
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (...). Uzupełnili go Państwo pismem z 20 lutego 2025 r. (wpływ 20 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (doprecyzowany w nadesłanym uzupełnieniu)
Gmina (…), zwana w dalszej treści „Gminą”, jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, dokonuje sprzedaży opodatkowanej VAT i zwolnionej z VAT oraz sprzedaży niepodlegającej VAT.
Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Większość z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznego, jednak niektóre czynności Gmina wykonuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i traktuje je jako podlegające regulacjom VAT. W ramach czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina dokonuje:
- transakcji według odpowiednich stawek VAT, między innymi sprzedaży opodatkowanej w zakresie sprzedaży wody i ścieków, czynszów za lokale użytkowe, wynajem powierzchni itp. Transakcje te dokumentowane są fakturami oraz są wykazywane w rejestrze sprzedaży i deklaracjach VAT. Zadania te wykonywane są przez referaty Urzędu Miejskiego;
- transakcji zwolnionych z podatku VAT. Jest to sprzedaż gruntów rolnych, dzierżawa gruntów rolnych, najem lokali mieszkalnych itp. Transakcje te również dokumentowane są fakturami z oznaczeniem „zw” oraz są wykazane w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT jako zwolnione z podatku.
W ramach czynności niepodlegających VAT Gmina wykonuje czynności:
- pobiera opłaty publicznoprawne i administracyjne, tj. m.in. opłata skarbowa, opłata eksploatacyjna, opłata za zajęcie pasa drogowego itp., stanowią one dochód budżetu Gminy,
- związane z wykonywaniem zadań własnych, tj. podatki i opłaty lokalne, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi itp.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Gmina wykonuje powyższe czynności samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Od stycznia 2016 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz z wszystkimi jednostkami budżetowymi Gminy.
W ramach swojej działalności Gmina wykonuje szereg czynności zarówno podlegających VAT (opodatkowanych i zwolnionych) oraz niepodlegających VAT. Czynności niepodlegające opodatkowaniu wynikają w szczególności z zadań nałożonych na Gminę w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm., dalej ustawa o VAT) w ewidencji prowadzonej dla celów VAT, Gmina odlicza podatek naliczony w następujący sposób:
- w przypadku, kiedy nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych - odlicza podatek w 100%;
- w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, odliczane są na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT;
- dla sprzedaży opodatkowanej w zakresie sprzedaży wody zgodnie z treścią interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.381.2018.13.S/KM został ustalony jako udział ilości m3 wody dostarczonej do odbiorców zewnętrznych (w ramach usług opodatkowanych) do sumy ilości m3 wody dostarczonej do odbiorców zewnętrznych (w ramach usług opodatkowanych) i ilości m3 wody dostarczonej do odbiorców wewnętrznych (własnych jednostek organizacyjnych)*100%;
- dla sprzedaży opodatkowanej w zakresie odprowadzania ścieków zgodnie z treścią interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP4.4012.381.2018.13.S/KM został ustalony jako udział ilości m3 ścieków odprowadzonych do odbiorców zewnętrznych (w ramach usług opodatkowanych) do sumy ilości m3 ścieków odprowadzonych od odbiorców zewnętrznych (w ramach usług opodatkowanych) i ilości m3 ścieków odprowadzonych od odbiorców wewnętrznych (własnych jednostek organizacyjnych)*100%;
- odnośnie kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza, czyli działalności statutowej, Gmina nie odlicza podatku.
Gmina (…) otrzymała dofinansowanie na podstawie umowy o powierzenie grantu o numerze (…) 2024 na realizację projektu pn. (…). Cyberbezpieczeństwo to dziedzina zajmująca się zapewnieniem odporności: systemów informacyjnych na działania naruszające poufność, integralność, dostępność i autentyczność posiadanych i przetwarzanych danych lub związanych z nimi usług oferowanych przez ten system. Aby spełnić wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa, Gmina planuje przeprowadzić działania niżej opisane.
Planuje się wydatki w zakresie weryfikacji stanu obecnego, czynności jakie należy przeprowadzić w celu zapewnienia co najmniej minimalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa, wydatki w zakresie realizacji inwestycji rzeczowej oraz wydatki na podnoszenie świadomości pracowników jak ważne jest cyberbezpieczeństwo.
Celem projektu jest zapewnienie zwiększenia poziomu bezpieczeństwa informacji poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych urzędu i niwelowanie wysokiego ryzyka bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa, a w szczególności, aby zarządzanie bezpieczeństwem informacji było określone, monitorowane i weryfikowane pod względem swojej skuteczności zgodnie z wymaganiami prawnymi, normami i standardami.
Projekt realizowany będzie w okresie od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. i składał się z 3 zadań.
Zadanie 1 - Obszar organizacyjny
(…).
Zadanie 2 - Obszar kompetencyjny
(…)
Zadanie 3 - Obszar techniczny
(…)
Działania te mają na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa poprzez wskazanie nowych zagrożeń i porównanie stanu cyberbezpieczeństwa w stosunku do poprzednich skanowań.
