
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2025 r. (data wpływu 31 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca spółka A. (dalej: „Spółka”, „Wykonawca”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. handel energią elektryczną, a także działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne oraz pozostałe badania i analizy techniczne. W ramach tej działalności Spółka m.in.:
- ocenia projekty modernizacyjne zgłoszone przez zlecające podmioty (w tym jednostki samorządu terytorialnego) pod kątem możliwości uzyskania świadectw efektywności energetycznej (dalej „Białe Certyfikaty”),
- wykonuje audyty efektywności energetycznej dla przedsięwzięć przyczyniających się do poprawy efektywności energetycznej,
- opracowuje wnioski do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (dalej: „Prezes URE”) o wydanie Białych Certyfikatów dla tych przedsięwzięć,
- uczestniczy w postępowaniach przed Prezesem URE, na podstawie otrzymanego od podmiotu realizującego przedsięwzięcie upoważnienia.
Spółka planuje, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podjąć czynności zmierzające do uzyskania Białych Certyfikatów dla wybranych przedsięwzięć realizowanych przez inny podmiot (dalej: „Zamawiający”). Zamawiający ten planuje zrealizować inwestycje poprawiające efektywność energetyczną, które uprawniają do wystąpienia z wnioskiem o przyznanie Białych Certyfikatów w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 1047, dalej: „Ustawa EE”).
Zgodnie z zawartą przez Spółkę z Zamawiającym umową (dalej: „Umowa”), Zamawiający powierza Spółce (Wykonawcy) następujące zadania:
- ocenę projektów modernizacyjnych pod kątem ich kwalifikacji do uzyskania Białych Certyfikatów,
- sprawdzenie zgodności planowanych przedsięwzięć z wymogami Ustawy EE,
- wykonanie audytów efektywności energetycznej dla pozytywnie zweryfikowanych przedsięwzięć,
- przygotowanie dokumentacji i złożenie wniosku do Prezesa URE o wydanie Białych Certyfikatów (wraz z uiszczaniem wszelkich niezbędnych opłat skarbowych),
- złożenie do Prezesa URE zawiadomienia o zakończeniu realizacji przedsięwzięcia,
- pozyskanie Białych Certyfikatów na rzecz Spółki lub innego podmiotu z jej grupy kapitałowej,
- przedstawienie uzyskanych Białych Certyfikatów do umorzenia przez Spółkę lub inny podmiot z jej grupy kapitałowej, jeśli będą one potrzebne do wypełnienia obowiązku, o którym mowa w art. 10 ust. 1 Ustawy EE.
Umowa obowiązuje na czas nieokreślony i wygasa z chwilą uchylenia przepisów określających system Białych Certyfikatów, nie wcześniej jednak niż po zakończeniu procesu wydawania Białych Certyfikatów przez Prezesa URE.
Zamawiający umożliwi Spółce wykonanie wizji lokalnych i dostarczenie niezbędnej dokumentacji technicznej, w tym opisów przedsięwzięć, protokołów odbioru, danych o zużyciu i cenach mediów energetycznych. Ponadto Zamawiający udzieli Spółce pełnomocnictwa do wystąpienia z wnioskiem do Prezesa URE o wydanie Białych Certyfikatów.
Spółka – w myśl postanowień Umowy – występuje o wydanie Białych Certyfikatów jako osoba (podmiot upoważniony) upoważniona w rozumieniu art. 20 ust. 3 pkt 2 Ustawy EE. Z tego względu Białe Certyfikaty będą przypisane do rejestru Spółki. Alternatywnym rozwiązaniem przewidzianym w umowie jest udzielenie upoważnienia na rzecz innej spółki z grupy kapitałowej Spółki, a w konsekwencji spółka z grupy kapitałowej będzie wówczas podmiotem upoważnionym w rozumieniu przedmiotowego przepisu, a Białe Certyfikaty będą przypisane na jej rejestr.
Spółka, za czynności związane z przygotowaniem i złożeniem wniosku, przeprowadzeniem audytów oraz pozyskaniem Białych Certyfikatów, otrzymuje swoje wynagrodzenie w formie opłaty powiązanej z wolumenem uzyskanych Białych Certyfikatów. Jednocześnie Umowa przewiduje wynagrodzenie należne Zamawiającemu z tytułu „udostępnienia” realizowanych przedsięwzięć jako podstawy do uzyskania Białych Certyfikatów. Jest ono obliczane w odniesieniu do liczby przyznanych Białych Certyfikatów oraz uzyskanej ostatecznie ceny. W określonych przypadkach (np. gdy cena kontraktu ciągłego na TGE spada poniżej ustalonego w Umowie pułapu) wynagrodzenie Zamawiającego może zostać ustalone procentowo w stosunku do łącznej wartości uzyskanej ze sprzedaży Białych Certyfikatów.
