Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na wykonanie odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 31 stycznia 2025 r. (wpływ 31 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) (dalej: Gmina) na podstawie art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465) posiada osobowość prawną i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina rozlicza podatek VAT w okresach miesięcznych i składa JPK_VAT. Do zadań własnych Gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Wykonując zadania własne Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), dalej: ustawa o podatku VAT. Jednym z takich obszarów działania Gminy są zadania z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę.

Gmina (...) w roku 2024 przystąpiła do wykonania (...) odwiertów studziennych na ujęciu (...), (...) odwiertów studziennych na ujęciu (...) oraz wykonania rurociągów do przesyłu wody surowej łączących studnie ze stacjami uzdatniania wody w wyżej wymienionych lokalizacjach (dalej jako: odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody). Realizowana inwestycja jest wykonywana w ramach zadania „(...)”.

Zakres wykonywanych prac obejmuje: wiercenie otworów, zabudowa otworów studni, badania fizyko-chemiczne i bakteriologiczne, wykonanie obudowy studni wraz z wyposażeniem, zabudowa studni zestawem pompowym, sporządzenie dokumentacji formalno-prawnej studni oraz wykonanie rurociągów do przesyłu wody surowej łączących studnie ze stacjami uzdatniania wody w wyżej wymienionych lokalizacjach.

Wykonanie odwiertów studziennych oraz wykonanie rurociągów do przesyłu wody ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa dostawy wody dla mieszkańców i przedsiębiorców działających na terenie Gminy (...).

Po kompleksowym zrealizowaniu inwestycji, odwierty studzienne wraz z przesyłem wody zostaną wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat do komunalnej spółki prawa handlowego (dalej jako: Spółka), której 100 % udziałowcem jest Gmina.

Począwszy od końca I kwartału 2025 r., Gmina (...) będzie otrzymywała faktury zawierające podatek VAT tytułem ponoszonych wydatków za poszczególne etapy wykonanych prac realizowanej inwestycji. Wydatki te będą związane tylko i wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.

Zrealizowana inwestycja jest związana z działalnością statutową Gminy (...) i należy do zadań własnych wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Planowana wartość realizowanej inwestycji wynosi ogółem (…) zł brutto. Termin zakończenia realizacji inwestycji jest przewidziany na II kwartał 2026 r.

Inwestycja jest realizowana przy dofinansowaniu w 44,93% z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych; wkład własny Gminy wyniesie 55,07%.

Na podstawie zarządzenia Burmistrza Gminy (...) nr (…) z dnia (…) w sprawie ustalenia stawek amortyzacyjnych, stawka amortyzacyjna dla stacji uzdatniania wody wynosić będzie 2,5%. Obniżenie stawki nastąpi na podstawie art. 16i ust. 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.), zgodnie z którym podatnicy mogą obniżać podane w „Wykazie rocznych stawek amortyzacyjnych” stawki dla poszczególnych środków trwałych, stanowiącym załącznik nr 1 do ustawy. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Stosownie do § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2020 r. poz. 342), środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne umarza się lub amortyzuje. Odpisów umorzeniowych lub amortyzacyjnych dokonuje się według zasad przyjętych przez jednostkę zgodnie z przepisami ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.). Ustalając zasady umarzania lub amortyzacji, jednostka może przyjąć stawki określone w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.) albo stawki określone przez jednostkę nadrzędną albo zarząd jednostki samorządu terytorialnego (§ 7 ust. 1 ww. rozporządzenia).

Stosownie do art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.), przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej uwzględnia się okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego, na określenie którego wpływają w szczególności:

1)liczba zmian, na których pracuje środek trwały;

2)tempo postępu techniczno-ekonomicznego;

3)wydajność środka trwałego mierzona liczbą godzin jego pracy lub liczbą wytworzonych produktów albo innym właściwym miernikiem;

4)prawne lub inne ograniczenia czasu używania środka trwałego;

5)przewidywana przy likwidacji cena sprzedaży netto istotnej pozostałości środka trwałego.

