
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w zakresie skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 grudnia 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania Państwa za podatnika z tytułu importu usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lutego 2025 r. (wpływ ePUAP 7 luty 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Fundacja „(…)” (dalej jako: „Fundacja”) wpisana jest do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego za numerem (…). Fundacja została wpisana do wyżej wymienionego rejestru w dniu (...) roku przez sąd rejestrowy, tj. Sąd Rejonowy (…), (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja posiada nadany numer NIP (…) oraz REGON (…). Siedziba Fundacji znajduje się w (…). Fundacja zarejestrowana jest do VAT-UE. W skład organu zarządzającego Fundacji wchodzą trzy osoby, niezmiennie od dnia zarejestrowania w Fundacji.
Do celów Fundacji należy:
1.Podejmowanie inicjatyw edukacyjnych i edukacja w zakresie praw człowieka i innych zagadnień edukacji obywatelskiej.
2.Edukacja w zakresie krytycznego myślenia i umiejętności korzystania z mediów.
3.Wspieranie podnoszenia i popularyzacji kultury prawnej.
4.Promowanie wartości praw człowieka, upowszechnianie wiedzy i umiejętności prawnych.
5.Promocja tematu wspierania (…) społeczeństwa obywatelskiego na arenie międzynarodowej.
6.Promocja (…) kultury i języka na arenie międzynarodowej.
7.Promocja agendy równości płci wśród społeczeństwa obywatelskiego na (…).
8.Rozwój społeczeństwa obywatelskiego, organizacja i obrona procesów przemian demokratycznych i solidaryzacji społeczeństwa na (…).
9.Upowszechnianie międzynarodowych standardów zakresie prawa i praktyki ich stosowania.
10.Wspieranie edukacji, podnoszenia kwalifikacji specjalistów i zainteresowanych osób w zakresie wdrażania międzynarodowych standardów w prawie.
Fundacja realizuje swoje cele statutowe. W ramach realizowania celów statutowych opisanych powyżej Fundacja dokonuje nabycia usług na terytorium Unii Europejskiej. Wszystkie nabywane usługi związane są wyłącznie z realizacją celów statutowych. Fundacja nie posiada statusu przedsiębiorcy i nie jest wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Ze względu na to, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, uważa ona, że nie jest podatnikiem z tytułu importu usług.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.
W odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo następująco:
1.kiedy miała miejsce transakcja/świadczenie, o którym mowa we wniosku
Transakcja miała miejsce w dniu 4 września 2024 r. Przykładowo, gdyż transakcji było więcej niż jedna.
2.czy Państwa Fundacja jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a jeśli tak, to od kiedy i z tytułu jakich czynności zostali Państwo zarejestrowani
Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
3.od kiedy i z tytułu jakich czynności Fundacja jest zarejestrowanym do podatku VAT-UE
Fundacja zapobiegawczo zarejestrowała się do VAT-UE. Data rejestracji to 28 sierpnia 2024 r.
4.czy podmioty, od których nabywacie usługi są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy nie posiadają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w świadczeniu tych usług.
Podmioty, od których Fundacja nabywa usługi są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy nie posiadają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w świadczeniu tych usług. Są to przedsiębiorcy mający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności za granicą.
5.na czym polegają usługi nabywane przez Państwa Fundację (prosiłem w sposób ogólny, opisać co obejmują nabywane usługi, czego dotyczą, w jaki sposób są realizowane, z czym należy je identyfikować), do czego są zobowiązane strony w związku z opisanym świadczeniem
Usługi nabywane przez Fundację polegają np. na zorganizowaniu i poprowadzeniu webinaru online na wcześniej określony przez Fundację temat. Fundacja realizuje cele statutowe i w ramach tej realizacji organizuje webinary. Przez webinar należy rozumieć tu szkolenie online na określony temat. Osoba świadcząca taką usługę wystawia Fundacji fakturę.
6.czy usługi nabywane przez Państwa Fundację usługi stanowią usługi, do których ma zastosowanie art. 28b ustawy z 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), tj. są to usługi do których nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n
W związku z tym, że Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej, w jej ocenie nie ma zastosowania art. 28b ustawy o VAT. Fundacja nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy Fundacja nieprowadząca działalności gospodarczej, a realizująca wyłącznie cele statutowe, i w ramach realizacji tych celów nabywa usługi na terytorium Unii Europejskiej, nie jest podatnikiem z tytułu importu usług VAT-UE?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie art. 2 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa”) import usług to świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
2.usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Stosownie do art. 28a Ustawy, przez podatnika rozumie się:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6 Ustawy,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.
