
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki 0% do eksportu towarów w przypadku posiadania raportu śledzenia przesyłek wygenerowanego z systemu Elektronicznego Nadawcy (…) opatrzony statusem „doręczenie” i dokumentacji zamówienia z portalu sprzedażowego (…);
- nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania stawki 0% do eksportu towarów w przypadku nieposiadania raportu śledzenia przesyłek wygenerowanego z systemu Elektronicznego Nadawcy (…) w okresie 2022 r. i w części okresu 2023 r.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów na podstawie posiadanych dokumentów. Uzupełnił go Pan pismem z 5 lutego 2025 r. (wpływ 5 lutego 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (…) 2024 r. dokonał ujawnienia dochodów z prowadzonej od dnia (…) 2020 r. działalności gospodarczej. W momencie uzyskania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej rozpoczął dopełnianie zaległych formalności podatkowych. W związku z przekroczeniem w 2022 r. limitu zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm, zwana dalej „ustawa o VAT”) Wnioskodawca dokonał rejestracji do podatku od towarów i usług.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą rękodzieła - biżuterii oraz ozdób domowych za pośrednictwem portalu (…) ((…)firma e-commerce). Sprzedaż jest sprzedażą wysyłkową, w całości na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumenci). Towar produkowany jest w Polsce. Wnioskodawca sprzedaje swoje towary na rzecz konsumentów z całego świata - można wskazać, że ponad 50% obrotu dokonywana jest na rzecz klientów spoza Unii Europejskiej, a pozostała jest sprzedażą wewnątrzunijną oraz krajową. Tym samym dochodzi do eksportu towaru poza UE. Przedmiotowe przesyłki dostarczane są za pomocą usług kurierskich lub za pomocą usług (…). Korzystając z portalu sprzedażowego (…), Wnioskodawca ma dostęp do każdego złożonego zamówienia gdzie uzupełniając numery śledzenia przesyłki zarówno Wnioskodawca jak i konsument może sprawdzić jej status. Portal wskazuje planowaną datę dostarczenia towaru, adres, dane identyfikacyjne kupującego oraz przewoźnika (również pojawia się potwierdzenie od zagranicznego przewoźnika, np. (…)). Po tym, jak zamówienie zostanie dostarczone, status zamówienia na portalu sprzedażowym ulega zmianie na „delivered” (doręczone).
Ponadto, do części zamówień Wnioskodawca jest w posiadaniu raportów śledzenia przesyłek wystawianych przez (…) - raport przedstawia takie dane jak:
- datę nadania przesyłki,
- rodzaj usługi (np. zagraniczna przesyłka polecona),
- dane nadawcy,
- opłaty,
- numer nadania,
- dane adresata,
- miejsce nadania przesyłki, oraz
- dane śledzenia: zdarzenia takie jak doręczenie/rejestracja w urzędzie doręczenia/wysłanie przesyłki z Polski/zatrzymanie przez urząd celny.
Z powodu zaniedbania obowiązków podatkowych i celnych, Wnioskodawca nie posiada standardowej dokumentacji potwierdzającej wywóz towarów np. dokumentu IE-599 lub jego kopii. Ponadto, nie posiada raportów przesyłek z (…) za 2022 r. oraz część 2023 r. (możliwe do wygenerowania tylko do określonej daty wstecz). Natomiast w ocenie Wnioskodawcy, posiadane dokumenty oraz dane potwierdzają dostawę towarów wysyłanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej.
W uzupełnieniu wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi:
1)Czy raport śledzenia przesyłek wystawiony przez (…) pochodzi z systemu Elektronicznego Nadawcy (…), należy wyjaśnić okoliczności zdarzenia?
Tak, raport śledzenia przesyłek wystawiony przez (…) pochodzi z systemu Elektronicznego Nadawcy (…). System (…) pozwala wygenerować raport tylko 365 dni wstecz.
2)Jakie statusy przebiegu wysyłki (np. „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Doręczona”) widnieją na posiadanym przez Pana raporcie śledzenia przesyłek wystawionych przez (….)?