Powodem obniżenia stawki amortyzacyjnej jest przewidywany dłuższy efektywny okres użytkowania gospodarczego odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody aniżeli wynikałoby to przy zastosowaniu ustawowej stawki 4,5%, wynikającej z załącznika nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z uzasadnionymi przewidywaniami przedmiotowy środek trwały będzie użytkowany przez okres co najmniej 40 lat. A zatem właściwą stawką amortyzacyjną jest stawka 2,5% (40 lat x 2,5% = 100% amortyzacji środka trwałego). Przy ustawowej stawce amortyzacji wynoszącej 4,5%, środki trwałe zostałby zamortyzowany księgowo już po niespełna 23 latach użytkowania. Odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody są wykonywane z nowoczesnych materiałów technologicznych, co gwarantuje ich efektywne użytkowanie przez okres co najmniej 40 lat.

Odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody od momentu ich oddania do użytkowania nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności zwolnionych, ani też nieopodatkowanych przy realizacji nieodpłatnej działalności statutowej.

Po kompleksowej realizacji inwestycji zaplanowanej na II kwartał 2026 r., odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody zostaną wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat komunalnej spółce prawa handlowego (dalej jako: Spółka), której 100% udziałowcem jest Gmina.

Spółka jest na gruncie ustawy o podatku VAT, odrębnym od Gminy czynnym podatnikiem VAT.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest m.in. odpłatna działalność w zakresie zbiorowej sprzedaży wody i świadczenia usług odbioru ścieków. Spółka została specjalnie m.in. w tym celu utworzona w dniu 1 stycznia 1997 r.

Z tytułu dzierżawy Gmina będzie pobierać czynsz dzierżawny podlegający opodatkowaniu właściwą stawką podatkiem VAT (aktualna stawka podatku dla przedmiotu dzierżawy wynosi 23%). Wysokość czynszu będzie skalkulowana w oparciu o poniesione nakłady inwestycyjne i stosowany roczny wskaźnik amortyzacji środka trwałego. Jak podano, wskaźnik amortyzacji dla przedmiotowych środków trwałych będzie wynosić 2,5% wartości początkowej. Czynsz będzie stały i będzie stanowić iloczyn wartości środka trwałego i stosowany wskaźnik zużycia (amortyzacji). Przy tak skalkulowanej stawce czynszu, zwrot poniesionych nakładów nastąpi po upływie 40 lat. W ramach dzierżawy Spółka (dzierżawca) będzie zobowiązana do utrzymania przedmiotu dzierżawy w należytym stanie, przeprowadzać konserwacje, naprawy i usuwać bieżące awarie. Przez cały okres dzierżawy Gmina pozostanie właścicielem środka trwałego.

W wyniku zawartej umowy dzierżawy odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody będą w całości i wyłącznie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W czasie oddania przedmiotowego środka trwałego w dzierżawę, Gmina ani jej jednostki organizacyjne nie będą korzystały z tej infrastruktury i nie będzie ona służyła do nieodpłatnej realizacji zadań własnych Gminy. Po wydzierżawieniu odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody, Spółka zgodnie z ustawą o rachunkowości wprowadzi je do ewidencji środków trwałych i będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych przy zastosowaniu 2,5% stawki amortyzacyjnej. Wysokość stawki amortyzacyjnej wynikać będzie z uwzględnienia długości efektywnej użyteczności gospodarczej danego środka trwałego, a jej konsekwencją będzie zwiększenie możliwości wypracowania przez Spółkę zysków, podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wydzierżawiona odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody będą wykorzystywane przez Spółkę do zbiorowego zaopatrzenia w wodę mieszkańców i podmiotów gospodarczych działających na terenie Gminy. Świadczone usługi przez Spółkę będą wykonywane wyłącznie odpłatnie, stanowiąc czynności opodatkowane właściwą stawką podatku VAT (aktualna stawka VAT wynosi 8%).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Na pytania w wezwaniu o treści :

a)czy do realizacji zadania pn. „(...)” przystąpili Państwo z zamiarem odpłatnego go udostępniania na rzecz Spółki, tj. z zamiarem ich wykorzystania wyłącznie do czynności opodatkowanych?

b)jaki jest przewidywany roczny obrót z tytułu dzierżawy odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody? Prosimy wskazać kwotę netto i brutto.

