Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w zakresie braku obowiązku naliczenia podatku VAT należnego w związku z przekazaniem kontrahentom i ich pracownikom w ramach akcji promocyjnej bonów (...) stanowiących bony różnego przeznaczenia oraz nieprawidłowe w zakresie uznania bonów (...) o nominale 20 zł przekazywanych w akcji promocyjno-reklamowych za prezenty o niskiej wartości bez konieczności prowadzenia ewidencji ich przekazania.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku naliczenia podatku VAT należnego w związku z przekazaniem kontrahentom i ich pracownikom w ramach akcji promocyjnej bonów (...) stanowiących bony różnego przeznaczenia oraz uznania bonów (...) o nominale 20 zł przekazywanych w akcji promocyjno-reklamowych za prezenty o niskiej wartości bez konieczności prowadzenia ewidencji ich przekazania.

Uzupełnili go Państwo pismem z 2 stycznia 2025 r. (wpływ 9 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hurtowej wyrobów (...) oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia (...).

Spółka chciałaby wprowadzić akcje promocyjno-reklamowe przy użyciu bonów (...) (dawniej (...)). Akcje te miałyby na celu uatrakcyjnienie oferty sprzedażowej Spółki i zachęcenie potencjalnych i obecnych klientów do nabywania towarów będących w jej ofercie, co pozwoli Spółce na zwiększenie poziomu sprzedaży.

Bony (...) to znaki legitymacyjne uprawniające do nabywania towarów i usług w wybranych punktach handlowych i usługowych w Polsce. Akceptują je m.in. supermarkety, sklepy AGD i RTV, perfumerie, sklepy odzieżowe, stacje benzynowe, restauracje itp. Bony (...) nie podlegają wymianie na gotówkę.

Bony (...), które chciałaby wykorzystywać Spółka miałyby formę papierową, nadrukowane byłoby na nich logo Spółki, a wartość nominalna 1 bonu wynosiłaby 20 zł.

Spółka zastanawia się nad 2 wariantami akcji promocyjno-reklamowych:

Pierwszy wariant:

  • polegałaby na tym, że do każdego zamówienia na określoną wartość w ramach promocji dodawany byłby nieodpłatnie bon (...) o nominale 20 zł - jeden lub więcej
  • bony przesyłane byłyby do kontrahenta za pośrednictwem spedycji, w paczkach wraz z zakupionym towarem handlowym
  • bony (...) przysługiwałby nieodpłatnie każdemu kontrahentowi, który zakupi towary będące przedmiotem oferty Spółki za określoną wartość - jego przyznanie nie byłoby zatem wynikiem przypadku, ponieważ bon otrzymałby każdy kontrahent, który zakupi towary za określoną kwotę
  • kontrahentami, którzy mogliby otrzymać bony (...) byłyby osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, spółki cywilne oraz spółki kapitałowe (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna)
  • ponieważ Spółka, umieszczając bony w paczce z towarem, nie miałaby wpływu na to czy zostaną one przekazane kontrahentowi (np. przez pracownika, który odbierze przesyłkę z zamówionym towarem) Spółka uznaje, że bony otrzymał kontrahent
  • do promocji zostałby sporządzony wewnętrzny regulamin.

Drugi wariant:

  • polegałby na tym, że bony (...) o nominale 20 zł byłyby w ramach akcji promocyjno-reklamowych rozdawane nieodpłatnie zarówno obecnym jak i przyszłym klientom jako drobne gadżety reklamowe z logo Spółki;
  • bony (...) byłyby rozdawane przez Spółkę zarówno kontrahentom jak i pracownikom kontrahentów odpowiedzialnym za nabywanie towarów od Spółki w imieniu i na rzecz kontrahenta;
  • wydanie bonów (...) w ramach akcji promocyjno-reklamowych nie byłoby uregulowane żadnym wewnętrznym regulaminem - bony (...) wydawane byłyby jako prezenty o małej wartości.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Akcje promocyjno-reklamowe z wykorzystaniem bonów (...) miałyby na celu zwiększenie dochodowości prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej poprzez:

  • zwiększenie przychodów ze sprzedaży
  • promocję towarów będących w ofercie Spółki
  • zwiększenie satysfakcji oraz lojalności klientów Spółki
  • pozyskanie nowych klientów.

