Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.623.2024.2.MPU

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.623.2024.2.MPU

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku VAT stosowanie do treści art. 113 ust. 11 ustawy o VAT z mocą wsteczną. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej (…)r. i od tego dnia korzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług, do czego była Pani uprawniona na mocy art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie były oraz nie są wykonywane czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.).

W ramach działalności produkowane są głównie (…) (…) (…) oraz (…) sklasyfikowane pod kodem PKD oraz ich dystrybucja:

-Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD (…)),

-Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (PKD (…)),

dodatkowo sporadycznie wykonywane są usługi:

-Usługi (…) (…) (…) (PKD (…)),

-Produkcja (…) (…) (…), (…)i (…) (PKD (…)),

-(…) i (…) (…) (…), z wyłączeniem (…) (PKD (…)),

-(…) pomocnicza związana z (…) (…) (…) w (…) (PKD (…)),

-(…) (…) (…) i (…) (…) (PKD (…)).

W (…) r. wartość sprzedaży dokonanej przez Panią nieznacznie przekroczyła, w proporcji do okresu prowadzenia działalności, limit pozwalający na skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 113 u.p.t.u. W następstwie przekroczenia wartości sprzedaży zwolnionej nastąpiła utrata prawa do zwolnienia, powstanie obowiązku podatkowego w tym zakresie oraz zobowiązanie do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Zatem w następstwie powyżej przedstawionego zdarzenia stała się Pani czynnym podatnikiem VAT zobowiązanym do składania deklaracji podatkowych za miesięczne okresy rozliczeniowe. Zaistniały fakt miał miejsce dopiero w toku czynności sprawdzających wszczętych przez Urząd Skarbowy, który to wezwał Panią pismem z dnia (…) r. do przedłożenia dokumentacji podatkowej za (…) rok. Podczas tych czynności stwierdzono, że przeoczyła Pani przekroczenie niniejszego limitu, co w konsekwencji spowodowało, że VAT-R został złożony do Urzędu Skarbowego w dniu (…) r.

Następnie (…) r. zostały złożone JPK_V7M za miesiąc (…)r. oraz za poszczególne miesiące (…) r. Jednocześnie w trakcie (…) r. nie przekroczyła Pani limitu uprawniającego do zwolnienia i w rezultacie mogła Pani ponownie z niego skorzystać od (…)r. Podkreślić należy, iż w związku z pierwotnym przeoczeniem momentu przekroczenia limitu wartości sprzedaży w (…)r. również zawiadomienie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego zostało złożone dopiero (…)r.

Pytanie

Czy w związku ze zgłoszeniem jako podatnika VAT, rozliczeniem podatku za okres (…)-(…), a następnie złożeniem deklaracji VAT-R w zakresie zgłoszenia aktualizacyjnego dotyczącego wyboru możliwości korzystania ze zwolnienia (…), przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT w zw. z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, od daty w której na nowo chce Pani korzystać z przysługującego Pani zwolnienia, tj. od początku roku (…)? Innymi słowy - czy może Pani korzystać ze zwolnienia od podatku VAT stosowanie do treści art. 113 ust. 11 ustawy o VAT z mocą wsteczną?

Pani stanowisko w sprawie

W przedmiotowym stanie faktycznym w dniu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej nie była Pani w stanie oszacować jaką uzyskam wartość sprzedaży w (…) r. W związku z czym korzystała Pani ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 9 u.p.t.u., zgodnie z którym zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1. Jednocześnie zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 113 ust. 10 u.p.t.u. jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W grudniu (…) r. wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczyła limit uprawniający Panią do zwolnienia w proporcji do okresu prowadzonej w (…) r. działalności gospodarczej. Konsekwencją tego zdarzenia była zmiana statusu podatkowego, stała się Pani podatnikiem VAT czynnym, a w rezultacie od tego momentu była Pani zobowiązana do składania JPK_V7M oraz do obliczania i wpłacania podatku za miesiąc grudzień (…) r. oraz za poszczególne miesięczne okresy rozliczeniowe roku (…). W związku z przeoczeniem niniejszej zmiany złożyłam JPK_V7M dopiero w grudniu (…) r.

Ponadto na mocy art. 96 ust. 5 pkt 2 u.p.t.u., jeżeli podmiot wymieniony w art. 15 u.p.tu., u którego sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 u.p.t.u. utraci zwolnienie od podatku, obowiązany jest do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w terminie przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.