c)przy uwzględnieniu jakich (innych oprócz stawki amortyzacji czynników) skalkulowali Państwo czynsz dzierżawny? Proszę szczegółowo wymienić.

d)czy wysokość czynszu jest skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych? Jeśli tak, to jakich konkretnie?

e)jaka jest/będzie kwota miesięcznego/rocznego czynszu dzierżawnego? Prosimy wskazać kwotę netto i brutto tego czynszu.

f)czy ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie stała, czy zmienna? Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu jest/będzie zmienna, to proszę wskazać w wyniku zaistnienia jakich czynników może dojść do zmiany kwoty czynszu?

g)czy obrót z tytułu dzierżawy ww. Infrastruktury będzie znaczący dla budżetu Gminy?

h)w jakiej relacji będzie pozostawał czynsz dzierżawny za rok z całkowitymi nakładami (dofinansowanie + wkład własny) poniesionymi na realizację inwestycji? Jaki % w wartości nakładów, poniesionych na realizację inwestycji, będzie stanowił roczny obrót z tytułu dzierżawy?

i)na jakim poziomie kształtuje się dochód z tytułu dzierżawy wybudowanych odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody w skali roku w stosunku do Państwa dochodów ogółem/dochodów własnych?

j)w związku z informacją zawartą we wniosku, że „Po kompleksowej realizacji inwestycji zaplanowywanej na II kwartał 2026 roku, odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody zostaną wydzierżawione na okres co najmniej 10 lat komunalnej spółce prawa handlowego (dalej jako: Spółka), której 100% udziałowcem jest Gmina”, należy wskazać

·czy umowa dzierżawy została już zawarta? Jeśli tak, to na jaki okres?

·czy przewidują Państwo możliwość przedłużenia (kontynuacji) tej dzierżawy na dalszy okres?

k)jaka będzie wysokość środków własnych Gminy w realizację ww. inwestycji? Prosimy wskazać kwotę netto i brutto.

l)jaka będzie wysokość środków zewnętrznych? Prosimy wskazać kwotę netto i brutto.

m) czy w celu wydzierżawienia Infrastruktury przeprowadzili/zamierzają Państwo przeprowadzić procedurę pozwalającą na wyłonienie najlepszej oferty, takiej jak np. przetarg?

n)we wniosku wskazali Państwo:

Na podstawie zarządzenia Burmistrza Gminy (...) nr (…) w sprawie ustalenia stawek amortyzacyjnych, stawka amortyzacyjna dla stacji uzdatniania wody wynosić będzie 2,5%.

oraz

(…) Jak podano, wskaźnik amortyzacji dla przedmiotowych środków trwałych będzie wynosić 2,5% wartości początkowej

Proszę wskazać środki trwałe, o których mowa w cytacie oraz kto będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od tych środków trwałych?

Udzielili Państwo następujących odpowiedzi:

a.Gmina (...) przystąpiła do realizacji zadania pn. „(...)” z zamiarem odpłatnego udostępniania wytworzonego majątku/środków trwałych na rzecz Spółki, tj. z zamiarem ich wykorzystania wyłącznie do czynności opodatkowanych.

b.Przewidywany roczny obrót z tytułu dzierżawy odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody wynosić będzie: (…) zł netto, (…) brutto. Wysokość czynszu będzie ustalona jako iloraz aktualnej wartości początkowej środka trwałego i jego stawki amortyzacyjnej ((…) zł x 2,5%). Wartość początkowa przedmiotowego środka trwałego stanowić będzie wartość netto jego wytworzenia na podstawie otrzymanych faktur od kontrahentów. Po dokonaniu uzyskaniu pozytywnej interpretacji w przedmiotowej sprawie i odliczeniu naliczonego podatku VAT, wartość początkowa środka trwałego zostanie ustalona w wartości netto, tj. pomniejszona o odliczony podatek VAT.

c.Gmina kalkulując wysokość czynszu nie uwzględniała innych czynników poza stawką amortyzacji. Gmina nie dokonywała kalkulacji wartości rynkowej czynszu, a zatem nie ma wiedzy na jakim poziomie ustalony czynsz znajduje się w stosunku do wartości rynkowej. Gmina ustalając czynsz brała pod uwagę stawkę amortyzacji majątku, a więc jego zużywanie. W ocenie Gminy (...), tak ustalone wynagrodzenie z tytułu dzierżawy na poziomie amortyzacji powinno odpowiadać wartości rynkowej.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem uznaje się, że czynsz zostaje na poziomie rynkowym wówczas, gdy został ustalony w wysokości amortyzacji majątku, wyceny rzeczoznawcy lub w wyniku przetargu na dzierżawcę.

