Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.817.2024.2.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 26 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.817.2024.2.MC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 10 grudnia 20 24 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług noclegowych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym oraz jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Działalność gospodarcza prowadzona jest w z zakresie 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych, 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, 77.11.Z Wynajem i dzierżawa samochodów osobowych i furgonetek, 77.12.Z Wynajem i dzierżawa pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, 79.90.C Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana, 90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych.

Przeważającą działalnością jest działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych polegająca na ich organizacji w różnych miejscach w kraju. W ramach organizacji przedstawień artystycznych wynajmuje Pani od różnych podmiotów sale teatralne, aule lub inne obiekty przystosowane do wystawiania spektakli, koncertów itp.

Dla realizacji przedstawień artystycznych nabywa Pani również spektakle wraz z obsadą artystyczną (aktorską) oraz usługi techników, w tym obsługą sceny.

W związku z tym, że w ramach działalności gospodarczej wystawia Pani przedstawienia, które wcześniej nabywa od ich producentów, w ramach podpisywanych umów nabycia spektaklu, teatry bądź inne instytucje i osoby realizujące wystąpienia, zamieszczają zapis o zapewnieniu ekipie, tj. artystom, aktorom i obsłudze sceny, noclegów, o ile zachodzi taka potrzeba. Żądanie takie jest uzasadnione, gdy spektakl wymaga wcześniejszego skomplikowanego przygotowania sceny przez ekipę techniczną lub gdy wystawiane są przedstawienia w kolejnych następujących po sobie dniach jak też, gdy przedstawienia kończą się o bardzo późnej porze.

Umowy o współpracy dotyczącej wystawienia spektakli zawierają takie zapisy: np. umowa z (…).

Z kolei w umowie z Agencją (…) sp. z o.o., przedstawienie „(…)” – par. 4 pkt. 6 „(…)”.

W umowie ze (…) sp. z o.o., spektakl pt. „(…)” – 4 pkt 6 „(…)”.

To tylko przykłady z zawartych przez Panią umów, takie zapisy są bowiem w większości umów o wystawienie spektakli i warunkują ich realizację.

W uzupełnieniu do wniosku udzieliła Pani odpowiedzi na zadane przez Organ pytania w wezwaniu:

1. Jakie konkretnie usługi Pani sprzedaje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i czy usługi te są opodatkowane, przy zastosowaniu właściwej stawki, czy korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (proszę wskazać podstawę prawną zwolnienia)? Czy są to kompleksowe usługi organizacji przedstawień artystycznych?

Odp. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje Pani wejściówki (bilety) na przedstawienia spektakle, koncerty itp. Sprzedawane bilety są opodatkowane stawką 8% VAT na podstawie art. 146ef ust. 1 pkt 2 w zw. z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy.

Realizuje Pani kompleksowe usługi organizacji przedstawień artystycznych, na które sprzedawane są ww. opisane wejściówki (bilety). W ramach organizacji przedstawień artystycznych wynajmuje Pani od różnych podmiotów sale teatralne, aule lub inne obiekty przystosowane do wystawiania spektakli oraz nabywa Pani same spektakle wraz z obsadą artystyczną (aktorską) oraz usługi techników w tym obsługą sceny.

2. Jaką dokładnie Pani usługę nabywa – proszę szczegółowo opisać?

Odp. Pytanie dotyczy nabywanych usług noclegowych grupowanie PKWiU 55.10.10.0 „Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe” dla artystów, aktorów, obsługi technicznej przedstawienia i obsługi sceny.

3. W czyim imieniu i na czyją rzecz nabywa Pani usługi noclegowe objęte wnioskiem?

Odp. Usługi noclegowe nabywane są w Pani imieniu, przez Panią jako podmiot organizujący przedstawienie, tj. (…) NIP: (…).

Z noclegów korzystają artyści, aktorzy, osoby z obsługi technicznej oraz osoby z obsługi sceny. Zapewnienia noclegów wymagają bowiem zapisy umów nabycia i wystawienia spektaklu w danej lokalizacji.

