza Produkty z przeznaczeniem do prac remontowych/konserwacyjnych/naprawczych/ renowacji statku.
  • Produkt zostaje naniesiony na statek (statek zostaje pomalowany farbą), w czasie żeglugi, po opuszczeniu portu.
  • Wykorzystanie Produktu (nakładanie farby) nie jest wykonywane ani zlecane przez Wnioskodawcę.
  • Wnioskodawca nie prowadzi prac naprawczych ani konserwacyjnych statku (nie przygotowuje powierzchni ani nie nakłada farby).
  • W przypadku, jeśli Produkty są dostarczane do klienta na statek znajdujący się podczas żeglugi, Produkty są przedmiotem deklaracji eksportowej składanej w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa.

Wnioskodawca zamierza zgromadzić następujące dokumenty potwierdzające dokonanie transakcji:

  • kopię faktury sprzedaży,
  • potwierdzenie (w formie pisemnej) dostarczenia Produktów na statek/do portu,
  • oświadczenie otrzymane od klienta w formie pisemnej na etapie procesu zamówienia zawierające stwierdzenie, że zamówiony Produkt (farby) będzie wykorzystany do malowania statku pełnomorskiego. Oświadczenie będzie zawierać również informacje o klasyfikacji statku (kod CN), jego nazwę, numer oraz dane klienta.

Może się zdarzyć, że klienci nie zwrócą (wypełnionego i podpisanego) oświadczenia. W takim przypadku Wnioskodawca nadal uważa, że może zastosować stawkę VAT 0%.

dokumenty eksportowe (m.in. komunikat IE 599 lub dokumenty alternatywne).

Uzupełnienie wniosku

W odpowiedzi na pytania:

1)Czy dokonując dostaw towarów, o których mowa we wniosku Spółka będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT?

2)Na rzecz jakiego podmiotu będą Państwo dokonywać dostawy towarów (Produktów) w danym przypadku, tj. właściciela/operatora/zarządcy/armatora statku czy na rzecz pośrednika?

3)Jaką rolę pełni, za co odpowiada, do wykonania jakich czynności zobowiązany jest Pośrednik?

4)Kiedy/w którym momencie przeniosą Państwo na nabywcę prawo do rozporządzania towarem (Produktem) jak właściciel, na terytorium jakiego kraju będzie znajdował się towar w momencie przenoszenia tego prawa - w każdym opisanym przypadku będącym przedmiotem wątpliwości sprecyzowanych w pytaniach 1-8 wniosku ORD-IN?

5)Co oznacza, jak należy rozumieć informację, że Produkt dostarczany jest na statek w polskim porcie w celu wykorzystania do prac remontowych (naprawczych) podczas żeglugi, w tym m.in. kto jest odpowiedzialny za te prace podczas żeglugi, czy Państwa rola w tym schemacie kończy się na dostawie Produktu na terytorium Polski – należy wyjaśnić okoliczności zdarzenia uwzględniając podmioty uczestniczące w transakcji, moment przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (miejsce/kraj), odpowiedzialność tych podmiotów za konkretne czynności, kto będzie właścicielem Produktów wykorzystywanych do prac remontowych (naprawczych) statku podczas żeglugi?

6)Wskazali Państwo, że w przypadku, jeśli Produkty są dostarczane do klienta na statek znajdujący się podczas żeglugi, Produkty są przedmiotem deklaracji eksportowej składanej w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa. W związku z tym, proszę wskazać:

  • czy w ramach danej transakcji, nastąpi wywóz towarów (Produktów) z Polski poza terytorium Unii Europejskiej w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Państwa na rzecz nabywcy oraz czy wywóz ten zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny,
  • kto i w jakim kraju będzie zgłaszał towary do odprawy celnej, tj. Państwa Spółka, czy nabywca oraz kto będzie wskazany w dokumencie celnym jako eksporter,
  • kto dokona wywozu towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego - dostawca (Państwa Spółka), czy nabywca z siedzibą poza terytorium kraju,
  • jeśli ww. transport towarów będzie wykonywany przez podmiot trzeci – proszę wskazać w czyim imieniu/na czyją podmiot ten będzie transportował towar, który podmiot będzie miał zawartą umowę na ww. transport,
  • czy w odniesieniu do tej transakcji będą Państwo posiadać komunikat IE-599,
  • co to są „alternatywne” dokumenty,

wskazali Państwo następująco:

Odnośnie pytania nr 1 z Wniosku:

Odpowiedzi na pytania z Wezwania

Spółka dokonując dostaw towarów, o których mowa we wniosku, będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Spółka będzie dokonywać dostawy towarów (Produktów) na rzecz:

a.Właściciela statku lub

b.Operatora statku lub

c.Zarządcy statku lub

d.Armatora statku.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 1 z Wniosku. Pytanie nr 1 Wniosku dotyczy transakcji, w której nie występuje pośrednik.

Własność towaru (prawo do rozporządzania towarem) zostanie przeniesione przez Wnioskodawcę w czasie, kiedy towar będzie znajdował się na terytorium Polski na statku znajdującym się w polskim porcie/stoczni.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 1 z Wniosku. Pytanie nr 1 Wniosku dotyczy sytuacji wykonywania prac naprawczych/remontowych w porcie/stoczni w Polsce a nie podczas żeglugi.

Wnioskodawca w żadnej z sytuacji opisanych we Wniosku nie zleca ani nie wykonuje prac naprawczych/remontowych. 

Pytanie nr 1 nie dotyczy sytuacji, w której byłaby składana celna deklaracja eksportowa.

Pytanie nr 2 z Wniosku:

Odpowiedzi na pytania z Wezwania

Spółka dokonując dostaw towarów, o których mowa we Wniosku, będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Spółka będzie dokonywać dostawy towarów (Produktów) na rzecz pośrednika.

Pośrednik:

a)Kupuje Produkty od Spółki a następnie sprzedaje do finalnego odbiorcy, którym może być:

                            i. Właściciel statku lub

ii. Operator statku lub

iii. Zarządca statku lub

iv. Armator statku.

b) W zależności od warunków transakcji Pośrednik:

i. Tylko kupuje i sprzedaje towary,

ii. Odpowiada również za transport towarów od Wnioskodawcy do finalnego nabywcy (na statek).

Własność towaru (prawo do rozporządzania towarem) zostanie przeniesione przez Wnioskodawcę w czasie, kiedy towar będzie znajdował się na terytorium Polski na statku znajdującym się w polskim porcie/stoczni.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 2 z Wniosku. Pytanie nr 2 Wniosku dotyczy sytuacji wykonywania prac naprawczych/remontowych w porcie/stoczni w Polsce a nie podczas żeglugi.

Wnioskodawca w żadnej z sytuacji opisanych we Wniosku nie zleca ani nie wykonuje prac naprawczych/remontowych.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 2 z Wniosku. Pytanie nr 2 nie dotyczy sytuacji, w której byłaby składana celna deklaracja eksportowa.