Sposób ustalenia czynszu miał na celu zwrot (rekompensatę) poniesionych nakładów na wytworzenie środka trwałego w przewidywanym okresie jego użytkowania, uzyskiwaną wraz z amortyzacją środka trwałego. Realizacja inwestycji miała na celu zaspokajanie potrzeb mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców w zakresie w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, stanowiących zadanie własne Gminy określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465).

d.Jak przedstawiono we wniosku, Gmina dokonała kalkulacji czynszu w oparciu o wartość początkową środka trwałego i jego stawkę amortyzacyjną. Gmina nie dokonywała kalkulacji wysokości czynszu w oparciu o inne realia rynkowe. Nie mniej jednak, w ocenie Gminy, ustalenie czynszu na poziomie wysokości rocznej amortyzacji wypełnia warunek do uzyskania prawa do dokonania odliczenia w całości naliczonego podatku VAT. Ustalenie w taki sposób czynszu będzie rekompensowało amortyzację dzierżawionego majątku, stanowiącej efektywne jego zużycie. Przewidywany zwrot poniesionych nakładów na inwestycję nastąpi po 40 latach dzierżawy. Odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody będą wykonane w nowoczesnej technologii i jej okres użytkowania będzie długotrwały. Gmina dokonując kalkulacji czynszu w powyższy sposób, kierowała się utrwalonym orzecznictwem sądowo-administracyjnym, z którego wynika, że czynsz musi być skalkulowany co najmniej na poziomie wysokości amortyzacji, aby umożliwiał podatnikowi dokonanie odliczenia podatku VAT z tytułu poniesionych nakładów na nabycie/wytworzenie środka trwałego.

e.Na podstawie zawartej umowy dzierżawy przewidywana kwota czynszu będzie wynosić:

a) miesięcznie: (…) zł netto, (…) zł brutto,

b) rocznie: (…) zł netto, (…) brutto.

f.Ustalona kwota czynszu będzie co do zasady stała. Nie mniej jednak będzie mogła ulec zmianie w wyniku wzrostu wartości początkowej środka trwałego (przedmiotu dzierżawy) w wyniku jego np. ulepszenia lub wystąpienia innych czynników powodujących wzrost wartości początkowej środka trwałego. Wówczas czynsz zostanie odpowiednio zwiększony.

g.Obrót z tytułu dzierżawy ww. infrastruktury nie będzie znaczący dla budżetu Gminy (...). Planowane dochody budżetu Gminy (...) w roku 2025 wynoszą (…) zł (ponad (…) mln zł), natomiast planowany roczny obrót (…) zł netto, (…) brutto. Czynsz ten będzie jednak stanowił wysokie obciążenie finansowe dla dzierżawcy (Spółki).

h.Roczny obrót z tytułu dzierżawy infrastruktury będzie stanowił 2,5% wartości wytworzenia inwestycji (wytworzenia przedmiotu dzierżawy).

i.Planowana wartość przedmiotu dzierżawy w skali roku wynosić będzie (…) zł (wartość początkowa – księgowa netto), natomiast roczny czynsz będzie wynosić (…) zł netto, (…) brutto. A zatem, dochód netto (czynsz netto) z tytułu dzierżawy w skali roku w stosunku do dochodów Gminy ogółem będzie stanowić 0,1178%, natomiast w stosunku do dochodów własnych 0,2333%. Planowane dochody ogółem budżetu Gminy (...) w 2025 roku wynoszą (…) zł (ponad (…) mln zł), w tym dochody własne (…) zł.

