Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.692.2024.2.KK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.692.2024.2.KK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 stawy dla świadczonych przez Państwa usług. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 lutego 2025 r. (wpływ 3 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”) i jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem interpretacji jest działalność Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia i świadczenia za wynagrodzeniem usług przez portal dostępny za pośrednictwem strony internetowej działającej pod adresem: „A” (dalej: „Portal”, „Serwis”). Celem tej działalności jest umożliwienie zainteresowanym osobom/podmiotom pozyskiwanie, za pośrednictwem Wnioskodawcy, środków finansowych od potencjalnych darczyńców (dalej: „Wspierających”).

Świadczenie tych usług technicznie następuje poprzez zintegrowane i wzajemnie powiązane trzy obszary:

1)prowadzoną przez Wnioskodawcę stronę internetową „A”

2)dostępny za pośrednictwem ww. strony internetowej Serwis, który umożliwia w pierwszym etapie rejestrację/założenie konta przez osoby zainteresowane (dalej: „Twórcy”) i który jest platformą internetową niezbędną do przekazywania wsparcia finansowego;

3)strukturę informatyczną umożliwiającą przekazanie wsparcia finansowego w drodze świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Twórcy usługi acquiringu, w ramach której Wnioskodawca współpracuje z Operatorem Płatności.

Oferta Wnioskodawcy kierowana jest do wszystkich osób bądź podmiotów chcących korzystać z usług świadczonych poprzez Portal, przede wszystkim jednak docelową grupą, która może być zainteresowana usługami świadczonymi przez Spółkę są twórcy rozpowszechniający różnego rodzaju treści za pośrednictwem Internetu, a w szczególności mediów społecznościowych (Twórcy). Osoby te są zainteresowane otrzymaniem od potencjalnych odbiorców prezentowanych przez nich treści (Wspierający) darowizn pieniężnych wspierających ich działalność i umożliwiających prowadzenie tego rodzaju aktywności (dalej: „Wsparcie”). Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom Wnioskodawca umożliwia dokonywanie tego rodzaju przepływów finansowych za pośrednictwem prowadzonego przez siebie Portalu.

Wymogiem technicznym niezbędnym do realizacji powyżej opisanego celu jest to, aby Twórca, potencjalnie zainteresowany otrzymywaniem Wsparcia od osób/podmiotów trzecich zarejestrował się na Portalu prowadzonym przez Spółkę i założył tam konto. Z założeniem konta wiąże się obowiązek podania przez Twórców podstawowych danych umożliwiających ich identyfikację przez Spółkę zgodnie z wymogami wynikającymi z odrębnych przepisów, jak i umożliwia ich identyfikację przez potencjalnych Wspierających. Funkcjonalność konta pozwala Twórcom na krótką prezentację własnej osoby/twórczości. Ten element należy rozumieć w ten sposób, że potencjalni Wspierający znający danego Twórcę z publikacji zamieszczanych przez niego w Internecie, w szczególności w mediach społecznościowych, poprzez zamieszczenie w Portalu danych Twórcy mają możliwość potwierdzenia, że osoba, na rzecz której dokonują wpłaty (udzielają Wsparcia), jest faktycznie tą osobą, na rzecz której tego Wsparcia zamierzali udzielić. Funkcjonalność konta pozwala również na gromadzenie przez Wnioskodawcę kwot otrzymywanych przez Twórców na należących do niego rachunkach bankowych PSP, tj. rachunkach bankowych należących do dostawcy usług płatniczych (taki charakter prawny ma Wnioskodawca). Rachunki te nie są prowadzone dla każdego Twórcy odrębnie, środki te gromadzone są na jednym rachunku bankowym należącym do Wnioskodawcy, przy czym Wnioskodawca zapewnia prowadzenie ewidencji umożliwiającej w sposób nie budzący wątpliwości przyporządkowanie kwot należnych każdemu Twórcy indywidualnie. Z takich rachunków Wnioskodawca wypłaca należne mu od poszczególnych Twórców wynagrodzenie (prowizja Spółki).

Udzielane przez Wspierających na rzecz Twórców wsparcie finansowe może polegać bądź na jednorazowym przekazaniu konkretnej kwoty pieniężnej, a w przyszłości dodatkowo również wybraniu opcji polegającej na przekazywaniu określonej kwoty pieniężnej w danych okresach (co do zasady miesięcznych). Środki przekazywane przez innych użytkowników są przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy i w jego ramach są przyporządkowywane do określonego Twórcy. Na zlecenie Twórcy Wnioskodawca przekazuje środki na wskazany przez niego rachunek bankowy.

Wnioskodawca dokonując przelewu kwot z należącego do niego rachunku na rachunek bankowy wskazany przez Twórcę, pobiera prowizję w określonej wysokości (o czym szerzej poniżej) i przelewa w ten sposób na rzecz Twórcy kwotę, pomniejszoną o prowizję. Ustalona prowizja jest wynagrodzeniem Spółki za świadczone przez nią na rzecz Twórcy usługi, polegające – jak wyżej opisano – na pośrednictwie w przekazaniu kwot pieniężnych na rzecz Twórców przez Wspierających. Twórcy otrzymują więc ostatecznie środki pieniężne w wartościach pomniejszonych o prowizję należną Wnioskodawcy.

Podkreślenia wymaga, że pośrednicząc w przekazywaniu środków pieniężnych pomiędzy Twórcą a Wspierającym, Wnioskodawca działa (świadczy usługi) na rzecz Twórcy, a nie na rzecz Wspierającego. Możliwość udzielenia wsparcia przez Wspierającego nie jest uzależniona od założenia przez niego konta/rejestracji na prowadzonym przez Wnioskodawcę Portalu. Ponadto Wnioskodawca w związku z umożliwieniem udzielenia wsparcia Twórcy nie pobiera od Wspierającego żadnego wynagrodzenia. Opisując techniczny proces udzielenia wsparcia następuje ono zwykle poprzez wejście na link (odsyłacz) zamieszczony w prezentowanych przez Twórcę w Internecie/mediach społecznościowych materiałach, który przekierowuje Wspierającego do strony internetowej Wnioskodawcy, z poziomu której może dokonać wpłaty środków pieniężnych na rzecz tego konkretnego Twórcy. Dokonanie wpłaty technicznie jest również możliwe poprzez wyszukanie Twórcy za pośrednictwem Portalu i poprzez zamieszczony przy nim odsyłacz dokonanie wpłaty (ten sposób dokonania Wsparcia w praktyce ma jednak nikłe znaczenie).

Szczegółowe zasady świadczenia usług przez Spółkę określone są w odpowiednich, zamieszczonych na stronach internetowych Wnioskodawcy, Regulaminach. Należą do nich:

·Regulamin korzystania ze strony internetowej „A”;

·Zasady rejestracji Twórców w „A”;

·Regulamin usług płatniczych świadczonych na rzecz Twórcy.

Zgodnie z Zasadami rejestracji Twórców w „A”: „Spółka umożliwia Twórcom korzystanie z ograniczonego Konta Twórcy w okresie 30 dni od dnia zawarcia umowy ze Spółką na zasadach określonych w Regulaminie korzystania ze strony internetowej „A”. Ograniczone Konto Twórcy pozwala na dokonywanie wypłat kwot uzyskanych tytułem wsparcia do maksymalnej kwoty 4000 zł w okresie 30 dni od dnia zawarcia Umowy z Twórcą (...)” – przy czym przy spełnieniu dodatkowych warunków możliwe jest również przekroczenie wskazanego powyżej limitu 4000 zł.

Zgodnie z Regulaminem korzystania ze strony internetowej „A” (Regulamin serwisu „A”): Serwis jest platformą internetową umożliwiającą kojarzenie Użytkowników poszukujących wsparcia finansowego dla prowadzonej przez siebie Działalności (Twórców) oraz Użytkowników chcących takiego Wsparcia udzielić (Wspierających).

W przywołanym wyżej Regulaminie zdefiniowano też pojęcie usług świadczonych przez Wnioskodawcę, przez co należy rozumieć: świadczenia (...) polegające na zapewnieniu prawidłowej pracy Serwisu, w tym w szczególności udostępnieniu Użytkownikom przestrzeni do prezentacji swojej Działalności, w tym możliwości przekazywania Darowizny pomiędzy Użytkownikami.

W Regulaminie wskazano również: Działalność Spółki w ramach Serwisu działalność polega na administrowaniu i stałym rozwijaniu Serwisu. Usługi świadczone przez Spółkę umożliwiają przekazanie wsparcia na rzecz Twórcy, ale Spółka nie jest stroną umowy darowizny lub jakiejkolwiek innej umowy pomiędzy Twórcą a Wspierającym.

Wsparciem jest natomiast: forma transakcji płatniczej realizowana za pośrednictwem Serwisu.

Ponadto, w myśl postanowień Regulaminu, w ramach Serwisu Spółka umożliwia Twórcom:

a)rejestrację Konta Twórcy i korzystanie z funkcjonalności Konta Twórcy;

b)przekazywanie Wsparcia pomiędzy Wspierającym a Twórcą;

c)przekazywania Wsparcia na rzecz rozwoju Serwisu;

d)publikowanie przez Twórcę materiałów i treści umożliwiających jego identyfikację, w tym poprzez określenie rodzaju prowadzonej przez Twórcę Działalności.