Pytanie nr 3 z Wniosku

Odpowiedzi na pytania z Wezwania

Spółka dokonując dostaw towarów, o których mowa we Wniosku, będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Spółka będzie dokonywać dostawy towarów (Produktów) na rzecz:

a.Właściciela statku lub

b.Operatora statku lub

c.Zarządcy statku lub

d.Armatora statku.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 3 z Wniosku. Pytanie nr 3 Wniosku dotyczy transakcji, w której nie występuje pośrednik.

Własność towaru (prawo do rozporządzania towarem) zostanie przeniesione przez Spółkę w czasie, kiedy towar będzie znajdował się na terytorium Polski w momencie dostarczenia towarów do centrum logistycznego.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 3 z Wniosku. Pytanie nr 3 Wniosku dotyczy sytuacji wykonywania prac naprawczych/remontowych w porcie/stoczni w Polsce a nie podczas żeglugi.

Wnioskodawca w żadnej z sytuacji opisanych we Wniosku nie zleca ani nie wykonuje prac naprawczych/remontowych.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 3 z Wniosku. Pytanie nr 3 nie dotyczy sytuacji, w której byłaby składana celna deklaracja eksportowa.

Pytanie nr 4 z Wniosku:

Odpowiedzi na pytania z Wezwania

Spółka dokonując dostaw towarów, o których mowa we Wniosku, będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Spółka będzie dokonywać dostawy towarów (Produktów) na rzecz pośrednika.

Pośrednik:

a)Kupuje Produkty od Spółki a następnie sprzedaje do finalnego odbiorcy, którym może być:

i.Właściciel statku lub

ii.Operator statku lub

iii.Zarządca statku lub

iv.Armator statku.

b)W zależności od warunków transakcji Pośrednik:

i. Tylko kupuje i sprzedaje towary,

ii. Odpowiada również za transport towarów od Wnioskodawcy do finalnego nabywcy (na statek).

Własność towaru (prawo do rozporządzania towarem) zostanie przeniesione przez Spółkę w czasie, kiedy towar będzie znajdował się na terytorium Polski w momencie dostarczenia towarów do centrum logistycznego.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 4 z Wniosku. Pytanie nr 4 Wniosku dotyczy sytuacji wykonywania prac naprawczych/remontowych w porcie/stoczni w Polsce a nie podczas żeglugi.

Wnioskodawca w żadnej z sytuacji opisanych we Wniosku nie zleca ani nie wykonuje prac naprawczych/remontowych.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 4 z Wniosku. Pytanie nr 4 nie dotyczy sytuacji, w której byłaby składana celna deklaracja eksportowa.

Pytanie nr 5 z Wniosku

Odpowiedzi na pytania z Wezwania

Spółka dokonując dostaw towarów, o których mowa we Wniosku, będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Spółka będzie dokonywać dostawy towarów (Produktów) na rzecz:

a.Właściciela statku lub

b.Operatora statku lub

c.Zarządcy statku lub

d.Armatora statku.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 5 z Wniosku. Pytanie nr 5 Wniosku dotyczy transakcji, w której nie występuje pośrednik.

Własność towaru (prawo do rozporządzania towarem) zostanie przeniesione przez Wnioskodawcę w czasie, kiedy towar będzie znajdował się na terytorium Polski w momencie dostarczenia towarów na statek znajdującym się w polskim porcie/stoczni.

W pytaniu 5 Wniosku Produkt jest fizycznie transportowany przez Wnioskodawcę na statek znajdujący się w polskim porcie.

Wnioskodawca w żadnej z sytuacji opisanych we Wniosku nie wykonuje ani nie zleca prac naprawczych/remontowych. Prace naprawcze/remontowe są zawsze wykonywane przez odbiorcę Produktu.

W przypadku, jeśli Produkty są dostarczane do klienta na statek, który znajduje się w polskim porcie, ale Produkty mają być wykorzystane do prac konserwacyjnych/naprawczych statku podczas żeglugi, Produkty są przedmiotem deklaracji eksportowej składanej w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa.

Spółka nie ma wiedzy, czy nastąpi wywóz towarów (Produktów) z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. W ocenie Spółki, Produkty powinny być objęte domniemaniem, że:

a.nastąpi ich wywóz poza terytorium UE,

b.wywóz zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny,

c.wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy.

Spółka będzie zgłaszać do odprawy celnej towary oraz wystąpi jako eksporter na zgłoszeniu celnym.

Celne zgłoszenie wywozowe zostanie złożone w Polsce do polskich organów celnych.

Spółka nie będzie dokonywała wywozu towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego. Spółka dostarcza Produkty do portu i przekazuje na statek, a następnie nabywca dokona wywozu towarów z Polski.

Transport nie będzie wykonywany przez podmiot trzeci.

W odniesieniu do tej transakcji Spółka będzie posiadać komunikat IE599/CC599C.

W przypadku braku komunikatu IE599/CC599C Spółka będzie posiadać dokumenty alternatywne, tj.

  • kopię faktury sprzedaży,
  • potwierdzenie (w formie pisemnej) dostarczenia Produktów na statek/do portu,
  • potwierdzenie płatności za produkt.

Pytanie nr 6 z Wniosku:

Odpowiedzi na pytania z Wezwania

Spółka dokonując dostaw towarów, o których mowa we Wniosku, będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Spółka będzie dokonywać dostawy towarów (Produktów) na rzecz pośrednika.

Pośrednik:

a)Kupuje Produkty od Spółki a następnie sprzedaje do finalnego odbiorcy, którym może być:

i. Właściciel statku lub

ii. Operator statku lub

iii. Zarządca statku lub

iv. Armator statku.

b)W zależności od warunków transakcji Pośrednik:

I. Tylko kupuje i sprzedaje towary,

II. Odpowiada również za transport towarów od Wnioskodawcy do finalnego nabywcy (na statek).

Dostawa dokonywana jest na statek znajdujący się na terytorium Polski.

Własność towaru (prawo do rozporządzania towarem) zostanie przeniesione przez Spółkę w czasie, kiedy towar będzie znajdował się na terytorium Polski w momencie dostarczenia towarów na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni.

Wnioskodawca w żadnej z sytuacji opisanych we Wniosku nie wykonuje ani nie zleca prac naprawczych/remontowych. Prace naprawcze/remontowe są zawsze wykonywane przez odbiorcę Produktu.

W przypadku, jeśli Produkty są dostarczane do klienta na statek, który znajduje się w polskim porcie, ale Produkty mają być wykorzystane do prac konserwacyjnych/naprawczych statku podczas żeglugi, Produkty są przedmiotem deklaracji eksportowej składanej w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa.

Spółka nie ma wiedzy, czy nastąpi wywóz towarów (Produktów) z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. W ocenie Spółki, Produkty powinny być objęte domniemaniem, że:

a.nastąpi ich wywóz poza terytorium UE,

b.wywóz zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny,

c.wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy.

Spółka będzie zgłaszać do odprawy celnej towary oraz wystąpi jako eksporter na zgłoszeniu celnym.

Celne zgłoszenie wywozowe zostanie złożone w Polsce do polskich organów celnych.

Spółka nie będzie dokonywała wywozu towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego. Spółka dostarcza Produkty do portu i przekazuje na statek, a następnie nabywca dokona wywozu towarów z Polski.