Akcje promocyjno-reklamowe, zarówno w wariancie 1 jak i 2, mogą znacząco wpłynąć na przychody Spółki. Przede wszystkim mają na celu zwiększenie poziomu sprzedaży, gdyż promocje bardzo często bezpośrednio skłaniają do szybszych decyzji zakupowych. Przyciągają również nowych klientów, którzy wcześniej nie byli zainteresowani ofertą Spółki. Ponadto regularne akcje promocyjne mogą przyczynić się do wzrostu lojalności już istniejących klientów. Dzięki takim działaniom Spółka może budować więź z kontrahentami, co skutkuje ich powtarzalnymi zakupami. Akcje promocyjne mogą także skłaniać do zakupów większych ilości towarów lub towarów droższych, co zwiększa średnią wartość sprzedaży. Jednocześnie dzięki akcjom promocyjnym może wzrosnąć częstotliwość składanych zamówień, co przełożyłoby się na wzrost poziomu sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę.

Podsumowując, dobrze zaplanowane i przeprowadzone akcje promocyjno-reklamowe mogą bezpośrednio wpłynąć na przychody Spółki, głównie poprzez zwiększenie wartości sprzedaży, zwiększenie liczby klientów oraz budowanie lojalności kontrahentów.

Warunkiem niezbędnym do otrzymania przez kontrahenta bonu/bonów (...) w pierwszym wariancie akcji promocyjno-reklamowych byłby uprzedni zakup określonych towarów z oferty Spółki na określoną kwotę. Spełnienie przez kontrahenta warunków niezbędnych do otrzymania wymienionych wyżej bonów weryfikowane byłoby na podstawie wartości złożonego przez kontrahenta zamówienia.

Zasady przyznawania bonów kontrahentom w ramach pierwszego wariantu akcji promocyjno - reklamowych uregulowane byłyby w wewnętrznym dokumencie - regulaminie promocji.

Obowiązywałaby zasada, że przy zakupie określonych towarów będących w ofercie Spółki na określoną kwotę kontrahent otrzymałby 1 bon (...) o wartości nominalnej 20 zł. I tak na przykład, jeżeli kontrahent zamówiłby towary na kwotę np. 1000 zł netto wówczas otrzymałby 1 bon (...) o nominale 20 zł, przy zakupach za kwotę np. 2000 zł netto, otrzymałby 2 bony (...) o nominale 20 zł każdy itd.

Podsumowując, w przypadku gdy wartość jednorazowego zakupu towarów stanowić będzie wielokrotność kwoty 1000 zł netto, kontrahent otrzymałby odpowiednią wielokrotność bonów o wartości nominalnej 20 zł każdy.

Zasady przyznawania bonów w pierwszym wariancie akcji promocyjno-reklamowych byłyby więc uzależnione od wartości zamówionych towarów będących przedmiotem promocji.

W drugim wariancie akcji promocyjno-reklamowych bony wydawane byłyby nieodpłatnie obecnym jaki i przyszłym klientom (w tym ich pracownikom) przez przedstawicieli handlowych będących pracownikami Spółki.

W drugim wariancie akcji promocyjno-reklamowych otrzymanie bonu byłoby uzależnione jedynie od złożenia zamówienia na towary oferowane przez Spółkę u przedstawiciela handlowego podczas jego wizyty u klienta. Przedstawiciel przekazałby nieodpłatnie bon (...) o nominale 20 zł osobie składającej zamówienie. Osobą, która otrzymałaby bon mógłby być zarówno kontrahent jak i pracownik kontrahenta - w zależności od tego, kto złożyłby zamówienie. Bon nie przysługiwałby w momencie, gdy kontrahent lub pracownik kontrahenta nie złożyłby żadnego zamówienia na towary u przedstawiciela handlowego.