Rozliczenia między Spółką a Zamawiającym mogą następować na podstawie faktur VAT bądź not obciążeniowych – w zależności od wyniku interpretacji przepisów podatkowych i końcowych ustaleń między stronami Umowy.
Wątpliwości Spółki dotyczą tego, w jaki sposób Spółka powinna rozliczyć się z Zamawiającym, skoro Zamawiający udostępnia Przedsięwzięcie, a Spółka z tytułu umorzenia Białych Certyfikatów może uzyskać korzyść w postaci spełnienia swojego obowiązku oszczędności energii (bądź obowiązku innego podmiotu z grupy).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Działania dotyczące pozyskania i sprzedaży Białych Certyfikatów będą wykonywane przez Spółkę we własnym imieniu i na własny rachunek. Oznacza to, że to Spółka będzie podmiotem uprawnionym do składania wniosków o wydanie świadectw efektywności energetycznej oraz do ich późniejszej sprzedaży lub do składania wniosków o ich umorzenie zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1047).
Właścicielem świadectw efektywności energetycznej będzie Spółka. Zgodnie z umową zawartą z Zamawiającym, to Spółka występuje o wydanie Białych Certyfikatów i w konsekwencji są one przypisane do jej rejestru.
Wszelkie wydatki związane z nabyciem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej będzie ponosić Spółka. Obejmuje to koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, opłatami skarbowymi oraz ewentualnymi kosztami transakcyjnymi związanymi z obrotem certyfikatami.
Stosunek prawny łączący Spółkę z Zamawiającym opiera się na umowie nienazwanej. W analizowanym przypadku nie występuje stosunek powiernictwa pomiędzy Spółką a Zamawiającym. Oznacza to, że nie dochodzi do powierniczego nabycia praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej ani do ich przeniesienia na rzecz osób trzecich przez Spółkę działającą na rachunek Zamawiającego.
Decyzje dotyczące sprzedaży świadectw efektywności energetycznej będzie podejmować Spółka. To Spółka jako właściciel Białych Certyfikatów będzie odpowiedzialna za ich zbycie/umorzenie, a Zamawiający nie będzie miał wpływu na sposób i moment ich sprzedaży/umorzenia.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym zapłata przez Spółkę na rzecz Zamawiającego wynagrodzenia tytułem udostępnienia Spółce przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej celem złożenia przez Spółkę wniosku o wydanie Białych Certyfikatów i ich pozyskanie na rzecz Spółki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na gruncie art. 5 ust. 1 Ustawy VAT?
2)W przypadku uznania, że zapłata przez Spółkę na rzecz Zamawiającego wynagrodzenia tytułem udostępnienia Spółce przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej celem złożenia przez Spółkę wniosku o wydanie Białych Certyfikatów i ich pozyskanie na rzecz Spółki stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięć, na podstawie których uzyskano Białe Certyfikaty?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Odpowiedź na pytanie nr 1
Zapłata przez Spółkę na rzecz Zamawiającego wynagrodzenia tytułem udostępnienia przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej, celem złożenia przez Spółkę wniosku o wydanie Białych Certyfikatów i ich pozyskanie na rzecz Spółki, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 Ustawy VAT.
Czynność ta jest wynikiem realizacji wzajemnych zobowiązań umownych, gdzie Zamawiający umożliwia Spółce wykorzystanie przedsięwzięcia jako podstawy do uzyskania Białych Certyfikatów. Ponieważ brak jest bezpośredniego świadczenia usług czy dostawy towarów na rzecz Spółki w związku z tym wynagrodzeniem, przekazanie środków pieniężnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odpowiedź na pytanie nr 2
Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1, zapłata przez Spółkę na rzecz Zamawiającego wynagrodzenia tytułem udostępnienia przedsięwzięcia nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z tym, Spółka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięć, na podstawie których uzyskano Białe Certyfikaty, ponieważ sama czynność zapłaty wynagrodzenia nie podlega VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i wyraża zasadę powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji, które podatnicy wykonują w ramach swojej działalności gospodarczej.
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie na rzecz innej osoby, niebędące dostawą. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Usługą nie będzie natomiast takie świadczenie, którego treścią jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Stanowi ono bowiem dostawę towarów.