Statusy przebiegu wysyłki to: Rejestracja przesyłki, Nadanie, Wysłanie z ładunkiem, Przyjęcie z ładunkiem, Wysłanie przesyłki z Polski, Przyjęcie przesyłki w kraju przeznaczenia, Zatrzymanie przez urząd celny, Rejestracja w urzędzie doręczenia, Wydanie doręczycielowi, Doręczenie. Większość przesyłek zawiera statusy: Nadanie, Wysłanie przesyłki z Polski, Doręczenie. Nie zawsze, ze względów systemowych (…) wszystkie przesyłki otrzymują pełne statusu (wymienione powyżej), zdarza się, że status zatrzymuje się na „Rejestracja w urzędzie doręczenia”. Natomiast ten status oznacza przybycie do lokalnej poczty w miejscu doręczenia (poza UE i Polską).
3)Czy w sytuacji gdy posiadany przez Pana raport śledzenia przesyłek wystawiony przez (…) zawiera, jako ostatnie oznaczenie statusu paczki nie potwierdzające doręczenia - składana jest przez Pana reklamacja na (…) celem wyjaśnienia, czy przesyłka została doręczona do klienta? Jeśli tak, to czy (…) odpowiadając na zgłoszenie potwierdza, że przesyłka została do klienta doręczona wraz ze wskazaniem daty jej doręczenia?”
W sytuacji kiedy raport śledzenia (…) nie wskazuje, że przesyłka została doręczona Wnioskodawca nie decyduje się składać reklamacji do (…) ze względu na długi czas odpowiedzi (…) (albo jej brak) oraz wadliwość systemu. Co więcej, przy przesyłkach zagranicznych ma również znaczenie komunikacja z zagranicznym urzędem pocztowym - gdzie zdarzają się strajki (w zeszłym roku Kanada, w poprzednim roku Wielka Brytania) czy wypadki losowe (kradzież paczki, zgubienie). Jeżeli dochodzi do tego typu sytuacji, Wnioskodawca dokonuje weryfikacji bezpośrednio z klientem poprzez portal sprzedażowy (…) - klient potwierdza odbiór towaru albo strony transakcji ustalają ponowną wysyłkę/refundację zamówienia.
Wnioskodawca zwraca uwagę, że sytuacje z problemem statusu wysyłki zdarzają się bardzo rzadko, z reguły śledzenie działa poprawnie nawet jeżeli przesyłki się opóźniają. Dodatkowo, śledzenie zawsze działa poprawnie w momencie nadania - wysyłki towaru. Ponadto, Wnioskodawca jest w stałym kontakcie z klientami dlatego weryfikuje każdy problem z przesyłką, współpraca z klientem jest jednym z kluczowych.
Pytanie
Czy posiadana dokumentacja: 1) raport śledzenia przesyłek, 2) dokumentacja zamówienia z portalu sprzedażowego (…), uprawnia do zastosowania stawki podatku 0% do sprzedaży towarów dokonywanych na rzecz konsumentów spoza Unii Europejskiej stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm.)?
Pana stanowisko w sprawie
1.Raport śledzenia przesyłek
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm., zwana dalej „ustawa o VAT”) przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
W przedmiotowej sprawie nie ma wątpliwości, że dochodzi do eksportu towarów - Wnioskodawca, na podstawie zamówienia dokonuje sprzedaży wyrobów produkowanych w Polsce, które następnie wysyła (przy pomocy przewoźników) poza terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy o VAT, w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 0%.
Dodatkowo, Ustawodawca wskazuje warunki zastosowania stawki 0% podatku:
- podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej (art. 41 ust. 6 ustawy o VAT) w szczególności (art. 41 ust. 6a ustawy o VAT):
a)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu,
b)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność,
c)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Natomiast, Ustawodawca nie wskazuje jednoznacznie rodzaju dokumentu, jakim powinien dysponować podatnik, dla celów stosowania stawki 0% do eksportu towarów. Jak wskazuje orzecznictwo, wymienione powyżej regulacje stanowią w pewnym sensie katalog otwarty - w określonych indywidualnie sytuacjach, kiedy zgromadzenie dokumentów wymienionych art. 41 ust. 6 - 6a ustawy o VAT nie jest możliwe (Wyrok WSA w Gliwicach z 23 lutego 2021 r., I SA/Gl 1459/20, LEX nr 3147042). Podatnicy mogą zatem dokumentować eksport towarów przy pomocy innych dowodów.