j.Umowa dzierżawy nie została jeszcze zawarta, ponieważ Gmina jest dopiero po etapie wyłonienia wykonawcy inwestycji w drodze przetargu. Realizacja inwestycji rozpocznie się dopiero w roku 2025, a jej kompleksowa realizacja inwestycji jest zaplanowana na II kwartał 2026 r. Dopiero wówczas odwierty studzienne wraz z infrastrukturą towarzyszącą przesyłu wody zostaną wydzierżawione na okres co najmniej 10 lat komunalnej spółce prawa handlowego ((...)), której 100% udziałowcem jest Gmina. Gmina przewiduje stałą kontynuację umowy dzierżawy ze spółką (długoterminową dzierżawę).

k.Wartość ogółem realizowanego zadania wynosi (…) zł netto, (…) zł brutto. Udział własny Gminy 55,07%, wysokość dofinansowania 44,93%. A zatem, wysokość środków własnych Gminy na realizację inwestycji wynosić będzie: (…) zł netto, (…) zł brutto.

l.Wysokość środków zewnętrznych na realizację inwestycji wynosić będzie: (…) zł netto, (…) zł brutto.

m. W celu wydzierżawienia infrastruktury Gmina nie przeprowadziła i nie planuje przeprowadzić procedury pozwalającej na wyłonienie najlepszej oferty, takiej jak np. przetarg.

n.Na podstawie zarządzenia Burmistrza Gminy (...) nr (…) z dnia (…) w sprawie ustalenia stawek amortyzacyjnych, stawka amortyzacyjna dla środków trwałych wytworzonych w wyniku realizowanej inwestycji, a następnie stanowiących przedmiot umowy dzierżawy, wynosić będzie 2,5% wartości początkowej.

Środki trwałe wskazane stanowić będą: studnie wiercone głębinowe – (...) sztuk, rurociągi wody surowej, kanalizacja kablowa wzdłuż wszystkich rurociągów (kanał technologiczny), infrastruktura elektryczna stanowiąca zasilanie awaryjne (agregaty prądotwórcze). Odpisów amortyzacyjnych od przedmiotowych środków trwałych będzie dokonywał dzierżawca ((...)).

Pytanie

Czy w zaistniałym stanie faktycznym Gminie (...) będzie przysługiwało na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach otrzymanych od kontrahentów począwszy od 2025 r. w zakresie ponoszonych wydatków na wykonywane odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego „(...)”?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, w zaistniałym stanie faktycznym Gminie (...) będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach otrzymywanych od kontrahentów począwszy od roku 2025 w zakresie ponoszonych wydatków na wykonywane odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego. „(...)”.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361), dalej: ustawy o podatku VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zastrzeżeniem art. 114, at. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. A zatem warunkiem niezbędnym do przysługiwania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest posiadanie przez podatnika statusu VAT czynnego i wykorzystywanie towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Gmina (...) posiada status podatnika VAT czynnego, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku VAT.

Terminy „podatnik” i „działalność gospodarcza” na potrzeby ustalenia obowiązków z zakresu VAT zostały zdefiniowane w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku VAT. W świetle tych przepisów podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje natomiast wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Są to w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych. Szczególny status na gruncie rozliczeń VAT mają organy władzy publicznej oraz obsługujące je urzędy.

Z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT wynika bowiem, że wspomniane organy i urzędy nie są uznawane za podatników w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których podmioty te zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wykonując zadania własne Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej, jak i na podstawie umów o charakterze cywilnoprawnym, stanowiących działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku VAT.