Transport nie będzie wykonywany przez podmiot trzeci.

W odniesieniu do tej transakcji Spółka będzie posiadać komunikat IE599/CC599C.

W przypadku braku komunikatu IE599/CC599C Spółka będzie posiadać dokumenty alternatywne, tj.

  • kopię faktury sprzedaży,
  • potwierdzenie (w formie pisemnej) dostarczenia Produktów na statek/do portu,
  • potwierdzenie płatności za produkt.

Pytanie nr 7 z Wniosku:

Odpowiedzi na pytania z Wezwania

Spółka dokonując dostaw towarów, o których mowa we Wniosku, będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Spółka będzie dokonywać dostawy towarów (Produktów) na rzecz:

a. Właściciela statku lub

b. Operatora statku lub

c. Zarządcy statku lub

d. Armatora statku.

Pytanie zadane w Wezwaniu nie dotyczy pytania nr 7 z Wniosku. Pytanie nr 7 Wniosku dotyczy transakcji, w której nie występuje pośrednik.

Własność towaru (prawo do rozporządzania towarem) zostanie przeniesione przez Spółkę w czasie, kiedy towar będzie znajdował się na terytorium Polski w momencie dostarczenia towarów do centrum logistycznego.

Wnioskodawca w żadnej z sytuacji opisanych we Wniosku nie wykonuje ani nie zleca prac naprawczych/remontowych. Prace naprawcze/remontowe są zawsze wykonywane przez odbiorcę Produktu.

W przypadku, jeśli Produkty są dostarczane do centrum logistycznego a następnie do klienta na statek, który znajduje się w polskim porcie, ale Produkty mają być wykorzystane do prac konserwacyjnych/naprawczych statku podczas żeglugi, Produkty są przedmiotem deklaracji eksportowej składanej w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa.

Spółka nie ma wiedzy, czy nastąpi wywóz towarów (Produktów) z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. W ocenie Spółki, Produkty powinny być objęte domniemaniem, że:

a.nastąpi ich wywóz poza terytorium UE,

b.wywóz zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny,

c.wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy.

Spółka będzie zgłaszać do odprawy celnej towary oraz wystąpi jako eksporter na zgłoszeniu celnym.

Celne zgłoszenie wywozowe zostanie złożone w Polsce do polskich organów celnych.

Spółka nie będzie dokonywała wywozu towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego. Spółka dostarcza Produkty do centrum logistycznego a następnie są one transportowane do portu i przekazywane na statek, a następnie nabywca dokona wywozu towarów z Polski.

Transport nie będzie wykonywany przez podmiot trzeci.

W odniesieniu do tej transakcji Spółka będzie posiadać komunikat IE599/CC599C.

W przypadku braku komunikatu IE599/CC599C Spółka będzie posiadać dokumenty alternatywne, tj.

  • kopię faktury sprzedaży,
  • potwierdzenie (w formie pisemnej) dostarczenia Produktów na statek/do portu,
  • potwierdzenie płatności za produkt.

Pytanie nr 8 z Wniosku:

Odpowiedzi na pytania z Wezwania

Spółka dokonując dostaw towarów, o których mowa we Wniosku, będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Spółka będzie dokonywać dostawy towarów (Produktów) na rzecz pośrednika.

Pośrednik:

a.Kupuje Produkty od Spółki a następnie sprzedaje do finalnego odbiorcy, którym może być:

i. Właściciel statku lub

ii. Operator statku lub

iii. Zarządca statku lub

iv. Armator statku.

b.W zależności od warunków transakcji Pośrednik:

i. Tylko kupuje i sprzedaje towary,

ii. Odpowiada również za transport towarów od Wnioskodawcy do finalnego nabywcy (na statek).

Dostawa dokonywana jest na statek znajdujący się na terytorium Polski.

Własność towaru (prawo do rozporządzania towarem) zostanie przeniesione przez Spółkę w czasie, kiedy towar będzie znajdował się na terytorium Polski w momencie dostarczenia towarów do centrum logistycznego.

Wnioskodawca w żadnej z sytuacji opisanych we Wniosku nie wykonuje ani nie zleca prac naprawczych/remontowych. Prace naprawcze/remontowe są zawsze wykonywane przez odbiorcę Produktu.

W przypadku, jeśli Produkty są dostarczane do centrum logistycznego a następnie do klienta na statek, który znajduje się w polskim porcie, ale Produkty mają być wykorzystane do prac konserwacyjnych/naprawczych statku podczas żeglugi, Produkty są przedmiotem deklaracji eksportowej składanej w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa.

Spółka nie ma wiedzy, czy nastąpi wywóz towarów (Produktów) z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. W ocenie Spółki, Produkty powinny być objęte domniemaniem, że:

a.nastąpi ich wywóz poza terytorium UE,

b.wywóz zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny,

c.wywóz towarów poza terytorium UE nastąpi w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy.

Spółka będzie zgłaszać do odprawy celnej towary oraz wystąpi jako eksporter na zgłoszeniu celnym.

Celne zgłoszenie wywozowe zostanie złożone w Polsce do polskich organów celnych.

Spółka nie będzie dokonywała wywozu towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego. Spółka dostarcza Produkty do centrum logistycznego a następnie są one transportowane do portu i przekazywane na statek, a następnie nabywca dokona wywozu towarów z Polski.

Transport nie będzie wykonywany przez podmiot trzeci.

W odniesieniu do tej transakcji Spółka będzie posiadać komunikat IE599/CC599C. W przypadku braku komunikatu IE599/CC599C Spółka będzie posiadać dokumenty alternatywne, tj.:

  • kopię faktury sprzedaży,
  • potwierdzenie (w formie pisemnej) dostarczenia Produktów na statek/do portu,
  • potwierdzenie płatności za produkt.

Spółka pragnie podkreślić, że w jej ocenie wszystkie opisane transakcje powinny być traktowane jako opodatkowane na terytorium kraju 0% VAT, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy VAT.

Jednocześnie w odniesieniu do każdego z opisanych zdarzeń przyszłych organ posiada wystarczające informacje do rozstrzygnięcia tej kluczowej okoliczności. Dopiero w sytuacji, w której organ uznałby wbrew stanowisku Spółki, że dostawa Produktów w postaci specjalistycznych farb okrętowych nie może korzystać z opodatkowania 0% VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy VAT celowe stanie się rozważanie, czy w odniesieniu do transakcji, dla których są dopełnione formalności jak dla wywozu (zgodnie z art. 269 Unijnego Kodeksu Celnego):

  • transakcje te powinny być traktowane jako eksport w rozumieniu ustawy o VAT,
  • Spółka czy też inny podmiot w transakcji powinien być traktowany jako eksporter w rozumieniu ustawy o VAT - ta wątpliwość dotyczy wyłącznie transakcji, w których Spółka dokonuje dostawy na rzecz pośrednika a nie bezpośrednio na rzecz właściciela, operatora, zarządcy lub armatora statku.