Posiadane przez Wnioskodawcę raporty śledzenia przesyłek jednoznacznie potwierdzają dokonanie dostawy towarów wysyłanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Ponadto, przez połączenie z portalem sprzedażowym na stronie (…) znana jest podatnikowi tożsamość towaru (zamówienie klienta). Razem, zebrane dane i dokumenty tworzą spójny obraz transakcji.
2.Dane z portalu sprzedażowego
Z powodu niedopilnowania obowiązków podatkowych Wnioskodawca za rok 2022 i część 2023 r. nie posiada raportów śledzenia przesyłek z (…) i jedyne dowody transakcji, które posiada to dane zawarte na portalu sprzedażowym. Natomiast uwzględniając indywidualną sytuację Wnioskodawcy - ujawnienie dochodów z działalności gospodarczej po 4 latach oraz zakres danych przedstawionych na portalu, w ocenie Podatnika pozwala na zastosowanie stawki 0% dla eksportu towarów.
Zakres danych obejmuje:
- przedmiot zamówienia,
- nadawcę,
- adresata,
- datę złożenia zamówienia,
- numer śledzenia przesyłki,
- jej status (np. delivered),
- rodzaj przewoźnika (np. (…)),
- weryfikację zagranicznego przewoźnika (np. (…)).
Status „Delivered” (doręczona) wynika z informacji przekazywanych przez zaufanych partnerów logistycznych współpracujących z portalem sprzedażowym (…) co potwierdza ich wiarygodność. Ponadto, każda przesyłka ma swój unikatowy numer, który pozwala na jej identyfikację przez przewoźnika. Dane portalu zawierają także informacje o ewentualnych reklamacjach - ich brak dodatkowo potwierdza fakt doręczenia towaru do klienta i realizacji zamówienia. Co więcej, platforma sprzedażowa (…) jest międzynarodową platformą wspierającą handel międzynarodowy od (…).
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy zarówno raporty śledzenia przesyłek jak i dane z portalu sprzedażowego (…) spełniają ustawowe warunki dokumentacji potrzebnej do zastosowania stawki 0% dla eksportu towarów poza Unię Europejską.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Według art. 2 pkt 1 i 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Tylko zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce - jako miejscu świadczenia (opodatkowania).
Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Czynnościami, które korzysta z obniżonej stawki podatku od towarów i usług jest m.in. eksport towarów.
W myśl przepisu art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Jednakże zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio
Wskazać jednak należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:
- ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz (eksport pośredni),
- wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.