Aby czynność podlegała opodatkowaniu, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Zatem pod pojęciem odpłatności rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Przepisy dotyczące funkcjonowania podatku VAT w krajach członkowskich Unii Europejskiej podlegają harmonizacji na zasadach określonych Dyrektywą Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1 ze zm.), zwaną dalej Dyrektywą 2006/112/WE. Uszczegółowieniem zasad obowiązywania i funkcjonowania podatku VAT określonych w Dyrektywie 2006/112/WE są wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE).
Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie rozpatrywana przez TSUE.
Jak zauważył Trybunał w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise:
„czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”.
Natomiast w wyroku z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden TSUE wskazał, że:
„czynność podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.
W orzeczeniu z 5 lutego 1981 r., w sprawie C-154/80 Staatssecretaris van Financiën przeciwko Association coopérative „Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA” Trybunał stwierdził, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Zatem z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi a zapłatą istnieje związek.
Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową (zapłata w innym towarze lub usłudze) albo mieszaną (zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa). Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.
O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:
- istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami,
- wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu,
- związek, o którym mowa powyżej ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.
Jednak nie każda dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, lub świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby czynność podlegała opodatkowaniu, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zasady nabywania, zbywania i umarzania świadectw efektywności energetycznej określa ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1047).
Art. 20 ust. 3 ustawy o efektywności energetycznej:
Świadectwo efektywności energetycznej wydaje Prezes URE na wniosek podmiotu:
1)planującego rozpoczęcie prac zmierzających do realizacji przedsięwzięcia lub przedsięwzięć tego samego rodzaju służących poprawie efektywności energetycznej albo
2) upoważnionego przez podmiot, o którym mowa w pkt 1.
Art. 30 ust. 1-3 ustawy o efektywności energetycznej:
1.Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.
2.Prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej powstają z chwilą zapisania świadectwa efektywności energetycznej po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw efektywności energetycznej, na podstawie informacji, o której mowa w art. 24 ust. 2, i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem tego konta.
3.Przeniesienie praw majątkowych wynikających ze świadectwa efektywności energetycznej następuje z chwilą dokonania odpowiedniego zapisu w rejestrze świadectw efektywności energetycznej prowadzonym przez podmiot prowadzący:
1) giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub
2) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej rynek regulowany w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi
- organizujący obrót prawami majątkowymi wynikającymi ze świadectw efektywności energetycznej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Przedmiotem Państwa działalności jest m.in. handel energią elektryczną, a także działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne oraz pozostałe badania i analizy techniczne. W ramach tej działalności Spółka m.in.: wykonuje audyty efektywności energetycznej dla przedsięwzięć przyczyniających się do poprawy efektywności energetycznej, opracowuje wnioski do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o wydanie Białych Certyfikatów dla tych przedsięwzięć, uczestniczy w postępowaniach przed Prezesem URE, na podstawie otrzymanego od podmiotu realizującego przedsięwzięcie upoważnienia.
Planują Państwo, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, podjąć czynności zmierzające do uzyskania Białych Certyfikatów dla wybranych przedsięwzięć realizowanych przez inny podmiot („Zamawiający”).
Zamawiający umożliwi Spółce wykonanie wizji lokalnych i dostarczenie niezbędnej dokumentacji technicznej, w tym opisów przedsięwzięć, protokołów odbioru, danych o zużyciu i cenach mediów energetycznych. Ponadto Zamawiający udzieli Spółce pełnomocnictwa do wystąpienia z wnioskiem do Prezesa URE o wydanie Białych Certyfikatów.
W myśl postanowień Umowy występują Państwo o wydanie Białych Certyfikatów jako osoba (podmiot upoważniony) upoważniona w rozumieniu art. 20 ust. 3 pkt 2 Ustawy EE. Działania dotyczące pozyskania i sprzedaży Białych Certyfikatów będą wykonywane przez Państwa we własnym imieniu i na własny rachunek. Oznacza to, że to Państwo będą podmiotem uprawnionym do składania wniosków o wydanie świadectw efektywności energetycznej oraz do ich późniejszej sprzedaży lub do składania wniosków o ich umorzenie zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o efektywności energetycznej. Właścicielem świadectw efektywności energetycznej będą Państwo. Zgodnie z umową zawartą z Zamawiającym, to Państwo występują o wydanie Białych Certyfikatów i w konsekwencji są one przypisane do Państwa rejestru. Wszelkie wydatki związane z nabyciem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej będą ponosić Państwo. Obejmuje to koszty związane z przygotowaniem dokumentacji, opłatami skarbowymi oraz ewentualnymi kosztami transakcyjnymi związanymi z obrotem certyfikatami. Decyzje dotyczące sprzedaży świadectw efektywności energetycznej będą podejmować Państwo. To Państwo jako właściciel Białych Certyfikatów będą odpowiedzialni za ich zbycie/umorzenie, a Zamawiający nie będzie miał wpływu na sposób i moment ich sprzedaży/umorzenia. Stosunek prawny łączący Państwa z Zamawiającym opiera się na umowie nienazwanej. W analizowanym przypadku nie występuje stosunek powiernictwa pomiędzy Państwem a Zamawiającym.