W drugim wariancie akcji promocyjno-reklamowych bon otrzymałby albo kontrahent albo jego pracownik, w zależności od tego, kto złożyłby zamówienie. Nie ma możliwości żeby za to samo zamówienie bon otrzymał zarówno kontrahent jak i jego pracownik.

Jedyny warunek jaki muszą spełnić kontrahenci lub ich pracownicy, żeby otrzymać bony, to zakupić towar z oferty Spółki. Kontrahenci i ich pracownicy w celu otrzymania bonu nie będą zobowiązani do świadczenia na rzecz Spółki żadnych dodatkowych czynności o charakterze promocyjnym, marketingowym czy reklamowym mających na celu wsparcie i intensyfikację sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę.

Wydatki ponoszone na zakup wskazanych w opisie sprawy bonów (...) byłyby każdorazowo finansowane przez Spółkę z jej własnych zasobów finansowych. Ponadto nie zostałyby Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone.

Zakup bonów (...) byłby dokumentowany notą księgową z uwagi na fakt, iż stanowią one bony różnego przeznaczenia.

Wydatki poniesione na zakup bonów (...), o których mowa we wniosku zostałyby sfinansowane ze środków obrotowych Spółki.

Nabycie przez Spółkę bonów (...) w celu realizacji akcji promocyjno-reklamowych w obu wariantach służyłoby prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, tj. działalności handlowej.

Otrzymanie przez kontrahentów lub ich pracowników bonów byłoby uwarunkowane uprzednim zakupem towarów, co przekłada się na zwiększenie atrakcyjności oferty Spółki. Konsekwencją tego działania byłoby zatem zwiększenie przychodów ze sprzedaży towarów w ramach działalności gospodarczej Spółki opodatkowanej podatkiem VAT.

Wydatki na nabycie bonów (...) stanowiłyby ogólne koszty prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, a ich wykorzystanie w ramach akcji promocyjno-reklamowych miałoby przełożenie na uzyskiwany przez nią obrót z tytułu sprzedaży opodatkowanej.

Zarówno w wariancie 1 jak i 2 akcji promocyjno-reklamowych koszt nabycia bonów będzie miał związek ze sprzedażą opodatkowaną, tj. będzie służył prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej (tj. działalności handlowej).

Odbiorcami akcji promocyjno-reklamowych w wariancie 2 byliby przyszli i obecni kontrahenci Spółki lub ich pracownicy. Kontrahentami Spółki mogą być zarówno osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą jak i np. spółki (cywilna, jawna, z o.o. itp.) Grono uczestników akcji byłoby zatem nieograniczone, ponieważ Spółce zależy na dotarciu do jak największej liczby klientów.

Zasady uczestnictwa w akcjach promocyjno-reklamowych będą jednakowe dla wszystkich uczestników.

Pytania

1)Czy bony (...) o nominale 20 zł przekazywane w wariancie 1 i 2 akcji promocyjno-reklamowych stanowiłyby prezenty o niskiej wartości i nie byłoby konieczności prowadzenia ewidencji ich przekazania?

2)Czy przekazanie bonów (...) w wariancie 1 i 2 akcji promocyjno-reklamowych powoduje konieczność rozliczenia podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zgodnie z art. 5. ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności: przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Przepisu art. 7 ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Przez prezenty o małej wartości, zgodnie z art. 7 ust. 4, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1)łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób

2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

W świetle obowiązujących przepisów bony (...) o wartości nominalnej 20 zł, które Spółka chciałaby przekazywać swoim klientom i ich pracownikom w ramach działań promocyjno- reklamowych stanowiłyby prezenty o małej wartości (art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT) w związku z czym na Spółce nie ciążyłby obowiązek prowadzenia ewidencji przekazanych prezentów o małej wartości.

Ad 2

Zgodnie z art. 2 pkt 41 ustawy o VAT, przez bon rozumie się instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu.

Stosownie do zapisów ustawy o VAT wyróżnić można dwa rodzaje bonów - bon jednego przeznaczenia i bon różnego przeznaczenia.

