Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 grudnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący udokumentowania fakturą korygującą częściowego zwolnienia z czynszu dzierżawnego. Uzupełnili go Państwo pismem z 30 stycznia 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (…), dalej zwana „Gminą”, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

13 października 2022 r. Gmina zawarła umowę dzierżawy znak: (...) (dalej zwana „Umową”) dla przedsięwzięcia pn.: „(...)”

Dzierżawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwana „Spółką” lub „Dzierżawcą”), w której Gmina nie posiada żadnych udziałów.

Zgodnie z Umową - z tytułu dzierżawy przedmiotowej nieruchomości Spółka zobowiązała się płacić Wydzierżawiającemu czynsz dzierżawny w wysokości (…) złotych rocznie netto, począwszy od roku podpisania umowy.

Do czynszu doliczany miał być podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości 23%.

Strony zgodnie ustaliły, że w okresie od zawarcia Umowy do uzyskania przez Dzierżawcę pozwolenia na użytkowanie, czynsz dzierżawny zostaje obniżony do 50% stawki osiągniętej w przetargu i wynosi (…) złotych rocznie netto (do czynszu dolicza się podatek od towarów i usług wysokości 23%).

Obniżenie czynszu obowiązywać miało do czasu uzyskania przez Dzierżawcę pozwolenia na użytkowanie elektrowni, jednak na okres nie dłuższy niż 36 miesięcy.

Zgodnie z § 6 ust. 3 Umowy - do momentu uzyskania warunków przyłączeniowych Dzierżawca na uzasadniony wniosek mógł zostać zwolniony z opłaty czynszu dzierżawnego przez Wydzierżawiającego.

Zapłata czynszu dzierżawnego następować miała rocznie najpóźniej na koniec miesiąca września każdego roku dzierżawnego w drodze przelewu na rachunek bankowy określony w Umowie.

Do czynszu dolicza się podatek od towarów i usług (VAT) wysokości 23%.

Zapłata pierwszego rocznego czynszu nastąpić miała do dnia poprzedzającego dzień zawarcia przedmiotowej umowy w wysokości proporcjonalnej do okresu od dnia zawarcia umowy do 3 grudnia roku zawarcia Umowy.

Wydzierżawiający miał potwierdzić wysokość czynszu w wystawionej fakturze. Gmina wystawiła stosowne faktury.

15 października 2024 r. Spółka wniosła o zwolnienie w całości lub w części z opłat czynszu dzierżawnego za rok 2024 oraz do momentu uzyskania przez Dzierżawcę warunków przyłączeniowych.

Spółka argumentowała, że prośba o ww. zwolnienie wynika z faktu, iż planowana na dzierżawionym gruncie inwestycja, tj. budowa elektrowni słonecznej z ogniw fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, pozostanie nierealizowana/zawieszona/do momentu uzyskania warunków przyłączenia od operatora sieci energetycznej - (...) S.A., które to warunki stanowić będą możliwość rozpoczęcia realizacji kolejnych etapów inwestycji.

Pomimo podjętych przez Spółkę działań, (...) S.A. do dnia sporządzenia niniejszego pisma nie wydał warunków przyłączeniowych.

Spółka wskazała, że w okresie trwania dzierżawy:

  • wystąpiła 3 listopada 2022 r. do Urzędu Miasta i Gminy z wnioskiem o wydanie decyzji środowiskowej dla przedsięwzięcia pn.: „(...)”. Zawieszone postępowanie w przedmiotowej zostanie niezwłocznie podjęte;
  • wystąpiła w 7 sierpnia 2023 r. do (...) S.A. z wnioskiem o określenie warunków przyłączenia do sieci, pismem z dnia 2 listopada 2023 r. (...) S.A. odmówił wydania warunków ze względu na brak technicznych i ekonomicznych warunków przyłączenia.

W chwili obecnej Spółka podejmuje działania by warunki przyłączenia do sieci jednak uzyskać.

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazali Państwo następujące informacje.