W tym miejscu Wnioskodawca podkreśla, że wskazana w lit. d) powyżej możliwość zamieszczenia przez Twórców na prowadzonym przez Spółkę Portalu treści określonego rodzaju faktycznie (technicznie) ograniczona jest wyłącznie do:

·możliwości zamieszczenia przez Twórcę zdjęcia profilowego oraz

·publikowania materiałów o wąskim zakresie objętości – zamieszczany przez Twórców opis działalności nie przekracza kilku zdań.

Spółka nie kwalifikuje tej możliwości jako świadczenia usług reklamowych, nie pobiera też z tego tytułu odrębnego wynagrodzenia. Zamieszczenie tych treści ma na celu wyłącznie umożliwienie innym użytkownikom Portalu zidentyfikowanie Twórcy, którego chcieliby wesprzeć środkami finansowymi, jest więc niezbędne do świadczenia przez Wnioskodawcę usług w zakresie przelewu na wskazane przez Twórców rachunki bankowe środków pieniężnych przekazywanych na ich rzecz przez Wspierających.

Zgodnie z Regulaminem: w ramach serwisu Spółka umożliwia Twórcom oraz podmiotom trzecim reklamowanie swoich usług i produktów za pośrednictwem Serwisu poprzez udostępnienie im przestrzeni reklamowej. Świadczenie tego rodzaju usług następuje wyłącznie w przypadku zawarcia przez Spółkę z Twórcą odrębnej umowy za ustalonym w niej wynagrodzeniem.

Świadczenia tego rodzaju, są jednak – jak wynika z powyższych zapisów – odrębnie świadczoną usługą, za którą Wnioskodawca pobiera dodatkowe wynagrodzenie. Tego rodzaju świadczenia nie są przedmiotem złożonego wniosku.

Końcowym efektem tych działań jest pozyskanie przez Twórców wsparcia od Wspierających i dokonanie przez Spółkę przelewu na wskazany przez Twórców rachunek bankowy w ramach świadczonych usług acquiringu. Szczegółowe zasady na jakich odbywa się świadczenie tych usług przez Wnioskodawcę doprecyzowane zostały w Regulaminie usług płatniczych świadczonych na rzecz Twórcy serwisu „A”.

Wnioskodawca w przywołanym wyżej Regulaminie usług płatniczych świadczoną przez siebie usługę acquiringu zdefiniował następująco: usługa świadczona przez Spółkę dla Twórcy, umożliwiająca wykonanie Transakcji zainicjowanej instrumentem płatniczym Płatnika przez Twórcę lub za jego pośrednictwem, polegająca na przyjmowaniu przez Spółkę z upoważnienia Twórcy środków Płatnika przekazywanych Spółce przez Dostawcę Płatnika lub inne podmioty pośredniczące w wykonaniu Transakcji, w celu przekazania Twórcy należnych mu środków.

Szczegółowe postanowienie dotyczące świadczonej przez Wnioskodawcę usługi acquiringu zostały opisane w § 7 Regulaminu usług płatniczych:

1.Twórca upoważnia Spółkę do przyjmowania od Płatników środków pieniężnych z tytułu darowizny udzielanej Twórcy przez Płatnika, Twórcy, w celu przekazania ich Twórcy na zasadach określonych w Regulaminie.

2.Transakcje wykonywane są w walucie polskiej (PLN).

3.Transakcje są inicjowane przez Płatnika za pośrednictwem Twórcy w oparciu o wygenerowany przez Twórcę link do płatności.

4.Spółka przekazuje zlecenie płatnicze zainicjowane przez Płatnika za pośrednictwem Twórcy do Dostawcy Płatnika w terminie nie dłuższym niż 1 (jeden) Dzień Roboczy.

5.W przypadku otrzymania przez Spółkę od Dostawcy Płatnika potwierdzenia Transakcji, Twórca zostaje automatycznie powiadomiony o prawidłowym wykonaniu Transakcji za pośrednictwem Panelu Twórcy lub za pośrednictwem wiadomości e-mail, co jest równoznaczne z przyjęciem przez Spółkę Transakcji do realizacji.

6.Spółka udostępnia Twórcy kwotę Transakcji na Rachunku Twórcy automatycznie po uznaniu rachunku Spółki kwotą Transakcji.

7.Spółka prowadzi dla Twórcy ewidencję środków znajdujących się na Rachunku Akceptanta. Ewidencja środków widoczna jest dla Twórcy za pośrednictwem Profilu Akceptanta.

8.Spółka wykonuje Transakcje poprzez zapłatę przelewem na Rachunek Bankowy Twórcy z wykorzystaniem Rachunku Twórcy (wypłaty). Strony ustalają, że chwilą dokonania wypłaty jest złożenie przez Spółkę zlecenia płatniczego do Dostawcy prowadzącego rachunek dla Spółki. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie w przekazaniu środków na rzecz Twórcy po złożeniu przez Spółkę zlecenia przelewu, a także za niezrealizowanie oraz opóźnienie w przekazaniu należnych środków spowodowane podaniem przez Twórcę nieprawidłowych lub niekompletnych danych, jak również za opóźnienia będące następstwem innych zdarzeń niezależnych od Spółki.

9.Wypłaty są dokonywane zgodnie z dyspozycją Twórcy złożoną za pośrednictwem Profilu Twórcy – w terminie nie dłuższym niż 1 (jeden) Dzień Roboczy od otrzymania dyspozycji Twórcy.

10.Spółka pobiera od Twórcy wynagrodzenie, zgodnie z postanowieniami § 8 Regulaminu.

11.Spółka udostępnia do każdego rozliczenia specyfikację płatności w formacie ustalonym w dokumentacji technicznej Serwisu, zawierającej szczegółowe dane każdej Transakcji podlegającej rozliczeniu.

12.Spółka nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości jednoznacznej identyfikacji Transakcji wynikający z okoliczności, za które Spółka nie ponosi odpowiedzialności, w szczególności takich jak sposób oznaczania Transakcji przez Dostawcę Płatnika lub Instytucje Pośredniczące.

13.Spółka nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w przetwarzaniu Transakcji wynikające z okoliczności występujących po stronie Dostawcy Płatnika, Instytucji Pośredniczących lub Akceptanta, jak również za opóźnienia wynikające z innych okoliczności, za które Spółka nie ponosi winy, w tym za okoliczności spowodowane siłą wyższą.

14.Środki udostępniane są Twórcy na Rachunek Bankowy Twórcy wskazany przez Twórcę. Twórca może zmienić Rachunek Bankowy Twórcy za pośrednictwem Profilu Akceptanta. Rozliczenia na zmieniony Rachunek Bankowy Twórcy są dokonywane od pierwszego Dnia Roboczego następującego po dniu, w którym nowy Rachunek Bankowy Twórcy zostanie zaakceptowany przez Spółkę.

15.Spółka może odmówić wykonania lub wstrzymać wykonanie Transakcji w przypadku niespełnienia wymogów określonych w Regulaminie, a także w sytuacjach określonych w przepisach obowiązującego prawa, w tym na podstawie orzeczeń właściwych organów, bez względu na moment stwierdzenia wystąpienia przesłanek odmowy. W szczególności Spółka może odmówić wykonania lub wstrzymać wykonanie Transakcji w następujących przypadkach:

1)powzięcia przez Spółkę wątpliwości co do zgodności Transakcji z obowiązującymi przepisami prawa lub postanowieniami Umowy,

2)w przypadku negatywnej oceny ryzyka związanego z realizacją Transakcji,

3)przyczyn związanych z bezpieczeństwem Transakcji,

4)w związku z podejrzeniem nielegalnego wykorzystania Usług Acquiringu lub doprowadzenia przez Użytkownika do nieautoryzowanej Transakcji;

5)w zakresie określonym w § 6 ust. 2 lit. b Regulaminu – do momentu identyfikacji i weryfikacji danych podanych w Formularzu Identyfikacyjnym.

16.Spółka powiadamia Twórcę o wstrzymaniu wykonania lub odmowie wykonania Transakcji, chyba że obowiązujące przepisy prawa uniemożliwiają powiadomienie lub powiadomienie byłoby nieuzasadnione ze względów bezpieczeństwa.

Zgodnie z Regulaminem zawarcie umowy między Spółką a Twórcą wymaga:

a)założenia przez Twórcę profilu w Serwisie, na zasadach określonych odrębnie, w regulaminie Serwisu.

b)podania przez Twórcę danych objętych Formularzem Identyfikacyjnym, w tym danych osobowych,

c)przekazania przez Twórcę informacji i dokumentów wymaganych zgodnie z regulaminem,

d)pozytywnej weryfikacji tożsamości i oceny ryzyka związanego z Twórcą w ramach Regulaminu,

e)akceptacji przez Twórcę Regulaminu i innych załączników stanowiących integralną część Umowy.

Zasady ustalania wynagrodzenia określono natomiast w § 8 cytowanego Regulaminu:

1.Z tytułu świadczonej Usługi Acquiringu Spółka pobiera od Twórcy wynagrodzenie.

2.Wynagrodzenie określone może być w formie tabeli opłat i prowizji lub w formie indywidualnie uzgodnionej z Twórcą.