Przez bon jednego przeznaczenia, zgodnie z art. 2 pkt 43 ustawy o VAT, rozumie się bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu. Natomiast przez bon różnego przeznaczenia rozumie się bon inny niż bon jednego przeznaczenia (art. 2 pkt 44 ustawy o VAT).

Bony (...) z uwagi na fakt, iż w momencie ich emisji nie można ustalić miejsca opodatkowania oraz nie jest znana kwota należnego podatku VAT, stanowią bony różnego przeznaczenia. Ustawa o VAT definiuje również pojęcia takie jak emisja bonu oraz transfer bonu. Przez emisję bonu zgodnie z art. 2 pkt 42 ww. ustawy rozumie się pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu, natomiast jako transfer bonu rozumiana jest emisja bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji o czym stanowi art. 2 pkt 45 ustawy o VAT.

Zasady opodatkowania transferu bonów jednego przeznaczenia i bonów różnego przeznaczenia zawiera Dział II rozdział 2a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy o VAT transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

Stosownie do art. 8a ust. 2 ustawy o VAT faktycznego przekazania towarów lub faktycznego świadczenia usług w zamian za bon jednego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia nie uznaje się za niezależną transakcję w części, w której wynagrodzenie stanowił bon.

Według art. 8a ust. 3 ustawy o VAT natomiast, jeżeli transferu bonu jednego przeznaczenia dokonuje podatnik działający w imieniu innego podatnika, uznaje się, że taki transfer stanowi dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy, dokonane przez podatnika, w imieniu którego działa podatnik.

W myśl art. 8a ust. 4 ustawy, w przypadku gdy dostawca towarów lub usługodawca nie jest podatnikiem, który działając we własnym imieniu, wyemitował bon jednego przeznaczenia, uznaje się, że ten dostawca lub usługodawca dokonał odpowiednio dostawy towarów lub świadczenia usług, których ten bon dotyczy, na rzecz podatnika, który wyemitował ten bon.

Stosowanie do art. 8b ust. 1 ustawy, faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.

Zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy transferu bonu różnego przeznaczenia dokonuje podatnik inny niż podatnik dokonujący czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem zgodnie z ust. 1, opodatkowaniu podatkiem podlegają usługi pośrednictwa oraz inne usługi, które można zidentyfikować, takie jak usługi dystrybucji lub promocji, dotyczące tego bonu.

Mając na uwadze powyższe przepisy ustawy o VAT należy stwierdzić, że skoro bony (...), które chciałaby nieodpłatnie przekazywać Spółka będą stanowiły bony różnego przeznaczenia, o których mowa w art. 2 pkt 44 ustawy, to transfer (przekazanie) tych bonów kontrahentom lub pracownikom kontrahentów nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 8b ust. 1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o: towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zauważyć należy, że jak wynika z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność. „Odpłatność” oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast „odpłatny” to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, że:

Przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy:

Przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł.

W świetle przywołanych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co do zasady – podlega każde nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Wyjątek stanowi m.in. przekazanie towarów stanowiących zdefiniowane w art. 7 ust. 4 ustawy prezenty o małej wartości.

W konsekwencji powyższego nie jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług przekazanie odbiorcom towarów – jeżeli przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika - których:

  • jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazania towaru, nie przekraczają 20 zł,
  • łączna wartość w roku podatkowym nie przekracza 100,00 zł (bez podatku), jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych.

