Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usługi świadczonej przez operatora.

Uzupełnili go Państwo pismem z 18 grudnia 2024 r. (wpływ 30 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 3 lutego 2025 r. (wpływ 6 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych (PKD 87.30.Z), opieki zdrowotnej (PKD 86), a także w zakresie realizacji projektów budowlanych związanych z wznoszeniem budynków (PKD 41.10.Z), wynajmowania i zarządzania nieruchomościami własnymi i dzierżawionymi (PKD 68.20.Z).

W chwili obecnej Spółka prowadzi inwestycję polegającą na budowie czterech budynków usługowych (oznaczonych na potrzeby prowadzonej inwestycji jako budynek A, budynek B, budynek C i budynek D) zakwaterowania turystycznego wraz z usługami towarzyszącymi w miejscowości (...). Inwestycja jest realizowana na terenie działek nr (...) (droga gminna), (…) (droga gminna), (…), obręb (...) znajdujących się w granicach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości (...), gmina (...) uchwalonego uchwałą Nr (...) z 26 września 2012 r. Rady Gminy (...) (Dz. U. Woj (...) z 2012 r., poz. (...)). Tereny działek nr (…) znajdują się na terenie oznaczonym w planie symbolem 50 MN,UT – zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna (domy wolnostojące jedno lub dwumieszkaniowe, domy bliźniacze), usługi turystyki wbudowane w bryłę budynku mieszkalnego lub realizowane w budynku wolnostojącym.

Zgodnie z ostateczną decyzją zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę budynki A i B zostały opisane jako budynki zakwaterowania turystycznego i rekreacyjnego. Z kolei budynki C i D w projektach architektoniczno-budowlanych określone zostały jako budynki zakwaterowania turystycznego instytucji ochrony zdrowia z opieką lekarską i pielęgniarską dla osób starszych i niepełnosprawnych.

Niniejszy wniosek dotyczy lokali w budynku C dlatego też poniższy opis będzie dotyczył tylko tego budynku i umiejscowionych w nim lokali.

We wniosku o wydanie pozwolenia na budowę w planach architektoniczno-budowlanych wskazano, że budynek C, zdaniem Wnioskodawcy powinien zostać zaklasyfikowany w PKOB 12 w klasie 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Status budynku C jako budynku zakwaterowania turystycznego instytucji ochrony zdrowia z opieka lekarską i pielęgniarską dla osób starszych i niepełnosprawnych z wyodrębnionymi samodzielnymi (...) lokalami usługowymi użytkowymi (nie ma możliwości wyodrębnienia tych lokali jako mieszkalnych chociaż służyć one będą wyłącznie zakwaterowaniu i będą pod względem technicznym spełniały przesłanki lokali mieszkalnych) oraz budynku, jako budynku zakwaterowania turystycznego instytucji ochrony zdrowia z opieką lekarską i pielęgniarską dla osób starszych i niepełnosprawnych został dodatkowo potwierdzony w piśmie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w (...) z 28 lutego 2023 r. W piśmie potwierdzono, że takie przeznaczenie jest zgodne z projektem budowlanym, a w związku z tym również decyzją zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę.

Podstawowym celem wykorzystania budynku C będzie świadczenie usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Podstawową z zaspokajanych potrzeb będzie potrzeba zakwaterowania pacjentów (całodobowy, całotygodniowy pobyt w ośrodku) wymagających rehabilitacji – z jednoczesnym zapewnieniem im opieki w celu poprawy swego zdrowia poprzez korzystanie z rehabilitacji. Opisane powyżej lokale mają typowo mieszkalny charakter i stosownie do umowy zawartej między Wnioskodawcą, a wynajmującym (operatorem) mogą być wykorzystane wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest usługa świadczona przez operatora. Usługa ta może być klasyfikowana jako jednolita usługa opiekuńcza obejmująca zakwaterowanie z opieką lekarską i pielęgniarską, dla ludzi starszych, albo jako dwie usługi najmu lokalu na cele mieszkaniowe oraz usługę opiekuńczą. Ww. usługa będzie realizowana przez operatora w ww. lokalach. Opieka sprawowana przez operatora będzie polegała m.in. na zajmowaniu się osobami starczymi/niepełnosprawnymi, dbaniu o nie, pomocy w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym usługa świadczona operatora przez może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Wnioskodawca nadmienia również, że przed złożeniem niniejszego wniosku wystąpił z wnioskiem o wydanie WIS dla opisanego wyżej zdarzenia przyszłego. W wydanej decyzji Dyrektor KIS odmówił jednakże wydania WIS wskazując, że „W ramach postępowania o wydanie WIS Dyrektor KIS nie wydaje rozstrzygnięć w innych kwestiach dotyczących podatku od towarów i usług, np. dotyczących kwestii zwolnienia od podatku świadczonych usług. Nie jest więc możliwe wydanie WIS w tym zakresie. Podatnik może natomiast zwrócić się do Dyrektora KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej”.

Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego (sformułowane w piśmie z 3 lutego 2025 r.)

I)W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest operatorem.

II)Wskazują Państwo, że Wnioskodawca będzie podmiotem świadczącym usługę zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

1)Pytanie „Proszę o wskazanie kim jest podmiot określony we wniosku jako »operator«”.

Odpowiedź: Operator, to Wnioskodawca – (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa – będący podmiotem, który w budynku C w (...) będzie świadczyć usługę zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

2)Pytanie „Proszę o jednoznaczne wskazanie, czy lokale w Budynku C będą Państwo wynajmowali wspominanemu we wniosku »operatorowi«, czy też bezpośrednio beneficjentom usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską”?

Odpowiedź: Lokale w budynku C zostaną wyodrębnione jako samodzielne lokale usługowe i zostaną nabyte na własność przez indywidualne podmioty – osoby fizyczne lub prawne. Niektórzy właściciele lokali, którymi będą samodzielne osoby starsze, staną się ich mieszkańcami (zamieszkiwanie długoterminowe) i będą korzystać z oferowanych przez Operatora usług wsparcia oraz opieki, w tym opieki lekarskiej i pielęgniarskiej.

Pozostałe lokale zostaną zakupione na własność przez osoby, które nie będą w nich mieszkać, a zamiast tego zamierzają wynajmować je samodzielnym seniorom – beneficjentom usług długoterminowego zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, za pośrednictwem Operatora.

Właściciel lokalu oraz Operator zawrą umowę najmu, na mocy której właściciel odda lokal w najem Operatorowi, który następnie udostępni go seniorom w ramach kompleksowej usługi zakwaterowania wraz z opieką lekarską i pielęgniarską. Beneficjent ostateczny, czyli osoba starsza, która będzie stroną umowy z Operatorem, nie będzie mógł wynająć samego lokalu bez elementu opieki lekarskiej i pielęgniarskiej.

3)Pytanie „Kto dokładnie będzie beneficjentem (odbiorcą) usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską? Proszę wskazać”.

Odpowiedź: Beneficjentami usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską będą samodzielne osoby starsze, w wieku emerytalnym, które zawrą z Operatorem umowę, na podstawie której będą korzystać z usług długoterminowego zakwaterowania wraz ze wsparciem i opieką, w tym opieką lekarską i pielęgniarską.

4)Pytanie „Czy umowa z najemcą lokalu obejmuje zarówno usługę najmu (zakwaterowania w lokalu) jaki i usługę opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, tj. czy te świadczenia objęte są jedną umową”?

Odpowiedź: Celem zawarcia umowy najmu przez najemcę jest uzyskanie opieki a nie samego pobytu, zatem, umowa zawierana między Operatorem a najemcą (osobą starszą) będzie obejmować usługę opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, do której świadczenia niezbędne jest zakwaterowanie w lokalu.

5)Pytanie „Czy usługa najmu (zakwaterowania w lokalu) oraz usługa opieki lekarskiej i pielęgniarskiej są świadczone przez ten sam podmiot”?

Odpowiedź: Tak, usługa najmu (zakwaterowania w lokalu) oraz usługa opieki lekarskiej i pielęgniarskiej będą świadczone przez ten sam podmiot – Wnioskodawcę.

