Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 24 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z projektem „(…)”.

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną, działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2024. 1465 t.j. ze zm.). Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT - nr NIP: (…), składa miesięczne deklaracje VAT-7 z zakresu podatku od towarów i usług.

Gmina (…) jest partnerem w złożonym wniosku o pozyskanie dofinansowania ze Środków Europejskiego Funduszu (…), tytuł projektu: „(…)”.

Projekt ten będzie realizowany w partnerstwie z Powiatem (…), Gminami (…), (…), (…), (…), (…) oraz Powiatowo-Gminnym Związkiem „(…)”. Całkowita wartość zadania to (…) zł. Projekt przewiduje rozbudowę i modernizację sieci dróg rowerowych oraz ciągów pieszo - rowerowych na terenie (...). Celem projektu jest promowanie zrównoważonego transportu, zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej w regionie. Projekt ma również na celu zmniejszenie emisji CO2 poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania z rowerów i pieszych form transportu zamiast samochodów. Projekt obejmuje również elementy infrastruktury towarzyszącej, takie jak miejsca obsługi rowerzystów (MOR) oraz modernizację oświetlenia, przejścia dla pieszych, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Projektowane do budowy odcinki dróg rowerowych będą naturalną kontynuacją istniejących odcinków dróg rowerowych/pieszo-rowerowych i mają zapewnić w jak największym stopniu kompleksowość połączeń rowerowych na obszarze (...).

Realizacja zadań Gminy (…) dotyczy:

Zadanie nr 7 - Przebudowa drogi gminnej ul. (…) w m. (…) w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów w formule zaprojektuj i wybuduj, Zadanie nr 8 - Budowa (…), Zadanie nr 15 - zakup (...).

Zadania obejmują zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 poz. 725 ze zm.) Składają się z dwóch części:

  • opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej (wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych i wymaganych uzgodnień),
  • budowę drogi rowerowej w oparciu o wykonaną dokumentację.

Zapewniony zostanie nadzór inwestorski.

Gmina (…) w ramach zadania ma również wykonanie i montaż (...) w miejscu realizacji zadania.

Ścieżki rowerowe, które powstaną w wyniku realizacji ww. Projektu będą drogami użyteczności publicznej. Realizator zadania jako zarządca nie będzie czerpał żadnych zysków i nie będzie pobierał opłat za użytkowanie ścieżki rowerowej. W ramach tej inwestycji Gmina (…) będzie nabywała usługi, a faktury będą wystawiane na Gminę (…). Usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Grunty, na których będzie odbywała się inwestycja, należą do Gminy (…) lub Gmina (…) posiada prawo do ich dysponowania i nie będzie zbywane prawo ich własności. W wyniku realizacji tego przedsięwzięcia zostanie przeprowadzona inwestycja związana z budową i przebudową infrastruktury zrównoważonego transportu mieszkańców oraz inwestycje w infrastrukturę drogową transportu publicznego.

Inwestycje użyteczności publicznej nie należą do inwestycji komercyjnych, czyli nie staną się źródłem dochodu dla właściciela. Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT w związku z brakiem możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Efekty operacji nie będą służyły Gminie (…) do żadnych czynności odpłatnych, w szczególności Gmina (…) nie będzie pobierała opłat za udostępnienie nowo wybudowanej ścieżki rowerowej. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jej fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.

Pytanie

Czy Gminie (…) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wykonanie robót budowlanych w związku z realizacją projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Realizacja projektu będzie miała miejsce w ramach wykonywania zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 punkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (Gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w sprawach gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego). Gmina (…) zrealizuje zadania:

Zadanie nr 6: Budowa ścieżki rowerowej na terenie m. (…).

Zadanie nr 7: Przebudowa drogi gminnej ul. (…) w m. (…) w zakresie budowy drogi dla pieszych i rowerów w systemie zaprojektuj i wybuduj.

Zadanie nr 8: Budowa (…).

Zadanie nr 15: zakup (...).