Spełnienie zatem którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych przekazań. Natomiast jeżeli łączna wartość w roku podatkowym przekazanego towaru przekracza 100 zł (bez podatku) podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

W myśl art. 2 pkt 41-45 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

  • bonie - rozumie się przez to instrument, z którym wiąże się obowiązek jego przyjęcia jako wynagrodzenia lub części wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, w przypadku którego towary, które mają zostać dostarczone, lub usługi, które mają zostać wykonane, lub tożsamość potencjalnych dostawców lub usługodawców są wskazane w samym instrumencie lub określone w powiązanej dokumentacji, w tym w warunkach wykorzystania tego instrumentu (pkt 41);
  • emisji bonu - rozumie się przez to pierwsze wprowadzenie bonu do obrotu (pkt 42);
  • bonie jednego przeznaczenia - rozumie się przez to bon, w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których bon dotyczy, oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu (pkt 43);
  • bonie różnego przeznaczenia - rozumie się przez to bon inny niż bon jednego przeznaczenia (pkt 44);
  • transferze bonu - rozumie się przez to emisję bonu oraz każde przekazanie tego bonu po jego emisji (pkt 45).

Zasady dotyczące opodatkowania transferu bonów jednego i różnego przeznaczenia zostały przedstawione w dziale II rozdziale 2a ustawy „Opodatkowanie w przypadku stosowania bonów”.

I tak, w myśl art. 8a ust. 1 ustawy:

Transfer bonu jednego przeznaczenia dokonany przez podatnika działającego we własnym imieniu uznaje się za dostawę towarów lub świadczenie usług, których ten bon dotyczy.

Zgodnie z art. 8b ust. 1 ustawy:

Faktyczne przekazanie towarów lub faktyczne świadczenie usług dokonane w zamian za bon różnego przeznaczenia przyjmowany przez dostawcę lub usługodawcę jako wynagrodzenie lub część wynagrodzenia podlega opodatkowaniu podatkiem. Nie podlega opodatkowaniu podatkiem wcześniejszy transfer bonu różnego przeznaczenia.

Ww. przepisy regulują obrót bonami na gruncie podatku VAT, nadając im charakter znaków legitymujących, które stanowią dowód przysługiwania określonej osobie określonego uprawnienia do uzyskania prawa do dysponowania towarem jak właściciel, czy też prawa do uzyskania określonego świadczenia.

Z definicji bonu wynika zatem, że jest to instrument, który może być przyjęty jako wynagrodzenie wyłącznie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Również w motywie 4 preambuły Dyrektywy Rady (UE) 2016/1065 z dnia 27 czerwca 2016 r. zmieniająca dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do bonów na towary lub usługi (Dz.U.UE.L.2016.177.9), wskazano „Zasady te powinny dotyczyć wyłącznie bonów, w zamian za które uzyskać można towary lub usługi. Zasadom tym nie powinny jednak podlegać instrumenty uprawniające posiadacza do zniżki przy zakupie towarów lub usług, ale nieuprawniające do otrzymania takich towarów lub usług”.

Jak zauważa się w ww. preambule bony mogą występować w formie fizycznej lub elektronicznej, powinny określać charakter uprawnienia, które wiąże się z danym bonem oraz ustanawiają obowiązek przyjęcia go jako wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług. Opodatkowanie podatkiem VAT w przypadku transakcji związanych z bonami zależy od specyficznych cech danego bonu.

W zakresie bonów wprowadza się dwie normy. Pierwsza z nich odnosi się do bonów jednego przeznaczenia (tzw. SPV), czyli bonów, które dotyczą konkretnej dostawy lub usługi i tylko w danym państwie członkowskim, co pozwala w chwili emisji (przekazania bonu pierwszemu posiadaczowi) bonu określić miejsce świadczenia jak i kwoty podatku należnego. Transfer bonów SPV (emisja i ich dalsze przekazanie) został zrównany ze świadczeniem usługi albo dostawą towarów (w zależności jakiego uprawnienia dany bon dotyczy), a tym samym jego każdorazowe przekazanie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Druga zaś norma odnosi się do bonów różnego przeznaczenia (MPV), które zostały zdefiniowane przez definicje negatywną, jako bony, które nie posiadają cech bonów SPV. Zatem są to bony, które nie dotyczą konkretnej dostawy lub usługi lub nie wskazują, w którym państwie mogą być zrealizowane. Transfer tych bonów nie podlega opodatkowaniu albowiem w momencie ich emisji nie sposób określić stawki podatku, która będą podlegać opodatkowaniu lub miejsca świadczenia. W przypadku tych bonów do opodatkowania dochodzi w momencie ich realizacji.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy przekazanie bonów (...) w wariancie 1 i 2 akcji promocyjno-reklamowych powoduje konieczność rozliczenia podatku VAT.