Z regulacji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej (określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku VAT), działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Jak przedstawiono w zaistniałym w stanie faktycznym, po kompleksowym zrealizowaniu inwestycji zaplanowanym na II kwartał 2026 r., odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody zostaną wydzierżawione na okres co najmniej 10 lat dla komunalnej spółki prawa handlowego (dalej jako: Spółka), której 100% udziałowcem jest Gmina, i tym samym będą służyły wyłącznemu wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez co najmniej ten okres. Z tytułu umowy dzierżawy Gmina będzie pobierała czynsz opodatkowany właściwą stawką VAT (aktualnie stawką 23%). Jak przedstawiono w stanie faktycznym, wysokość czynszu będzie skalkulowana w oparciu o poniesione nakłady inwestycyjne i stosowany roczny wskaźnik amortyzacji środka trwałego. Jak podano, wskaźnik amortyzacji dla przedmiotowego środka trwałego będzie wynosić 2,5% wartości początkowej. Czynsz będzie stały i będzie stanowić iloczyn wartości środka trwałego i stosowany wskaźnik zużycia (amortyzacji). Przy tak skalkulowanej stawce czynszu, zwrot poniesionych nakładów nastąpi po upływie 40 lat, a wysokość czynszu będzie odpowiadała jego wartości rynkowej. W ramach dzierżawy Spółka (dzierżawca) będzie zobowiązana do utrzymania przedmiotu dzierżawy w należytym stanie, przeprowadzać konserwacje, naprawy i usuwać bieżące awarie.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W ocenie Gminy, w zaistniałym stanie faktycznym nie zaistniały przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy o podatku VAT wyłączające możliwość odliczenia podatku VAT.

Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jednym z obszarów działalności gospodarczej Gminy są zadania z zakresu wodociągów i kanalizacji.

Z nowo wykonanych odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody nie będą korzystać jednostki organizacyjne Gminy, a także nie będą one wykorzystywane do wykonywania innych czynności niż opodatkowane. Zostaną one w całości odpłatnie wydzierżawiona Spółce. Czynność ta aktualnie podlegałaby opodatkowaniu 23% stawką VAT. Spółka zaś będzie wykorzystywała przedmiot dzierżawy wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę podlegających aktualnie opodatkowaniu 8% stawką podatku VAT.

Przez cały okres trwania umowy dzierżawy, właścicielem odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody pozostanie Gmina.

Faktury dotyczące ponoszonych wydatków na realizację przedmiotowej inwestycji będą wystawiane na Gminę. Faktury będą zawierały wyłącznie kwoty wydatków inwestycyjnych, które będą w całości związane z realizowaną inwestycją, przeznaczoną wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Realizowana inwestycja jest dofinansowana z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. W ocenie Gminy, przesłankę negatywną do odliczenia podatku VAT nie może stanowić dofinansowanie w 44,93% w kwocie brutto wydatków na wykonanie odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie powyższe warunki uprawniające do pełnego odliczenia podatku VAT w zakresie przedmiotowych wydatków, zostały spełnione. Gmina (...) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponoszone wydatki inwestycyjne na wytworzenie przedmiotowego środka trwałego będą w całości i wyłącznie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (w wyniku zawartej cywilnoprawnej umowy dzierżawy). Jak już wcześniej zaznaczono, nie jest planowane wykorzystanie odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody do innej działalności niż opodatkowana. Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku naliczonego ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych pochodzących od podmiotów trzecich. Zatem, dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. zakupów. Przepisy ustawy o podatku VAT nie uzależniają możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych nakładów inwestycyjnych od pozyskania dofinansowania w Kwocie brutto od podmiotu zewnętrznego, w przedmiotowej sytuacji z Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych. Tym samym, zdaniem Gminy, nie istnieją negatywne przesłanki, aby Gmina otrzymując środki z Banku Gospodarstwa Krajowego w kwocie brutto nie miała prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach zakupu.

Z punktu widzenia ustawy o podatku VAT odliczenie podatku VAT nie jest obowiązkiem podatnika lecz uprawnieniem. Nie mniej jednak zaniechanie z przysługującego Jej prawa świadczyłoby o niegospodarności Gminy i skutkowałoby konsekwencjami dyscyplinarno-karnymi wobec osób odpowiedzialnych za jej gospodarkę finansową.

Reasumując, w zaistniałym stanie faktycznym zostały spełnione wszystkie przesłanki pozytywne określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT, umożliwiające obniżenie podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od kontrahentów począwszy od roku 2025 tytułem ponoszonych wydatków inwestycyjnych na wykonywane odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego „(...)”, i jednocześnie nie zaistniały przesłanki negatywne wyłączające możliwość odliczenia podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Natomiast art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym stanowi, że:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że:

Gmina posiada osobowość prawną i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Do zadań własnych Gminy należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych.