W odpowiedzi na pytanie nr 1: jaka konkretnie nieruchomość jest przedmiotem umowy dzierżawy zawartej ze Spółką - proszę krótko opisać tę nieruchomość, w szczególności wskazać jakie jest przeznaczenie tej nieruchomości, czy są Państwo jej właścicielem, czy jest to nieruchomość zabudowana czy też niezabudowana, wskazali Państwo:

„Nieruchomością będącą przedmiotem najmu jest niezabudowana działka gruntu przeznaczenie pod farmę fotowoltaiczną. Gmina jest właścicielem tejże nieruchomości.”

W odpowiedzi na pytanie nr 2: czy Państwa zapytanie dotyczy obowiązku wystawienia faktury korygującej w odniesieniu do faktury dokumentującej czynsz dzierżawny za 2024 rok, wskazali Państwo:

„Zapytanie dotyczy obowiązku wystawienia faktury korygującej za 2024 r.”

W odpowiedzi na pytanie nr 3: czy i kiedy wystawili Państwo fakturę dokumentującą czynsz dzierżawny za 2024 rok, wskazali Państwo:

„Gmina wystawiła fakturę dokumentującą czynsz dzierżawny za 2024 w dniu 27 września 2024 r.”

W odpowiedzi na pytanie nr 4: czy wyrazili Państwo zgodę na całkowite czy też częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego, wskazali Państwo:

„Gmina zamierza częściowo zwolnić z czynszu dzierżawcę.”

W odpowiedzi na pytanie nr 5: czy zawarli Państwo ze Spółką aneks do umowy dzierżawy, w którym stwierdzono, zwolnienie (częściowe bądź całkowite) z czynszu dzierżawnego, czy też zgoda na zwolnienie z czynszu dzierżawnego nastąpiła poprzez akceptację wniosku złożonego przez Spółkę w tym przedmiocie - proszę jednoznacznie wskazać w jakiej formie nastąpiło wyrażenie zgody na obniżenie czynszu dzierżawnego, wskazali Państwo:

„Zgoda na częściowe zwolnienie z czynszu nastąpi poprzez akceptację wniosku złożonego przez Spółkę w tym przedmiocie (po dostarczeniu przez Spółkę dokumentów do udzielenia pomocy de minimis).”

W odpowiedzi na pytanie nr 6: kiedy wyrazili Państwo zgodę na częściowe bądź całkowite zwolnienie czynszu dzierżawnego, wskazali Państwo:

„Gmina wyraziła zgodę za częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego po dostarczeniu przez Spółkę wszystkich niezbędnych do podjęcia stosownej decyzji dokumentów.”

W odpowiedzi na pytanie nr 7: czy wyrażenie zgody na częściowe bądź całkowite zwolnienie z czynszu dzierżawnego wiązało się, np. z umorzeniem (w części lub w całości) należności pieniężnych wynikających z zawartej umów dzierżawy albo odstąpieniem (w części lub w całości) przez Państwa od dochodzenia należności z tytułu udostępnienia nieruchomości za odpłatnością albo z jakąkolwiek inną formą pomocy udzielanej Spółce w związku opisaną we wniosku sytuacją (jeśli tak, proszę wskazać na czym dokładnie ta pomoc polegała) , wskazali Państwo:

„Wyrażenie zgody na częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego wiązać się będzie z umorzeniem w części należności pieniężnych wynikających z zawartej umowy dzierżawy.”

W odpowiedzi na pytanie nr 8: czy oprócz czynszu dzierżawnego była pobierana od tego Spółki jakakolwiek inna płatność mogąca stanowić wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi dzierżawy, wskazali Państwo:

„Oprócz czynszu dzierżawnego nie była pobierana od Spółki jakakolwiek inna płatność mogąca stanowić wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi dzierżawy”.

W odpowiedzi na pytanie nr 9: czy obniżenie (zwolnienie częściowe bądź całkowite) czynszu dzierżawnego było dokonane dla celów związanych z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą, a jeśli tak - to jakie to były dokładnie cele, wskazali Państwo:

„Częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego będzie dokonane dla celów związanych z działalnością gospodarczą Gminy.”

W odpowiedzi na pytanie nr 10: czy przysługiwało Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości będącej przedmiotem umowy dzierżawy, wskazali Państwo:

„Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości będącej przedmiotem dzierżawy.”