Z kolei aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” zapobiegnie sprzedaży towarów, która to sprzedaż mogłaby być faktycznie nieopodatkowana w sytuacji braku wywozu towarów i zastosowania preferencyjnej stawki 0%.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą rękodzieła (biżuterii i ozdób domowych) za pośrednictwem portalu (…) ((…) firma e-commerce). Towar produkowany jest w Polsce. Sprzedaż dokonywana jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (konsumenci). Ponad 50% obrotu dokonywana jest na rzecz klientów spoza Unii Europejskiej, co powoduje, że dochodzi do eksportu towarów poza Unię Europejską. Przedmiotowe przesyłki dostarczone są za pomocą usług kurierskich lub za pomocą usług (…). Korzystając z portalu (…), Wnioskodawca ma dostęp do każdego złożonego zamówienia gdzie uzupełniając numery śledzenia przesyłki zarówno Wnioskodawca jak i konsument może sprawdzić jej status. Portal wskazuje planowaną datę dostarczenia towaru, adres, dane identyfikacyjne kupującego oraz przewoźnika (pojawia się również potwierdzenie do zagranicznego przewoźnika, np. (…). Po tym, jak zamówienie zostanie dostarczone, status zamówienia na portalu sprzedażowym ulega zmianie na „delivered” (doręczone). Ponadto, do części zamówienia Wnioskodawca jest w posiadaniu raportów śledzenia przesyłek wystawiony przez (…) w systemie Elektronicznego Nadawcy (…), między innymi zawiera dane śledzenia: zdarzenia takie jak doręczenie/rejestracja w urzędzie doręczenia/wysłanie przesyłki z Polski/ zatrzymanie przez urząd celny itp. Większość przesyłek zawiera statusy: nadanie, wysłanie z Polski oraz Doręczenie. Jednak nie zawsze przesyłki otrzymują wszystkie statusy. Zdarza się, że status zatrzymuje się na Rejestracja w urzędzie doręczenia. W sytuacji kiedy raport śledzenia przesyłek (…) nie wskazuje, że przesyłka została doręczona Wnioskodawca nie decyduje się składać reklamacji na (…) ze względu na długi czas oczekiwania na odpowiedź (…) (lub jej brak) oraz wadliwość systemu. Wnioskodawca dokonuje weryfikacji bezpośrednio z klientem poprzez portal sprzedażowy (…) - klient potwierdza odbiór albo strony transakcji ustalają ponowną wysyłkę/refundację zamówienia. Z powodu zaniedbania obowiązków podatkowych i celnych, Wnioskodawca nie posiada standardowej dokumentacji potwierdzającej wywóz towarów, np. dokumentu IE-599 lub jego kopii. Ponadto, w okresie za 2022 r. oraz częściowo za 2023 r. Wnioskodawca nie posiada raportów przesyłek z (…).
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Pana wątpliwości dotyczą określenia, czy raport śledzenia przesyłek i dokumentacja zamówienia z portalu sprzedażowego (…), uprawniają Pana do zastosowania stawki podatku VAT 0% do sprzedaży towarów dokonywanych na rzecz konsumentów spoza Unii Europejskiej.
Podkreślić należy, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mógł Pan opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - musi Pan posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy tym, zauważyć należy, że nie jest to katalog zamknięty, na co wskazuje użyty w tym przepisie zwrot „w szczególności”.
Niemniej jednak, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, nie można przyjąć, że mogą to być inne dowody niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE.
W tym miejscu wskazać należy, że co do zasady zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem Automatycznego Systemu Eksportu (AES). Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE-515 jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia, tj. urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE-518 zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE-518 system AES generuje automatycznie komunikat IE-599 i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE-599 jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera.
Należy dodatkowo zaznaczyć, że komunikat IE-599 może być wydany nie tylko przez administrację celną krajową, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.
Zatem, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:
- elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany w systemie AES,
- wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
- elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany poza systemem AES, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Nadmieniam także, że od dnia 31 października 2024 r. nastąpiło ogólnopolskie uruchomienie systemu AES/ECS2 PLUS, w którym nie funkcjonuje już komunikat IE-599. W związku z tym, na terytorium Polski nie jest już wydawany komunikat IE-599, gdyż został on zastąpiony komunikatem CC599C, który pełni jednak taką samą rolę jak jego poprzednik, tj. jest dokumentem celnym stanowiącym potwierdzenie wywozu towaru.
Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” wygenerowane w systemie AES (AES/ECS2 PLUS) lub potwierdzone przez właściwy urząd celny.