Jednak podatnikiem jest także ten, kto prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu Ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W ocenie Fundacji, dopóki zajmuje się ona wyłącznie działalnością statutową nieodpłatną, nie może być uznana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy. Jeżeli zatem działalność Fundacji nie stanowi działalności gospodarczej, to tym bardziej nie można uznać, iż prowadzi ona działalność gospodarczą, odpowiadającą działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy. Nie może więc zostać uznana za podatnika w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4b) w związku z art. 28a pkt 1 lit. a) Ustawy. W przedmiotowym stanie faktycznym warunek zawarty w art. 28a pkt 1 lit. b) Ustawy nie jest spełniony, gdyż Fundacja nie jest zidentyfikowana dla celów podatku od towarów i usług w Polsce ani podatku od wartości dodanej. Skutkiem tego nie jest podatnikiem w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4b) w związku z art. 28a pkt 1 lit. b) Ustawy.
Podsumowując Fundacja uważa, że dopóki zajmuje się wyłącznie działalnością statutową nieodpłatną, nie może być ona uznana za podmiot prowadzący działalność gospodarczą, o którym mowa w art. 15 ust. 2 Ustawy. Skoro działalność Fundacji nie stanowi działalności gospodarczej, to tym bardziej nie można uznać, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4b) oraz art. 28a, art. 28b Ustawy.
Z uwagi na powyższe, Fundacja nie jest podatnikiem z tytułu importu usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:
Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
a)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
b)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
c)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Wskazać należy, że nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
- w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy:
Przepisy ust. 1 pkt 4 i 5 oraz ust. 2 stosuje się również, w przypadku gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy lub dokonującego dostawy towarów, jeżeli usługodawca lub dokonujący dostawy towarów posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, nie uczestniczy w tych transakcjach.
Zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy. Jednocześnie, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia usługi nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego musi znajdować się na terytorium Polski.
Kwestie dotyczące miejsca świadczenia przy świadczeniu usług uregulowane zostały w rozdziale 3 działu V ustawy.
I tak, stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak stanowi art. 28b ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Ponadto, w odniesieniu do pewnych kategorii usług, przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprowadzają szczególne regulacje dotyczące miejsca świadczenia.
I tak, stosownie do art. 28g ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy, oraz usług pomocniczych związanych z usługami wstępu na te imprezy, świadczonych na rzecz podatnika, jest miejsce, w którym te imprezy faktycznie się odbywają.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.
Za podatników, w świetle art. 28a pkt 1 ustawy, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Natomiast przepis art. 28a pkt 2 ustawy uszczegóławia normę zawartą w pkt 1 lit. a, przez wskazanie, że pojęcie podatnika, na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, obejmuje również sytuację, gdy podatnik, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, nabywa usługi dla czynności niepodlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.
Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166).
W myśl art. 1 ustawy o fundacjach:
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
W myśl art. 4 ustawy o fundacjach:
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
Art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach wskazuje, że:
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu i statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Co do zasady, na podstawie ww. przepisów, działalność fundacji można więc podzielić na działalność statutową (związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).
Jak wynika z okoliczności sprawy Fundacja nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast 28 sierpnia 2024 r. zarejestrowała się zapobiegawczo jako podatnik VAT-UE. Fundacja realizuje swoje cele statutowe, do których należy: podejmowanie inicjatyw edukacyjnych i edukacja w zakresie praw człowieka i innych zagadnień edukacji obywatelskiej, edukacja w zakresie krytycznego myślenia i umiejętności korzystania z mediów, wspieranie podnoszenia i popularyzacji kultury prawnej, promowanie wartości praw człowieka, upowszechnianie wiedzy i umiejętności prawnych, promocja tematu wspierania (…) społeczeństwa obywatelskiego na arenie międzynarodowej, promocja (…) kultury i języka na arenie międzynarodowej, promocja agendy równości płci wśród społeczeństwa obywatelskiego na (…), rozwój społeczeństwa obywatelskiego, organizacja i obrona procesów przemian demokratycznych i solidaryzacji społeczeństwa na (…), upowszechnianie międzynarodowych standardów zakresie prawa i praktyki ich stosowania, wspieranie edukacji, podnoszenia kwalifikacji specjalistów i zainteresowanych osób w zakresie wdrażania międzynarodowych standardów w prawie.