6)Pytanie „Proszę zwięźle opisać, jakie konkretnie czynności (usługi) są wykonywane na rzecz beneficjentów przez podmiot świadczący usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską”.

Odpowiedź: Zakres oferowanej mieszkańcom opieki i wsparcia obejmować będzie m.in. następujące elementy:

·Zakwaterowanie w wykończonym, odpowiednio dostosowanym lokalu bez barier architektonicznych, w monitorowanym i chronionym budynku. Każdy lokal jest w pełni samodzielny i przystosowany do zamieszkiwania na pobyt stały (1,2 lub 3-pokoje, aneksy kuchenne, łazienki, balkony, ogródki na parterze, ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami).

·System przyzywowy SOS w każdym lokalu (w sypialni i w łazience), gwarantujący szybką reakcję i pomoc w nagłych sytuacjach w trybie 24/7.

·Recepcja na parterze budynku z personelem przeszkolonym w ratownictwie medycznym czynna 7 dni w tygodniu w godz. (...). W pozostałych godzinach funkcje recepcji przejmuje recepcja mieszcząca się w sąsiednim, przyległym do budynku C centrum zdrowia i rehabilitacji.

·Regularne konsultacje lekarskie w ramach POZ.

·Konsultacje z lekarzami specjalistami i fozjoterapeutami.

·Elektroniczne urządzenia monitorujące stan zdrowia mieszkańców – dostępne do wykonywania ad hoc pomiaru temperatury, ciśnienia krwi, poziomu cukru we krwi, wagi, natlenienia.

·Pracownicy Operatora obecni na miejscu będą wpierać mieszkańców w sprawach życia codziennego.

·Pracownicy Operatora obecni na miejscu będą organizować dla mieszkańców codzienne zajęcia służące zachowaniu zdrowia sprawności i samodzielności w wymiarze psychofizycznym, w tym aktywności ruchowe pod kontrolą fizjoterapeutów, aktywności społeczne, spotkania i wydarzenia organizowane w sali klubowej mieszczącej się na parterze budynku.

·Opieka w przypadku stałej lub czasowej utraty samodzielności.

7)Pytanie „Która z ww. czynności stanowi świadczenie główne w ramach usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych? Proszę uzasadnić”.

Odpowiedź: Świadczeniem głównym w tym przypadku jest opieka lekarska i pielęgniarska, ponieważ wszystkie oferowane usługi są ściśle związane z zapewnieniem zdrowia i bezpieczeństwa mieszkańców, a głównym celem funkcjonowania budynku C jest zadbanie o bezpieczeństwo zdrowie i życie osób starszych, w tym niepełnosprawnych.

·Bezpieczeństwo zdrowotne – system przyzywowy SOS w każdym lokalu, który umożliwia szybką reakcję w przypadku nagłych sytuacji zdrowotnych, świadczy o priorytecie, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców, co jest jednym z kluczowych aspektów opieki zdrowotnej. Dzięki temu systemowi, opieka lekarska i pielęgniarska stają się kluczowym elementem, który zapewnia odpowiednią reakcję w kryzysowych sytuacjach.

·Wsparcie personelu medycznego – recepcja z personelem przeszkolonym w ratownictwie medycznym oraz dostępność konsultacji lekarskich i specjalistycznych w ramach POZ i innych specjalności, świadczy o bezpośrednim związku oferty z opieką zdrowotną. Celem tego jest nie tylko monitorowanie stanu zdrowia mieszkańców, ale także szybkie reagowanie na zmiany w ich kondycji zdrowotnej.

·Monitoring zdrowia – elektroniczne urządzenia monitorujące stan zdrowia, takie jak pomiar temperatury, ciśnienia krwi, poziomu cukru, wagi czy natlenienia, pozwalają na bieżąco oceniać stan zdrowia mieszkańców, co jest integralną częścią opieki medycznej. Te urządzenia technologiczne, są wykorzystywane przez personel medyczny do monitorowania zdrowia, a nie tylko w celu ogólnego komfortu.

·Opieka w przypadku utraty samodzielności – opieka nad osobami z ograniczoną zdolnością do samodzielnego funkcjonowania, która wymaga stałej lub czasowej interwencji medycznej, pielęgnacyjnej i rehabilitacyjnej, jest jednym z najistotniejszych elementów systemu wsparcia. Takie osoby wymagają specjalistycznej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, aby ich stan zdrowia nie pogarszał się i by możliwe było wspieranie ich powrotu do zdrowia lub utrzymania sprawności.

·Wsparcie fizjoterapeutów i rehabilitacja – oferowanie zajęć fizjoterapeutycznych i rehabilitacyjnych pod kontrolą specjalistów, które wpływają na utrzymanie sprawności i zdrowia psychofizycznego, także wpisuje się w szerszy kontekst opieki medycznej. Dbałość o aktywność fizyczną i utrzymywanie samodzielności osób starszych lub chorych jest integralnym elementem opieki zdrowotnej.

Choć oferowane są także inne usługi towarzyszące takie jak usługa zakwaterowania oraz wsparcie w codziennych sprawach życia, organizowanie zajęć rekreacyjnych czy społeczne aktywności, to jednak w tym przypadku głównym celem jest zapewnienie mieszkańcom wsparcia w zakresie ich zdrowia i bezpieczeństwa oraz wszechstronnej opieki.

8)Pytanie „Czy wszystkie ww. czynności są niezbędne i służą do pełnego wykonania lub wykorzystania usługi podstawowej (głównej) i czy bez nich nie można wykonać czynności głównej”?

Odpowiedź: Wszystkie czynności, tj. długoterminowe zakwaterowanie, monitoring zdrowia, opieka lekarska i pielęgniarska, bezpieczeństwo osobiste i zdrowotne, programy profilaktyki i utrzymania sprawności, stanowią nieodłączne, spójne i wzajemnie powiązane elementy, bez których nie można zrealizować usługi głównej, tj. zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

9)Pytanie „Czy głównym celem usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia”?

Odpowiedź: Głównym celem oferowanej przez Wnioskodawcę usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską nie jest osiąganie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z tego zwolnienia. Celem jest wyjście naprzeciw potrzebom coraz bardziej starzejącego się społeczeństwa i dostarczenie nowatorskiego rozwiązania na polskim rynku, które zapewnia seniorom poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego i osobistego, oraz umożliwia im długoterminowe, samodzielne życie w odpowiednich warunkach wspieranych przez kompleksową opiekę medyczną i pielęgniarską.

10)Pytanie „Czy wykonywane czynności są ze sobą tak ściśle powiązane, że obiektywnie rzecz biorąc tworzą z ekonomicznego punktu widzenia jedną całość, którą jedynie sztucznie można byłoby podzielić? Proszę uzasadnić”.

Odpowiedź: Oferowana przez Wnioskodawcę usługa jest świadczona w miejscu stałego zamieszkania seniorów, co stanowi fundament jej niepodzielności. Usługa ta obejmuje kompleksowe wsparcie w życiu codziennym, aktywizację, opiekę lekarską i pielęgniarską oraz długoterminowe zakwaterowanie w odpowiednio dostosowanym lokalu. Wszystkie elementy usługi są nierozerwalnie związane z miejscem stałego pobytu mieszkańców i tworzą jedną całość, której obiektywne podzielenie nie byłoby możliwe bez utraty jej sensu i efektywności.

Usługi te są ze sobą ściśle powiązane i wzajemnie się uzupełniają w taki sposób, że stanowią integralną część kompleksowej oferty. Mieszkańcy korzystają z długoterminowego zakwaterowania, które zapewnia im odpowiednie warunki do życia w komfortowych i bezpiecznych przestrzeniach. Jednak sama usługa zakwaterowania nie jest wystarczająca, aby zapewnić seniorom pełne poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego i osobistego.

Dzięki opiece lekarskiej i pielęgniarskiej, a także codziennym zajęciom aktywizacyjnym, seniorzy otrzymują wsparcie w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia i kondycji psychofizycznej. Te usługi są świadczone na miejscu, w miejscu zamieszkania, co pozwala nieograniczone korzystanie z nich przez mieszkańców oraz na szybszą reakcję w razie potrzeby oraz lepsze dopasowanie do indywidualnych potrzeb seniorów.