Z powyższego wynika więc, że pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy jest katalogiem otwartym, nie można zastosować stawki VAT w wysokości 0% względem eksportu towarów na podstawie dowodów innych niż dokumenty „urzędowe”, w których właściwe organy celne (polskie lub z innych państw członkowskich UE) potwierdziły wywóz towarów poza terytorium UE
W tym miejscu należy zauważyć, że definicja „towarów w przesyłce pocztowej” zawarta jest w art. 1 pkt 24 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz. U. UE L 343 z 29 grudnia 2015 r. str. 1 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie delegowane”). Zgodnie ze wskazanym przepisem:
„Towary w przesyłce pocztowej” oznaczają towary inne niż przesyłki z korespondencją, zawarte w paczce lub pakiecie pocztowym i przewożone na odpowiedzialność operatora pocztowego lub przez niego zgodnie z przepisami Konwencji Światowego Związku Pocztowego przyjętej dnia 10 lipca 1984 r. pod egidą Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Z kolei w art. 1 pkt 25 rozporządzenia delegowanego wskazano, że:
„Operator pocztowy” oznacza operatora mającego siedzibę w danym państwie członkowskim i wyznaczonego przez dane państwo do świadczenia międzynarodowych usług regulowanych Konwencją Powszechnego Związku Pocztowego.
Uzasadnione w tym miejscu będzie odwołanie się do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 28 marca 2019 r., w sprawie C-275/18, który stwierdził, że: „(…) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”.
Należy jednak wskazać, że ww. wyrok zapadł w okolicznościach, w których podmiot wysyłał przedmioty kolekcjonerskie poza terytorium Unii Europejskiej pocztą i był w stanie wykazać ten fakt za pomocą dokumentów wydanych przez służby pocztowe. W takich okolicznościach TSUE stwierdził, że „(...) brak poszanowania formalnego wymogu objęcia towarów przeznaczonych do wywozu procedurą wywozu nie może prowadzić do tego, że eksporter traci prawo do zwolnienia w eksporcie, o ile zostało wykazane faktyczne wyprowadzenie danych towarów z terytorium Unii” (pkt 38 wyroku).
Do powyższego orzeczenia TSUE odwołał się Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 21 lipca 2020 r., sygn. akt I FSK 2005/17. Sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia NSA także dotyczyła podatnika, który dokonując sprzedaży za pośrednictwem (…) poza terytorium Unii Europejskiej, nie dopełnił wymagań formalnych w postaci zgłoszeń celnych wywozowych i w związku z tym nie posiadał dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.
Podkreślić należy, że w sprawie będącej przedmiotem ww. rozstrzygnięcia ani organy podatkowe, ani sąd I instancji nie zakwestionowały samego faktu wywozu towarów poza obszar UE. Jedynym powodem odmowy prawa do zastosowania stawki 0% była okoliczność braku dokonywania przez podatnika zgłoszeń celnych wywozowych, a w konsekwencji braku dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE przez właściwy urząd celny.
Jak wskazał NSA, w świetle wyżej cytowanego orzeczenia TSUE, dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna). W konsekwencji - w ocenie NSA - „(…) nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił, która to okoliczność jak wskazano wyżej nie była przez organy kwestionowana.”
Należy również podkreślić, że zarówno wyrok TSUE C-275/18 jak również wyrok NSA sygn. akt I FSK 2005/17 zapadły w szczególnych okolicznościach związanych z wywozem towarów poza terytorium UE, który był wykonywany przez operatora pocztowego, tj. podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności pocztowej na podstawie odrębnych przepisów. Zinstytucjonalizowany charakter działalności ww. podmiotów pozwala więc na przyjęcie, że dokumenty wygenerowane przez operatora pocztowego, także w jego systemie elektronicznym mają przymiot dokumentu „urzędowego”, a tym samym jeżeli potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE mogą stanowić dokument, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy.
Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy w kontekście powołanych przepisów należy zauważyć, że posiadany przez Pana raport śledzenia przesyłek wygenerowany w systemie Elektronicznego Nadawcy (…) posiadający komunikat „doręczenie” nie jest dokumentem, który został literalnie wymieniony w art. 41 ust. 6a ustawy. Jest to natomiast dokument „urzędowy”, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, tj. dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej za pośrednictwem operatora pocztowego (podmiotu uprawnionego na podstawie odrębnych przepisów do wykonywania działalności pocztowej). W przypadku zaś dokumentu wygenerowanego w systemie Elektronicznego Nadawcy (…), który to nie posiada statusu „doręczenie” a inne komunikaty, np. „Przesyłka dotarła do kraju przeznaczenia”, „Rejestracja w urzędzie doręczenia”, „Przesyłka wysłana z Polski” należy stwierdzić, że dokumenty takie również można uznać za dokumenty „urzędowe”, o którym mowa w art. 41 ust. 6 ustawy, uprawniające, po spełnieniu pozostałych przesłanek, do opodatkowania dokonywanych transakcji stawką 0%, przewidzianą dla eksportu towarów, pod warunkiem jednak posiadania odpowiedzi z (…) na zgłoszenie reklamacyjne potwierdzające doręczenie przesyłki do adresata wraz z podaniem daty doręczenia.
