Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.744.2024.1.MG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozpoznania transakcji zakupu wraz z dostawą od chińskiego Sprzedawcy na warunkach DDP z magazynów na terenie Polski jako towar objęty procedurą naliczenia podatku w kraju na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wykazania tej transakcji w deklaracji JPK_V7M w poz. 31.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. z siedzibą (…) (zwana dalej: „Spółką”) prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną pod numerem KRS: (…). Spółka jest czynnym płatnikiem podatku VAT w Polsce, jak również w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE). Spółka nie posiada rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług w żadnym innym kraju Unii Europejskiej.

W ramach bieżącej działalności gospodarczej, Spółka będzie dokonywała zakupu towaru poprzez zagraniczne platformy sprzedażowe takie jak np. (...) od firmy posiadającej swój adres rejestracji w Chinach.

Dostawa towaru od Sprzedawcy towaru odbywa się na warunkach Incoterms DDP Delivered Duty Paid (dostarczone cło opłacone), co jest wskazane w warunkach zamówienia, a następnie w fakturze końcowej (commercial invoice), którą Spółka otrzyma od Sprzedawcy.

Zgodnie z tym, wg najlepszej wiedzy Spółki, odprawy celnej na terytorium UE dokonuje Sprzedawca. Towar będzie dostarczany do Spółki przez firmy kurierskie (np. A, B, C) na zlecenie chińskiej firmy z magazynów na terenie Polski. To oznacza, że na kurierskich listach przewozowych jako odbiorca będzie wskazana Spółka, natomiast jako nadawca będzie wskazany adres magazynu na terytorium Polski należącego do innej firmy niż chiński Sprzedawca. Na liście przewozowym dotyczącym dostarczenia towaru na adres Spółki nie będzie pojawiać się nazwa chińskiej firmy, od której Spółka dokonuje zakupu, lecz nazwa nieznanego Spółce podmiotu, z którą Spółka nie posiada relacji biznesowych. Faktury sprzedaży towaru wystawiane będą na rzecz Spółki bezpośrednio przez firmę z Chin, po dostawie towaru. Opiewają na cenę sprzedaży oraz koszt przesyłki. Na fakturach nie będą wyszczególnione żadne dodatkowe koszty, oraz nie będą wyszczególnione, za jaki odcinek transportu są policzone koszty transportu.

Faktury od chińskiego Sprzedawcy nie będą zawierały numeru identyfikacyjnego VAT UE, ani numeru NIP Sprzedawcy.

Chiński sprzedawca na prośbę Spółki przedłoży deklarację, że ten: (1) nie posiada siedziby działalności gospodarczej w Polsce, (2) nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz (3) że nie jest zarejestrowany do VAT w Polsce.

Spółka potwierdzi, że chiński Sprzedawca nie posiada rejestracji do VAT w Polsce w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT prowadzonym przez Szefa KAS – na podstawie nazwy chińskiego Sprzedawcy, jak również Spółka potwierdzi, że chiński Sprzedawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej w Polsce w rejestrze KRS oraz CEIDG – również na podstawie nazwy chińskiego Sprzedawcy.

Towary, które będzie nabywać Spółka od chińskiego Sprzedawcy nie będą: gazem w systemie gazowym, energią elektryczną w systemie elektroenergetycznym, energią cieplną lub chłodniczą przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej. Towary nie będą również transferem bonów jednego przeznaczenia.

Spółka w sytuacji opisanej powyżej naliczy podatek VAT od dostarczonego towaru zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT. Jako podstawę opodatkowania nabycia towarów Spółka przyjmuje cenę nabycia towaru wraz z kosztami przesyłki, zgodną z wystawioną przez Sprzedawcę fakturą.

Spółka nie dysponuje dokumentami celnymi sprzedającego, wobec tego nie wlicza ich do podstawy opodatkowania. Spółka wykazuje naliczony podatek w deklaracji JPK_V7M w pozycji 31.

Pytania

Czy Spółka dobrze rozpoznaje transakcję zakupu od chińskiego Sprzedawcy wraz z dostawą towaru na warunkach DDP z magazynów na terenie Polski jako towar objęty procedurą naliczenia podatku w kraju na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT?

Czy Spółka prawidłowo wykazuje opisaną transakcję w deklaracji JPK V7M w poz. 31?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W opisanej sytuacji będzie on podatnikiem w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5, ponieważ zostaną spełnione wszystkie przesłanki do zastosowania tego artykułu, tj.: Spółka potwierdziła, że chiński Sprzedawca (dokonujący dostawy) nie posiada siedziby działalności gospodarczej w odpowiednim rejestrze (KRS i CEIDG), oraz nie posiada rejestracji do VAT w rejestrze podatników prowadzonym przez Szefa KIS.

Ponadto zgodnie z najlepszą wiedzą Spółki, na podstawie deklaracji chińskiego Sprzedawcy, nie posiada on stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a jedynie wykorzystuje infrastrukturę podmiotu zewnętrznego należącego do innego podmiotu niż chiński Sprzedawca i na zlecenie chińskiego Sprzedawcy, podmiot ten (niebędący stroną dla Spółki) wykonuje usługę wysyłki towaru.

