Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.761.2024.2.AB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT aportu nieruchomości zabudowanej budowlami.

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 30 stycznia 2025 r. (data wpływu 31 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W strukturze organizacyjnej Miasta znajduje się obecnie (…) jednostek budżetowych, podlegających wspólnemu rozliczeniu z tytułu podatku VAT, w tym Urząd Miejski w (...), za pośrednictwem których Miasto dokonuje czynności opodatkowanych i zwolnionych z VAT (spełniających definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361 ze zm. – dalej: u.p.t.u.) oraz niepodlegających opodatkowaniu VAT (działalność publiczna wyłączona z podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 6 u.p.t.u.).

Miasto (...) ma zamiar zbyć w drodze aportu na rzecz (...) - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z udziałem Miasta (dalej: „Spółka”) nieruchomość położoną w (...) przy ul. (...), oznaczoną aktualnie jako działka nr 1 o pow. 11.073 m2. Działka ta powstała w 2021 r. z podziału geodezyjnego działki nr 2 o pow. 12456 m2 na podstawie decyzji nr (…) Prezydenta Miasta (...) z 23.06.2021 r. Nabycie działki nr 2 (oznaczonej wówczas jako działka nr 3) nastąpiło wskutek komunalizacji, na podstawie decyzji Wojewody (...) znak: (...) z dnia 29.12.1992 r. Nabycie prawa własności nastąpiło z dniem 27.05.1990 r.

Dla terenu obejmującego przedmiotową działkę nie został sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, ani nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta (...), przedmiotowa działka jest położna w obszarze oznaczonym jako: MW – tereny zabudowy mieszkaniowej wysokiej i średniej intensywności.

Działka nr 2 o pow. 12.456 m2 została objęta decyzją nr (…) o lokalizacji inwestycji celu publicznego z dnia 20.04.2006 r. o sygnaturze (…) w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego pn.: „Przebudowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej w rejonie ulic (...) i (…) w (...)” realizowanej w ramach programu „(...)”. W ramach przedmiotowej inwestycji na terenie ww. działki została wybudowana sieć kanalizacji deszczowej oraz sieć kanalizacji sanitarnej. Sieci te były częścią inwestycji liniowej i zajmowały powierzchnię około 60 m2 ww. działki. Aktualnie na terenie działki nr 1 sieć kanalizacji deszczowej oraz sieć kanalizacji sanitarnej zajmuje obszar około 26 m2. Sieć kanalizacji sanitarnej znajduje się w północno-wschodniej części ww. działki i obsługuje budynek wielolokalowy znajdujący się na działce sąsiedniej, natomiast sieć kanalizacji deszczowej znajduje się w zachodniej części przedmiotowej działki i służy m.in. jej odwodnieniu. Sieć kanalizacji deszczowej pozostaje na stanie Miasta (...) (które wykorzystuje ją nieodpłatnie w ramach zadań statutowych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT), natomiast sieć kanalizacji sanitarnej - (...) sp. z o.o. (dalej: (...)), które wykorzystuje sieć do własnej działalności gospodarczej.

Sieć kanalizacji deszczowej położona na przedmiotowej działce stanowi budowlę trwale z gruntem związaną w myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: u.p.b.) i nie będzie przedmiotem aportu do Spółki; wobec działań na tej sieci Miasto nie miało, jak i obecnie nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ze względu na brak związku z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT.

Sieć kanalizacji sanitarnej położona na działce nr 1, będąca na stanie (...) stanowi budowlę trwale z gruntem związaną w myśl art. 3 pkt 3 u.p.b. i nie będzie przedmiotem aportu do Spółki.

W zachodniej części nieruchomości znajduje się kilometrowa skarpa.

Na przedmiotowej działce – na powierzchni 1.200 m2 znajduje się ogrodzony płotem z blachy parking strzeżony (utwardzony warstwą żwiru) z dwoma wiatami oraz budynkiem portierni, nie związanym na stałe z gruntem. Teren parkingu (o powierzchni 1.185 m2) oraz stróżówka o powierzchni 15 m2 są objęte zawartą umową dzierżawy gruntu przedsiębiorcy z Miastem (...). Aktualnie umowa dzierżawy jest zawarta na okres od dnia 01.02.2023 r. do dnia 31.07.2025 r.; wcześniej nieruchomość była także przedmiotem dzierżawy, co najmniej od 2002 r. Z tytułu umowy jest regulowany czynsz dzierżawny, obciążony stawką podstawową VAT.