Niemniej jednak jak Pan wskazał, w przypadku gdy raport śledzenia przysyłek wygenerowany z systemu Elektronicznego Nadawcy (…) nie posiada statusu „doręczenie” a zawiera inne komunikaty, nie decyduje się Pan składać reklamacji do (…) celem wyjaśnienia czy przesyłka została doręczona do klienta. W konsekwencji należy stwierdzić, że raport śledzenia przesyłek wygenerowany z systemu Elektronicznego Nadawcy (…) nie posiadający statusu „doręczenia” oraz dokumentacja zamówienia z portalu sprzedażowego (…), nie są dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium UE, o których mowa w art. 41 ust. 6 i ust. 6a ustawy. Na podstawie takich dokumentów nie może Pan zastosować stawki VAT w wysokości 0% przewidzianej dla eksportu towarów.
Ponadto w opisie sprawy wskazał Pan, że w okresie 2022 r. i w części okresu 2023 r. nie posiadał Pan raportu śledzenia przesyłek wygenerowanego z systemu Elektroniczny Nadawca (…), a jedynie dokonywał Pan z Klientem weryfikacji poprzez portal sprzedażowy (…). W związku z powyższym w przypadku braku posiadania raportu wygenerowanego z systemu Elektronicznego Nadawcy (…), to dokumentacji zamówienia z portalu sprzedażowego (…) nie będzie można uznać za dokument o charakterze urzędowym, ma on jedynie charakter informacyjny. Tym samym, dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE, o których mowa w art. 41 ust. 6 i ust. 6a ustawy nie może być jedynie dokument zamówienia z portalu sprzedażowego (…). W konsekwencji w okresie 2022 r. i części okresu 2023 r. na podstawie dokumentu zamówienia z portalu sprzedażowego (…) nie miał Pan prawa do zastosowania stawki VAT 0% przewidzianej dla eksportu towarów.
Podsumowując, w sytuacji, gdy posiada Pan dokument pochodzący z systemu Elektronicznego Nadawcy (…), opatrzony statusem „doręczenie” oraz dokumentację zamówienia z portalu sprzedażowego (…) to po spełnieniu pozostałych przesłanek, ma Pan prawo do zastosowania stawki opodatkowania 0% przewidzianej dla eksportu towarów, które są wysyłane za pośrednictwem (…) do osób fizycznych zamieszkałych poza terytorium Unii Europejskiej, nieprowadzących działalności gospodarczej. Zaś w okresie 2022 r. oraz w części okresu 2023 r., kiedy to posiadał Pan jedynie dokumentację zamówienia z portalu sprzedażowego (…) nie miał Pan prawa do zastosowania stawki opodatkowania 0% przewidzianej dla eksportu towarów.
Zatem Pana stanowisko w części dotyczącej zastosowania stawki 0% do eksportu towarów w przypadku posiadania raportu śledzenia przesyłek wygenerowanego z systemu Elektronicznego Nadawcy (…) opatrzony statusem „doręczenie” i dokumentacji zamówienia z portalu sprzedażowego (…) należy uznać za prawidłowe, zaś w części dotyczącej zastosowania stawki 0% do eksportu towarów w przypadku nieposiadania raportu śledzenia przesyłek wygenerowanego z systemu Elektronicznego Nadawcy (…) w okresie 2022 r. i w części okresu 2023 r. uznać należy za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuje, że wydając interpretację nie przeprowadzam postępowania dowodowego i opieram się wyłącznie na elementach stanu przedstawionego we wniosku.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.