W związku z tym, że sprawdzenie przez Spółkę czy chiński Sprzedawca (dokonujący dostawy) rzeczywiście nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju jest niemożliwe, ze względu na brak prawnych jak i organizacyjnych możliwości przeprowadzenia takiego badania/kontroli u Sprzedawcy chińskiego, należy przyjąć, że deklaracja chińskiego Sprzedawcy, w tym zakresie jest wystarczająca, aby wypełnić warunek dokonującego dostawy nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W zakresie warunków, które musi spełnić nabywca: Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadającym siedzibę działalności gospodarczej oraz posiadającym stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Ad 2.

Zgodnie z wytycznymi do wypełniania JPK_V7M, transakcje opodatkowane podatkiem VAT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy należy wykazywać w polu 31.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

Na mocy art. 2 pkt 1, 3, 5, 6 i 7 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

terytorium kraju – rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a;

terytorium Unii Europejskiej – rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, z tym że na potrzeby stosowania tej ustawy (…);

terytorium państwa trzeciego – rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3;

towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

imporcie towarów – rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6)oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7)zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Aby prawidłowo określić miejsce opodatkowania danej dostawy należy wskazać, gdzie znajduje się towar w momencie dostawy. Określenie miejsca dostawy w przypadku dostawy towarów między podatnikami z różnych państw jest szczególnie istotne, gdyż wskazuje państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Ważne również jest to, że podatek od towarów i usług jako podatek o charakterze terytorialnym, determinuje opodatkowanie w danym państwie tylko tych czynności, które zostały wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu.

Miejsce świadczenia (opodatkowania) przy dostawie towarów uzależnione jest od sposobu, w jaki jest realizowana dostawa.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnym, zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT w Polsce, jak również w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych (VAT-UE). Nie posiadają Państwo rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług w żadnym innym kraju Unii Europejskiej. W ramach bieżącej działalności gospodarczej będą Państwo dokonywali zakupu towaru poprzez zagraniczne platformy sprzedażowe takie jak np. (...) od firmy posiadającej swój adres rejestracji w Chinach. Dostawa towaru od Sprzedawcy towaru odbywać się będzie na warunkach Incoterms DDP Delivered Duty Paid (dostarczone cło opłacone), co jest wskazane w warunkach zamówienia, a następnie w fakturze końcowej (commercial invoice), którą otrzymacie Państwo od Sprzedawcy. Odprawy celnej na terytorium UE dokonuje Sprzedawca. Towar będzie dostarczany do Państwa przez firmy kurierskie (np. A, B, C) na zlecenie chińskiej firmy z magazynów na terenie Polski. Na kurierskich listach przewozowych jako odbiorca będą wskazani Państwo, natomiast jako nadawca będzie wskazany adres magazynu na terytorium Polski należącego do innej firmy niż chiński Sprzedawca. Na liście przewozowym dotyczącym dostarczenia towaru na Państwa adres nie będzie pojawiać się nazwa chińskiej firmy, od której dokonywać będą Państwo zakupu, lecz nazwa nieznanego Spółce podmiotu, z którą nie posiadacie Państwo relacji biznesowych. Faktury sprzedaży towaru wystawiane będą na Państwa rzecz bezpośrednio przez firmę z Chin, po dostawie towaru. Opiewają na cenę sprzedaży oraz koszt przesyłki. Na fakturach nie będą wyszczególnione żadne dodatkowe koszty, oraz nie będą wyszczególnione, za jaki odcinek transportu są policzone koszty transportu. Faktury od chińskiego Sprzedawcy nie będą zawierały numeru identyfikacyjnego VAT UE, ani numeru NIP Sprzedawcy. Chiński sprzedawca, na Państwa prośbę, przedłoży deklarację, że nie posiada siedziby działalności gospodarczej w Polsce, nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz że nie jest zarejestrowany do VAT w Polsce. Jednocześnie potwierdzą Państwo, że chiński Sprzedawca nie posiada rejestracji do VAT w Polsce w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT prowadzonym przez Szefa KAS – na podstawie nazwy chińskiego Sprzedawcy, jak również, że chiński Sprzedawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej w Polsce w rejestrze KRS oraz CEIDG – na podstawie nazwy chińskiego Sprzedawcy. Towary, które będą Państwo nabywać od chińskiego Sprzedawcy nie będą: gazem w systemie gazowym, energią elektryczną w systemie elektroenergetycznym, energią cieplną lub chłodniczą przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej. Towary nie będą również transferem bonów jednego przeznaczenia.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy transakcja dostawy towaru na Państwa rzecz przez chińskiego Sprzedawcę na warunkach DDP, którego dostawa nastąpi z magazynów na terenie Polski, będzie objęta procedurą naliczenia podatku w kraju, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Odnosząc się do ww. wątpliwości należy w pierwszej kolejności ustalić miejsce opodatkowania przedmiotowej transakcji.