Dla oceny wniosku Spółki istotne jest, że art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy VAT ma charakter wyłącznie przedmiotowy, a nie podmiotowy. Opodatkowanie stawką 0% VAT uzależnione jest wyłącznie od okoliczności przedmiotowych dostawy (istotne jest co i w jakim celu jest dostarczane). Bez znaczenia pozostają natomiast okoliczności podmiotowe (w szczególności cechy/właściwości dostawcy oraz odbiorcy).

Pytania

1)Czy w sytuacji dostawy Produktów znajdujących się w Polsce przez Wnioskodawcę do:

  • Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy z Polski bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie/stoczni) w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT?

2)Czy w sytuacji dostawy Produktów znajdujących się w Polsce przez Wnioskodawcę do:

  • pośrednika, który następnie dokona dostawy Produktów do Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane

  • od Wnioskodawcy w Polsce bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie/stoczni) w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT?

3)Czy w sytuacji dostawy Produktów znajdujących się w Polsce przez Wnioskodawcę do:

  • Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek (znajdujący się w polskim porcie/stoczni) w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT?

4)Czy w sytuacji dostawy Produktów znajdujących się w Polsce przez Wnioskodawcę do:

  • pośrednika, który następnie dokona dostawy Produktów do Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek (znajdujący się w polskim porcie/stoczni) w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT?

5)Czy w sytuacji dostawy Produktów na statek przez Wnioskodawcę do:

  • Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie) w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT?

6)Czy w sytuacji dostawy Produktów na statek przez Wnioskodawcę do:

  • pośrednika, który następnie dokona dostawy Produktów do Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane

  • od Wnioskodawcy w Polsce bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie) w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT?

7)Czy w sytuacji dostawy Produktów na statek przez Wnioskodawcę do:

·Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

·od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek (znajdujący się w polskim porcie) w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT?

8)Czy w sytuacji dostawy Produktów na statek przez Wnioskodawcę do:

·pośrednika, który następnie dokona dostawy Produktów do Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek (znajdujący się w polskim porcie) w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy,

1.W sytuacji dostawy Produktów znajdujących się w Polsce przez Wnioskodawcę do:

  • Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie/stoczni) w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT.

2.W sytuacji dostawy Produktów znajdujących się w Polsce przez Wnioskodawcę do:

  • pośrednika, który następnie dokona dostawy Produktów do Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane

  • od Wnioskodawcy w Polsce bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie/stoczni) w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT.

3.W sytuacji dostawy Produktów znajdujących się w Polsce przez Wnioskodawcę do:

  • Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek (znajdujący się w polskim porcie/stoczni) w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT.

4.W sytuacji dostawy Produktów znajdujących się w Polsce przez Wnioskodawcę do:

  • pośrednika, który następnie dokona dostawy Produktów do Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek (znajdujący się w polskim porcie/stoczni) w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT.

5.W sytuacji dostawy Produktów na statek przez Wnioskodawcę do:

  • Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie) w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT.

6.W sytuacji dostawy Produktów na statek przez Wnioskodawcę do:

  • pośrednika, który następnie dokona dostawy Produktów do Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane

  • od Wnioskodawcy w Polsce bezpośrednio na statek (znajdujący się w polskim porcie) w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT.

7.W sytuacji dostawy Produktów na statek przez Wnioskodawcę do:

  • Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek (znajdujący się w polskim porcie) w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT.

8.W sytuacji dostawy Produktów na statek przez Wnioskodawcę do:

  • pośrednika, który następnie dokona dostawy Produktów do Klienta będącego właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku (z siedzibą w UE lub poza UE)

gdy Produkty będą transportowane:

  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek (znajdujący się w polskim porcie) w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi

dostawa dokonana przez Wnioskodawcę będzie opodatkowana 0% VAT.

Uzasadnienie stanowiska

1. Ramy prawne

Dostawy będące przedmiotem zdarzenia przyszłego zarówno w wariancie 1 jak i 2, w zależności od posiadanej dokumentacji, stanowić będą dostawy towarów na terytorium kraju, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, należy ustalić właściwą stawkę podatku VAT dla przedmiotowych dostaw.

Postanowienia Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa VAT”) i jej art. 148 lit. c, wskazują na zastosowanie zwolnienia z podatku VAT m.in. konserwacji jednostek pływających:

Artykuł 148 Dyrektywy VAT- „Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: /.../ dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji.”

Zgodnie z art. 148 lit. a Dyrektywy VAT, zwolnienie z VAT stosuje się do jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego.

Uregulowania te zostały zaimplementowane do ustawy o VAT, w postaci art. 83 ust. 1 pkt 3:

Art. 83 Ustawy o VAT - „1. Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do: [...]

3) dostaw części do jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych jednostek, jeżeli są w nie wbudowywane lub służą ich eksploatacji.”

Stosownie do art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy VAT, obniżoną stawkę VAT 0% stosuje się do dostawy jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów.

W tym zakresie ustawa o VAT zawiera otwarty katalog jednostek pływających, których dostawa lub import objęta jest preferencyjną stawką podatku VAT.

Ponadto, stawkę VAT 0% stosuje się do dostaw i importu używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10) - art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o VAT, oraz jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90) - art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy o VAT.

Ustawa o VAT zawiera otwarty katalog jednostek pływających, których dostawa lub import objęta jest preferencyjną stawką podatku VAT.

Jednocześnie, na bazie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, dostawa części oraz wyposażenia do takich jednostek również korzysta ze stawki VAT 0%.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT do zastosowania stawki 0% wymaga spełnienia łącznie następujących warunków:

  • przedmiotem dostawy są części lub wyposażenie, wbudowywane lub służące eksploatacji jednostki pływającej oraz
  • ww. części lub wyposażenie dotyczą jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie przywołany przepis Dyrektywy VAT nakazuje państwom członkowskim Unii Europejskiej stosowanie zwolnienia z podatku VAT (stawki 0% VAT w myśl Ustawy o VAT) dla dostaw części nie tylko w sytuacji budowy jednostki pływającej, ale też jej remontu czy przebudowy.

W kontekście regulacji art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, nie jest istotne czy Produkt jest wykorzystywany podczas budowy statku, czy statek jest nową jednostką (bez dotychczasowej historii rejsów), czy też jest to statek z określoną historią operacji morskich. Dla zastosowania tego przepisu istotna jest klasyfikacja celna statku.

2. Dostarczanie Produktów jako części statków

W art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie są wymienione enumeratywnie rodzaje towarów, których dostawa korzysta ze stawki 0% VAT. W związku z tym można stwierdzić, iż dostawa w tym wypadku może dotyczyć wszelkiego rodzaju urządzeń, przyrządów, materiałów o ile spełniają kryterium „części” lub „wyposażenia” statków i służą eksploatacji statków. Jedynymi warunkami jakie stawia art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT jest to, aby dostawa była ściśle związana z katalogiem jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oraz musi być dokonana na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

O ile przesłanki:

  • związku dostarczanych Produktów z katalogiem jednostek pływających wymienionym w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT oraz
  • dokonania dostawy na terenie Rzeczypospolitej Polskiej

nie powinny budzić żadnych wątpliwości, o tyle celowe jest ustalenie czy Produkty stanowią „części” lub „wyposażenie” statków.