W związku z realizacją ww. celów statutowych Fundacja dokonała nabycia usług a terytorium UE. Usługi te polegają np. na zorganizowaniu i poprowadzeniu webinaru online na wcześniej określony przez Fundację temat. Fundacja realizuje cele statutowe i w ramach tej realizacji organizuje webinary, przez które należy rozumieć szkolenie online na określony temat.
Podmioty, od których Fundacja nabywa usługi są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy nie posiadają siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, które uczestniczy w świadczeniu tych usług. Są to przedsiębiorcy mający siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności za granicą.
W związku z nabyciem usług na terytorium UE służących wyłącznie na cele statutowe, Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy Fundacja jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia importu usług.
Przechodząc na grunt prawa podatkowego, odnośnie Państwa wątpliwości należy ponownie zaznaczyć, że przepis art. 28a ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza odrębną definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Istotą tego przepisu jest natomiast odróżnienie podmiotów znajdujących się w sferze aktywności gospodarczej od konsumentów.
Należy podkreślić, że działalność gospodarcza, w rozumieniu ustawy o VAT, nie musi być – co do zasady – prowadzona w celu uzyskania zysku. W ramach działalności gospodarczej podatnik VAT może dążyć do osiągnięcia celów inne niż zarobkowe. Tym samym, podatnikami VAT mogą być również podmioty typu „non profit”, realizujące np. zadania charytatywne, przy czym, opodatkowaniu mogą podlegać jedynie takie czynności tych podatników, działających w tym charakterze, które są realizowane pod tytułem odpłatnym. Bez znaczenia także dla bycia podatnikiem VAT jest efekt prowadzonej działalności, w szczególności, czy jest to działalność dochodowa, czy też nie.
Odnośnie powyższego należy wskazać, że – jak wynika z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy – podatnikami są podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Oznacza to, że brak charakteru zarobkowego wykonywanych przez Państwa czynności nie może stanowić przesłanki wyłączającej ten podmiot z definicji podatnika określonej w powyższym przepisie.
Należy zatem stwierdzić, że wykonując samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy i świadcząc czynności nieodpłatne, a więc niepodlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, spełniają Państwo przesłanki wynikające z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy i jesteście Państwo podatnikiem w rozumieniu tego przepisu.
W konsekwencji miejsce świadczenia, a tym samym opodatkowania nabytych przez Państwa usług webinariów należy rozstrzygać na podstawie przepisów regulujących miejsce świadczenia usług na rzecz podmiotu będącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności nabywają Państwo usługi webinariów online o charakterze szkolenia na określony przez Fundację temat. Wskazać w tym miejscu należy, że udział w szkoleniu w formie online, o charakterze wirtualnym – czyli takim, które nie odbywa się w konkretnym fizycznie wyodrębnionym miejscu, a uczestnik bierze w nim udział poprzez łącze elektroniczne – niewątpliwie brak jest elementu fizycznego wstępu na szkolenie, co wynika z wirtualnego charakteru tego szkolenia. Tym samym norma art. 28g ust. 1 ustawy nie będzie miała zastosowania w przypadku szkolenia w formie online (wirtualnego). W tym przypadku zastosowanie znajdzie ogólna zasada wynikająca z art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie usługobiorca posiada swoją siedzibę, tj. Polska. Tym samym nabyta przez Państwa usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce.
W przypadku usług, do których stosuje się art. 28b ustawy dla zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy usługodawcą musi być podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju natomiast usługobiorcą musi być podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy usługa, o której mowa we wniosku, została zakupiona od podmiotu zagranicznego nieposiadającego siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski. Spełniona jest więc przesłanka, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy. Jak już ustaliłem Państwo w odniesieniu do nabywanych usług występujecie jako podatnik, co więcej zarejestrowani jesteście Państwo na potrzeby podatku VAT – UE. Spełniony więc jest także warunek, wynikający z art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy odnoszący się do usługobiorcy.
Zatem, skoro spełnione są łącznie wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, powodujące że usługobiorca jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego w związku z nabyciem usług to należy stwierdzić, że Fundacja jako podmiot spełniający przesłanki uznania za podatnika jest zobowiązana do rozliczenia podatku należnego z tytułu nabycia usług, o których mowa we wniosku, w ramach importu usług.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.