
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania stawki VAT 0% dla dostawy symulatora robót drogowych dla placówki oświatowej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lutego 2025 r. (wpływ 6 lutego 2025 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat A. od 1 stycznia 2017 r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany w szczególności w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.). Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Powiat w ramach reżimu publicznoprawnego, niemniej jednak wybrane czynności Powiat wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są one do czynności opodatkowanych VAT.
Powiat A. przystępuje do projektu (…) w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, w Komponencie A (…) Konkurs Utworzenie i wsparcie funkcjonowania 120 branżowych centrów umiejętności (X), realizujących koncepcję centrów doskonałości zawodowej (CoVEs) - konkurs uzupełniający II edycja. W powyższym projekcie podatek od towarów i usług VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym, ponoszonym w całości przez beneficjenta. Projekt przewiduje utworzenie (...) w dziedzinie drogownictwa, zwanego dalej X. X będzie placówką systemu oświaty (zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.)), w której odbywać się będą:
- szkolenia zawodowe dla osób młodych oraz osób dorosłych
- kursy dla osób dorosłych z edukacji pozaformalnej oraz szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego.
Wszystkie powyższe szkolenia będą realizowane w zakresie dziedziny drogownictwa. W celu przeprowadzenia szkoleń niezbędne będzie zakupienie symulatora maszyn drogowych - jest to urządzenie, które umożliwia wirtualne odwzorowanie pracy maszyn używanych w budownictwie drogowym, jego celem jest symulowanie rzeczywistych warunków pracy tych maszyn w kontrolowanym, wirtualnym środowisku co pozwala użytkownikowi na naukę obsługi tych urządzeń bez ryzyka uszkodzenia sprzętu, wypadków oraz innych niebezpieczeństw.
Powyższe urządzenie będzie stosowane jako materiał dydaktyczny niezbędny do przeprowadzenia szkoleń. W związku z tym, iż to Powiat A. jest beneficjentem wsparcia otrzymanego, w ramach powyższego konkursu, to Powiat będzie dokonywał zakupów sprzętu, jednakże docelowo sprzęt zostanie przekazany do X (tj. placówki oświatowej).
Uzupełnienie zdarzenia przyszłego
Powiat A., w zakresie nabycia symulatora robót drogowych jest zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320).
Powiat A. jest organem prowadzącym dla B., w strukturach którego powstanie BX w dziedzinie drogownictwa, w związku z powyższym będzie również organem prowadzącym nowopowstałej placówki oświatowej.
X w dziedzinie drogownictwa będzie działało w strukturach B., a więc szkoły w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Podmiot dokonujący dostawy symulatora robót drogowych będzie posiadał zamówienie potwierdzone przez organ prowadzący daną placówkę oświatową.
Dostawca symulatora robót drogowych przekaże kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.).
Symulator maszyn drogowych jest towarem wymienionym w załączniku nr 8 do ww. ustawy zestawem komputera stacjonarnego, gdyż spełnia wszystkie techniczne definicje komputera:
- Przetwarza dane za pomocą algorytmów.
- Posiada komponenty takie jak procesor, pamięć i urządzenia wejścia/wyjścia.
- Funkcjonuje w oparciu o oprogramowanie, które przetwarza dane wejściowe na dane wyjściowe.
Różni się jedynie stopniem specjalizacji - jego głównym celem jest odwzorowanie działania maszyn budowlanych w wirtualnym środowisku, ale od strony technicznej jest to w pełni funkcjonalny komputer o wąskim zastosowaniu.
Pytanie
Czy biorąc pod uwagę fakt, iż symulator będzie zakupiony na cele szkoleniowe przez Powiat A., tj. organ prowadzący/nadzorujący X, a więc będzie wystawione stosowne zamówienie, a następnie symulator zostanie przekazany placówce oświatowej (X), to czy można zastosować stawkę podatku w wysokości 0%?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) - stawka VAT 0% ma zastosowanie do dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych (X, dla którego będzie zakupiony symulator jest placówką oświatową). Natomiast symulator maszyn budowlanych tworzy zestaw komputera stacjonarnego, gdyż składa się z:
1. Komputera jako jednostki centralnej:
- Jest to kluczowy komponent, który wykonuje obliczenia niezbędne do symulacji.