3.W przypadku ustalenia przez Spółkę tabeli opłat i prowizji („TOiP”), Spółka będzie uprawniona do jednostronnej zmiany TOiP w przypadku:

a)wprowadzenia nowych, odpłatnych usług dodatkowych w ramach Regulaminu,

b)ograniczenia obecnie świadczonych usług,

c)zmiany profilu działalności,

d)innych istotnych zmian rynkowych.

4.Zmiana TOiP wprowadzana jest w trybie przewidzianym dla zmiany Regulaminu, o którym mowa w pkt 11 Regulaminu.

5.Prowizja jest potrącana z kwoty Transakcji należnej Twórcy.

6.Spółka wystawia na rzecz Twórcy fakturę na kwotę stanowiącą sumę Prowizji pobranych od Twórcy w danym miesiącu. Faktury wystawiane są w cyklu miesięcznym, w każdym ostatnim dniu miesiąca. Faktury są udostępniane Twórcy do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który wystawiana jest faktura.

7.Faktury będą udostępniane w Panelu Twórcy w postaci elektronicznej. Twórca oświadcza, że wyraża zgodę na otrzymywanie faktur i ich korygowanie w postaci elektronicznej.

Spółka wskazuje również, że jest małą instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 17b) ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych i jest uprawniona do świadczenia usług płatniczych na podstawie zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego na świadczenie usług w charakterze małej instytucji płatniczej. Wnioskodawca wyjaśnia też, że w trakcie świadczenia usług płatniczych współpracuje z podmiotem posiadającym status krajowej instytucji płatniczej, wpisanej do rejestru krajowych instytucji płatniczych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego – spółką prawa litewskiego, z siedzibą w Wilnie, posiadająca licencję pieniądza elektronicznego nr 35 wydaną przez Bank Litwy w dniu 25 maja 2018 r.

Doprecyzowanie opisu sprawy

1.Wnioskodawca na zasadach ogólnych wynikających z prawa cywilnego i innych właściwych przepisów ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usługi na rzecz Twórcy, tj. w sytuacji, gdy transakcja płatnicza nie dojdzie do skutku lub zostanie wadliwie zrealizowana. Sytuacje, w których odpowiedzialność taka jest wyłączona dotyczą natomiast tych okoliczności, za które Wnioskodawca nie odpowiada, tj. leżących po stronie Płatnika (Wspierającego), Dostawcy Płatnika bądź Twórcy. Powyższa odpowiedzialność wynika zarówno z właściwych przepisów prawa, jak również może być wywodzona z treści opisanego w stanie faktycznym Regulaminu świadczenia przez Wnioskodawcę usług płatniczych. Jak wskazano w złożonym wniosku przedstawiając stan faktyczny, § 7 pkt 12 i 13 Regulaminu usług płatniczych ma następujące brzmienie:

12.Spółka nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości jednoznacznej identyfikacji Transakcji wynikający z okoliczności, za które Spółka nie ponosi odpowiedzialności, w szczególności takich jak sposób oznaczania Transakcji przez Dostawcę Płatnika lub Instytucje Pośredniczące.

13.Spółka nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w przetwarzaniu Transakcji wynikające z okoliczności występujących po stronie Dostawcy Płatnika, Instytucji Pośredniczących lub Akceptanta, jak również za opóźnienia wynikające z innych okoliczności, za które Spółka nie ponosi winy, w tym za okoliczności spowodowane siłą wyższą.

Zatem co do zasady, poza wymienionymi okolicznościami, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usługi na rzecz Twórcy, tj. gdy transakcja płatnicza nie dojdzie do skutku lub zostanie wadliwie zrealizowana.

2.Wnioskodawca opisaną usługę świadczy na rzecz Twórcy we własnym imieniu i na własny rachunek.

3.W złożonym wniosku Wnioskodawca wyjaśnił m.in., że świadczenie usług technicznie następuje poprzez zintegrowane i wzajemnie powiązane trzy obszary, tj.:

1)prowadzoną przez Wnioskodawcę stronę internetową „A”

2)dostępny za pośrednictwem ww. strony internetowej Serwis, który umożliwia w pierwszym etapie rejestrację/założenie konta przez osoby zainteresowane (dalej: „Twórcy”) i który jest platformą internetową niezbędną do przekazywania wsparcia finansowego;

3)strukturę informatyczną umożliwiającą przekazanie wsparcia finansowego w drodze świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Twórcy usługi acquiringu, w ramach której Wnioskodawca współpracuje z Operatorem Płatności.

Jak jednak wskazano, jest to przede wszystkim opis strony technicznej usługi. Wnioskodawca wskazał również, że w ramach świadczonej usługi, funkcjonalność prowadzonego przez Wnioskodawcę konta pozwala na gromadzenie przez Wnioskodawcę kwot otrzymywanych przez Twórców na należących do niego rachunkach bankowych PSP. Z takich rachunków Wnioskodawca wypłaca należne mu od poszczególnych Twórców wynagrodzenie (prowizja Spółki).

Powyższe czynności, aczkolwiek znaczące, mają jednak przede wszystkim charakter techniczny. Istotą świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest wykonywanie usługi płatniczej. Jak wskazano w złożonym wniosku: „Końcowym efektem tych działań jest pozyskanie przez Twórców wsparcia od Wspierających i dokonanie przez Spółkę przelewu na wskazany przez Twórców rachunek bankowy w ramach świadczonych usług acquiringu. Szczegółowe zasady na jakich odbywa się świadczenie tych usług przez Wnioskodawcę doprecyzowane zostały w Regulaminie usług płatniczych świadczonych na rzecz Twórcy serwisu „A””.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że świadczona przez niego jest usługą acquiringu, w Regulaminie usług płatniczych zdefiniowaną w sposób następujący: „usługa świadczona przez Spółkę dla Twórcy, umożliwiająca wykonanie Transakcji zainicjowanej instrumentem płatniczym Płatnika przez Twórcę lub za jego pośrednictwem, polegająca na przyjmowaniu przez Spółkę z upoważnienia Twórcy środków Płatnika przekazywanych Spółce przez Dostawcę Płatnika lub inne podmioty pośredniczące w wykonaniu Transakcji, w celu przekazania Twórcy należnych mu środków”. 

Taka definicja świadczonej przez Wnioskodawcę usługi oddaje jej istotę, natomiast szczegółowo czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach tej usługi zostały wymienione i powtórzone za Regulaminem usług płatniczych w złożonym wniosku.

Wnioskodawca wskazuje też, że w złożonym wniosku wyjaśnił, że usługi te odpowiadają świadczeniom zdefiniowanym w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, usługom acquiringu. Przepis ten stanowi, iż przez usługi płatnicze rozumie się działalność polegającą na: umożliwianiu akceptowania instrumentów płatniczych oraz wykonywania transakcji płatniczych, zainicjowanych instrumentem płatniczym płatnika przez akceptanta lub za jego pośrednictwem, polegających w szczególności na obsłudze autoryzacji, przesyłaniu do wydawcy instrumentu płatniczego lub systemów płatności zleceń płatniczych płatnika lub akceptanta, mających na celu przekazanie akceptantowi należnych mu środków, z wyłączeniem czynności polegających na rozliczaniu i rozrachunku tych transakcji w ramach systemu płatności w rozumieniu ustawy o ostateczności rozrachunku (acquiring).

Wymienione w cytowanym przepisie elementy usługi acquiringu są również elementem składowym świadczonej przez Wnioskodawcę usługi. Istotne jest przy tym również i to, że świadcząc te usługi Wnioskodawca działa w charakterze małej instytucji płatniczej w rozumieniu art. 2 pkt 17b) ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych – Wnioskodawca jest wpisany do rejestru małych instytucji płatniczych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF).

Wnioskodawca wyjaśnia też, że działając w charakterze małej instytucji płatniczej na podstawie art. 117r ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, obowiązany jest do przekazywania do KNF m.in. miesięcznych, kwartalnych i rocznych informacji o łącznej wartości i liczbie transakcji płatniczych (wykonanych usług płatniczych) – w tym zakresie Wnioskodawca raportuje świadczone przez siebie usługi jako: „Umożliwianie akceptowania instrumentów płatniczych oraz wykonywania transakcji płatniczych, zainicjowanych instrumentem płatniczym płatnika przez akceptanta lub za jego pośrednictwem, polegających w szczególności na obsłudze autoryzacji, przesyłaniu do wydawcy instrumentu płatniczego lub systemów płatności zleceń płatniczych płatnika lub akceptanta, mających na celu przekazanie akceptantowi należnych mu środków, z wyłączeniem czynności polegających na rozliczaniu i rozrachunku tych transakcji w ramach systemu płatności w rozumieniu ustawy o ostateczności rozrachunku (acquiring)”. 

W świetle powyższych wyjaśnień i w odniesieniu do przedmiotowego pytania Wnioskodawca stwierdza, że jego aktywność w zakresie realizowania usług na rzecz Twórcy nie ogranicza się wyłącznie do technicznego – za pomocą strony internetowej – przekazywania środków (Wsparcia) od Wspierających, ale należy ją odczytywać w szerszym kontekście wynikającym ze skutków jakie jego działania wywołują w zakresie prawnym i ekonomicznym, w tym wynikającym:

-z charakteru w jakim występuje, tj. działając jako mała instytucja płatnicza w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych;

-charakteru świadczonych przez siebie usług, kwalifikowanych przez ustawę z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych jako usługę płatniczą.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 3 lutego 2025 r.)