Dodatkowo, program aktywizacji, który obejmuje fizjoterapię, zajęcia ruchowe i rehabilitacyjne, ma na celu utrzymanie lub poprawę sprawności, co ma bezpośredni wpływ na samodzielność seniorów. Wspólnie te usługi tworzą spójną całość, która zapewnia kompleksową opiekę nad osobami starszymi i umożliwia im długoterminowe życie w warunkach niezależności, przy jednoczesnym wsparciu medycznym i pielęgniarskim.

Z ekonomicznego punktu widzenia, podział tych usług na oddzielne elementy byłby sztuczny i nie odzwierciedlałby rzeczywistego charakteru świadczonej usługi. Usługi te współdziałają ze sobą, tworząc jedną, kompleksową ofertę, której celem jest zapewnienie mieszkańcom zarówno poczucia bezpieczeństwa, jak i wsparcia w zakresie zdrowia, samodzielności oraz jakości życia.

11)Pytanie „Proszę wskazać, w jaki sposób poszczególne świadczenia składające się na usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską przyczyniają się/służą do efektywniejszego/lepszego wyświadczenia świadczenia głównego”?

Odpowiedź: Świadczenie główne, czyli zakwaterowanie z opieką lekarską i pielęgniarską, stanowi kluczowy element oferowanej usługi. Jednak, aby opieka ta była naprawdę skuteczna i kompleksowa, musi być wspierana przez szereg innych usług, które razem tworzą spójny system wsparcia dla seniorów. Poszczególne świadczenia składające się na usługę zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, takie jak odpowiednie zakwaterowanie, aktywizacja, wsparcie w codziennym życiu, systemy bezpieczeństwa oraz monitorowanie stanu zdrowia, przyczyniają się w sposób bezpośredni do efektywniejszego świadczenia głównego. Współdziałanie tych usług pozwala na efektywniejsze wsparcie zachowania zdrowia seniorów, szybszą reakcję w razie potrzeby oraz dbałość o ich zdrowie i samodzielność, co w efekcie podnosi jakość opieki i poprawi komfort życia mieszkańców.

·Zakwaterowanie dostosowane do potrzeb seniorów – lokale przystosowane do potrzeb osób starszych, bez barier architektonicznych, z systemami przyzywowymi SOS, co zapewni im komfort, bezpieczeństwo i wygodę w codziennym życiu. Takie warunki sprzyjają utrzymaniu dobrego stanu zdrowia i samodzielności, ponieważ umożliwiają seniorom funkcjonowanie w odpowiednio przystosowanym, bezpiecznym środowisku.

·Aktywizacja fizyczna i psychiczna – Programy rehabilitacyjne, zajęcia fizjoterapeutyczne oraz różnorodne aktywności społeczne organizowane na miejscu mają ogromny wpływ na poprawę kondycji psychofizycznej seniorów. Regularne ćwiczenia fizyczne, pod kontrolą specjalistów, pomagają w utrzymaniu sprawności, zapobiegają osłabieniu mięśni i kości, a także wspierają funkcje kognitywne. Utrzymywanie sprawności i zdrowia seniorów znacząco wspomaga opiekę lekarską, gdyż zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak osteoporoza, problemy z krążeniem czy demencja. Im lepszy stan zdrowia seniora, tym łatwiejsze staje się jego leczenie i monitorowanie w ramach opieki medycznej.

·Wsparcie w życiu codziennym – Usługi wsparcia w codziennych czynnościach, takich jak pomoc w organizowaniu zakupów, posiłków, utrzymania porządku, mają kluczowe znaczenie dla seniorów, którzy nie wymagają całodobowej opieki, ale potrzebują wsparcia w czynnościach życia codziennego. Takie wsparcie odciąża personel medyczny, umożliwiając mu skoncentrowanie się na czynnościach związanych z opieką zdrowotną. Umożliwia to personelowi pielęgniarskiemu i lekarskiemu skupienie się na prewencji, monitorowaniu stanu zdrowia oraz przeprowadzaniu niezbędnych zabiegów, bez konieczności angażowania się w codzienne, rutynowe czynności.

·Bezpieczeństwo i szybka reakcja w razie potrzeby – System przyzywowy SOS w każdym lokalu oraz recepcja przeszkolona w ratownictwie medycznym, dostępna 24/7, gwarantują szybką reakcję w przypadku nagłych sytuacji zdrowotnych. Dzięki temu, w razie potrzeby, mieszkańcy mogą liczyć na natychmiastową pomoc, a personel medyczny i pielęgniarski może szybko zareagować, co jest kluczowe w zapewnieniu bezpieczeństwa mieszkańcom. Wspiera to opiekę lekarską, ponieważ szybka interwencja w przypadku pogorszenia stanu zdrowia ma ogromny wpływ na skuteczność leczenia i szybszy powrót do zdrowia.

·Monitorowanie stanu zdrowia – Elektroniczne urządzenia monitorujące stan zdrowia mieszkańców (pomiar temperatury, ciśnienia krwi, poziomu cukru we krwi, wagi, natlenienia) pozwalają na bieżąco śledzić zmiany w zdrowiu seniorów. Dzięki temu personel medyczny może szybko dostosować plany opieki i leczenia do indywidualnych potrzeb mieszkańców, co znacząco podnosi efektywność opieki lekarskiej i pielęgniarskiej.

12)Pytanie „Czy usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej bądź usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy domowej? Jeśli tak, proszę wskazać przepisy ww. ustaw, na podstawie których świadczone są te usługi”.

Odpowiedź: Oferowane usługi będą świadczone komercyjnie, w większości odpłatnie. Wyjątek stanowić będą usługi świadczone na rzecz mieszkańców zakontraktowane od podmiotów trzecich (ROZ, wybrane procedury medyczne w ramach NFZ). Z uwagi na powyższe nie są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej bądź usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

13)Pytanie „Proszę wskazać, czy usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską wykonywane są przez:

a)regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b)wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

-domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

-placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c)placówki specjalistycznego poradnictwa,

d)inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e)specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej”.

Odpowiedź: Usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską nie będą wykonywane przez żaden z wymienionych podmiotów. Usługodawcą będzie spółka Wnioskodawcy, działająca komercyjnie spółka prawa handlowego. Głównym celem usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

14)Pytanie „Czy beneficjenci usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską wynajmując lokale w Budynku C posiadają w nich swoje miejsce zamieszkania, tj. czy wynajmują je z zamiarem stałego przebywania”?

Odpowiedź: Tak, beneficjenci usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską wynajmując lokale w budynku C posiadają w nich swoje miejsce zamieszkania, tj. wynajmują je z zamiarem stałego przebywania.

15)Pytanie „W związku z powyższym proszę wprost wskazać, czy ww. usługi będą świadczone na rzecz beneficjentów w miejscu ich zamieszkania”.

Odpowiedź: Tak, usługi będą świadczone na rzecz beneficjentów w miejscu ich zamieszkania.

16)Pytanie „Czy ww. usługi będą stanowiły usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, bądź usługi ściśle z tymi usługami związane? Jeśli tak, to w jaki sposób ww. usługi będą służyły profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia osób starszych i niepełnosprawnych”?

Odpowiedź: Usługi, jakie Wnioskodawca będzie oferować w ramach zakwaterowania na pobyt stały w budynku C są zaplanowane w sposób kompleksowy, aby wspierać zdrowie i dobrostan osób starszych oraz niepełnosprawnych, z naciskiem na profilaktykę oraz wczesną interwencję, a także na zachowanie samodzielności i jak najwyższej jakości życia. Poniżej opisują Państwo, w jaki sposób poszczególne usługi przyczyniają się do realizacji tych celów:

·Profilaktyka

Dzięki szerokiemu wachlarzowi usług, takich jak regularne konsultacje lekarskie, pomiar podstawowych parametrów zdrowotnych (np. ciśnienia krwi, poziomu cukru), a także monitorowanie stanu zdrowia przez personel medyczny, będzie można wcześnie wykrywać nieprawidłowości w stanie zdrowia mieszkańców. Współczesne technologie, jak elektroniczne urządzenia monitorujące, umożliwiają ciągłe śledzenie kondycji mieszkańców, co pozwala na szybką reakcję w przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych, takich jak nadciśnienie, cukrzyca czy problemy z oddychaniem. Regularna profilaktyka pozwala zapobiegać rozwojowi wielu schorzeń i chorób, a także umożliwia ich wczesne leczenie, co w konsekwencji poprawia jakość życia seniorów.