4. Czy faktury dokumentujące nabycie usług noclegowych objętych wnioskiem są wystawione ze stawką podatku VAT? Należy wskazać jaką.

Odp. Objęte wnioskiem, nabywane przez Panią usługi noclegowe są dokumentowane fakturami wystawionymi przez czynnych podatników VAT i objęte są stawką 8% VAT.

5. Czy Pani oraz podmioty trzecie, od których nabywa Pani ww. usługi noclegowe, świadczą usługi turystyki podlegające opodatkowaniu w procedurze marża na podstawie art. 119 ustawy o VAT?

Odp. Nie – nie świadczy Pani, jak też podmioty trzecie, z którymi współpracuje Pani, nie świadczą usług turystyki podlegających opodatkowaniu w procedurze marża na podstawie art. 119 ustawy o VAT.

6. Do jakich czynności będzie Pani wykorzystywać nabywane usługi noclegowe objęte zakresem pytania?

a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakich?),

b) zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakich?) – należy wskazać podstawę prawną zwolnienia,

c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (proszę wskazać jakich?)?

Odp. Nabywane usługi noclegowe związane są wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, tj. sprzedażą wejściówek (biletów) na przedstawienia artystyczne. Bez nabycia usługi noclegowej dla artystów, aktorów, obsługi technicznej przedstawienia i obsługi sceny, spektakle nie mogłyby się odbyć w lokalizacjach, które są odległe od miejsc siedziby (zamieszkania) osób wykonujących przedstawienie.

7. Czy nabywane przez Panią usługi noclegowe, odsprzedaje Pani w niezmienionej formie? Jeśli nie, to wskazać na jakich zasadach oraz w jaki sposób Pani tę czynność dokumentuje.

Odp. Nabywane usługi noclegowe nie są odsprzedawane w niezmienionej formie. Są składową wykonanej usługi kompleksowej polegającej na organizacji przedstawienia artystycznego. Są składową ceny nabywanej przez klienta wejściówki (biletu) na przedstawienie artystyczne. Aby doszło do realizacji przedstawienia nabywa Pani szereg usług, w tym usługi noclegowe dla artystów, aktorów, obsługi technicznej przedstawienia i obsługi sceny.

8. Kogo pracownikami są aktorzy i obsługa techniczna sceny?

Odp. Aktorzy i obsługa techniczna sceny nie są Pani pracownikami. Są pracownikami właściciela, producenta spektaklu. Nabywa Pani spektakle od wielu podmiotów, z którymi współpracuje.

9. Na podstawie jakich konkretnie umów, aktorzy i obsługa techniczna sceny, świadczą dla Pani usługi?

Odp. Na organizację każdego z wydarzeń (serii spektakli / koncertów w różnych lokalizacjach i terminach), podpisują Państwo osobną umowę z właścicielem (producentem) wydarzenia, są to np.:

-  (…).

10. Jaki związek mają usługi noclegowe opisane we wniosku z prowadzoną przez Panią działalnością i w czym się będzie przejawiał ten związek?

Odp. Przedstawienia są organizowane na terenie całej Polski najczęściej po jednym lub dwa spektakle w danej miejscowości. Aby doszło do wystawienia spektaklu niezbędne jest przybycie na miejsce obsługi sceny i ekipy technicznej odpowiednio wcześniej. Również po spektaklach, które kończą się niejednokrotnie późno wieczór lub w nocy niezbędne jest i zakwaterowanie zarówno aktorów jak i osób z obsługi spektaklu. Bez nabycia usług noclegowych, których dotyczy wniosek, nie doszłoby do realizacji przedstawień.

11. Jakie korzyści będą wynikały dla Pani z zakupu usług noclegowych?

Odp. Przychody, które uzyskuje Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (…) NIP (…) są ściśle uzależnione od realizacji zapisów umów o wystawienie spektaklu nabywanego od danego producenta – właściciela spektaklu. Bez zakupu usług noclegowych dla artystów i ekipy obsługi spektaklu nie będzie Pani mogła prowadzić działalności organizacji przedstawień artystycznych.