Czy świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Twórców opisane we wniosku usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie (doprecyzowane w piśmie z 3 lutego 2025 r.)

Państwa zdaniem, świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Twórców opisane we wniosku usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, do świadczonych przez Niego usług na rzecz Twórców zastosowanie ma zwolnienie od VAT. Podstawą prawną do zastosowania zwolnienia od VAT dla tego rodzaju usług jest art. 43 ust. 1 pkt 40) ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.; dalej: „ustawa o VAT”), w myśl którego zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Przywołana wyżej regulacja jest implementacją do krajowego porządku prawnego zwolnienia od VAT przewidzianego w art. 135 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: „Dyrektywa VAT”), stosownie do którego państwa członkowskie zwalniają m.in.: transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze nie zawierają definicji poszczególnych usług wymienionych w wyżej przywoływanych przepisach, tj. odpowiednio: usług w zakresie transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych (ustawa o VAT)/płatności, przelewów (Dyrektywa VAT) oraz usług pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Określając zatem znaczenie tych terminów należy je w pierwszej kolejności ustalać w oparciu o wytyczne wynikające z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE oraz pomocniczo mając na uwadze zakres znaczeniowy nadany tym terminom w innych aktach prawnych. W odniesieniu do usług będących przedmiotem złożonego wniosku szczególnie istotne będą regulacje zawarte w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 30 z późn. zm.).

Wytyczne co do rozumienia pojęcia „przelewu” dla celów VAT zostały nakreślone m.in. w wyroku Trybunał Sprawiedliwości UE (dalej: „TSUE”) z dnia 25 lipca 2018 r. (C-5/17), w sprawie Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs V. Dpas Limited. W wyroku tym TSUE wskazał, że świadczona usługa może zostać zakwalifikowana jako „transakcja dotycząca przelewów” lub „transakcja dotycząca płatności” wyłącznie w przypadku, gdy spełnia ona specyficzne i zasadnicze funkcje takich przelewów lub płatności, a mianowicie skutkuje przeniesieniem środków pieniężnych i powoduje zmiany prawne i finansowe urzeczywistniające to przeniesienie. W związku z tym świadczenie usług, aby zostało objęte zwolnieniem z VAT musi „prowadzić do powstania zmian prawnych i finansowych charakteryzujących przeniesienie własności środków pieniężnych”. W zakres tego pojęcia nie wchodzi zaś zwykłe świadczenie rzeczowe, techniczne lub administracyjne, które nie wywołuje takich zmian.

Wykładnia omawianego art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT nakazuje zatem przyjąć, że pojęcie usług w zakresie „wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych” obejmuje również swym zakresem transakcje, których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu lub płatności, i które w konsekwencji skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe. Pojęcie usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych nie obejmuje natomiast usług o charakterze technicznym, w których odpowiedzialność usługodawcy ograniczona jest wyłącznie do kwestii technicznych.

Jak wskazano w stanie faktycznym, świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Twórcy usługa umożliwia wykonanie transakcji finansowej zainicjowanej instrumentem płatniczym Płatnika (Wspierającego) za pośrednictwem Twórcy i na jego rzecz i polega na przyjmowaniu przez Spółkę z upoważnienia Twórcy środków Płatnika przekazywanych Spółce przez Dostawcę Płatnika lub inne podmioty pośredniczące w wykonaniu Transakcji, w celu przekazania Twórcy należnych mu środków. Efektem tych działań jest zatem przeniesienie środków pieniężnych pomiędzy poszczególnymi osobami/podmiotami, tj. pomiędzy Wspierającymi a Twórcami, a tym samym następują zmiany prawne i finansowe dotyczące przelewanych środków pieniężnych. Jednocześnie przeszkodą dla przyjęcia takiego stanowiska nie są te okoliczności stanu faktycznego, towarzyszące, czy ściślej rzecz ujmując, poprzedzające stricte wykonanie usługi, tj. związane z obowiązkiem rejestracji konta na Portalu, podania danych identyfikujących/możliwości zamieszczenia zdjęcia/notatki umożliwiającej identyfikację Twórcy. Czynności te należy ocenić wyłącznie jako techniczne, nie mające wpływu na ocenę charakteru usługi i jej istoty, tj. dokonania przelewu środków pieniężnych. Tym samym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi powinny zostać zakwalifikowane jako transakcje dotyczące przelewów/płatności w rozumieniu nadanym tym pojęciom w wyroku przywołanym wyroku TSUE z dnia 25 lipca 2018 r. (C-5/17).

Tożsame co do istoty rozumienia pojęcia transakcji dotyczących przelewów jest też wyrażane w orzecznictwie polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, w wyroku z dnia 30 listopada 2016 r., sygn. akt I FSK 1253/14 NSA uznał:

1.Aby określone usługi można było zaklasyfikować je jako transakcje dotyczące przelewów w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. d Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej muszą tworzyć odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, której skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu i która w konsekwencji skutkuje przeniesieniem środków pieniężnych i powoduje zmiany prawne i finansowe. W tym względzie należy odróżnić usługę zwolnioną z podatku w rozumieniu Dyrektywy VAT od wykonania zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. Istotne jest w szczególności, aby w tym celu zbadać zakres odpowiedzialności usługodawcy, a zwłaszcza to, czy odpowiedzialność ta ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy transakcji.

Stanowisko takie zostało również wyrażone w orzeczeniu NSA z dnia 12 stycznia 2017 r., sygn. akt I FSK 1002/15.

Zaznaczenia wymaga również, że Wnioskodawca:

-spełnia warunki prawne wynikające z odrębnych ustaw co do samej możliwości świadczenia tego rodzaju usług – jak wskazano w stanie faktycznym Wnioskodawca jest małą instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 17b) ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych i tym samym jest uprawniony do świadczenia usług płatniczych na podstawie zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego na świadczenie usług w charakterze małej instytucji płatniczej;

-co do zasady przestrzega pozostałych warunków świadczenia usług płatniczych wynikających z ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych.

Odnosząc się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, Spółka ocenia, że odpowiadają one zdefiniowanym w art. 3 ust. 1 pkt 5 tej ustawy usługom acquiringu. Przepis ten stanowi, iż przez usługi płatnicze rozumie się działalność polegającą na: umożliwianiu akceptowania instrumentów płatniczych oraz wykonywania transakcji płatniczych, zainicjowanych instrumentem płatniczym płatnika przez akceptanta lub za jego pośrednictwem, polegających w szczególności na obsłudze autoryzacji, przesyłaniu do wydawcy instrumentu płatniczego lub systemów płatności zleceń płatniczych płatnika lub akceptanta, mających na celu przekazanie akceptantowi należnych mu środków, z wyłączeniem czynności polegających na rozliczaniu i rozrachunku tych transakcji w ramach systemu płatności w rozumieniu ustawy o ostateczności rozrachunku (acquiring).

Jak wynika z powyższego usługa acquiringu:

·polega na umożliwianiu akceptowania instrumentów płatniczych oraz wykonywania transakcji płatniczych, zainicjowanych instrumentem płatniczym płatnika przez akceptanta lub za jego pośrednictwem – w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca umożliwia wykonanie transakcji płatniczej zainicjowanej przez Płatnika (Wspierającego) na rzecz Akceptanta (Twórcy) oraz;

·ma na celu przekazanie akceptantowi należnych mu środków – usługa świadczona przez Wnioskodawcę ma na celu przekazanie Akceptantowi (Twórcy) środków pieniężnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powyższego wynika, że w przedstawionym stanie faktycznym świadczone przez Spółkę usługi spełniają przesłanki pozwalające uznać je za usługę acquiringu, a więc za usługę transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, tj. korzystającą ze zwolnienia od VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Według art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Należy jednak zaznaczyć, że nie każde powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Powyższy przepis jest efektem implementacji do krajowego porządku prawnego przepisu art. 135 ust. 1. lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.), który stanowi, że:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 15 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1)czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2)usług doradztwa;

3)usług w zakresie leasingu.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie określa bliżej, co należy rozumieć pod pojęciami wymienionymi w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy. W tym celu należy się odwołać do uregulowań wskazanych w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 30 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych,

Przez usługi płatnicze rozumie się działalność polegającą na:

1)przyjmowaniu wpłat gotówki i dokonywaniu wypłat gotówki z rachunku płatniczego oraz wszelkie działania niezbędne do prowadzenia rachunku;

2)wykonywaniu transakcji płatniczych, w tym transferu środków pieniężnych na rachunek płatniczy u dostawcy użytkownika lub u innego dostawcy:

a)przez wykonywanie usług polecenia zapłaty, w tym jednorazowych poleceń zapłaty,

b)przy użyciu karty płatniczej lub podobnego instrumentu płatniczego,

c)przez wykonywanie usług polecenia przelewu, w tym stałych zleceń;

3)wykonywaniu transakcji płatniczych wymienionych w pkt 2, w ciężar środków pieniężnych udostępnionych użytkownikowi z tytułu kredytu, a w przypadku instytucji płatniczej lub instytucji pieniądza elektronicznego - kredytu, o którym mowa w art. 74 ust. 3 lub art. 132j ust. 3;

4)wydawaniu instrumentów płatniczych;

5)umożliwianiu akceptowania instrumentów płatniczych oraz wykonywania transakcji płatniczych, zainicjowanych instrumentem płatniczym płatnika przez akceptanta lub za jego pośrednictwem, polegających w szczególności na obsłudze autoryzacji, przesyłaniu do wydawcy instrumentu płatniczego lub systemów płatności zleceń płatniczych płatnika lub akceptanta, mających na celu przekazanie akceptantowi należnych mu środków, z wyłączeniem czynności polegających na rozliczaniu i rozrachunku tych transakcji w ramach systemu płatności w rozumieniu ustawy o ostateczności rozrachunku (acquiring);

6)świadczeniu usługi przekazu pieniężnego;

7)świadczeniu usługi inicjowania transakcji płatniczej;

8)świadczeniu usługi dostępu do informacji o rachunku.