·Zachowanie zdrowia

Usługi aktywizacji fizycznej i psychicznej, takie jak rehabilitacja, ćwiczenia fizjoterapeutyczne, zajęcia ruchowe, a także zajęcia wspierające zdrowie psychiczne (np. zajęcia społeczne i rekreacyjne), są integralną częścią usługi. Regularna aktywność fizyczna, dostosowana do możliwości mieszkańców, pomaga utrzymać sprawność motoryczną, zapobiega osłabieniu mięśni i kości, a także poprawia kondycję sercowo-naczyniową. Aktywności te również redukują ryzyko wielu chorób cywilizacyjnych związanych z wiekiem, takich jak osteoporoza, problemy z układem krążenia, a także mają pozytywny wpływ na kondycję psychiczną, poprawiając samopoczucie, zmniejszając ryzyko depresji oraz chorób neurodegeneracyjnych takich jak Alzheimer czy demencja.

·Ratowanie zdrowia

Systemy bezpieczeństwa, takie jak przyciski SOS w każdym lokalu oraz przeszkolony personel recepcyjny i medyczny, dostępny 24/7, zapewniają natychmiastową reakcję w przypadku nagłych sytuacji zdrowotnych. Jeśli dojdzie do jakiegokolwiek pogorszenia stanu zdrowia (np. upadek, nagłe pogorszenie stanu zdrowia), szybkość reakcji ma kluczowe znaczenie dla ratowania życia i zdrowia mieszkańców. Obecnym na miejscu personel przeszkolony w ratownictwie medycznym oraz dostęp do opieki lekarskiej i pielęgniarskiej w sytuacjach kryzysowych zapewniają odpowiednią reakcję, która może uratować życie lub zapobiec pogorszeniu zdrowia.

·Przywracanie zdrowia

Programy rehabilitacyjne i fizjoterapeutyczne, które są częścią usługi, mają na celu przywrócenie sprawności fizycznej seniorów po urazach, operacjach lub w wyniku osłabienia organizmu z powodu starzenia się. Dzięki indywidualnie dopasowanym planom rehabilitacyjnym, mieszkańcy mogą odzyskać zdolność do wykonywania codziennych czynności, co przyczynia się do ich samodzielności i poprawy jakości życia. Rehabilitacja i fizjoterapia pomagają także w minimalizowaniu skutków przewlekłych chorób, takich jak artretyzm czy problemy z krążeniem, które mogą ograniczać zdolność do normalnego funkcjonowania.

·Poprawa zdrowia

Dbałość o zdrowie seniorów obejmuje nie tylko leczenie, ale także aktywne wspieranie ich ogólnego stanu zdrowia poprzez odpowiednią dietę, aktywność fizyczną i mentalną oraz regularne monitorowanie stanu zdrowia. Zajęcia społeczne, fizjoterapeutyczne, a także zdrowotne programy profilaktyczne, umożliwiają mieszkańcom poprawę ich stanu zdrowia. Zajęcia z zakresu prewencji chorób oraz zdrowego stylu życia pomagają wzmocnić odporność organizmu i zmniejszyć ryzyko rozwoju wielu typowych problemów zdrowotnych, takich jak choroby serca, cukrzyca typu 2 czy otyłość.

Dzięki kompleksowej ofercie, obejmującej zarówno działania profilaktyczne, jak i rehabilitacyjne oraz ratunkowe, Państwa usługa skutecznie przyczynia się do profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia mieszkańców, a także wspiera ich samodzielność i aktywne życie w jak najlepszym stanie zdrowia.

17)Pytanie „Czy podmiot świadczący ww. usługi jest podmiotem leczniczym świadczącym usługi w ramach działalności leczniczej, zdefiniowanym w przepisach ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799 ze zm.)? Proszę wyjaśnić”.

Odpowiedź: Podmiotem świadczącym usługi będzie spółka Wnioskodawcy, który nie jest podmiotem leczniczym świadczącym usługi w ramach działalności leczniczej, zdefiniowanym w przepisach ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 799 ze zm.)?

Wnioskodawca będzie świadczyć wymienione usługi opieki lekarskiej i pielęgniarskiej na podstawie umów z podmiotami leczniczymi, od których nabędzie je we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich.

18)Pytanie „Czy ww. usługi będą świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza”?

Odpowiedź: Nie.

19)Pytanie „Czy ww. usługi świadczone będą w ramach wykonywania zawodów:

a)lekarza i lekarza dentysty;

b)pielęgniarki i położnej;

c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991, 1675 i 1972);

d)psychologa”?

Odpowiedź: Nie.

20)Pytanie „Czy podmiot świadczący ww. usługi nabył je we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów wymienionych w pytaniach nr 16-18”?

Odpowiedź: Tak, podmiot świadczący ww. usługi nabył je we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym świadczona przez operatora usługa może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, usługa świadczona przez operatora może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 23 i pkt 36 ustawy o VAT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust 1 pkt 36 ustawy o VAT:

·zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693).

W judykaturze wskazuje się, że:

·„Zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 36 u.p.t.u. wymaga, aby jednocześnie spełniły się następujące przesłanki: wynajmujący świadczy usługę najmu na własny rachunek, usługa ta dotyczy nieruchomości o charakterze mieszkalnym, a przy tym cel najmu jest wyłącznie mieszkaniowy” (zob. wyrok WSA w Gdańsku z 10 lipca 2018 r.),

·„Ze zwolnienia z VAT korzystają usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym wyłącznie na cele mieszkaniowe” (zob. wyrok WSA w Białymstoku z 9 grudnia 2015 r., sygn. I SA/Bk 732/15)

·„Z treści tego przepisu jednoznacznie wynika, że zwolniona z opodatkowania jest usługa najmu „wyłgcznie na cele mieszkaniowe”.” (zob. wyrok NSA z 26 kwietnia 2023 r., sygn. akt I FSK 524/20).

Z powyższego przepisu prawa oraz zacytowanych orzeczeń sądów administracyjnych wynika, że przesłanką warunkującą możliwość skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT jest mieszkalny charakter wynajmowanej nieruchomości oraz sposób wykorzystania nieruchomości – cele mieszkaniowe.

Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy wskazać należy, że lokale będące przedmiotem niniejszego wniosku mają typowo mieszkalny charakter i stosownie do umowy zawartej między Wnioskodawcą, a wynajmującym (operatorem) mogą być wykorzystane wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Usługa opiekuńcza, w ocenie Wnioskodawcy również powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust 1 pkt 23 ustawy o VAT. Stosowanie do tego przepisu, zwalnia się z opodatkowania usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Skoro – w przedstawionym zdarzeniu przyszłym – osoby niepełnosprawne lub w podeszłym wieku będą zamieszkiwały w lokalach opisanych w niniejszym wniosku to lokale te mogą być uznane za miejsce ich zamieszkania. Kluczowe zatem, jest zdefiniowanie pojęcia „opieka”. Stosownie do prezentowanego przez Dyrektora KIS stanowiska:

·„Pod pojęciem opieki należy rozumieć troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspakajanie czyichś potrzeb, strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś, dozór, kuratela czy też pomoc w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych, opiekę higieniczną zleconą przez lekarza pielęgnację oraz w miarę możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem” (zob. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 15 listopada 2023 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.480.2023.2.MC).

W ocenie Wnioskodawcy, zakres obowiązków wykonywanych na rzecz osób starszych/niepełnosprawnych przez operatora mieści się w pojęciu „opieka”. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, świadczona przez operatora usługa – jako usługa realizująca pojęcie opieka – powinna korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust 1 pkt 23 ustawy o VAT.