2. Oprogramowania:
- Symulacje oparte są na zaawansowanych algorytmach, które:
- Przetwarzają dane wejściowe od użytkownika (np. ruchy joysticka).
- Generują dane wyjściowe w postaci obrazu, dźwięku, a czasem wibracji czy ruchu platformy. Oprogramowanie działa podobnie jak aplikacja na komputerze ogólnego przeznaczenia, ale jest specjalistyczne.
3. Urządzeń wejścia/wyjścia:
- Wejście: Joysticki, pedały, przyciski imitujące kontrolery maszyny budowlanej. Wyjście: Ekrany, projektory, systemy VR, platformy ruchome, dźwięk.
Symulator maszyn budowlanych działa na zasadzie obliczania i przetwarzania danych w czasie rzeczywistym. Obliczenia te obejmują:
- Symulację fizyki: jak działa koparka na różne typy terenu.
- Przetwarzanie obrazu i dźwięku: wyświetlanie środowiska wirtualnego i generowanie realistycznych odgłosów pracy maszyny.
- Przetwarzanie sygnałów wejściowych: ruch joysticka lub naciśnięcie pedału skutkuje odpowiednim zachowaniem maszyny w symulacji.
Takie przetwarzanie danych jest podstawową funkcją komputera. Symulator maszyn budowlanych zawiera:
1. Procesor (CPU lub GPU) - odpowiedzialny za obliczenia związane z fizyką, grafiką i symulacją.
2. Pamięć operacyjna - przechowuje dane tymczasowe używane podczas symulacji.
3. Dysk twardy lub SSD - przechowuje oprogramowanie symulacyjne i dane użytkownika.
4. Urządzenia wejścia/wyjścia - joysticki, pedały, ekrany.
Symulator działa dzięki oprogramowaniu, które jest zestawem algorytmów opracowanych specjalnie w celu odwzorowania zachowania maszyn budowlanych. Oprogramowanie to spełnia rolę analogiczną do aplikacji komputerowych, realizując programy wykonujące obliczenia i generujące odpowiednie wyjścia.
Symulator maszyn budowlanych jest komputerem specjalistycznym - oznacza to, że jego przeznaczenie jest ograniczone do konkretnego zastosowania (szkolenie i symulacja pracy maszyn). Niemniej jednak, w ramach swojej specjalizacji działa dokładnie tak samo jak inne komputery:
- Otrzymuje dane wejściowe.
- Przetwarza je zgodnie z zaprogramowanymi algorytmami.
- Generuje wyniki (obraz, dźwięk, wibracje itp.).
Symulator maszyn budowlanych jest komputerem, ponieważ spełnia wszystkie techniczne definicje komputera:
- Przetwarza dane za pomocą algorytmów.
- Posiada komponenty takie jak procesor, pamięć i urządzenia wejścia/wyjścia.
- Funkcjonuje w oparciu o oprogramowanie, które przetwarza dane wejściowe na dane wyjściowe.
Różni się jedynie stopniem specjalizacji - jego głównym celem jest odwzorowanie działania maszyn budowlanych w wirtualnym środowisku, ale od strony technicznej jest to w pełni funkcjonalny komputer o wąskim zastosowaniu
Ponadto biorąc pod uwagę fakt, iż stawka obniżona ma zastosowanie pod warunkiem:
a) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a u.p.t.u. - (organem prowadzącym/ nadzorującym jest Powiat A., a więc będzie posiadał stosowne zamówienie).
b) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b u.p.t.u - sprzęt zostanie zakupiony przez Powiat A. i przekazany do X.