Z analizy cytowanych wyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa podatnika, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów spełniających warunki m.in. do uznania ich za prezenty o małej wartości.

Zatem, na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy, jeżeli przekazywane towary stanowią prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy, a przekazanie to następuje na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika, to w tych sytuacjach art. 7 ust. 2 ustawy nie ma zastosowania.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka prowadzi działalność w zakresie sprzedaży hurtowej wyrobów (...) oraz sprzętu i dodatkowego wyposażenia (...). Spółka chciałaby wprowadzić akcje promocyjno-reklamowe przy użyciu bonów (...) (dawniej (...)). Bony (...), które chciałaby wykorzystywać Spółka miałyby formę papierową, nadrukowane byłoby na nich logo Spółki, a wartość nominalna 1 bonu wynosiłaby 20 zł. Akcje promocyjno-reklamowe z wykorzystaniem bonów (...) miałyby na celu zwiększenie dochodowości prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej poprzez: zwiększenie przychodów ze sprzedaży, promocję towarów będących w ofercie Spółki, zwiększenie satysfakcji oraz lojalności klientów Spółki i  pozyskanie nowych klientów. Spółka zastanawia się nad 2 wariantami akcji promocyjno-reklamowych. Warunkiem niezbędnym do otrzymania przez kontrahenta bonu/bonów (...) w  pierwszym wariancie akcji promocyjno-reklamowych byłby uprzedni zakup określonych towarów z oferty Spółki na określoną kwotę. Spełnienie przez kontrahenta warunków niezbędnych do otrzymania wymienionych wyżej bonów weryfikowane byłoby na podstawie wartości złożonego przez kontrahenta zamówienia. Obowiązywałaby zasada, że przy zakupie określonych towarów będących w ofercie Spółki na określoną kwotę kontrahent otrzymałby 1 bon (...) o wartości nominalnej 20 zł. I tak na przykład, jeżeli kontrahent zamówiłby towary na kwotę np. 1000 zł netto wówczas otrzymałby 1 bon (...) o nominale 20 zł, przy zakupach za kwotę np. 2000 zł netto, otrzymałby 2 bony (...) o nominale 20 zł każdy itd. W drugim wariancie akcji promocyjno-reklamowych bony wydawane byłyby nieodpłatnie obecnym jaki i przyszłym klientom (w tym ich pracownikom) przez przedstawicieli handlowych będących pracownikami Spółki. W drugim wariancie akcji promocyjno - reklamowych otrzymanie bonu byłoby uzależnione jedynie od złożenia zamówienia na towary oferowane przez Spółkę u przedstawiciela handlowego podczas jego wizyty u klienta. Przedstawiciel przekazałby nieodpłatnie bon (...) o nominale 20 zł osobie składającej zamówienie. Osobą, która otrzymałaby bon mógłby być zarówno kontrahent jak i pracownik kontrahenta - w zależności od tego, kto złożyłby zamówienie. Nie ma możliwości, żeby za to samo zamówienie bon otrzymał zarówno kontrahent jak i jego pracownik.

Ponadto, wskazali Państwo, że jedyny warunek, jaki muszą spełnić kontrahenci lub ich pracownicy, żeby otrzymać bony, to zakupić towar z oferty Spółki. Kontrahenci i ich pracownicy w celu otrzymania bonu nie będą zobowiązani do świadczenia na rzecz Spółki żadnych dodatkowych czynności o charakterze promocyjnym, marketingowym czy reklamowym mających na celu wsparcie i intensyfikację sprzedaży towarów oferowanych przez Spółkę. Wydatki ponoszone na zakup wskazanych w opisie sprawy bonów (...) byłyby każdorazowo finansowane przez Spółkę z jej własnych zasobów finansowych. Nie zostałyby Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone. Zakup bonów (...) byłby dokumentowany notą księgową z uwagi na fakt, iż stanowią one bony różnego przeznaczenia. Zarówno w wariancie 1 jak i 2 akcji promocyjno-reklamowych koszt nabycia bonów będzie miał związek ze sprzedażą opodatkowaną, tj. będzie służył prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej (tj. działalności handlowej). Zasady uczestnictwa w akcjach promocyjno-reklamowych będą jednakowe dla wszystkich uczestników.