Powyższe, w ocenie Wnioskodawcy uzasadnia możliwość zastosowania w rozpoznawanym zdarzeniu przyszłym zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust 1 pkt 23 i pkt 36 ustawy o VAT.

Wnioskodawca – w ślad za informacjami wskazanymi w opisie zdarzenia przyszłego – wskazuje również, że przed złożeniem niniejszego wniosku wystąpił z wnioskiem o wydanie WIS dla opisanego wyżej zdarzenia przyszłego. W wydanej decyzji Dyrektor KIS odmówił jednakże wydania WIS wskazując, że „W ramach postępowania o wydanie WIS Dyrektor KIS nie wydoje rozstrzygnięć w innych kwestiach dotyczących podatku od towarów i usług, np. dotyczących kwestii zwolnienia od podatku świadczonych usług. Nie jest więc możliwe wydanie WIS w tym zakresie”. Skoro zatem organ interpretacyjny odmówił wydania WIS i uargumentował to możliwością skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług opisanych usług, to okoliczność ta również stanowi przesłankę świadczącą o możliwości zastosowania w opisanym zdarzeniu przyszłym zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust 1 pkt 23 i pkt 36 ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 631 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Art. 8 ust. 2a ustawy tworzy więc fikcję prawną, w której podmiot, który jedynie kupuje i odsprzedaje usługę, jest uważany za podmiot, który jest nabywcą tej usługi i świadczącym tę usługę.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą m.in. w zakresie świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych oraz opieki zdrowotnej. Prowadzą Państwo inwestycję polegającą na budowie czterech budynków usługowych, w tym Budynku C, który w projektach architektoniczno-budowlanych określony został jako budynek zakwaterowania turystycznego instytucji ochrony zdrowia z opieką lekarską i pielęgniarską dla osób starszych i niepełnosprawnych. Status budynku C jako budynku zakwaterowania turystycznego instytucji ochrony zdrowia z opieka lekarską i pielęgniarską dla osób starszych i niepełnosprawnych z wyodrębnionymi samodzielnymi 61 lokalami usługowymi użytkowymi (nie ma możliwości wyodrębnienia tych lokali jako mieszkalnych) oraz budynku, jako budynku zakwaterowania turystycznego instytucji ochrony zdrowia z opieką lekarską i pielęgniarską dla osób starszych i niepełnosprawnych został dodatkowo potwierdzony w piśmie Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Podstawowym celem wykorzystania budynku C będzie świadczenie usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Podstawową z zaspokajanych potrzeb będzie potrzeba zakwaterowania pacjentów wymagających rehabilitacji – z jednoczesnym zapewnieniem im opieki w celu poprawy swego zdrowia poprzez korzystanie z rehabilitacji. Ww. usługa będzie realizowana przez Państwa w ww. lokalach. Opieka sprawowana przez Państwa będzie polegała m.in. na zajmowaniu się osobami starczymi/niepełnosprawnymi, dbaniu o nie, pomocy w zaspakajaniu codziennych potrzeb życiowych.

Operatorem są Państwo – w budynku C będą Państwo świadczyć usługę zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Lokale w budynku C zostaną wyodrębnione jako samodzielne lokale usługowe i zostaną nabyte na własność przez indywidualne podmioty – osoby fizyczne lub prawne. Niektórzy właściciele lokali, którymi będą samodzielne osoby starsze, staną się ich mieszkańcami i będą korzystać z oferowanych przez Państwa usług wsparcia oraz opieki, w tym opieki lekarskiej i pielęgniarskiej. Pozostałe lokale zostaną zakupione na własność przez osoby, które nie będą w nich mieszkać, a zamiast tego zamierzają wynajmować je samodzielnym seniorom – beneficjentom usług długoterminowego zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, za Państwa pośrednictwem. Właściciel lokalu oraz Państwo zawrą umowę najmu, na mocy której właściciel odda Państwu lokal w najem, a następnie Państwo udostępnią go seniorom w ramach kompleksowej usługi zakwaterowania wraz z opieką lekarską i pielęgniarską. Beneficjent ostateczny, czyli osoba starsza, która będzie stroną umowy z Państwem, nie będzie mógł wynająć samego lokalu bez elementu opieki lekarskiej i pielęgniarskiej.

Beneficjentami usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską będą samodzielne osoby starsze, w wieku emerytalnym, które zawrą z Państwem umowę, na podstawie której będą korzystać z usług długoterminowego zakwaterowania wraz ze wsparciem i opieką, w tym opieką lekarską i pielęgniarską.

Celem zawarcia umowy najmu przez najemcę jest uzyskanie opieki a nie samego pobytu, zatem, umowa zawierana między Państwem a najemcą (osobą starszą) będzie obejmować usługę opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, do której świadczenia niezbędne jest zakwaterowanie w lokalu.

Usługa najmu oraz usługa opieki lekarskiej i pielęgniarskiej będą świadczone przez ten sam podmiot – Państwa.

Zakres oferowanej mieszkańcom opieki i wsparcia obejmować będzie m.in. następujące elementy:

·Zakwaterowanie w lokalu bez barier architektonicznych, w monitorowanym i chronionym budynku;

·System przyzywowy SOS w każdym lokalu, gwarantujący szybką reakcję i pomoc w nagłych sytuacjach w trybie 24/7;

·Recepcja na parterze budynku z personelem przeszkolonym w ratownictwie medycznym;

·Regularne konsultacje lekarskie w ramach POZ;

·Konsultacje z lekarzami specjalistami i fizjoterapeutami;

·Elektroniczne urządzenia monitorujące stan zdrowia mieszkańców;

·Państwa pracownicy obecni na miejscu będą wpierać mieszkańców w sprawach życia codziennego;

·Państwa pracownicy obecni na miejscu będą organizować dla mieszkańców codzienne zajęcia służące zachowaniu zdrowia sprawności i samodzielności w wymiarze psychofizycznym;

·Opieka w przypadku stałej lub czasowej utraty samodzielności.

Świadczeniem głównym jest opieka lekarska i pielęgniarska, ponieważ wszystkie oferowane usługi są ściśle związane z zapewnieniem zdrowia i bezpieczeństwa mieszkańców, a głównym celem funkcjonowania budynku C jest zadbanie o bezpieczeństwo zdrowie i życie osób starszych, w tym niepełnosprawnych.

·Bezpieczeństwo zdrowotne – system przyzywowy SOS w każdym lokalu, który umożliwia szybką reakcję w przypadku nagłych sytuacji zdrowotnych, świadczy o priorytecie, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańców, co jest jednym z kluczowych aspektów opieki zdrowotnej. Dzięki temu systemowi, opieka lekarska i pielęgniarska stają się kluczowym elementem, który zapewnia odpowiednią reakcję w kryzysowych sytuacjach.

·Wsparcie personelu medycznego – recepcja z personelem przeszkolonym w ratownictwie medycznym oraz dostępność konsultacji lekarskich i specjalistycznych w ramach POZ i innych specjalności, świadczy o bezpośrednim związku oferty z opieką zdrowotną. Celem tego jest nie tylko monitorowanie stanu zdrowia mieszkańców, ale także szybkie reagowanie na zmiany w ich kondycji zdrowotnej.

·Monitoring zdrowia – elektroniczne urządzenia monitorujące stan zdrowia, takie jak pomiar temperatury, ciśnienia krwi, poziomu cukru, wagi czy natlenienia, pozwalają na bieżąco oceniać stan zdrowia mieszkańców, co jest integralną częścią opieki medycznej. Te urządzenia technologiczne, są wykorzystywane przez personel medyczny do monitorowania zdrowia, a nie tylko w celu ogólnego komfortu.

·Opieka w przypadku utraty samodzielności – opieka nad osobami z ograniczoną zdolnością do samodzielnego funkcjonowania, która wymaga stałej lub czasowej interwencji medycznej, pielęgnacyjnej i rehabilitacyjnej, jest jednym z najistotniejszych elementów systemu wsparcia. Takie osoby wymagają specjalistycznej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, aby ich stan zdrowia nie pogarszał się i by możliwe było wspieranie ich powrotu do zdrowia lub utrzymania sprawności.