Zgodnie z wykładnią systemową regulacji VAT, należy uwzględnić normy prawa europejskiego przy interpretacji przepisów krajowych, a więc tym samym w analizowanym przypadku należy wziąć pod uwagę również Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej wraz z Rozporządzeniem Wykonawczym Komisji (UE) 2023/2364 z dnia 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (dalej: „WTC”), które definiują pojęcie „części” w Uwagach dla poszczególnych działów, czego nie zawiera w przypadku Spółki Dyrektywa VAT.

Elementem systemu prawnego jest także orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE” lub „Trybunał”), które ma charakter uniwersalny i powszechnie wiążący. Trybunał wielokrotnie orzekał, że pomimo iż noty wyjaśniające do Systemu Zharmonizowanego (HS) i do Nomenklatury Scalonej (CN) nie mają mocy wiążącej, to jednak stanowią one ważne instrumenty służące zapewnieniu jednolitego stosowania Wspólnej Taryfy Celnej oraz stanowią pomocne wskazówki dla jej interpretacji (wyroki TSUE: C-15/05, C-568/11, C-542/21, C-635/21, C-366/22, C-104/23). Również obserwuje się stanowisko polskich organów za TSUE, że dla potrzeb klasyfikacji taryfowej wiążące są sformułowania zawarte w WTC, postanowienia Ogólnych Reguł Interpretacji Nomenklatury Scalonej oraz Noty Wyjaśniające do Scalonej Nomenklatury Wspólnot Europejskich i Noty Wyjaśniające do Zharmonizowanego Systemu Oznaczania i Kodowania Towarów bez względu na to jak towary są traktowane (nazywane) w przepisach krajowych (wyroki: I GSK 1544/12, I GSK 1602/12).

Z orzecznictwa Trybunału rozwiniętego w kontekście działów CN 84 i 85 sekcji XVI oraz działu CN 90 sekcji XVIII wynika, że pojęcie „części” zakłada istnienie całości, dla której funkcjonowania części te są niezbędne. TSUE wyjaśnia, że dla celów zaklasyfikowania towaru jako „części” w rozumieniu wskazanych działów nie jest wystarczające wykazanie, że bez owego towaru maszyna lub urządzenie nie byłyby w stanie wykonać zadań, dla których zostały przeznaczone. Należy ponadto wykazać, że mechaniczne lub elektryczne funkcjonowanie danej maszyny lub urządzenia jest uzależnione od owego towaru. Trybunał orzekł również, że w interesie spójnego i jednolitego stosowania Wspólnej Taryfy Celnej pojęcie „części” w rozumieniu danego działu CN należy definiować w sposób ten sam co wynikający z orzecznictwa dotyczącego innych działów CN. Ponadto Trybunał orzekł, że towary mogą zostać uznane za „części” jedynie pod warunkiem, że są one niezbędne do tego, aby te towary mogły spełniać swoją funkcję (sprawa C-725/21).

Produkty (tj. farby) produkowane i sprzedawane przez Wnioskodawcę, przeznaczone są dla statków używanych do żeglugi na pełnym morzu wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Produkty są objęte gwarancją producenta, która obejmuje wyłącznie prawidłowe ich stosowanie. W tym celu Wnioskodawca oferuje swoim klientom dodatkowe wsparcie i instruktaż całego procesu jak Produkt należy zaaplikować, aby prawidłowo spełnił swoją funkcję. Produkty posiadają specjalne właściwości chemiczne, które umożliwiają ich przeznaczenie do malowania statków, aby chronić powierzchnię statku czy poszczególnych jego części, np. kadłuba przed szkodliwymi działaniami warunków zewnętrznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, specjalny charakter Produktów (tj. farb), ich właściwości, proces technologiczny produkcji wyróżniający ich spośród standardowych farb i powłok malarskich determinuje ich zastosowanie oraz wpisuje się w kategorię „części” wskazanej przez ustawodawcę. Produkty po ich aplikacji stają się nierozerwalnym elementem statku i są wykorzystywane do koniecznych dla eksploatacji statku celów konserwacyjnych lub remontowych, jak również są konieczne w procesie budowy nowych, kompletnych jednostek pływających. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania statku, który nie posiadając odpowiedniej powłoki narażony byłby np. na korozję uszkadzającą jego powierzchnię, co mogłoby powodować ubytki kadłuba - w tym jego przedziurawienie - a w konsekwencji uniemożliwiłoby jego eksploatację lub wręcz zniszczenie (zatonięcie).

Jednocześnie Wnioskodawca będzie posiadać dokumentację, wymienioną w opisie zdarzenia przyszłego, z której będzie wynikać zastosowanie ww. Produktów na statkach określonych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca jest zdania, że Produkty wpisują się w definicję „części” do statków pełnomorskich określonych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, będzie posiadał odpowiednią dokumentację potwierdzającą ich wykorzystanie, a w konsekwencji będzie mógł stosować stawkę 0% VAT do dostawy Produktów.

3. Formalności związane z dostawą Produktów na statek

Z uwagi na to, że dostarczane Produkty są przedmiotem specyficznych form obrotu, zgodnie z art. 269 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (dalej: „UKC”), tj. dostawy unijnych towarów na statek, nie są one zgłaszane do zwykłej procedury wywozu, jednak w określonych sytuacjach składana jest deklaracja eksportowa w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa.

W przypadku stwierdzenia przez Organ, wbrew stanowisku Wnioskodawcy, że dostawa Produktów o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy VAT jeżeli w wyniku wyżej opisanych formalności organ celny wydaje komunikat IE 599, analogicznie jak to ma miejsce w przypadku standardowego eksportu, dostawa Produktów powinna być opodatkowana 0% VAT jako eksport towarów (zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT). 

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów na terytorium kraju;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług oraz odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 1, 4 i 5 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa członkowskiego - rozumie się przez to terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:

Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a) dostawcę lub na jego rzecz, lub

b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy:

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:

Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.

Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:

Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:

1) dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;

2) dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;

3) zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.

Według art. 41 ust. 7 ustawy:

Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.

Stosownie do art. 41 ust. 8 ustawy:

Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.

Jak stanowi art. 41 ust. 9 ustawy:

Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Ponadto, na podstawie art. 41 ust. 11 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Zatem, zastosowanie stawki 0% w eksporcie towarów jest możliwe pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a w przypadku eksportu pośredniego dokument, który potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, i z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać na terytorium Polski dostaw farb przemysłowych przeznaczonych dla jednostek pływających (Produkty). Produkty będą produkowane w Belgii lub w Polsce i przechowywane w magazynie Wnioskodawcy (odpowiednio w Belgii lub w Polsce). Nabywcami Produktów będą właściciele, operatorzy, zarządcy, armatorzy statków (z siedzibą w UE lub poza UE) oraz pośrednicy. W ramach dostaw realizowanych w Polsce, Produkty będą transportowane z polskiego magazynu Spółki albo bezpośrednio na statek znajdujący się w polskim porcie albo do centrum logistycznego zlokalizowanego w Polsce i dopiero stąd na statek. Wnioskodawca przedstawił dwa warianty zdarzenia przyszłego. W Wariancie 1, Produkt nanoszony jest na statek przeznaczony do żeglugi na pełnym morzu, który budowany jest od początku lub przybywa do suchego doku w porcie w Polsce (obszar portu przeznaczony do budowy, konserwacji i naprawy statków). Dodatkowo, Wnioskodawca może świadczyć tzw. usługi techniczne polegające na monitorowaniu przygotowania powierzchni i nakładania powłok na statek. Produkty mogą być składowane w komercyjnej formule magazynu konsygnacyjnego na statku/w porcie (tego typu składowanie nie ma charakteru magazynu konsygnacyjnego, w rozumieniu przepisów podatkowych). W takim przypadku Wnioskodawca pozostaje właścicielem Produktów do momentu, w którym klient (osoba upoważniona) pobierze Produkty z magazynu w celu wykonania naprawy/konserwacji statku. W Wariancie 2, statek przeznaczony do żeglugi na pełnym morzu znajduje się w polskim porcie, ale malowanie farbą odbędzie się po opuszczeniu portu, podczas żeglugi. W obu wariantach, Wnioskodawca dostarcza Produkty z przeznaczeniem do prac remontowych/konserwacyjnych/ naprawczych/renowacji statku, natomiast nie prowadzi prac naprawczych ani konserwacyjnych statku, tj. nie przygotowuje powierzchni, nie nakłada farby ani nie zleca wykonania tej czynności.

Dokonując dostaw towarów, o których mowa we wniosku, Spółka będzie zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT.

Państwa wątpliwości dotyczą możliwości opodatkowania dostaw Produktów stawką VAT w wysokości 0%.

Państwa zdaniem, wszystkie dostawy dokonywane przez Spółkę powinny być opodatkowane na terytorium kraju stawką VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że w myśl art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw i importu:

a)jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:

  • pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób;
  • pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),
  • pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),
  • pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),
  • pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),
  • pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10), pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),
  • pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),

b)używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),

c)jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90).

Zgodnie z art. 148 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.):

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a. dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego jednostek pływających przeznaczonych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, jak również statków ratowniczych i udzielających pomocy na morzu oraz jednostek pływających przeznaczonych do rybołówstwa przybrzeżnego, z wyłączeniem, w przypadku tych ostatnich, dostaw prowiantu na pokład;

b. dostawy towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego okrętów wojennych objętych kodem 8906 10 00 nomenklatury scalonej (NS), opuszczających ich własne terytorium i kierujących się do portu lub kotwicowiska znajdującego się poza terytorium danego państwa członkowskiego;

c. dostawę, przebudowę, naprawę, konserwację, czarterowanie oraz wynajem jednostek pływających, o których mowa w lit. a) oraz dostawę, wynajem, naprawę i konserwację sprzętu, łącznie ze sprzętem rybackim, będącego częścią tych jednostek lub służącego ich eksploatacji;

d. świadczenie usług innych niż usługi, o których mowa w lit. c), na bezpośrednie potrzeby jednostek pływających, o których mowa w lit. a), oraz ich ładunków; (...).

W kontekście powyższego przepisu należy przywołać orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 3 września 2015 r., o sygn. C-526/13, w którym Trybunał uznał, że „Artykuł 148 lit. a) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że zwolnienie przewidziane w tym przepisie co do zasady nie ma zastosowania do dostaw towarów w celu zaopatrzenia w paliwo i zaopatrzenia ogólnego dokonanych na rzecz pośredników działających we własnym imieniu, nawet jeśli w chwili dostawy ostateczne przeznaczenie towarów jest znane i zostało wykazane w należyty sposób, a potwierdzające to dowody zostają przedłożone organom podatkowym zgodnie z przepisami krajowymi”.

Z powołanego wyroku wynika, że nawet w przypadku, gdy dostawca dokonujący dostaw towarów na rzecz pośrednika posiada dowody potwierdzające ostateczne przeznaczenie tych towarów na potrzeby danej jednostki pływającej, nie może skorzystać ze zwolnienia z art. 148 lit. a) ww. dyrektywy.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych jednostek, jeżeli są w nie wbudowywane lub służą ich eksploatacji.

Z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, w kontekście przytoczonego orzeczenia TSUE wynika, że preferencyjna stawka podatku VAT 0% w odniesieniu do dostaw towarów do jednostek, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy nie ma zastosowania w sytuacji, gdy dostawa dokonywana jest na rzecz pośrednika, nawet jeśli części są przeznaczone na ww. jednostki, w celu bezpośredniego ich wykorzystania zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, czy też w celu odsprzedaży innemu podmiotowi, który następnie wykorzysta je na cele określone w powołanym przepisie.

Powyższe potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z 29 października 2020 r. sygn. I FSK 160/18 stwierdził m.in., że: „Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrując skargę kasacyjną za zasadne uznał w tym sporze stanowisko organu, z uwagi na trafność zarzutu naruszenia art. 83 ust. 1 pkt 3 w zw. z pkt 1 VATU oraz w zw. z art. 148 lit. c) dyrektywy VAT, poprzez błędną wykładnię polegającą na przyjęciu, że w rozumieniu ww. przepisu stawka podatku w wysokości 0% znajdzie zastosowanie do dostaw towarów na rzecz pośrednika, który nabywa je nie w celu ich wykorzystania (wbudowania w statek lub do jego eksploatacji), lecz dalszej odsprzedaży, podczas gdy Sąd powinien był przyjąć, że warunkiem koniecznym do zastosowania stawki podatku w tej wysokości jest dokonanie dostawy bezpośrednio na rzecz odbiorcy ostatecznego. (…) art. 83 ust. 1 pkt 3 VATU należy rozumieć w ten sposób, że stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do jednostek pływających (używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów), i wyposażenia tych jednostek, jeżeli transakcja odbywa się na rzecz podmiotu, u którego bezpośrednio dana część jest wykorzystywana, to znaczy jest wbudowywana w statek lub służy jego eksploatacji.”

Zatem, w celu skorzystania z ww. preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0% istotne jest, aby sprzedaż odbywała się na rzecz podmiotu budującego lub eksploatującego statek lub też zajmującego się remontem, przebudową lub konserwacją statku lub jego części składowych. Jednocześnie dla zastosowania omawianej preferencji nie ma znaczenia, czy dostawa towarów dotyczy jednostek nowo budowanych, czy też już eksploatowanych.

Z uwagi na brak definicji ustawowej „części” i „wyposażenia” należy odnieść się do powszechnie przyjętego rozumienia tych pojęć. Według „Słownika języka polskiego” PWN (https://sjp.pwn.pl), pod pojęciem „części” należy rozumieć przedmiot stanowiący jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości. Natomiast przez „wyposażenie” należy rozumieć urządzenie potrzebne do prawidłowego funkcjonowania czegoś lub urządzenie dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia uważanego za główne. W tym kontekście części, to takie gotowe elementy, których charakter wymusza użycie ich jako elementów wbudowywanych lub służących eksploatacji danej jednostki pływającej, dostarczane na potrzeby budowy (remontu) konkretnego statku, np.: profile kadłubowe, maszty, systemy hydrauliczne, itp. Z kolei wyposażenie służące eksploatacji statku to urządzenia potrzebne do prawidłowego funkcjonowania statku np.: urządzenia nawigacyjne (radary, echosondy, żyrokompasy), układy sterownicze, układy nadzoru (alarmowe i sygnalizacyjne), wyposażenie kajut, itp. Z kolei „remont” to doprowadzenie jakiegoś budynku lub urządzenia do stanu używalności, natomiast „konserwacja” to zabiegi mające na celu utrzymanie czegoś w dobrym stanie.