Z opisu sprawy wynika, że będą Państwo dokonywali zakupu towaru poprzez zagraniczne platformy sprzedażowe od firmy posiadającej swój adres rejestracji w Chinach. Dostawa towaru od chińskiego Sprzedawcy odbywać się będzie na warunkach Incoterms DDP Delivered Duty Paid (dostarczone cło opłacone). Odprawy celnej na terytorium UE dokona Sprzedawca. Towar będzie dostarczany do Państwa przez firmy kurierskie na zlecenie chińskiej firmy z magazynów na terenie Polski.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy należy zauważyć, że skoro towar w momencie dostawy będzie znajdował się na terytorium kraju, to w sprawie znajdzie zastosowanie art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy. A zatem miejscem opodatkowania tej transakcji jest miejsce, w którym towar znajduje się w momencie dostawy – w przedmiotowym przypadku w Polsce. W konsekwencji, dostawa towaru, dokonywana przez chińskiego Sprzedawcę na Państwa rzecz będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski, stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku dostawy towarów:

-innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,

-innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia

-podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)nabywcą jest:

-w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej – podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,

-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

-w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,

c)dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub sprzedaży na odległość towarów importowanych rozliczanej w procedurze szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 9, lub na zasadach odpowiadających tym regulacjom.

W myśl art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Wskazać należy, że regulacje stanowiące o definicji podatnika w podatku od towarów i usług mają zasadnicze znaczenie dla zakresu opodatkowania. O ile bowiem określenie czynności podlegających opodatkowaniu wyznacza jego zakres przedmiotowy, o tyle zdefiniowanie podatnika wskazuje na podmiotowy zakres opodatkowania.

Powołane przepisy wskazują na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca towaru, jeśli dokonał on nabycia od dostawcy spoza terytorium Polski. Wynika z nich, że dla uznania nabywcy za podatnika zagraniczny dostawca towarów nie może być zarejestrowany w Polsce dla celów VAT (przy dostawie towarów innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej). Jeśli zatem towary, dostarczane są przez podmiot niemający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce i podmiot ten nie jest zarejestrowany w Polsce, a miejscem dostawy jest terytorium kraju, to nabywca tych towarów będzie podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu tych transakcji (tzw. instytucja odwrotnego obciążenia).

Wskazali Państwo, że chiński Sprzedawca nie posiada siedziby działalności gospodarczej w Polsce, nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce oraz nie jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT czynny. Towary, które będą Państwo nabywać od chińskiego Sprzedawcy nie będą: gazem w systemie gazowym, energią elektryczną w systemie elektroenergetycznym, energią cieplną lub chłodniczą przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej. Towary nie będą również transferem bonów jednego przeznaczenia.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy zauważyć, że skoro nabycie przez Państwa (zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju) towarów, nastąpi od chińskiego Sprzedawcy, który nie posiada na terytorium kraju, tj. Polski siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz podmiot ten nie będzie zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy jako podatnik VAT czynny, to Państwo – stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy – będą podatnikiem z tytułu nabycia przedmiotowego towaru i będą zobowiązani do rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że prawidłowo rozpoznają Państwo transakcję dostawy towaru na Państwa rzecz przez chińskiego Sprzedawcę na warunkach DDP, którego dostawa nastąpi z magazynów na terenie Polski jako dostawę, z tytułu której będą Państwo zobowiązani do rozliczenia podatku należnego w kraju na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą kwestii wykazania przez Państwa ww. transakcji w deklaracji JPK_V7M w poz. 31.

Odnosząc się do ww. wątpliwości należy wskazać, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Na podstawie art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Stosownie do art. 99 ust. 13a i 13b ustawy:

13a. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 11c.

13b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Od 1 października 2020 r. deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Elementy JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. 2019 poz. 1988 ze zm.).

Zgodnie z pkt 4.1 Objaśnień co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji oraz sposobu wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z art. 109 ust. 3b i 3c ustawy, zwanych dalej: „Objaśnieniami”, które stanowią załącznik do ww. rozporządzenia:

W części deklaracji dotyczącej obliczenia wysokości podatku należnego wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu (wysokość podstawy opodatkowania oraz wysokość podatku należnego), dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który jest składana deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z przepisów o podatku, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w tym okresie (…).

Przy tym, w JPK_V7M i JPK_V7K przewidziano pola, w których wykazuje się dostawy towarów opodatkowane przez nabywcę, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy.

I tak, w polu P_31 wykazuje się zbiorczą wysokość podstawy opodatkowania z tytułu dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy – wykazaną w K_31. Natomiast w polu P_32 wykazuje się zbiorczą wysokość podatku należnego z tytułu dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy wykazaną w polu K_32.

Jak wskazano wyżej, jesteście Państwo zobowiązani zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy do rozliczenia podatku należnego w kraju z tytułu transakcji dostawy towaru na Państwa rzecz przez chińskiego Sprzedawcę na warunkach DDP, którego dostawa nastąpi z magazynów na terenie Polski.

W związku z powyższym ww. transakcję powinni Państwo ujmować w pliku JPK_V7M w polach P_31 (wartość netto) i P_32 (podatek należny).

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.