·Wsparcie fizjoterapeutów i rehabilitacja – oferowanie zajęć fizjoterapeutycznych i rehabilitacyjnych pod kontrolą specjalistów, które wpływają na utrzymanie sprawności i zdrowia psychofizycznego, także wpisuje się w szerszy kontekst opieki medycznej. Dbałość o aktywność fizyczną i utrzymywanie samodzielności osób starszych lub chorych jest integralnym elementem opieki zdrowotnej.

Choć oferowane są także inne usługi towarzyszące, tj. usługa zakwaterowania oraz wsparcie w codziennych sprawach życia, organizowanie zajęć rekreacyjnych czy społeczne aktywności, to jednak w tym przypadku głównym celem jest zapewnienie mieszkańcom wsparcia w zakresie ich zdrowia i bezpieczeństwa oraz wszechstronnej opieki.

Wszystkie czynności, tj. długoterminowe zakwaterowanie, monitoring zdrowia, opieka lekarska i pielęgniarska, bezpieczeństwo osobiste i zdrowotne, programy profilaktyki i utrzymania sprawności, stanowią nieodłączne, spójne i wzajemnie powiązane elementy, bez których nie można zrealizować usługi głównej, tj. zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską.

Głównym celem oferowanej przez Państwa usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską nie jest osiąganie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z tego zwolnienia.

Oferowana przez Państwa usługa jest świadczona w miejscu stałego zamieszkania seniorów, co stanowi fundament jej niepodzielności. Usługa ta obejmuje kompleksowe wsparcie w życiu codziennym, aktywizację, opiekę lekarską i pielęgniarską oraz długoterminowe zakwaterowanie w odpowiednio dostosowanym lokalu. Wszystkie elementy usługi są nierozerwalnie związane z miejscem stałego pobytu mieszkańców i tworzą jedną całość, której obiektywne podzielenie nie byłoby możliwe bez utraty jej sensu i efektywności. Usługi te są ze sobą ściśle powiązane i wzajemnie się uzupełniają w taki sposób, że stanowią integralną część kompleksowej oferty. Mieszkańcy korzystają z długoterminowego zakwaterowania, które zapewnia im odpowiednie warunki do życia w komfortowych i bezpiecznych przestrzeniach. Jednak sama usługa zakwaterowania nie jest wystarczająca, aby zapewnić seniorom pełne poczucie bezpieczeństwa zdrowotnego i osobistego. Dzięki opiece lekarskiej i pielęgniarskiej, a także codziennym zajęciom aktywizacyjnym, seniorzy otrzymują wsparcie w utrzymaniu dobrego stanu zdrowia i kondycji psychofizycznej. Te usługi są świadczone na miejscu, w miejscu zamieszkania, co pozwala na nieograniczone korzystanie z nich przez mieszkańców oraz na szybszą reakcję w razie potrzeby oraz lepsze dopasowanie do indywidualnych potrzeb seniorów. Dodatkowo, program aktywizacji, który obejmuje fizjoterapię, zajęcia ruchowe i rehabilitacyjne, ma na celu utrzymanie lub poprawę sprawności, co ma bezpośredni wpływ na samodzielność seniorów. Wspólnie te usługi tworzą spójną całość, która zapewnia kompleksową opiekę nad osobami starszymi i umożliwia im długoterminowe życie w warunkach niezależności, przy jednoczesnym wsparciu medycznym i pielęgniarskim. Z ekonomicznego punktu widzenia, podział tych usług na oddzielne elementy byłby sztuczny i nie odzwierciedlałby rzeczywistego charakteru świadczonej usługi. Usługi te współdziałają ze sobą, tworząc jedną, kompleksową ofertę, której celem jest zapewnienie mieszkańcom zarówno poczucia bezpieczeństwa, jak i wsparcia w zakresie zdrowia, samodzielności oraz jakości życia.

Świadczenie główne, czyli zakwaterowanie z opieką lekarską i pielęgniarską, stanowi kluczowy element oferowanej usługi. Jednak, aby opieka ta była naprawdę skuteczna i kompleksowa, musi być wspierana przez szereg innych usług, które razem tworzą spójny system wsparcia dla seniorów. Poszczególne świadczenia składające się na usługę zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, tj. odpowiednie zakwaterowanie, aktywizacja, wsparcie w codziennym życiu, systemy bezpieczeństwa oraz monitorowanie stanu zdrowia, przyczyniają się w sposób bezpośredni do efektywniejszego świadczenia głównego. Współdziałanie tych usług pozwala na efektywniejsze wsparcie zachowania zdrowia seniorów, szybszą reakcję w razie potrzeby oraz dbałość o ich zdrowie i samodzielność, co w efekcie podnosi jakość opieki i poprawi komfort życia mieszkańców.

·Zakwaterowanie dostosowane do potrzeb seniorów – takie warunki sprzyjają utrzymaniu dobrego stanu zdrowia i samodzielności, ponieważ umożliwiają seniorom funkcjonowanie w odpowiednio przystosowanym, bezpiecznym środowisku.

·Aktywizacja fizyczna i psychiczna – utrzymywanie sprawności i zdrowia seniorów znacząco wspomaga opiekę lekarską, gdyż zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, takich jak osteoporoza, problemy z krążeniem czy demencja. Im lepszy stan zdrowia seniora, tym łatwiejsze staje się jego leczenie i monitorowanie w ramach opieki medycznej.

·Wsparcie w życiu codziennym – takie wsparcie odciąża personel medyczny, umożliwiając mu skoncentrowanie się na czynnościach związanych z opieką zdrowotną. Umożliwia to personelowi pielęgniarskiemu i lekarskiemu skupienie się na prewencji, monitorowaniu stanu zdrowia oraz przeprowadzaniu niezbędnych zabiegów, bez konieczności angażowania się w codzienne, rutynowe czynności.

·Bezpieczeństwo i szybka reakcja w razie potrzeby – wspiera to opiekę lekarską, ponieważ szybka interwencja w przypadku pogorszenia stanu zdrowia ma ogromny wpływ na skuteczność leczenia i szybszy powrót do zdrowia.

·Monitorowanie stanu zdrowia – dzięki temu personel medyczny może szybko dostosować plany opieki i leczenia do indywidualnych potrzeb mieszkańców, co znacząco podnosi efektywność opieki lekarskiej i pielęgniarskiej.

Oferowane usługi będą świadczone komercyjnie, w większości odpłatnie. Wyjątek stanowić będą usługi świadczone na rzecz mieszkańców zakontraktowane od podmiotów trzecich. Z uwagi na powyższe nie są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej bądź usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy domowej.

Usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską nie będą wykonywane przez regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę: domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody lub placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki specjalistycznego poradnictwa, inne placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę, specjalistyczne ośrodki wsparcia dla osób doznających przemocy domowej. Usługodawcą będzie Państwa spółka, działająca komercyjnie spółka prawa handlowego.

Beneficjenci usług zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską wynajmując lokale w budynku C posiadają w nich swoje miejsce zamieszkania, tj. wynajmują je z zamiarem stałego przebywania.

Usługi będą świadczone na rzecz beneficjentów w miejscu ich zamieszkania.

Dzięki kompleksowej ofercie, obejmującej zarówno działania profilaktyczne, jak i rehabilitacyjne oraz ratunkowe, Państwa usługa skutecznie przyczynia się do profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania i poprawy zdrowia mieszkańców, a także wspiera ich samodzielność i aktywne życie w jak najlepszym stanie zdrowia.

Podmiotem świadczącym usługi będzie Państwa spółka, która nie jest podmiotem leczniczym świadczącym usługi w ramach działalności leczniczej, zdefiniowanym w przepisach ustawy o działalności leczniczej. Będą Państwo świadczyć wymienione usługi opieki lekarskiej i pielęgniarskiej na podstawie umów z podmiotami leczniczymi, od których nabędą je Państwo we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich.

Ww. usługi nie będą świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Ww. usługi nie będą świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, medycznych, o których mowa w ustawie o działalności leczniczej, psychologa.