Za czynności związane z przygotowaniem i złożeniem wniosku, przeprowadzeniem audytów oraz pozyskaniem Białych Certyfikatów, otrzymują Państwo wynagrodzenie w formie opłaty powiązanej z wolumenem uzyskanych Białych Certyfikatów. Jednocześnie Umowa przewiduje wynagrodzenie należne Zamawiającemu z tytułu „udostępnienia” realizowanych przedsięwzięć jako podstawy do uzyskania Białych Certyfikatów. Jest ono obliczane w odniesieniu do liczby przyznanych Białych Certyfikatów oraz uzyskanej ostatecznie ceny. W określonych przypadkach (np. gdy cena kontraktu ciągłego na TGE spada poniżej ustalonego w Umowie pułapu) wynagrodzenie Zamawiającego może zostać ustalone procentowo w stosunku do łącznej wartości uzyskanej ze sprzedaży Białych Certyfikatów.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy zapłata przez Państwa na rzecz Zamawiającego wynagrodzenia tytułem udostępnienia Państwu przedsięwzięcia służącego poprawie efektywności energetycznej celem złożenia przez Państwa wniosku o wydanie Białych Certyfikatów i ich pozyskanie na Państwa rzecz stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z przekazaniem przez Zamawiającego na Państwa rzecz uprawnienia do pozyskania i sprzedaży praw majątkowych wynikających ze świadectw efektywności energetycznej. Jak bowiem Państwo wskazali, działania dotyczące pozyskania i sprzedaży Białych Certyfikatów będą wykonywane przez Państwa we własnym imieniu i na własny rachunek. Będą Państwo właścicielem świadectw efektywności energetycznej. Zgodnie z umową zawartą z Zamawiającym, to Państwo występują o wydanie Białych Certyfikatów i w konsekwencji są one przypisane do Państwa rejestru. Będą ponosić Państwo wszelkie wydatki związane z nabyciem i sprzedażą świadectw efektywności energetycznej. Ponadto, będą podejmować Państwo decyzje dotyczące sprzedaży świadectw efektywności energetycznej. To Państwo jako właściciel Białych Certyfikatów będą odpowiedzialni za ich zbycie/umorzenie, a Zamawiający nie będzie miał wpływu na sposób i moment ich sprzedaży/umorzenia. Za czynności związane z przygotowaniem i złożeniem wniosku, przeprowadzeniem audytów oraz pozyskaniem Białych Certyfikatów, otrzymują Państwo wynagrodzenie w formie opłaty powiązanej z wolumenem uzyskanych Białych Certyfikatów. Jednocześnie Umowa przewiduje wynagrodzenie należne Zamawiającemu z tytułu „udostępnienia” realizowanych przedsięwzięć jako podstawy do uzyskania Białych Certyfikatów. Jest ono obliczane w odniesieniu do liczby przyznanych Białych Certyfikatów oraz uzyskanej ostatecznie ceny. W określonych przypadkach (np. gdy cena kontraktu ciągłego na TGE spada poniżej ustalonego w Umowie pułapu) wynagrodzenie Zamawiającego może zostać ustalone procentowo w stosunku do łącznej wartości uzyskanej ze sprzedaży Białych Certyfikatów.
W świetle powyższego należy uznać, że otrzymywane przez Zamawiającego środki pieniężne będą stanowić wynagrodzenie za usługę wykonaną przez Zamawiającego na Państwa rzecz.
W konsekwencji Zamawiający będzie świadczył na Państwa rzecz za odpłatnością usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegającą – na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy – opodatkowaniu tym podatkiem.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięć, na podstawie których uzyskano Białe Certyfikaty.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek nabytych towarów lub usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Warunki te w analizowanej sprawie będą spełnione. Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT, ponadto czynności świadczone przez Zamawiającego na Państwa rzecz będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych (sprzedaż certyfikatów).
W konsekwencji będzie przysługiwało Państwu, prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedsięwzięć, na podstawie których uzyskano Białe Certyfikaty.
Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być rozpatrzone.
Ponadto, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa i tylko w stosunku do Państwa może wywołać określone przepisami skutki prawne. Natomiast nie wywołuje skutków prawnych dla Zamawiającego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.