Pytanie

Czy zwolnienie (całkowite lub częściowe) z czynszu dzierżawnego stanowi rabat w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. czy fakt ten powinien zostać udokumentowany fakturą korygującą in-minus?

Państwa stanowisko w sprawie

Zwolnienie (całkowite lub częściowe) z czynszu dzierżawnego stanowi rabat w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. fakt ten powinien zostać udokumentowany fakturą korygującą in-minus po dokonaniu stosownego uzgodnienia.

Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy o VAT - podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Podstawa opodatkowania ulega obniżeniu wskutek przyznania rabatów tzw. posprzedażowych, z zastrzeżeniem jednak art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.

Zgodnie z tym przepisem w przypadkach, o których mowa wart. 29a ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem, że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją.

W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Rabat może polegać także na tym, że nabywca otrzymuje więcej towarów za tę samą kwotę należną, a więc zmniejsza się cena jednostkowa towaru.

Wówczas faktura korygująca koryguje ilość towaru, a nie wartość (cenę), jaką płaci nabywca.

Pojęcie rabatu nie zostało zdefiniowane w ustawie o VAT. Przyjąć należy, za jego słownikowym tłumaczeniem, iż stanowi on obniżenie ceny danego towaru o określoną kwotę (w sensie czynnościowym) lub jako kwota, o którą obniżka ta została uczyniona (w sensie wynikowym).

Zgodnie z definicją opublikowaną w Słowniku Języka Polskiego PWN, rabatem określa się obniżenie ceny jakiegoś towaru o pewną kwotę, a także samą wartość tej kwoty.

W opinii Gminy mamy tu do czynienia z rabatem - zmniejszeniem ceny do określonej wartości bądź jej ustaleniem na poziomie zero. Uzgodnieniem rabatu będzie tu zgoda Gminy na obniżenie czynszu.

Gmina powinna zatem uzgodniony rabat udokumentować fakturą korygującą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 2 ustawy:

w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.

Stosownie do art. 29a ust. 5 ustawy:

w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.

Na podstawie art. 29a ust. 6 ustawy:

podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy:

podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Na mocy art. 29a ust. 10 ustawy:

podstawę opodatkowania obniża się o:

1)kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;

2)wartość zwróconych towarów i opakowań;

3)zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;

4)wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Jak stanowi art. 29a ust. 13 ustawy:

w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.

Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy:

przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Ustawodawca przewidział zarówno prawo do obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku udzielenia rabatów/opustów już w momencie wystawiania przez podatnika faktury tzw. rabaty/opusty przedsprzedażowe (art. 29a ust. 7 pkt 2 ustawy) oraz w przypadku przyznania rabatów/opustów już po wystawieniu faktury dokumentującej dostawę towarów czy świadczenie usług - tzw. rabat/opust posprzedażowy (art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy).

Zasady dotyczące wystawiania faktur korygujących zostały określone w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy:

w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

1) podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,

2) (uchylony)

3) dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,

4) dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,

5) stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

W myśl art. 106j ust. 2 ustawy:

faktura korygująca powinna zawierać:

1) (uchylony)

2) numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2a) numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca, z wyjątkiem faktur korygujących wystawianych do faktur, dla których nie został nadany numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur;

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,

b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;

4) (uchylony)

5) jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;

6) w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.

Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

O prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe.

W przypadku, gdy po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, fakturę korygującą wystawia podatnik, tj. sprzedawca. Fakturę korygującą sprzedawca wystawia w razie stwierdzenia pomyłki w jakiejkolwiek pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Zatem, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. 13 października 2022 r. zawarli Państwo umowę dzierżawy (Umowę) dla przedsięwzięcia pn.: „(...)”. Dzierżawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której nie posiadają Państwo żadnych udziałów. Nieruchomością będącą przedmiotem dzierżawy jest niezbudowana działka gruntu przeznaczona pod farmę fotowoltaiczną. Są Państwo właścicielem tejże nieruchomości.