Stosownie do art. 3 ust. 3 ustawy o usługach płatniczych:

Usługa przekazu pieniężnego oznacza usługę płatniczą świadczoną bez pośrednictwa rachunku płatniczego prowadzonego dla płatnika, polegającą na transferze do odbiorcy lub do innego dostawcy przyjmującego środki pieniężne dla odbiorcy środków pieniężnych otrzymanych od płatnika lub polegającą na przyjęciu środków pieniężnych dla odbiorcy i ich udostępnieniu odbiorcy.

Według art. 3 pkt 5 ustawy o usługach płatniczych:

Usługa inicjowania transakcji płatniczej oznacza usługę polegającą na zainicjowaniu zlecenia płatniczego przez dostawcę świadczącego usługę inicjowania transakcji płatniczej na wniosek użytkownika z rachunku płatniczego użytkownika prowadzonego przez innego dostawcę.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o usługach płatniczych:

Działalność w zakresie świadczenia usług płatniczych może być wykonywana wyłącznie przez dostawców usług płatniczych, zwanych dalej „dostawcami”.

Na mocy art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o usługach płatniczych:

Dostawcą może być wyłącznie mała instytucja płatnicza.

W potocznym rozumieniu umowa o acquiring to umowa zawierana najczęściej pomiędzy przedsiębiorcą (akceptantem), który umożliwia swoim klientom dokonywanie zapłaty kartą płatniczą za oferowane przez siebie towary i usługi, a agentem rozliczeniowym, który na jej podstawie przeprowadza czynności umożliwiające akceptantowi przyjmowanie zapłaty kartą płatniczą, za co akceptant płaci na rzecz agenta rozliczeniowego określone w tej umowie opłaty.

W świetle powyższego, acquiringiem będzie wykonywanie czynności umożliwiających wykonanie płatności np. kartą płatniczą przez posiadacza karty płatniczej w punkcie handlowo-usługowym akceptanta, których przedmiotem jest umożliwienie dokonania tej transakcji. Przepis art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy o usługach płatniczych, przykładowo wymienia autoryzację i przekazanie zlecenia płatniczego – a celem tych wszystkich czynności jest przekazanie akceptantowi kwoty transakcji płatniczej. Świadczenie tej usługi płatniczej odbywa się przy tym z wykorzystaniem zasobów agenta rozliczeniowego (np. systemy informatyczne, terminal PoS).

Z uwagi na powołane przepisy, w celu ustalenia, czy świadczone przez Państwa usługi będą korzystać ze zwolnienia od podatku, uwzględnić należy orzecznictwo TSUE dotyczące usług finansowych (w tym usług stanowiących element usług finansowych).

Istotne w tym zakresie są orzeczenia TSUE: z 5 czerwca 1997 r. w sprawie C-2/95 SDC, z 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd., oraz z 28 lipca 2011 r. w sprawie C-350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj TSUE.

W wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC) dotyczącym zwolnień przedmiotowych na gruncie wspólnego systemu VAT, TSUE wskazał cechy charakterystyczne usługi finansowej w kontekście ustalenia warunków stosowania zwolnienia dla konkretnych podtypów usług finansowych wymienionych w art. 13 (B) B(d) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy (obecnie art. 135 ust. 1 lit. d i lit. f Dyrektywy 2006/112/WE). Sprawa dotyczyła usług świadczonych przez SDC (stowarzyszenie) przede wszystkim na rzecz banków oraz innych jednostek podłączonych do jego systemu informatycznego. SDC świadczyło usługi przetwarzania danych związanych z transakcjami prowadzonymi przez jego klientów, a także pewnych usług związanych ze sprawami administracyjnymi swoich członków. Trybunał orzekł, że ani sposób wykonywania usług, ani charakter prawny usługodawcy, ani nawet brak bezpośredniej umowy podmiotu wykonującego usługi z ostatecznym odbiorcą nie wykluczają zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 13 (B) (D) pkt 3 i 5 VI Dyrektywy, pod warunkiem, że usługi świadczone przez dany podmiot są przez klienta Banku postrzegane jako element otrzymanej usługi finansowej. Ponadto, aby świadczone usługi korzystały ze zwolnienia powinny stosownie do orzecznictwa TSUE dotyczyć specyficznych i istotnych elementów związanych z daną usługą finansową. Należy też wskazać, że TSUE w ww. orzeczeniu dodał, że: „Sam fakt, że jakiś element jest niezbędny do zakończenia transakcji zwolnionej z podatku, nie daje podstaw do konkluzji, że usługa, którą dany element reprezentuje jest zwolniona”. Nadto, TSUE odniósł się również do kwestii wykonywania czynności pomocniczych (stanowiących element usługi zasadniczej) oraz dostarczył wskazówek interpretacyjnych w zakresie dotyczącym m.in. transakcji płatniczych. Aby świadczone usługi korzystały ze zwolnienia powinny stosownie do orzecznictwa TSUE dotyczyć specyficznych i istotnych elementów związanych z daną usługą finansową. Samo świadczenie usług o charakterze materialnym czy też technicznym nie jest objęte zwolnieniem – „aby stanowić »transakcję dotyczącą przelewów« świadczone usługi muszą zatem mieć skutek przelania funduszy oraz pociągać za sobą zmiany sytuacji prawnej i finansowej. Usługę zwolnioną na gruncie Dyrektywy należy odróżnić od czysto fizycznego lub technicznego świadczenia, takiego jak udostępnianie bankowi systemu przetwarzania danych”. W powyższym wyroku TSUE uznał także, że usługi pomocnicze dla usług finansowych mogą korzystać ze zwolnienia z VAT tylko jeśli same w znacznym stopniu „stają się” usługą finansową. Dla uznania usług związanych z przelewami za zwolnione, Trybunał w istocie wymaga, aby te usługi wywoływały taki efekt jak przelew, tzn. prowadziły do przeniesienia środków i zmieniały sytuację prawną i finansową zainteresowanego podmiotu. Trybunał wskazał również, że usługi polegające na udostępnieniu finansowych informacji bankom i innym użytkownikom nie są objęte zwolnieniem przewidzianym w podpunktach (3) i (5) art. 13(B)(d) VI Dyrektywy.

Podobne stanowisko zostało przedstawione przez Trybunał w orzeczeniu z dnia 13 grudnia 2001 r. w sprawie C-235/00 CSC Financial Services Ltd. W wyroku tym TSUE stwierdził, że „obrót papierami wartościowymi polega na działaniach zmieniających sytuację prawną i finansową między stronami i działania te są porównywalne do przypadków przeniesienia lub płatności. Dostawa zwykłej usługi technicznej lub administracyjnej, nie zmieniającej sytuacji prawnej lub finansowej nie wydaje się więc być objęta zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5 Szóstej dyrektywy. (…) Wynika z tego więc, że usługi o charakterze administracyjnym nie zmieniające prawnej bądź finansowej pozycji stron nie są objęte zwolnieniem ustalonym w art. 13 część B lit. d pkt 5”.

Z kolei w wyroku w sprawie C-350/10 Nordea Pankki Suomi Oyj TSUE wskazał że, aby móc zakwalifikować świadczone usługi jako czynności zwolnione z opodatkowania w rozumieniu art. 13 część B lit. d) pkt 3 i 5 szóstej dyrektywy, powinny one tworzyć odrębną całość, która – jeśli ją oceniać globalnie – w konsekwencji wypełnia specyficzne i istotne funkcje usługi opisanej w tym przepisie. W odniesieniu do operacji dotyczących przelewów w rozumieniu art. 13 część B lit. d) pkt 3 szóstej dyrektywy świadczone usługi muszą skutkować przekazaniem środków pieniężnych oraz prowadzić do zmian prawnych i finansowych. Należy dokonać rozróżnienia między usługą zwolnioną w rozumieniu wspomnianej dyrektywy a dostarczaniem zwykłego świadczenia fizycznego lub technicznego, takiego jak udostępnienie bankowi systemu informatycznego. W tym celu sąd krajowy powinien w szczególności zbadać zakres odpowiedzialności usługodawcy względem banków, zwłaszcza to, czy odpowiedzialność ta ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy czynności.