Zmiana statusu podatkowego z podatnika VAT zwolnionego na podatnika VAT czynnego spowodowała u Pani obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na druku VAT-R wstecznie czego dokonała Pani dopiero w dniu (…) r., składając druk VAT-R w trakcie czynności sprawdzających, na które zostałam wezwana. Powyżej wskazane uchybienie terminu dla wykonania obowiązku rejestracyjnego, jak już zostało to wcześniej podniesione, jest konsekwencją przeoczenia przekroczenia w proporcji do okresu prowadzonej przeze Panią działalności kwoty limitu zwolnienia z art. 113 u.p.t.u., które to przeoczenie miało miejsce z powodu niewielkiej wartości sprzedaży w (…) r. i w związku z tym nie przypuszczała Pani, że mogła nieznacznie przekroczyć limit sprzedaży zwolnionej.

Jednocześnie z treści art. 113 ust. 11 u.p.tu. wynika, że podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Z uwagi na fakt, iż wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w (…) r. zakreślonego ustawowo limitu, uważa Pani, że od (…) r. jest uprawniona do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług.

Przy czym uregulowanie przewidziane w art. 96 ust. 12 u.p.t.u. stanowi, że jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Niemniej w następstwie pierwotnego przeoczenia terminu wyjścia ze zwolnienia, również zawiadomienie o tym, że ponownie będzie Pani korzystała z prawa do przysługującego jej zwolnienia podmiotowego zostało złożone po upływie przewidzianego do tego terminu, tj. dopiero w (…) r. Poddając analizie całokształt przedstawionych w ramach niniejszego wniosku okoliczności stanu faktycznego wraz z powołanymi przepisami prawa mającymi zastosowanie na gruncie rozpatrywanej sprawy należy podkreślić, iż co prawda ustawa o podatku od towarów i usług określa konkretny termin, w jakim podatnik powinien złożyć formularz VAT-R w zakresie zawiadomienia o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1, tj. 7 dni od dnia zaistnienia zmiany danych objętych tym formularzem, natomiast przepisy niniejszej ustawy nie przewidują sankcji dla dokonania ww. czynności po upływie przewidzianego w ustawie terminu.

Ponadto jeżeli podatnik od dnia, w którym wybrał zwolnienie podmiotowe dla drobnego przedsiębiorcy, zachowuje się jak podatnik zwolniony, to złożenie aktualizacji VAT-R po upływie terminu nie powinno mieć wpływu na skuteczność dokonanego wyboru.

Stanowisko Wnioskodawczyni, w Pani opinii potwierdzają interpretacje indywidualne wydawane w podobnych sprawach, w tym m.in.:

1)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 stycznia 2024 r., sygn.: 0112-KDIL1-2.4012.560.2023.2.DS;

2)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 listopada 2022 r., sygn.: 0112-KDIL1-2.4012.402.2022.2.BG;

3)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2018 r., sygn.: 0113-KDIPT1-1.4012.756.2018.2.MSU;

4)interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 grudnia 2017 r., sygn.: 0112-KDIL4.4012.482.2017.1.JK.

Mianowicie zgodnie z treścią powołanych wyżej interpretacji należy stwierdzić, że skoro wartość sprzedaży opodatkowanej w roku (…) nie przekroczyła u Pani kwoty (…)zł, to może Pani - od (…) r. - skorzystać ze zwolnienia, na podstawie art. 113 ust. 1 u.p.t.u. Pomimo tego, że zgłoszenie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia powinno być złożone do (…)r. zwolnienie, w przypadku dokonania przez podatnika takiego wyboru, ma zastosowanie od (…) tego roku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego.

Nadmienia Pani, że od początku (…)r. zachowywała się jak podatnik zwolniony z VAT, tzn. nie pobierała podatku VAT od kwoty sprzedaży i nie składała plików JPK_V7M. W konsekwencji w analizowanym stanie faktycznym złożone przeze Panią zgłoszenie aktualizujące VAT-R z wyborem zwolnienia od podatku od towarów i usług upoważnia Panią do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług, określonego w art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 11 od (…) r. [winno być od (…) r. przypis organu], pomimo złożenia VAT-R po terminie określonym w art. 96 ust. 12 ustawy, tj. po (…)r.

Zatem z punktu widzenia oceny skutków prawnych na gruncie uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług w związku z powyższym stanowiskiem organu podatkowego, można wyciągnąć wniosek, iż nie powinny być wyciągnięte wobec Pani jako podatnika żadne negatywne konsekwencje, które uniemożliwiałyby mu z dniem (…) r. ponownie skorzystać ze zwolnienia podmiotowego na mocy art. 113 u.p.t.u. w związku z niezłożeniem w terminie aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.