Zgodnie z Umową z tytułu dzierżawy nieruchomości Spółka zobowiązała się płacić Państwu czynsz dzierżawny w wysokości (…) złotych rocznie netto, począwszy od roku podpisania umowy. Do czynszu doliczany miał być podatek od towarów i usług (VAT) w wysokości 23%. Strony zgodnie ustaliły, że w okresie od zawarcia Umowy do uzyskania przez Dzierżawcę pozwolenia na użytkowanie, czynsz dzierżawny zostaje obniżony do 50% stawki osiągniętej w przetargu i wynosi (…) złotych rocznie netto (do czynszu dolicza się podatek od towarów i usług wysokości 23%). Obniżenie czynszu obowiązywać miało do czasu uzyskania przez Dzierżawcę pozwolenia na użytkowanie elektrowni, jednak na okres nie dłuższy niż 36 miesięcy.

Zgodnie z Umową do momentu uzyskania warunków przyłączeniowych Dzierżawca na uzasadniony wniosek mógł zostać zwolniony z opłaty czynszu dzierżawnego przez Państwa. Zapłata czynszu dzierżawnego następować miała rocznie najpóźniej na koniec miesiąca września każdego roku dzierżawnego w drodze przelewu na rachunek bankowy określony w Umowie. Mieli Państwo potwierdzić wysokość czynszu w wystawionej fakturze. Wystawili Państwo stosowne faktury.

15 października 2024 r. Spółka wniosła o zwolnienie w całości lub w części z opłat czynszu dzierżawnego za rok 2024 oraz do momentu uzyskania przez Dzierżawcę warunków przyłączeniowych. Spółka argumentowała, że prośba o ww. zwolnienie wynika z faktu, iż planowana na dzierżawionym gruncie inwestycja, tj. budowa elektrowni słonecznej z ogniw fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, pozostanie nierealizowana/zawieszona/do momentu uzyskania warunków przyłączenia od operatora sieci energetycznej - (...) S.A., które to warunki stanowić będą możliwość rozpoczęcia realizacji kolejnych etapów inwestycji. Pomimo podjętych przez Spółkę działań, (...) S.A. nie wydał warunków przyłączeniowych. W chwili obecnej Spółka podejmuje działania by warunki przyłączenia do sieci jednak uzyskać.

Wystawili Państwo fakturę dokumentującą czynsz dzierżawny za 2024 w dniu 27 września 2024 r. Państwa zapytanie pytanie dotyczy obowiązku wystawienia faktury korygującej za 2024 r.

Zamierzają Państwo częściowo zwolnić Dzierżawcę z czynszu dzierżawnego. Wyrażenie zgody na częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego wiązać się będzie z umorzeniem w części należności pieniężnych wynikających z zawartej umowy dzierżawy. Oprócz czynszu dzierżawnego nie była pobierana od Spółki jakakolwiek inna płatność mogąca stanowić wynagrodzenie z tytułu świadczonej usługi dzierżawy. Nie zawarli Państwo ze Spółką aneksu do umowy dzierżawy, w którym stwierdzono zwolnienie częściowe z czynszu dzierżawnego. Zgoda na częściowe zwolnienie z czynszu nastąpiła poprzez akceptację wniosku złożonego przez Spółkę w tym przedmiocie (po dostarczeniu przez Spółkę dokumentów do udzielenia pomocy de minimis). Wyrażą Państwo zgodę na częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego po dostarczeniu przez Spółkę wszystkich niezbędnych do podjęcia stosownej decyzji dokumentów.

Częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego będzie dokonane dla celów związanych z Państwa działalnością gospodarczą. Nie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia nieruchomości będącej przedmiotem dzierżawy.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy częściowe zwolnienie Dzierżawcy z czynszu dzierżawnego za 2024 rok stanowi rabat w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji, czy powinni Państwo udokumentować ten fakt poprzez wystawienie faktury korygującej.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego nie stanowi rabatu uprawniającego do zmniejszenia podstawy opodatkowania w trybie art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy, a zatem nie ma podstaw do wystawienia faktury korygującej do faktury wystawionej przez Państwa 27 września 2024 r. zgodnie z art. 106j ust. 1 pkt 1 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie świadczenie wynikające z łączącego strony stosunku dzierżawy nieruchomości zostało przez Państwa spełnione (nieruchomość będąca przedmiotem dzierżawy została udostępniona Dzierżawcy, a zatem usługa dzierżawy nieruchomości została wykonana), a jedynie pomiędzy stronami nastąpiła zmiana warunków współpracy, tj. wyrażenie zgody na częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego, które będzie się wiązać z umorzeniem w części należności pieniężnych wynikających z zawartej umowy dzierżawy.