Podmiot świadczący ww. usługi nabył je we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów wymienionych powyżej.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usługi świadczonej przez operatora.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy w pierwszej kolejności wskazać, że w obrocie gospodarczym występują świadczenia natury kompleksowej, czyli takie, które nie dają się w prosty sposób zaklasyfikować do danej kategorii, gdyż składają się z kilku pojedynczych świadczeń. Aby móc określić, że dana czynność jest czynnością kompleksową (jednolitą/złożoną), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na czynność złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast, usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania czynności zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element czynności kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez czynność główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać czynności głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

Stanowisko takie przedstawił również Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP), w pkt 30, stwierdzając, że:

pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Podstawowym kryterium pozwalającym uznać zbiór określonych czynności za usługę kompleksową (złożoną) jest określenie wzajemnych relacji pomiędzy usługami wchodzącymi w skład usługi złożonej w zakresie celów, które usługi te realizują. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podstawowym celem usługi pomocniczej tworzącej razem z usługą główną – usługę kompleksową – jest lepsze wykorzystanie przez klienta usługi głównej. Aby dana usługa pomocnicza mogła być uznana za element usługi kompleksowej winna służyć bezpośrednio realizacji usługi głównej. W celu ustalenia czy dana usługa może być uznana za usługę złożoną, konieczne jest zbadanie przebiegu konkretnej transakcji z uwzględnieniem wszystkich ekonomicznych aspektów tej transakcji.

Należy podkreślić, zgodnie z powyższym wyjaśnieniem, że jedynie te usługi można uznać za jedną usługę kompleksową, które są ze sobą funkcjonalnie związane i które nie mogą funkcjonować prawidłowo bez siebie.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347, str. 1, z późn. zm.).

W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

Na uwagę zasługuje również wyrok z 11 czerwca 2009 r. w sprawie C-572/07, w którym stwierdzono, że: „każde świadczenie powinno być zwykle uznawane za odrębne i niezależne” (również wyrok z 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06). Wyrok ten sformułował kryteria przesądzające o tym, kiedy występuje świadczenie złożone. Ma ono zatem miejsce w sytuacji, gdy:

·świadczenie pomocnicze nie stanowi celu samego w sobie, lecz stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi podstawowej,

·poszczególne czynności są ze sobą tak ściśle związane, że ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny,

·kiedy nie istnieje możliwość nabywania danego świadczenia od podmiotów zewnętrznych,

·kiedy nie istnieje możliwość odrębnego fakturowania za daną czynność.

Również w orzecznictwie NSA przyjmuje się, że świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych świadczeń wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego. Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy, wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa niezależnie opodatkowane świadczenia. Zatem należy uwzględniać ochronę podstawowych zasad opodatkowania podatkiem od wartości dodanej wymagających, by każda działalność gospodarcza była traktowana w ten sam sposób. Sprzeciwia się to temu, by podmioty gospodarcze dokonujące takich samych czynności, były traktowane odmiennie w zakresie poboru tego podatku (wyrok NSA z 6 maja 2015 r. sygn. akt I FSK 2105/13).

W kontekście przytoczonych regulacji stwierdzić należy, że z wykonaniem czynności złożonej (kompleksowej) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie to jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie czynność taka, jeśli może zostać uznana za czynność o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu jednolitą stawką podatku od towarów i usług, właściwą dla świadczenia podstawowego, głównego.

W konsekwencji, w przypadku czynności o charakterze kompleksowym, o sposobie opodatkowania decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną czynnością kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych czynności. Ocena tej okoliczności powinna odbywać się więc na podstawie tego, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Należy też zauważyć, że ze świadczeniem kompleksowym mamy do czynienia jeżeli dwa lub więcej świadczeń są dokonane przez tego samego podatnika – po spełnieniu zasad wynikających z orzecznictwa TSUE.

Co ważne, czynność złożona jest świadczona przez jej wykonawcę (jeden podmiot) nawet, gdy ten aby zrealizować tą usługę nabywa od innych podmiotów usługi, które ostatecznie składać się będą na czynność złożoną. Co do zasady bowiem nie może jednej czynności złożonej wykonywać kilka podmiotów.

Należy również zwrócić uwagę na wyrok TSUE z 3 kwietnia 2008 r. sygn. sprawy C-442/05 Zweckverband zur Trinkwasser-versorgung und Abwasserbeseitigung Torgau-Westeibien. Sprawa dotyczyła objęcia obniżoną stawką indywidualnego podłączenia do stałej sieci dostawy wody. Podatnik twierdził, że czynność podłączenia indywidualnego należy do zakresu dostawy wody, do której zastosowanie ma obniżona stawka podatku. Trybunał uznał indywidualne podłączenie wody, jako czynność poboczną do czynności głównej, czyli dostawy wody. W uzasadnieniu sędziowie Trybunału stwierdzili, że: „Bezsporne jest, że bez wykonania podłączenia dostarczanie wody na rzecz właściciela lub posiadacza danej nieruchomości jest niemożliwe. Toteż podłączenie to jest niezbędne w celu dostarczania wody. (...) Ponieważ podłączenie indywidualne jest niezbędne do dostarczania wody ludności, jak wynika to z pkt 34 niniejszego wyroku, należy uznać, że należy ono również do zakresu dostawy wody wymienionej w kategorii 2 załącznika H do szóstej dyrektywy”.

Jak wynika z powyższego, w orzecznictwie sądowym, także w sprawach dotyczących świadczeń złożonych, wielokrotnie akcentowane jest, że potraktowanie kilku usług za jedną złożoną stanowi odstępstwo od powszechności opodatkowania, zgodnie z którą każde świadczenie należy postrzegać odrębnie. Mając do czynienia ze świadczeniami złożonymi, należy każdorazowo spoglądać przez pryzmat powyższej zasady. Inne podejście w rzeczywistości prowadziłoby do pełnej dowolności i uznaniowości przy ocenie kompleksowości.

Odnosząc się do opisanych we wniosku czynności i przedstawionego opisu sprawy, nie można zgodzić się z Państwa wskazaniem, że świadczone przez Państwa czynności stanowią jedną kompleksową usługę zakwaterowania i opieki lekarskiej i pielęgniarskiej.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazali Państwo, że podstawową z zaspokajanych potrzeb będzie potrzeba zakwaterowania pacjentów, oraz że usługa ta może być klasyfikowana jako dwie usługi najmu lokalu na cele mieszkaniowe oraz usługę opiekuńczą. Również Państwa własne stanowisko w sprawie wskazuje na to, że czynności te stanowią odrębne świadczenia – we własnym uzasadnieniu rozgraniczają Państwo bowiem zwolnienie usług najmu od zwolnienia usług opieki.

Brak kompleksowości potwierdza przede wszystkim fakt, że – jak wynika z uzupełnienia wniosku – świadczenie przez Państwa usług najmu lokali nie jest niezbędne dla świadczenia usług opieki. Bowiem niektórzy właściciele lokali, którymi będą samodzielne osoby starsze, staną się ich mieszkańcami i będą korzystać z oferowanych przez Państwa usług wsparcia oraz opieki, w tym opieki lekarskiej i pielęgniarskiej. Wskazuje to, że aby wykonali Państwo usługę opieki nie jest konieczne zaoferowanie usług najmu przedmiotowych lokali, gdyż takie same usługi świadczone są na rzecz właścicieli lokali, którzy w nich zamieszkują.

W kwestii zbadania kompleksowości usług zakwaterowania i opieki warto odnieść się również do definicji pojęcia „opieka”. Zgodnie z definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego” (Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2007 r. tom II str. 1119), „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (...)”. Z definicji tej nie wynika, aby podejmowane czynności wymagały zapewnienia komuś zakwaterowania, aby móc mówić o opiece.