12. Czy ww. usługi noclegowe przyczyniają się do wzrostu Pani konkurencyjności bądź pozyskania przez Panią nowych klientów?

Odp. Bez nabycia usług noclegowych dla artystów i obsługi sceny, nie dojdzie w ogóle do wystawienia przedstawień artystycznych poza siedzibą producenta. Organizuje Pani wyłącznie wyjazdowe (poza siedzibą producenta) wystawienia przedstawień artystycznych. Bez zapewnienia noclegu umowy o przedstawienia artystyczne na terenie kraju poza siedzibą producenta w ogóle nie doszłyby do skutku.

13. Czy usługi noclegowe przekładają się na ostatecznych nabywców Pani usług? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Odp. Wydatki związane z organizacją przedstawień, w tym konieczne nabycie noclegów w ramach realizacji umów z producentami przedstawień są w istocie wydatkami służącymi realizacji usługi kompleksowej, tj. sprzedaży biletów wstępu na przedstawienia.

14. Czy usługi noclegowe mają przełożenie na zwiększenie Pani sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i w jaki sposób wpływają na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT?

Odp. Bez nabycia usług noclegowych dla artystów, aktorów, ekipy technicznej, obsługi sceny, nie doszłoby do wystawienia spektakli czy też wystąpień artystycznych. Właściciele spektakli nie podpisaliby z Panią jako (…) – organizatorem przedstawień umów i nie doszłoby do żadnej sprzedaży wejściówek, biletów na nie.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może odliczyć podatek VAT naliczony w fakturach za noclegi będące składową realizacji usługi kompleksowej i służące realizacji zapisów umów wystawienia spektakli dla uczestniczących w nich artystów, aktorów i obsługi sceny?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, sprzedaż biletów wstępu na spektakle i przedstawienia jest realizacją usługi kompleksowej. Aby doszło do takiej sprzedaży podatnik musi dokonać wielu zakupów, w tym warunkujących wystawienie spektaklu noclegów dla aktorów i ekipy technicznej.

Zasadniczo wydatki wynikające z realizacji umów w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, dają podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyjątek wskazany w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie noclegów, został wyłączony dla usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Działalność prowadzona przez Wnioskodawczynię, związana z wystawianiem przedstawień artystycznych ma na celu uzyskanie przez niego przychodów opodatkowanych podatkiem VAT (załącznik nr 3 do ustawy, stawka VAT wynosi 8% – poz. 64 bez względu na PKWIU Usługi kulturalne i rozrywkowe – wyłącznie w zakresie wstępu na widowiska artystyczne...), a wydatki związane z organizacją tych przedstawień, w tym przypadku noclegów w ramach realizacji umów z producentami przedstawień są w istocie wydatkami służącymi realizacji usługi kompleksowej, tj. sprzedaży biletów wstępu na przedstawienia.

A zatem, w przypadku, gdy usługa noclegowa jest nierozerwalnie związana ze świadczoną przez przedsiębiorcę inną usługą (tu wstępu na spektakle i przedstawienia), odliczenie podatku VAT jest możliwe. Ważny jest cel świadczenia, a nabyta usługa hotelowa ma jedynie charakter pomocniczy wobec głównej usługi.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uważa, że od nabytych w ramach realizacji umów o realizację przedstawień noclegów dla artystów i ekipy technicznej może odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach zakupu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wskazuje art. 8 ust. 2a ustawy:

W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Przepis ten reguluje zatem takie sytuacje, kiedy podatnik, działając we własnym imieniu, zawiera umowę, na podstawie której zobowiązuje się do zrealizowania pewnego świadczenia, jednak faktycznie świadczenie to realizowane jest przez podmiot trzeci. W takim przypadku, gdy podmiot nabywa usługę, a następnie odsprzedaje ją kontrahentowi w tzw. „stanie nieprzetworzonym”, uznawany jest za podatnika, który usługę taką świadczy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy i zgodnie z tym przepisem:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika

usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

a) (uchylona)

b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,

c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.