Ponadto na działce znajduje się asfaltowe ogólnodostępne boisko do koszykówki. Pozostałą część terenu stanowi zieleń.

Z uwagi na fakt, iż teren zostanie zbyty na rzecz Spółki (z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe) wraz z wszystkimi obiektami i naniesieniami, Miasto ma wątpliwość, co do zastosowania w stosunku do transakcji zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 29a ust. 8 u.p.t.u.

Kluczowe dla ustalenia zwolnienia z podatku VAT jest ustalenie, czy obiekty, które znajdują się na działce spełniają wymogi budynków i budowli, trwale z gruntem związanych. Wobec braku definicji w u.p.t.u., należy skorzystać z przepisów u.p.b.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 u.p.b. pod pojęciem budowli - należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 u.p.b. ilekroć mowa o urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki. Jednocześnie w załączniku do ww. ustawy w kategorii XXII wskazano place składowe, postojowe, składowiska odpadów, parkingi o określonych współczynnikach.

W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że „nasyp ziemny mieści się, jako element techniczno-użytkowy, w kategorii obiektu budowlanego (Wyrok WSA w Gliwicach z 6.11.2023 r., I SA/Gl 297/23, LEX nr 3630673.). Obiektem budowlanym są również budowle ziemne. Ustawa nie wyjaśnia, co prawda, co należy rozumieć przez budowle ziemne, jednakże można przyjąć, że są to wytwory ludzkiej działalności nie będące budynkiem lub obiektem małej architektury wykonane z ziemi lub podobnego materiału (wyrok NSA z 20 listopada 2003 r., II SA/Gd 1828/00). Obiektem budowlanym może być nie tylko konstrukcja z materiałów twardych typu beton, asfalt, ale też konstrukcja ziemna (np. w odniesieniu do dróg jest to przystosowany do ruchu drogowego nasyp czy nawierzchnia ze żwiru usypana i utwardzona na gruncie wyznaczonym jako pas drogowy).

Konstrukcje typu ziemnego są zaliczane do obiektów budowlanych, co wynika z definicji budowli, zawartej art. 3 pkt 3 pb, wymieniającej jako rodzaj budowli również „budowle ziemne” (wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 27 października 2011 r., II SA/Bd 963/11, Lex nr 1110759). Jednocześnie wskazuje się, że „Jeżeli w wyniku robót utwardzających teren powstaje plac umożliwiający postój więcej niż 10 samochodów osobowych, to nie jest to już wyłącznie urządzenie budowlane (plac postojowy), a obiekt budowlany, co do którego budowy art. 29 ust. 1 pkt 10 p.b. przewiduje konieczność uzyskania pozwolenia na budowę. Ilość 10 miejsc postojowych stanowi granicę rozdzielającą urządzenie budowlane w postaci placu postojowego od obiektu budowlanego służącego parkowaniu pojazdów” (tak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z 24 stycznia 2018 r., sygn. akt II SA/Rz 1272/17).

Biorąc pod uwagę definicje w u.p.b., jak również cytowane orzecznictwo, należałoby stwierdzić, iż co najmniej parking strzeżony (utwardzony warstwą żwiru) i asfaltowe ogólnodostępne boisko do koszykówki stanowią obiekty budowlane trwale z gruntem związane (spełnienie wymogu określonego w art. 29a ust. 8 u.p.t.u.).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u zwolniona od podatku VAT jest dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Biorąc pod uwagę, iż przedmiotowe obiekty budowlane powstały wcześniej niż 2002 r. i są od tego momentu użytkowane, wyłączenia od zastosowania zwolnienia nie mają zastosowania.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Ad. 1

Nie, przy wytworzeniu/nabyciu parkingu strzeżonego i asfaltowego ogólnodostępnego boiska nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad. 2

Nie, Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym parkingu strzeżonego i asfaltowego ogólnodostępnego boiska, także takich – w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad. 3

Nie dotyczy ze względu na odpowiedź negatywną do punktu 2.