Biorąc zatem pod uwagę całokształt podejmowanych przez Państwa czynności, przedstawiony w opisie sprawy i jego uzupełnieniu oraz przedstawione powyżej wyjaśnienia dotyczące kompleksowości świadczeń należy wskazać, że wykonywane przez Państwa czynności należy uznać za odrębne od siebie usługi najmu (zakwaterowania) oraz usługi opieki.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienia od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W pierwszej kolejności, w odniesieniu do świadczonych przez Państwa na rzecz beneficjentów usług najmu należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz.U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693);

W oparciu o powołany wyżej przepis, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek:

·obiektywnych, dotyczących charakteru wynajmowanych nieruchomości oraz

·subiektywnych, dotyczących przeznaczenia wynajmowanych nieruchomości (cel mieszkaniowy).

Ponadto, zwolnienie, które znajduje się w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, stanowi implementację z art. 135 ust. 1 lit. l Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.). Przepis powyższy stanowi, że Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: „(…) dzierżawę i wynajem nieruchomości”.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych, dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych, dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). Przepis art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy nie uzależnia zastosowania zwolnienia od rodzaju czy formy prawnej podmiotu świadczącego usługę, jak i od podmiotu nabywającego tę usługę.

W związku z tym, zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze innym niż mieszkalny oraz nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy.

Powyższe wskazuje, że przesłanki do zastosowania zwolnienia są następujące:

·świadczenie usługi na własny rachunek,

·charakter mieszkalny nieruchomości,

·mieszkaniowy cel najmu lub dzierżawy.

Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala natomiast na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi.

Z uwagi na fakt, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego, należy posiłkować się w tym zakresie przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1048).

Stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy o własności lokali:

Samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej „lokalami”, mogą stanowić odrębne nieruchomości.

Jak stanowi art. 2 ust. 1a cyt. ustawy o własności lokali:

Ustanowienie odrębnej własności samodzielnego lokalu następuje zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo treścią decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu albo uchwały o ustaleniu lokalizacji inwestycji mieszkaniowej oraz zgodnie z pozwoleniem na budowę albo skutecznie dokonanym zgłoszeniem, i zgodnie z pozwoleniem na użytkowanie albo skutecznie dokonanym zawiadomieniem o zakończeniu budowy.

W myśl art. 2 ust. 2 ustawy o własności lokali:

Samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Przepis ten stosuje się odpowiednio również do samodzielnych lokali wykorzystywanych zgodnie z przeznaczeniem na cele inne niż mieszkalne.

Zgodnie z art. 2 ust. 3 ww. ustawy:

Spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 1a-2, stwierdza starosta w formie zaświadczenia.

W tym miejscu należy zwrócić również uwagę, że zwolnienie od podatku od towarów i usług, w tym zwolnienie od podatku przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, dla wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym, stanowi wyjątek od zasady określonej w art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146aa pkt 1 ustawy, jaką jest opodatkowanie.

W związku z tym powinno być interpretowane ściśle, przede wszystkim zgodnie z literalnym brzmieniem wprowadzających je przepisów (vide np. wyrok NSA z 12 czerwca 1992 r., sygn. SA/Po 596/92). W żadnym razie nie powinno ono być interpretowane w sposób prowadzący do rozszerzenia zakresu zastosowania zwolnienia.

Jak wynika z wniosku, w budynku C zostanie wyodrębnione 61 samodzielnych lokali usługowych użytkowych – nie ma możliwości wyodrębnienia tych lokali jako mieszkalnych.

Tym samym nie zostanie spełniona jedna z ww. przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. Zatem usługa zakwaterowania osób starszych w lokalu usługowym nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku

Przechodząc do świadczonych przez Państwa usług opieki należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

a)regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,

b)wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:

-domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,

-placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,

c)placówki specjalistycznego poradnictwa,

d)inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,

e)specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Natomiast, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania przez podmioty inne niż wymienione w pkt 22, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jak stanowi art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Odnosząc się do kwestii zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy, należy wskazać, że powyższym zwolnieniem są objęte usługi opieki nad osobami niepełnosprawnymi, przewlekle chorymi lub osobami w podeszłym wieku, świadczone w miejscu ich zamieszkania.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęcia „opieka”. Zatem przy dokonywaniu interpretacji ww. przepisu, należy posłużyć się wykładnią literalną odwołując się do językowego znaczenia tego wyrazu. Zgodnie z powołana wyżej definicją zawartą we „Współczesnym słowniku języka polskiego”, „opieka” oznacza „troskliwe zajmowanie się kimś, dbanie o kogoś, zaspokajanie czyichś potrzeb; strzeżenie, pilnowanie kogoś lub czegoś; dozór, piecza, kuratela (...)”.

Świadczone przez Państwa usługi opieki nie będą objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, bowiem z opisu sprawy wynika, że nie są to usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej bądź usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Ponadto, usługi opieki nie będą wykonywane przez żaden z wymienionych w omawianym przepisie podmiotów.

Aby zatem rozstrzygnąć, czy świadczone przez Państwa usługi opieki mogą być objęte zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy należy zwrócić również uwagę na przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.).

Zgodnie z art. 25 Kodeksu cywilnego:

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu.

Mając na uwadze przywołane przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że wykonywane przez Państwa usługi opieki, świadczone przez Państwa na rzecz osób starszych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Z opisu sprawy wynika bowiem, że świadczą Państwo na rzecz osób starszych usługi opieki, obejmujące m.in. wsparcie w życiu codziennym, a celem Państwa usługi jest zapewnienie mieszkańcom wsparcia w zakresie ich zdrowia i bezpieczeństwa oraz wszechstronnej opieki. Usługi te będą ponadto świadczone w miejscu zamieszkania osób starszych, gdyż wynajmując lokale w budynku C posiadają oni w nich swoje miejsce zamieszkania, tj. wynajmują je z zamiarem stałego przebywania – a zatem usługi te będą świadczone na rzecz beneficjentów w miejscu ich zamieszkania.

Co więcej, wskazali Państwo, że głównym celem oferowanej przez Państwa usługi nie jest osiąganie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z tego zwolnienia.

Zatem opisane usługi opiekuńcze świadczone przez Państwa na rzecz osób starszych w budynku C, są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy.

Należy ponadto zauważyć, że z wniosku wynika, że niektóre z wykonywanych przez Państwa usług nabyli Państwo od podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że na stosownie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a)lekarza i lekarza dentysty,

b)pielęgniarki i położnej,

c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2023 r. poz. 991, 1675 i 1972),

d)psychologa.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) oraz lit. c) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. U. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

b)opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;

c)świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Z powyższych regulacji wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

·przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a także

·przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym bądź osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.

Zatem powyższe zwolnienie ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.

Należy zauważyć, że definicja opieki medycznej nie została zawarta ani w krajowych, ani we wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie C-106/05 L.u.P. GmbH (pkt 27) Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że: „pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia”. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie C-307/01 Peter d´Ambrumenil (pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Analizując przedstawione powyżej regulacje należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18, 18a i pkt 19 ustawy pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez TSUE „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie C-212/01 Margarete Unterpertinger, pkt 40).

Skoro zatem – jak wynika z uzupełnienia wniosku – nabyli Państwo niektóre usługi we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy, tj. od podmiotów leczniczych, od osób w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej, psychologa, a charakter tych usług wskazuje na to, że stanowią one usługi medyczne w rozumieniu ww. przepisów, wówczas usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy.

Podsumowując, stwierdzam, że w opisanym zdarzeniu przyszłym świadczone przez Państwa czynności w ramach usług zakwaterowania (najmu) nie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy. Wykonywane przez Państwa czynności, podejmowane w ramach usługi opieki korzystają ze zwolnienia od podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 23 ustawy. Ponadto, z uwagi na podane przez Państwa w uzupełnieniu informacje – część usług świadczonych przez Państwa, nabytych od podmiotów wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy we własnym imieniu ale na rzecz osób trzecich, korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko należało uznać całościowo za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem.

Wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Natomiast odnosząc się do powołanych przez Państwa we wniosku wyroków sądów administracyjnych wyjaśniam, że wskazane wyroki zostały potraktowane jako element Państwa argumentacji, są to jednak rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnej sprawy i co do zasady wiążą one stronę postępowania w konkretnych, indywidualnych sprawach, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.