W orzeczeniu z 26 maja 2016 r. w sprawie C-607/14 Bookit Ltd TSUE podkreślił, że transakcje zwolnione na podstawie art. 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy VAT zostały zdefiniowane ze względu na charakter świadczonych usług, a nie ze względu na usługodawcę lub usługobiorcę. Zwolnienie nie jest zatem uzależnione od spełnienia wymogu, by transakcje były dokonywane przez określony rodzaj zakładu lub osoby prawnej, jeśli wchodzą one w zakres transakcji finansowych. Trybunał orzekł, że „przelew jest transakcją polegającą na realizacji dyspozycji przekazania określonej sumy pieniędzy z jednego rachunku na drugi. Transakcja ta cechuje się w szczególności tym, że powoduje zmianę sytuacji prawnej i finansowej istniejącej z jednej strony między udzielającym dyspozycji a beneficjentem, a z drugiej strony między nimi a ich bankiem, w odpowiednim przypadku, między bankami. Ponadto transakcją powodującą tę zmianę jest sam przelew środków między kontami, niezależnie od jego kauzy (…). (…) brzmienie art. 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy VAT nie wyklucza co do zasady, aby transakcja przelewu składała się z różnych odrębnych usług, które stanowią wówczas „transakcje dotyczące” przelewów w rozumieniu tego przepisu (…). Jakkolwiek nie można wykluczyć, że omawiane zwolnienie może obejmować usługi niebędące w swej istocie przelewami, to jednak zwolnienie to może dotyczyć jedynie transakcji tworzących odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, których skutkiem jest pełnienie jedynie szczególnych i istotnych funkcji takich przelewów (zob. podobnie wyrok z dnia 5 czerwca 1997r. , SDC, C-2/95 EU:C:1997:278, pkt 66-68)”.

Zdaniem TSUE, z powyższego wynika, że: „aby można było zaklasyfikować świadczone usługi jako transakcje dotyczące przelewów w rozumieniu art. 135 ust. 1 lit. d) dyrektywy VAT, muszą tworzyć odrębną całość, ocenianą w sposób ogólny, której skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu i która w konsekwencji skutkuje przeniesieniem środków pieniężnych i powoduje zmiany prawne i finansowe. W tym względzie należy odróżnić usługę zwolnioną z podatku w rozumieniu dyrektywy VAT od wykonania zwykłego świadczenia rzeczowego lub technicznego. Istotne jest w szczególności, aby w tym celu zbadać zakres odpowiedzialności usługodawcy, a zwłaszcza to, czy odpowiedzialność ta ograniczona jest do aspektów technicznych, czy też obejmuje specyficzne i istotne elementy transakcji (zob. podobnie: wyrok z dnia 5 czerwca 1997 r., SDC, C-2/95, z dnia 28 lipca 2011 r. Nordea Pankki Suomi, C-350/10)”.

Zatem, wykładnia przepisu art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, uwzględniająca orzecznictwo TSUE nakazuje przyjąć, że pojęcie usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych obejmuje również transakcje tworzące odrębną całość, których skutkiem jest pełnienie szczególnych i istotnych funkcji przelewu lub płatności, i które w konsekwencji skutkują przeniesieniem środków pieniężnych i powodują zmiany prawne i finansowe. Pojęcie usług w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych nie obejmuje natomiast usług o charakterze technicznym, w których odpowiedzialność usługodawcy ograniczona jest do kwestii technicznych i nie obejmuje istotnych elementów transakcji płatniczej.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem interpretacji jest działalność Wnioskodawcy w zakresie prowadzenia i świadczenia za wynagrodzeniem usług przez portal dostępny za pośrednictwem strony internetowej działającej pod adresem: „A” (dalej: „Portal”, „Serwis”). Celem tej działalności jest umożliwienie zainteresowanym osobom/podmiotom pozyskiwanie, za pośrednictwem Wnioskodawcy, środków finansowych od potencjalnych darczyńców (dalej: „Wspierających”).

Świadczenie tych usług technicznie następuje poprzez zintegrowane i wzajemnie powiązane trzy obszary:

1)prowadzoną przez Wnioskodawcę stronę internetową „A”

2)dostępny za pośrednictwem ww. strony internetowej Serwis, który umożliwia w pierwszym etapie rejestrację/założenie konta przez osoby zainteresowane (dalej: „Twórcy”) i który jest platformą internetową niezbędną do przekazywania wsparcia finansowego;

3)strukturę informatyczną umożliwiającą przekazanie wsparcia finansowego w drodze świadczonej przez Wnioskodawcę na rzecz Twórcy usługi acquiringu, w ramach której Wnioskodawca współpracuje z Operatorem Płatności.

Oferta Wnioskodawcy kierowana jest do wszystkich osób bądź podmiotów chcących korzystać z usług świadczonych poprzez Portal, przede wszystkim jednak docelową grupą, która może być zainteresowana usługami świadczonymi przez Spółkę są twórcy rozpowszechniający różnego rodzaju treści za pośrednictwem Internetu, a w szczególności mediów społecznościowych (Twórcy). Osoby te są zainteresowane otrzymaniem od potencjalnych odbiorców prezentowanych przez nich treści (Wspierający) darowizn pieniężnych wspierających ich działalność i umożliwiających prowadzenie tego rodzaju aktywności (dalej: „Wsparcie”). Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom Wnioskodawca umożliwia dokonywanie tego rodzaju przepływów finansowych za pośrednictwem prowadzonego przez siebie Portalu.

Wymogiem technicznym niezbędnym do realizacji powyżej opisanego celu jest to, aby Twórca, potencjalnie zainteresowany otrzymywaniem Wsparcia od osób/podmiotów trzecich zarejestrował się na Portalu prowadzonym przez Spółkę i założył tam konto. Z założeniem konta wiąże się obowiązek podania przez Twórców podstawowych danych umożliwiających ich identyfikację przez Spółkę zgodnie z wymogami wynikającymi z odrębnych przepisów, jak i umożliwia ich identyfikację przez potencjalnych Wspierających. Funkcjonalność konta pozwala Twórcom na krótką prezentację własnej osoby/twórczości. Ten element należy rozumieć w ten sposób, że potencjalni Wspierający znający danego Twórcę z publikacji zamieszczanych przez niego w Internecie, w szczególności w mediach społecznościowych, poprzez zamieszczenie w Portalu danych Twórcy mają możliwość potwierdzenia, że osoba, na rzecz której dokonują wpłaty (udzielają Wsparcia), jest faktycznie tą osobą, na rzecz której tego Wsparcia zamierzali udzielić. Funkcjonalność konta pozwala również na gromadzenie przez Wnioskodawcę kwot otrzymywanych przez Twórców na należących do niego rachunkach bankowych PSP, tj. rachunkach bankowych należących do dostawcy usług płatniczych (taki charakter prawny ma Wnioskodawca). Rachunki te nie są prowadzone dla każdego Twórcy odrębnie, środki te gromadzone są na jednym rachunku bankowym należącym do Wnioskodawcy, przy czym Wnioskodawca zapewnia prowadzenie ewidencji umożliwiającej w sposób nie budzący wątpliwości przyporządkowanie kwot należnych każdemu Twórcy indywidualnie. Z takich rachunków Wnioskodawca wypłaca należne mu od poszczególnych Twórców wynagrodzenie (prowizja Spółki).

Udzielane przez Wspierających na rzecz Twórców wsparcie finansowe może polegać bądź na jednorazowym przekazaniu konkretnej kwoty pieniężnej, a w przyszłości dodatkowo również wybraniu opcji polegającej na przekazywaniu określonej kwoty pieniężnej w danych okresach (co do zasady miesięcznych). Środki przekazywane przez innych użytkowników są przekazywane na rachunek bankowy Wnioskodawcy i w jego ramach są przyporządkowywane do określonego Twórcy. Na zlecenie Twórcy Wnioskodawca przekazuje środki na wskazany przez niego rachunek bankowy.

Wnioskodawca dokonując przelewu kwot z należącego do niego rachunku na rachunek bankowy wskazany przez Twórcę, pobiera prowizję w określonej wysokości (o czym szerzej poniżej) i przelewa w ten sposób na rzecz Twórcy kwotę, pomniejszoną o prowizję. Ustalona prowizja jest wynagrodzeniem Spółki za świadczone przez nią na rzecz Twórcy usługi, polegające – jak wyżej opisano – na pośrednictwie w przekazaniu kwot pieniężnych na rzecz Twórców przez Wspierających. Twórcy otrzymują więc ostatecznie środki pieniężne w wartościach pomniejszonych o prowizję należną Wnioskodawcy.

Pośrednicząc w przekazywaniu środków pieniężnych pomiędzy Twórcą a Wspierającym, Wnioskodawca działa (świadczy usługi) na rzecz Twórcy, a nie na rzecz Wspierającego. Możliwość udzielenia wsparcia przez Wspierającego nie jest uzależniona od założenia przez niego konta/rejestracji na prowadzonym przez Wnioskodawcę Portalu. Ponadto, Wnioskodawca w związku z umożliwieniem udzielenia wsparcia Twórcy nie pobiera od Wspierającego żadnego wynagrodzenia. Opisując techniczny proces udzielenia wsparcia następuje ono zwykle poprzez wejście na link (odsyłacz) zamieszczony w prezentowanych przez Twórcę w Internecie/mediach społecznościowych materiałach, który przekierowuje Wspierającego do strony internetowej Wnioskodawcy, z poziomu której może dokonać wpłaty środków pieniężnych na rzecz tego konkretnego Twórcy. Dokonanie wpłaty technicznie jest również możliwe poprzez wyszukanie Twórcy za pośrednictwem Portalu i poprzez zamieszczony przy nim odsyłacz dokonanie wpłaty (ten sposób dokonania Wsparcia w praktyce ma jednak nikłe znaczenie).