Z powyższego przepisu wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych. Wyjątek dotyczy jedynie podatników świadczących usługi przewozu osób, kupujących gotowe posiłki dla pasażerów oraz usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży, tj. po nabyciu usługi w celu przeniesienia jej na kolejnego nabywcę (tj. w związku z tzw. refakturą usługi).

Wprowadzenie art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c) do ustawy ma na celu wyłączenie z prawa do odliczenia przez podatnika usług noclegowych nabytych do celów jego działalności i „konsumowanych” w tej działalności. Ponadto odwołanie się w tym przepisie do art. 8 ust. 2a ustawy, ma na celu uniknięcie wątpliwości co do zakresu odliczenia podatku naliczonego, poprzez wyeliminowanie prawa do odliczenia podatku w sytuacji wykorzystania usługi noclegowej do świadczenia usług kompleksowych opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej realizuje Pani czynności związane z wystawianiem przedstawień artystycznych polegające na ich organizacji ich w różnych miejscach w kraju. W ramach organizacji przedstawień artystycznych wynajmuje Pani od różnych podmiotów sale teatralne, aule lub inne obiekty przystosowane do wystawiania spektakli, koncertów itp. Dla realizacji przedstawień artystycznych nabywa Pani również spektakle wraz z obsadą artystyczną (aktorską) oraz usługi techników w tym obsługą sceny. W związku z tym, że w ramach działalności gospodarczej wystawia Pani przedstawienia, które wcześniej nabywa od ich producentów, w ramach podpisywanych umów nabycia spektaklu, teatry bądź inne instytucje i osoby realizujące wystąpienia, zamieszczają zapis o zapewnieniu ekipie, tj. artystom, aktorom i obsłudze sceny, noclegów o ile zachodzi taka potrzeba. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaje Pani wejściówki (bilety) na przedstawienia spektakle, koncerty itp. Sprzedawane bilety są opodatkowane stawką 8% VAT na podstawie art. 146ef ust. 1 pkt 2 w zw. z poz. 64 załącznika nr 3 do ustawy. Nabywa Pani również usługi noclegowe grupowanie PKWiU 55.10.10.0 „Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe” dla artystów, aktorów, obsługi technicznej przedstawienia i obsługi sceny. Usługi te nabywane są w Pani imieniu, przez Panią jako podmiot organizujący przedstawienie, tj. (…) NIP: (…). Z noclegów korzystają artyści, aktorzy, osoby z obsługi technicznej oraz osoby z obsługi sceny. Nabywane przez Panią usługi noclegowe są dokumentowane fakturami wystawionymi przez czynnych podatników VAT i objęte są stawką 8% VAT. Jak Pani wskazała, nie świadczy Pani, jak też podmioty trzecie, z którymi współpracuje Pani, nie świadczą usług turystyki podlegających opodatkowaniu w procedurze marża na podstawie art. 119 ustawy o VAT. Nabywane usługi noclegowe związane są wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną, tj. sprzedażą wejściówek (biletów) na przedstawienia artystyczne. Ponadto, jak Pani wskazała, nabywane usługi noclegowe nie są odsprzedawane w niezmienionej formie.

Pani wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy może Pani odliczyć podatek VAT naliczony w fakturach za noclegi służące realizacji zapisów umów wystawienia spektakli dla uczestniczących w nich artystów, aktorów i obsługi sceny.

Ustawodawca wprowadzając od 1 stycznia 2021 r. do ustawy art. 88 ust. 1 pkt 4 lit c), umożliwił podatnikom odliczanie podatku VAT naliczonego od usług noclegowych nabytych przez podatników wyłącznie w celu ich odprzedaży na zasadach określonych w art. 8 ust. 2a ustawy.

Wskazać należy, że art. 8 ust. 2a ustawy, jest źródłem praw i obowiązków podatników w odniesieniu do świadczeń określanych mianem „odsprzedaży” lub „refakturowania” usług. W związku z tym należy stwierdzić, że nabycie usług oraz ich późniejsza odsprzedaż (z marżą czy bez) powinny być zawsze traktowane jako dwie odrębne transakcje usługowe.