Urząd nie posiada rozwiązania do monitorowania i detekcji zagrożeń oraz zarządzania incydentami typu SIEM. Dlatego planuje wdrożenie rozwiązania opartego o otwarty kod źródłowy projektu bezpieczeństwa informatycznego, zapewniając wdrożenie i wsparcie w tym zakresie przez specjalistów zajmujących się takimi rozwiązaniami. Rozwiązanie to umożliwi konfigurację systemów monitorowania incydentów i reagowanie na niepożądane zdarzenia pozwalając na szybką odpowiedź w przypadku wykrycia nieautoryzowanych modyfikacji lub prób naruszenia bezpieczeństwa informacji.
Urząd w celu zapewnienia funkcjonowania rozwiązania SIEM oraz testowania przywracania kopii zapasowych w środowisku wirtualnym planuje zakup dwóch serwerów wraz z oprogramowaniem serwerowym działających w klastrze. Dodatkowo Urząd planuje zakup oprogramowania bazodanowego do jednego serwera wraz z licencjami dostępowymi. Celem jest zapewnienie odpowiednich zasobów sprzętowych i programowych do funkcjonowania rozwiązania. Urząd w celu zastosowania się do wymogów systemu zarządzania ciągłością działania planuje zakup Agregatu Prądotwórczego o mocy około 100 kW co zminimalizuje ryzyko utraty danych w przypadku nagłej przerwy w dostawie energii elektrycznej.
Wszystkie powyższe działania obejmują Urząd Miejski w (…).
Całkowity koszt projektu wynosi (…) zł brutto, są to wydatki kwalifikowalne w całości finansowane z Funduszy Europejskich. Gmina (…) aplikując do programu (…) złożyła oświadczenie dotyczące kwalifikowalności podatku VAT, w którym oświadczyła, że jest podatnikiem VAT zarejestrowanym we właściwym dla siebie urzędzie skarbowym, jako aktywny podmiot figurujący w ewidencji podatników podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie związanym z zakupami objętymi wnioskiem o dofinansowanie, w związku z czym nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT z uwagi na art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Gmina w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działała jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Pytanie
Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu (…) polegającego na wdrożeniu systemów zapewniających cyberbezpieczeństwo, modernizacji infrastruktury serwerowej (serwerowni), zakupie sprzętu, oprogramowania, licencji oraz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu (…) polegającego na wdrożeniu systemów zapewniających cyberbezpieczeństwo, modernizacji infrastruktury serwerowej (serwerowni), zakupie sprzętu, oprogramowania, licencji oraz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa, ponieważ nabyte mienie, oprogramowanie, usługi w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do poprawy realizacji usług publicznych na drodze informatycznej, pracy oraz wzmocnienia cyfrowej odporności na zagrożenia i będą wykorzystywane do poprawy obsługi administracyjnej mieszkańców.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Aby Gmina mogła skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winna spełnić przesłanki umożliwiające uznanie jej, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży wody i ścieków, zamiany (nieruchomości, ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego. Z kolei, zadania publiczne gminy (zadania administracji publicznej) wykonywane są nieodpłatnie i mają na celu korzyść ogółu. Gmina w tym przypadku korzysta ze środków prawnych o charakterze władczym, właściwych władzy państwowej i działa jako organ władzy publicznej.
W ramach realizacji projektu (…) zwiększy się zdolność Gminy w zakresie realizacji usług publicznych na drodze informatycznej. Nabyty w ramach projektu sprzęt zapewniający bezpieczeństwo w sieci, programy komputerowe, licencje, modernizacja infrastruktury serwerowej (serwerownia) i szkolenia z zakresu cyberbezpieczeństwa będą wykorzystywane wyłącznie do poprawy jakości, szybkości i bezpieczeństwa usług świadczonych dla mieszkańców, które są zadaniami własnymi Gminy. Gmina nie będzie miała zatem możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją przedmiotowego projektu. Wynika to z faktu, że nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, które warunkują prawo do odliczenia podatku naliczonego. Gmina w przypadku realizacji tego projektu nie będzie działała jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Otrzymali Państwo dofinansowanie na realizację projektu pn. (…). Celem projektu jest zapewnienie zwiększenia poziomu bezpieczeństwa informacji poprzez wzmacnianie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych urzędu i niwelowanie wysokiego ryzyka bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa, a w szczególności, aby zarządzanie bezpieczeństwem informacji było określone, monitorowane i weryfikowane pod względem swojej skuteczności zgodnie z wymaganiami prawnymi, normami i standardami. Planują Państwo wydatki w zakresie weryfikacji stanu obecnego, czynności jakie należy przeprowadzić w celu zapewnienia co najmniej minimalnych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa, wydatki w zakresie realizacji inwestycji rzeczowej oraz wydatki na podnoszenie świadomości pracowników jak ważne jest cyberbezpieczeństwo. Projekt realizowany będzie w okresie od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. i składał się będzie z zadań w obszarze organizacyjnym, w obszarze kompetencyjnym oraz w obszarze technicznym.
Wszystkie powyższe działania obejmują Urząd Miejski w (…). Wskazali Państwo, że w przypadku realizacji tego projektu nie będą Państwo działać jako podatnik VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z ww. projektem.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy jest uwarunkowane tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego, jakim jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie jest spełniony. Jak Państwo wskazali, wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.
Tym samym, nie mają Państwo - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. (…) polegającego na wdrożeniu systemów zapewniających cyberbezpieczeństwo, modernizacji infrastruktury serwerowej (serwerowni), zakupie sprzętu, oprogramowania, licencji oraz szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.