Szczegółowe zasady świadczenia usług przez Spółkę określone są w odpowiednich, zamieszczonych na stronach internetowych Wnioskodawcy, Regulaminach.

Zgodnie z Zasadami rejestracji Twórców w „A”: „Spółka umożliwia Twórcom korzystanie z ograniczonego Konta Twórcy w okresie 30 dni od dnia zawarcia umowy ze Spółką na zasadach określonych w Regulaminie korzystania ze strony internetowej „A”. Ograniczone Konto Twórcy pozwala na dokonywanie wypłat kwot uzyskanych tytułem wsparcia do maksymalnej kwoty 4000 zł w okresie 30 dni od dnia zawarcia Umowy z Twórcą (...)” – przy czym przy spełnieniu dodatkowych warunków możliwe jest również przekroczenie wskazanego powyżej limitu 4000 zł.

Zgodnie z Regulaminem korzystania ze strony internetowej „A” (Regulamin serwisu „A”): Serwis jest platformą internetową umożliwiającą kojarzenie Użytkowników poszukujących wsparcia finansowego dla prowadzonej przez siebie Działalności (Twórców) oraz Użytkowników chcących takiego Wsparcia udzielić (Wspierających).

W przywołanym wyżej Regulaminie zdefiniowano też pojęcie usług świadczonych przez Wnioskodawcę, przez co należy rozumieć: świadczenia (...) polegające na zapewnieniu prawidłowej pracy Serwisu, w tym w szczególności udostępnieniu Użytkownikom przestrzeni do prezentacji swojej Działalności, w tym możliwości przekazywania Darowizny pomiędzy Użytkownikami.

W Regulaminie wskazano również: Działalność Spółki w ramach Serwisu działalność polega na administrowaniu i stałym rozwijaniu Serwisu. Usługi świadczone przez Spółkę umożliwiają przekazanie wsparcia na rzecz Twórcy, ale Spółka nie jest stroną umowy darowizny lub jakiejkolwiek innej umowy pomiędzy Twórcą a Wspierającym.

Wsparciem jest natomiast: forma transakcji płatniczej realizowana za pośrednictwem Serwisu.

Ponadto, w myśl postanowień Regulaminu, w ramach Serwisu Spółka umożliwia Twórcom:

a)rejestrację Konta Twórcy i korzystanie z funkcjonalności Konta Twórcy;

b)przekazywanie Wsparcia pomiędzy Wspierającym a Twórcą;

c)przekazywania Wsparcia na rzecz rozwoju Serwisu;

d)publikowanie przez Twórcę materiałów i treści umożliwiających jego identyfikację, w tym poprzez określenie rodzaju prowadzonej przez Twórcę Działalności.

Wskazana w lit. d) powyżej możliwość zamieszczenia przez Twórców na prowadzonym przez Spółkę Portalu treści określonego rodzaju faktycznie (technicznie) ograniczona jest wyłącznie do:

·możliwości zamieszczenia przez Twórcę zdjęcia profilowego oraz

·publikowania materiałów o wąskim zakresie objętości – zamieszczany przez Twórców opis działalności nie przekracza kilku zdań.

Spółka nie kwalifikuje tej możliwości jako świadczenia usług reklamowych, nie pobiera też z tego tytułu odrębnego wynagrodzenia. Zamieszczenie tych treści ma na celu wyłącznie umożliwienie innym użytkownikom Portalu zidentyfikowanie Twórcy, którego chcieliby wesprzeć środkami finansowymi, jest więc niezbędne do świadczenia przez Wnioskodawcę usług w zakresie przelewu na wskazane przez Twórców rachunki bankowe środków pieniężnych przekazywanych na ich rzecz przez Wspierających.

Zgodnie z Regulaminem: w ramach serwisu Spółka umożliwia Twórcom oraz podmiotom trzecim reklamowanie swoich usług i produktów za pośrednictwem Serwisu poprzez udostępnienie im przestrzeni reklamowej. Świadczenie tego rodzaju usług następuje wyłącznie w przypadku zawarcia przez Spółkę z Twórcą odrębnej umowy za ustalonym w niej wynagrodzeniem.

Świadczenia tego rodzaju, są jednak – jak wynika z powyższych zapisów – odrębnie świadczoną usługą, za którą Wnioskodawca pobiera dodatkowe wynagrodzenie. Tego rodzaju świadczenia nie są przedmiotem złożonego wniosku.

Końcowym efektem tych działań jest pozyskanie przez Twórców wsparcia od Wspierających i dokonanie przez Spółkę przelewu na wskazany przez Twórców rachunek bankowy w ramach świadczonych usług acquiringu. Szczegółowe zasady na jakich odbywa się świadczenie tych usług przez Wnioskodawcę doprecyzowane zostały w Regulaminie usług płatniczych świadczonych na rzecz Twórcy serwisu „A”.

Wnioskodawca w przywołanym wyżej Regulaminie usług płatniczych świadczoną przez siebie usługę acquiringu zdefiniował następująco: usługa świadczona przez Spółkę dla Twórcy, umożliwiająca wykonanie Transakcji zainicjowanej instrumentem płatniczym Płatnika przez Twórcę lub za jego pośrednictwem, polegająca na przyjmowaniu przez Spółkę z upoważnienia Twórcy środków Płatnika przekazywanych Spółce przez Dostawcę Płatnika lub inne podmioty pośredniczące w wykonaniu Transakcji, w celu przekazania Twórcy należnych mu środków.

Szczegółowe postanowienie dotyczące świadczonej przez Wnioskodawcę usługi acquiringu zostały opisane w § 7 Regulaminu usług płatniczych:

1.Twórca upoważnia Spółkę do przyjmowania od Płatników środków pieniężnych z tytułu darowizny udzielanej Twórcy przez Płatnika, Twórcy, w celu przekazania ich Twórcy na zasadach określonych w Regulaminie.

2.Transakcje wykonywane są w walucie polskiej (PLN).

3.Transakcje są inicjowane przez Płatnika za pośrednictwem Twórcy w oparciu o wygenerowany przez Twórcę link do płatności.

4.Spółka przekazuje zlecenie płatnicze zainicjowane przez Płatnika za pośrednictwem Twórcy do Dostawcy Płatnika w terminie nie dłuższym niż 1 (jeden) Dzień Roboczy.

5.W przypadku otrzymania przez Spółkę od Dostawcy Płatnika potwierdzenia Transakcji, Twórca zostaje automatycznie powiadomiony o prawidłowym wykonaniu Transakcji za pośrednictwem Panelu Twórcy lub za pośrednictwem wiadomości e-mail, co jest równoznaczne z przyjęciem przez Spółkę Transakcji do realizacji.

6.Spółka udostępnia Twórcy kwotę Transakcji na Rachunku Twórcy automatycznie po uznaniu rachunku Spółki kwotą Transakcji.

7.Spółka prowadzi dla Twórcy ewidencję środków znajdujących się na Rachunku Akceptanta. Ewidencja środków widoczna jest dla Twórcy za pośrednictwem Profilu Akceptanta.

8.Spółka wykonuje Transakcje poprzez zapłatę przelewem na Rachunek Bankowy Twórcy z wykorzystaniem Rachunku Twórcy (wypłaty). Strony ustalają, że chwilą dokonania wypłaty jest złożenie przez Spółkę zlecenia płatniczego do Dostawcy prowadzącego rachunek dla Spółki. Spółka nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie w przekazaniu środków na rzecz Twórcy po złożeniu przez Spółkę zlecenia przelewu, a także za niezrealizowanie oraz opóźnienie w przekazaniu należnych środków spowodowane podaniem przez Twórcę nieprawidłowych lub niekompletnych danych, jak również za opóźnienia będące następstwem innych zdarzeń niezależnych od Spółki.

9.Wypłaty są dokonywane zgodnie z dyspozycją Twórcy złożoną za pośrednictwem Profilu Twórcy – w terminie nie dłuższym niż 1 (jeden) Dzień Roboczy od otrzymania dyspozycji Twórcy.

10.Spółka pobiera od Twórcy wynagrodzenie, zgodnie z postanowieniami § 8 Regulaminu.

11.Spółka udostępnia do każdego rozliczenia specyfikację płatności w formacie ustalonym w dokumentacji technicznej Serwisu, zawierającej szczegółowe dane każdej Transakcji podlegającej rozliczeniu.

12.Spółka nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości jednoznacznej identyfikacji Transakcji wynikający z okoliczności, za które Spółka nie ponosi odpowiedzialności, w szczególności takich jak sposób oznaczania Transakcji przez Dostawcę Płatnika lub Instytucje Pośredniczące.

13.Spółka nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w przetwarzaniu Transakcji wynikające z okoliczności występujących po stronie Dostawcy Płatnika, Instytucji Pośredniczących lub Akceptanta, jak również za opóźnienia wynikające z innych okoliczności, za które Spółka nie ponosi winy, w tym za okoliczności spowodowane siłą wyższą.

14.Środki udostępniane są Twórcy na Rachunek Bankowy Twórcy wskazany przez Twórcę. Twórca może zmienić Rachunek Bankowy Twórcy za pośrednictwem Profilu Akceptanta. Rozliczenia na zmieniony Rachunek Bankowy Twórcy są dokonywane od pierwszego Dnia Roboczego następującego po dniu, w którym nowy Rachunek Bankowy Twórcy zostanie zaakceptowany przez Spółkę.