Powyższy przepis jest odpowiednikiem art. 28 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347, z 11 grudnia 2006 r., s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, który stanowi, że w przypadku, kiedy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi.

Oznacza to, że podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.

Odnosząc się zatem do treści art. 8 ust. 2a ustawy, który wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy”, pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych. Wspomniana „fikcja prawna”, wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy, znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy dany podmiot pośredniczący w rzeczywistości nie jest konsumentem ostatecznym usługi, a jedynie przyjmuje się wtedy założenie, że taką usługę nabył od podmiotu świadczącego, a następnie sam ją wyświadczył na rzecz osoby trzeciej.

Przepis ten reguluje zatem takie sytuacje, kiedy podatnik, działając we własnym imieniu, zawiera umowę, na podstawie której zobowiązuje się do zrealizowania pewnego świadczenia, jednak faktycznie świadczenie to realizowane jest przez podmiot trzeci. W takim przypadku, gdy podmiot nabywa usługę, a następnie odsprzedaje ją kontrahentowi w tzw. „stanie nieprzetworzonym”, uznawany jest za podatnika, który usługę taką świadczy.

W przedmiotowej sprawie wskazała Pani, że od nabytych w ramach realizacji umów o realizację przedstawień noclegów dla artystów i ekipy technicznej może odliczyć podatek VAT zawarty w fakturach zakupu uznając, iż jest to element usługi kompleksowej.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa nie można zgodzić się z Pani stwierdzeniem, że w przedmiotowej sprawie będzie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług noclegowych wykorzystywanych do realizacji świadczenia kompleksowego w postaci realizacji przedstawień.

W przedmiotowej sprawie nie nabywa Pani usług noclegowych w celu ich odprzedaży na rzecz Klienta w nieprzetworzonym stanie. Celem jest sprzedaż klientowi jednej kompleksowej usługi, w ramach której świadczeniem głównym jest sprzedaż biletów na przedstawienia, zaś nabywane usługi noclegowe stanowią jedynie wywiązanie się Pani z warunków umów zawieranych przez Panią z producentami przedstawień. Nabywane usługi noclegowe – jak Pani wskazała – nie są odsprzedawane w niezmienionej formie. Są składową wykonanej usługi kompleksowej polegającej na organizacji przedstawienia artystycznego. Są składową ceny nabywanej przez klienta wejściówki (biletu) na przedstawienie artystyczne.

Zatem, w przedmiotowej sprawie nie dokonuje Pani odprzedaży usług noclegowych rozumianych jako odrębne, niezależne świadczenia w opisanym stanie faktycznym.

Wskazać należy, że istotą refaktury usług wynikającej a art. 8 ust. 2a ustawy jest odprzedaż usług w stanie nieprzetworzonym na kolejnego nabywcę. Skoro w rozpatrywanej sprawie nabywa Pani usługi noclegowe w celu sprzedaży i realizacji innego świadczenia, jakim jest usługa kompleksowa w postaci organizacji przedstawienia artystycznego, to nie można tu mówić o odprzedaży usługi noclegowej opodatkowanej na podstawie w art. 8 ust. 2a ustawy.

Mając powyższe na uwadze, nabywając usługi noclegowe w celu sprzedaży świadczenia kompleksowego w postaci organizacji przedstawienia artystycznego, nie ma Pani prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur zakupu usług noclegowych, ponieważ nie będzie Pani dokonywała odprzedaży usług noclegowych na zasadach art. 8 ust. 2a ustawy.

Zatem, w opisanej sprawie nie zostaje spełniony warunek określony w art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. c) ustawy i nie przysługuje Pani prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie opisanych usług noclegowych.

Podsumowując stwierdzam, iż nabyte przez Panią usługi noclegowe mieszczą się w zakresie usług wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku i w konsekwencji nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z odliczenia podatku wykazanego na otrzymanych fakturach, pomimo faktu, że usługi te związane są z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym, Pani stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.