W opisie zdarzenia przyszłego wskazali Państwo, że Produkty mogą być wykorzystane na różnym etapie cyklu eksploatacji statku, niemniej jednak każdorazowo będą to statki klasyfikowane do jednej z następujących kategorii:

  • jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:
  • pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),
  • pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),
  • pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),
  • pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),
  • pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10),
  • pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),
  • pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),
  • używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),
  • jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90).

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują więc, że Spółka będzie sprzedawała Produkty do jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jednocześnie wskazali Państwo, że Produkty przeznaczone są dla statków używanych do żeglugi na pełnym morzu narażonych na niekorzystne warunki środowiskowe (słona woda, wahania temperatury). Natomiast oferowane przez Państwa Produkty posiadają specjalne właściwości chemiczne i szeroki zakres funkcji, które m.in. ułatwiają konserwację statku, zapewniają odporność na korozję oraz zapobiegają zanieczyszczeniom kadłuba. Produkty mogą być wykorzystane na różnym etapie cyklu eksploatacji statku, tj. w ramach naprawy, konserwacji lub budowy nowego statku, jak również do konserwacji aktywnego statku podczas żeglugi po morzu. Powyższe pozwala uznać Produkty dostarczane przez Spółkę za części/wyposażenie jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, które służą ich eksploatacji.

Wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 1, 3, 5 i 7 dotyczą możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w sytuacji, gdy Spółka będzie dokonywała dostaw Produktów na rzecz właściciela, operatora, zarządcy lub armatora statku.

W analizowanych przypadkach, Produkty będą transportowane od Wnioskodawcy z Polski bezpośrednio na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni i wykorzystane podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku wykonywanych w polskim porcie/stoczni (pytanie 1) lub podczas prac wykonywanych w trakcie żeglugi (pytanie 5), lub też będą transportowane od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a dopiero stąd na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni i wykorzystane albo podczas prac remontowych/ naprawczych/ budowy statku w polskim porcie/stoczni (pytanie 3) albo podczas prac wykonywanych podczas żeglugi (pytanie 7). Produkty wykorzystywane podczas prac prowadzonych w trakcie żeglugi (pytanie 5 i 7) – są przedmiotem deklaracji eksportowej składanej w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa. Jednocześnie, odnośnie wszystkich przypadków (pytanie 1, 3, 5 i 7) Spółka wskazała, że przeniesie prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę w czasie, gdy towar będzie znajdował się na terytorium Polski, tj. na statku znajdującym się w polskim porcie/stoczni (pytanie 1, 5) lub w momencie dostarczenia towarów do centrum logistycznego (pytanie 3 i 7).

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują więc, że opisane transakcje będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski, na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy. Jednocześnie, skoro przedmiotem dostaw będą Produkty służące eksploatacji jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, a bezpośrednimi nabywcami tych towarów będą właściciele, operatorzy, zarządcy lub armatorzy statku, dostawy towarów dokonywane przez Spółkę będą opodatkowane stawką VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że będą Państwo mieli prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 dla dostawy towarów (Produktów) przeznaczonych do jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, realizowanych na rzecz właściciela, operatora, zarządcy lub armatora statku, w przypadku, gdy Produkty transportowane będą:

  • bezpośrednio na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni (pytanie 1),
  • bezpośrednio na statek znajdujący się w polskim porcie w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi (pytanie 5),
  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni (pytanie 3) oraz
  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek znajdujący się w polskim porcie w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi (pytanie 7).

Tym samym stanowisko w zakresie pytania 1, 3, 5 i 7 jest prawidłowe.

Natomiast wątpliwości sformułowane w pytaniu nr 2, 4, 6 i 8 dotyczą sytuacji, gdy Spółka dokona dostaw Produktów na rzecz Pośrednika, który z kolei sprzeda je finalnemu odbiorcy, którym może być właściciel, operator, zarządca lub armator statku. W zależności od warunków transakcji, Pośrednik albo tylko kupuje i sprzedaje towary lub też dodatkowo odpowiada za transport towarów od Wnioskodawcy do finalnego nabywcy (na statek). Przy czym, Produkty mogą być transportowane od Wnioskodawcy w Polsce bezpośrednio na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku wykonywanych w polskim porcie/stoczni (pytanie 2) lub podczas prac remontowych/ naprawczych statku wykonywanych podczas żeglugi (pytanie 6). Produkty mogą być również transportowane od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego również zlokalizowanego w Polsce a następnie na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni z przeznaczeniem do wykonania prac remontowych/naprawczych/budowy statku w tym porcie/stoczni (pytanie 4) lub do prac konserwacyjnych/naprawczych statku wykonywanych podczas żeglugi (pytanie 8). Jednocześnie z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w sytuacjach, objętych pytaniami 2, 4, 6 i 8 - do dostawy pomiędzy Spółką i pośrednikiem dojdzie na terytorium Polski. Spółka wskazała bowiem, że przeniesie prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę w Polsce, w momencie, gdy towar będzie znajdował się na statku znajdującym się w polskim porcie/stoczni (pytanie 2 i 6) lub w momencie dostarczenia towarów do centrum logistycznego w Polsce (pytanie 4 i 8). Zatem, na terytorium Polski dojdzie do czynności opodatkowanej podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązujących przepisów prawa należy jednak uznać, że w przypadku, gdy Spółka dokona dostawy Produktów na terytorium Polski na rzecz pośrednika nie zostaną spełnione warunki do opodatkowania dokonanych dostaw towarów stawką VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Jak wskazałem, warunkiem zastosowania stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy jest dokonanie dostawy części do jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy i wyposażenia tych jednostek bezpośrednio na rzecz odbiorcy ostatecznego, tj. do podmiotu, u którego dana część jest wykorzystywana. W analizowanej sprawie, pośrednik nie jest podmiotem bezpośrednio budującym statek, eksploatującym go lub zajmującym się remontem, przebudową lub konserwacją statku lub jego części składowych. Z wniosku wynika bowiem, że Pośrednik nabędzie Produkty od Spółki, a następnie sprzeda je klientowi będącemu właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku. W kontekście przytoczonych przepisów bez znaczenia pozostaje fakt, że fizycznie dostarczą Państwo towary na jednostkę pływającą wymienioną w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy (bezpośrednio lub poprzez centrum logistyczne), gdyż formalnie dokonają Państwo dostaw towarów na rzecz pośrednika, który nie jest właścicielem, operatorem, zarządcą lub armatorem statku.