Wnioskodawca uważa, że Powiat A. przy zakupie symulatora maszyn drogowych (tj. zestawu komputera stacjonarnego do X, który będzie wykorzystywany do prowadzenia szkoleń w powyższej placówce) powinien zastosować stawkę VAT 0%, gdyż spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 83 ust. 1 pkt 26. u.p.t.u.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Stosownie do art. 146ef ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. poz. 2305 oraz z 2023 r. poz. 347, 641, 1615, 1834 i 1872) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3 % wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z art. 40 ust. 2 tej ustawy: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110, art. 120 ust. 3a i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.
Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:
a) dla placówek oświatowych,
b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym
– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.
W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:
1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
2. Drukarki
3. Skanery
4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).
W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:
Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:
1) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;
2) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.
Ponadto stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:
Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do właściwego urzędu skarbowego.
Jednocześnie w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:
Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.
Z powołanych przepisów wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, a także organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz tylko i wyłącznie wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy.
Przepisy ustawy przewidują warunki, jakie należy spełnić, aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej. Na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych, drukarki czy skanery. Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 oraz ust. 15 ustawy wskazują z kolei na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.
Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.
Zatem, nie każdy sprzęt komputerowy będzie opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego będą opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego wykonują zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostali Państwo powołani, w szczególności w zakresie określonym w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Przystępują Państwo do projektu (…) Projekt przewiduje utworzenie X w dziedzinie drogownictwa i będzie placówką systemu oświaty zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w której odbywać się będą:
- szkolenia zawodowe dla osób młodych oraz osób dorosłych
- kursy dla osób dorosłych z edukacji poza formalnej oraz szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego.
Wszystkie szkolenia będą realizowane w zakresie dziedziny drogownictwa. W celu przeprowadzenia szkoleń niezbędne będzie zakupienie symulatora maszyn drogowych. Jest to urządzenie, które umożliwia wirtualne odwzorowanie pracy maszyn używanych w budownictwie drogowym, jego celem jest symulowanie rzeczywistych warunków pracy tych maszyn w kontrolowanym, wirtualnym środowisku co pozwala użytkownikowi na naukę obsługi tych urządzeń bez ryzyka uszkodzenia sprzętu, wypadków oraz innych niebezpieczeństw.
Powyższe urządzenie będzie stosowane jako materiał dydaktyczny niezbędny do przeprowadzenia szkoleń. Państwo są beneficjentem wsparcia otrzymanego w ramach konkursu i to Państwo będą dokonywali zakupów sprzętu, jednakże docelowo sprzęt zostanie przekazany do placówki oświatowej.
W zakresie nabycia symulatora robót drogowych są Państwo zamawiającym w rozumieniu ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych.
Są Państwo organem prowadzącym dla B., w strukturach którego powstanie X w dziedzinie drogownictwa, w związku z powyższym będą Państwo również organem prowadzącym nowopowstałej placówki oświatowej.
X w dziedzinie drogownictwa będzie działało w strukturach B., a więc szkoły w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy o VAT.
Podmiot dokonujący dostawy symulatora robót drogowych będzie posiadał zamówienie potwierdzone przez organ prowadzący daną placówkę oświatową. Dostawca symulatora robót drogowych przekaże kopie dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy o VAT.
Państwa zdaniem, Symulator maszyn drogowych jest towarem wymienionym w załączniku nr 8 do ww. ustawy, zestawem komputera stacjonarnego, gdyż spełnia wszystkie techniczne definicje komputera:
- przetwarza dane za pomocą algorytmów,
- posiada komponenty takie jak procesor, pamięć i urządzenia wejścia/wyjścia,
- funkcjonuje w oparciu o oprogramowanie, które przetwarza dane wejściowe na dane wyjściowe.
Różni się jedynie stopniem specjalizacji - jego głównym celem jest odwzorowanie działania maszyn budowlanych w wirtualnym środowisku, ale od strony technicznej jest to w pełni funkcjonalny komputer o wąskim zastosowaniu.
Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy biorąc pod uwagę fakt, iż symulator będzie zakupiony na cele szkoleniowe przez Państwa – tj. organ prowadzący/nadzorujący X, a więc będzie wystawione stosowne zamówienie, a następnie symulator zostanie przekazany placówce oświatowej, to czy można zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.
Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ww. ustawy wskazują na istnienie warunków formalnych niezbędnych do zastosowania stawki podatku wynoszącej 0%. Spełnienie warunków wynikających z powyższego przepisu pozwala na opodatkowanie dostawy sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych stawką 0%.
Co istotne, wskazane uprawnienie odnosi się wyłącznie do dostawy takiego sprzętu komputerowego, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisów ustawy wynika, że preferencyjną stawką podatku VAT – 0% - objęto dostawę konkretnego sprzętu komputerowego.
W celu określenia, dostawa jakiego sprzętu komputerowego podlega opodatkowaniu powyższą stawką, art. 83 ust. 13 ustawy odsyła do załącznika nr 8 do ustawy, w którym literalnie wymienione są m.in.: jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych, urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory), switche sieciowe, routery i modemy, drukarki czy skanery.
Precyzyjnie określony w załączniku do ustawy wykaz sprzętu komputerowego, którego dostawa podlega opodatkowaniu zerową stawką podatku pozwala na uznanie, że jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.
Jak wynika z opisu sprawy przedmiotem dostawy będzie symulator maszyn drogowych - jest to urządzenie, które umożliwia wirtualne odwzorowanie pracy maszyn używanych w budownictwie drogowym. Jego celem jest symulowanie rzeczywistych warunków pracy tych maszyn w kontrolowanym, wirtualnym środowisku co pozwala użytkownikowi na naukę obsługi tych urządzeń bez ryzyka uszkodzenia sprzętu, wypadków oraz innych niebezpieczeństw.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (wydanie internetowe: sjp.pwn.pl) – symulator to:
1.urządzenie imitujące działanie innego urządzenia lub przebieg określonych procesów,
2.program komputerowy odtwarzający działanie pewnych urządzeń lub przebieg określonych procesów.
Podstawę do zastosowania preferencyjnej 0% stawki podatku od towarów i usług przy dostawach sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych, stanowi przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych, wymienionych w załączniku nr 8 do ustawy o podatku od towarów i usług. Katalog towarów, do których ma zastosowanie przepis art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki (wymieniono grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług), jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że ustawodawca nie przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków ani interpretacji rozszerzających.
Zatem nie każda dostawa sprzętu komputerowego będzie opodatkowana 0% stawką podatku od towarów i usług, a tylko wyłącznie ta, która dotyczyć będzie sprzętu enumeratywnie wymienionego w załączniku nr 8 do ustawy.
Tym samym dostawa symulatora maszyn drogowych, jako że taki sprzęt nie został wymieniony wprost w katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, nie będzie podlegała opodatkowaniu preferencyjną 0% stawką podatku VAT, gdyż takie urządzenie te nie jest żadnym z towarów wskazanych w załączniku nr 8 do ustawy.
Nie można zgodzić się z Państwa poglądem, że takie urządzenie jest wymienione w załączniku nr 8 do ustawy, gdyż spełnia wszystkie techniczne definicje komputera. Nie zmienia to faktu, że przedmiotem nabycia będzie urządzenie szkoleniowe – symulator robót drogowych, które umożliwia wirtualne odwzorowanie pracy maszyn używanych w budownictwie drogowym i ułatwia naukę obsługi takiego urządzenia, a nie komputer. Jest to więc urządzenie, które nie mieści się w jakiejkolwiek grupie towarów objętych załącznikiem nr 8 do ustawy o VAT.
W tej sytuacji brak jest podstaw prawnych do zastosowania przy dostawie urządzenia jakim jest symulator robót drogowych, stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%.
Ponadto ani przepisy ustawy, ani rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zastosowania zwolnienia od podatku lub obniżonych stawek podatku VAT dla dostaw symulatora robót drogowych.
Skoro więc przedmiotowe urządzenie nie może zostać zakwalifikowane jako sprzęt komputerowy, który został wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy, jego dostawa nie będzie mogła korzystać z opodatkowania preferencyjną 0% stawką podatku.
Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.