Mając na uwadze przedstawione przepisy prawa oraz okoliczności sprawy w pierwszej kolejności należy wskazać, że będziecie Państwo dokonywali zakupu bonów (...) (dawniej (...)), które jak Państwo wskazali są bonami różnego przeznaczenia, gdyż mogą być wymienione na różne towary i usługi, co za tym idzie, opodatkowane różną stawką podatku w chwili emisji tych bonów, emitent nie jest w stanie określić wysokości stawki podatku.

W tym miejscu jeszcze raz wspomnieć należy, że w odniesieniu do bonów różnego przeznaczenia, podatek VAT powinien zostać pobrany, gdy zostaną dostarczone towary lub wykonane usługi, których dany bon dotyczy. W tym kontekście ewentualny wcześniejszy transfer bonów różnego przeznaczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem dopiero zrealizowanie ww. bonów tj. w momencie faktycznej sprzedaży towaru lub usługi zrealizowanej przy użyciu przedmiotowych bonów spowoduje powstanie obowiązku podatkowego.

Wydanie przez Państwa kontrahentom i ich pracownikom w ramach akcji promocyjnej, o której mowa w wariantach 1 i 2 bonów (...) stanowiących bony różnego przeznaczenia (MPV), o których mowa w art. 2 ust. 44 ustawy, mając na uwadze brzmienie art. 8b ust. 1 ustawy, stanowi jedynie transfer bonu, który nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, wydanie kontrahentom i ich pracownikom w ramach akcji promocyjnej w wariantach 1 i 2 bonów różnego przeznaczenia tj. bonów (...) spełniających definicję, o której mowa w art. 2 pkt 44 ustawy, stanowi niepodlegający opodatkowaniu transfer bonu różnego przeznaczenia.

W efekcie Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznaję za prawidłowe.

Państwa wątpliwości w zakresie pytanie nr 1 dotyczą kwestii, czy bony (...) o nominale 20 zł przekazywane w wariancie 1 i 2 akcji promocyjno-reklamowych stanowiłyby prezenty o niskiej wartości i nie byłoby konieczności prowadzenia ewidencji ich przekazania.

Państwa zdaniem przekazywane bony (...) o wartości nominalnej 20 zł, stanowiłyby prezenty o małej wartości, o których mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT, w związku z czym na Spółce nie ciążyłby obowiązek prowadzenia ewidencji ich przekazania.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że celem analizy art. 7 ust. 4 ustawy jest ustalenie czy przekazywane przez podatnika nieodpłatnie towary mogą spełniać warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości. Ustalenie, że mamy do czynienia z takimi właśnie towarami powoduje, że nieodpłatne ich przekazanie nie jest uznane jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W opisanym zdarzeniu istotną kwestią jest, że przekazujecie Państwo bon różnego przeznaczenia. Jak wcześniej wskazałem, w myśl art. 8b ust. 1 ustawy transfer takiego bonu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Oznacza to, że samo wydanie bonu nie jest traktowane dla celów podatku VAT ani jako sprzedaż towarów ani jako świadczenie usług. Opodatkowaniu podatkiem VAT będzie podlegać dopiero wydanie towarów przez faktycznego dostawcę towarów (sprzedaż) w momencie realizacji takiego bonu przez ostatecznego nabywcę bonu.

A zatem przepis art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy, którego interpretacja budzi Państwa wątpliwości nie ma do Państwa zastosowania jako do podmiotu wyłącznie przekazującego bon różnego przeznaczenia.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznaję za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informujemy, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.