W konsekwencji należy uznać, że nie będą Państwo mieli prawa do zastosowania stawki VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 dla dostawy towarów (Produktów) przeznaczonych do jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, realizowanych na rzecz pośrednika, w przypadku, gdy Produkty transportowane są:

  • bezpośrednio na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni (pytanie 2),
  • bezpośrednio na statek znajdujący się w polskim porcie w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi (pytanie 6),
  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek znajdujący się w polskim porcie/stoczni w celu wykorzystania Produktu podczas prac remontowych/naprawczych/budowy statku w polskim porcie/stoczni (pytanie 4) oraz
  • od Wnioskodawcy w Polsce do centrum logistycznego w Polsce a następnie na statek znajdujący się w polskim porcie w celu wykorzystania Produktu do prac remontowych/naprawczych statku podczas żeglugi (pytanie 8).

Przy czym, z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w przypadku, gdy Produkty będą wykorzystane do prac konserwacyjnych/naprawczych statku realizowanych podczas żeglugi, natomiast zostaną dostarczone do klienta albo bezpośrednio na statek znajdujący się w polskim porcie (pytanie 6) albo zostaną dostarczone do centrum logistycznego a dopiero stąd do klienta na statek znajdujący się w polskim porcie (pytanie 8) - Produkty są przedmiotem deklaracji eksportowej składanej w systemie AES oraz jest sporządzana celna dokumentacja eksportowa. Spółka wskazała, że nie ma wiedzy, czy nastąpi wywóz towarów (Produktów) z Polski poza terytorium Unii Europejskiej, ale domniemywa, że w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz nabywcy nastąpi wywóz Produktów z Polski poza terytorium UE.

Z powołanego art. 2 pkt 8 ustawy wynika, że aby czynność mogła być uznana za eksport towarów, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:

  • ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
  • wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.

Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” ma gwarantować, że faktycznie nastąpił wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.

Zgodnie z powołanym art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby Spółka mogła opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - musi posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy.

Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”. Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE 515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE 518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE 518 system AES generuje automatycznie komunikat IE 599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE 599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.

Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE 599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.

Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:

  • elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany w systemie AES,
  • wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
  • elektroniczny komunikat IE 599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.

Nadmieniam także, że od 31 października 2024 r. nastąpiło ogólnopolskie uruchomienie systemu AES/ECS2 PLUS, w którym nie funkcjonuje już komunikat IE 599. W związku z tym, na terytorium Polski nie jest już wydawany komunikat IE 599, gdyż został on zastąpiony komunikatem CC599C, który pełni jednak taką samą rolę jak jego poprzednik, tj. jest dokumentem celnym stanowiącym potwierdzenie wywozu towaru.

Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki VAT 0% przy eksporcie towarów będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES (AES/ECS2 PLUS) lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.

Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.

W analizowanej sprawie Spółka wskazała, że w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz pośrednika posiadającego siedzibę w UE lub poza terytorium UE towar zostanie wywieziony z Polski poza terytorium Unii Europejskiej. Wywóz ten zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny. Spółka będzie zgłaszać towary do odprawy celnej w Polsce, do polskich organów celnych i wystąpi jako eksporter na zgłoszeniu celnym. Przy czym, Spółka nie będzie dokonywała wywozu towarów z Polski na terytorium państwa trzeciego. Spółka dostarczy Produkty do portu i przekaże na statek (pytanie 6) lub dostarczy Produkty do centrum logistycznego, skąd zostaną przetransportowane do portu i przekazane na statek (pytanie 8). Następnie, nabywca dokona wywozu towarów z Polski. Jednocześnie Spółka wskazała, że w sytuacji objętej pytaniem 6 i 8, na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza Unię Europejską będzie posiadała komunikat IE599/CC599C. Natomiast w przypadku braku komunikatu IE599/CC599C Spółka będzie posiadać dokumenty alternatywne, tj. kopię faktury sprzedaży, pisemne potwierdzenie dostarczenia Produktów na statek/do portu oraz potwierdzenie płatności za produkt.

Zatem skoro, wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej nastąpi w wyniku dostawy towarów dokonanej przez Spółkę na rzecz pośrednika i zostanie potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych należy uznać, że transakcja objęta pytaniem 6 i 8 będzie stanowić eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b) ustawy. Jednocześnie, w przypadku, gdy na potwierdzenie wywozu towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej Spółka będzie posiadała komunikat IE599/CC599C należy przyjąć, że Spółka będzie miała prawo do opodatkowania realizowanej dostawy towarów stanowiącej eksport towarów stawką VAT w wysokości 0%.

Natomiast w sytuacji, gdy Spółka nie będzie posiadała komunikatu IE599/CC599C, a jedynie kopię faktury sprzedaży, pisemne potwierdzenie dostarczenia Produktów na statek/do portu oraz potwierdzenie płatności za produkt, nie będzie miała prawa do zastosowania stawki VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów. Należy bowiem zauważyć, że żaden ze wskazanych przez Państwa dokumentów, tj. kopia faktury sprzedaży, pisemne potwierdzenie dostarczenia Produktów na statek/do portu oraz potwierdzenie płatności za produkt nie ma charakteru urzędowego. Dokumenty te mają jedynie charakter informacyjny.

Tym samym, dokumenty wskazane we wniosku, tj. kopia faktury sprzedaży, pisemne potwierdzenie dostarczenia Produktów na statek/do portu oraz potwierdzenie płatności za produkt nie będą dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium UE, o których mowa w art. 41 ust. 6 i ust. 6a ustawy. W konsekwencji na podstawie ww. dokumentów nie będą mieli Państwo prawa do zastosowania stawki VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów.

We własnym stanowisku w sprawie dotyczącym pytań 2, 4, 6 i 8 wskazali Państwo, że dostawy dokonane przez Spółkę będą opodatkowane stawką VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 odporność na korozję, łatwość konserwacji, wygląd, a także zapobieganie zanieczyszczeniom kadłuba ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym, z Państwa stanowiska wynika również, że dostawy unijnych towarów na statek nie są zgłaszane do zwykłej procedury wywozu, ale w określonych sytuacjach, składana jest deklaracja eksportowa w systemie AES i sporządzana jest celna dokumentacja eksportowa. W związku z tym, Państwa zdaniem, jeżeli w wyniku ww. formalności organ celny wydaje komunikat IE 599 (analogicznie jak to ma miejsce w przypadku standardowego eksportu), to dostawa Produktów dokonana przez Spółkę powinna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 0% jako eksport towarów.

Z rozstrzygnięcia przyjętego w tej sprawie wynika, że dostawy Produktów, których dotyczą pytania 2, 4, 6 i 8 dokonane na rzecz pośrednika nie spełniają warunków do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jednocześnie wskazałem, że transakcje objęte pytaniem 6 i 8 potwierdzone komunikatem IE599/CC599C mogą być opodatkowane stawką VAT 0% właściwą dla eksportu towarów. Natomiast transakcje, co do których Spółka nie posiada komunikatu IE599/CC599C, a posiada jedynie dokumenty alternatywne – nie podlegają opodatkowaniu stawką VAT 0% przewidzianą dla eksportu towarów.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko w zakresie pytania 2, 4, 6 i 8 należy uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informujemy, że wydając interpretację nie przeprowadzamy postępowania dowodowego i opieramy się wyłącznie na elementach zdarzenia przedstawionych we wniosku.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Podkreślam, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.