Ad. 4)

Nie dotyczy ze względu na odpowiedź negatywną do punktu 2.

Ad. 5

Nie dotyczy ze względu na odpowiedź negatywną do punkty 2.

Ad. 6

Parking strzeżony i asfaltowe ogólnodostępne boisko nigdy nie było wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Ad. 7

Zdaniem Wnioskodawcy, płot z blachy oraz dwie wiaty znajdujące się na działce nr 1 stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane i są trwale z gruntem związane.

Ad. 8).

a) Przy wytworzeniu/nabyciu płotu z blachy oraz dwóch wiat nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

b) Według wiedzy Wnioskodawcy, płot z blachy oraz dwie wiaty powstały ok. 2002 r., gdy była zawierana pierwsza umowa dzierżawy gruntu na ten teren.

c) Wnioskodawca w żadnym momencie nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym płotu z blachy oraz dwóch wiat, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

d) Nie dotyczy ze względu na odpowiedź negatywną dla punktu c).

e) Nie dotyczy ze względu na odpowiedź negatywną dla punktu c).

f) Nie dotyczy ze względu na odpowiedź negatywną dla punktu c).

g) Płot z blachy oraz dwie wiaty nie były nigdy wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Pytanie

Czy transakcja zbycia w drodze aportu do Spółki działki nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. w związku z art. 29a ust. 8 u.p.t.u.?

Państwa stanowisko w sprawie

Transakcja zbycia w drodze aportu do Spółki działki nr 1 będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. w związku z art. 29a ust. 8 u.p.t.u.

Na przedmiotowej nieruchomości, oprócz obiektów liniowych (nie będących przedmiotem zbycia: sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej), znajdują się budowle trwale z gruntem związane: parking utwardzony warstwą żwiru oraz asfaltowe boisko do koszykówki, użytkowane od co najmniej 2002 r., które wraz z gruntem zostaną objęte aportem do Spółki, a zatem zostaną spełnione wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Według art. 2 pkt 22 ustawy:

Sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe. W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych. Z jednej strony wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku, w zamian za co otrzymuje pewne uprawnienia (udziały), które posiadają określoną wartość. W związku z tym, powyższa transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny (z którego wynika konieczność opodatkowania VAT). Z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi, a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.

W świetle wskazanych wyżej przepisów wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego, co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych), a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zwolnienie od podatku przysługuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz pkt 10a ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Stosownie do treści art. 2 pkt 14 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu - rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a) wybudowaniu lub

b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku/budowli oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika, bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z nich.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

W tym miejscu należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”, „urządzenia budowlanego”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.).

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane:

Przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Jak stanowi art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:

Przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

Z opisu sprawy wynika, że zamierzają są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mają Państwo zamiar zbyć w drodze aportu na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nieruchomość oznaczoną aktualnie jako działka nr 1 o pow. 11.073 m2. Działka ta powstała w 2021 r. z podziału geodezyjnego działki nr 2. Nabycie działki nr 2 nastąpiło wskutek komunalizacji, na podstawie decyzji Wojewody. Nabycie prawa własności nastąpiło z dniem 27.05.1990 r. Aktualnie na terenie działki nr 1 znajduje się sieć kanalizacji deszczowej oraz sieć kanalizacji sanitarnej. Sieć kanalizacji deszczowej pozostaje na Państwa stanie, natomiast sieć kanalizacji sanitarnej jest Spółki. z o.o. Sieć kanalizacji deszczowej położona na przedmiotowej działce stanowi budowlę trwale z gruntem związaną w myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (dalej: u.p.b.) i nie będzie przedmiotem aportu do Spółki. Sieć kanalizacji sanitarnej położona na działce nr 1, stanowi budowlę trwale z gruntem związaną w myśl art. 3 pkt 3 u.p.b. i nie będzie przedmiotem aportu do Spółki. Na przedmiotowej działce znajduje się ogrodzony płotem z blachy parking strzeżony (utwardzony warstwą żwiru) z dwoma wiatami oraz budynkiem portierni, nie związanym na stałe z gruntem. Teren parkingu oraz stróżówka o powierzchni 15 m2 są objęte zawartą umową dzierżawy gruntu przedsiębiorcy. Aktualnie umowa dzierżawy jest zawarta na okres od dnia 01.02.2023 r. do dnia 31.07.2025 r.; wcześniej nieruchomość była także przedmiotem dzierżawy, co najmniej od 2002 r. Z tytułu umowy jest regulowany czynsz dzierżawny, obciążony stawką podstawową VAT. Ponadto na działce znajduje się asfaltowe ogólnodostępne boisko do koszykówki. Jak Państwo wskazali w opisie sprawy parking strzeżony (utwardzony warstwą żwiru) i asfaltowe ogólnodostępne boisko do koszykówki stanowią obiekty budowlane trwale z gruntem związane (spełnienie wymogu określonego w art. 29a ust. 8 u.p.t.u.). Ponadto jak wynika z uzupełnienia płot z blachy oraz dwie wiaty znajdujące się na działce nr 1 stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane i są trwale z gruntem związane. Według wiedzy Wnioskodawcy, płot z blachy oraz dwie wiaty powstały ok. 2002 r., gdy była zawierana pierwsza umowa dzierżawy gruntu na ten teren. Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym parkingu strzeżonego i asfaltowego ogólnodostępnego boiska, także takich – w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca w żadnym momencie nie ponosił wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym płotu z blachy oraz dwóch wiat, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że do pierwszego zasiedlenia budowli trwale związanych z gruntem w postaci parkingu strzeżonego (utwardzony warstwą żwiru), asfaltowego ogólnodostępnego boiska do koszykówki, płotu z blachy oraz dwóch wiat, znajdujących się na działce nr 1 doszło co najmniej w 2002 r. gdy nieruchomość była przedmiotem dzierżawy. Ponadto nie ponosili Państwo żadnych wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym parkingu strzeżonego, asfaltowego ogólnodostępnego boiska, płotu z blachy oraz dwóch wiat.

Zatem analiza przedstawionych okoliczności oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że aport opisanych w zdarzeniu przyszłym budowli trwale związanych z gruntem w postaci parkingu strzeżonego (utwardzony warstwą żwiru), asfaltowego ogólnodostępnego boiska do koszykówki, płotu z blachy oraz dwóch wiat nie zostanie dokonany w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy ich pierwszym zasiedleniem a dostawą upłynie okres ponad 2 lat. Zatem dostawa (aport) ww. budowli będzie więc korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zostaną spełnione warunki do jego zastosowania wynikające z tego przepisu.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu będą korzystały ze zwolnienia od podatku.

Z uwagi na to, że planowana dostawa (aport) budowli trwale związanych z gruntem w postaci parkingu strzeżonego (utwardzonego warstwą żwiru), asfaltowego ogólnodostępnego boiska do koszykówki, płotu z blachy oraz dwóch wiat będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dalsza analiza zwolnień – wynikająca z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 2 ustawy – jest bezzasadna.

W konsekwencji – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy – również aport działki nr 1, z którym związane są ww. budowle, będzie zwolniony od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Natomiast odnosząc się do pozostałych budowli trwale z gruntem związanych posadowionych na działce nr 1 tj. sieci kanalizacji deszczowej, która pozostanie na Państwa stanie i nie będzie przedmiotem aportu oraz sieci kanalizacyjnej sanitarnej, która stanowi własność Spółki z o.o. i nie będzie przedmiotem aportu, zauważyć należy, że skoro nie dojdzie do przeniesienia prawa do rozporządzania ww. naniesieniami, jak właściciel – to tym samym nie będą przedmiotem dostawy (aportu).

Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że przedmiotowa interpretacja odnosi się (zgodnie z postawionym przez Państwa pytaniem) wyłącznie do aportu działki nr 1 wraz z obiektami będącymi trwale z gruntem związanymi, nie odnosi się natomiast do kwestii zwolnienia z podatku VAT budynku portierni, gdyż jak Państwo wskazali nie jest on trwale związany z gruntem.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.