15.Spółka może odmówić wykonania lub wstrzymać wykonanie Transakcji w przypadku niespełnienia wymogów określonych w Regulaminie, a także w sytuacjach określonych w przepisach obowiązującego prawa, w tym na podstawie orzeczeń właściwych organów, bez względu na moment stwierdzenia wystąpienia przesłanek odmowy. W szczególności Spółka może odmówić wykonania lub wstrzymać wykonanie Transakcji w następujących przypadkach:

1)powzięcia przez Spółkę wątpliwości co do zgodności Transakcji z obowiązującymi przepisami prawa lub postanowieniami Umowy,

2)w przypadku negatywnej oceny ryzyka związanego z realizacją Transakcji,

3)przyczyn związanych z bezpieczeństwem Transakcji,

4)w związku z podejrzeniem nielegalnego wykorzystania Usług Acquiringu lub doprowadzenia przez Użytkownika do nieautoryzowanej Transakcji;

5)w zakresie określonym w § 6 ust. 2 lit. b Regulaminu – do momentu identyfikacji i weryfikacji danych podanych w Formularzu Identyfikacyjnym.

16.Spółka powiadamia Twórcę o wstrzymaniu wykonania lub odmowie wykonania Transakcji, chyba że obowiązujące przepisy prawa uniemożliwiają powiadomienie lub powiadomienie byłoby nieuzasadnione ze względów bezpieczeństwa.

Zgodnie z Regulaminem zawarcie umowy między Spółką a Twórcą wymaga:

a)założenia przez Twórcę profilu w Serwisie, na zasadach określonych odrębnie, w regulaminie Serwisu.

b)podania przez Twórcę danych objętych Formularzem Identyfikacyjnym, w tym danych osobowych,

c)przekazania przez Twórcę informacji i dokumentów wymaganych zgodnie z regulaminem,

d)pozytywnej weryfikacji tożsamości i oceny ryzyka związanego z Twórcą w ramach Regulaminu,

e)akceptacji przez Twórcę Regulaminu i innych załączników stanowiących integralną część Umowy.

Zasady ustalania wynagrodzenia określono natomiast w § 8 cytowanego Regulaminu:

1.Z tytułu świadczonej Usługi Acquiringu Spółka pobiera od Twórcy wynagrodzenie.

2.Wynagrodzenie określone może być w formie tabeli opłat i prowizji lub w formie indywidualnie uzgodnionej z Twórcą.

3.W przypadku ustalenia przez Spółkę tabeli opłat i prowizji („TOiP”), Spółka będzie uprawniona do jednostronnej zmiany TOiP w przypadku:

a)wprowadzenia nowych, odpłatnych usług dodatkowych w ramach Regulaminu,

b)ograniczenia obecnie świadczonych usług,

c)zmiany profilu działalności,

d)innych istotnych zmian rynkowych.

4.Zmiana TOiP wprowadzana jest w trybie przewidzianym dla zmiany Regulaminu, o którym mowa w pkt 11 Regulaminu.

5.Prowizja jest potrącana z kwoty Transakcji należnej Twórcy.

6.Spółka wystawia na rzecz Twórcy fakturę na kwotę stanowiącą sumę Prowizji pobranych od Twórcy w danym miesiącu. Faktury wystawiane są w cyklu miesięcznym, w każdym ostatnim dniu miesiąca. Faktury są udostępniane Twórcy do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który wystawiana jest faktura.

7.Faktury będą udostępniane w Panelu Twórcy w postaci elektronicznej. Twórca oświadcza, że wyraża zgodę na otrzymywanie faktur i ich korygowanie w postaci elektronicznej.

Spółka wskazuje również, że jest małą instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 17b) ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych i jest uprawniona do świadczenia usług płatniczych na podstawie zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego na świadczenie usług w charakterze małej instytucji płatniczej. Wnioskodawca wyjaśnia też, że w trakcie świadczenia usług płatniczych współpracuje z podmiotem posiadającym status krajowej instytucji płatniczej, wpisanej do rejestru krajowych instytucji płatniczych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego – spółką prawa litewskiego, z siedzibą w Wilnie, posiadająca licencję pieniądza elektronicznego nr 35 wydaną przez Bank Litwy w dniu 25 maja 2018 r.

Wnioskodawca na zasadach ogólnych wynikających z prawa cywilnego i innych właściwych przepisów ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usługi na rzecz Twórcy, tj. w sytuacji, gdy transakcja płatnicza nie dojdzie do skutku lub zostanie wadliwie zrealizowana. Sytuacje, w których odpowiedzialność taka jest wyłączona dotyczą natomiast tych okoliczności, za które Wnioskodawca nie odpowiada, tj. leżących po stronie Płatnika (Wspierającego), Dostawcy Płatnika bądź Twórcy. Powyższa odpowiedzialność wynika zarówno z właściwych przepisów prawa, jak również może być wywodzona z treści opisanego w stanie faktycznym Regulaminu świadczenia przez Wnioskodawcę usług płatniczych. Jak wskazano w złożonym wniosku przedstawiając stan faktyczny, § 7 pkt 12 i 13 Regulaminu usług płatniczych ma następujące brzmienie:

12.Spółka nie ponosi odpowiedzialności za brak możliwości jednoznacznej identyfikacji Transakcji wynikający z okoliczności, za które Spółka nie ponosi odpowiedzialności, w szczególności takich jak sposób oznaczania Transakcji przez Dostawcę Płatnika lub Instytucje Pośredniczące.

13.Spółka nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia w przetwarzaniu Transakcji wynikające z okoliczności występujących po stronie Dostawcy Płatnika, Instytucji Pośredniczących lub Akceptanta, jak również za opóźnienia wynikające z innych okoliczności, za które Spółka nie ponosi winy, w tym za okoliczności spowodowane siłą wyższą.

Zatem co do zasady, poza wymienionymi okolicznościami, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usługi na rzecz Twórcy, tj. gdy transakcja płatnicza nie dojdzie do skutku lub zostanie wadliwie zrealizowana.

Wnioskodawca opisaną usługę świadczy na rzecz Twórcy we własnym imieniu i na własny rachunek.

Istotą świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest wykonywanie usługi płatniczej.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi odpowiadają świadczeniom zdefiniowanym w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy o usługach płatniczych, usługom acquiringu.

Wymienione w cytowanym przepisie elementy usługi acquiringu są również elementem składowym świadczonej przez Wnioskodawcę usługi. Istotne jest przy tym również i to, że świadcząc te usługi Wnioskodawca działa w charakterze małej instytucji płatniczej w rozumieniu art. 2 pkt 17b) ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych – Wnioskodawca jest wpisany do rejestru małych instytucji płatniczych prowadzonego przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF).

Aktywność Spółki w zakresie realizowania usług na rzecz Twórcy nie ogranicza się wyłącznie do technicznego – za pomocą strony internetowej – przekazywania środków (Wsparcia) od Wspierających, ale należy ją odczytywać w szerszym kontekście wynikającym ze skutków jakie jego działania wywołują w zakresie prawnym i ekonomicznym, w tym wynikającym:

-z charakteru w jakim występuje, tj. działając jako mała instytucja płatnicza w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych;

-charakteru świadczonych przez siebie usług, kwalifikowanych przez ustawę z 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych jako usługę płatniczą.

Państwa wątpliwości dotyczą wskazania, czy świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Twórców opisane we wniosku usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.

W analizowanej sprawie, usługa świadczona przez Państwa dla Twórcy, umożliwia wykonanie Transakcji zainicjowanej instrumentem płatniczym Płatnika przez Twórcę lub za jego pośrednictwem, polega na przyjmowaniu przez Państwa z upoważnienia Twórcy środków Płatnika przekazywanych Państwu przez Dostawcę Płatnika lub inne podmioty pośredniczące w wykonaniu Transakcji, w celu przekazania Twórcy należnych mu środków. Efektem Państwa działań jest zatem przeniesienie środków pieniężnych pomiędzy poszczególnymi osobami/podmiotami, tj. pomiędzy Wspierającymi a Twórcami, a tym samym następują zmiany prawne i finansowe dotyczące przelewanych środków pieniężnych. Usługi te – jak Państwo wskazali – odpowiadają świadczeniom zdefiniowanym w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy o usługach płatniczych, usługom acquiringu. Opisaną usługę świadczą Państwo na rzecz Twórcy we własnym imieniu i na własny rachunek. Co do zasady, poza wymienionymi we wniosku okolicznościami, ponoszą Państwo odpowiedzialność z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usługi na rzecz Twórcy, tj. gdy transakcja płatnicza nie dojdzie do skutku lub zostanie wadliwie zrealizowana. Ponadto, są Państwo małą instytucją płatniczą w rozumieniu art. 2 pkt 17b ustawy o usługach płatniczych i tym samym są Państwo uprawnieni do świadczenia usług płatniczych na podstawie zezwolenia wydanego przez Komisję Nadzoru Finansowego na świadczenie usług w charakterze małej instytucji płatniczej.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów i orzeczeń TSUE wskazać należy, że charakter czynności wykonywanych przez Państwa wypełnia przesłanki, pozwalające objąć świadczone usługi zwolnieniem od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, gdyż mieszczą się one w ramach usług prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, o których mowa w tym przepisie.

W konsekwencji stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa na rzecz Twórców opisane we wniosku usługi są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.