Gmina w roku 2024 przystąpiła do wykonania (...) odwiertów studziennych na ujęciu (...), (...) odwiertów studziennych na ujęciu (...) oraz wykonania rurociągów do przesyłu wody surowej łączących studnie ze stacjami uzdatniania wody w wyżej wymienionych lokalizacjach.

Zakres wykonywanych prac obejmuje: wiercenie otworów, zabudowa otworów studni, badania fizyko-chemiczne i bakteriologiczne, wykonanie obudowy studni wraz z wyposażeniem, zabudowa studni zestawem pompowym, sporządzenie dokumentacji formalno-prawnej studni oraz wykonanie rurociągów do przesyłu wody surowej łączących studnie ze stacjami uzdatniania wody w wyżej wymienionych lokalizacjach. Wykonanie odwiertów studziennych oraz wykonanie rurociągów do przesyłu wody ma na celu zagwarantowanie bezpieczeństwa dostawy wody dla mieszkańców i przedsiębiorców działających na terenie gminy.

Po kompleksowym zrealizowaniu inwestycji, odwierty studzienne wraz z przesyłem wody zostaną wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat dla komunalnej spółki prawa handlowego, której 100% udziałowcem jest Gmina. Począwszy od końca I kwartału 2025 r.

Gmina będzie otrzymywała faktury zawierające podatek VAT tytułem ponoszonych wydatków za poszczególne etapy wykonanych prac realizowanej inwestycji. Wydatki te będą związane tylko i wyłącznie z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zrealizowana inwestycja jest związana z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych.

Planowana wartość realizowanej inwestycji wynosi ogółem (…) zł brutto. Termin zakończenia realizacji inwestycji jest przewidziany na II kwartał 2026 r. Inwestycja jest realizowana przy dofinansowaniu w 44,9% z Rządowego Funduszu Polski Ład – Program Inwestycji Strategicznych; wkład własny Gminy wyniesie 55,07%.

Na podstawie zarządzenia Burmistrza Gminy w sprawie ustalenia stawek amortyzacyjnych, stawka amortyzacyjna dla stacji uzdatniania wody wynosić będzie 2,5%. Powodem obniżenia stawki amortyzacyjnej jest przewidywany dłuższy efektywny okres użytkowania gospodarczego odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody aniżeli wynikałoby to przy zastosowaniu ustawowej stawki 4,5%, wynikającej z załącznika nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z uzasadnionymi przewidywaniami przedmiotowy środek trwały będzie użytkowany przez okres co najmniej 40 lat. A zatem właściwą stawką amortyzacyjną jest stawka 2,5% (40 lat x 2,5% = 100 % amortyzacji środka trwałego). Przy ustawowej stawce amortyzacji wynoszącej 4,5%, środki trwałe zostałby zamortyzowany księgowo już po niespełna 23 latach użytkowania. Odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody są wykonywane z nowoczesnych materiałów technologicznych, co gwarantuje ich efektywne użytkowanie przez okres co najmniej 40 lat.

Odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody od momentu ich oddania do użytkowania nie będą służyły Gminie do wykonywania czynności zwolnionych ani też nieopodatkowanych przy realizacji nieodpłatnej działalności statutowej. Po kompleksowej realizacji inwestycji zaplanowanej na II kwartał 2026 r., odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody zostaną wydzierżawiona na okres co najmniej 10 lat komunalnej spółce prawa handlowego, której 100% udziałowcem jest Gmina. Spółka jest na gruncie ustawy o podatku VAT, odrębnym od Gminy czynnym podatnikiem VAT. Z tytułu dzierżawy Gmina będzie pobierać czynsz dzierżawny podlegający opodatkowaniu. Czynsz będzie stały i będzie stanowić iloczyn wartości środka trwałego i stosowany wskaźnik zużycia (amortyzacji). Przy tak skalkulowanej stawce czynszu, zwrot poniesionych nakładów nastąpi po upływie 40 lat. W ramach dzierżawy Spółka (dzierżawca) będzie zobowiązana do utrzymania przedmiotu dzierżawy w należytym stanie, przeprowadzać konserwacje, naprawy i usuwać bieżące awarie. Przez cały okres dzierżawy Gmina pozostanie właścicielem środka trwałego.