Ścieżki rowerowe, które powstaną w wyniku realizacji ww. Projektu, będą drogami użyteczności publicznej. Realizator zadania jako zarządca nie będzie czerpał żadnych zysków i nie będzie pobierał opłat za użytkowanie ścieżek rowerowych. W ramach tej inwestycji Gmina (…) będzie nabywała usługi, a faktury będą wystawiane na Gminę (…). Usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Grunty, na których będzie odbywała się inwestycja, należą do Gminy (…) lub Gmina (…) posiada prawo do ich dysponowania i nie będzie zbywane prawo ich własności. W wyniku realizacji tego przedsięwzięcia zostanie przeprowadzona inwestycja związana z budową i przebudową infrastruktury zrównoważonego transportu mieszkańców oraz inwestycje w infrastrukturę drogową transportu publicznego. Wszystkie zadania określone w projekcie mają na celu ograniczenie liczby pojazdów samochodowych na drogach, a co za tym idzie poprawę jakości powietrza.

Głównym celem jest promowanie zrównoważonego transportu, zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej w regionie. Projekt ma również na celu zmniejszenie emisji CO2 poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania z rowerów i pieszych form transportu zamiast samochodów.

Projekt nie generuje żadnych przychodów, jak również nie generuje dochodu. Inwestycje użyteczności publicznej nie należą do inwestycji komercyjnych, czyli nie staną się źródłem dochodu dla właściciela.

Inwestycja po zrealizowaniu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem w związku z brakiem możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Gmina (…) nie obniży kwoty podatku należnego w związku z realizacją operacji podatku od towarów i usług (VAT). Gmina będzie dysponowała fakturami VAT dokumentującymi zakupy związane z realizacją projektu. Zakupione przedmioty jak również usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Efekty operacji nie będą służyły Gminie do żadnych czynności odpłatnych, w szczególności Gmina nie będzie pobierała opłat za udostępnienie nowo wybudowanych ścieżek rowerowych. Ponadto teren ten nie będzie służył innym działalnościom odpłatnym typu dzierżawa jej fragmentu pod stoiska gastronomiczne lub sprzedaż miejsca reklamowego. Tym samym zrealizowana operacja nie będzie w żaden sposób generowała dochodów cywilnoprawnych po stronie Gminy, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ramach zrealizowanej operacji wydatki są ponoszone przez Gminę jako wydatki organu władzy publicznej, a nie jako wydatki podatnika VAT, o czym świadczy brak związku tych wydatków z jakąkolwiek działalnością opodatkowaną Gminy. W konsekwencji nie zostały spełnione warunki niezbędne do odliczenia podatku VAT, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym Gminie i nie będzie w ogóle przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego, wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wykonanie Projektu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Oznacza to, że w pozostałym zakresie, np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 10 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego;

10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Są Państwo partnerem w złożonym wniosku o pozyskanie dofinansowania ze Środków Europejskiego Funduszu (…), tytuł projektu: „(…)”.

Projekt przewiduje rozbudowę i modernizację sieci dróg rowerowych oraz ciągów pieszo- rowerowych na terenie (...). Celem projektu jest promowanie zrównoważonego transportu, zwiększenie bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów oraz poprawa dostępności komunikacyjnej w regionie. Projekt ma również na celu zmniejszenie emisji CO2 poprzez zachęcanie mieszkańców do korzystania z rowerów i pieszych form transportu zamiast samochodów. Projekt obejmuje również elementy infrastruktury towarzyszącej, takie jak miejsca obsługi rowerzystów (MOR) oraz modernizację oświetlenia, przejścia dla pieszych, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg.

Projektowane do budowy odcinki dróg rowerowych będą naturalną kontynuacją istniejących odcinków dróg rowerowych/pieszo-rowerowych i mają zapewnić w jak największym stopniu kompleksowość połączeń rowerowych na obszarze (...).

Usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty operacji nie będą służyły Państwu do żadnych czynności odpłatnych, w szczególności nie będą pobierane opłaty za udostępnienie nowo wybudowanej ścieżki rowerowej.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących wykonanie robót budowlanych w związku z realizacją projektu.

Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku nie będą spełnione, gdyż usługi w ramach realizacji projektu pn. „(…)” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Efekty operacji nie będą służyły Państwu do żadnych czynności odpłatnych.

W konsekwencji nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, gdyż nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.