Celem podsumowania należy wskazać, że spełniła Pani łącznie dwie przesłanki. Po pierwsze miał prawo wyboru zwolnienia z opodatkowania i chciał z tak przysługującego mu prawa skorzystać od (…)r. Po drugie od tego dnia zachowywał się jak podatnik zwolniony, pomimo, że aktualizację VAT-R złożył dopiero w (…) r. W związku z powyższym odmowa prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od dnia (…) r. w sytuacji, w której podatnik zachowywał się jak podatnik zwolniony byłaby sprzeczna z fundamentalną zasadą podatku od wartości dodanej, tzn. zasadą neutralności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.Dz.U.z2024 r. poz. 361, ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W oparciu o art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć również, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a)transakcji związanych z nieruchomościami,

b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle art. 113 ust. 4 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.

Podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa wart. 113 ust. 13 ustawy.

Odnośnie obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R należy wskazać, że w myśl art. 96 ust. 1 ustawy:

Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy:

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust.1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W świetle art. 96 ust. 4 ustawy:

Naczelnik urzędu skarbowego, po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym, rejestruje podatnika jako:

1)„podatnika VAT czynnego”,

2)„podatnika VAT zwolnionego” - w przypadku podatnika, o którym mowa w:

a)ust. 3 i 3c,

b)art. 113a ust. 1, jeżeli złożył zawiadomienie w celu rejestracji jako podatnik VAT UE

- i na jego wniosek potwierdza to zarejestrowanie.

Z kolei, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:

Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia w terminach:

1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy:

Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.

Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:

Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Pani wątpliwości dotyczą kwestii określenia czy przysługuje Pani prawo do ponownego korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 11 ustawy, z mocą wsteczną tj. od początku (…) r., w związku z Pani zgłoszeniem jako podatnika VAT, rozliczeniem podatku za okres (…)-(…), a następnie złożeniem deklaracji VAT-R w zakresie zgłoszenia aktualizacyjnego dotyczącego wyboru możliwości korzystania ze zwolnienia.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą od (…) r. i od tego dnia korzysta Pani ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towaru i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie były i nie są wykonywane czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Świadczone przez Panią w prowadzonej działalności gospodarczej usługi, nie są więc czynnościami wyłączonymi ze zwolnienia, w oparciu o art. 113 ust. 13 ustawy.

Od dnia rozpoczęcia działalności korzystała Pani ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Po powzięciu informacji od organu podatkowego, złożyła Pani (…) r. VAT-R. Tym samym, zarejestrowała się Pani do VAT z mocą wsteczną orz (…) r. złożyła Pani jednolite pliki kontrolne za okresy wsteczne (za miesiąc (…) r. oraz za poszczególne miesiące (…)r.).

Wymóg posiadania statusu podatnika czynnego, aby móc ponownie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, został więc spełniony.

W opisie sprawy wskazała Pani jednocześnie, że w trakcie (…) r. nie przekroczyła Pani limitu uprawniającego do zwolnienia. Tym samym, wartość dokonywanej przez Panią sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł (bez kwoty podatku).

Z wniosku wynika także, że (…) r. złożyła Pani zawiadomienie o ponownym skorzystaniu ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy od (…)r.

Mając na uwadze powyższe ustalenia stwierdzić należy, że przysługuje Pani prawo do ponownego korzystania ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 ustawy, w zw. z art. 113 ust. 11 ustawy, począwszy od (…)r.

Odnośnie momentu złożenia deklaracji VAT-R należy wskazać, że w związku ze zmianą danych zawartych w zgłoszeniu rejestracyjnym podatnik powinien w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizującego zgłoszenia VAT-R, zaznaczając, że będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy oraz podając datę, od której będzie korzystał lub już korzysta ze zwolnienia. Jednocześnie, podkreślić należy, że przepis art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia, jeżeli spełnia pozostałe warunki dotyczące tego zwolnienia.

Tym samym Pani stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga jednocześnie, że jeżeli w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, wartość sprzedaży w trakcie roku (…) (odpowiednio w latach kolejnych) przekroczy kwotę 200 000 zł (bez kwoty podatku), to utraci Pani zwolnienie na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona. Wskazania wymaga również, że w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy, również nie będzie Pani uprawniona do korzystania z ww. zwolnienia podmiotowego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz.111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 iart.54§ 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.57aPPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.