Przewidywany roczny obrót z tytułu dzierżawy odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody wynosić będzie: (…) zł netto, (…) brutto. Wysokość czynszu będzie ustalona jako iloraz aktualnej wartości początkowej środka trwałego i jego stawki amortyzacyjnej ((…) zł x 2,5%). Wartość początkowa przedmiotowego środka trwałego stanowić będzie wartość netto jego wytworzenia na podstawie otrzymanych faktur od kontrahentów. Wartość początkowa środka trwałego zostanie ustalona w wartości netto tj. pomniejszona o odliczony podatek VAT. Gmina kalkulując wysokość czynszu nie uwzględniała innych czynników poza stawką amortyzacji. Gmina ustalając czynsz brała pod uwagę stawkę amortyzacji majątku, a więc jego zużywanie. Gmina przewiduje stałą kontynuację umowy dzierżawy ze spółką (długoterminową dzierżawę).

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą wskazania, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego zawartego na fakturach otrzymanych od kontrahentów począwszy od roku 2025 w zakresie ponoszonych wydatków na wykonywane odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego „(...)”.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Analiza przywołanego art. 8 ust. 1 ustawy prowadzi do stwierdzenia, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym, do uznania czynności za usługę, konieczne jest istnienie odbiorcy usługi. Tak więc usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.

W tym miejscu należy wskazać, że w myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analiza okoliczności sprawy i ww. przepisów prowadzi do stwierdzenia, że odpłatne udostępnianie przez Gminę odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody objętej zakresem wniosku na rzecz Spółki, na podstawie umowy dzierżawy, za które Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (będzie czynnością cywilnoprawną).

Zatem – w odniesieniu do tej czynności – Gmina nie będzie działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

W analizowanym przypadku Gmina będzie występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność dzierżawa (odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody) – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na odpłatnym udostępnianiu (dzierżawie) odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody na rzecz zewnętrznego podmiotu, za które Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, lecz będzie opodatkowana według właściwej stawki podatku.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego są spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody, które powstaną w ramach Inwestycji, Gmina planuje wykorzystać do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, poprzez ich odpłatną dzierżawę na rzecz Spółki. Ponadto, z wniosku wynika, że kwota czynszu zostanie skalkulowana w oparciu o poniesione nakłady inwestycyjne i stosowany roczny wskaźnik amortyzacji środka trwałego. W ocenie Gminy tak ustalone wynagrodzenie z tytułu dzierżawy na poziomie amortyzacji powinno odpowiadać wartości rynkowej. Stawka amortyzacyjna dla środków trwałych wytworzonych w wyniku realizowanej Inwestycji, a następnie stanowiących przedmiot umowy dzierżawy, wynosić będzie 2,5% wartości początkowej. Przewidywany roczny obrót z tytułu dzierżawy odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody wynosić będzie: (…) zł netto, (…) brutto. Wysokość czynszu będzie ustalona jako iloraz aktualnej wartości początkowej środka trwałego i jego stawki amortyzacyjnej ((…) zł x 2,5%). Zgodnie z obliczeniami Gminy, zwrot poniesionych nakładów nastąpi po upływie 40 lat.

Wobec powyższego, w rozpatrywanej sprawie obydwa warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy są spełnione, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki na realizację odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody – jak wynika z wniosku – będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione i mają Państwo prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek wskazanych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, Gminie przysługuje na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach otrzymanych od kontrahentów począwszy od roku 2025 w zakresie ponoszonych wydatków na wykonywane odwierty studzienne wraz z infrastrukturą przesyłu wody w ramach realizowanego zadania inwestycyjnego pn. „(...)”. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Końcowo tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy lub własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania – kwestie dotyczące możliwości dokonania pełnego odliczenia podatku od wydatków innych niż związanych z realizacją zadania polegającego na wykonaniu odwiertów studziennych wraz z infrastrukturą przesyłu wody nie były przedmiotem merytorycznej analizy .

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.