Z powyższego zatem wynika, że celem częściowego zwolnienia Dzierżawcy z czynszu dzierżawnego za 2024 rok, jest rezygnacja ze ściągania płatności należnej jednostce samorządu terytorialnego.

Ponadto, nie zawarli Państwo ze Spółką aneksu do umowy dzierżawy, w którym stwierdzono zwolnienie częściowe z czynszu dzierżawnego. Zgoda na częściowe zwolnienie z czynszu nastąpi poprzez akceptację wniosku złożonego przez Spółkę (po dostarczeniu przez Spółkę dokumentów do udzielenia pomocy de minimis). Wyrażą Państwo zgodę za częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego po dostarczeniu przez Spółkę wszystkich niezbędnych do podjęcia stosownej decyzji dokumentów.

Zatem nie można uznać, że w wyniku umorzenia w części należności pieniężnych wynikających z zawartej umowy dzierżawy przez jednostkę samorządu terytorialnego dojdzie do zmniejszenia czynszu (obniżenia zapłaty) z tytułu dzierżawy nieruchomości, skoro strony nie zawarły aneksu do uprzednio zawartej umowy, a celem częściowego zwolnienia Dzierżawcy z czynszu dzierżawnego za 2024 rok jest rezygnacja ze ściągania płatności należnej jednostce samorządu terytorialnego.

Umorzenia w części należności pieniężnych wynikających z zawartej umowy dzierżawy nie sposób więc uznać za obniżenie ceny świadczonej usługi, które uprawniałoby Państwa do zmniejszenia podstawy opodatkowania w podatku VAT w trybie art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie strony nie zmieniają bowiem warunków zawartej wcześniej umowy cywilnoprawnej w zakresie wysokości należnego Państwu czynszu (czynsz ten pozostaje w tej samej wysokości), jedynie Dzierżawca - w związku z umorzeniem w części należności pieniężnych wynikających z zawartej umowy dzierżawy - nie musi dokonywać części płatności z tytułu wykonanej przez Państwa usługi.

W związku z powyższym podstawa opodatkowania wynikająca z zawartej przez Państwa umowy dzierżawy z Dzierżawcą, w związku z wyrażeniem zgody na częściowe zwolnienie z czynszu poprzez akceptację wniosku złożonego przez Spółkę i umorzeniem w części należności pieniężnych wynikających z zawartej umowy dzierżawy, nie uległa zmianie i stanowi ją kwota wynikająca z zawartej umowy.

Istotą faktur korygujących jest poprawienie faktur pierwotnych w ten sposób, aby dokumentowały one rzeczywisty przebieg zaistniałych zdarzeń gospodarczych. A zatem w analizowanym przypadku nie ma podstaw do wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielenie po wystawieniu faktury pierwotnej obniżki ceny, skoro do tej obniżki nie doszło.

Podsumowując należy stwierdzić, że nie mają Państwo możliwości obniżenia podstawy opodatkowania w związku z wyrażeniem zgody na częściowe zwolnienie z czynszu dzierżawnego, z którym wiąże się umorzenie w części należności pieniężnych wynikających z zawartej umowy dzierżawy. Tym samym umorzenie w części należności pieniężnych nie stanowi rabatu uprawniającego do zmniejszenia podstawy opodatkowania w trybie art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy. W konsekwencji w analizowanej sprawie nie ma podstaw do wystawienia faktury korygującej do faktury wystawionej przez Państwa 27 września 2024 r. zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy, gdyż żadna z przesłanek uprawniająca do wystawienia faktury korygującej nie zostanie spełniona.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.